SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Iemand die iets over van die bewegende riggers ofzo weet? Hadden we het met de botenman van Berlagebrug over.
Lijkt me lastig als je moet strijken!quote:Op maandag 20 september 2010 21:21 schreef ocf81 het volgende:
Het systeem in een notendop:
Een vergelijkbaar systeem, maar iets lomper uitgevoerd, en daardoor beter zichtbaar hoe het werkt:
Wat de botenman zei is dat je minder energie erdoor verspeelt omdat er minder bewegingen zijn. Schijnt dat ze er in de jaren '80 mee op WK's en wereldbekers hebben geroeid maar de techniek was niet voldoende om het efficient te maken. Ze zijn schijnbaar weer begonnen omdat de techniek nu verder is, misschien dat we iets er over horen danquote:Op maandag 20 september 2010 21:41 schreef La_Tramposa het volgende:
[..]
Lijkt me lastig als je moet strijken!
En wat is daar het voordeel van?
@ Fiekie, we hebben net een invaller gevonden, helaas!
Er heeft zich ook nog een jeugdroeister van de Maas aangemeld bij onze MGD selectie, dus we zijn weer met eentje meer dat is wel fijn..
Dat vrees ik ook. Maar dat vind ik niet erg. Als ik er maar wat van leer. En daarvoor is o.a. een coach een vereiste. Ik hoop dat dat snel komt.quote:Op maandag 20 september 2010 18:13 schreef pullup het volgende:
[..]
Ik hoop voor je dat je ergens een leuke en goede ploeg of maatje kan vinden Het gaat waarschijnlijk wel inhouden dat je veel in de skiff te vinden zal zijn de komende tijd denk ik.
Volgens mij was die techniek verboden door de fisa? of zit ik dan verkeerd..quote:Op maandag 20 september 2010 22:24 schreef De_Ananas het volgende:
[..]
Wat de botenman zei is dat je minder energie erdoor verspeelt omdat er minder bewegingen zijn. Schijnt dat ze er in de jaren '80 mee op WK's en wereldbekers hebben geroeid maar de techniek was niet voldoende om het efficient te maken. Ze zijn schijnbaar weer begonnen omdat de techniek nu verder is, misschien dat we iets er over horen dan
Bijna goed , wereldbekers bestonden toen nog niet maar er zijn zelfs beelden van de WK skiff-finale met deze riggers: De techniek was er dus wel en het ging beduidend harder dan de normale boten. Ik geloof zelfs dat Kolbe de skiffhead eens met deze boot heeft gewonnen in een gigantisch baanrecord. Wellicht weet Wan hier meer van.quote:Op maandag 20 september 2010 22:24 schreef De_Ananas het volgende:
[..]
Wat de botenman zei is dat je minder energie erdoor verspeelt omdat er minder bewegingen zijn. Schijnt dat ze er in de jaren '80 mee op WK's en wereldbekers hebben geroeid maar de techniek was niet voldoende om het efficient te maken. Ze zijn schijnbaar weer begonnen omdat de techniek nu verder is, misschien dat we iets er over horen dan
Whehe, jij hebt zeker eerst het filmpje uitgekekenquote:Op maandag 20 september 2010 22:58 schreef jw3 het volgende:
[..]
Iets beter je feiten uitzoeken, het ging harder echter omdat de boten niet wereldwijd beschikbaar waren is die constructie door de FISA uiteindelijk verboden om bij WK's te gebruiken. De boot waar in 1982 op de WK goud werd gewonnen hangt momenteel bij Empacher.
Inderdaad, blijft leuk dat soort oude beeldenquote:Op maandag 20 september 2010 22:59 schreef pullup het volgende:
[..]
Whehe, jij hebt zeker eerst het filmpje uitgekeken
Hij zei dat ze er nu weer mee bezig zijn, dat zou dan toch raar zijn als het verboden isquote:Op maandag 20 september 2010 22:50 schreef pullup het volgende:
[..]
Bijna goed , wereldbekers bestonden toen nog niet maar er zijn zelfs beelden van de WK skiff-finale met deze riggers: De techniek was er dus wel en het ging beduidend harder dan de normale boten. Ik geloof zelfs dat Kolbe de skiffhead eens met deze boot heeft gewonnen in een gigantisch baanrecord. Wellicht weet Wan hier meer van.
Het is effectiever omdat er veel minder gewichts verplaatsing is gedurende de haal, de boot dompt dus nauwelijks en dat is veel energie-efficiënter.
Er is meen ik besloten om deze soort riggers niet meer te gebruiken omdat men de sport competitief wou houden en geen materiaal race waardoor de kosten uit de klauwen zouden gaan lopen. Heel mondiaal is roeien toch al niet en men vreesde dat landen buiten de westerse wereld in het geval van een materiaal wedloop zouden moeten afhaken.
Er zullen best verhitte discussies geweest zijn vooral omdat andere innovaties het wel halen, maar goed zoals JW al terecht opmerkte de beslissing zal voornamelijk gebaseerd zijn op het nog niet algemeen beschikbaar zijn van het materiaal voor iedereen.quote:Op dinsdag 21 september 2010 00:10 schreef De_Ananas het volgende:
[..]
Hij zei dat ze er nu weer mee bezig zijn, dat zou dan toch raar zijn als het verboden is
En zouden zulke riggers nou zoveel duurder zijn? Een 8 kost je nu al 50.000 ofzo
Ik ken regels voor minimum gewicht maar niet voor bootvorm, welke regels over bootvorm bedoel je? Dingens als rolriggers zijn inderdaad uitgesloten, maar dat heeft geen betrekking op de rompvorm lijkt mij.quote:Op dinsdag 21 september 2010 11:50 schreef WanEnOonlie het volgende:
Allemaal klare taal. Om nog wat meer duidelijkheid te verschaffen:
- Kolbe had door zijn goede band met (volgens mij Empacher) beschikking over een van de eerste modellen roll-rigger skiffs. Daarin ging hij veel harder dan in een normale boot. Waarom? Omdat Kolbe een techniek-roeier pür sang is. Hij is nooit in de buurt gekomen van zijn PR met een gewone skiff. Saillant detail is dat Karppinen ook in een gewone skiff al harder ging.
- Kunststof riemen bestonden al ruim voor 1992 (werden namelijk in de jaren '80 al vaak genoeg gebruikt).
- Het is inderdaad onzin dat het niet efficiënter was. Het vereist alleen een andere techniek. Vergelijk bijvoorbeeld het ergometeren op slides met het normale ergometeren. Dat is niet hetzelfde. Bij roeien is dat nog een factor x anders.
- Vergeet niet dat er los van rigger-design ook genoeg andere regels zijn die de 'vooruitgang' van de roeisport inperken. Minimum-bootgewicht, rompvorm, etc.
Verboden voor fisa toernooien, en ook de knrb schrijft er geen wedstrijden voor uit. Voor toerroeien zou het gewoon mogen. Zelfs op W3 ligt nog een of andere surfboot met een rolrigger systeem die ooit van Concept is gekocht.quote:Op dinsdag 21 september 2010 14:37 schreef De_Ananas het volgende:
Vraag me af waar de botenman het over had dan als ze verboden zijn Als ik morgen tijd heb ga ik het even vragen.
Het zit nog net een fractie ingewikkelder:quote:Op dinsdag 21 september 2010 17:01 schreef WanEnOonlie het volgende:
Ik dacht dat er ook een regel was voor daadwerkelijke rompvorm, maar dat is niet het geval (volgens de officiële FISA-documenten). Het zal dan wel een verhaal zijn geweest dat met efficiëntie te maken had (hoe smaller, hoe instabieler e.d.).
De enige regel die in de buurt komt is de minimumlengte van een roeiboot, de minimum breedte van de stuurplek, en (niet qua boot, maar wel qua onbekende regels) de minimum dikte van het blad (aantal mm).
Art. 15 lid. 2 RvR stelt het volgende:quote:Op dinsdag 21 september 2010 17:01 schreef WanEnOonlie het volgende:
Ik dacht dat er ook een regel was voor daadwerkelijke rompvorm, maar dat is niet het geval (volgens de officiële FISA-documenten). Het zal dan wel een verhaal zijn geweest dat met efficiëntie te maken had (hoe smaller, hoe instabieler e.d.).
De enige regel die in de buurt komt is de minimumlengte van een roeiboot, de minimum breedte van de stuurplek, en (niet qua boot, maar wel qua onbekende regels) de minimum dikte van het blad (aantal mm).
Dit houdt onder meer in dat het aanbrengen van draagvleugelconstructies verboden is. Tevens is het niet toegestaan om een romp van golfbalmateriaal te maken, waardoor de het zog aanzienlijk verminderd wordt. Ook is het hiermee uitgesloten dat er coatings aangebracht worden die de weerstand verminderen.quote:Het gebruik van stoffen, materialen en structuren op de huid die tijdens de
wedstrijd de natuurlijke staat van het water of het wateroppervlak
veranderen, is verboden.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |