Op een mac automatisch in alle programma's.quote:Op maandag 13 september 2010 19:49 schreef NiGeLaToR het volgende:
Ah, nu mis je m'n edit![]()
Maargoed, iMac calibreren heeft dus ook zin.. Ik ga een vriend van me wel porren, je kan zoiets prima samen aanschaffen en om de maand even ruilen voor een calibratie.
Hoe zit het met kleurprofielen, worden die dan altijd geladen, of pas na starten van photoshop, inloggen, of.. ?
Niet helemaal... Je zit immers ook met kwaliteitsverschil van de gebruikte panelen (en hoeveel kleuren die kunnen weergeven). Dus 100% 't zelfde zal niet lukken als de monitoren niet gelijk zijn.quote:Op maandag 13 september 2010 19:56 schreef Omniej het volgende:
Ik moet me er eens wat beter in gaan verdiepen in ieder geval, al heeft de user hierboven natuurlijk wel een punt, maar eigenlijk vind ik het al irritant genoeg dat mijn foto's er alleen al hier in huis overal verschillend uitzien. (inclusief zwart-witfoto's die op sommige schermen gewoon een kleurtoning lijken te hebben)
Begrijp ik het goed dat alle schermen in huis in principe zodanig gecalibreerd kunnen worden dat ze ook daadwerkelijk allemaal dezelfde kleuren e.d. weergeven? 't Is een beetje een noobvraag, maar op calibratiegebied ben ik dat dan ook.Het enige scherm dat hier in huis fatsoenlijk gecalibreerd is, is de woonkamer-TV, maar dat hebben we laten doen.
Wellicht ook nog een relevante vraag: wat is nou werkelijk het verschil tussen de Spyder 3 Express en de Spyder 3 Pro? Wanneer is het handig voor de Pro te gaan, en wanneer voldoet de Express ook nog wel?
Kleurprofielen is natuurlijk dramatisch voor een leek. Vooral als je het over Mac en Windows gaat hebben. En over browsers die wél aan kleurprofielen doen en browsers die het niet doen. Ben er een tijdje terug druk mee bezig geweest en er uiteindelijk op afgehaakt. Niet te doen.quote:Op maandag 13 september 2010 20:09 schreef Xilantof het volgende:
[..]
Op een mac automatisch in alle programma's.
Het belangrijkste verschil is zover ik weet dat de Pro een omgevingslicht-sensor heeft, en je beeld dus aanpast aan het licht. Ik weet alleen niet of hij dat nou automatisch continu doet of niet?quote:Op maandag 13 september 2010 19:56 schreef Omniej het volgende:
Wellicht ook nog een relevante vraag: wat is nou werkelijk het verschil tussen de Spyder 3 Express en de Spyder 3 Pro? Wanneer is het handig voor de Pro te gaan, en wanneer voldoet de Express ook nog wel?
Nou ja, goed, ik begrijp dat totaal verschillende schermen nooit allemaal dezelfde weergave kunnen hebben (zeker het wat oudere spul), maar het zou al een heel stuk schelen als bijvoorbeeld zwart-wit ook daadwerkelijk op alle schermen zwart-wit is. Als ik nu op mijn laptop een foto in z/w omzet zie ik gewoon prima grijstonen, maar bekijk ik dezelfde foto op twee andere PC's hier in huis, zie ik een duidelijke kleurzweem die meer naar sepia neigt. (en kleurenfoto's wijken natuurlijk net zo goed af, maar in z/w valt het wat meer op)quote:Op maandag 13 september 2010 20:10 schreef Xilantof het volgende:
[..]
Niet helemaal... Je zit immers ook met kwaliteitsverschil van de gebruikte panelen (en hoeveel kleuren die kunnen weergeven). Dus 100% 't zelfde zal niet lukken als de monitoren niet gelijk zijn.
Hmm, I see. Kan nog wel interessant zijn dus om voor de Pro te gaan... Ben ik voor die paar tientjes meer tenminste ook meteen klaar. Het punt dat Kremers noemt is voor mij ook wel belangrijk; ondersteuning voor meerdere schermen op één systeem wil ik wel hebben.quote:Op maandag 13 september 2010 20:13 schreef Xcalibur het volgende:
Het belangrijkste verschil is zover ik weet dat de Pro een omgevingslicht-sensor heeft, en je beeld dus aanpast aan het licht. Ik weet alleen niet of hij dat nou automatisch continu doet of niet?
Wat voor Eizo heb je? Vast een ColorEdge, ik zie namelijk nog best een groot verschil op mijn S2431.quote:Op maandag 13 september 2010 20:26 schreef Isdatzo het volgende:
Spyder geleend, na het calibreren niet een echt waarneembaar verschil dusvoor eizo
.
Iemand een idee hoe dit werkt?quote:Op maandag 13 september 2010 20:10 schreef Xcalibur het volgende:
Ik ben ook bezig geweest om m'n printer te calibreren door ICC profiles te downloaden specifiek voor mijn printer (Canon IP5200R) en het soort papier (mat fotopapier). Het resultaat is een tikje aan de rode kant, maar op zich zeer acceptabelIk heb alleen nog niet ontdekt hoe ik dat profiel kan finetunen?
dus waarom zou je het dan doen en zo'n ding kopen van 100 euro?quote:Op maandag 13 september 2010 19:50 schreef KingOfMars het volgende:
Probleem is alleen dat de rest van de wereld niet calibreert (en ernstig kleurendoof is). Zit ik zorgvuldig kleur-echte foto's te produceren begint m'n ma te mekkeren dat ze zo enorm donker zijn omdat al die monitoren op standje retefel staan normaal gesproken.
Precies.. en op het moment dat niemand meer nadenkt over de kleuren gaat uiteindelijk alles er als een Disney film uit zienquote:Op dinsdag 14 september 2010 13:09 schreef Xcalibur het volgende:
Omdat je dan zeker weet dat je bestand is zoals jij het bedoeld heeft, en het eventueel ook zo geprint / gedrukt / whatever kan worden.
Als dat al niet meer klopt is het einde zoek natuurlijk....
maar 79 euri (kosten van een UV filtertje!)quote:Op donderdag 16 september 2010 23:13 schreef Isdatzo het volgende:
Wel veel geld in dure lenzen investeren (nouja ik weet niet of dat in jouw geval ook zo is) en dan moeilijk doen over die 100/150-of-wat-euro dat zo'n ding kosten en dus niet weten of de kleurtjes die je op je scherm tovert wel kloppen is eigenlijk een beetje vreemd hè
.
jaja, en dan 1x je scherm goed zetten en dan niet kopen hequote:Op donderdag 16 september 2010 22:26 schreef zquing het volgende:
Niet iemand van wie ik een keer zo'n ding kan lenenWil 't eigenlijk eerst een keer zien voordat ik zo'n ding aanschaf
Ik heb er sinds vandaag wel 2 ips schermen bijquote:Op donderdag 16 september 2010 23:13 schreef Isdatzo het volgende:
Wel veel geld in dure lenzen investeren (nouja ik weet niet of dat in jouw geval ook zo is) en dan moeilijk doen over die 100/150-of-wat-euro dat zo'n ding kosten en dus niet weten of de kleurtjes die je op je scherm tovert wel kloppen is eigenlijk een beetje vreemd hè
.
ik ga maar een keer sparen dan, moet ik ook nog zo'n dure hebben zodat meerdere schermen op 1 pc kan kaliberenquote:Op donderdag 16 september 2010 23:35 schreef Xcalibur het volgende:
In dat geval zou ik zorgen dat je kleuren kloppen
Ej, dat zijn toch al wat oudere schermen, volgens mij heb ik er bij een klant een kleine 300 naar de opkoper laten sturenquote:Op donderdag 16 september 2010 23:33 schreef zquing het volgende:
[..]
Ik heb er sinds vandaag wel 2 ips schermen bij![]()
http://www.prad.de/en/monitore/review_nec_1980sx.html
Schermen zijn nu een jaar of 4 oud denk ik? Ze waren inderdaad niet zo duurquote:Op vrijdag 17 september 2010 15:02 schreef NiGeLaToR het volgende:
[..]
Ej, dat zijn toch al wat oudere schermen, volgens mij heb ik er bij een klant een kleine 300 naar de opkoper laten sturenAl waren die niet zo duur als de prijs in je linkje.
Nice, 2 keer achter mekaar reageren in zelfde topic.. wakker worden![]()
Mocht je in de omgeving Delft rondhangen; doe gerust PM'en, je kan 'm zonder problemen lenen hoor.. (De express variant dan...)quote:Op donderdag 16 september 2010 22:26 schreef zquing het volgende:
Niet iemand van wie ik een keer zo'n ding kan lenenWil 't eigenlijk eerst een keer zien voordat ik zo'n ding aanschaf
Das lastiger, maar hierboven maak je al nieuwe vriendenquote:Op vrijdag 17 september 2010 15:16 schreef zquing het volgende:
[..]
Schermen zijn nu een jaar of 4 oud denk ik? Ze waren inderdaad niet zo duur
Wil er wel 1 kopen met een paar vrienden, alleen ken ik niemand in mijn omgeving die behoefte heeft aan zo'n ding
ik studeer daar, zal je morgen ff pmenquote:Op vrijdag 17 september 2010 22:00 schreef dscx het volgende:
[..]
Mocht je in de omgeving Delft rondhangen; doe gerust PM'en, je kan 'm zonder problemen lenen hoor.. (De express variant dan...)
Whehehe, jij ook Delft?quote:Op vrijdag 17 september 2010 22:00 schreef dscx het volgende:
[..]
Mocht je in de omgeving Delft rondhangen; doe gerust PM'en, je kan 'm zonder problemen lenen hoor.. (De express variant dan...)
Je zegt het precies verkeerd om.... ?quote:Op maandag 20 september 2010 15:22 schreef zquing het volgende:
En zodat we allemaal over 't zelfde praten, wordt met koel een lage kleurentemperatuur bedoeld(dus wat roder en meestal wat warmer aandoend) of juist een hoge kleurentemperatuur(blauwig en vaak kil en koud)
nee, koud wordt vaak geassocieerd met een hoge kleurentemperatuurquote:Op maandag 20 september 2010 18:39 schreef Xcalibur het volgende:
[..]
Je zegt het precies verkeerd om.... ?
Hmz, zal ik eens vragenquote:Op maandag 20 september 2010 18:38 schreef Xcalibur het volgende:
Je krijgt een bevestiging van je code in de mail... als hij die ook niet heeft heeft ie wel een probleem lijkt me?
Van Wiki:quote:Op maandag 20 september 2010 18:50 schreef zquing het volgende:
[..]
nee, koud wordt vaak geassocieerd met een hoge kleurentemperatuur
Daarom moet je bij hogere kleurtemperaturen de witbalans roder maken om netjes wit te krijgen. Lekker verwarrend is het wel iig.quote:Higher color temperatures (5,000 K or more) are called cool colors (blueish white); lower color temperatures (2,700–3,000 K) are called warm colors (yellowish white through red).
Je hebt gelijk, tussen haakjes zeg je wel wat ik bedoelquote:Op maandag 20 september 2010 18:50 schreef zquing het volgende:
[..]
nee, koud wordt vaak geassocieerd met een hoge kleurentemperatuur
Tja, alleen heeft niemand dat "bedacht".quote:Op maandag 20 september 2010 21:14 schreef Xcalibur het volgende:
[..]
Je hebt gelijk, tussen haakjes zeg je wel wat ik bedoel
Wie dat met die hoge en lage temperatuur ooit verkeerd om heeft bedacht moet ook opgehangen worden trouwens
quote:Op maandag 20 september 2010 21:07 schreef RonaldV het volgende:
Je kunt het veel makkelijker onthouden:
Modjes zijn kille personen, en dus blauw.
(Forum) Admins daarentegen zijn warme persoonlijkheden, en dus rood.
Nu nooit meer vergeten, he?
Alleen jammer dat zwart geen licht uitstraalt, maar juist absorbeert, terwijl wit wel licht uitstraalt (om precies te zijn: alle kleuren tegelijk)quote:Op maandag 20 september 2010 23:53 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Tja, alleen heeft niemand dat "bedacht".
De kleurtemperatuur van een lichtbron is de temperatuur die een zwart (stralings)lichaam heeft als dat het licht uitstraalt dat dezelfde kleur heeft als de lichtbron waarmee je hem vergelijkt. De temperatuur van dat stralingslichaam is dus de kleurtemperatuur.
Als je de hoeveelheid straling (licht) weet kan je de contante wet van Planck (omgekeerd) gebruiken om de kleurtemperatuur van zo'n zwart lichaam uit te rekenen en heb je de kleurtemperatuur.
Blauw is koud. Laat mij maar eens een warme blauwe of een koude rode plaat zien.quote:Hoe blauwer het licht hoe hoger de temperatuur van dat stralingslichaam. Je moet dus de mensen ophangen die blauwe kleuren met "koud" associëren.
[..]
Waste of time, money and effort.quote:Op maandag 20 september 2010 23:54 schreef Isdatzo het volgende:
Zie je de- PI? Ik probeer warm over te komen!
Het ligt inderdaad iets gecompliceerder maar ik wilde 't niet ál te technisch maken. Maar goed. Het ding is inderdaad zwart... TOTDAT je er zelf energie in gaat stoppen door het kreng te verhitten waardoor het licht gaat geven.quote:Op dinsdag 21 september 2010 00:18 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Alleen jammer dat zwart geen licht uitstraalt, maar juist absorbeert, terwijl wit wel licht uitstraalt (om precies te zijn: alle kleuren tegelijk)
Voor interessant leesvoer: http://galileo.phys.virgi(...)_body_radiation.htmlquote:In physics, a black body is an idealized object that absorbs all electromagnetic radiation falling on it. Blackbodies absorb and incandescently re-emit radiation in a characteristic, continuous spectrum. Because no light (visible electromagnetic radiation) is reflected or transmitted, the object appears black when it is cold. However, a black body emits a temperature-dependent spectrum of light. This thermal radiation from a black body is termed black-body radiation. In the blackbody spectrum, the shorter the wavelength, the higher the frequency, and the higher frequency is related to the higher temperature. Thus, the color of a hotter object is closer to the blue end of the spectrum and the color of a cooler object is closer to the red.
Natuurkunde says otherwise. Een zwart stralingslichaam dat je verhit tot het rood is, is een stuk kouder minder warm dan een zwart stralingslichaam dat je verhit tot het blauw is.quote:[..]
Blauw is koud. Laat mij maar eens een warme blauwe of een koude rode plaat zien.
Ik zal je maar besparen hoe dat precies zit, maar bij een lichtbron kan je meten hoeveel straling deze uitzendt. Als je de hoeveelheid straling weet kan je mbv de wet van Planck berekenen hoeveel energie daarvoor nodig is. Weet je hoeveel energie er nodig is dan weet je ook hoe heet dat ding wordt. Voila, je kleurtemperatuur!quote:En ja: ik heb inderdaad nooit echt iets met natuurkunde gehad, dus dat hele Planck verhaal is aan me voorbij gegaan.
Ik zal nog eens aardig doenquote:[..]
Waste of time, money and effort.
Ja, waar zijn die mods als je ze nodig hebt.quote:Op dinsdag 21 september 2010 00:41 schreef Isdatzo het volgende:
Ok eigenlijk is dit best off-topic.
Ik heb een 27" iMac en een Spyder3 Express, die doet het probleemloosquote:Op maandag 20 september 2010 23:49 schreef bl0emetjE het volgende:
Ook mensen met een imac die hun scherm calibreren?
Is zo'n spyder3 (en dan expres of pro?) ook relaxed? Ik denk er namelijk ook aan om zoiets aan te schaffen.
Tot nu toe deed ik het altijd op mijn ogen, je hebt dan zo'n stappenplan wat je doorloopt. Maar nu ik steeds meer professioneel werk is het ook niet verkeerd om dit eens iets meer profi aan te pakken denk ik zo!
Same here, alleen de pro. Merk wel dat ik de sensor er echt manueel op moet houden bij kalibratie, of is dat oevrdreven? Dat gewichtje met kabeltje werkt imo niet zo heel handigquote:Op dinsdag 21 september 2010 09:13 schreef Xcalibur het volgende:
[..]
Ik heb een 27" iMac en een Spyder3 Express, die doet het probleemloos
Zet je monitor dan wat scheefquote:Op dinsdag 21 september 2010 09:57 schreef --H-I-M-- het volgende:
[..]
Same here, alleen de pro. Merk wel dat ik de sensor er echt manueel op moet houden bij kalibratie, of is dat oevrdreven? Dat gewichtje met kabeltje werkt imo niet zo heel handig
Op FA-cursus. "Warmte-uitstralen en invoelen" deze week. Traditioneel de meeste afvallers bij dit onderdeel.quote:Op dinsdag 21 september 2010 01:11 schreef Omniej het volgende:
[..]
Ja, waar zijn die mods als je ze nodig hebt.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |