SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Laatste vijf delen:
Geneeskunde [Deel 60]
Geneeskunde [Deel 61]
Geneeskunde [Deel 62]
Geneeskunde [Deel 62]
Geneeskunde [Deel 64]
Geneeskundewebsites voor studenten en co-assistenten
• Geneeskundestudent
• Arts en Student
• Medisch Student
• Co-motions
• VVAA
• NHG Standaarden
• Overzicht handige links van mol_air
• Medische rekenmachine
• Websurg - tekst en video's van voornamelijk laparoscopische chirurgie
• Artsus.nl - medisch weblog voor de jonge medicus
IB Groep
• Loten? Hoe en wat
Universiteiten (aantal studieplaatsen), toelatingsmogelijkheden en per universiteit de regelmatige posters (jaar van aanvang)
Rijksuniversiteit Groningen (410)
• Zij-instroom
• Decentrale Selectie (50 % van de plaatsen)
• 40 collegeweken per jaarMaxC (2007)
Pluizel (2006)
Starla (2002)
Honeymooner (2003)
VU Amsterdam (350)
• Decentrale selectie (tot 50% van de plaatsen)DDM (2000?)
pmdomela (2008)
Laertes (2009)
Universiteit van Amsterdam (350)
• Decentrale selectie (50% van de plaatsen)Zwaardvisch (2003)
Merel1808 (2008)
Christiaan (2009)
fusionfake (2009)
Kassaa (2009)
Universiteit Leiden (315)
• Zij-instroom
• 39 collegeweken per jaarintoxicated (2004)
Repeat (2005)
Universiteit Utrecht (344)
• Decentrale selectie, SUMMA (vierjarig)
• 40 collegeweken per jaar (vanaf 2006 BaMa, CRU'06)gohan16 (2005)
Leejow (2007)
iofn (2005)
Bellah (2007)
Erasmus Universiteit Rotterdam (410)
• Decentrale selectie (tot 50% van de plaatsen)Ludacriss (2010)
madmaniac (2010)
Radboud Universiteit Nijmegen (330)
• 40 collegeweken per jaar
• Decentrale selectie (tot 50% van de plaatsen)ralfie (2003)
June. (2006)
dotKoen (2007)
Rituals (2009)
Universiteit Maastricht (341)Seam (2008)
BloodyVirginMary (2009)
AndersEricT (Biomedische Wetenschappen en Geneeskunde Groningen)
(staat je naam er niet bij en moet dat wel... meld ff in dit topicvoeg jezelf toe op de wiki pagina)
De bron van de OP vind je hier: http://wiki.fok.nl/index.php/OP/Geneeskunde
[ Bericht 0% gewijzigd door Rene op 12-09-2010 00:04:55 ]
Kunst en patienten. Zit je wel bij de juiste opleiding in de college?quote:
quote:Op zaterdag 11 september 2010 23:06 schreef milowww het volgende:
Ik zit echt uren achter laptop samenvattingen te maken, er komt geen einde aan. Onze docent zegt dat we gewoon moeten doorlezen, maar dan leer je toch niks. Doe ik nou iets fout?
quote:
quote:
[*]Volgensquote:Op zaterdag 11 september 2010 23:22 schreef dotKoen het volgende:
Huh? Wat gaat er nu mis met die opsommingstekens?
fixedquote:Op zaterdag 11 september 2010 23:48 schreef Renesite het volgende:
› ziet er wel naar uit ja
• ik ga er eens achteraan.
O ja, ik zie het nu. Alleen voor nieuwe posts werkt het dus!quote:
Een heel blok over dat schijtboek van Grundmeijer?quote:Op zaterdag 11 september 2010 23:25 schreef dotKoen het volgende:
Arts en patiënt, dat is toch met Het Geneeskundig Proces?Geen idee meer hoe ik dat bestudeerd heb.
Wat moest je nog herkansen?quote:Op maandag 13 september 2010 13:56 schreef Pluizel het volgende:
Ennn tot zo ver jaar 4. Hoop ik.
27 september begint m'n eerste senior co-schap, maar ik wacht nog op de uitslag van mijn laatste hertentamen van jaar 4. Oh ik ga zo ongelukkig worden als ik die niet gehaald heb, zeker omdat ik m'n kamer al heb opgezegd en alles. *stress!!!*
Op zich wel jammer dat je je coschappen maar in 1 ziekenhuis gaat lopen lijkt me. Aan de andere kant misschien ook wel fijn, niet al dat reizen enzo.quote:Op maandag 13 september 2010 13:56 schreef Pluizel het volgende:
Ennn tot zo ver jaar 4. Hoop ik.
27 september begint m'n eerste senior co-schap, maar ik wacht nog op de uitslag van mijn laatste hertentamen van jaar 4. Oh ik ga zo ongelukkig worden als ik die niet gehaald heb, zeker omdat ik m'n kamer al heb opgezegd en alles. *stress!!!*
Waar word je wel warm van danquote:Op maandag 13 september 2010 22:18 schreef June. het volgende:
Ik word ook niet zo warm van cardiothoracale chirurgie hoor
Ik sla ook altijd hard met mijn vuist op de tafel en schreeuw 'KUT' als iemand overlijdt na een reanimatiepogingquote:
Lucky you, dan kan je echt werken waar je wil.. Althans in het noorden zoekt elk ziekenhuis zo ongeveer artsen voor op de IC en de spoed..quote:IC en SEH zijn in ieder geval tof
Vanuit R'dam zitten de co's in Breda als ik het goed heb....quote:Op dinsdag 14 september 2010 08:30 schreef Honeymooner het volgende:
[..]
Lucky you, dan kan je echt werken waar je wil.. Althans in het noorden zoekt elk ziekenhuis zo ongeveer artsen voor op de IC en de spoed..
Hebben jullie geen inzage? Ik heb, ook al had ik de vraag fout, mijn statistiekcijfer van 5,4 weleens opgekrikt naar een 5,5quote:Op dinsdag 14 september 2010 11:15 schreef Pluizel het volgende:
En de darwin-award gaat naarrrrrrr: mij!
stom tentamen op 8 honderste (!!!!!!!) niet gehaald. dat is dus 1 meerkeuzevraag te weinig goed.
en nu heb ik dus geen kamer straks en moet ik wél in groningen zijn. en zeker 6 weken studievertraging.
Sinds wanneer is dat dodelijk?quote:Op dinsdag 14 september 2010 11:15 schreef Pluizel het volgende:
En de darwin-award gaat naarrrrrrr: mij!
stom tentamen op 8 honderste (!!!!!!!) niet gehaald. dat is dus 1 meerkeuzevraag te weinig goed.
en nu heb ik dus geen kamer straks en moet ik wél in groningen zijn. en zeker 6 weken studievertraging.
Ik hoorde laatst van iemand van de VU dat een compleet tentamen bestond uit 40 MC-vragen en een enkele open vraagquote:
VUquote:Op dinsdag 14 september 2010 23:47 schreef Merel1808 het volgende:
[..]
Ik hoorde laatst van iemand van de VU dat een compleet tentamen bestond uit 40 MC-vragen en een enkele open vraag
quote:Op maandag 13 september 2010 22:18 schreef June. het volgende:
Ik word ook niet zo warm van cardiothoracale chirurgie hoor
In het kader van psychotropicagebruik?quote:Op woensdag 15 september 2010 10:13 schreef Seam het volgende:
Bij Psychomedisch blijkt immer weer in wat voor een glazen bubbel sommige geneeskundestudenten leven
Met name dat veel mensen wel een zwaar leven kunnen hebben en dat dat meer voorkomt dan ze denken. Maar ook met drugsgebruikquote:Op woensdag 15 september 2010 12:12 schreef dotKoen het volgende:
[..]
In het kader van psychotropicagebruik?
EINZ!! 112! 911! EVAC PER ROFLCOPTER!quote:Op donderdag 16 september 2010 01:17 schreef Godshand het volgende:
Casus:
Een 20-jarige jongeman komt je spreekkamer binnen. Hij praat zachtjes, heeft wallen onder zijn ogen en gebruikt onbegrijpelijke termen als: "ROFLKABOFL" "Einz!!!111!" en "Bazentopic!".
Wat is uw diagnose?
A)Acute schizofrenie
B)Meervoudige persoonlijkheidsstoornis
C)Fok!verslaafd
D)Delirium tremens
Het antwoord verschijnt morgenochtend.
Succes sjaarsjes
( Blij dat ik de college jaren achter de rug heb)
E: wernicke afasiequote:Op donderdag 16 september 2010 01:17 schreef Godshand het volgende:
Casus:
Een 20-jarige jongeman komt je spreekkamer binnen. Hij praat zachtjes, heeft wallen onder zijn ogen en gebruikt onbegrijpelijke termen als: "ROFLKABOFL" "Einz!!!111!" en "Bazentopic!".
Wat is uw diagnose?
A)Acute schizofrenie
B)Meervoudige persoonlijkheidsstoornis
C)Fok!verslaafd
D)Delirium tremens
Het antwoord verschijnt morgenochtend.
Succes sjaarsjes
( Blij dat ik de college jaren achter de rug heb)
Fout, het zou dan nog altijd Broca-afasie zijn hoor..quote:
Nee, gewoon nee...quote:Op donderdag 16 september 2010 17:36 schreef Godshand het volgende:
[..]
Fout, het zou dan nog altijd Broca-afasie zijn hoor..
Het is maar hoe je de casus interpreteertquote:Op donderdag 16 september 2010 18:30 schreef starla het volgende:
[..]
Nee, gewoon nee...
Snel weer de boeken in! Welke Brodmann weet ik niet precies, het is in ieder geval de gyrus frontalis inferior.
quote:Op donderdag 16 september 2010 19:59 schreef June. het volgende:
Even iets anders he, moest Ajax eigenlijk niet voetballen? Seam?![]()
Beetje arbitrair. Misschien fysiologische afwijking van het gemiddelde.quote:Op donderdag 16 september 2010 20:36 schreef dotKoen het volgende:
ICC Interne: Hypoglykemie.
Betreft het hier dus een soort van idiopathische hypoglycemie? Ik neem aan dat ernstigere oorzaken van hypoglycemie zijn uitgesloten als patienten een dieetadvies krijgen? Harrison's heeft het wel over idiopathic hypglycemia, maar schrijft er verder niets over.
Het was de bovenste geworden, dus nu zie ik er hip uit enzo in de winter! De VU is op een of andere manier zo'n gare en kansloze universiteit, allemaal mensen die bang zijn voor de grote stad en met z'n allen op een grote campus gaan zitten en stom doenquote:
Nee even serieus. Wat je zegt slaat natuurlijk nergens op. Waar baseer je dat op dat iedereen bang is en dat ze stom doen? En hoezo gaar en kansloos?quote:Op vrijdag 17 september 2010 07:04 schreef Kassaa het volgende:
[..]
Het was de bovenste geworden, dus nu zie ik er hip uit enzo in de winter! De VU is op een of andere manier zo'n gare en kansloze universiteit, allemaal mensen die bang zijn voor de grote stad en met z'n allen op een grote campus gaan zitten en stom doen
Dat vraag ik me eigenlijk ook wel af (hoewel ik geen AD gebruikquote:Op vrijdag 17 september 2010 13:36 schreef Zuigstengel het volgende:
Even een vraagje over recepten voor jezelf/familie voorschrijven. Ik ben dus bijna klaar en zal dus zelf eindelijk officieel recepten mogen schrijven. Ik neem aan dat er wel beperkingen opzitten? Een tubetje bactroban zal geen probleem zijn, maar ik gebruik bv al jaren antidepressiva (ben ik ook niet blij mee). Kan ik die ook mezelf voorschrijven? Dat zou toch eigenlijk niet mogen?
Je hebt geen ethiek of gezondheidsrecht gehad?quote:Op vrijdag 17 september 2010 13:36 schreef Zuigstengel het volgende:
Even een vraagje over recepten voor jezelf/familie voorschrijven. Ik ben dus bijna klaar en zal dus zelf eindelijk officieel recepten mogen schrijven. Ik neem aan dat er wel beperkingen opzitten? Een tubetje bactroban zal geen probleem zijn, maar ik gebruik bv al jaren antidepressiva (ben ik ook niet blij mee). Kan ik die ook mezelf voorschrijven? Dat zou toch eigenlijk niet mogen? (Natuurlijk wel handig als het op is en je hoeft niet je huisarts te bellen die zo traag zijn met doorsturen naar de apotheek...)
Dat is natuurlijk de theorie, ben wel benieuwd wat de praktijk is: voor een recept antihistaminica heb ik echt geen zin om op mijn huisarts te wachten. Ik heb wel eens verhalen gehoord dat co's hier ook voor zichzelf recepten uitschrijven, maar of dat echt vaak gebeurd weet ik niet.quote:Op vrijdag 17 september 2010 13:39 schreef Seam het volgende:
[..]
Je hebt geen ethiek of gezondheidsrecht gehad?
Wel gehad, maar niet echt uitgebreid voor dit soort situaties. Maar vertel me maar wat jij hebt geleerdquote:Op vrijdag 17 september 2010 13:39 schreef Seam het volgende:
[..]
Je hebt geen ethiek of gezondheidsrecht gehad?
Voor "simpele" dingen zoals dat, twijfel ik ook echt niet. Hup voorschrijven en klaar. Maar voor chronische medicatie en zeker de psychiatrische riedel, voel ik me toch minder zelfverzekerd.....quote:Op vrijdag 17 september 2010 13:46 schreef dotKoen het volgende:
[..]
Dat is natuurlijk de theorie, ben wel benieuwd wat de praktijk is: voor een recept antihistaminica heb ik echt geen zin om op mijn huisarts te wachten. Ik heb wel eens verhalen gehoord dat co's hier ook voor zichzelf recepten uitschrijven, maar of dat echt vaak gebeurd weet ik niet.
Weet niet hoe het op andere gnk-faculteiten is, maar vind het wel een goeie actie. Sommige mensen lijken echt het net zo vaak te proberen tot ze op basis van kans eens een zesje halenquote:Op vrijdag 17 september 2010 12:30 schreef Rituals het volgende:
Ik zie dit net op ad valvas. Hebben meer universiteiten dit?
In de OER_Ba GNK is een nieuwe bepaling opgenomen waarin het aantal tentamenkansen voor studenten in het tweede en derde bachelorjaar wordt beperkt tot drie. Dit betekent dat een student voor elk blok maximaal drie keer aan de toets mag meedoen. Is het blok dan nog niet gehaald, komt dit feitelijk neer op beëindiging van de opleiding.
Belangrijk om te weten is dat deze regeling per studiejaar 2010 ? 2011 ingaat. Alle eerdere tentamendeelnames tellen niet mee. Iedereen begint dus vanaf september 2010 met drie toetsmogelijkheden voor elk blok uit het tweede en derde bachelorjaar.
Voor de propedeuseblokken verandert er niets.
Dus: denk serieus na over het al dan niet gebruiken van een tentamenkans en neem bij twijfel contact op met de studieadviseur.
Neem je niet deel aan een toets, vergeet je dan niet op tijd af te melden!
Maar ik ben al verslaafd gemaakt door mijn eigen huisartsquote:Op vrijdag 17 september 2010 13:51 schreef De_Kardinaal het volgende:
Ethisch gezien schrijf je jezelf geen medicatie voor die op enige wijze verslavend zijn of je denkwijze/handelingen kunnen beïnvloeden lijkt me.
Dan lijkt het uitschrijven van een herhaalrecept wel ethisch verantwoord te zijn. Anders lijkt het mij als je frequentie of dosering verandert.quote:Op vrijdag 17 september 2010 13:54 schreef Zuigstengel het volgende:
[..]
Maar ik ben al verslaafd gemaakt door mijn eigen huisartsMijn denkwijze is al jaren hetzelfde en blijkbaar gezond genoeg om af te mogen studeren
Ik moet er niet aan denken dat ze dat bij ons invoerenquote:Op vrijdag 17 september 2010 13:50 schreef dotKoen het volgende:
[..]
Weet niet hoe het op andere gnk-faculteiten is, maar vind het wel een goeie actie. Sommige mensen lijken echt het net zo vaak te proberen tot ze op basis van kans eens een zesje halen.
5 keer !?!? Wat gaat er dan steeds mis?quote:Op vrijdag 17 september 2010 14:11 schreef Merel1808 het volgende:
[..]
Ik moet er niet aan denken dat ze dat bij ons invoerenIk heb overigens nog nooit 2x dezelfde vraag gehad op een tentamen, zelfs niet op tentamens die ik 5x heb gedaan.
OK, dit klinkt als best een logische richtlijn voor mezelf.....quote:Op vrijdag 17 september 2010 14:03 schreef De_Kardinaal het volgende:
[..]
Dan lijkt het uitschrijven van een herhaalrecept wel ethisch verantwoord te zijn. Anders lijkt het mij als je frequentie of dosering verandert.
Ik heb statistiek 3x gedaan.... dat vond ik wel genoeg.quote:Op vrijdag 17 september 2010 14:11 schreef Merel1808 het volgende:
[..]
Ik moet er niet aan denken dat ze dat bij ons invoerenIk heb overigens nog nooit 2x dezelfde vraag gehad op een tentamen, zelfs niet op tentamens die ik 5x heb gedaan.
Inderdaad, bij tentamens van voorgaande jaren waar ik mee oefende veel dezelfde vragen gezien.quote:Op vrijdag 17 september 2010 14:15 schreef Zuigstengel het volgende:
[..]
Ik heb statistiek 3x gedaan.... dat vond ik wel genoeg.
En dezelfde vragen: ontzettend vaak gehad.
De eerste keer was het 2e tentamen van de studie, ik wist nog niet zo goed hoe ik alles moest aanpakken, op 5 punten niet gehaald. De tweede keer was 36uur na mijn verpleeghulpstage in Suriname, met een giga-jetlag, op 2 punten niet gehaald. De derde keer was vlak nadat ik een ernstig auto-ongeluk had gehad en elke seconde waarin ik niet afgeleid werd zag ik alles weer voor me, niet bevorderend tijdens een tentamen, op 4punten niet gehaald. De vierde keer weet ik niet zo goed wat er mis ging, heel veel domme foutjes gemaakt, op een halve punt niet gehaald. En de vijfde en laatste keer (afgelopen april) had ik een 7quote:Op vrijdag 17 september 2010 14:13 schreef dotKoen het volgende:
[..]
5 keer !?!? Wat gaat er dan steeds mis?
Ik heb alle tentamens gewoon in één of twee keer gehaald, maar dit is wel erg kut.quote:Op vrijdag 17 september 2010 13:50 schreef dotKoen het volgende:
[..]
Weet niet hoe het op andere gnk-faculteiten is, maar vind het wel een goeie actie. Sommige mensen lijken echt het net zo vaak te proberen tot ze op basis van kans eens een zesje halen.
Ik heb zelf even aan de VU gestudeerd en ben er best vaak geweest maar het is bijna niet in woorden te bevatten hoe verschrikkelijk ik de sfeer daar vind, zo kleinburgerlijk en schools, en dat is voor een groot deel debet aan de mensen die er studeren. Bij de UvA zie ik ook veel meer uitersten qua mensen, totaal excentrieke en briljante mensen en het absolute tegenovergestelde zitten vaak naast elkaar in de collegezaal, en dat spreekt mij in ieder geval wat meer aan. Op een of andere manier lijken de mensen die er studeren ook wat meer maatschappelijk geëngageerd en geïnteresseerder in de wereld om hun heen.quote:Op vrijdag 17 september 2010 11:37 schreef DDM het volgende:
[..]
Nee even serieus. Wat je zegt slaat natuurlijk nergens op. Waar baseer je dat op dat iedereen bang is en dat ze stom doen? En hoezo gaar en kansloos?
Ik vond zo een campus gevoel juist fijn, gewoon alles bij elkaar, een gezellige boel.
Van de verdeling van de faculteiten van de Uva werd ik juist niet vrolijk. Vele zitten ook in middeleeuwse gebouwen die op instorten staan. Echt niet mijn smaak. Met de nadruk op 'mijn".
Maar meen je nou echt wat je net zei? Het taalgebruik als "stom doen" klinkt een beetje als een elfjarig jongetje: ja zij doen stom, of nee wacht hun doen stom en dat vind ik niet leuk. Wel een beetje met betere argumenten komen collega in spe.
Voor de rest no hard feelings heHeb nog steeds een zwak voor jou!
Ja, ik vind gynaecologie kut (quote:Op vrijdag 17 september 2010 15:24 schreef Asgard het volgende:
[..]
Ik heb alle tentamens gewoon in één of twee keer gehaald, maar dit is wel erg kut.
Als één bepaald vak/thema je niet ligt word je nu na 3x gewoon van de opleiding afgetrapt. Terwijl je misschien later totaal niets met die vak zou doen of het later (in de praktijk) wel duidelijk word.
Bij ons is het 4x dacht ik, maar volgens mij word je erna niet van de opleiding getrapt (wat er wel gebeurt, geen idee).
Je hebt inderdaad wel vervelende dingen meegemaakt. Het punt is dat de stelling van 'onze' examencie dus in principe is: als je je (om wat voor reden dan ook) niet goed hebt kunnen voorbereiden, doe dan niet mee met het tentamen. Dat had je dus 2 herkansingen kunnen schelen.quote:Op vrijdag 17 september 2010 14:56 schreef Merel1808 het volgende:
[..]
De eerste keer was het 2e tentamen van de studie, ik wist nog niet zo goed hoe ik alles moest aanpakken, op 5 punten niet gehaald. De tweede keer was 36uur na mijn verpleeghulpstage in Suriname, met een giga-jetlag, op 2 punten niet gehaald. De derde keer was vlak nadat ik een ernstig auto-ongeluk had gehad en elke seconde waarin ik niet afgeleid werd zag ik alles weer voor me, niet bevorderend tijdens een tentamen, op 4punten niet gehaald. De vierde keer weet ik niet zo goed wat er mis ging, heel veel domme foutjes gemaakt, op een halve punt niet gehaald. En de vijfde en laatste keer (afgelopen april) had ik een 7
Ik had er best wel wat voor over gehad dat co-schap niet te hoeven doen inderdaadquote:Op vrijdag 17 september 2010 16:26 schreef dotKoen het volgende:
[..]
Ja, ik vind gynaecologie kut (), ga ook geen gynaecoloog worden. Mag ik nu een gratis voldoende voor het blok Voortplanting?
[..]
Ik heb een week mee moeten lopen met een geitenwollen sokken sexuoloogquote:Op vrijdag 17 september 2010 17:22 schreef iofn het volgende:
[..]
Ik had er best wel wat voor over gehad dat co-schap niet te hoeven doen inderdaad![]()
Net als KNO in het AZU overigens.quote:Op vrijdag 17 september 2010 17:22 schreef iofn het volgende:
[..]
Ik had er best wel wat voor over gehad dat co-schap niet te hoeven doen inderdaad![]()
Dat gevoel had ik ook een beetje bij het proctologie spreekuur bij dermat, mijn god mijn god.quote:Op vrijdag 17 september 2010 17:43 schreef Zuigstengel het volgende:
[..]
Ik heb een week mee moeten lopen met een geitenwollen sokken sexuoloog![]()
OK, de patienten waren wel grappig, maar ik geloof dat dat toch echt niet de setting is voor co's....
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |