Ja, hij had geen menselijke vader.quote:Op maandag 20 september 2010 21:05 schreef zaishen het volgende:
[..]
Waarom wordt Adam de zoon van God genoemd ? Alleen omdat hij de eerste mens was die gemaakt werd?
Ja, in zekere zin zijn wij ook kinderen van God. Maar biologisch gezien zijn wij kinderen van mensen.quote:Hoe zit het dan met ons? Zijn wij ook zonen en dochters dan? God heeft ons toch ook gemaakt en laten bestaan?
In de bijbel is het zo: God is 1 maar er zijn 3 'personen' of aspecten van deze God: de Vader, de Zoon, en de Heilige Geest.quote:In de islam is het zo:
God heeft Adam en Jezus gemaakt en laten bestaan.
Wij zijn allemaal gemaakt door God.
Hij heeft ons laten bestaan.
God is één en er is geen andere God. God heeft geen nakomelingen. God heeft altijd bestaan.
En dit heeft mij vader aan me verteld.
Wellicht op beide, zowel David als Jezus. De koning van Israel was immers een typologie voor de komende messias, evanals mozes.quote:Op dinsdag 21 september 2010 18:20 schreef Haushofer het volgende:
Maar in de Psalmen worden profetieën vaak ook op Jezus gericht; in Psalm 2 lees je
[..]
Slaat dit op Koning David of op iemand anders dan de Messias?
Interessant onderwerp, al is dat niet echt relevant voor dit topic. Hoe denk jij hierover? Is het in jouw ogen terecht dat christenen wijzen naar de psalmen als profetieën van Jezus? Of denk je dat psalmen als psalm 2, 22, 40, 72 en 110 (om er maar een paar te noemenquote:Op dinsdag 21 september 2010 18:20 schreef Haushofer het volgende:
Maar in de Psalmen worden profetieën vaak ook op Jezus gericht; in Psalm 2 lees je
[..]
Slaat dit op Koning David of op iemand anders dan de Messias?
quote:Psalm 22:2 Mijn God, mijn God,
waarom hebt u mij verlaten?
U blijft ver weg en redt mij niet,
ook al schreeuw ik het uit.
3 ‘Mijn God!’ roep ik
overdag, en u antwoordt niet,
’s nachts, en ik vind geen rust.
17 Honden staan om mij heen,
een woeste bende sluit mij in,
zij hebben mijn handen en voeten doorboord.
18 Ik kan al mijn beenderen tellen.
Zij kijken vol leedvermaak toe,
19 verdelen mijn kleren onder elkaar
en werpen het lot om mijn mantel.
quote:Psalm 40:7 Offers en gaven verlangt u niet,
brand- en reinigingsoffers vraagt u niet.
Nee, u hebt mijn oren voor u geopend
8 en nu kan ik zeggen: ‘Hier ben ik,
over mij is in de boekrol geschreven.’
9 Uw wil te doen, mijn God, verlang ik,
diep in mij koester ik uw wet.
quote:Psalm 72:1 Geef, o God, uw wetten aan de koning,
uw gerechtigheid aan de koningszoon.
2 Moge hij uw volk rechtvaardig besturen,
uw arme volk naar recht en wet.
3 Mogen de bergen vrede brengen aan het volk
en de heuvels gerechtigheid.
4 Moge hij recht doen aan de zwakken,
redding bieden aan de armen,
maar de onderdrukker neerslaan.
5 Moge hij leven zolang de zon bestaat,
zolang de maan zal schijnen,
van geslacht op geslacht.
Ben wel benieuwd hoe jij hierover denktquote:Psalm 110:1 De HEER spreekt tot mijn heer:
‘Neem plaats aan mijn rechterhand,
ik maak van je vijanden
een bank voor je voeten.’
4 De HEER heeft gezworen, en komt op zijn eed niet terug:
‘Je bent priester voor eeuwig,
zoals ook Melchisedek was.’
Ten eerste heb ik nergens nog iets gezegd over de profeet Muhammed (vrede zij met hem). Ik maakte slechts de opmerking dat Deut 18:18 geen meervoud laat zien bij mij, terwijl jij zegt dat dat er wel is. Is toch een ERG significant punt. Maarja welke versie gaan we nu aanhoudenquote:Op dinsdag 21 september 2010 09:30 schreef Dwerfion het volgende:
[..]
Ik zie dat er inderdaad wat variatie is. Vanavond zal ik de kritische editie er eens bij pakken. De nieuwste Nederlandse bijbelvertaling (NBV) schrijft: "18 Ik zal in hun midden profeten laten opstaan zoals jij. Ik zal hun mijn woorden ingeven, en zij zullen het volk alles overbrengen wat ik hun opdraag."
Maar waarom denk je dat dit om Mohammed slaat? Waarom sloeg het niet op andere profeten. Er wordt namelijk ook gesproken over 'in hun midden'. Mohammed was nou niet een profeet die uit hun midden kwam.
[..]
Nou, dan hoor ik graag welke variaties er geweest zijn op de drie-eenheid, en welke aanwijzingen je daar voor hebt.
Machthebbers hebben geen invloed op het Katholieke Christendom gehad. Voordat er uberhaupt een christelijke keizer is, zijn we 3 eeuwen christendom verder en kan er niet veel meer aan verandert worden.
Nog nooit gehoord van het Arianisme zeker.quote:Op dinsdag 21 september 2010 09:30 schreef Dwerfion het volgende:
[..]
Ik zie dat er inderdaad wat variatie is. Vanavond zal ik de kritische editie er eens bij pakken. De nieuwste Nederlandse bijbelvertaling (NBV) schrijft: "18 Ik zal in hun midden profeten laten opstaan zoals jij. Ik zal hun mijn woorden ingeven, en zij zullen het volk alles overbrengen wat ik hun opdraag."
Maar waarom denk je dat dit om Mohammed slaat? Waarom sloeg het niet op andere profeten. Er wordt namelijk ook gesproken over 'in hun midden'. Mohammed was nou niet een profeet die uit hun midden kwam.
[..]
Nou, dan hoor ik graag welke variaties er geweest zijn op de drie-eenheid, en welke aanwijzingen je daar voor hebt.
Machthebbers hebben geen invloed op het Katholieke Christendom gehad. Voordat er uberhaupt een christelijke keizer is, zijn we 3 eeuwen christendom verder en kan er niet veel meer aan verandert worden.
De vers die hij/zij aanhaalde toont niet de Goddelijkheid van Jezus aan, terwijl deze persoon zegt van wel. En voor de rest maakt het inderdaad voor mij als Moslim geen barst uit wat er in de bijbel staat. Ik probeer slechts de Christenen zelf te laten zien hoe er tegenspraken zitten in de Bijbel en hun visie (die is opgelegd). Verder vind ik het gewoon leuk om een theologische discussie te houden. Wat mij betreft hou ik er ook één over het boek van de Hindoestanen etc.quote:Op dinsdag 21 september 2010 09:46 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Maar nu probeer je eerst aan te tonen dat dat vers de Goddelijkheid van Jezus niet bevestigd, en even verderop stel je dat het eigenlijk allemaal toch niet uitmaakt omdat de bijbel tegenspraken bevat?
Hoe kan het je nu geen barst uitmaken wat er in de bijbel staat, als islam zich op het oude testament beroept om de komst van Mohammed als profeet fundering te geven?quote:Op dinsdag 21 september 2010 19:35 schreef Burakius het volgende:
[..]
De vers die hij/zij aanhaalde toont niet de Goddelijkheid van Jezus aan, terwijl deze persoon zegt van wel. En voor de rest maakt het inderdaad voor mij als Moslim geen barst uit wat er in de bijbel staat. Ik probeer slechts de Christenen zelf te laten zien hoe er tegenspraken zitten in de Bijbel en hun visie (die is opgelegd). Verder vind ik het gewoon leuk om een theologische discussie te houden. Wat mij betreft hou ik er ook één over het boek van de Hindoestanen etc.
Verder heb ik al zo vaak een lap tekst geplaats over de Bijbel etc. En telkens is er niemand op ingegaan. Het kost me ongelooflijk veel tijd. Ik weet niet of jij het nog kan terugvinden?
Wij hebben de Bijbel niet nodig om te kunnen bevestigen dat de profeet Muhammed (vzmh) een profeet is. Tevens zou dat nogal raar zijn; je beroepen op een boek dat allang al niet meer de originele is.quote:Op dinsdag 21 september 2010 20:03 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Hoe kan het je nu geen barst uitmaken wat er in de bijbel staat, als islam zich op het oude testament beroept om de komst van Mohammed als profeet fundering te geven?
Op basis waarvan onderwerp jij je aan de koran?
Maar waarom dan?quote:Op dinsdag 21 september 2010 20:10 schreef Burakius het volgende:
[..]
Wij hebben de Bijbel niet nodig om te kunnen bevestigen dat de profeet Muhammed (vzmh) een profeet is. Tevens zou dat nogal raar zijn; je beroepen op een boek dat allang al niet meer de originele is.
De Qur'an is zijn wonder(geopenbaard aan hem door Allah) die we vandaag de dag nog in haar originele vorm kunnen lezen.
Precies, maar het is idd. wel zo dat in de eerdere geschriften Allah kenbaar maakte dat er profeten zouden komen. De joden en christenen verdraaiden de woorden van Allah en zij worden hiervoor berispt in de koran. De koran is het laatste boek en de joden en christenen zouden beter moeten weten wanneer zij de koran lezen. Alle verhalen van hun profeten (moesa, jezus etc.) staan nauwkeurig en foutloos in de koran.quote:Op dinsdag 21 september 2010 20:10 schreef Burakius het volgende:
[..]
Wij hebben de Bijbel niet nodig om te kunnen bevestigen dat de profeet Muhammed (vzmh) een profeet is. Tevens zou dat nogal raar zijn; je beroepen op een boek dat allang al niet meer de originele is.
De Qur'an is zijn wonder(geopenbaard aan hem door Allah) die we vandaag de dag nog in haar originele vorm kunnen lezen.
Ik zeg het je net: De Qur'an. Voor de rest natuurlijk de hadiths. Hetgeen het leven van de profeet (vzmh) beschrijft. Iedereen die een beetje out of zijn box kijkt, zal zien dat Islam , wat betreft de monotheistische geloven de beste en duidelijkste is.quote:
Vanuit het perspectief van moslims wel ja. Dat de Koran meldt dat Jezus niet echt gekruisigd is, is vanuit historisch-wetenschappelijk perspectief een vrij grote misser.quote:Op dinsdag 21 september 2010 20:24 schreef NumberSeven het volgende:
Alle verhalen van hun profeten (moesa, jezus etc.) staan nauwkeurig en foutloos in de koran.
Je ontkent toch niet dat de Koran ook de nodige tekstkritische vraagstukken kent?quote:Op dinsdag 21 september 2010 20:10 schreef Burakius het volgende:
Nou, ik zal dan wel niet genoeg out of the box kijken dan.quote:Op dinsdag 21 september 2010 20:56 schreef Burakius het volgende:
[..]
Ik zeg het je net: De Qur'an. Voor de rest natuurlijk de hadiths. Hetgeen het leven van de profeet (vzmh) beschrijft. Iedereen die een beetje out of zijn box kijkt, zal zien dat Islam , wat betreft de monotheistische geloven de beste en duidelijkste is.
Het monotheïsme, zo duidelijk en zo helder. De islam heeft op alle vragen een antwoord en behandelt alle aspecten van het leven. bovendien worden er slechts bronnen gebruikt die 100% betrouwbaar zijn zoals de koran en de hadithcollectie van buchari. joden zijn polytheïsten, christenen zijn polytheïsten, moslims zijn monotheïsten. Waarvoor denk je dat de islam is gekomen, het kwam als een bevestiging van de voorgaande geschriften en het corrigeert de fouten in het christendom en jodendom. Hoe duidelijk wil je het hebben? En wat dacht je van de wonderen die mohammed in zijn leven als profeet meemaakte? alle keren dat hij vanuit onverwachte hoek werd geholpen door Allah. denk je dat dat allemaal verzonnen is? Zelfs de ongelovigen destijds geloofden met hun hart dat het niets anders dan de waarheid kon zijn maar ze waren te hoogmoedig om Allah te aanbidden.quote:Op dinsdag 21 september 2010 20:50 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Wat is nou de reden waarom je in Mohammeds geschriften zou geloven als openbaring van God via Gabriel?
Een misser? Welke bewijzen heb je daarvoor. Het is heel duidelijk dat jezus niet gekruisigd is maar iemand die op hem lijkt. Zo heeft Allah hem geholpen en tot zich genomen totdat hij zal terugkeren op aarde. Lees het boek; jezus in de islam. en je zult de antwoorden vinden.quote:Op dinsdag 21 september 2010 20:59 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Vanuit het perspectief van moslims wel ja. Dat de Koran meldt dat Jezus niet echt gekruisigd is, is vanuit historisch-wetenschappelijk perspectief een vrij grote misser.
Tot op heden heeft nog niemand op dit forum mij van mijn stoel kunnen blazen. De usual : zon gaat onder in modder" etc. die al meerdere malen is uitgelegd door mij aan de hand van tefsirs zijn er nu zoveel dat ik hem maar eens ergens moet plakken.quote:Op dinsdag 21 september 2010 20:59 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Je ontkent toch niet dat de Koran ook de nodige tekstkritische vraagstukken kent?
Maar wat in de Qu'ran maakt duidelijk dat dit door God is geinspireerd en niet door een of andere demoon of gevallen engel of satan zelf?quote:
Je doet alsof het allemaal zo vanzelfsprekend is, maar mijn mening is dus juist dat er niets vanzelfsprekends aan is. De 'beste en duidelijkste', 'beste' meet je af aan wat? Duidelijkste in wat? 'Beste en duidelijkste' kan er subjectief zijn. Is waarheidsgetrouwheid niet veel belangrijker?quote:Voor de rest natuurlijk de hadiths. Hetgeen het leven van de profeet (vzmh) beschrijft. Iedereen die een beetje out of zijn box kijkt, zal zien dat Islam , wat betreft de monotheistische geloven de beste en duidelijkste is.
Allah heeft die persoon die opgehangen werd de gedaante gegeven van Jezus. Dus historisch-wetenschappelijk is er niets aan de hand.quote:Op dinsdag 21 september 2010 20:59 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Vanuit het perspectief van moslims wel ja. Dat de Koran meldt dat Jezus niet echt gekruisigd is, is vanuit historisch-wetenschappelijk perspectief een vrij grote misser.
net zoals dat jij alles vanuit wetenschappelijk perspectief bekijkt, bekijk ik alles vanuit islamitisch perspectief. heb je nou de koran al gelezen?quote:Op dinsdag 21 september 2010 21:00 schreef Molurus het volgende:
[..]
Nou, ik zal dan wel niet genoeg out of the box kijken dan.
De Qur'an lezen zal dat allemaal onthullen. Het is een wonder en het zit vol met wonders. En natuurlijk is de Islam beter en duidelijker dan het Christendom. Thats like a no-discussion. Vele Christenen die tot de Islam bekeren geven dit trouwens ook als hoofdpunt uit: geen vage theorien etc.: gewoon duidelijkheid en logica.quote:Op dinsdag 21 september 2010 21:03 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Maar wat in de Qu'ran maakt duidelijk dat dit door God is geinspireerd en niet door een of andere demoon of gevallen engel of satan zelf?
[..]
Je doet alsof het allemaal zo vanzelfsprekend is, maar mijn mening is dus juist dat er niets vanzelfsprekends aan is. De 'beste en duidelijkste', 'beste' meet je af aan wat? Duidelijkste in wat? 'Beste en duidelijkste' kan er subjectief zijn. Is waarheidsgetrouwheid niet veel belangrijker?
Dat is duidelijk omdat? En waarom meldt geen van de oude bronnen dit curieuze voorval?quote:Op dinsdag 21 september 2010 21:02 schreef NumberSeven het volgende:
[..]
Een misser? Welke bewijzen heb je daarvoor. Het is heel duidelijk dat jezus niet gekruisigd is maar iemand die op hem lijkt.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |