abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 16 september 2010 @ 17:21:01 #1
238120 Duimelot
Ssssssssimsssssssalabimbambom
pi_86504665
Hypoglykemie (Hypoglycemie) - een schommelende of een te lage Bloedsuikerspiegel. Hypoglykemie is eigenlijk het tegenovergestelde van Diabetes mellitus (te hoge Bloedsuikerspiegel). Evenals bij Diabetes, is bij Hypoglykemie het lichaam niet goed in staat om Koolhydraten op een juiste manier te verwerken: de Suikerstofwisseling functioneert niet goed.

Hypoglykemie symptomen. Symptomen of kenmerken kunnen o.a. zijn: een onbestemd ziektegevoel, vermoeidheid (veel gapen), nervositeit, honger, rusteloosheid, duizeligheid (neiging tot flauwvallen), hartkloppingen, prikkelingen in vingertoppen en voeten, wazig zien, beven, slechte concentratie, het snel koud hebben, lage bloeddruk, overmatig transpireren, oorsuizen, gevoelens van verwarring en angst en plotse woede-uitbarstingen.
Stijging Daling Bloedsuiker. Ook kan er een plotselinge en sterke behoefte aan iets zoets of hartigs zijn. Wanneer de bloedsuikerspiegel stijgt, moeten er hormonen aangemaakt worden om de bloedsuikerspiegel weer te laten dalen. Deze daling kan vervolgens weer tot een te lage bloedsuikerspiegel leiden. Gevolg: na een half uur ontstaat een loom en lusteloos gevoel (geeuwen) en komt er weer een sterke behoefte aan iets hartigs of zoets (frisdrank of snoep) om de bloedsuikerspiegel weer omhoog te brengen. Dit is uiteindelijk dus een vicieuze cirkel.

Enkele jaren geleden ben ik bij mijn huisarts geweest omdat ik vaak opeens heel slecht voelde. Eten hielp meestal wel. Ook viel ik afentoe flauw, meestal een trigger door Stress.
De huisarts gaf aan: je hebt waarschijnlijk dan een lage bloedspiegel. Eet een banaan en alles komt goed.

Heel lang ging dat ook goed.

Maar de laatste tijd wat ik lichamelijk uitgeput en de laatste weken was ik gewoonweg niet meer mijzelf. Erg opvliegend en enorm huilerig.
Dus weer langs de huisarts, die dacht aan overspannen o.d. maar voor de zekerheid een bloedtest.
Naar aanleiding van die bloedtest heb ik meermalen op een dag bloed laten prikken om mijn bloedsuikerspiegel te controleren.
En jawel, ik heb hypoglykemie.

Ik ben er zo ontzettend blij mee :')
Het betekend dat ik geestelijk niet geheel gek ben :+ en belangrijker nog, volgens de arts is er met een simpel dieet wat aan te doen!

En daarom ben ik hier....

Zijn er mensen die dit ook hebben en die mij tips e.d. kunnen geven mbt het dieet.
Ik heb wel lijsten met 'goeie' en 'slechte' voedingstoffen maar eigenlijk weet ik niet zo goed waar ik moet beginnen met opeens mijn gehele eetpatroon aan te passen. (zo voelt het tenminste al hoeft dat misschien dus niet!?!?)
pi_86504860
Als je een anticonceptiepil slikt met het hormoon estradiol erin dan is het enorm de moeite waard om daarmee te stoppen gezien hypoglykemie klachten daarmee minder kunnen worden of zelfs verdwijnen.

Verder zou ik als ik jou was naar een dieetiste gaan, dit zit standaard in elk verzekeringspakket vergoed geloof ik.

Ik kan nu wel allerlei tips geven maar ik ben geen dieetiste en ik weet ook niet de mate van hoe erg je het hebt.
Suiker vermijden, volle granen eten, goed ontbijten, luchen en dineren en goede tussendoortjes nemen. Liever het fruit eten dan in drinkvorm drinken. Vezelrijk en zoveel mogelijk basisproducten en niet te bewerkt.
pi_86504958
Heel het eerste deel lijkt op mijn klachten waar ik last van heb allemaal :o
Maar ik word niet wijzer van de dokter dus :{
---- wie weet hier iets leuks, liefs neer te zetten, ik ben inspiratieloos ;( ---
pi_86504991
nou weet ik niet wat voor diet er specifiek past bij hypoglekemie, maar het lijkt me voor de hand liggend dat je geen dingen als wit brood, fructose, kristalsuiker en andere "witte" dingen moet eten.

zoek eens een goede dietist, je krijgt het vergoed.op internet kan je veel vinden
  donderdag 16 september 2010 @ 18:05:12 #5
315847 mac_this
Ja, het overkomt iedereen wel!
pi_86505989
Als je definitieve hypoglycemie hebt, kan je daar niets meer aan doen, ik heb 3 of 4 jaar geleden ook symptomen gehad van Hypoglykemie. maar gelukkig is niks meer aan de hand bij mij,
een dieet helpt er niet bij, en ziekenhuisen doen er niet zoveel aan, en als je een beetje te dik bent roepen ze gelijk; Je moet dieeten! maar dat helpt geen fuck, want die dieeten van het ziekenhuis zijn voor mij niet goed geweest!
kon me er niet aan houden, omdat er geen strenge regels zijn.
pi_86506762
quote:
Op donderdag 16 september 2010 18:05 schreef mac_this het volgende:
Als je definitieve hypoglycemie hebt, kan je daar niets meer aan doen, ik heb 3 of 4 jaar geleden ook symptomen gehad van Hypoglykemie. maar gelukkig is niks meer aan de hand bij mij,
een dieet helpt er niet bij, en ziekenhuisen doen er niet zoveel aan, en als je een beetje te dik bent roepen ze gelijk; Je moet dieeten! maar dat helpt geen fuck, want die dieeten van het ziekenhuis zijn voor mij niet goed geweest!
met een goed dieet kan je wonderen verrichten, zelfs diabetes is te genezen. maar je moet er concessies voor doen, en het zijn zeker hele strenge dieten. maar het woord "dieet" betekent voorgeschreven voeding, niet "uithongeren"

ik zal niet zeggen dat ik zo'n veganistisch dieet volg, omdat ik toch af en toe van snack houd etc, maar je kan het proberen alvorens het af te doen als gezeur van geitenwollensok, ik denk dat het best werkt als je al die onderzoeken zo leest.
pi_86507387
ehm type 2 diebetes als gevolg van een slechte levensstijl kan je proberen tot stoppen te dwingen door gezond te leven...en ja dat werkt best vaak. (minder buikvet, gezonder eten ,meer bewegen)

type 1 en type 2 als gevolg van ouderdom of zwangerschap ofzo is toch minder vatbaar voor t gezonde eten hoewel dat zeker altijd aan te raden is natuurlijk!

tenminste dat zeggen artsen. Ik ben geen diabetes expert. :)
♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
pi_86509038
quote:
Op donderdag 16 september 2010 18:34 schreef Synthesist het volgende:

[..]

met een goed dieet kan je wonderen verrichten, zelfs diabetes is te genezen. maar je moet er concessies voor doen, en het zijn zeker hele strenge dieten. maar het woord "dieet" betekent voorgeschreven voeding, niet "uithongeren"

ik zal niet zeggen dat ik zo'n veganistisch dieet volg, omdat ik toch af en toe van snack houd etc, maar je kan het proberen alvorens het af te doen als gezeur van geitenwollensok, ik denk dat het best werkt als je al die onderzoeken zo leest.
Bij beginstadia van diabetes mellitus type 2 (en voorstadia van DMII) zijn leefstijlveranderingen, waaronder minder calorische intake en meer bewegen erg belangrijk om progressie en ernst van DMII te verminderen. Als DMII al verder gevorderd is en insuline-afhankelijk is geworden, kunnen leefstijlveranderingen nog wel klachten en kans op complicaties verminderen, maar het proces terugdraaien lukt niet meer. Diabetes mellitus type 1 is natuurlijk sowieso niet met een dieet te genezen.

Overigens, dokters die dingen voor 100% garanderen zou ik niet zo snel serieus nemen.
pi_86509122
Maar hier gaat het om hyPOglycaemie en zoals in de opening staat is dat juist het tegenovergestelde van suikerziekte...
En ik zou bij een dietist langsgaan.
Lekker douchen!
  donderdag 16 september 2010 @ 20:08:31 #10
238120 Duimelot
pi_86510173
quote:
Op donderdag 16 september 2010 18:05 schreef mac_this het volgende:
mij is verteld dat het nooit zal veranderen omdat het een lichamelijke afwijking is maar dat ik mbv een dieet wel veel minder last ervan kan hebben!?

Afvallen is niet aan de orde, het gaat om regelmatig eten en bepaalde voeding niet of veel minder eten en andere dingen meer.
Dus minder suikers etc en meer vezelrijk enzo

nu eet ik niet bizar slecht maar ben wel een zoettekauw :D
maar lees al veel over dieetiste.....
nu heb ik er zelf ook aan gedacht maar het lijkt me zo'n stap!?
maar ok eens informeren kan altijd natuurlijk!

de mensen die over diabetes bezig waren....
Even nog es de op lezen :+

bedankt voor de reacties!
pi_86510302
quote:
Op donderdag 16 september 2010 20:08 schreef Duimelot het volgende:

[..]

mij is verteld dat het nooit zal veranderen omdat het een lichamelijke afwijking is maar dat ik mbv een dieet wel veel minder last ervan kan hebben!?
Maar wat voor lichamelijke afwijkingen hebben ze dan bij je vastgesteld?
[quote]
  donderdag 16 september 2010 @ 20:24:06 #12
238120 Duimelot
pi_86510913
quote:
Op donderdag 16 september 2010 20:11 schreef dotKoen het volgende:

[..]

Maar wat voor lichamelijke afwijkingen hebben ze dan bij je vastgesteld?
[quote]
Er is eigenlijk niet zo heel veel gedaan
er is meer keren even geprikt om mijn suikerspiegel te meten
tussendoor moest ik dan eten en dan weer terug
volgens de dokter daalt het te langzaam en daardoor maak ik meer insuline aan dan nodig is en wordt hij daarna dus te laag.
  donderdag 16 september 2010 @ 20:25:11 #13
238120 Duimelot
pi_86510964
quote:
Op donderdag 16 september 2010 17:27 schreef SilkenTofu het volgende:
Als je een anticonceptiepil slikt met het hormoon estradiol erin dan is het enorm de moeite waard om daarmee te stoppen gezien hypoglykemie klachten daarmee minder kunnen worden of zelfs verdwijnen.

Verder zou ik als ik jou was naar een dieetiste gaan, dit zit standaard in elk verzekeringspakket vergoed geloof ik.

Ik kan nu wel allerlei tips geven maar ik ben geen dieetiste en ik weet ook niet de mate van hoe erg je het hebt.
Suiker vermijden, volle granen eten, goed ontbijten, luchen en dineren en goede tussendoortjes nemen. Liever het fruit eten dan in drinkvorm drinken. Vezelrijk en zoveel mogelijk basisproducten en niet te bewerkt.
die van de pil is wel een goeie, ga het meteen nakijken/ vragen!

en dankje!
pi_86511287
quote:
Op donderdag 16 september 2010 20:25 schreef Duimelot het volgende:

[..]

die van de pil is wel een goeie, ga het meteen nakijken/ vragen!

en dankje!
YW, Estradiol in de pil zorgt ervoor dat je lichaam minder effectief taurine aanmaakt wat je nodig hebt. Een gezonde taurineaanmaak zorgt voor een stabiele bloedsuikerspiegel, stabiele darmen, goede oogwerking en je hebt minder snel hartkloppingen. En natuurlijk zijn er andere aandoeningen die dat alsnog weer kunnen vergallen ookal heb je een goede taurineaanmaak. Maar het is wel duidelijk dat estradiol in de pil heel veel effect heeft op je taurineaanmaak en dus de oorzaak kàn zijn van bloedsuikerspiegelschommelingen.

Succes
  donderdag 16 september 2010 @ 20:42:29 #15
315847 mac_this
Ja, het overkomt iedereen wel!
pi_86511722
quote:
Op donderdag 16 september 2010 20:24 schreef Duimelot het volgende:

[..]

volgens de dokter daalt het te langzaam en daardoor maak ik meer insuline aan dan nodig is en wordt hij daarna dus te laag.
Klopt, en ze doen er minder tegen dan tegen diabetes.
  † In Memoriam † donderdag 16 september 2010 @ 23:10:35 #16
21290 NorthernStar
Insurgent
pi_86519225
quote:
Op donderdag 16 september 2010 20:24 schreef Duimelot het volgende:

[..]

Die van mij schoot eerst naar bijna 14 en zakte toen naar 2,5. :')

Ik weet niet of je ooit nog van een pancreas zonder timing afkomt maar er mee leren omgaan is al heel wat. Na jaren dingen proberen vermijd ik nu zo goed en kwaad als het gaat de triggers, geraffineerde suikers en dergelijke en eet gespreid over de dag. En ik heb altijd wat chocolade in huis voor als ik plots van mijn stokje dreig te gaan.
pi_86519271
Ik neem altijd druivensuiker mee. Snoepketting of schuimblokken.
[PAINT] Wat gebeurt er bij de formaties #1 -- #2 -- #3 -- #4 -- #5 -- #6 -- #7 -- #8 -- #9 -- #10
Steun de strijd voor een indianenforum!
  † In Memoriam † donderdag 16 september 2010 @ 23:14:42 #18
21290 NorthernStar
Insurgent
pi_86519403
quote:
Op donderdag 16 september 2010 23:11 schreef 08gnoT. het volgende:
Is ook een goede. Rozijntjes kan ook.
pi_86519927
quote:
Op donderdag 16 september 2010 19:40 schreef dotKoen het volgende:

[..]

Bij beginstadia van diabetes mellitus type 2 (en voorstadia van DMII) zijn leefstijlveranderingen, waaronder minder calorische intake en meer bewegen erg belangrijk om progressie en ernst van DMII te verminderen. Als DMII al verder gevorderd is en insuline-afhankelijk is geworden, kunnen leefstijlveranderingen nog wel klachten en kans op complicaties verminderen, maar het proces terugdraaien lukt niet meer. Diabetes mellitus type 1 is natuurlijk sowieso niet met een dieet te genezen.

Overigens, dokters die dingen voor 100% garanderen zou ik niet zo snel serieus nemen.
Er is een documentaire van producent Morgan Spurlock (o.a Super Size me) genaamd "30 days" waarin een groep diabetici met type 2, en een enkeling met type 1 op een keihard veganistisch dieet worden gezet. Na een maand zijn ze vrijwel allemaal van de insuline af, hun bloedsuikerwaarden zijn gezakt alsmede hun bloeddruk.

Ik geloofde ook niet dat het mogelijk was, maar als je alles bij elkaar optelt dan is het dus weldegelijk mogelijk om klachtenvrij te zijn door middel van beweging, rust en dieet. De westerse geneeskunde doet aan symptoombestrijding, daar zit het probleem. pilletje voor elke kwaal terwijl de onderliggende factoren niet worden aangepakt.
pi_86523873
quote:
Op donderdag 16 september 2010 23:26 schreef Synthesist het volgende:

[..]

Er is een documentaire van producent Morgan Spurlock (o.a Super Size me) genaamd "30 days" waarin een groep diabetici met type 2, en een enkeling met type 1 op een keihard veganistisch dieet worden gezet. Na een maand zijn ze vrijwel allemaal van de insuline af, hun bloedsuikerwaarden zijn gezakt alsmede hun bloeddruk.

Ik geloofde ook niet dat het mogelijk was, maar als je alles bij elkaar optelt dan is het dus weldegelijk mogelijk om klachtenvrij te zijn door middel van beweging, rust en dieet. De westerse geneeskunde doet aan symptoombestrijding, daar zit het probleem. pilletje voor elke kwaal terwijl de onderliggende factoren niet worden aangepakt.
Dit is onzin. Eerste stap in de behandeling van DM type 2 is het hanteren van leefstijladviezen. Er is maar een een aantal ziekte-entiteiten die puur door leefstijladviezen behandeld kunnen worden (tenminste in eerste instantie) en toevallig zijn dit juist bijna alle ziekten die met hart -en bloedvaten te maken hebben. Logisch gevolg van de relatie tussen bovengenoemde ziekte en de Westerse leefstijl. Alle overige ziekten worden inderdaad behandeld middels symptoombestrijding (antibiotica en in opzet curatieve anti-kanker behandeling daargelaten). Er zit nergens een probleem. Van alle andere ziekten is er gewoon te weinig bekend om het op een andere manier te behandelen. Daarnaast spreek je jezelf ook wat tegen door te opperen dat de onderliggende factoren aangepakt moeten worden. Deze onderliggende factoren pak je juist aan met medicijnen. Om even bij het onderwerp DM te blijven. Het blijkt zo te zijn dat mensen met DM type 2 een bepaald darmhormoon ontberen. Dit darmhormoon kan je middels een medicijn toedienen. Hiermee herstel je dus de fysiologische cyclus. Ergo, aanpak van het onderliggend probleem.
pi_89467910
Ik weet dat er al lang niet in dit topic geschreven is, maar wel de recenste topic over hypoglycemie vergeleken met nog veel oudere topics hierover.

Bijna 2 weken ben ik nu op medisch advies een hypoglycemie dieet gestart i.c.m. een tarwe beperking/glutenvrij dieet.

Een klein stukje geschiedenis zodat mijn situatie wat verduidelijkt. Al enkele jaren heb ik allerlei klachten zoals misselijk, duizelig, trillerig, darmklachten en pijnaanvallen. En daar zit nog een veel langere lijst aan klachten aanvast maar dat bespaar ik jullie.

Zo heb ik in het verleden al onderzoeken gehad waar natuurlijk niets uitkwam en kreeg de diagnose PDS. We kwakkelen dan maar door en trekken uiteindelijk toch weer aan de bel en dan ineens blijk ik galstenen te hebben en na verwijderen hiervan inclusief galblaas, bleek deze ook nog chronisch ontstoken te zijn.
De klachten extreme klachten bleven zo een half jaar weg en dat was echt geweldig, vooral die aanvallen waren toen een hel.
Goed, toch maar weer aan de bel trekken en op aandringen onderzocht op coeliakie, aangezien dit wel bij mijn vriend is en een lactose intolerantie.
Heb toen ook met hem een aantal weken meegedaan in glutenvrij eten en dat beviel me goed. Klachten namen af en sommige verdwenen zelfs.
Toen bleek dat ik geen coeliakie had en voor de 2de keer gediagnostiseerd werd met PDS, bleef mijn gevoel zeggen dat er meer aan de hand is.
Al zoekende in ingredienten, soms vooraf kijkend, soms achteraf op kijkend kwam ik uit op glucosestroop. Dit terugkoppelen naar mijn mdl-arts en hij zei probeer maar een glutenvrije boterham (daar reageer ik goed op) met honing. Als je daar ziek van wordt dan kun je niet tegen suiker. Merk je niets dan heeft het daar niets mee te maken.
Zo gezegd zo gedaan, en ik kan vertellen dat ik er beroerd van werd. In contact met andere mensen viel de benaming "hypoglycemie". Hier heb ik mij wat in verdiept en uiteindelijk dit teruggekoppeld aan de mdl-arts.
Waar ik al rekening mee hield, hij wilde hier niets van weten, want ik had geen diabetes (hoe kan hij dat zeggen zonder mij erop getest te hebben, maar dat terzijde), daarbij het is geen diabetes. En ik zou dan een te hoge suiker moeten hebben en hypo is een te lage suiker.
Hele discussie die ik heb afgekapt, want zoals ik al gelezen had op het internet wordt "hypoglycemie" nog niet overal geaccepteerd zeg maar. Ik vroeg dan ook direct naar een dietiste want ik wist het ook niet meer en met deze man kwam ik toch niet verder.

Nu ben ik onlangs bij de dietiste geweest die gespeciliseerd is in voedselallergien, hypoglycemie e.d. en na een goed gesprek, eetdagboek wat ik bijgehouden had en mijn klachten is haar vermoeden dat ik hypoglycemie heb met een tarwe-intolerantie.

Ik heb van haar dus uitleg gekregen een een dieet waarin ik terug naar de basis ga qua eten en suikers (gebak, snoep/koek en chips), melkproducten en bepaalde vetten schrap. En daarvoor volkoren producten zoals zilvervliesrijst, volkorenbrood/pasta, noten, zure producten zoals karnemelk en yoghurt en rundvlees in de plaats zet. (dit is ff heel beknopt natuurlijk).

Nu ik dus bijna 2 weken bezig ben voel ik me steeds beter in me vel. Heb nog wel wat klachten maar dat heeft ook tijd nodig. Ben allang blij weer door te slapen snachts bijvoorbeeld.
Is het moelijk vol te houden, over het algemeen niet. Ben wel nog steeds zoekende om meer variatie erin te krijgen.
Ik kreeg van mijn dietiste al de tip het boek "Het heden Ik kookboek" aan te schaffen. Heb hem even bij de bieb gehaald en daar staan heerlijke recepten in met een hoop uitleg.

De combinatie dieet wat ik volg maakt het wat lastiger, bijvoorbeeld. glutenvrije en ongezoete muesli. Ik heb het via internet gevonden en vooral de prijs 8)7 (maar dat weet ik, het is duur, maar heb het nodig).
Ook heb ik nog veel vragen, zoals waar ligt de grens van suikers in producten, want overal zit suikers. Het belangrijkste is dat ik langzaamopnemende koolhydraten gebruik, zodat ik geen schommelingen krijg in mijn suikerspiegel en daarbij ongeveer om de 2 uur klein beetje eet.

Toen ik de volgende quote ook las, had ik zoiets wil daar wel even op reageren.

quote:
14s.gif Op donderdag 16 september 2010 23:11 schreef 08gnoT. het volgende:
Als je je flauw voelt maar geen last hebt van hypoglycemie dan is dit inderdaad een goed advies om bij je te hebben.
Maar iemand met hypoglycemie moet dit absoluut niet doen. Het is een snel opnemende suikers waardoor iemand zich tijdelijk goed voelt en daarna in dezelfde situatie zit, waardoor diegene er van wil blijven eten zodat ie zich maar goed blijft voelen.
Heb dit zelf mogen ervaren en zo is het ook wat mijn dietiste uitlegt.

Een goed alternatief voor mensen met hypoglycemie is om een rijstewafel bij je te hebben zoals in mijn geval als je dus ook een tarwe beperking hebt. Maar heb je dat er niet bij dan is een sultana een goede oplossing omdat dit ook langzaam wordt opgenomen.

Tot zover even een tip van mijn kant. Waar ik zelf op zoek naar ben is mensen die ook een combinatie dieet hebben zoals mijn situatie.

ps. Ik benoem soms glutenvrij eten, maar dat komt omdat mijn vriend glutenvrij moet eten en gezien de behoorlijke kosten en tijd is het makkelijker om dan wat dat betreft 1 lijn in te trekken, dan dat ik tarwe beperkt en hij glutenvrij. Maakt het ook makkelijker in de keuken i.v.m. eventuele kruisbesmetting. Mijn vriend kan echt ziek worden en zijn darmen stuk maken als hij tarwe binnen krijgt. En ik heb alleen zeer vervelende klachten. Das dus ook het verschil tussen allergie en intolerantie.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')