quote:
Ja, ik ga er nu niet op in waar wel of niet een toestel voor die en die prijs te koop is. Ik meldde alleen maar van wat er op tweakers stond.
Maar waarom boeit het iemand iets welke andere telefoon iemand heeft?

Zowel iOS als Android hebben voor- en nadelen.
Ik vind dat je voor apps het beste uit bent met een iPhone of iPod Touch. Zitten natuurlijk onzin apps tussen, maar soms ook echt kwalitatieve games. Met Android valt dit mij soms nogal tegen. Voordelen van Android toestellen zijn dan bijvoorbeeld weer dat je alles lekker naar je eigen wens kan instellen, je eigen thema, je eigen stijl. Bij de iPhone is dit wat beperkter. Verdere voordelen zijn dat je geheugen later alsnog kan uitbreiden en de batterij meestal makkelijk te vervangen is.
De batterij van de iPhone 4 is trouwens ook wel redelijk makkelijk te vervangen. Je draait onderin de 2 schroefjes los en je kan de achterkant er uit schuiven (en direct de batterij vervangen). Natuurlijk niet zo makkelijk als de achterkant er bijvoorbeeld afschuiven maar goed.
Over 1 ding kunnen we het denk ik wel eens zijn: de batterij van de iPhone 4 gaat wel het langst mee van alle smartphones. Veel mensen kunnen nu makkelijk 2 of zelfs 3 en 4 dagen halen.Bij Android telefoons heb je gewoon meer keuze: alleen touchscreen, of toch ook qwerty erbij? Grootte van het scherm? Makkelijk batterij vervangen (als je dat wilt)?
Voordeel van de iPhone dan is dat er wel maar 1 model is, maar het dan wel super duidelijk is wat je er mee kan (terwijl dit bij HTC X, HTC Y, HTC Z, HTC A, HTC B etc.) soms een raadsel kan zijn. Ook heeft de iPhone vaak een strak design en 'werkt het gewoon'. Bij een Android telefoon is het soms toch wat meer puzzelen (ik denk namelijk wel dat iemand veel sneller leert met een iPhone om te gaan dan met een Android telefoon).
Maar ik dwaal een beetje af naar de hardware. Het ging over het OS (iOS vs Android, of Android vs iOS). Ik vind gewoon dat de iPhone kwa apps wint. Zowel kwalitatief als kwantitatief. (Ik ga nu niet in over de discussie of het gesloten is ofzo, want Google censureert soms net zoveel. Alleen omdat het ene bedrijf nu populairder is in de media dan de ander, betekent niet dat het bij de ander niet gebeurd. Als we over gesloten platforms willen praten kunnen we net zo goed over
Xbox Live beginnen (wat erg gesloten is voor ontwikkelaars)).
Widgets heeft de iPhone niet, en Android wel. Daar kan je dus gebruik van maken als je wilt (al vind ik ze niet altijd zo handig, maar genoeg mensen dus ook weer wel). Android wint.
Flash. Moeilijk onderwerp. Flash op de iPhone is er eigenlijk gewoon niet. Op Android wel, maar flash zuigt daarop soms wel (sommige pagina's laden perfect, terwijl bij andere pagina's je hele browser kan vastlopen). Moeilijk, moeilijk. Het beste is eigenlijk gewoon een optie: als een gebruiker gebruik wilt maken van flash, sta het dan toe (Apple!). Zet er desnoods iets bij van "Flash kan de snelheid van uw apparaat verslechteren. Daarnaast gaat uw batterij veel sneller leeg.". Of doe iets van dat je met je vinger eerst flash moet activeren (dus een flash game, dat je er eerst op drukt en dat het dan pas laadt). Voordeel van de twijfel bij Android (omdat daar simpelweg de keuze is). Android wint.

Snelheid. Ik vind dat de snelheid van de iPhone 4 absoluut wint van de meeste Android telefoons met een Snapdragon processor. Op de een of andere manier lijkt het toch dat
sommige Android telefoons vaak moeite hebben met 'niet langzaam worden'

Muziek. iPhone wint. Eerlijk is eerlijk. Het afspelen van muziek gaat lekker, snel en makkelijk een op een iPhone. De interface is gewoon het fijnst om mee te werken.

Uiteindelijk komt het toch gewoon aan op wat iemand fijner vind en aan je budget. Iemand die wel een smartphone wilt, maar niet zo heel erg technisch is heeft meer aan een iPhone. Bij Android is het wel handig als je wat meer technisch bent, maar dan kan je wel meer instellen naar je eigen wensen. Keuze(')s, keuze(')s, keuze(')s
EDIT: Vergelijkingen van verkoopsaantallen zijn trouwens wel oneerlijk. Het is oneerlijk om tientallen telefoons (en tablets!) met de iPhone te vergelijken (wat de meeste onderzoeken doen) of; te vergelijken met iPhone, iPod Touch en iPad.
Iets van 70 vs 3 apparaten is niet echt eerlijk. Zo zie ik iemand hier zeggen dat iOS steeds minder verkoopt. Klopt natuurlijk niet. iOS verkoopt steeds meer, maar Android verkoopt nog meer (dus voor allebei is er meer, maar bij Android NOG meer wegens meer apparaten).quote:
Op zaterdag 11 september 2010 17:12 schreef DennisMoore het volgende:[..]
Tja, 'k zou me er niet zo aan vastklampen als ik jou was. iPhone zit in een bepaalde niche (design in combi met simpelheid), en binnen die niche is nu nog niet veel keuze. Dus uiteraard zullen mensen die zo'n niche/mode-product willen kopen geneigd zijn opnieuw een Apple-product te kopen, ze kúnnen nu nog niet echt anders. En daarbij is de iPhone natuurlijk een kwalitatief prima product (dat mag ook wel voor zo'n prijs!), dat heb ik nooit ontkend. Alleen zitten er mij te veel beperkingen en verplichtingen aan. Maar da's minder relevant voor mensen die gaan voor 'design' en relatief simpele functionaliteit.
Daarbij komt ook nog eens dat er veel oude en veel budget Android toestellen in omloop zjin. Uiteraard scoren die lager in tevredenheid. Een eerlijker beeld zou je krijgen als je iPhone-bezitters en topmodel-Android-bezitters de vragen zou voorleggen

.
En tenslotte zal de vendor-lockin ook best meespelen bij Apple. Als jij voor een kapitaal aan iPhone-apps hebt gekocht (Android-apps zijn vaker gratis), dan is ook dat een drempel om over te stappen naar een ander OS.
Kijk, dit klinkt al beter dan dat gewellus en geniettus. Bij iPhone is alles gewoon simpeler, maar daardoor ook iets minder opties (want anders wordt het moeilijker). Bij Android is het iets minder simpel, maar dan heb je wel weer iets meer opties. Het ligt gewoon aan je smaak en je budget.
Ik vind trouwens ook dat Google gewoon minimale eisen aan toestellen moeten zetten als Android op een toestel wordt gebruikt. Is beter voor Google Android (want gebruikers zijn dan eerder tevreden) en dus ook voor de eindgebruikers.
Ik zelf koop zelden apps bij de App Store (altijd 'tijdelijk gratis' ofzo of gewoon gratis apps - en als ik het een keer doe is het hooguit 79 cent) [ja ja, heb zelf een iPhone]. Sinds 2009 heb ik hooguit 10 euro aan apps besteed, en over een paar maanden zitten we al in 2011. 1 van de redenen dat de iPhone zo'n succes is, is gewoon de App Store. Bij de Android Market moeten developers toch rekening houden met alle verschillende apparaten met verschillende snelheden, schermen etc.. Dat is echt een nadeel.
[ Bericht 7% gewijzigd door WSquater op 11-09-2010 17:39:50 ]