quote:Als je op een onderwerp focust en je objectief stelt net iets ervóór scherp, heb je last van frontfocus. En backfocus is natuurlijk net de andere kant op.Op vrijdag 22 oktober 2010 22:13 schreef dE_Danoontjepower het volgende:
front of back focus???
wasda?
quote:Nee, Je stelt namelijk scherp op jezelf, niet op de spiegel. Als je scherp stelt op de spiegel zie je de stofjes op het glas enzo.Op maandag 25 oktober 2010 18:39 schreef kanovinnie het volgende:
Vraag:
Stel je focust handmatig scherp op jezelf in een spiegel. Daarna haal je de spiegel weg en hang je inplaats daarvan een schilderij op. (dus op dezelfde afstand). Is het schilderij dan scherp?
quote:Net als je over en ondersturing hebt bij auto's. Het heeft 1 voordeel, het is gemakkelijker uit te leggen dan buitenspel.Op vrijdag 22 oktober 2010 23:14 schreef Omniej het volgende:
[..]
Als je op een onderwerp focust en je objectief stelt net iets ervóór scherp, heb je last van frontfocus. En backfocus is natuurlijk net de andere kant op.
quote:Okee, bedankt voor de uitleg. Een vriend van me vroeg dit, en ik wist het niet.Op maandag 25 oktober 2010 18:46 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Nee, Je stelt namelijk scherp op jezelf, niet op de spiegel. Als je scherp stelt op de spiegel zie je de stofjes op het glas enzo.
quote:Het is vooral proberen. De foto's die in dat topic staat (welke precies?) komen van mensen met veel ervaring, en goeie spullen.Op dinsdag 26 oktober 2010 00:33 schreef Guiel het volgende:
Hallo.
Ik heb een Sony Cyberhot van 12.1 megapixel, als ik iets probeer te fotograferen vind ik het niet zo mooi.
het is niet erg origineel zegmaar. ik wil die foto's maken die in het fotografen topic zitten, van die foto's waar je lang naar kan kijken en dus ook heel creatief zijn. dat lukt me vaak niet het zijn echt van die amateur foto's
ik heb een statief gekocht van 50$ (wel van mijn spaargeld) maar ik wil toch weten hoe ik redelijke foto's kan maken zoals in het fotografen topic.
Alvast bedankt.
Gr. Guiel
quote:Over welk topic heb je het dan?Op dinsdag 26 oktober 2010 00:33 schreef Guiel het volgende:
Hallo.
Ik heb een Sony Cyberhot van 12.1 megapixel, als ik iets probeer te fotograferen vind ik het niet zo mooi.
het is niet erg origineel zegmaar. ik wil die foto's maken die in het fotografen topic zitten, van die foto's waar je lang naar kan kijken en dus ook heel creatief zijn. dat lukt me vaak niet het zijn echt van die amateur foto's
ik heb een statief gekocht van 50$ (wel van mijn spaargeld) maar ik wil toch weten hoe ik redelijke foto's kan maken zoals in het fotografen topic.
Alvast bedankt.
Gr. Guiel
quote:Lessen compositie opzoeken/nemenOp dinsdag 26 oktober 2010 00:33 schreef Guiel het volgende:
Hallo.
Alvast bedankt.
Gr. Guiel
quote:O bedankt, voor de tips daar had ik nog niet eens aan gedachtOp dinsdag 26 oktober 2010 00:36 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Het is vooral proberen. De foto's die in dat topic staat (welke precies?) komen van mensen met veel ervaring, en goeie spullen.
Ga bijvoorbeeld eens inplaats van staand een foto maken, dat doen terwijl je zit of ligt.
Probeer eens voordat je een foto maakt te kijken of je wel op de goede plek staat, en of je niet beter ergens anders kunt gaan staan.
Ook zijn de meeste fotos hier gemaakt met digitale spiegelreflexcamera's, en nabewerkt in programma's als photoshop. Daar kan je ook je foto een stuk beter van maken.
quote:Waar maak je nu zoal foto's van?Op dinsdag 26 oktober 2010 00:47 schreef Guiel het volgende:
[..]
O bedankt, voor de tips daar had ik nog niet eens aan gedacht![]()
Ik heb het over dit topic Beoordeel de foto van je voorganger #41
quote:Landschap, insecten (vlinders),rivieren (slootjes enz), Amfibieën, vooral van dieren en natuur etc.Op dinsdag 26 oktober 2010 00:51 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Waar maak je nu zoal foto's van?
quote:Ik ben echt totaal geen expert op het gebied van insecten en amfibieën, maar voor de rest doe ik een kleine poging. Ik ben ook nog maar net begonnen, dus waarschijnlijk komen er nog wel andere mensen met meer tips.Op dinsdag 26 oktober 2010 01:02 schreef Guiel het volgende:
[..]
Landschap, insecten (vlinders),rivieren (slootjes enz), Amfibieën, vooral van dieren en natuur etc.
quote:Ah, bedankt die weerkaatsing van de zon vond ik inderdaad erg lelijk als ik een slootje of riviertje zat te fotograferen. maar dan zal ik wel kijken of ik op een andere plek beter kan fotograferen.Op dinsdag 26 oktober 2010 01:06 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Ik ben echt totaal geen expert op het gebied van insecten en amfibieën, maar voor de rest doe ik een kleine poging. Ik ben ook nog maar net begonnen, dus waarschijnlijk komen er nog wel andere mensen met meer tips.
Landschap:
Kijk wat je centraal in je foto wilt. Die ene boom, Het hekje, een bankje etc. Kijk ook wat er op de achtergrond staat. Als je bijvoorbeeld een half kasteel op je foto hebt is dat vaak niet mooi, ook al gaat het daar niet om.
rivieren/slootjes
hou rekening met de zon, je krijgt als je tegen de zon in fotografeert een weerkaatsing wat vaak erg lelijk is.
Meer kan ik er zo 1 2 3 bedenken, misschien dat ik morgen weer wat meer bedacht heb.
quote:Afgesneden objecten in een foto kunnen ook mooi aangeven dat alles doorgaat buiten het kader, waardoor het meer als omgeving wordt neergezet in plaats van specifieke objecten. Het is maar wat je wilt natuurlijkOp dinsdag 26 oktober 2010 01:06 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Ik ben echt totaal geen expert op het gebied van insecten en amfibieën, maar voor de rest doe ik een kleine poging. Ik ben ook nog maar net begonnen, dus waarschijnlijk komen er nog wel andere mensen met meer tips.
Landschap:
Kijk wat je centraal in je foto wilt. Die ene boom, Het hekje, een bankje etc. Kijk ook wat er op de achtergrond staat. Als je bijvoorbeeld een half kasteel op je foto hebt is dat vaak niet mooi, ook al gaat het daar niet om.
rivieren/slootjes
hou rekening met de zon, je krijgt als je tegen de zon in fotografeert een weerkaatsing wat vaak erg lelijk is.
Meer kan ik er zo 1 2 3 bedenken, misschien dat ik morgen weer wat meer bedacht heb.
quote:Bedankt, hier heb ik wat aan. ik kom er nu pas achter, dat ik m'n hoofd onderwerp er alleen op wou en niet de dingen er achter. dat resulteerde vaak in een saaie foto. als ik bijvoorbeeld een glas drinken wou fotograferen werd het een saaie boel, juist om dat ik precies op het glas drinken richten en niet aan de dingen ernaast/achter dacht (wat ik er dus op wou)Op dinsdag 26 oktober 2010 01:15 schreef Omniej het volgende:
En let op je compositie. Op het moment dat je je bedenkt dat je die ene boom op de foto wilt zetten ga je niet meteen je camera recht op de boom richten en klikken, maar bedenk je je eerst wat je er nog meer op wilt hebben (en er juist niet op wilt hebben) en van welke kant je 'm überhaupt gaat fotograferen. En dan de standaardtip voor beginners (maar daardoor niet minder belangrijk): zet je hoofdonderwerp dan ook niet in het midden van de foto, maar meer naar de zijkant toe.
Niet dat het verboden is om je onderwerp in het midden van de foto te zetten, maar dat moet dan wel bewust zijn gebeurd en niet omdat je nou eenmaal gedachteloos de camera recht op je onderwerp richtte.
quote:Op dinsdag 26 oktober 2010 01:30 schreef Guiel het volgende:
[..]
Bedankt, hier heb ik wat aan. ik kom er nu pas achter, dat ik m'n hoofd onderwerp er alleen op wou en niet de dingen er achter. dat resulteerde vaak in een saaie foto. als ik bijvoorbeeld een glas drinken wou fotograferen werd het een saaie boel, juist om dat ik precies op het glas drinken richten en niet aan de dingen ernaast/achter dacht (wat ik er dus op wou)
Goeie tip
quote:Lensdop ligt op tafelOp dinsdag 26 oktober 2010 11:01 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Dit is dus zo'n foto waar de glazen niet in het midden staan en niet naast elkaar. Maar dat maakt het juist zo leuk.
quote:Is allen bekend, hij geeft alleen een voorbeeld.Op dinsdag 26 oktober 2010 15:03 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Lensdop ligt op tafel
Linker glas vervormd
Camera iets naar rechts en je had in het linkerglas het gezicht goed gehad.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |