quote:
Poeh waar te beginnen, ik zit nu alweer een paar maanden in Zuid Afrika en er gebeurt hier zoveel dat het moeilijk gaat worden alles in 1 verhaal te krijgen!
Verhuisd
In Durban werd ik echt knettergek van onze huisgenoot. Hij zou het wel niet allemaal expres doen, maar voor mij was hij echt too much. Voordat we elkaar in de haren zouden vliegen hebben Marius en ik besloten om te vertrekken naar Pretoria. Daar wonen we bij Marius zijn ouders in. Het was wel even wennen in het begin. In Durban was het erg genieten, met name het surfen, de vrienden en de gezelligheid daar. Dat gemis was eerst wel even balen, want ik kon nu net lekker mijn eigen gang gaan en had een paar leuke vrienden gemaakt.
Knoop doorgehakt
Ook 1 van de voordelen om naar Pretora te verhuizen was dat ik zo zijn ouders ook beter zou leren kennen en de rest van zijn familie. Zijn familie is ontzettend leuk en gezellig en het is ontzettend fijn om hier bij hun te wonen. Marius zijn zus en kinderen uit Australië waren hier ook nog een paar weken wat ontzettend druk, maar erg gezellig was. Ook kan Marius zich volop op zijn studie concentreren want die heeft het mega druk in de laatste maanden van zijn studie. Nu kunnen we in Pretoria ook veel beter geld sparen door bij zijn ouders in te wonen. We zijn er namelijk eindelijk uit waar we heen gaan als Marius straks afgestudeerd is. Onze arme vrienden en familie werden gek van ons. We kwamen bijna elke week met een ander land aanzetten, maar nu zijn de knopen doorgehakt en hebben we de tickets in the pocket.
Spannende plannen
We gaan eerst naar Nederland zodat ik eindelijk Marius kan showen. Ik vertrek een maand eerder zodat ik wat Euro’s kan verdienen en Marius komt met de kerst en blijft 6 weken. Daarna vertrekken we naar Thailand voor een korte trip. Na Thailand gaan we ons toch min of meer settelen en wel in Australië. We trekken eerst bij Marius zijn zus, man + kids in en zullen vanuit daar de boel verder regelen. Ik heb ontzettend veel zin in onze spannende plannen. Ook zo’n zin om Marius Nederland te laten zien, lekker fietsen door Amsterdam, onze gewoontes en mijn vrienden en familie.
Backpacken
Mijn laatste weken hier zal ik veel reizen. Mijn zus en mijn vriendinnetje komen waar ik ontzettend naar uitkijk. We gaan 5 weken met de auto door Zuid-Afrika, Botswana en Zambia reizen. Met Marius ben ik net naar Mozambique geweest, heerlijk hebben we gehad. Toen ik vorig jaar aan het backpacken was heb ik vrienden gemaakt in een heel klein dorpje ver weg van alles. Die vriend van mij heeft daar allemaal projecten voor de locale mensen uit het dorp. Ze verbouwen rijst, hebben een kleine bakkerij, zo’n 20 vrouwen uit het dorp komen dagelijks om sieraden te maken, ook wonen er een paar weeskinderen, krijgen de locale mensen eten etc. Ze hebben een aantal paarden daar die ik trainde tegen kost en inwoning. Heerlijk was het om dag en nacht buiten te zijn en bezig te zijn met de beesten en te helpen bij alle projecten. Erg fijn ook om zo’n goed project te zien, want Umthombo heeft toch wel een vieze nasmaak achter gelaten. Elke keer zag ik ook weer zoveel enthousiaste vrijwilligers komen en gaan bij Umthombo en elke keer dezelfde verhalen en teleurstelling. Verschrikkelijk hoe een project over de rug van straatkinderen zoveel geld kan verdienen. Hier kan ik me nog altijd erg over opwinden. Zuid-Afrika is zo’n prachtig land en ik vind het ontzettend leerzaam om hier een poos te wonen maar ik word soms wel gek van de corruptie en het onrecht, de luiheid van de mensen en de hardheid van de ander. Zonde van een land dat zo mooi is en zoveel te bieden heeft.
Leven en genieten
Al met al ben ik hier wel erg gelukkig, ontzettend blij met Marius en de manier hoe wij leven en genieten. We zijn erg gelukkig met elkaar en zo blij dat we elkaar gevonden hebben. Samen kunnen we zo lekker al deze heerlijke reisplannen maken, ontmoeten we leuke nieuwe mensen, leren van andere culturen, genieten van het mooi land en de dieren in Zuid-Afrika maar vooral van elkaar! Fantastisch.. Life is beautiful!!
Liefs Marius en Carlijne
Die hebben het best goed voor elkaar zo te lezen, een heel ander verhaal dan vorige week