abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator zaterdag 11 september 2010 @ 11:27:01 #1
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_86308067
Post hier al je vragen met betrekking tot de vakken:

• Alle moderne talen
• Alle klassieke talen
• Culturele Kunstzinnige Vorming (1, 2 & 3)
• Klassieke Culturele Vorming
• Literatuur
• Filosofie
• Alles wat in de richting komt

Hierboven staan de vakken zoals ze op de middelbare school gegeven worden. Dit wil natuurlijk niet zeggen dat er hier geen ruimte is voor vragen van MBO, HBO of WO-niveau. Alle vragen die binnen het gebied van 'Alfa' vallen, kun je hier posten.

Heb je een vraag die niet binnen het gebied 'Alfa' valt? Er zijn ook topics voor de andere vakgebieden.
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_86643905
Hallo,

Heeft dyslexie iets te maken met taalkunde. Is het bijvoorbeeld een taalkundig probleem?

thnx.
  maandag 20 september 2010 @ 23:18:52 #3
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_86659097
quote:
Op maandag 20 september 2010 17:54 schreef pizza-tonijn het volgende:
Hallo,

Heeft dyslexie iets te maken met taalkunde. Is het bijvoorbeeld een taalkundig probleem?

thnx.
Ligt eraan met welke discipline van taalkunde je bedoelt. Bedoel je puur fysiologische/psychologische disciplines, of ook andere disciplines?
pi_87070116
Hallo,

Waarom worden Alfa's altijd de grond in gebashed en worden Bèta's de hemel in geprezen?
pi_87371337
quote:
Op vrijdag 1 oktober 2010 18:32 schreef Sehaninne het volgende:
Hallo,

Waarom worden Alfa's altijd de grond in gebashed en worden Bèta's de hemel in geprezen?
Omdat alfa's dom zijn en niet aan wetenschap doen.
pi_87408221
dus, ok...

ontopic maar weer :)
Ja doei.
pi_87540426
Iemand die een voordeel en een nadeel heeft voor een vebod op kinderarbeid?
  donderdag 14 oktober 2010 @ 18:48:15 #8
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_87542204
quote:
Op donderdag 14 oktober 2010 17:51 schreef rijstwafel het volgende:
Iemand die een voordeel en een nadeel heeft voor een vebod op kinderarbeid?
Voordeel:
- goedkope spullen
- de kinderen zijn van de straat/het internet af
- de kinderen doen iets nuttigs
- kinderen zijn klein en fijn, dus die kunnen overal goed bij met hun kleine vingertjes en lichaampjes.
- de kinderen zijn 's avonds te moe voor seks met meneer pastoor.
- gaat de vergrijzing tegen.
- als de baas met z'n secretaresse slaapt, kun je hem makkelijker chanteren.
- middagdutjes
- de dag na de kerstborrel wordt de vraag met wie je gisteren hebt staan zoenen een stuk spannender.

Nadeel:
- dan heb je niet alleen dat gejengel thuis, maar ook op het werk.
- één woord: broekpoepertjes
- het niveau van de kantoorhumor gaat nog verder omlaag.
- het carpoolen duurt langer, want je hoort om het kwartier 'PAPPA IK MOET PLASSEN!'
- de dag na de kerstborrel wordt de vraag met wie je gisteren hebt staan zoenen een stuk spannender.

Ik hoop dat dit nuttig was! Ik heb me altijd erg geïnteresseerd voor dit onderwerp, dus het was niet zo moeilijk om deze argumenten op te sommen. Als je nog vragen hebt, kun je ze me altijd stellen.
pi_87543734
Hoi.

Heb morgen een belangrijke toets en moet het volgende weten

Hoe zeg je in het frans:
Wat zijn jouw lievelingsvakken?
Welke talen volg je?
Welke vak heb je een hekel aan?
They might be saying that i'm cheating, but believe me girl they are just hating.
  donderdag 14 oktober 2010 @ 19:39:54 #10
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_87544447
quote:
Op donderdag 14 oktober 2010 19:24 schreef royalroyce het volgende:
Hoi.

Heb morgen een belangrijke toets en moet het volgende weten

Hoe zeg je in het frans:
Wat zijn jouw lievelingsvakken?
Welke talen volg je?
Welke vak heb je een hekel aan?
Bonjour royalroyce,

le traduction de ces phrases est:

-Quels sont tes/vôtres cours préférés? of Quels cours t'aimes/vous aimez?
-Quelles langues tu suive/vous suivez? of De quelles langues suives-tu/suivez-vous des cours?
-Quels cours tu n'aimes pas?/Quels cours vous n'aimez pas?(zwakke afkeer) of Quels cours tu détestes/vous détestez? (sterke afkeer)

'vous' is de beleefdheidsvorm, 'tu' de informele vorm. Daarbij moet je dus even oppassen tegen wie je spreekt. 'vôtre' met accent circonflex is de literaire vorm, 'votre' zonder accent circonflex mag ook.

Bonne chance pour le test demain!
pi_87545076
quote:
Op donderdag 14 oktober 2010 19:39 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Bonjour royalroyce,

le traduction de ces phrases est:

-Quels sont tes/vôtres cours préférés? of Quels cours t'aimes/vous aimez?
-Quelles langues tu suive/vous suivez? of De quelles langues suives-tu/suivez-vous des cours?
-Quels cours tu n'aimes pas?/Quels cours vous n'aimez pas?(zwakke afkeer) of Quels cours tu détestes/vous détestez? (sterke afkeer)

'vous' is de beleefdheidsvorm, 'tu' de informele vorm. Daarbij moet je dus even oppassen tegen wie je spreekt. 'vôtre' met accent circonflex is de literaire vorm, 'votre' zonder accent circonflex mag ook.

Bonne chance pour le test demain!
Merci beacoup!
They might be saying that i'm cheating, but believe me girl they are just hating.
  woensdag 20 oktober 2010 @ 14:05:21 #12
296399 Outlined
Renaissance Man
pi_87751911
Waar kan ik mijn juridische vragen kwijt?
Come on, who can, who can, can hear the bass drum.
pi_87751944
Bij het juridisch loket? :+

Probeer 't hier eens :)
Ja doei.
  woensdag 20 oktober 2010 @ 14:07:49 #14
296399 Outlined
Renaissance Man
pi_87752010
Een bedrijf vindt in zijn grond een kostbaar archeologisch stuk en verkoopt het. Is dit winst uit onderneming?
Come on, who can, who can, can hear the bass drum.
  woensdag 20 oktober 2010 @ 14:11:29 #15
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_87752147
quote:
Op woensdag 20 oktober 2010 14:07 schreef Outlined het volgende:
Een bedrijf vindt in zijn grond een kostbaar archeologisch stuk en verkoopt het. Is dit winst uit onderneming?
Deze vraag kun je beter in Gamma stellen. Daar zitten de economen.
  woensdag 20 oktober 2010 @ 14:12:16 #16
296399 Outlined
Renaissance Man
pi_87752178
quote:
Op woensdag 20 oktober 2010 14:11 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Deze vraag kun je beter in Gamma stellen. Daar zitten de economen.
het gaat om winst zoals gedefinieerd door fiscalisten.
Come on, who can, who can, can hear the bass drum.
  woensdag 20 oktober 2010 @ 14:15:26 #17
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_87752305
quote:
Op woensdag 20 oktober 2010 14:12 schreef Outlined het volgende:

[..]

het gaat om winst zoals gedefinieerd door fiscalisten.
Lees eens even de eerste posts in beide topics.
  woensdag 20 oktober 2010 @ 14:28:04 #18
296399 Outlined
Renaissance Man
pi_87752721
quote:
Op woensdag 20 oktober 2010 14:06 schreef motorbloempje het volgende:
Bij het juridisch loket? :+


is dat een topic ?
Come on, who can, who can, can hear the bass drum.
pi_87854800
quote:
1.gif Op woensdag 20 oktober 2010 14:28 schreef Outlined het volgende:

[..]

is dat een topic ?
Is dat grappig?
They might be saying that i'm cheating, but believe me girl they are just hating.
pi_87953359
quote:
Op woensdag 20 oktober 2010 14:07 schreef Outlined het volgende:
Een bedrijf vindt in zijn grond een kostbaar archeologisch stuk en verkoopt het. Is dit winst uit onderneming?
Volgens mij is dat een onrechtmatige daad (of hoe noem je zoiets ook alweer juridisch gezien?), aangezien alles wat in de grond zit, zoals olie, archeologische dingen etc van de overheid zijn.
Kom je hier vaker, of loop je stage?
pi_88150014
Voor het vak maatschappijleer moet ik een essay of betoog schrijven over een zelf te kiezen politiek-filosofische stelling. Ik heb onder andere gedacht aan de volgende onderwerpen: het beperken van het stemrecht tot hoger opgeleiden, hoe de staat voor haar eigen machtsbehoud gebaat is bij grote dreigingen (want veiligheid legitimeert de staat), waarom democratie wel of niet zou werken (kun je 'dom' volk wel laten beslissen over complexe vraagstukken) en wat 'gelijk behandelen' precies is (o.a. uitbouwend op Marx' theorie 'Van ieder naar vermogen, voor ieder naar behoefte'). Sommigen bleven bij een brainstorm, soms kwam ik al tot een paar honderd woorden, maar uiteindelijk heb ik geen enkele van deze stellingen uit kunnen werken tot een goed lopend en sterk verhaal.

Daarom vraag ik hier of jullie misschien ideeën voor een onderwerp (en een uitgangspositie/richting) hebben. Hoofdthema moet de inrichting en het functioneren van staat en maatschappij zijn. Eén van de reeds genoemde onderwerpen kan ook nog steeds, dus als iemand daarvoor een suggestie heeft, is die ook welkom. ;)
Wie dit leest is alfabeet.
  zaterdag 30 oktober 2010 @ 20:08:17 #22
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_88150594
quote:
5s.gif Op zaterdag 30 oktober 2010 19:52 schreef Corkscrew het volgende:
Voor het vak maatschappijleer moet ik een essay of betoog schrijven over een zelf te kiezen politiek-filosofische stelling. Ik heb onder andere gedacht aan de volgende onderwerpen: het beperken van het stemrecht tot hoger opgeleiden, hoe de staat voor haar eigen machtsbehoud gebaat is bij grote dreigingen (want veiligheid legitimeert de staat), waarom democratie wel of niet zou werken (kun je 'dom' volk wel laten beslissen over complexe vraagstukken) en wat 'gelijk behandelen' precies is (o.a. uitbouwend op Marx' theorie 'Van ieder naar vermogen, voor ieder naar behoefte'). Sommigen bleven bij een brainstorm, soms kwam ik al tot een paar honderd woorden, maar uiteindelijk heb ik geen enkele van deze stellingen uit kunnen werken tot een goed lopend en sterk verhaal.

Daarom vraag ik hier of jullie misschien ideeën voor een onderwerp (en een uitgangspositie/richting) hebben. Hoofdthema moet de inrichting en het functioneren van staat en maatschappij zijn. Eén van de reeds genoemde onderwerpen kan ook nog steeds, dus als iemand daarvoor een suggestie heeft, is die ook welkom. ;)
Schrijf anders iets over het politieke partijensysteem of het systeem met coalitievorming. Dat is nu lekker actueel, en voor dat eerste kun je verschillende vormen (één-partijsysteem, twee-partijensysteem, veel-partijensysteem) tegen elkaar afwegen.

Maar hoe lang moet dat essay zijn? Je kunt makkelijk enkele pagina's schrijven over de onderwerpen die je zelf al bedacht hebt. Als je een structuur aanhoudt van 'inleiding -->benoemen relevante personen en termen'--> 'argumenten voor'--> 'argumenten tegen' --> 'afweging/conclusie' moet je toch zeker twee of drie pagina's vol kunnen krijgen
pi_88150655
“Ook al is God weliswaar de grond van de zonden, toch is Hij niet de maker ervan, en als ik het op scholastieke wijze mag zeggen: de laatste fysieke oorzaak van de zonden (zoals van alle schepselen) ligt in God, maar de morele in de zondaar.” [P. 31] Leibniz

Kan iemand dit misschien voor mij uiteenzetten?
  zaterdag 30 oktober 2010 @ 20:14:49 #24
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_88150797
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 oktober 2010 20:10 schreef Sehaninne het volgende:
“Ook al is God weliswaar de grond van de zonden, toch is Hij niet de maker ervan, en als ik het op scholastieke wijze mag zeggen: de laatste fysieke oorzaak van de zonden (zoals van alle schepselen) ligt in God, maar de morele in de zondaar.” [P. 31] Leibniz

Kan iemand dit misschien voor mij uiteenzetten?
Geen uiteenzetting, maar misschien helpt het:

Heeft het niet iets mee te maken dat God de mogelijkheid om te zondigen heeft geschapen, maar dat de zondaar zelf de keuze maakt om het te doen?
pi_88150827
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 oktober 2010 20:08 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Schrijf anders iets over het politieke partijensysteem of het systeem met coalitievorming. Dat is nu lekker actueel, en voor dat eerste kun je verschillende vormen (één-partijsysteem, twee-partijensysteem, veel-partijensysteem) tegen elkaar afwegen.

Maar hoe lang moet dat essay zijn? Je kunt makkelijk enkele pagina's schrijven over de onderwerpen die je zelf al bedacht hebt. Als je een structuur aanhoudt van 'inleiding -->benoemen relevante personen en termen'--> 'argumenten voor'--> 'argumenten tegen' --> 'afweging/conclusie' moet je toch zeker twee of drie pagina's vol kunnen krijgen
Bedankt voor je reactie.

Het essay moet tussen de 1000 en 2000 woorden zijn. De genoemde onderwerpen zijn zeker uit te werken, maar ik moet niet simpel een stelling met wat argumenten, een inleiding en een slot larderen, maar ook echt de bottomline van de discussie doorgronden en de stelling filosofischer benaderen (wat vooronderstelt een argument, en waarom is die vooronderstelling incorrect?).
Jouw voorstel spreekt me wel aan, zeker een onderwerp dat het proberen waard is!
Wie dit leest is alfabeet.
  zaterdag 30 oktober 2010 @ 20:34:51 #26
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_88151556
quote:
12s.gif Op zaterdag 30 oktober 2010 20:15 schreef Corkscrew het volgende:

[..]



Bedankt voor je reactie.

Het essay moet tussen de 1000 en 2000 woorden zijn. De genoemde onderwerpen zijn zeker uit te werken, maar ik moet niet simpel een stelling met wat argumenten, een inleiding en een slot larderen, maar ook echt de bottomline van de discussie doorgronden en de stelling filosofischer benaderen (wat vooronderstelt een argument, en waarom is die vooronderstelling incorrect?).
Jouw voorstel spreekt me wel aan, zeker een onderwerp dat het proberen waard is!
WTF, sinds wanneer moeten jullie kiddo's serieuze en fatsoenlijke werkstukken maken voor maatschappijleer? Het enige wat wij moesten doen was een kort stukje over euthanasie typen, en de juiste conclusie (lees: die van de docent) geven.

Maar goed, wat bedoel je precies met bottomline?

En is je eerste onderwerp (stemmen voor hogeropgeleiden) niet uitermate geschikt voor een genuanceerd werkstuk? Je stelt de feiten (hoger opgeleiden kunnen beter 'denken') tegen de meningen (het is asociaal/anti-democratisch om mensen uit te sluiten van de stembusgang). Dan kun je een mooi verhaaltje ophangen over wat belangrijker is (in dit geval), feiten of meningen, en over wat (de minimumvoorwaarde van) de democratie is.
pi_88152029
quote:
Op zaterdag 30 oktober 2010 20:14 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Geen uiteenzetting, maar misschien helpt het:

Heeft het niet iets mee te maken dat God de mogelijkheid om te zondigen heeft geschapen, maar dat de zondaar zelf de keuze maakt om het te doen?
Leibniz legt in dat citaat de fysieke oorzaak van de zonden bij God, zonder hem als schuldige aan te wijzen. God heeft volgens Leibniz niet bewust de mogelijkheid om te zondigen geschapen, maar door zijn bestaan heeft hij al de grond ervoor gecreeerd? Volgens mij klopt het tweede deel van je post wel. Thanks!
pi_88152219
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 oktober 2010 20:34 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

WTF, sinds wanneer moeten jullie kiddo's serieuze en fatsoenlijke werkstukken maken voor maatschappijleer? Het enige wat wij moesten doen was een kort stukje over euthanasie typen, en de juiste conclusie (lees: die van de docent) geven.

Maar goed, wat bedoel je precies met bottomline?

En is je eerste onderwerp (stemmen voor hogeropgeleiden) niet uitermate geschikt voor een genuanceerd werkstuk? Je stelt de feiten (hoger opgeleiden kunnen beter 'denken') tegen de meningen (het is asociaal/anti-democratisch om mensen uit te sluiten van de stembusgang). Dan kun je een mooi verhaaltje ophangen over wat belangrijker is (in dit geval), feiten of meningen, en over wat (de minimumvoorwaarde van) de democratie is.
Waarschijnlijk te danken aan zesde klas gymnasium en een degelijke leraar. :P

Met "de bottomline doorgronden" bedoel ik dat het niet zomaar gaat om het poneren van 3 argumenten en dan zeggen 'Daarom is het zo'. Het is de bedoeling dat je bij het benaderen van een thema of argument juist de onderliggende aannames die vaak bij een stelling verborgen zitten bestudeert en onderuithaalt. ;)

Ik zal de beperking van het electoraat ook nog eens onder de loep nemen. Ik heb gelukkig nog wel even voor het moet worden ingeleverd, dus dat komt wel goed.
Wie dit leest is alfabeet.
  zaterdag 30 oktober 2010 @ 21:02:40 #29
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_88152594
quote:
12s.gif Op zaterdag 30 oktober 2010 20:52 schreef Corkscrew het volgende:

[..]



Waarschijnlijk te danken aan zesde klas gymnasium en een degelijke leraar. :P

Met "de bottomline doorgronden" bedoel ik dat het niet zomaar gaat om het poneren van 3 argumenten en dan zeggen 'Daarom is het zo'. Het is de bedoeling dat je bij het benaderen van een thema of argument juist de onderliggende aannames die vaak bij een stelling verborgen zitten bestudeert en onderuithaalt. ;)

Ik zal de beperking van het electoraat ook nog eens onder de loep nemen. Ik heb gelukkig nog wel even voor het moet worden ingeleverd, dus dat komt wel goed.
Dat van mij was ook in de 6e van het gymnasium. Maar geen degelijke leraar helaas. :@.

Maar daar kun je toch zeker 1000 woorden over schrijven, ongeacht onderwerp? Je kunt voor dat electoraat-dingetje bijvoorbeeld afvragen of democratie als doel heeft om het land zo goed mogelijk of zo eerlijk mogelijk te besturen. En wat dan 'goed' of 'eerlijk' zijn. En wanneer iemand intelligent genoeg is om een voldoende afgewogen beslissing te nemen, en waar je de grens legt en waarom. En of het IQ-slim of straat-slim moet zijn. En hoe je dat objectief meet, en of IQ wel zo objectief is als het wordt gepresenteerd.

En als je er echt niet meer uit komt gooi je het op epistemologisch nihilisme: we kunnen niets weten buiten dat we niets weten. :P
pi_88152701
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 oktober 2010 21:02 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Dat van mij was ook in de 6e van het gymnasium. Maar geen degelijke leraar helaas. :@.

Maar daar kun je toch zeker 1000 woorden over schrijven, ongeacht onderwerp? Je kunt voor dat electoraat-dingetje bijvoorbeeld afvragen of democratie als doel heeft om het land zo goed mogelijk of zo eerlijk mogelijk te besturen. En wat dan 'goed' of 'eerlijk' zijn. En wanneer iemand intelligent genoeg is om een voldoende afgewogen beslissing te nemen, en waar je de grens legt en waarom. En of het IQ-slim of straat-slim moet zijn. En hoe je dat objectief meet, en of IQ wel zo objectief is als het wordt gepresenteerd.

En als je er echt niet meer uit komt gooi je het op epistemologisch nihilisme: we kunnen niets weten buiten dat we niets weten. :P
Dank. 1000 woorden schrijven is inderdaad geen obstakel, maar ik schrijf liever een goed essay waar ik zelf ook echt tevreden mee ben, dan een simpel broddelwerkje. De 'goed of eerlijk'-benadering klinkt interessant - daar valt inderdaad best wat mee te doen. :)
Wie dit leest is alfabeet.
pi_88531354
'Ouderen zijn het gelukkigst',
kopt NRC Handelsblad

Hebben die ook nog wat...

Die laatste zin slaat terug op die eerste. Maar nu de vraag: Cynisme of ironie??
pi_88535164
Cynisme, maar ik denk dat je hem voor allebei uit kan leggen. M.a.w het draait bij deze vraag om je uitleg
Kom je hier vaker, of loop je stage?
pi_88744594
Pierre Bourdieu heeft het over veld, kapitaal en habitus

Pierre bourdieu
Veld, kapitaal en habitus
Veld: De samenleving bestaat uit verschillende, elkaar overlappende, velden, zoals de politiek, de wetenschap en de kunst

Kapitaal: om in een veld macht en invloed te verwerven hebben mensen kapitaal nodig, er zijn drie vormen van kapitaal.
economisch kapitaal (geld en onroerend goed)
cultureel kapitaal (kennis, vaardigheden en opleiding)
sociaal kapitaal (relaties, netwerken)

Habitus: in elk veld ontwikkelen mensen onbewust een bepaalde habitus, een duurzame manier van denken, handelen en waarnemen waarmee mensen zich in het veld kunnen handhaven en verder kunnen komen.


Ik kan er alleen geen voorbeelden bij verzinnen, ik ben op zoek naar voorbeelden m.b.t. veld, kapitaal en habitus.
Alvast bedankt voor de hulp! THXXX
pi_89277581
heb een vraag over een nederlands boek. Als er veel flashbacks in een boek worden gebruikt, kan het verhaal dan nog steeds chronologisch verlopen?
pi_89304249
quote:
1s.gif Op zondag 28 november 2010 22:31 schreef knight18 het volgende:
heb een vraag over een nederlands boek. Als er veel flashbacks in een boek worden gebruikt, kan het verhaal dan nog steeds chronologisch verlopen?
Als de tegenwoordige tijd en de flashbacks allemaal van ouder naar nieuwer lopen is er sprake van een dubbel chronologisch verloop.
Kom je hier vaker, of loop je stage?
pi_89401991
Ik moet antwoord hebben op deze vraag maar ik kan helemaal niks vinden wie helpt mij?

Waarom wordt de bouw van de NoordZuidlijn steeds stil gelegd?
pi_89489311
edit: laat maar.
pi_90005534
Vraagje over hoe je in het Engels woorden aan elkaar verbindt.

Als je een opsomming maakt van woorden die aan elkaar horen, dan verbind je die met een streepje. Bijvoorbeeld: micro- and macroeconomics. Ik vraag me echter af wat de juiste schrijfwijze is in de volgende situatie:

a) consumer, firm and market behaviour; of
b) consumer-, firm- and markket behaviour

Alvast bedankt voor de hulp.
pi_90398469
Vraagje: wat zijn de verschillen en overeenkomsten tussen duurzaamheid en duurzame ontwikkeling? alvast bedankt voor de info.
pi_91006300
Voor mijn literatuurlijst wil ik een boek van Elsschot lezen. Ik heb nu thuis liggen:
De Verlossing - Het dwaallicht - Lijmen/Het been

Lijmen/Het been zou ik liever niet doen omdat bijna iedereen uit mijn klas die al leest. Welk boek raden jullie mij aan?
pi_91272304
Is er toevallig iemand die het boek Een barbaar in China heeft en wat fragmenten van het boek wilt uploaden? Ik moet morgen een boekverslag inleveren, maar ik moet nu de verteltechniek en perspectief bewijzen met behulp van zes fragmenten uit het boek, en ik moet ook wat over de ruimte vertellen met behulp van drie fragmenten. Alleen ik heb het boek niet meer.. :P Iemand die wat random bladzijdes wilt uploaden? :D
Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet.
pi_91718868
Hallo FOK!-ers,:)

aankomende maandag heb ik een Praktische Opdracht, schoolexamen Duits.
Dit is in de vorm van een mondeling waarbij ik o.a. 5 minuten lang moet praten over een zelfgekozen onderwerp. In mijn geval is dat mijn studiekeuze.:)
Nu heb ik een tekst uitgeschreven ter grootte van zo'n 2 A-4tjes waarmee ik 5 minuten wel moet halen. Ik ben tevreden over het geschreven verhaal maar ik twijfel enigszins over de zinsopbouw en de grammatica, daarom vraag ik bij deze of iemand mij zou kunnen helpen met het verbeteren van de tekst.:) Dit is de desbetreffende tekst:

Zunächst würde ich Sie gern etwas erzählen über mich selbst und wie ich meine Zukunft vor mich sehe.
Ich studiere in das letzte Jahr von das vorwissenschaftlicher Unterricht und ich beobachte diese Periode wie eine Periode in wer ich mit relativ wenig Arbeit ganz ordentliche Resultaten bekommen habe.
Ich realisierte mich sogar letztens, dass ich vielleicht ein Acht modal bekommen kann.
Das wäre natürlich ausgezeichnet sein, weil ich ein Studium tun möchte wobei man mit einer Auslosung wirkt.
Und wenn ich ein Acht modal bekomme, dann brauche ich nicht teil zu nehmen an die Auslosung.
Das Problem ist doch, dass ich die Studium nur vor kurzem ausgewählt habe wie eine potentielle prospektive Studie und ich hatte vorher niemals gedachtet dass ich ein Studium tun möchte wobei man mit einer Auslosung wirkt.
Weil ich das vorher niemals gedachtet hatte, habe ich in die Vergangenheit gar wenig getan was betrifft meine Schuleresultate.
Die Folge davon ist dass ich jetzt einige Noten habe wovon ich denke dass ich sie besser getan haben könnte als ich einfach mehr Tätigkeit investiert hatte.
Und dann hätte ich keine Siebens auf mein Schulzeugnis vor Fachen die relativ leicht sind, Siebens die ich zuziehen soll mit schwieriges Fächer wenn ich ein Acht modal bekommen will.

Sie verwunderen sich unbedingt welcher Studie ich so gerne tun möchte.
es heisst ‘Economics and Business Economics’ und es wird nur gebietet in Maastricht, auf Maastricht University.
Ich soll doch zugeben dass ich die Wahl hauptsächlich gemacht habe weil die Studie in Maastricht gegeben wird.
Ich möchte nämlich sehr gerne in Maastricht studieren, dass ist vornämlich wegen die Tatsache dass man da mit eine andere Unterrichtweise wirkt.
Man wirkt da nämlich mit das sogenannte “Problem Based Learning” frei übersetzt meint dass “Problemorientiertes Lernen”.
Und es ist eine Lernform, bei der zunächst ein Problem im Vordergrund steht für das die Lernenden weitgehend selbstständig eine Lösung finden sollen.
Der hauptsächliche Grund warum ich ein Anhänger dieser Lernform bin, ist weil ich denke dass ich mehr zu meinem Rechte komme, bezüglich die Schulleistungen, wenn ich in kleine Gruppen wirke und nicht wenn ich in einen Hörsaal sitze zwischen hundert andere Schüler.
Diese Lernform macht Platz vor Wortstreiten und lehrreiche Gespräche.
Und ich glaube dass ich auf dieser Weise am Effizientste lehren kann.

Ich habe vor die Studie ‘Economics and Business Economics’ gewahlt, weil ich gern ein wirtschaftliche Studie tun will.
Mit meinem Unterrichtsmaterial könnte ich ein Studie folgen mit Wirtschaft oder Jura, ich finde beide sehr interessant aber ich glaube dass Jura vielleicht ein bisschen zu langweilig sein kann.
Deshalb suchte ich nach ein wirtschaftliche Studie auf Maastricht University.
Maastricht University bietet 4 Wirtschaftlicher Studien an;
· Econometrics and Operations Research
· Economics and Business Economics
· Fiscale Economie
· International Business
Weil Econometrics and Operations Research sich vornämlich beschäfticht mit Mathematik, ein Fach dass mich wenig interessiert, fallt diese Studie immerhin ab. Obwohl ich glaube dass International Business ein sehr interessante Studie ist, ist es sehr schwierig um zugelassen zu worden wegen die schwere Auslosung und wie ich eher gesagt habe, bin ich nicht sicher ob ich ein Acht modal bekommen kann.
Fiskale Wirtschaft fallt nicht sosehr ab, aber es ist mein zweite Wahl im Falle ich nicht zugelassen worde auf Economics and Business Economics.
Doch würde ich die Studie dann in Tilburg tun statt in Maastricht, weil alle wirtschaftliche Studien in Tilburg in das erstes Jahr zusammenfallen und ich bin nicht hondert prozent sicher über meiner Wahl.
Selbstverständlich würde ich dann umsteigen zu einem andere Studie, wenn Fiskale Wirtschaft mich nicht befallt.
So bleibt nichts anderes übrig als Economics and Business Economics, diese Studie beschäftigt sich vornämlich mit Grosswirtschaft, was mich sehr interessiert.
Deshalb hoffe ich dass ich zu diese Studie wird zugelassen und dass ich vielleicht selbst ein Acht modal bekommen werde.
Jetzt bleibt es mir noch übrig ob ich mich eintrage vor eine Studentenverbindung oder nicht.
Ich glaube nämlich dass es ein sehr schöne Erfahrung wäre, aber ich weiss nicht sicher ob ich eine Type bin vor so eine Gesellschaft.
Deshalb habe ich mich vorgenommen um neben meine Studiewahl, mich auch zu informieren über Studentenverbindungen in Maastricht und Tilburg.
Ich weiss immerhin dass ich möblieren will, dass ist einfach weil ich glaube dass es beitragt an mein selbstständigkeit und dass finde ich sehr wichtig.
Das ist gleich ein Grund warum ich studieren möchte in Maastricht oder Tilburg und nicht zum Beispiel in Nijmegen.
Ich finde Nijmegen nämlich zu naheliegend und ich will gern das Gefühl haben das ich ein ganz neue Erfahrung angehe.
Ich hoffe dass ich auf diese Weise gut erklärt habe wie ich meine Zukunft vor mich sehe.

Ik zou het zeer op prijs stellen als iemand mij hierbij kan/wil helpen.:)
Alvast bedankt en met vriendelijke groet,
VWO6scholier;)
pi_91719336
wow, iemand die zelf iets heeft gedaan _O_ hulde!

Helaas is mijn Duits van zeer slechte kwaliteit, dus ik kan je niet helpen :P
Ja doei.
pi_91775330
kan iemand mijn frans brief nakijken op fouten

Amsterdam, le 31 octobre

Cher Marco,
Comment ça va? Moi, je vais bien.
Aujourd’hui c’est Halloween, J’aime bien Halloween.
C’est une fête de sorciers et de sorcières.
Ce soir, je vais à une soirée Halloween à l’école.
Je vais porter un masque de un sorciére avec verts cheveux.
On va manger dégoûtants
Ce sera bien, la fête!
Toi aussi tu fais Halloween?

(mijn naam)
  maandag 24 januari 2011 @ 00:13:43 #45
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_91781009
quote:
1s.gif Op zondag 23 januari 2011 22:26 schreef prokiller933 het volgende:
kan iemand mijn frans brief nakijken op fouten

Amsterdam, le 31 octobre

Cher Marco,
Comment ça va? Moi, je vais bien.
Aujourd’hui c’est Halloween, J’aime bien Halloween.
C’est une fête de sorciers et de sorcières.
Ce soir, je vais à une soirée Halloween à l’école.
Je vais porter un masque de un sorciére avec verts cheveux.
On va manger dégoûtants
Ce sera bien, la fête!
Toi aussi tu fais Halloween?

(mijn naam)
'Moi, je vais' moet zijn 'Moi, ça va'
Volgens mij moet er ook een lidwoord tussen 'bien' en 'Halloween', maar dat weet ik niet zeker.
De 1e 'vais', over dat je gaat, zou ik futur van maken: j'irai.
De 2e zou ik samen met 'porter' nemen tot de 1e sg. futur van 'porter': je porterai
de 'de' voor 'un sorciére' moet ' d' ' worden, omdat er een klinker na komt.
'Verts' moet na 'cheveux': slechts enkele bijvoeglijke naamwoorden komen vóór het zelfstandig naamwoord in het Frans, en 'verts' is er niet een van.
Voor 'cheveux' en 'dégoûtants' moet nog een onbepaald lidwoord: 'des cheveux' en 'des dégoûtants'.
De 'toi' is volgens mij niet helemaal correct, omdat die grammaticaal nergens bij aansluit. Ik dacht dat daar eerder 'tu' zou moeten staan, maar dat weet ik niet zeker.
  maandag 24 januari 2011 @ 11:54:48 #46
213380 Corkscrew
Turkenkrekker
pi_91791349
Volgens mij is het "Toi, tu fais Halloween aussi" als je nadruk wil leggen op jij. En "aussi" moet aan het eind van de zin heb ik het idee. En misschien nog "célèbres" ipv "fais"?
Wie dit leest is alfabeet.
pi_91796562
Hallo ik heb een vraagje over me rekenmachine (casio CFX-9850GC PLUS).

Ik heb nog nooit een probleem gehad ermee, maar nu als ik een grafiek wil tekenen moet ik hem eerst invoeren.

Grafiek: N=t³-12t²+36t
Ik voer in: x^3-12x²+36x

Nou hoort hij door het punt 0 te gaan lijkt mij, maar hij tekent een parabool met als minimum 6?

Iemand enig idee of het aan mijn instellingen ligt of wat kan het probleem zijn?
pi_91797486
ik denk dat je beter naar het WISKUNDE huiswerktopic kunt verkassen ;)
Ja doei.
pi_91833330
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 januari 2011 20:00 schreef VWO6scholier het volgende:
Hallo FOK!-ers,:)

aankomende maandag heb ik een Praktische Opdracht, schoolexamen Duits.
Dit is in de vorm van een mondeling waarbij ik o.a. 5 minuten lang moet praten over een zelfgekozen onderwerp. In mijn geval is dat mijn studiekeuze.:)
Nu heb ik een tekst uitgeschreven ter grootte van zo'n 2 A-4tjes waarmee ik 5 minuten wel moet halen. Ik ben tevreden over het geschreven verhaal maar ik twijfel enigszins over de zinsopbouw en de grammatica, daarom vraag ik bij deze of iemand mij zou kunnen helpen met het verbeteren van de tekst.:) Dit is de desbetreffende tekst:

Zunächst würde ich Sie gern etwas erzählen über mich selbst und wie ich meine Zukunft vor mich sehe.
Ich studiere in das letzte Jahr von das vorwissenschaftlicher Unterricht und ich beobachte diese Periode wie eine Periode in wer ich mit relativ wenig Arbeit ganz ordentliche Resultaten bekommen habe.
Ich realisierte mich sogar letztens, dass ich vielleicht ein Acht modal bekommen kann.
Das wäre natürlich ausgezeichnet sein, weil ich ein Studium tun möchte wobei man mit einer Auslosung wirkt.
Und wenn ich ein Acht modal bekomme, dann brauche ich nicht teil zu nehmen an die Auslosung.
Das Problem ist doch, dass ich die Studium nur vor kurzem ausgewählt habe wie eine potentielle prospektive Studie und ich hatte vorher niemals gedachtet dass ich ein Studium tun möchte wobei man mit einer Auslosung wirkt.
Weil ich das vorher niemals gedachtet hatte, habe ich in die Vergangenheit gar wenig getan was betrifft meine Schuleresultate.
Die Folge davon ist dass ich jetzt einige Noten habe wovon ich denke dass ich sie besser getan haben könnte als ich einfach mehr Tätigkeit investiert hatte.
Und dann hätte ich keine Siebens auf mein Schulzeugnis vor Fachen die relativ leicht sind, Siebens die ich zuziehen soll mit schwieriges Fächer wenn ich ein Acht modal bekommen will.

Sie verwunderen sich unbedingt welcher Studie ich so gerne tun möchte.
es heisst ‘Economics and Business Economics’ und es wird nur gebietet in Maastricht, auf Maastricht University.
Ich soll doch zugeben dass ich die Wahl hauptsächlich gemacht habe weil die Studie in Maastricht gegeben wird.
Ich möchte nämlich sehr gerne in Maastricht studieren, dass ist vornämlich wegen die Tatsache dass man da mit eine andere Unterrichtweise wirkt.
Man wirkt da nämlich mit das sogenannte “Problem Based Learning” frei übersetzt meint dass “Problemorientiertes Lernen”.
Und es ist eine Lernform, bei der zunächst ein Problem im Vordergrund steht für das die Lernenden weitgehend selbstständig eine Lösung finden sollen.
Der hauptsächliche Grund warum ich ein Anhänger dieser Lernform bin, ist weil ich denke dass ich mehr zu meinem Rechte komme, bezüglich die Schulleistungen, wenn ich in kleine Gruppen wirke und nicht wenn ich in einen Hörsaal sitze zwischen hundert andere Schüler.
Diese Lernform macht Platz vor Wortstreiten und lehrreiche Gespräche.
Und ich glaube dass ich auf dieser Weise am Effizientste lehren kann.

Ich habe vor die Studie ‘Economics and Business Economics’ gewahlt, weil ich gern ein wirtschaftliche Studie tun will.
Mit meinem Unterrichtsmaterial könnte ich ein Studie folgen mit Wirtschaft oder Jura, ich finde beide sehr interessant aber ich glaube dass Jura vielleicht ein bisschen zu langweilig sein kann.
Deshalb suchte ich nach ein wirtschaftliche Studie auf Maastricht University.
Maastricht University bietet 4 Wirtschaftlicher Studien an;
· Econometrics and Operations Research
· Economics and Business Economics
· Fiscale Economie
· International Business
Weil Econometrics and Operations Research sich vornämlich beschäfticht mit Mathematik, ein Fach dass mich wenig interessiert, fallt diese Studie immerhin ab. Obwohl ich glaube dass International Business ein sehr interessante Studie ist, ist es sehr schwierig um zugelassen zu worden wegen die schwere Auslosung und wie ich eher gesagt habe, bin ich nicht sicher ob ich ein Acht modal bekommen kann.
Fiskale Wirtschaft fallt nicht sosehr ab, aber es ist mein zweite Wahl im Falle ich nicht zugelassen worde auf Economics and Business Economics.
Doch würde ich die Studie dann in Tilburg tun statt in Maastricht, weil alle wirtschaftliche Studien in Tilburg in das erstes Jahr zusammenfallen und ich bin nicht hondert prozent sicher über meiner Wahl.
Selbstverständlich würde ich dann umsteigen zu einem andere Studie, wenn Fiskale Wirtschaft mich nicht befallt.
So bleibt nichts anderes übrig als Economics and Business Economics, diese Studie beschäftigt sich vornämlich mit Grosswirtschaft, was mich sehr interessiert.
Deshalb hoffe ich dass ich zu diese Studie wird zugelassen und dass ich vielleicht selbst ein Acht modal bekommen werde.
Jetzt bleibt es mir noch übrig ob ich mich eintrage vor eine Studentenverbindung oder nicht.
Ich glaube nämlich dass es ein sehr schöne Erfahrung wäre, aber ich weiss nicht sicher ob ich eine Type bin vor so eine Gesellschaft.
Deshalb habe ich mich vorgenommen um neben meine Studiewahl, mich auch zu informieren über Studentenverbindungen in Maastricht und Tilburg.
Ich weiss immerhin dass ich möblieren will, dass ist einfach weil ich glaube dass es beitragt an mein selbstständigkeit und dass finde ich sehr wichtig.
Das ist gleich ein Grund warum ich studieren möchte in Maastricht oder Tilburg und nicht zum Beispiel in Nijmegen.
Ich finde Nijmegen nämlich zu naheliegend und ich will gern das Gefühl haben das ich ein ganz neue Erfahrung angehe.
Ich hoffe dass ich auf diese Weise gut erklärt habe wie ich meine Zukunft vor mich sehe.

Ik zou het zeer op prijs stellen als iemand mij hierbij kan/wil helpen.:)
Alvast bedankt en met vriendelijke groet,
VWO6scholier;)
Je bent 3x een 's' en één keer een 't' vergeten.
pi_91857863
wat betekent: like a satallite, i'm in the orbit all the way around you ? mvg
:(
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')