Je hebt gelijk, tussen haakjes zeg je wel wat ik bedoelquote:Op maandag 20 september 2010 18:50 schreef zquing het volgende:
[..]
nee, koud wordt vaak geassocieerd met een hoge kleurentemperatuur
Tja, alleen heeft niemand dat "bedacht".quote:Op maandag 20 september 2010 21:14 schreef Xcalibur het volgende:
[..]
Je hebt gelijk, tussen haakjes zeg je wel wat ik bedoel
Wie dat met die hoge en lage temperatuur ooit verkeerd om heeft bedacht moet ook opgehangen worden trouwens
quote:Op maandag 20 september 2010 21:07 schreef RonaldV het volgende:
Je kunt het veel makkelijker onthouden:
Modjes zijn kille personen, en dus blauw.
(Forum) Admins daarentegen zijn warme persoonlijkheden, en dus rood.
Nu nooit meer vergeten, he?
Alleen jammer dat zwart geen licht uitstraalt, maar juist absorbeert, terwijl wit wel licht uitstraalt (om precies te zijn: alle kleuren tegelijk)quote:Op maandag 20 september 2010 23:53 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Tja, alleen heeft niemand dat "bedacht".
De kleurtemperatuur van een lichtbron is de temperatuur die een zwart (stralings)lichaam heeft als dat het licht uitstraalt dat dezelfde kleur heeft als de lichtbron waarmee je hem vergelijkt. De temperatuur van dat stralingslichaam is dus de kleurtemperatuur.
Als je de hoeveelheid straling (licht) weet kan je de contante wet van Planck (omgekeerd) gebruiken om de kleurtemperatuur van zo'n zwart lichaam uit te rekenen en heb je de kleurtemperatuur.
Blauw is koud. Laat mij maar eens een warme blauwe of een koude rode plaat zien.quote:Hoe blauwer het licht hoe hoger de temperatuur van dat stralingslichaam. Je moet dus de mensen ophangen die blauwe kleuren met "koud" associėren.
[..]
Waste of time, money and effort.quote:Op maandag 20 september 2010 23:54 schreef Isdatzo het volgende:
Zie je de- PI? Ik probeer warm over te komen!
Het ligt inderdaad iets gecompliceerder maar ik wilde 't niet įl te technisch maken. Maar goed. Het ding is inderdaad zwart... TOTDAT je er zelf energie in gaat stoppen door het kreng te verhitten waardoor het licht gaat geven.quote:Op dinsdag 21 september 2010 00:18 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Alleen jammer dat zwart geen licht uitstraalt, maar juist absorbeert, terwijl wit wel licht uitstraalt (om precies te zijn: alle kleuren tegelijk)
Voor interessant leesvoer: http://galileo.phys.virgi(...)_body_radiation.htmlquote:In physics, a black body is an idealized object that absorbs all electromagnetic radiation falling on it. Blackbodies absorb and incandescently re-emit radiation in a characteristic, continuous spectrum. Because no light (visible electromagnetic radiation) is reflected or transmitted, the object appears black when it is cold. However, a black body emits a temperature-dependent spectrum of light. This thermal radiation from a black body is termed black-body radiation. In the blackbody spectrum, the shorter the wavelength, the higher the frequency, and the higher frequency is related to the higher temperature. Thus, the color of a hotter object is closer to the blue end of the spectrum and the color of a cooler object is closer to the red.
Natuurkunde says otherwise. Een zwart stralingslichaam dat je verhit tot het rood is, is een stuk kouder minder warm dan een zwart stralingslichaam dat je verhit tot het blauw is.quote:[..]
Blauw is koud. Laat mij maar eens een warme blauwe of een koude rode plaat zien.
Ik zal je maar besparen hoe dat precies zit, maar bij een lichtbron kan je meten hoeveel straling deze uitzendt. Als je de hoeveelheid straling weet kan je mbv de wet van Planck berekenen hoeveel energie daarvoor nodig is. Weet je hoeveel energie er nodig is dan weet je ook hoe heet dat ding wordt. Voila, je kleurtemperatuur!quote:En ja: ik heb inderdaad nooit echt iets met natuurkunde gehad, dus dat hele Planck verhaal is aan me voorbij gegaan.
Ik zal nog eens aardig doenquote:[..]
Waste of time, money and effort.
Ja, waar zijn die mods als je ze nodig hebt.quote:Op dinsdag 21 september 2010 00:41 schreef Isdatzo het volgende:
Ok eigenlijk is dit best off-topic.
Ik heb een 27" iMac en een Spyder3 Express, die doet het probleemloosquote:Op maandag 20 september 2010 23:49 schreef bl0emetjE het volgende:
Ook mensen met een imac die hun scherm calibreren?
Is zo'n spyder3 (en dan expres of pro?) ook relaxed? Ik denk er namelijk ook aan om zoiets aan te schaffen.
Tot nu toe deed ik het altijd op mijn ogen, je hebt dan zo'n stappenplan wat je doorloopt. Maar nu ik steeds meer professioneel werk is het ook niet verkeerd om dit eens iets meer profi aan te pakken denk ik zo!
Same here, alleen de pro. Merk wel dat ik de sensor er echt manueel op moet houden bij kalibratie, of is dat oevrdreven? Dat gewichtje met kabeltje werkt imo niet zo heel handigquote:Op dinsdag 21 september 2010 09:13 schreef Xcalibur het volgende:
[..]
Ik heb een 27" iMac en een Spyder3 Express, die doet het probleemloos
Zet je monitor dan wat scheefquote:Op dinsdag 21 september 2010 09:57 schreef --H-I-M-- het volgende:
[..]
Same here, alleen de pro. Merk wel dat ik de sensor er echt manueel op moet houden bij kalibratie, of is dat oevrdreven? Dat gewichtje met kabeltje werkt imo niet zo heel handig
Op FA-cursus. "Warmte-uitstralen en invoelen" deze week. Traditioneel de meeste afvallers bij dit onderdeel.quote:Op dinsdag 21 september 2010 01:11 schreef Omniej het volgende:
[..]
Ja, waar zijn die mods als je ze nodig hebt.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |