Dat lijkt een zekere drogredenering; petitio principii.quote:Op vrijdag 17 september 2010 22:52 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Voor mij was dat initieel voornamelijk bijbelprofetie en later is daar persoonlijke ervaring met God aan toegevoegd ter bevestiging van alles wat de bijbel leert aan beloften, de staat van de mens, de persoon Jezus Christus, de waarheid van de leer van Paulus en de andere apostelen, de Heilige Geest, etc.
Je doelt op de 7 trompetten? Een derde van de zee wordt bloed, et cetera?quote:Er zijn natuurlijk meerdere interpretaties, echter degene die ik op dit moment het meest betrouwbaar acht is dat bij enkele van de trompetten in openbaringen melding maken van opkomsten van islam.
Dat bedoelde ik dus.quote:De RKK is naar mijn idee ook het beest uit openbaringen 13, de 'abomination of desolation', en de paus zit op de troon van antichrist.
Ja, zo lust ik er nog wel een paar. Het christendom zelf is algoed, want alles niet goed is, valt ook niet onder het christendom.quote:Dat hangt ervan af wat je als christendom definieert. Ik beschouw het instituut Roomse kerk niet als onderdeel van Christus' lichaam maar als hoer van Babylon. Dus dat schept al een ander beeld denk ik.
Een moslim zal hetzelfde zeggen:quote:Indien iemand Gods geest heeft zal deze geen genocide plegen. Christus zet hier ook nergens toe aan. De idiote dingen die mensen doen zijn dus wat mij betreft niet aan de leer van Jezus te wijten, maar aan de ongehoorzaamheid van mensen aan diezelfde leer en daarmee onderwerping aan kwade geesten.
Alleen God staat garant voor de juistheid van je waarheden. Vanuit het gezichtspunt van een ongelovige gezien, leidt dit gemakkelijk tot een in zichzelf gesloten systeem van gedachten.quote:Op vrijdag 17 september 2010 23:06 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Je kunt natuurlijk een waarheid keer op keer verifieren, Waarheid blijft waarheid, ook al accepteer je hem niet de eerste keer. Met 'God onhult ons waarheid' bedoel ik dat God ons met Zijn geest tot bepaalde waarheidsgetrouwe informatie leidt: soms door middel van mensen, soms door middel van boeken of andere bronnen, soms direct als goddelijke openbaring, op allerlei manieren.
Mijn uitspraken over islam doe ik op basis van wat ik als waarheid geaccepteerd heb. Ik geloof dat mijn fundamenten sterk genoeg zijn om die positie in te nemen, om een in grote lijnen correct oordeel over Islam en Mohammed te vellen.
Ondanks dat ik Islam als een valse religie beschouw, maak ik het echter niet mijn doel om moslims te onderdrukken of vervolgen,ik voel geen haat jegens moslims. Ik denk dat dat mijn positie rechtvaardigt.
Nee, dat is alleen waar als je aanneemt dat er na Jezus nog een profeet geweest is, bijvoorbeeld Mohammed. Anders is de lijn niet doorbroken, maar beëindigd, iets waar ook de Islam geen principiële problemen mee heeft.quote:Op vrijdag 17 september 2010 20:12 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Ik wijs alleen op de claim die in het OP wordt gemaakt. Het idee dat Jesus God is, doorbreekt de lijn van opeenvolgende profeten.
Volgens mij is het volstrekt onlogisch om in een discussie als deze een beroep op logica te doen. En bovendien zinloos:quote:De eerste stap is tot het inzicht komen dat het onlogisch is om in de mens Jesus een God te zien.
Of erkennen dat de bijbel anders gelezen moet worden, of erkennen dat, doordat de samenstellers van de bijbel van oordeel waren dat Jezus God was, de verkeerde bijbelboeken werden gekozen, of erkennen dat Jezus geen God of profeet maar een Godslasteraar was, dat het Jodendom het bij het rechte eind heeft en alle niet-Joden grote pech hebben. Of weliswaar erkennen dat na Jezus Mohammed kwam, maar daarna nog weer een andere profeet. Of natuurlijk je helemaal van het geloof afkeren.quote:De tweede stap is natuurlijk Mohammed erkenen als de volgende profeet.
http://www.lorber.nl/quote:JAKOB LORBER - Schrijfknecht van God - Profetie voor deze tijd
EEN MAN HOORT EEN STEM ...
Nu ook in het Nederlands een groot aantal werken van de Oostenrijkse profeet Jakob Lorber (1800-1864) zijn verschenen, zullen ongetwijfeld velen zich afvragen wie deze man was, en wat de boodschap die hem door het 'innerlijke woord' werd gedicteerd, inhoudt.
Het was in de vroege ochtend van de 15de maart 1840 dat Jakob Lorber een stem in zijn binnenste hoorde, die hem de opdracht gaf: "Sta op, neem je pen en schrijf!" Hij gaf onmiddellijk gehoor aan deze ongewone opdracht, niet vermoedend dat hij op dat moment geroepen werd tot een taak die zijn hele verdere leven in beslag zou nemen. In de 24 jaren die volgden, tot zijn dood, werden hem meer dan 10.000 pagina's gedicteerd. Zo ontstond een uniek werk zo diepgaand en veelomvattend van inhoud, dat men hier met recht kan spreken van een uitzonderlijk fenomeen. Hier is niet de eenvoudige musicus uit Stiermarken aan het woord. De schat aan gegevens op praktisch elk gebied, de veelzijdige kennis en diepe wijsheid stijgen ver uit boven het gewoon menselijke kennen en kunnen.
Wie sprak er tegen Lorber?
In het jaar 1858 schreef Lorber aan een vriend over de in hem sprekende geestelijke bron, dat hij deze ervoer als de stem van Jezus Christus, het levende Woord van God. Bij het schrijfproces was er geen sprake van zogenaamd automatisch schrift. Lorber schreef bij vol bewustzijn woord voor woord op wat hem werd gedicteerd. Zelf noemde hij zich, eenvoudig en bescheiden als hij was, 'schrijfknecht van God'. Daarmee bracht hij tot uitdrukking dat hij een schrijfopdracht uitvoerde en dat het geschrevene niet van hemzelf stamde. Maar belangrijker dan het zoeken naar bewijsvoeringen omtrent de authenticiteit van de boodschappen, is het intuïtief aanvoelen van de lezer zelf. Wie zich openstelt voor de inhoud van dit werk, zal ervan overtuigd worden dat hij te maken heeft met iets heel bijzonders, ja, met een werkelijk goddelijke openbaring, waarvan Jakob Lorber zelf getuigde met de woorden: 'Zo sprak de Heer tot mij en in mij voor iedereen, en dat is waar, getrouw en gewis ...' De eerste gedicteerde regels luidden:
"Wie met Mij spreken wil, die kome tot Mij en Ik zal hem het antwoord in zijn hart leggen, maar slechts de reinen wier hart vol deemoed is, zullen de klank van Mijn stem vernemen. Wie aan Mij de voorkeur geeft boven al het wereldse, en Mij liefheeft als een tedere bruid haar bruidegom, met hem zal Ik arm in arm wandelen. Hij zal Mij te allen tijde aanschouwen zoals de ene broeder de andere en zoals Ik hem aanschouwde sinds eeuwigheid, nog voor hij bestond."
Dit was het begin van het 3-delige werk "De Huishouding van God.
Wat bedoel je met het 'verhaal van Josephus'? Wat hij schrijft over de 'christelijke onderwerpen' wordt inderdaad in andere bronnen bevestigd.quote:Op vrijdag 17 september 2010 17:21 schreef Molurus het volgende:
[..]
Hoogstwaarschijnlijk... een solide verwijzing zou het zijn wanneer archeologisch materiaal of onanfhankelijke bronnen het verhaal van Josephus bevestigen.
Voor sommige historische personen is dat al heel wat. Al doet Josephus meer dan enkel een naam noemen natuurlijk.quote:Op vrijdag 17 september 2010 17:21 schreef Molurus het volgende:
Maar wat Josephus doet is werkelijk niet meer dan terloops een naam noemen. Als dat niet mager is, wat zou jij dan wel mager noemen?
Buiten de evangeliën, wat voor historici natuurlijk al tamelijk overtuigend bewijs is voor het bestaan van Jezus, heb je Josephus, Tacitus, Suetonius, Lucianus, Plinius de Jongere, Mara Bar Serapion, De Talmoed en Celsus. Als je dat 'magertjes' vindt heb je geen verstand van de historische wetenschap.quote:Op vrijdag 17 september 2010 17:21 schreef Molurus het volgende:
Veel meer... juist ja. Ik zou haast zeggen dat er buiten de evangelieen helemaal niets is. Maar wellicht kun je eens wat overtuigend materiaal noemen dan.
De 'Jesus Myth theory' die jij lijkt aan te hangen is ook een 'theorie'. Alleen een theorie die vrijwel niemand serieus neemt of zo goed als 'dood' is.quote:Op vrijdag 17 september 2010 17:21 schreef Molurus het volgende:
De evolutietheorie, je zegt het al, is een theorie.. geen uitspraak over geschiedkundige gebeurtenissen.
Het is een sullige vraag, vandaar ik dat ik me afvroeg wat je bedoelde met die vraag. Over wie we het hebben? Jezus Christus natuurlijk. Ofwel Jezus van Nazareth... of Yeshua ben Yosef. Wie anders?quote:Op vrijdag 17 september 2010 17:21 schreef Molurus het volgende:
Precies wat ik daar schrijf. Veel duidelijker kan ik die vraag toch niet stellen?
Ik vind het altijd zo mooi dat mensen dat de new atheists, en de mensen die met hen sympathiseren, graag oreren over de "archievements of science" en vervolgens doodleuk vrijwel het gehele historisch-wetenschappelijke geleerdencircuit in het gezicht spugen met onwetenschappelijke opvattingen.quote:Op vrijdag 17 september 2010 17:21 schreef Molurus het volgende:
Leuke aanname ook weer. Ik ben geen wetenschapper.Ik ben een normaal mens met een interesse in wetenschap en religie. Meer dan dat hoef jij er niet van te weten.
![]()
Josephus schrijft er bijzonder weinig over, en door welke andere bronnen wordt het bevestigd? Wat wordt er eigenlijk bevestigd? Dat ie een broer had?quote:Op zaterdag 18 september 2010 15:38 schreef koningdavid het volgende:
Wat bedoel je met het 'verhaal van Josephus'? Wat hij schrijft over de 'christelijke onderwerpen' wordt inderdaad in andere bronnen bevestigd.
Is that so?quote:Op zaterdag 18 september 2010 15:38 schreef koningdavid het volgende:
Voor sommige historische personen is dat al heel wat. Al doet Josephus meer dan enkel een naam noemen natuurlijk.
De meeste daarvan noemen de naam 'Jezus' bij mijn weten niet, of kunnen nooit direct iets van zijn leven hebben geweten.quote:Op zaterdag 18 september 2010 15:38 schreef koningdavid het volgende:
Buiten de evangeliën, wat voor historici natuurlijk al tamelijk overtuigend bewijs is voor het bestaan van Jezus, heb je Josephus, Tacitus, Suetonius, Lucianus, Plinius de Jongere, Mara Bar Serapion, De Talmoed en Celsus. Als je dat 'magertjes' vindt heb je geen verstand van de historische wetenschap.
Die theorie hang ik helemaal niet aan. Ik noem het alleen een plausibele mogelijkheid.quote:Op zaterdag 18 september 2010 15:38 schreef koningdavid het volgende:
De 'Jesus Myth theory' die jij lijkt aan te hangen is ook een 'theorie'. Alleen een theorie die vrijwel niemand serieus neemt of zo goed als 'dood' is.
Een man die 12 jaar pastoor was. Lekker geloofwaardig ook. Wij van wc-eend...quote:Op zaterdag 18 september 2010 15:38 schreef koningdavid het volgende:
Zoals Van Voorst zegt: "The theory of Jesus' nonexistence is now effectively dead as a scholarly question."
Ik heb ook geen theorie, dus dat is makkelijk.quote:Op zaterdag 18 september 2010 15:38 schreef koningdavid het volgende:
Een goede reden de theorie serieus te nemen heb ik nog niet van je gehoord. Het lijkt alsof je enkel gedreven wordt door je doorgeschoten antipathie tegen religie.
Vooralsnog een naam.. en niets meer dan dat.quote:Op zaterdag 18 september 2010 15:38 schreef koningdavid het volgende:
Het is een sullige vraag, vandaar ik dat ik me afvroeg wat je bedoelde met die vraag. Over wie we het hebben? Jezus Christus natuurlijk. Ofwel Jezus van Nazareth... of Yeshua ben Yosef. Wie anders?
Welke onwetenschappelijke opvattingen? Sorry dat ik jouw religieuze vooringenomenheid weiger te delen hoor.quote:Op zaterdag 18 september 2010 15:38 schreef koningdavid het volgende:
Ik vind het altijd zo mooi dat mensen dat de new atheists, en de mensen die met hen sympathiseren, graag oreren over de "archievements of science" en vervolgens doodleuk vrijwel het gehele historisch-wetenschappelijke geleerdencircuit in het gezicht spugen met onwetenschappelijke opvattingen.
Weet je überhaupt wel iets af van deze materie? Dat hij een broer had die Jakobus heette. Dat hij wonderelijke dingen deed. Rondtrok als leraar. Volgelingen had. Gearresteerd is door joods gezag en veroordeeld door Pontius Pilatus.quote:Op zaterdag 18 september 2010 15:53 schreef Molurus het volgende:
[..]
Josephus schrijft er bijzonder weinig over, en door welke andere bronnen wordt het bevestigd? Wat wordt er eigenlijk bevestigd? Dat ie een broer had?
Ja. Zie bovenstaand antwoord.quote:Op zaterdag 18 september 2010 15:53 schreef Molurus het volgende:
Is that so?
"Bij mijn weten"... tja, dat is een beetje jouw probleem denk ik in deze. Je weet niet zoveel. Afgezien van Mara Bar Serapion noemen alle eerder genoemde bronnen zijn naam.quote:Op zaterdag 18 september 2010 15:53 schreef Molurus het volgende:
De meeste daarvan noemen de naam 'Jezus' bij mijn weten niet
Dat an sich is al tamelijk belachelijk.quote:Op zaterdag 18 september 2010 15:53 schreef Molurus het volgende:
Die theorie hang ik helemaal niet aan. Ik noem het alleen een plausibele mogelijkheid.
Och... gaan we het weer daarop spelen.quote:Op zaterdag 18 september 2010 15:53 schreef Molurus het volgende:
Een man die 12 jaar pastoor was. Lekker geloofwaardig ook. Wij van wc-eend...
Zullen we de optie ook maar openhouden dat Caesar een mythe is dan? Laten we ook maar de optie openhouden dat de aarde 6000 jaar oud is?quote:Op zaterdag 18 september 2010 15:53 schreef Molurus het volgende:
Ik heb ook geen theorie, dus dat is makkelijk.Ik laat voor het moment alle mogelijkheden wat betreft het bestaan, het niet bestaan, en feiten en aspecten van een eventuele jezus volledig open. Ik zou het ook niet erg wetenschappelijk vinden om dat niet te doen.
Overduidelijk een historisch persoon.quote:Op zaterdag 18 september 2010 15:53 schreef Molurus het volgende:
Vooralsnog een naam.. en niets meer dan dat.
Mijn religieuze vooringenomenheid? Vandaar dat al die niet-christelijke geleerden het met mij eens zijn en waarschijnlijk zouden gniffelen om jouw irrationele denkbeelden op dit vlak.quote:Op zaterdag 18 september 2010 15:53 schreef Molurus het volgende:
Welke onwetenschappelijke opvattingen? Sorry dat ik jouw religieuze vooringenomenheid weiger te delen hoor.
Nogmaals: ik denk niet dat het uberhaupt relevant is voor het hedendaagse christendom.quote:Op zaterdag 18 september 2010 16:04 schreef koningdavid het volgende:
Laat je antipathie tegen religie je gezicht toch niet zo vertroebelen joh.
Dat op zich is al een uiting van je antipathie.quote:Op zaterdag 18 september 2010 16:11 schreef Molurus het volgende:
[..]
Nogmaals: ik denk niet dat het uberhaupt relevant is voor het hedendaagse christendom.
"Het niet bestaan van Jezus" is geen theorie, anders zou dat theoretisch verifieerbaar zijn. Gelovigen hebben wel vaker problemen om een onderscheid te maken tussen wetenschappelijke theorieen en religieus dogma.quote:Op zaterdag 18 september 2010 16:04 schreef koningdavid het volgende:
Molurus, doe niet zo gek. Natuurlijk is het wel onwetenschappelijk om hoost onwaarschijnlijke theorieën plausibel te achten.
Het gaat voor christenen helemaal niet om de historische jezus. Het gaat bij christenen om de opstanding, de maagdelijke bevlekking, en nog meer van dat soort wetenschappelijk zeer onplausibele zaken. Of die persoon werkelijk heeft bestaan doet er echt niets toe.quote:Op zaterdag 18 september 2010 16:15 schreef koningdavid het volgende:
Maar goed, wat het ook is, ik zou proberen die oorzaak op te sporen die je ertoe aanzet slecht-onderbouwde, onwetenschappelijke complottheorieën plausibel te achten. Het is namelijk niet bepaald normaal.
Theorie is ook een begrip dat in de historische wetenschap gebezigd wordt. Vandaar de 'Jesus myth theory'. Weet je wel, die theorie die wetenschappelijk dood is maar jij wel plausibel acht. Waarom zou je je ook iets aantrekken van wetenschappelijke consensus als je het allemaal beter weet, met jouw kennis, toch Molurus?quote:Op zaterdag 18 september 2010 16:15 schreef Molurus het volgende:
[..]
"Het niet bestaan van Jezus" is geen theorie, anders zou dat theoretisch verifieerbaar zijn.
Jij bent hier degene die stellige uitspraken doet. Tot zover hou ik uitsluitend mogelijkheden open. Dus dat verwijt dat ik het allemaal beter zou weten lijkt me toch wel een beetje misplaatst.quote:Op zaterdag 18 september 2010 16:19 schreef koningdavid het volgende:
Theorie is ook een begrip dat in de historische wetenschap gebezigd wordt. Vandaar de 'Jesus myth theory'. Weet je wel, die theorie die wetenschappelijk dood is maar jij wel plausibel acht. Waarom zou je je ook iets aantrekken van wetenschappelijke consensus als je het allemaal beter weet, met jouw kennis, toch Molurus?
Wat een domme opmerking weer. Natuurlijk doet dat ertoe. Als die persoon niet bestaan heeft kan die immers ook niet maagdelijk ontvangen, gekruisigd voor onze zonden en opgestaan zijn?quote:Op zaterdag 18 september 2010 16:17 schreef Molurus het volgende:
[..]
Het gaat voor christenen helemaal niet om de historische jezus. Het gaat bij christenen om de opstanding, de maagdelijke bevlekking, en nog meer van dat soort wetenschappelijk zeer onplausibele zaken. Of die persoon werkelijk heeft bestaan doet er echt niets toe.
Ik blijf echt grinniken om dit soort dingen.quote:Op zaterdag 18 september 2010 16:17 schreef Molurus het volgende:
Een historisch curieus vraagstuk. Niets meer. Historici interesseert het ook niet of die man, als die heeft bestaan
De opstanding van Jezus' is geen wetenschappelijke vraag nee, wie heeft dat hier geclaimd dan?quote:Op zaterdag 18 september 2010 16:17 schreef Molurus het volgende:
, daadwerkelijk is opgestaan uit de dood. Het is niet eens een vraag wetenschappelijk gezien.
Jij trekt het bestaan in van Jezus in twijfel - de historische wetenschap noemt Jezus' historiciteit nagenoeg een feit.quote:Op zaterdag 18 september 2010 16:23 schreef Molurus het volgende:
[..]
Jij bent hier degene die stellige uitspraken doet. Tot zover hou ik uitsluitend mogelijkheden open. Dus dat verwijt dat ik het allemaal beter zou weten lijkt me toch wel een beetje misplaatst.
Allerlei profeten in de Hebreeuwse bijbel keken juist uit naar de messias. En Christenen erkennen Jezus als Messias. Daarom noemen ze hem ook Jezus Christus. (Christus(grieks) = gezalfde(Nederlands) = Mashiach(Hebreeuws)).quote:Op vrijdag 17 september 2010 20:12 schreef deelnemer het volgende:
Ik wijs alleen op de claim die in het OP wordt gemaakt. Het idee dat Jesus God is, doorbreekt de lijn van opeenvolgende profeten.
Wat is er onlogisch aan om in Jezus God te zien? Is er een logische wet die stelt dat een God niet mens kan worden. Waarom zou een menselijke auteur zichzelf wel in een verhaal kunnen schrijven, maar zou God dat niet kunnen in de vorm van de mens Jezus?quote:De eerste stap is tot het inzicht komen dat het onlogisch is om in de mens Jesus een God te zien. De tweede stap is natuurlijk Mohammed erkenen als de volgende profeet.
iemand?quote:Op zaterdag 18 september 2010 16:14 schreef zaishen het volgende:
Hoe kan je Jezus de zoon van God noemen? Ik snap dat niet. Hoe zit het dan met Adam en Eva?
In de Islam wordt Jezus niet de zoon van God genoemt, maar een profeet.
Maar kan iemand mijn vraag beantwoorden?
Dat kan sowieso niet.quote:Op zaterdag 18 september 2010 16:24 schreef koningdavid het volgende:
Wat een domme opmerking weer. Natuurlijk doet dat ertoe. Als die persoon niet bestaan heeft kan die immers ook niet maagdelijk ontvangen, gekruisigd voor onze zonden en opgestaan zijn?
Zaken in twijfel trekken is wat wetenschappers doen, dat is heel normaal hoor. Maar mijns insziens is er voor het bestaan van Caesar en Alexander de Grote ruim meer bewijs dan voor jouw historische Jezus. Doe ermee wat je wilt.quote:Op zaterdag 18 september 2010 16:24 schreef koningdavid het volgende:
Ik blijf echt grinniken om dit soort dingen.
Ik ben benieuwd hoe consistent je hierin bent.
Molurus over Caesar:
"Toen Caesar, als hij echt heeft bestaan, de Rubicon overstak..."
Over Alexander de Grote:
"Een van de machtigste heersers van voor de start van onze jaartelling was Alexander de Grote, als hij heeft bestaan..."
Ik claim dat het juist dat soort aspecten van Jezus zijn die relevant zijn voor het christelijke geloof. Precies die zaken die op voorhand niet plausibel zijn, in elk geval wetenschappelijk gezien.quote:Op zaterdag 18 september 2010 16:24 schreef koningdavid het volgende:
De opstanding van Jezus' is geen wetenschappelijke vraag nee, wie heeft dat hier geclaimd dan?
Je kan je natuurlijk ook afvragen of een historische jezus die niet wonderen verricht, niet onbevlekt ontvangen is en niet uit de dood is opgestaan nog wel dezelfde jezus is. Aangezien dat soort dingen onmogelijk zijn kan je je vanuit die hoek nog steeds afvragen hoe historisch onderbouwd deze jezus eigenlijk is.quote:Op zaterdag 18 september 2010 16:25 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Jij trekt het bestaan in van Jezus in twijfel - de historische wetenschap noemt Jezus' historiciteit nagenoeg een feit.
Jij wilt de mogelijkheid van Jezus' niet-bestaan open houden - de historische wetenschap houdt geen rekening met deze mogelijkheid en noemt de theorie min of meer 'dood'.
Kortom: je staat lijnrecht tegenover vrijwel de gehele historische wetenschap. En dat terwijl je de ballen verstand van het onderwerp hebt. Ik vind dat, zacht gezegd, verschrikkelijk hoogmoedig.
Als we zeggen dat Jezus de zoon van God is, dan bedoelen we daar niet mee dat God een seksuele relatie heeft gehad (met een mens of een andere god). In het gebed sprak Jezus tot 'zijn Vader'. Daarom noemen we hem de zoon. Het drukt iets uit de zeer nauwe relatie die er is tussen de vader en de zoon.quote:Op zaterdag 18 september 2010 16:14 schreef zaishen het volgende:
Hoe kan je Jezus de zoon van God noemen? Ik snap dat niet. Hoe zit het dan met Adam en Eva?
In de Islam wordt Jezus niet de zoon van God genoemt, maar een profeet.
Maar kan iemand mijn vraag beantwoorden?
Dat is dus precies het punt dat ik wilde maken inderdaad, en volgens mij Hitchens ook.quote:Op zaterdag 18 september 2010 17:35 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Je kan je natuurlijk ook afvragen of een historische jezus die niet wonderen verricht, niet onbevlekt ontvangen is en niet uit de dood is opgestaan nog wel dezelfde jezus is. Aangezien dat soort dingen onmogelijk zijn kan je je vanuit die hoek nog steeds afvragen hoe historisch onderbouwd deze jezus eigenlijk is.
Wat bedoel je met 'alleen God staat garant voor de juistheid van je waarheden'?quote:Op vrijdag 17 september 2010 23:29 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Alleen God staat garant voor de juistheid van je waarheden. Vanuit het gezichtspunt van een ongelovige gezien, leidt dit gemakkelijk tot een in zichzelf gesloten systeem van gedachten.
Dat doe ik dus/God stelt me daartoe in staat.quote:Als je de leer van de islam scheidt van de mensen die erin geloven, mag je daarover natuurlijk oordelen zoals je het ziet.
Jezus zonder wonderen en dood en opstanding is inderdaad niet de Jezus waar we doorgaans aan denken. Maar die Jezus moet je ook niet denken te leren kennen door wetenschap. Dan zul je op z'n minst je sensus divinitatis er bij moeten halen.quote:Op zaterdag 18 september 2010 17:35 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Je kan je natuurlijk ook afvragen of een historische jezus die niet wonderen verricht, niet onbevlekt ontvangen is en niet uit de dood is opgestaan nog wel dezelfde jezus is. Aangezien dat soort dingen onmogelijk onbewijsbaar zijn kan je je vanuit die hoek nog steeds afvragen hoe historisch onderbouwd deze jezus eigenlijk is.
Ja, en jij kunt het weten want jij hebt er met je neus bovenop gestaan…..quote:Op zaterdag 18 september 2010 17:35 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Je kan je natuurlijk ook afvragen of een historische jezus die niet wonderen verricht, niet onbevlekt ontvangen is en niet uit de dood is opgestaan nog wel dezelfde jezus is. Aangezien dat soort dingen onmogelijk zijn ......
Ja oke maar hoe zit het dan met Adam en Eva ??? Dan zou je hun toch ook zoon en dochter van God noemen :S?? Maar in de Islam had Jezus al vertelt dat er een profeet gaat komen genaamd Mohammed.quote:Op zaterdag 18 september 2010 17:36 schreef Dwerfion het volgende:
[..]
Als we zeggen dat Jezus de zoon van God is, dan bedoelen we daar niet mee dat God een seksuele relatie heeft gehad (met een mens of een andere god). In het gebed sprak Jezus tot 'zijn Vader'. Daarom noemen we hem de zoon. Het drukt iets uit de zeer nauwe relatie die er is tussen de vader en de zoon.
Tevens noemen christenen Jezus ook de mensenzoon. En dat is misschien nog wel een meer bijzondere titel, maar daar hoor je meestal niemand over. Dat heeft dan oa betrekking op de persoon beschreven in het boek Daniel.
De islam neemt mijns inziens de vroege bronnen van het christendom ook niet echt serieus door Jezus een profeet te nomen. Hoe zou Mohammed zes eeuwen later een beter zicht kunnen hebben op Jezus?
Adam wordt ook de zoon van God genoemd.quote:Op zaterdag 18 september 2010 19:41 schreef zaishen het volgende:
[..]
Ja oke maar hoe zit het dan met Adam en Eva ??? Dan zou je hun toch ook zoon en dochter van God noemen :S?? Maar in de Islam had Jezus al vertelt dat er een profeet gaat komen genaamd Mohammed.
En ook toen Mohammed een kleine jongetje was werd er ook gezegd in de kerk door een dominee dat hij later een heel bekend persoon wordt. Hij zei dat ze op Mohammed moesten opletten.
Dit had mijn vader tegen me vertelt.
Tot op zekere hoogte wel ja. Maar er is niets wetenschappelijks aan zaken serieus in twijfel trekken die niet twijfelachtig zijn. Dat is wat jij nu wel doet onder de dooddoener 'wetenschappers horen zaken in twijfel te trekken'. Onder dat mom kan je ook de de historiciteit van Napoleon, Abraham Lincoln en de holocaust betwijfelen.quote:Op zaterdag 18 september 2010 17:30 schreef Molurus het volgende:
Zaken in twijfel trekken is wat wetenschappers doen, dat is heel normaal hoor.
Er is voor alle drie zoveel bewijs dat speculeren over het niet-bestaan van hen ronduit irrationeel is.quote:Op zaterdag 18 september 2010 17:30 schreef Molurus het volgende:
Maar mijns insziens is er voor het bestaan van Caesar en Alexander de Grote ruim meer bewijs dan voor jouw historische Jezus.
Het gaat mij er toch niet om wat relevant is voor het christelijk geloof, het gaat erom wat waar is of niet.quote:Op zaterdag 18 september 2010 17:30 schreef Molurus het volgende:
Ik claim dat het juist dat soort aspecten van Jezus zijn die relevant zijn voor het christelijke geloof. Precies die zaken die op voorhand niet plausibel zijn, in elk geval wetenschappelijk gezien.
quote:Op zaterdag 18 september 2010 18:13 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dat is dus precies het punt dat ik wilde maken inderdaad, en volgens mij Hitchens ook.
Edit: Dit is wat hij erover te zeggen had trouwens:
...voor een naturalist inderdaad.quote:Op zaterdag 18 september 2010 17:35 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Je kan je natuurlijk ook afvragen of een historische jezus die niet wonderen verricht, niet onbevlekt ontvangen is en niet uit de dood is opgestaan nog wel dezelfde jezus is. Aangezien dat soort dingen onmogelijk zijn
Uhm... nou, behoorlijk goed zou ik zeggen.quote:Op zaterdag 18 september 2010 17:35 schreef SpecialK het volgende:
kan je je vanuit die hoek nog steeds afvragen hoe historisch onderbouwd deze jezus eigenlijk is.
Voor een wetenschapper. Het is nl. ook compleet onacceptabel voor dezelfde wetenschap waar jij zo prat op gaat als het aankomt op het aannemen van het bestaan van Jezus dat deze zelfde man precies de dingen heeft gedaan die in de geschriften staan. Je bent superselectief als het aankomt op waarde hechten aan de stem van de wetenschap. Dat is duidelijk.quote:Op zaterdag 18 september 2010 21:04 schreef koningdavid het volgende:
[..]
...voor een naturalist inderdaad.
Wie wil je laten bepalen of iets twijfelachtig is ? Het Vaticaan heeft wetenschappers met marteling en executie gedreigd omdat ze eraan twijfelden of de zon wel om de aarde draaide. Onderzoek was niet nodig en niet wenselijk, aldus het Vaticaan, want volgens de interpretatie van het Vaticaan stond het in de Bijbel dat het zo was.quote:Op zaterdag 18 september 2010 21:00 schreef koningdavid het volgende:
Tot op zekere hoogte wel ja. Maar er is niets wetenschappelijks aan zaken serieus in twijfel trekken die niet twijfelachtig zijn. Dat is wat jij nu wel doet onder de dooddoener 'wetenschappers horen zaken in twijfel te trekken'. Onder dat mom kan je ook de de historiciteit van Napoleon, Abraham Lincoln en de holocaust betwijfelen.
Grappig dat de discussie over de historiciteit van Jezus opschoof van "Jezus is mogelijk een mythologisch figuur", naar "we houden alle opties open" en ten slotte naar "het doet er ook eigenlijk helemaal niet toe". Je hebt geen enkel steekhoudend argument, Molurus.quote:Op zaterdag 18 september 2010 16:11 schreef Molurus het volgende:
Nogmaals: ik denk niet dat het uberhaupt relevant is voor het hedendaagse christendom.
Het is juist de kern van het argument: schrap de onmogelijke en onzekere zaken uit het verhaal, en wat houd je dan eigenlijk nog over? Overigens was dat uitsluitend een reactie op KD's verwijt dat ik me hier laat sturen door een afkeer van het christendom. Hoewel ik die afkeer zeker heb denk ik niet dat de historiciteit van Jezus relevant is voor (de aard van) het christendom.quote:Op zaterdag 18 september 2010 21:35 schreef Gaspedaal het volgende:
Grappig dat de discussie over de historiciteit van Jezus opschoof van "Jezus is mogelijk een mythologisch figuur", naar "we houden alle opties open" en ten slotte naar "het doet er ook eigenlijk helemaal niet toe". Je hebt geen enkel steekhoudend argument, Molurus.
Dat was inderdaad waarom het juist niet relevant is.quote:Op zaterdag 18 september 2010 21:35 schreef Gaspedaal het volgende:
Ik snap ook niet waarom men vol wil blijven houden dat er geen historische Jezus was. Alsof zijn bestaan een argument tegen atheïsme is, of zoiets.
Nee hoor, totaal niet. Ik erken volledig dat de wetenschap niet kan vaststellen of Jezus wondere verrichte of is opgestaan uit de dood. Ik ben wat dat betreft een voorstander van methodologisch naturalisme.quote:Op zaterdag 18 september 2010 21:15 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Voor een wetenschapper. Het is nl. ook compleet onacceptabel voor dezelfde wetenschap waar jij zo prat op gaat als het aankomt op het aannemen van het bestaan van Jezus dat deze zelfde man precies de dingen heeft gedaan die in de geschriften staan. Je bent superselectief als het aankomt op waarde hechten aan de stem van de wetenschap. Dat is duidelijk.
Een beperkte Jezus. Ik denk dat je zonder de opstanding een zeer essentieel onderdeel van Jezus mist, maar het maakt het niet gelijk tot een andere Jezus.quote:Op zaterdag 18 september 2010 21:15 schreef SpecialK het volgende:
En een Jezus zonder wederopstanding is geen echte Jezus. Dat lijkt mij wel iets waar je het mee eens zou kunnen zijn.
Dat valt ook wel mee hoor. Er is ook nooit een wetenschapper gemarteld of geëxecuteerd om zijn wetenschappelijke denkbeelden.quote:Op zaterdag 18 september 2010 21:26 schreef mvdejong het volgende:
[..]
Wie wil je laten bepalen of iets twijfelachtig is ? Het Vaticaan heeft wetenschappers met marteling en executie gedreigd omdat ze eraan twijfelden of de zon wel om de aarde draaide.
Vrijwel al het onderzoek wat leidde tot de definitieve doorbraak van het heliocentrische model - via Copernicus, Galileo tot Keppler - is direct of indirect gefinancieerd door diezelfde kerk. Ik heb trouwens geen idee wat dit verder met de discussie te maken heeft.quote:Op zaterdag 18 september 2010 21:26 schreef mvdejong het volgende:
Onderzoek was niet nodig en niet wenselijk, aldus het Vaticaan, want volgens de interpretatie van het Vaticaan stond het in de Bijbel dat het zo was.
Nee hoor. Wat voor belang hadden Josephus, Tacitus, Suetonius, Lucianus, Celsus en Porphyrios daarbij?quote:Op zaterdag 18 september 2010 21:26 schreef mvdejong het volgende:
En als iemand Napoleon's bestaan in twijfel wil trekken, mij best, er zijn voldoende verschillende en onafhankelijke bronnen om daar een goed antwoord op te krijgen. En net zo voor de Holocaust, al wordt daar om politieke redenen onderzoek nog wel eens gedwarsboomd.
Voor Jezus komen alle bewijzen uit dezelfde bronnen, met een gemeenschappelijk belang om het bestaan van die persoon voor waar aan te nemen.
Een 100% zekerheid levert het niet, en dat bestaat ook niet in de historische wetenschap. Ik denk wel dat we kunnen spreken over een 99,9% waarschijnlijkheid, en misschien is het gek hoor, maar ik vind dat voldoende.quote:Op zaterdag 18 september 2010 21:26 schreef mvdejong het volgende:
Noch de diversiteit van de bewijzen, noch de onafhankelijkheid van de bewijzen, vormen een wetenschappelijk afdoende zekerheid.
Dat zegt hij inderdaad. En dat is een lachwekkende uitspraak.quote:Op zaterdag 18 september 2010 21:45 schreef Molurus het volgende:
Dat was inderdaad waarom het juist niet relevant is.Overigens beweert niemand hier dat er geen historische Jezus was, ook hitchens niet. Wat hij zegt is dat er weinig reden is om te veronderstellen dat er een historische Jezus was
Van mij zal je het wel niet aannemen, dus ik citeer Wiki:quote:Op zaterdag 18 september 2010 21:45 schreef Molurus het volgende:
en dat ongeacht het antwoord op die vraag die persoon weinig tot niets heeft geleken op de christelijke Jezus.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Jezus_(historisch-kritisch)quote:Historische gegevens over Jezus waarover volgens Schmidt voldoende zekerheid bestaat zijn:
• Jezus is geboren ca 7 à 4 vC, rond de tijd dat Herodes de Grote stierf.
• Hij bracht zijn kinder- en jeugdjaren door in Nazaret in Galilea.
• Hij werd gedoopt door Johannes de Doper.
• Hij verzamelde leerlingen om zich heen.
• Hij onderwees in kleine steden en dorpen en op het platteland.
• Hij predikte de komst van het Rijk Gods.
• Rond het jaar 30 ging hij naar Jeruzalem voor het joodse paasfeest.
• Hij wekte opschudding in de tempel.
• Hij hield een laatste maaltijd met zijn leerlingen.
• Hij werd gevangengenomen en ondervraagd door joodse gezagdragers in Jeruzalem.
• Hij werd terechtgesteld op bevel van de Romeinse landvoogd Pontius Pilatus.
Volgens Schmidt kunnen deze gegevens bogen op een grote consensus onder 'de auteurs van de hedendaagse queeste'.
Stop nou maar... telkens als ik denk dat het niet slechter kan worden, weet je nog meer onzin uit te kramen.quote:Op zaterdag 18 september 2010 21:45 schreef Molurus het volgende:
Simpel gezegd: Het is wetenschappelijk plausibel dat de christelijke Jezus niet meer lijkt op de historische Jezus (als die heeft bestaan) dan Donald Duck lijkt op een eend.
Oke maar God is toch God en Adam en Juzus zijn toch mensen. Niet zoals wij maar hun zijn speciaal. Dus hoe zit dat dan?quote:Op zaterdag 18 september 2010 20:23 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Adam wordt ook de zoon van God genoemd.
Lukas 3
37 Den zoon van Mathusala, den zoon van Enoch, den zoon van Jared, den zoon van Malaleel, den zoon van Kaïnan,
38 Den zoon van Enos, den zoon van Seth, den zoon van Adam, den zoon van God.
Verschil is dat Adam een gecreeerd wezen is en Jezus eeuwig bij de vader was, ontsprongen is uit God in plaats van gemaakt.
Eva is uit een rib van Adam gemaakt.
Zodoende is de mens de heerlijkheid van God en de vrouw de heerlijkheid van de man.
de christenen zitten zwaar fout, je hebt gelijk. jezus was ook gewoon een mens alleen was hij wel profeet. maar verder at en dronk en sliep hij net als ons. de christenen die aanbidden jezus en dat is verkeerd, want profeten zijn niet gezonden om aanbeden te worden maar met de boodschap dat er slechts één God is en dat we hem alleen aanbidden en om hulp vragen. Hoe kan god zich in een mens verplaatsen en vervolgens nog sterven aan het kruis als menszijnde? Dat is onmogelijk, god is alwetend dus hij weet exact wat de mensen voelen, daarvoor hoeft hij niet als menselijke gedaante op aarde te komen. kortom; jezus was een profeet die gezonden was met dezelfde boodschap als alle andere profeten. de christenen hebben zijn boodschap verdraaid en aanbidden jezus nu.quote:Op zaterdag 18 september 2010 22:33 schreef zaishen het volgende:
[..]
Oke maar God is toch God en Adam en Juzus zijn toch mensen. Niet zoals wij maar hun zijn speciaal. Dus hoe zit dat dan?
In de Islam is Jezus niet opgehangen aan het kruis maar iemand anders. Er was eens iemand die leiding had van een leger. Hij zei tegen het leger dat hij Jezus kan vermoorden. Vervolgens ging hij op zoek naar Jezus, maar hij had Jezus niet gevonden. Toen had God die persoon die Jezus zocht zijn uiterlijk veranderd. De persoon die leiding had van het leger heeft nu het uiterlijk van Jezus. Vervolgens liep zijn leger achter hem aan en toen ze hem hadden gevonden. Hadden ze hem vermoord en opgehangen aan het kruis. Ze dachten dat Jezus dat was, maar dat was hem niet dat was de leider van hun leger. God had de uiterlijk van de leider verandert in die van Jezus. Dat is zo in de Islam.quote:Op zaterdag 18 september 2010 22:52 schreef NumberSeven het volgende:
[..]
de christenen zitten zwaar fout, je hebt gelijk. jezus was ook gewoon een mens alleen was hij wel profeet. maar verder at en dronk en sliep hij net als ons. de christenen die aanbidden jezus en dat is verkeerd, want profeten zijn niet gezonden om aanbeden te worden maar met de boodschap dat er slechts één God is en dat we hem alleen aanbidden en om hulp vragen. Hoe kan god zich in een mens verplaatsen en vervolgens nog sterven aan het kruis als menszijnde? Dat is onmogelijk, god is alwetend dus hij weet exact wat de mensen voelen, daarvoor hoeft hij niet als menselijke gedaante op aarde te komen. kortom; jezus was een profeet die gezonden was met dezelfde boodschap als alle andere profeten. de christenen hebben zijn boodschap verdraaid en aanbidden jezus nu.
http://en.wikipedia.org/w(...)2C_1592.E2.80.931600quote:Op zaterdag 18 september 2010 22:19 schreef koningdavid het volgende:
Dat valt ook wel mee hoor. Er is ook nooit een wetenschapper gemarteld of geëxecuteerd om zijn wetenschappelijke denkbeelden.
Bruno is niet gemarteld om zijn wetenschap maar om zijn ketterse theologische ideeën. Dat maakt het geenszins minder erg, dat erken ik.quote:Op zaterdag 18 september 2010 23:54 schreef Molurus het volgende:
[..]
http://en.wikipedia.org/w(...)2C_1592.E2.80.931600
Wat een onzin verhaal, zonder bewijs natuurlijk. Bijvoorbeeld het zogenaamde leger. Was het een Romeinse leger of een Joods leger of gehele ander natie?quote:Op zaterdag 18 september 2010 23:15 schreef zaishen het volgende:
[..]
In de Islam is Jezus niet opgehangen aan het kruis maar iemand anders. Er was eens iemand die leiding had van een leger. Hij zei tegen het leger dat hij Jezus kan vermoorden. Vervolgens ging hij op zoek naar Jezus, maar hij had Jezus niet gevonden. Toen had God die persoon die Jezus zocht zijn uiterlijk veranderd. De persoon die leiding had van het leger heeft nu het uiterlijk van Jezus. Vervolgens liep zijn leger achter hem aan en toen ze hem hadden gevonden. Hadden ze hem vermoord en opgehangen aan het kruis. Ze dachten dat Jezus dat was, maar dat was hem niet dat was de leider van hun leger. God had de uiterlijk van de leider verandert in die van Jezus. Dat is zo in de Islam.
En mijn vader heeft dit tegen mij vertelt.
Adam was een mens net als wij, maar omdat hij geen menselijke vader heeft maar God hem direct uit stof gemaakt heeft, wordt hij ook de Zoon van God genoemd. Alle kinderen van Adam en Eva zijn zonen en dochteren van Adam en Eva enzovoorts.quote:Op zaterdag 18 september 2010 22:33 schreef zaishen het volgende:
[..]
Oke maar God is toch God en Adam en Juzus zijn toch mensen. Niet zoals wij maar hun zijn speciaal. Dus hoe zit dat dan?
Met zulke verdedigers van het Christendom, hoeven moslims zelf werkelijk niets meer te zeggen, om het Christendom polytheïstisch te noemen.quote:Op zondag 19 september 2010 20:37 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Adam was een mens net als wij, maar omdat hij geen menselijke vader heeft maar God hem direct uit stof gemaakt heeft, wordt hij ook de Zoon van God genoemd. Alle kinderen van Adam en Eva zijn zonen en dochteren van Adam en Eva enzovoorts.
Jezus is echter een apart geval, die bestond al voordat er een mens was, is altijd bij God geweest. Toen Hij naar de aarde kwam, is Hij uit de hemelen gekomen en in een mensenlichaam geboren.
Dit gebeurde door middel van Maria, die zwanger werd van de Heilige Geest. Dus Jezus had geen menselijke vader, Zijn vader was God.
Even op een rijtje zetten:quote:Op aarde was Jezus in zekere zin gelimiteerd door Zijn menselijk lichaam. Echter door de Geest die Hij bij zijn doop ontving, was hij in staat wonderen te doen, te genezen, doden uit de dood op te doen staan, en zelf ook uit de dood op te staan.
Werd er iemand aangekondigd, of werd de Zoon van God aangekondigd? Het lijkt me dat de Joden niet zoveel moeite met Hem hadden gehad als de Zoon van God letterlijk zo was aangekondigd.quote:Dus Jezus was zeker wel een geval apart.
De komst en het leven van Jezus zijn door meerdere profeten van het oude testament aangekondigd en beschreven. Islam heeft geen enkele gegronde reden om die profeties te negeren en van Jezus minder te maken dan Hij is.
quote:Dat heeft mijn Vader aan me onthuld
Nee, Hij is zelf God, het beeld van de onzichtbare God, het Woord van de Geest, de Vader.quote:Op maandag 20 september 2010 10:50 schreef Pandorado het volgende:
[..]
Met zulke verdedigers van het Christendom, hoeven moslims zelf werkelijk niets meer te zeggen, om het Christendom polytheïstisch te noemen.
Even op een rijtje zetten:
* Voordat Jezus zich als mens geboren liet worden, had Hij goddelijke vermogens.
Nee, omdat Hij, om dezelfde straf te ondergaan voor overtreding van de wet die wij dienen te ondergaan, de dood, een mens diende te worden.quote:* Hij doet daar afstand van als Hij zich geboren laat worden; hetzij omdat een menselijk lichaam deze vermogens niet kan bevatten, hetzij uit eigen keuze.
Nee, omdat Hij toen pas werkelijk aan Zijn missie begon. Vanaf Zijn doop begon Hij te onderwijzen en te preken en wonderen te doen.quote:* Bij Zijn doop krijgt Hij een deel van die goddelijke vermogens weer terug, blijkbaar omdat Zijn lichaam die vermogens nu wel aan kan, of anders omdat Hij toch spijt heeft van Zijn eerdere keuze om afstand van die vermogens te doen.
Hoezo niet?quote:Zelfs als je in aanmerking neemt dat God almachtig is en dit allemaal dus niet per definitie onmogelijk is, dan nog slaat dit toch helemaal nergens meer op![]()
Ik denk wel degelijk de Zoon. Ik weet niet of het verschil had gemaakt. Jezus wijst hen op hun ongeloof. Dus of het nu de zoon was geweest of een ander, ongeloof blokkeert alles.quote:Werd er iemand aangekondigd, of werd de Zoon van God aangekondigd? Het lijkt me dat de Joden niet zoveel moeite met Hem hadden gehad als de Zoon van God letterlijk zo was aangekondigd.
Ik ben zelf nog geen goede tegenargumenten tegengekomen waarom het niet zou kloppen.quote:Die voorspellingen zijn door Christenen met terugwerkende kracht uitgelegd alsof ze op jezus zouden slaan. Vanuit Christelijk perspectief is dat natuurlijk logisch, maar voor voor anderen blijven er andere opties open.
Joden hebben niet per se moeite met de titel 'zoon van God'. Hun grootste probleem met Jezus is dat ze in Hem niet de messias (h)erkennen.quote:Op maandag 20 september 2010 10:50 schreef Pandorado het volgende:
Werd er iemand aangekondigd, of werd de Zoon van God aangekondigd? Het lijkt me dat de Joden niet zoveel moeite met Hem hadden gehad als de Zoon van God letterlijk zo was aangekondigd.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |