SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Iemand die iets over van die bewegende riggers ofzo weet? Hadden we het met de botenman van Berlagebrug over.
Lijkt me lastig als je moet strijken!quote:Op maandag 20 september 2010 21:21 schreef ocf81 het volgende:
Het systeem in een notendop:
Een vergelijkbaar systeem, maar iets lomper uitgevoerd, en daardoor beter zichtbaar hoe het werkt:
Wat de botenman zei is dat je minder energie erdoor verspeelt omdat er minder bewegingen zijn. Schijnt dat ze er in de jaren '80 mee op WK's en wereldbekers hebben geroeid maar de techniek was niet voldoende om het efficient te maken. Ze zijn schijnbaar weer begonnen omdat de techniek nu verder is, misschien dat we iets er over horen danquote:Op maandag 20 september 2010 21:41 schreef La_Tramposa het volgende:
[..]
Lijkt me lastig als je moet strijken!![]()
En wat is daar het voordeel van?
@ Fiekie, we hebben net een invaller gevonden, helaas!
Er heeft zich ook nog een jeugdroeister van de Maas aangemeld bij onze MGD selectie, dus we zijn weer met eentje meer dat is wel fijn..
Dat vrees ik ook. Maar dat vind ik niet erg. Als ik er maar wat van leer. En daarvoor is o.a. een coach een vereiste. Ik hoop dat dat snel komt.quote:Op maandag 20 september 2010 18:13 schreef pullup het volgende:
[..]
Ik hoop voor je dat je ergens een leuke en goede ploeg of maatje kan vindenHet gaat waarschijnlijk wel inhouden dat je veel in de skiff te vinden zal zijn de komende tijd denk ik.
Volgens mij was die techniek verboden door de fisa? of zit ik dan verkeerd..quote:Op maandag 20 september 2010 22:24 schreef De_Ananas het volgende:
[..]
Wat de botenman zei is dat je minder energie erdoor verspeelt omdat er minder bewegingen zijn. Schijnt dat ze er in de jaren '80 mee op WK's en wereldbekers hebben geroeid maar de techniek was niet voldoende om het efficient te maken. Ze zijn schijnbaar weer begonnen omdat de techniek nu verder is, misschien dat we iets er over horen dan
Bijna goedquote:Op maandag 20 september 2010 22:24 schreef De_Ananas het volgende:
[..]
Wat de botenman zei is dat je minder energie erdoor verspeelt omdat er minder bewegingen zijn. Schijnt dat ze er in de jaren '80 mee op WK's en wereldbekers hebben geroeid maar de techniek was niet voldoende om het efficient te maken. Ze zijn schijnbaar weer begonnen omdat de techniek nu verder is, misschien dat we iets er over horen dan
Whehe, jij hebt zeker eerst het filmpje uitgekekenquote:Op maandag 20 september 2010 22:58 schreef jw3 het volgende:
[..]
Iets beter je feiten uitzoeken, het ging harder echter omdat de boten niet wereldwijd beschikbaar waren is die constructie door de FISA uiteindelijk verboden om bij WK's te gebruiken. De boot waar in 1982 op de WK goud werd gewonnen hangt momenteel bij Empacher.
Inderdaad, blijft leuk dat soort oude beeldenquote:Op maandag 20 september 2010 22:59 schreef pullup het volgende:
[..]
Whehe, jij hebt zeker eerst het filmpje uitgekeken
Hij zei dat ze er nu weer mee bezig zijn, dat zou dan toch raar zijn als het verboden isquote:Op maandag 20 september 2010 22:50 schreef pullup het volgende:
[..]
Bijna goed, wereldbekers bestonden toen nog niet maar er zijn zelfs beelden van de WK skiff-finale met deze riggers:
De techniek was er dus wel en het ging beduidend harder dan de normale boten. Ik geloof zelfs dat Kolbe de skiffhead eens met deze boot heeft gewonnen in een gigantisch baanrecord. Wellicht weet Wan hier meer van.
Het is effectiever omdat er veel minder gewichts verplaatsing is gedurende de haal, de boot dompt dus nauwelijks en dat is veel energie-efficiënter.
Er is meen ik besloten om deze soort riggers niet meer te gebruiken omdat men de sport competitief wou houden en geen materiaal race waardoor de kosten uit de klauwen zouden gaan lopen. Heel mondiaal is roeien toch al niet en men vreesde dat landen buiten de westerse wereld in het geval van een materiaal wedloop zouden moeten afhaken.
Er zullen best verhitte discussies geweest zijnquote:Op dinsdag 21 september 2010 00:10 schreef De_Ananas het volgende:
[..]
Hij zei dat ze er nu weer mee bezig zijn, dat zou dan toch raar zijn als het verboden is
En zouden zulke riggers nou zoveel duurder zijn? Een 8 kost je nu al 50.000 ofzo
Ik ken regels voor minimum gewicht maar niet voor bootvorm, welke regels over bootvorm bedoel je? Dingens als rolriggers zijn inderdaad uitgesloten, maar dat heeft geen betrekking op de rompvorm lijkt mij.quote:Op dinsdag 21 september 2010 11:50 schreef WanEnOonlie het volgende:
Allemaal klare taal. Om nog wat meer duidelijkheid te verschaffen:
- Kolbe had door zijn goede band met (volgens mij Empacher) beschikking over een van de eerste modellen roll-rigger skiffs. Daarin ging hij veel harder dan in een normale boot. Waarom? Omdat Kolbe een techniek-roeier pür sang is. Hij is nooit in de buurt gekomen van zijn PR met een gewone skiff. Saillant detail is dat Karppinen ook in een gewone skiff al harder ging.
- Kunststof riemen bestonden al ruim voor 1992 (werden namelijk in de jaren '80 al vaak genoeg gebruikt).
- Het is inderdaad onzin dat het niet efficiënter was. Het vereist alleen een andere techniek. Vergelijk bijvoorbeeld het ergometeren op slides met het normale ergometeren. Dat is niet hetzelfde. Bij roeien is dat nog een factor x anders.
- Vergeet niet dat er los van rigger-design ook genoeg andere regels zijn die de 'vooruitgang' van de roeisport inperken. Minimum-bootgewicht, rompvorm, etc.
Verboden voor fisa toernooien, en ook de knrb schrijft er geen wedstrijden voor uit. Voor toerroeien zou het gewoon mogen. Zelfs op W3 ligt nog een of andere surfboot met een rolrigger systeem die ooit van Concept is gekocht.quote:Op dinsdag 21 september 2010 14:37 schreef De_Ananas het volgende:
Vraag me af waar de botenman het over had dan als ze verboden zijnAls ik morgen tijd heb ga ik het even vragen.
Het zit nog net een fractie ingewikkelder:quote:Op dinsdag 21 september 2010 17:01 schreef WanEnOonlie het volgende:
Ik dacht dat er ook een regel was voor daadwerkelijke rompvorm, maar dat is niet het geval (volgens de officiële FISA-documenten). Het zal dan wel een verhaal zijn geweest dat met efficiëntie te maken had (hoe smaller, hoe instabieler e.d.).
De enige regel die in de buurt komt is de minimumlengte van een roeiboot, de minimum breedte van de stuurplek, en (niet qua boot, maar wel qua onbekende regels) de minimum dikte van het blad (aantal mm).
Art. 15 lid. 2 RvR stelt het volgende:quote:Op dinsdag 21 september 2010 17:01 schreef WanEnOonlie het volgende:
Ik dacht dat er ook een regel was voor daadwerkelijke rompvorm, maar dat is niet het geval (volgens de officiële FISA-documenten). Het zal dan wel een verhaal zijn geweest dat met efficiëntie te maken had (hoe smaller, hoe instabieler e.d.).
De enige regel die in de buurt komt is de minimumlengte van een roeiboot, de minimum breedte van de stuurplek, en (niet qua boot, maar wel qua onbekende regels) de minimum dikte van het blad (aantal mm).
Dit houdt onder meer in dat het aanbrengen van draagvleugelconstructies verboden is. Tevens is het niet toegestaan om een romp van golfbalmateriaal te maken, waardoor de het zog aanzienlijk verminderd wordt. Ook is het hiermee uitgesloten dat er coatings aangebracht worden die de weerstand verminderen.quote:Het gebruik van stoffen, materialen en structuren op de huid die tijdens de
wedstrijd de natuurlijke staat van het water of het wateroppervlak
veranderen, is verboden.
Het gebruik van stoffen, materialen en structuren op de huid die tijdens de wedstrijd de natuurlijke staat van het water of het wateroppervlak veranderen, is verboden.quote:Op dinsdag 21 september 2010 22:55 schreef Thrawn het volgende:
[..]
Art. 15 lid. 2 RvR stelt het volgende:
Waar haal je vandaan dat draagvleugels verboden zijn? Dit verbiedt inderdaad het aanbrengen van speciale materialen op de huid. Hiermee wordt volgens mij vooral gedoeld op tefloncoatings, en ze hebben geintjes met je boot licht opschuren getracht te verbieden. Maar die regel rammelt natuurlijk als een koeienbel, omdat ze geen verplichtingen mbt materialen in datzelfde regelement zetten.quote:Dit houdt onder meer in dat het aanbrengen van draagvleugelconstructies verboden is. Tevens is het niet toegestaan om een romp van golfbalmateriaal te maken, waardoor de het zog aanzienlijk verminderd wordt. Ook is het hiermee uitgesloten dat er coatings aangebracht worden die de weerstand verminderen.
Al met al zit hiermee een hoop technologische vooruitgang dichtgetimmerd. Jammer, want het is iets waarmee we als Nederland een hoop voorsprong kunnen pakken.
http://lmgtfy.com/?q=pikhaakquote:Op dinsdag 21 september 2010 20:42 schreef De_Ananas het volgende:
Wat is een pikhaak? Het klinkt eng, weet niet of ik nog wel durf te starten
Dat Hydrofoilen lijkt me trouwens nog knap kut als er veel hoge golven zijn.quote:Op woensdag 22 september 2010 08:18 schreef ocf81 het volgende:
[..]
http://lmgtfy.com/?q=pikhaak
Ofwel een stok met een haak en een puntje. Het ding lijkt in sommige gevallen een beetje op middeleeuws wapentuig.
BTW:
alles wat verboden is in één:
Mooie zeur ben je ook. Die "dure bagger banaan" van je, is gewoon een Filippi. In de regel niet aangeduid met banaan. Daarnaast een wk-bootje dus aanzienlijk goedkoper dan normaal. Wintech kan dan met skiffjes wel aardig bezig zijn, maar geen enkele garantie dat de 8 van hen ook goed wordt. We kennen in heel Nederland nog wel de fijne Janousekjes die nu als kauwgom over het water deinen...quote:Op woensdag 22 september 2010 00:07 schreef Sjobber het volgende:
Over achten gesproken.
Ik heb vernomen dat onze vereniging zo een dure bagger banaan heeft aangeschaft. Was zelf niet op de ALV dus heb er ook geen zeg in gehad.
Maar was het eigenlijk niet beter geweest om even een jaartje te wachten met een acht, en dan een splinternieuwe quantum/wintech 8 te kopen voor wat minder pegels en een stuk meer kwaliteit?
Er van uitgaande dat quantum zijn naam hooghoudt...
Een draagvleugel valt zeer zeker onder een "structuur".quote:Op woensdag 22 september 2010 01:32 schreef Virmes het volgende:
blaat
Misschien moet je je google filter aanzettenquote:Op donderdag 23 september 2010 11:50 schreef pullup het volgende:
Die camel push is zo,n geheime procedure dat ik ook geen idee heb wat dat nu in zou houden.![]()
En als ik google op quantum rowing of iets dergelijks krijg ik dezelfde links als een tijd geleden en ze maken me nu niet bepaald happig maken om er eens daadwerkelijk op zoek naar te gaan.
Eerst maar eens daadwerkelijk een boot produceren en dan als de wiedeweerga je wereldwijde ondersteuning op orde krijgen is mijn devies en ik schat in dat Phocas ondertussen wel weer aan een nieuwe acht toe is.
Wintech/Quantum meer kwaliteit dan Empacher/Filippi? Wat een raar verhaal.quote:Op woensdag 22 september 2010 00:07 schreef Sjobber het volgende:
Over achten gesproken.
Ik heb vernomen dat onze vereniging zo een dure bagger banaan heeft aangeschaft. Was zelf niet op de ALV dus heb er ook geen zeg in gehad.
Maar was het eigenlijk niet beter geweest om even een jaartje te wachten met een acht, en dan een splinternieuwe quantum/wintech 8 te kopen voor wat minder pegels en een stuk meer kwaliteit?
Er van uitgaande dat quantum zijn naam hooghoudt...
Geen flauw idee, de sub-Universiteit-websites liggen plat; aldus ook de Triton webzijde..quote:Op vrijdag 24 september 2010 18:49 schreef De_Ananas het volgende:
Voor de Tritoners, wanneer is de Triton Bumping?
Oeh, EJD coach, nice! Wel een flinke erfenis van afgelopen jaar wordt datquote:Op zondag 26 september 2010 16:46 schreef Bellah het volgende:
Verander mij in de volgende OP maar naar coach EJD'11...
En konings.
Gefeliciteerdquote:Op zondag 26 september 2010 16:46 schreef Bellah het volgende:
Verander mij in de volgende OP maar naar coach EJD'11...
En konings.
Probeer je nu echt aan een wedstrijd mee te gaan doen zonder zelf even op te roeienquote:Op zondag 26 september 2010 20:24 schreef De_Ananas het volgende:
[..]
Gefeliciteerd
Morgen zonder coach roeien, ben bang
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |