abonnement Unibet Coolblue
pi_86650382
Hoe vergelijkt het ergometeren op zo'n model F zich eigenlijk met het ergometeren een RowPerfect?
pi_86651796
Leuk, heb ik net een coach gevonden en wil ik eindelijk fatsoenlijk gaan roeien heb ik last van m'n rug :') Moet nu 3 dagen rust houden ;(

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Iemand die iets over van die bewegende riggers ofzo weet? Hadden we het met de botenman van Berlagebrug over.
pi_86653215
Het systeem in een notendop:

Een vergelijkbaar systeem, maar iets lomper uitgevoerd, en daardoor beter zichtbaar hoe het werkt:



[ Bericht 34% gewijzigd door #ANONIEM op 20-09-2010 21:24:14 ]
pi_86654170
quote:
Op maandag 20 september 2010 21:21 schreef ocf81 het volgende:
Het systeem in een notendop:

Een vergelijkbaar systeem, maar iets lomper uitgevoerd, en daardoor beter zichtbaar hoe het werkt:

Lijkt me lastig als je moet strijken! :9

En wat is daar het voordeel van?

@ Fiekie, we hebben net een invaller gevonden, helaas!
Er heeft zich ook nog een jeugdroeister van de Maas aangemeld bij onze MGD selectie, dus we zijn weer met eentje meer dat is wel fijn..
Ik hou van mij van mij van mij en van geen ander, want ik ben verreweg de leukste die ik ken!
pi_86655470
Je riggers bewegen, maar jij zit stul, verder schijnt het bijna zoals gewoon roeien zijn. alleen het klapjes en kleine haaltjes zoals je die wellicht nodig hebt voor het preciezere aanlegwerk zal wellicht wel wat anders verlopen.
pi_86656560
quote:
Op maandag 20 september 2010 21:41 schreef La_Tramposa het volgende:

[..]

Lijkt me lastig als je moet strijken! :9

En wat is daar het voordeel van?

@ Fiekie, we hebben net een invaller gevonden, helaas!
Er heeft zich ook nog een jeugdroeister van de Maas aangemeld bij onze MGD selectie, dus we zijn weer met eentje meer dat is wel fijn..
Wat de botenman zei is dat je minder energie erdoor verspeelt omdat er minder bewegingen zijn. Schijnt dat ze er in de jaren '80 mee op WK's en wereldbekers hebben geroeid maar de techniek was niet voldoende om het efficient te maken. Ze zijn schijnbaar weer begonnen omdat de techniek nu verder is, misschien dat we iets er over horen dan :o
pi_86657101
quote:
Op maandag 20 september 2010 18:13 schreef pullup het volgende:

[..]

Ik hoop voor je dat je ergens een leuke en goede ploeg of maatje kan vinden :) Het gaat waarschijnlijk wel inhouden dat je veel in de skiff te vinden zal zijn de komende tijd denk ik.
Dat vrees ik ook. Maar dat vind ik niet erg. Als ik er maar wat van leer. En daarvoor is o.a. een coach een vereiste. Ik hoop dat dat snel komt.

@La_Tramposa: Jammer! Mocht er nog iemand uitvallen.... ;)
pi_86657839
quote:
Op maandag 20 september 2010 22:24 schreef De_Ananas het volgende:

[..]

Wat de botenman zei is dat je minder energie erdoor verspeelt omdat er minder bewegingen zijn. Schijnt dat ze er in de jaren '80 mee op WK's en wereldbekers hebben geroeid maar de techniek was niet voldoende om het efficient te maken. Ze zijn schijnbaar weer begonnen omdat de techniek nu verder is, misschien dat we iets er over horen dan :o
Volgens mij was die techniek verboden door de fisa? of zit ik dan verkeerd..

Pullup, JW3 en Wan weten er vast meer over...
It is fatal to enter any war without the will to win it.
Voor Skøll en het Erevlot!
pi_86657885
quote:
Op maandag 20 september 2010 22:24 schreef De_Ananas het volgende:

[..]

Wat de botenman zei is dat je minder energie erdoor verspeelt omdat er minder bewegingen zijn. Schijnt dat ze er in de jaren '80 mee op WK's en wereldbekers hebben geroeid maar de techniek was niet voldoende om het efficient te maken. Ze zijn schijnbaar weer begonnen omdat de techniek nu verder is, misschien dat we iets er over horen dan :o
Bijna goed ;), wereldbekers bestonden toen nog niet maar er zijn zelfs beelden van de WK skiff-finale met deze riggers: :9 De techniek was er dus wel en het ging beduidend harder dan de normale boten. Ik geloof zelfs dat Kolbe de skiffhead eens met deze boot heeft gewonnen in een gigantisch baanrecord. Wellicht weet Wan hier meer van.

Het is effectiever omdat er veel minder gewichts verplaatsing is gedurende de haal, de boot dompt dus nauwelijks en dat is veel energie-efficiënter.

Er is meen ik besloten om deze soort riggers niet meer te gebruiken omdat men de sport competitief wou houden en geen materiaal race waardoor de kosten uit de klauwen zouden gaan lopen. Heel mondiaal is roeien toch al niet en men vreesde dat landen buiten de westerse wereld in het geval van een materiaal wedloop zouden moeten afhaken.
Before I die, I’m going to eat a bag of unpopped popcorn. That should make the cremation a little more interesting.
pi_86658204
[quote]Op maandag 20 september 2010 22:24 schreef De_Ananas het volgende:

[..]

Pulp was me net voor.

Is inderdaad verboden door de FISA voor WK's na 1982 omdat het systeem niet wereldwijd makkelijk beschikbaar was. Rond 1992 heeft hetzelfde verhaal gespeeld met koolstof riemen echter doordat die toen door de bouwers aan iedereen beschikbaar werden gesteld wereldwijd is die innovatie er wel doorheen gekomen.
pi_86658254
quote:
Op maandag 20 september 2010 22:58 schreef jw3 het volgende:

[..]

Iets beter je feiten uitzoeken, het ging harder echter omdat de boten niet wereldwijd beschikbaar waren is die constructie door de FISA uiteindelijk verboden om bij WK's te gebruiken. De boot waar in 1982 op de WK goud werd gewonnen hangt momenteel bij Empacher.

Whehe, jij hebt zeker eerst het filmpje uitgekeken :P
Before I die, I’m going to eat a bag of unpopped popcorn. That should make the cremation a little more interesting.
pi_86659091
quote:
Op maandag 20 september 2010 22:59 schreef pullup het volgende:

[..]

Whehe, jij hebt zeker eerst het filmpje uitgekeken :P
Inderdaad, blijft leuk dat soort oude beelden
pi_86660703
quote:
Op maandag 20 september 2010 22:50 schreef pullup het volgende:

[..]

Bijna goed ;), wereldbekers bestonden toen nog niet maar er zijn zelfs beelden van de WK skiff-finale met deze riggers: :9 De techniek was er dus wel en het ging beduidend harder dan de normale boten. Ik geloof zelfs dat Kolbe de skiffhead eens met deze boot heeft gewonnen in een gigantisch baanrecord. Wellicht weet Wan hier meer van.

Het is effectiever omdat er veel minder gewichts verplaatsing is gedurende de haal, de boot dompt dus nauwelijks en dat is veel energie-efficiënter.

Er is meen ik besloten om deze soort riggers niet meer te gebruiken omdat men de sport competitief wou houden en geen materiaal race waardoor de kosten uit de klauwen zouden gaan lopen. Heel mondiaal is roeien toch al niet en men vreesde dat landen buiten de westerse wereld in het geval van een materiaal wedloop zouden moeten afhaken.
Hij zei dat ze er nu weer mee bezig zijn, dat zou dan toch raar zijn als het verboden is :o

En zouden zulke riggers nou zoveel duurder zijn? Een 8 kost je nu al 50.000 ofzo :')
pi_86661223
Ik heb nooit op slides geroeid, wel op een Row Perfect, en me dunkt dat hij daar erg op lijkt, qua haal. Rowperfect roeit op zich wel prettig, je kan tenminste voorin druk pakken, net zoals in een skiff. Je hebt dus wat minder dat rare, drukloze gevoel voorin.

Edit: dit ging dus over de nieuwe C2 ergometer, had de nieuwe pagina gemist.
Barlid - "want van roeien word je moe"
pi_86664978
quote:
Op dinsdag 21 september 2010 00:10 schreef De_Ananas het volgende:

[..]

Hij zei dat ze er nu weer mee bezig zijn, dat zou dan toch raar zijn als het verboden is :o

En zouden zulke riggers nou zoveel duurder zijn? Een 8 kost je nu al 50.000 ofzo :')
Er zullen best verhitte discussies geweest zijn :D vooral omdat andere innovaties het wel halen, maar goed zoals JW al terecht opmerkte de beslissing zal voornamelijk gebaseerd zijn op het nog niet algemeen beschikbaar zijn van het materiaal voor iedereen.

Zo te zien heeft iedereen in die finale al een skiff met sliding riggers weten te bemachtigen terwijl als ik me goed herinner Kolbe pas het jaar daarvoor voor het eerst zo'n ding introduceerde.

Je kan je voorstellen dat de botenbouwers op dat moment als een gek aan het experimenteren waren om het systeem ook voor andere boottypen te perfectioneren en wie weet in welk soort vaartuigen men op dit moment had gezeten als men er de vrije hand in had gegeven.

Ook voor tijdritten bij het wielrennen heeft men nu een boel regels ontworpen over waar een fiets aan moet voldoen om het wielrennen te laten blijven.
Ik ben voor innovaties zoals ik eerder al eens heb uiteengezet maar kan me voorstellen dat je enigszins het karakter van de sport wil behouden.

Ik weet ook niet wie de 'ze' zijn die er mee bezig zijn geweest. Hacker heeft een tijdje in zo'n boot getraind, ik meen om een bepaald deel van zijn techniek te verbeteren. Als ik naar die video kijk valt op, behalve wat techniekverschillen met het roeien van nu, dat de beentrap erg goed uitgevoerd kan worden maar dat kan ook aan de kwaliteit van de atleten liggen.
Before I die, I’m going to eat a bag of unpopped popcorn. That should make the cremation a little more interesting.
pi_86668943
Allemaal klare taal. Om nog wat meer duidelijkheid te verschaffen:

- Kolbe had door zijn goede band met (volgens mij Empacher) beschikking over een van de eerste modellen roll-rigger skiffs. Daarin ging hij veel harder dan in een normale boot. Waarom? Omdat Kolbe een techniek-roeier pür sang is. Hij is nooit in de buurt gekomen van zijn PR met een gewone skiff. Saillant detail is dat Karppinen ook in een gewone skiff al harder ging.
- Kunststof riemen bestonden al ruim voor 1992 (werden namelijk in de jaren '80 al vaak genoeg gebruikt).
- Het is inderdaad onzin dat het niet efficiënter was. Het vereist alleen een andere techniek. Vergelijk bijvoorbeeld het ergometeren op slides met het normale ergometeren. Dat is niet hetzelfde. Bij roeien is dat nog een factor x anders.
- Vergeet niet dat er los van rigger-design ook genoeg andere regels zijn die de 'vooruitgang' van de roeisport inperken. Minimum-bootgewicht, rompvorm, etc.
Zum nächsten Mal, bitte nicht die Kinder!
pi_86673845
quote:
Op dinsdag 21 september 2010 11:50 schreef WanEnOonlie het volgende:
Allemaal klare taal. Om nog wat meer duidelijkheid te verschaffen:

- Kolbe had door zijn goede band met (volgens mij Empacher) beschikking over een van de eerste modellen roll-rigger skiffs. Daarin ging hij veel harder dan in een normale boot. Waarom? Omdat Kolbe een techniek-roeier pür sang is. Hij is nooit in de buurt gekomen van zijn PR met een gewone skiff. Saillant detail is dat Karppinen ook in een gewone skiff al harder ging.
- Kunststof riemen bestonden al ruim voor 1992 (werden namelijk in de jaren '80 al vaak genoeg gebruikt).
- Het is inderdaad onzin dat het niet efficiënter was. Het vereist alleen een andere techniek. Vergelijk bijvoorbeeld het ergometeren op slides met het normale ergometeren. Dat is niet hetzelfde. Bij roeien is dat nog een factor x anders.
- Vergeet niet dat er los van rigger-design ook genoeg andere regels zijn die de 'vooruitgang' van de roeisport inperken. Minimum-bootgewicht, rompvorm, etc.
Ik ken regels voor minimum gewicht maar niet voor bootvorm, welke regels over bootvorm bedoel je? Dingens als rolriggers zijn inderdaad uitgesloten, maar dat heeft geen betrekking op de rompvorm lijkt mij.
pi_86674168
Vraag me af waar de botenman het over had dan als ze verboden zijn :P Als ik morgen tijd heb ga ik het even vragen.
pi_86678030
quote:
Op dinsdag 21 september 2010 14:37 schreef De_Ananas het volgende:
Vraag me af waar de botenman het over had dan als ze verboden zijn :P Als ik morgen tijd heb ga ik het even vragen.
Verboden voor fisa toernooien, en ook de knrb schrijft er geen wedstrijden voor uit. Voor toerroeien zou het gewoon mogen. Zelfs op W3 ligt nog een of andere surfboot met een rolrigger systeem die ooit van Concept is gekocht.
pi_86679631
Ik dacht dat er ook een regel was voor daadwerkelijke rompvorm, maar dat is niet het geval (volgens de officiële FISA-documenten). Het zal dan wel een verhaal zijn geweest dat met efficiëntie te maken had (hoe smaller, hoe instabieler e.d.).

De enige regel die in de buurt komt is de minimumlengte van een roeiboot, de minimum breedte van de stuurplek, en (niet qua boot, maar wel qua onbekende regels) de minimum dikte van het blad (aantal mm).
Zum nächsten Mal, bitte nicht die Kinder!
pi_86684675
quote:
Op dinsdag 21 september 2010 17:01 schreef WanEnOonlie het volgende:
Ik dacht dat er ook een regel was voor daadwerkelijke rompvorm, maar dat is niet het geval (volgens de officiële FISA-documenten). Het zal dan wel een verhaal zijn geweest dat met efficiëntie te maken had (hoe smaller, hoe instabieler e.d.).

De enige regel die in de buurt komt is de minimumlengte van een roeiboot, de minimum breedte van de stuurplek, en (niet qua boot, maar wel qua onbekende regels) de minimum dikte van het blad (aantal mm).
Het zit nog net een fractie ingewikkelder:
- Voor de "wedstrijdboten" is er inderdaad geen rompvorm of lengte beschrijving, Wel een minimale breedte van de stuurplek.
- Bladdikte en boegbal zijn ook regels voor de veiligheid

- Bij C- materiaal en wherries worden breedte op waterlijn, lengte en dat soort dingen wel beschreven. De lengte van een C2 is in NL trouwens jarenlang anders geweest dan de omringende landen. Bij wherries die aan wedstrijden meedoen moet zelfs een bepaalde inhoud in de boot aanwezig zijn waaronder een pikhaak. Er is ooit een skifhead jaar geweest waarop bijna het hele veld strafseconden heeft gehad door gebrek van een pikhaak in de boot.
pi_86687890
Wat is een pikhaak? Het klinkt eng, weet niet of ik nog wel durf te starten ;(
pi_86689230
Een prins Albert.
pi_86694108
quote:
Op dinsdag 21 september 2010 17:01 schreef WanEnOonlie het volgende:
Ik dacht dat er ook een regel was voor daadwerkelijke rompvorm, maar dat is niet het geval (volgens de officiële FISA-documenten). Het zal dan wel een verhaal zijn geweest dat met efficiëntie te maken had (hoe smaller, hoe instabieler e.d.).

De enige regel die in de buurt komt is de minimumlengte van een roeiboot, de minimum breedte van de stuurplek, en (niet qua boot, maar wel qua onbekende regels) de minimum dikte van het blad (aantal mm).
Art. 15 lid. 2 RvR stelt het volgende:

quote:
Het gebruik van stoffen, materialen en structuren op de huid die tijdens de
wedstrijd de natuurlijke staat van het water of het wateroppervlak
veranderen, is verboden.
Dit houdt onder meer in dat het aanbrengen van draagvleugelconstructies verboden is. Tevens is het niet toegestaan om een romp van golfbalmateriaal te maken, waardoor de het zog aanzienlijk verminderd wordt. Ook is het hiermee uitgesloten dat er coatings aangebracht worden die de weerstand verminderen.

Al met al zit hiermee een hoop technologische vooruitgang dichtgetimmerd. Jammer, want het is iets waarmee we als Nederland een hoop voorsprong kunnen pakken.
pi_86695662
Een acht door DSM gemaakt net als bij het bobsleeen zou wel stoer zijn ja ;(
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')