Dat is heel leuk bedacht, maar niet realistisch. Mensen zijn nu eenmaal gericht op eigen gewin. Net als vakbonden dat zijn. Ik verwijt de vakbond dat net zo min als dat ik het de topmannen verwijt. Alleen maakt het wel dat ik vind dat je de vakbond niet mag laten onderhandelen voor iedereen.quote:Op dinsdag 14 september 2010 14:43 schreef Big-Ern het volgende:
Ik benoem nu de top, omdat ik vind dat zij als signaal aan zouden moeten geven dat er gematigd wordt.
Je bedoelt ten aanzien van dat leugenachtige verhaal van Greenpeace? Dat werkte in Duitsland... niet in NL.quote:Op dinsdag 14 september 2010 15:38 schreef raptorix het volgende:
ik meen dat er in verleden een redelijk succesvolle boycot van Shell is geweest.
Ander voorbeeld: greanpeace tegen Nestle met betrekking tot Palmolie, Nestle gaf aan dat het niet mogelijk was, na wat druk bleek het in 1 keer wel mogelijk.quote:Op dinsdag 14 september 2010 15:46 schreef DS4 het volgende:
[..]
Je bedoelt ten aanzien van dat leugenachtige verhaal van Greenpeace? Dat werkte in Duitsland... niet in NL.
Maar goed, als de grote meerderheid niet van plan is om meer te betalen voor nette bedrijven... zou deze meerderheid dan ook niet hun mond moeten houden over misstanden? Het is altijd makkelijk om over andermans geld te beslissen...
Wat niets af doet aan het feit dat Greenpeace in het gevalletje Brent Spar gelogen heeft en meer ter zake doende: dat het de Duitsers waren die druk op Shell uitoefende.quote:Op dinsdag 14 september 2010 15:55 schreef raptorix het volgende:
Ander voorbeeld: greanpeace tegen Nestle met betrekking tot Palmolie, Nestle gaf aan dat het niet mogelijk was, na wat druk bleek het in 1 keer wel mogelijk.
Dan zouden we Greenpeace moeten boycotten (wat ik overigens doe).quote:Op dinsdag 14 september 2010 15:58 schreef DS4 het volgende:
[..]
Wat niets af doet aan het feit dat Greenpeace in het gevalletje Brent Spar gelogen heeft en meer ter zake doende: dat het de Duitsers waren die druk op Shell uitoefende.
Dat valt nog te bezien.quote:Op dinsdag 14 september 2010 11:27 schreef DS4 het volgende:
[..]
Je moet niets.
[..]
Slecht voorbeeld, want rechtstreeks gevolg van liberalisering van de postmarkt. Postbodes hebben juist enorm lang tegen veel te goede voorwaarden gewerkt. Het is ze gegund, maar zo'n feestje houdt nu eenmaal een keer op.
[..]
beloning is zeer zeker ook een arbeidsvoorwaarde. Bovendien ging het zeker wel om arbeidsomstandigheden.quote:Dat ging dus met name over geld en niet over verslechterde arbeidsvoorwaarden, dus een kulvoorbeeld.
[..]
Kutopmerking. 'Denk daar maar eens over na.'quote:Het feit dat ik iets voorstel in een tijdperk X is geen "argumentatie". Denk daar maar eens over na.
[..]
Jij bepaalt niet waarom gestaakt wordt. En geld is een zeer goede reden.quote:Nee. Als dat alleen maar om geld gaat vind ik dat onzin.
[..]
Iemands inbreng onzin noemen, zonder dat behoorlijk te onderbouwen, voegt in ieder geval weinig toe.quote:Dat is niet op de man spelen (waar een opmerking over mijn beroep, nu het niet ter zake was en ik er ook niet over begon, dat wel is).
Ja, ik heb onderbouwd waarom ik dat zeer belachelijk vond, en heb daarop doorgeredeneerd. Kom op zeg!quote:Nee, omdat jij kwam met "slavernij invoeren". Alsof dat gelijk is aan het herzien van stakingsrecht. Kom op zeg!
[..]
Denk je dat echt?quote:Dat is het typische van een discussie... dat je een verschil van mening hebt. Overigens denk ik dat ik heel goed op weg ben omdat mijn argumenten niet alleen niet worden weerlegd, maar zelfs genegeerd en er tegenargumenten komen als "slavernij invoeren". Als dat alles is...
[..]
Als je niet verder komt dat ik je met een wijf zou vergelijken, dan ben ik zeer zeker goed op weg.quote:Het is dus niet op de man spelen. Klaar. Hoe jij dat noemt is niet relevant. Als jij mij een wijf noemt heb ik ook niet ineens twee tieten.
[..]
Ik breng naar voren dat je gedrag niet helemaal past bij het beroep dat je voorgeeft, althans insinueerde, te hebben.quote:Wat ben je toch raar bezig... Zeiken dat ik op de man speel, terwijl dat niet zo is, maar vervolgens zelf wel keer op keer op de man spelen. En dat terwijl je op mijn argumenten bij herhaling NIET in gaat.
[..]
Diezelfde tijd komt er weer aan.. We hebben de vakbonden weer hard nodig.quote:Misschien dat jij geschiedenislessen moet volgen om te leren waarom vakbonden ontstonden. Ooit waren ze enorm nuttig. Nu heb je voor arbeidsomstandigheden allerhande regels (ARBO-wet) hetgeen wordt afgedwongen door de overheid. Minimumloon is in NL extreem hoog (op 1 na hoogste van de wereld, op luxemburg na). Wederom wordt dit afgedwongen.
De tijd van de gaarkeukens, bedoel je?quote:Die situatie moet je eens afzetten tegen de situatie van vroeger... Je weet kennelijk niet waarover je praat.
Dat is een drogredenering. Dat de animo is afgenomen de laatste jaren, wil helemaal niet zeggen dat ze nu geen bittere noodzaak zijn.quote:Maar het belangrijkste argument is nog wel: arbeiders zelf vinden de vakbond kennelijk niet nodig. Immers, de meesten zijn gewoon geen lid. Als dat geen vingerwijzing is, dan weet ik het niet meer.
Roep het eens wat harder, misschien geloof ik je dan welquote:Kortom: je hebt geen gelijk.
[..]
Jij denkt dat een werkgever meer mensen aanneemt als hij meer winst kan maken?quote:Natuurlijk wel. Je prijst jezelf uit de markt. Waarom denk je dat bij bedrijven de werkdruk toe neemt. Als personeel 10% duurder is, dan kun je voor het p-budget 10% minder mensen inzetten. Het werk blijft gelijk...
Het gaat gewoon ten koste van de mensen die een baan zoeken.
Aldi en Lidl zijn echt heel erg fout en dat het niet effectief is klopt, maar het geeft mij een goed gevoel niets bij zulke aso pauperbedrijven te kopen. Als jij (of anderen) indirect mee willen werken aan slavenhandel, omdat je goedkope paprika's kunt kopen, dan moet je dat helemaal zelf weten.quote:Op dinsdag 14 september 2010 15:01 schreef Maverick_tfd het volgende:
[..]
Jij misschien, maar het grootste deel van de consumenten laten zich leiden door prijs/kwaliteit-verhouding en niet dat soort overwegingen. Jouw boycot heeft dus bijzonder weinig effect.
Met dit soort redenaties zou het voor de minder welgestelden inderdaad wel eens fors minder kunnen gaan worden. En daarom is het recht om te staken een mooi recht. Supermooi eigenlijk, want iedereen mag staken, ook de hoger opgeleiden.quote:Op dinsdag 14 september 2010 08:43 schreef DS4 het volgende:
[..]
Kun je dat ook nog onderbouwen?
Het is jou misschien nog niet opgevallen, maar onze welvaartsgroei is niet meer vanzelfsprekend. Het idee van ieder jaar een beetje meer kan wel eens tot het verleden gaan behoren, met name voor laagopgeleiden.
En wanneer is het maatschappelijk onverantwoord? Waaraan moet het voldoen om wél verantwoord te zijn?quote:Het kan en mag niet dat middels chantage (want dat is het) maatschappelijk onverantwoorde loonstijgingen worden afgedwongen.
Ik vind het bijzonder naïef om te denken dat de tijd in dezen kan worden teruggedraaid...quote:
Maar die verslechterde niet. Men wilde meer... dus een verbetering.quote:beloning is zeer zeker ook een arbeidsvoorwaarde.
De hoofdmoot was geld.quote:Bovendien ging het zeker wel om arbeidsomstandigheden.
Nee, een kutopmerking zou zijn dat het een domme opmerking was... Een terechte kutopmerking, maar dat is ook een kutopmerking, nietwaar?quote:Kutopmerking.
Ik vind dat een onzinnige reden om te STAKEN. Dat is een zwaar middel en dat mag je niet lichtvaardig inzetten.quote:Jij bepaalt niet waarom gestaakt wordt. En geld is een zeer goede reden.
Wil je echt dat ik uitleg dat stakingsrecht beperken gelijkstellen met slavernij onzin is? Dat lijkt mij nu overbodig. Ik ben nog heel mild met "onzin".quote:Iemands inbreng onzin noemen, zonder dat behoorlijk te onderbouwen, voegt in ieder geval weinig toe.
Ik had het er over dat jij het met slavernij vergelijkt. Overigens nog voordat je exact wist wat ik wilde... Dat zou zo maar een redelijke vraag zijn geweest, voordat je gelijk een internetheld met grote woorden gaat gooien.quote:Ja, ik heb onderbouwd waarom ik dat zeer belachelijk vond,
Anders schrijf ik het niet op.quote:Denk je dat echt?
Echt snel van begrip ben je niet... Lees het nog eens. Ik had ook kunnen zeggen dat als jij een vliegtuig een boot noemt je er nog steeds niet mee kan varen.quote:Als je niet verder komt dat ik je met een wijf zou vergelijken, dan ben ik zeer zeker goed op weg.
Dat noemt men op de man spelen. Nog afgezien van het feit dat jij dat helemaal niet kan beoordelen.quote:Ik breng naar voren dat je gedrag niet helemaal past bij het beroep dat je voorgeeft, althans insinueerde, te hebben.
O, als jij op de man speelt is het legitiem... Vertel even: waar in deze discussie beroep ik mij op mijn beroep?quote:Beweringen zijn dus niet in overeenstemming met andere beweringen. Dat is idd. op de man, maar wel op een legitieme manier.
Je roept het nu voor de zoveelste keer, maar een onderbouwing is er niet. Niet sterk. Zwak, eigenlijk.quote:Diezelfde tijd komt er weer aan.. We hebben de vakbonden weer hard nodig.
De tijd van 6 dagen in de week 12 uur werken voor een hongerloon, waarbij veiligheidsnormen, enz. geen enkele rol speelden.quote:De tijd van de gaarkeukens, bedoel je?
Nogmaals: jij roept het, maar je toont het niet aan. Maar vertel eens: waarom zouden werknemers die menen dat het nu echt niet meer kan geen lid worden van een vakbond?quote:Dat is een drogredenering. Dat de animo is afgenomen de laatste jaren, wil helemaal niet zeggen dat ze nu geen bittere noodzaak zijn.
Jij hebt al besloten, dat is duidelijk. Het is alleen lachwekkend om te lezen dat je eigenlijk geen idee hebt waarom.quote:Roep het eens wat harder, misschien geloof ik je dan wel
Dat staat er niet. Er staat dat als personeel zichzelf meer waard acht, dat er dan ook hogere eisen worden gesteld.quote:Jij denkt dat een werkgever meer mensen aanneemt als hij meer winst kan maken?
Aandoenlijk
Het minimumloon blijft.quote:Op dinsdag 14 september 2010 22:11 schreef Stupendous76 het volgende:
Met dit soort redenaties zou het voor de minder welgestelden inderdaad wel eens fors minder kunnen gaan worden.
Hoger opgeleiden hebben het niet nodig in het algemeen. Maar het is niet supermooi. Wacht maar tot NL zichzelf volledig uit de markt heeft geprijsd. Dan vetrekken de talentvollen en blijft er een zinkend schip over met kanslozen. Dat is zich al langzaamaan aan het voltrekken. Ik ken verdomd veel hoger opgeleiden die overwegen om NL te verlaten. Bij sommigen heel erg in de zin van "wie weet", maar bij anderen ook gewoon in de planning.quote:En daarom is het recht om te staken een mooi recht. Supermooi eigenlijk, want iedereen mag staken, ook de hoger opgeleiden.
Het is maatschappelijk onverantwoord als je de toetreding van nieuwkomers op de arbeidsmarkt bemoeilijkt. Als je de pijn niet meer evenredig verdeelt.quote:En wanneer is het maatschappelijk onverantwoord? Waaraan moet het voldoen om wél verantwoord te zijn?
In het geval van de postmarkt is dat niet zo.quote:
Wachten maar, dan zie je het vanzelf? Niet echt overtuigend argument.quote:[..]
Hoger opgeleiden hebben het niet nodig in het algemeen. Maar het is niet supermooi. Wacht maar tot NL zichzelf volledig uit de markt heeft geprijsd. Dan vetrekken de talentvollen en blijft er een zinkend schip over met kanslozen. Dat is zich al langzaamaan aan het voltrekken. Ik ken verdomd veel hoger opgeleiden die overwegen om NL te verlaten. Bij sommigen heel erg in de zin van "wie weet", maar bij anderen ook gewoon in de planning.
Welke nieuwkomers?quote:[..]
Het is maatschappelijk onverantwoord als je de toetreding van nieuwkomers op de arbeidsmarkt bemoeilijkt. Als je de pijn niet meer evenredig verdeelt.
De wet schrijft het voor. Voor iedereen. Ik ken de verhalen wel als dat het minimumloon niet te halen zou zijn, maar indien dat aantoonbaar zo zou zijn is de gang naar de rechter voldoende. Het feit dat (kennelijk) niemand dat doet is een veeg teken.quote:Op woensdag 15 september 2010 06:50 schreef Stupendous76 het volgende:
In het geval van de postmarkt is dat niet zo.
Natuurlijk niet. Als ze elders meer kunnen verdienen: doen!quote:En dan: moeten de laagopgeleiden dan maar accepteren wat de 'hoge heren' bedacht hebben?
Er staat "wacht maar". Ik had ook kunnen schrijven "je piept wel anders".quote:Wachten maar, dan zie je het vanzelf? Niet echt overtuigend argument.
Het gevolg is de oorzaak in jouw beleving?quote:Anyway: Nederland prijst zichzelf niet uit de markt, dat doen bedrijven die voor 1 cent de productie naar een laag-lonen-land doen, en als het nog goedkoper kan, nog een keer verhuizen naar een ander land.
Grote bedrijven opereren op de wereldmarkt. En heel simpel: Jan Modaal koopt zelf het net wat goedkopere product. Doe je dus niet mee met kostenbesparingen, dan laat Jan Modaal het bedrijf vallen.quote:Dat er uiteindelijk niemand over blijft om die producten te kopen, dat is 'niet hun probleem'.
En op het moment dat ze zo ver zijn zijn ze geen lage loonland. Nog afgezien van het feit dat juist bij hoger opgeleiden zaken meespelen die niet zo maar overgenomen kunnen worden. Maar... ook hoger opgeleiden krijgen het niet eenvoudig, want onze welvaart is niet meer vanzelfsprekend.quote:Ondertussen heeft die hoger opgeleide van jou ook geen werk meer, want die lagelonenlanden zijn ook niet achterlijk, die hebben of krijgen zelf ook zat hoger opgeleiden.
Momenteel vertrekken de talentvollen en halen we talentlozen. Jouw open armen zijn heel sociaal, maar het is een recept voor ellende natuurlijk.quote:En als een hoger opgeleide, of een lager, want voor mij mag iedereen dat zelf weten, wil vertrekken: veel plezier. En omgekeerd: als ze hierheen willen komen: welkom.
Op de arbeidsmarkt. Dat stond erbij.quote:Welke nieuwkomers?
Kom eens uit je ivoren toren. Om een procedure aan te spannen moet je de weg weten, een advocaat in de arm nemen (kost geld of tijd om de juiste papieren te regelen). En span je een procedure aan bij een 0-urencontract oid ben je gelijk je uren of je hele werk kwijt. Zeker bij de stukloners die alleen een 'overeenkomst tot het aannemen van arbeid hebben'. Vergeet niet dat die mensen als schijn-zelfstandige aan het werk gezet worden. Dit is iets voor het openbaar ministerie. Maar die doen natuurlijk niks als de politieke meerderheid de uitbuiters de hand boven het hoofd houdt.quote:Op woensdag 15 september 2010 09:36 schreef DS4 het volgende:
[..]
De wet schrijft het voor. Voor iedereen. Ik ken de verhalen wel als dat het minimumloon niet te halen zou zijn, maar indien dat aantoonbaar zo zou zijn is de gang naar de rechter voldoende. Het feit dat (kennelijk) niemand dat doet is een veeg teken.
Sorry, maar je mag je wilderiaanse opmerkingen voor je laten als ultraatje. Dat past je niet.quote:Op woensdag 15 september 2010 16:45 schreef ultra_ivo het volgende:
Kom eens uit je ivoren toren. Om een procedure aan te spannen moet je de weg weten, een advocaat in de arm nemen (kost geld of tijd om de juiste papieren te regelen). En span je een procedure aan bij een 0-urencontract oid ben je gelijk je uren of je hele werk kwijt. Zeker bij de stukloners die alleen een 'overeenkomst tot het aannemen van arbeid hebben'. Vergeet niet dat die mensen als schijn-zelfstandige aan het werk gezet worden. Dit is iets voor het openbaar ministerie. Maar die doen natuurlijk niks als de politieke meerderheid de uitbuiters de hand boven het hoofd houdt.
Er staat in gewoon Nederlands: een vrij zwak argument. Misschien dat je dat er niet uit opmaakt, ondanks de vrij letterlijke tekst....quote:Op woensdag 15 september 2010 09:36 schreef DS4 het volgende:
[..]
De wet schrijft het voor. Voor iedereen. Ik ken de verhalen wel als dat het minimumloon niet te halen zou zijn, maar indien dat aantoonbaar zo zou zijn is de gang naar de rechter voldoende. Het feit dat (kennelijk) niemand dat doet is een veeg teken.
[..]
Natuurlijk niet. Als ze elders meer kunnen verdienen: doen!
[..]
Er staat "wacht maar". Ik had ook kunnen schrijven "je piept wel anders".
(vermoeiend... uitleggen wat je bedoelt als je in NL de Nederlandse taal gebruikt...)
In mijn beleving wel ja.quote:[..]
Het gevolg is de oorzaak in jouw beleving?
[..]
Grote bedrijven opereren op de wereldmarkt. En heel simpel: Jan Modaal koopt zelf het net wat goedkopere product. Doe je dus niet mee met kostenbesparingen, dan laat Jan Modaal het bedrijf vallen.
Over het algemeen heeft het bedrijf weinig op met Jan Modaal, lekker solidair.quote:Vertel mij even waarom het bedrijf dan wel Jan Modaal moet helpen? Solidariteit werkt twee kanten op, of niet.
Niet alles hoeft hetzelfde te zijn, sterker: handel floreert juist door verschillen.quote:[..]
En op het moment dat ze zo ver zijn zijn ze geen lage loonland. Nog afgezien van het feit dat juist bij hoger opgeleiden zaken meespelen die niet zo maar overgenomen kunnen worden. Maar... ook hoger opgeleiden krijgen het niet eenvoudig, want onze welvaart is niet meer vanzelfsprekend.
De wereld verandert en wie niet mee verandert, die stoot zijn neus.
Ik zeg ook niet dat we 'alles maar moeten laten gebeuren'. Maar de tendens is vooral 'grenzen dicht', 'geen buitenlanders', etc. Terwijl er nu al een tekort is aan mensen die willen/kunnen/mogen werken, in de zorg, in de wegenbouw, in de huizenbouw, in de metaal, de installatietechniek, etc.quote:[..]
Momenteel vertrekken de talentvollen en halen we talentlozen. Jouw open armen zijn heel sociaal, maar het is een recept voor ellende natuurlijk.
Dat leek mij toch wel duidelijk ja.quote:[..]
Op de arbeidsmarkt. Dat stond erbij.
Ik zie even niet hoe vakbonden of het stakingsrecht dat bemoeilijken. Volgens mij hoeven ze dat ook niet te doen, er zijn al genoeg andere 'dingen' die dat bemoeilijken (bijvoorbeeld leeftijdsdiscriminatie, of jonge moeders die toch niet meer een aansluiting zouden hebben op de toch wel heel erg veranderde markt, lastige moeders die maar deeltijd willen werken, etc.)quote:Schoolverlaters bijvoorbeeld. Maar ook anderen die nieuw zijn op de arbeidsmarkt. B.v. de jonge moeder die weer wil gaan werken.
O ja? IIn Duitsland kent men veel lagere lonen en is de bereidheid om te werken (door een minder vrijblijvend systeem) veel groter. Daar werkt men nog voor 2,50 per uur netto...quote:Op woensdag 15 september 2010 22:52 schreef Stupendous76 het volgende:
Voorbeelden zijn er trouwens ook, zoals Duitsland die nog vrij veel maak-industrie heeft en toch wel vergelijkbaar is met Nederland.
Dat is toch logisch als Jan Modaal ook geen reet geeft om het bedrijf?quote:Over het algemeen heeft het bedrijf weinig op met Jan Modaal, lekker solidair.
Wat is dit? Ik vertel over het feit dat welvaart voor ons niet meer vanzelfsprekend zal zijn en dat we mee moeten met de tijd en dan kom je met zo'n losse flodder?quote:Niet alles hoeft hetzelfde te zijn, sterker: handel floreert juist door verschillen.
Tekort aan WILLEN werken ja. Er zitten er nog genoeg op de bank die kunnen. Maar doordat we vrijblijvend zijn met de sociale zekerheid moeten we mensen halen. Te gek voor woorden...quote:Ik zeg ook niet dat we 'alles maar moeten laten gebeuren'. Maar de tendens is vooral 'grenzen dicht', 'geen buitenlanders', etc. Terwijl er nu al een tekort is aan mensen die willen/kunnen/mogen werken, in de zorg, in de wegenbouw, in de huizenbouw, in de metaal, de installatietechniek, etc.
Tsja, Polen werken nog keihard voor een beetje geld. En ze krijgen hier relatief veel geld.quote:Zie bijvoorbeeld het nieuwsbericht deze week over de 17.000 Polen die graag hier willen blijven. Waarom niet? Blijkbaar zijn ze gewild op de arbeidsmarkt (of dat zo blijft als ze blijven is een ander verhaal, maar wel interessant om te weten)
Heel simpel: als je arbeid te duur maakt, dan neemt men niemand meer aan. Er zijn vaak genoeg onderhandelingen in de zin van OF een loonsverhoging van 2,5%, OF baanbehoud. En daar waar veel flexarbeid is, kiest de vakbond vaak voor die loonsverhogiing.quote:Ik zie even niet hoe vakbonden of het stakingsrecht dat bemoeilijken.
Dat levert je bij een 40 urige werkweek 400 euro netto per 4 weken op.quote:Op donderdag 16 september 2010 09:15 schreef DS4 het volgende:
[..]
O ja? IIn Duitsland kent men veel lagere lonen en is de bereidheid om te werken (door een minder vrijblijvend systeem) veel groter. Daar werkt men nog voor 2,50 per uur netto...
Of de robotisering / automatisering staat dan op een wat lager pitje dan hierquote:Op donderdag 16 september 2010 09:15 schreef DS4 het volgende:
Wat dat betreft is Duitsland een geweldig voorbeeld van wat IK bedoel: vraag teveel voor arbeid en je krijgt werkloosheid bij laaggeschoolden.
Goed dan, wat JIJ bedoelt.quote:Op donderdag 16 september 2010 09:15 schreef DS4 het volgende:
[..]
O ja? IIn Duitsland kent men veel lagere lonen en is de bereidheid om te werken (door een minder vrijblijvend systeem) veel groter. Daar werkt men nog voor 2,50 per uur netto...
In NL is de ondergrens ongeveer 6,50 netto. 2,5x zo hoog. Natuurlijk kan het in Duitsland wel en in NL niet!
Wat dat betreft is Duitsland een geweldig voorbeeld van wat IK bedoel: vraag teveel voor arbeid en je krijgt werkloosheid bij laaggeschoolden.
Natuurlijk.quote:[..]
Dat is toch logisch als Jan Modaal ook geen reet geeft om het bedrijf?
Sorry, in een discussie vragen om vanuit een ander standpunt te denken, wat een durf domheid!quote:[..]
Wat is dit? Ik vertel over het feit dat welvaart voor ons niet meer vanzelfsprekend zal zijn en dat we mee moeten met de tijd en dan kom je met zo'n losse flodder?
Gelukkig wordt daar wat aan gedaan...quote:[..]
Tekort aan WILLEN werken ja. Er zitten er nog genoeg op de bank die kunnen. Maar doordat we vrijblijvend zijn met de sociale zekerheid moeten we mensen halen. Te gek voor woorden...
quote:[..]
Tsja, Polen werken nog keihard voor een beetje geld. En ze krijgen hier relatief veel geld.
Winst houdt je over na gemaakte kosten, o.a. personeelskosten.quote:[..]
Heel simpel: als je arbeid te duur maakt, dan neemt men niemand meer aan. Er zijn vaak genoeg onderhandelingen in de zin van OF een loonsverhoging van 2,5%, OF baanbehoud. En daar waar veel flexarbeid is, kiest de vakbond vaak voor die loonsverhogiing.
Dat is ook logisch. Een P-budget stijgt niet zo maar. Dat kan gewoon niet, want dan komt de noodzakelijke winst onder druk. Dus als je meer betaalt per arbeider met hetzelfde budget, dan kun je er minder inhuren en moet je ofwel automatiseren, ofwel (en dat laatste zie je vaker) de arbeiders die je hebt verder opzwepen (dat heeft natuurlijk ook een grens).
Jawel, maar heel weinig. Omdat het minimumloon zo hoog is.quote:Op donderdag 16 september 2010 15:45 schreef Foksnor het volgende:
Lopendeband-arbeid hebben we hier niet meer.
Ja, want als de vakbonden minder macht krijgen in NL, dan is kinderarbeid meteen weer toegestaan...quote:Kinderarbeid ook niet dat is hier verboden, die zijn nog veel goedkoper in India en een veertig uren afspraak of vakantiedagen hebben ze daar ook niet.
En als ze ziek zijn dan krijgen ze ontslag![]()
Ha mooi , weg met die vakbonden![]()
![]()
Jij denkt niet vanuit een ander standpunt, jij negeert mijn argumentatie.quote:Op vrijdag 17 september 2010 04:42 schreef Stupendous76 het volgende:
Sorry, in een discussie vragen om vanuit een ander standpunt te denken, wat een durf domheid!
Niet of nauwelijks. Op papier wel. Je moet solliciteren. Een belletje is een sollicitatie. Dus je belt ABN-Amro op en vraagt of ze nog werk hebben op CEO-niveau en als je nee hoort mag je ophangen en heb je die week weer netjes gesolliciteerd.quote:Gelukkig wordt daar wat aan gedaan...
Winst moet een bepaald percentage van het kapitaal zijn wil het bedrijf toekomst hebben. Anders kun je beter ophouden...quote:Winst houdt je over na gemaakte kosten, o.a. personeelskosten.
Ja, of je kan kinderarbeid verbieden en ze laten bedelen. Geld hebben ze sowieso nodig, anders verhongeren ze.quote:Op donderdag 16 september 2010 15:45 schreef Foksnor het volgende:
Kinderarbeid ook niet dat is hier verboden, die zijn nog veel goedkoper in India en een veertig uren afspraak of vakantiedagen hebben ze daar ook niet.
En als ze ziek zijn dan krijgen ze ontslag![]()
Ha mooi , weg met die vakbonden![]()
![]()
En al was het er wel, dan verdiende het te weinig om van rond te komen. Dan krijg je Amerikaanse situaties waar mensen 4 banen hebben om rond te moeten komen. maar hey, je hebt tenminste neit dat vervelende minimumloon!quote:Op vrijdag 17 september 2010 09:43 schreef DS4 het volgende:
[..]
Jawel, maar heel weinig. Omdat het minimumloon zo hoog is.
Het is voor alle partijen beter dat men gewoon volledig aan de slag is en desnoods een deel moet worden bijbetaald via de bijstand.quote:Op vrijdag 17 september 2010 10:01 schreef ethiraseth het volgende:
En al was het er wel, dan verdiende het te weinig om van rond te komen. Dan krijg je Amerikaanse situaties waar mensen 4 banen hebben om rond te moeten komen. maar hey, je hebt tenminste neit dat vervelende minimumloon!
maar als het wordt aangevuld door de overheid tot bijstandsniveau dan moet dat geld ergens vandaan komen. Dan betalen bedrijven meer belasting, zodat ze minder loon hoeven te betalen.quote:Op vrijdag 17 september 2010 10:10 schreef DS4 het volgende:
[..]
Het is voor alle partijen beter dat men gewoon volledig aan de slag is en desnoods een deel moet worden bijbetaald via de bijstand.
"Het beloofde land" Zweden kent ook geen minimumloon. Wil je Zweden betichten van Amerikaanse toestanden?
Ten opzichte van de banen naar het buitenland brengen is het natuurlijk goedkoper. Een halve bijstandsuitkering kost minder dan een hele.quote:Op vrijdag 17 september 2010 10:23 schreef ethiraseth het volgende:
maar als het wordt aangevuld door de overheid tot bijstandsniveau dan moet dat geld ergens vandaan komen. Dan betalen bedrijven meer belasting, zodat ze minder loon hoeven te betalen.
Alleenstaande vrouwen met een baby hoeven niet te werken. Wat zeg ik: tot het moment dat het kind 5 jaar oud is.quote:Verder zie ik sowieso niet in waarom iedereen aan de slag moet. Wat doe je met alleenstaande vrouwen met een baby? Die dwing je te werken en kinderen in de opvang te stoppenn, wat al onbetaalbaar dreigt te worden in Nederland voor mensen met lage lonen door de bezuinigingen? Dan zou je kinderopvang vrijwel gratis moeten maken, zoals in Zweden (maximum bijdrage van 3% van het brutoloon wordt daar gevraagd). Dit moet echter ook gefinancierd worden, en dat resulteert ook weer in hogere belastingen voor bedrijven. Dus in hoeverre het verlagen van het minimumloon ook echt resulteert in meer werk en minder kosten is nog maar de vraag.
Tja dan heb ik toch liever minimumloonquote:Op vrijdag 17 september 2010 09:50 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Ja, of je kan kinderarbeid verbieden en ze laten bedelen. Geld hebben ze sowieso nodig, anders verhongeren ze.
Het grote probleem is dat 9 vd 10 mensen steeds kiest voor goedkoopst... Dus dat gaat hem niet worden.quote:Op vrijdag 17 september 2010 10:33 schreef Foksnor het volgende:
Ik heb liever een tevreden postbode die de wjjk kent / in de gaten kan houden, en de mensen bij naam kent en gedag zegt![]()
Daar geloof ik geen ene zak van, dat idee is nog uit de tijd van de heilige opgedrongen marktwerkingquote:Op vrijdag 17 september 2010 10:37 schreef DS4 het volgende:
[..]
Het grote probleem is dat 9 vd 10 mensen steeds kiest voor goedkoopst...
Ik heb liever dat de markt volledig vrijgegeven wordt en als ik dan post zou willen ontvangen dat ik een abonnement neem bij een bedrijf wat dat voor mij regelt ipv. bedrijven waar ik niets mee te maken wil hebben en niet kan uitkiezen mijn post niet bezorgen/gaan staken/weet ik veel wat.quote:Op vrijdag 17 september 2010 10:33 schreef Foksnor het volgende:
Ik heb liever een tevreden postbode die de wjjk kent / in de gaten kan houden, en de mensen bij naam kent en gedag zegt![]()
Dat kost heel wat meer als een tevreden fietsende postbode die twee keer per dag de wijk doetquote:Op vrijdag 17 september 2010 10:42 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Ik heb liever dat de markt volledig vrijgegeven wordt en als ik dan post zou willen ontvangen dat ik een abonnement neem bij een bedrijf wat dat voor mij regelt ipv. bedrijven waar ik niets mee te maken wil hebben en niet kan uitkiezen mijn post niet bezorgen/gaan staken/weet ik veel wat.
Sommige mensen kijken naar het algemene belang en anderen alleen naar hun eigen belang.quote:Op vrijdag 17 september 2010 10:52 schreef Foksnor het volgende:
[..]
Dat kost heel wat meer als een tevreden fietsende postbode die twee keer per dag de wijk doet
Sommige functies dienen vooral ook de gemeenschap en niet persee alleen het individuquote:Op vrijdag 17 september 2010 11:05 schreef Kingstown het volgende:
[..]
Sommige mensen kijken naar het algemene belang en anderen alleen naar hun eigen belang.
Dat is het hele verschil. Individu versus gemeenschap.
Er bestaat niet zoiets als het algemeen belang. Dat is pure stierenpoep als excuus om kosten voor eigenbelang af te wenden op anderen.quote:Op vrijdag 17 september 2010 11:05 schreef Kingstown het volgende:
[..]
Sommige mensen kijken naar het algemene belang en anderen alleen naar hun eigen belang.
Dat is het hele verschil. Individu versus gemeenschap.
En dan geef je van te voren aan bij degene die post voor jou heeft voor welk bezorger deze post bedoeld is.quote:Op vrijdag 17 september 2010 10:42 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Ik heb liever dat de markt volledig vrijgegeven wordt en als ik dan post zou willen ontvangen dat ik een abonnement neem bij een bedrijf wat dat voor mij regelt ipv. bedrijven waar ik niets mee te maken wil hebben en niet kan uitkiezen mijn post niet bezorgen/gaan staken/weet ik veel wat.
'Marktutopisten' hebben het niet zo op wettelijke verplichtingen.quote:Op vrijdag 17 september 2010 11:17 schreef Basp1 het volgende:
Te bizar voor woorden dat marktutopisten nog steeds denken dat een dienst als postbezorgen waarbij de wettelijke verplichting is om dit dagelijks te doen efficietner gedaan kan worden door meerdere partijen die dagelijks een zelfde rondje moeten rijden. De enigste die er beter van kan worden zou een bezorger zijn die voor alle verschillende ondernemingen dezelfde wijk mag lopen.![]()
Kleine aanpassing.quote:Op vrijdag 17 september 2010 11:20 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
'Marktutopisten' Libertariers hebben het niet zo op wettelijke verplichtingen.
Natuurlijk zou mij dat niet uitmaken. Als ik uberhaupt post zou willen ontvangen dan neem ik wel, zoals ik al zei, een abonnement bij een bedrijf die mij goede service aanbiedt voor postlevering en dan het liefst, zoals ik zelf nu heb, via een postbus.quote:Op vrijdag 17 september 2010 11:23 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Kleine aanpassing.![]()
Dus jou zou het niet uitmaken als er nog maar 1* per maand post wordt bezorgd omdat dat het meest effcient is voor de bezorging.
Hoe moet dan die vergrijzende bevolking alle rouwkaarten van elkaar gaan ontvangen , dan staan er dagelijks rollator files voor de postbussen.quote:Op vrijdag 17 september 2010 11:28 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Natuurlijk zou mij dat niet uitmaken. Als ik uberhaupt post zou willen ontvangen dan neem ik wel, zoals ik al zei, een abonnement bij een bedrijf die mij goede service aanbiedt voor postlevering en dan het liefst, zoals ik zelf nu heb, via een postbus.
Die oudjes kunnen gewoon een abonnement nemen die die rouwkaarten netjes door de brievenbus gooit.quote:Op vrijdag 17 september 2010 11:36 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Hoe moet dan die vergrijzende bevolking alle rouwkaarten van elkaar gaan ontvangen , dan staan er dagelijks rollator files voor de postbussen.![]()
Je denkt wel heel erg overheid en alleenmaar in 1 'oplossing'. Dat ik liever een postbus wil wil niet zeggen dat jij dat ook moet. Jij neemt dan lekker een ander abonnement, of geen abonnement, of allemaal, etc.quote:In principe zou een postbus bezorging ook minder kosten als een normale brievenbus, en dan wil je daar nog extra geld voor gaan betalen ook. Je moet al geld betalen voor een postbus en mensen die er iets naar toe sturen betalen hetzelfde tarief als naar je huisadres. Verder kost het jou nog tijd om naar je postbus te gaan. Dat wordt voor jou als klant allen maar inefficienter. Maakt mij niet uit, maar ik zit daar niet op te wachten.
Dan geloof je het niet. Maar ik raad je aan om je eens af te vragen waarom er zoveel websites zijn waar je kan zoeken naar de goedkoopste aanbieder.quote:Op vrijdag 17 september 2010 10:39 schreef Foksnor het volgende:
Daar geloof ik geen ene zak van, dat idee is nog uit de tijd van de heilige opgedrongen marktwerking
Ja, de welvaart in landen met marktwerking is natuurlijk ver ondergeschikt aan die van landen waar ze marktwerking uitsluiten. Zo is Cuba veel rijker dan een gemiddeld EU land.quote:Die marktwerking kost veel meer geld als dat je denkt
Dat heeft natuurlijk niks te maken met het feit dat cuba al decennia onderdrukt wordt door Amerika.quote:Op vrijdag 17 september 2010 11:55 schreef DS4 het volgende:
[..]
Dan geloof je het niet. Maar ik raad je aan om je eens af te vragen waarom er zoveel websites zijn waar je kan zoeken naar de goedkoopste aanbieder.
[..]
Ja, de welvaart in landen met marktwerking is natuurlijk ver ondergeschikt aan die van landen waar ze marktwerking uitsluiten. Zo is Cuba veel rijker dan een gemiddeld EU land.
Onderdrukt zou ik het niet willen noemen maar uitgesloten van een vrije handel worden door vele sancties.quote:Op vrijdag 17 september 2010 11:57 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
Dat heeft natuurlijk niks te maken met het feit dat cuba al decennia onderdrukt wordt door Amerika.
Dat roepen mensen die alleen hun eigen belang zien vaker ja.quote:Op vrijdag 17 september 2010 11:14 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Er bestaat niet zoiets als het algemeen belang. Dat is pure stierenpoep als excuus om kosten voor eigenbelang af te wenden op anderen.
Er is in Nederland een vrije economie, dus geen groenteboer van overheidswege, maar wat we nu in Nederland doen is van de gekke.quote:Op vrijdag 17 september 2010 11:55 schreef DS4 het volgende:
[..]
Dan geloof je het niet. Maar ik raad je aan om je eens af te vragen waarom er zoveel websites zijn waar je kan zoeken naar de goedkoopste aanbieder.
[..]
Ja, de welvaart in landen met marktwerking is natuurlijk ver ondergeschikt aan die van landen waar ze marktwerking uitsluiten. Zo is Cuba veel rijker dan een gemiddeld EU land.
In principe is internetbankieren ook goedkoper voor de bank, toch betaal ik al jaren voor het privilege de bank aan lagere kosten te helpenquote:Op vrijdag 17 september 2010 11:36 schreef Basp1 het volgende:
In principe zou een postbus bezorging ook minder kosten als een normale brievenbus, en dan wil je daar nog extra geld voor gaan betalen ook.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |