Ik weet dat er al lang niet in dit topic geschreven is, maar wel de recenste topic over hypoglycemie vergeleken met nog veel oudere topics hierover.
Bijna 2 weken ben ik nu op medisch advies een hypoglycemie dieet gestart i.c.m. een tarwe beperking/glutenvrij dieet.
Een klein stukje geschiedenis zodat mijn situatie wat verduidelijkt. Al enkele jaren heb ik allerlei klachten zoals misselijk, duizelig, trillerig, darmklachten en pijnaanvallen. En daar zit nog een veel langere lijst aan klachten aanvast maar dat bespaar ik jullie.
Zo heb ik in het verleden al onderzoeken gehad waar natuurlijk niets uitkwam en kreeg de diagnose PDS. We kwakkelen dan maar door en trekken uiteindelijk toch weer aan de bel en dan ineens blijk ik galstenen te hebben en na verwijderen hiervan inclusief galblaas, bleek deze ook nog chronisch ontstoken te zijn.
De klachten extreme klachten bleven zo een half jaar weg en dat was echt geweldig, vooral die aanvallen waren toen een hel.
Goed, toch maar weer aan de bel trekken en op aandringen onderzocht op coeliakie, aangezien dit wel bij mijn vriend is en een lactose intolerantie.
Heb toen ook met hem een aantal weken meegedaan in glutenvrij eten en dat beviel me goed. Klachten namen af en sommige verdwenen zelfs.
Toen bleek dat ik geen coeliakie had en voor de 2de keer gediagnostiseerd werd met PDS, bleef mijn gevoel zeggen dat er meer aan de hand is.
Al zoekende in ingredienten, soms vooraf kijkend, soms achteraf op kijkend kwam ik uit op glucosestroop. Dit terugkoppelen naar mijn mdl-arts en hij zei probeer maar een glutenvrije boterham (daar reageer ik goed op) met honing. Als je daar ziek van wordt dan kun je niet tegen suiker. Merk je niets dan heeft het daar niets mee te maken.
Zo gezegd zo gedaan, en ik kan vertellen dat ik er beroerd van werd. In contact met andere mensen viel de benaming "hypoglycemie". Hier heb ik mij wat in verdiept en uiteindelijk dit teruggekoppeld aan de mdl-arts.
Waar ik al rekening mee hield, hij wilde hier niets van weten, want ik had geen diabetes (hoe kan hij dat zeggen zonder mij erop getest te hebben, maar dat terzijde), daarbij het is geen diabetes. En ik zou dan een te hoge suiker moeten hebben en hypo is een te lage suiker.
Hele discussie die ik heb afgekapt, want zoals ik al gelezen had op het internet wordt "hypoglycemie" nog niet overal geaccepteerd zeg maar. Ik vroeg dan ook direct naar een dietiste want ik wist het ook niet meer en met deze man kwam ik toch niet verder.
Nu ben ik onlangs bij de dietiste geweest die gespeciliseerd is in voedselallergien, hypoglycemie e.d. en na een goed gesprek, eetdagboek wat ik bijgehouden had en mijn klachten is haar vermoeden dat ik hypoglycemie heb met een tarwe-intolerantie.
Ik heb van haar dus uitleg gekregen een een dieet waarin ik terug naar de basis ga qua eten en suikers (gebak, snoep/koek en chips), melkproducten en bepaalde vetten schrap. En daarvoor volkoren producten zoals zilvervliesrijst, volkorenbrood/pasta, noten, zure producten zoals karnemelk en yoghurt en rundvlees in de plaats zet. (dit is ff heel beknopt natuurlijk).
Nu ik dus bijna 2 weken bezig ben voel ik me steeds beter in me vel. Heb nog wel wat klachten maar dat heeft ook tijd nodig. Ben allang blij weer door te slapen snachts bijvoorbeeld.
Is het moelijk vol te houden, over het algemeen niet. Ben wel nog steeds zoekende om meer variatie erin te krijgen.
Ik kreeg van mijn dietiste al de tip het boek "Het heden Ik kookboek" aan te schaffen. Heb hem even bij de bieb gehaald en daar staan heerlijke recepten in met een hoop uitleg.
De combinatie dieet wat ik volg maakt het wat lastiger, bijvoorbeeld. glutenvrije en ongezoete muesli. Ik heb het via internet gevonden en vooral de prijs

(maar dat weet ik, het is duur, maar heb het nodig).
Ook heb ik nog veel vragen, zoals waar ligt de grens van suikers in producten, want overal zit suikers. Het belangrijkste is dat ik langzaamopnemende koolhydraten gebruik, zodat ik geen schommelingen krijg in mijn suikerspiegel en daarbij ongeveer om de 2 uur klein beetje eet.
Toen ik de volgende quote ook las, had ik zoiets wil daar wel even op reageren.
quote:
Als je je flauw voelt maar geen last hebt van hypoglycemie dan is dit inderdaad een goed advies om bij je te hebben.
Maar iemand met hypoglycemie moet dit absoluut niet doen. Het is een snel opnemende suikers waardoor iemand zich tijdelijk goed voelt en daarna in dezelfde situatie zit, waardoor diegene er van wil blijven eten zodat ie zich maar goed blijft voelen.
Heb dit zelf mogen ervaren en zo is het ook wat mijn dietiste uitlegt.
Een goed alternatief voor mensen met hypoglycemie is om een rijstewafel bij je te hebben zoals in mijn geval als je dus ook een tarwe beperking hebt. Maar heb je dat er niet bij dan is een sultana een goede oplossing omdat dit ook langzaam wordt opgenomen.
Tot zover even een tip van mijn kant. Waar ik zelf op zoek naar ben is mensen die ook een combinatie dieet hebben zoals mijn situatie.
ps. Ik benoem soms glutenvrij eten, maar dat komt omdat mijn vriend glutenvrij moet eten en gezien de behoorlijke kosten en tijd is het makkelijker om dan wat dat betreft 1 lijn in te trekken, dan dat ik tarwe beperkt en hij glutenvrij. Maakt het ook makkelijker in de keuken i.v.m. eventuele kruisbesmetting. Mijn vriend kan echt ziek worden en zijn darmen stuk maken als hij tarwe binnen krijgt. En ik heb alleen zeer vervelende klachten. Das dus ook het verschil tussen allergie en intolerantie.