abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_86375852
quote:
Op maandag 13 september 2010 11:07 schreef snakelady het volgende:

[..]

Dat heb ik inderdaad ook, wat doe je als de corrigerende tik niet meer werkt, en blijkbaar werkt het bij vele niet aangezien ze de corrigerende tik moeten herhalen.
Vele mensen zijn dan ook gewoon slechte opvoeders. Reken maar dat mijn kinderen echt weten dat ze te ver zijn gegaan als ik de corrigerende tik moet hanteren. Die tik hoef ik echt niet te herhalen.

Sommige ouders trekken nou eenmaal heel snel aan de noodrem. Kinderen die meerdere keren in de week zonder eten naar bed gaan. Kinderen met dagenlang huisarrest. Kinderen die de ene klap na de andere moeten incasseren. Kinderen die constant worden uitgescholden. Veel ouders kunnen nou eenmaal niet opvoeden.
"In case of dissension, never dare to judge till you've heard the other side."
  maandag 13 september 2010 @ 11:17:17 #127
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_86375965
quote:
Op maandag 13 september 2010 11:10 schreef Karammel het volgende:

[..]

Een corrigerende tik is daar dan ook totaal niet op zijn plaats.

En verder ben ik totaal geen tegenstander van straffen hoor. Alleen vind ik buitenspelen en het spelen met vriendjes dermate belangrijk dat ik ze dat niet ga verbieden. Dan maar een keer geen zakgeld of wat eerder naar bed/eerder thuiskomen.
Als ze een paar dagen niet afspreekt is dat geen ramp hoor, op school speelt ze ook met haar vriendinnen.
Aangezien ze vaak al 3x in de week afspreekt.

Heb het nu wel over een 5 jarige overigens, ze krijgt nog geen zakgeld en eerder naar bed, zal haar niet zoveel uitmaken eigenlijk.

Wij straffen overigens weer nooit met haar kamertje, haar kamertje is haar veilige plek en geen strafplek ( naar mijn mening)
En je kan iets wat ze niet leuk vinden ook gewoon leuker maken.

En zeg ook niet dat dit de manier is voor ieder kind, ieder kind is anders en ieder kind reageerd anders op een bepaalde straf, maar er valt altijd wel iets op te verzinnen.
Bv geen tv kijken, eventueel spelcomputer afnemen, dat zijn zaken die geen kwaad kunnen voor de ontwikkeling als ze dat een aantal dagen missen.
De dames mogen iedere dag ongeveer een uur tv kijken, gaan ze daar ruzie over maken dan gaat de tv uit.
"One cries because one is sad. For example, I cry because others are stupid, and that makes me sad."
pi_86376171
Hier weleens een tik gegeven, maar daar voel ik me echt niet prettig bij. Wel uit onmacht, omdat ze weer agressief tegen Tyler doet.
Kim gaat tegenwoordig de gang in als ze stout doet. Wel eerst een waarschuwing, tot 3 tellen etc.
pi_86376193
quote:
Op maandag 13 september 2010 11:17 schreef snakelady het volgende:

[..]

Als ze een paar dagen niet afspreekt is dat geen ramp hoor, op school speelt ze ook met haar vriendinnen.
Aangezien ze vaak al 3x in de week afspreekt.

Heb het nu wel over een 5 jarige overigens, ze krijgt nog geen zakgeld en eerder naar bed, zal haar niet zoveel uitmaken eigenlijk.

Wij straffen overigens weer nooit met haar kamertje, haar kamertje is haar veilige plek en geen strafplek ( naar mijn mening)
En je kan iets wat ze niet leuk vinden ook gewoon leuker maken.

En zeg ook niet dat dit de manier is voor ieder kind, ieder kind is anders en ieder kind reageerd anders op een bepaalde straf, maar er valt altijd wel iets op te verzinnen.
Bv geen tv kijken, eventueel spelcomputer afnemen, dat zijn zaken die geen kwaad kunnen voor de ontwikkeling als ze dat een aantal dagen missen.
De dames mogen iedere dag ongeveer een uur tv kijken, gaan ze daar ruzie over maken dan gaat de tv uit.
Het lijkt me niet meer dan normaal dat verschillende ouders er verschillende methodes op na houden. En de één hoeft echt niet beter te werken dan de ander. Mijn ouders waren er erg goed in om de indruk te geven dat slecht gedrag niet beloond wordt. Daar begint het allemaal bij. Daarnaast was boos worden vrijwel altijd voldoende. De straffen die ik net opperde hebben ze geloof ik een enkele keer gebruikt om mee te dreigen, maar ik ben zelden echt gestraft.

Heel goed overigens dat haar kamer als veilige plek wordt gezien. Bij mij was het ook absoluut geen strafplek. Al hoorde buiten spelen en met vriendjes spelen ook niet tot de opties. Niet omdat het echt kwaad kan, maar omdat het niet lekker voelt net als de kamer als strafplek gebruiken. De spelcomputer en tv zijn wat dat betreft goede opties inderdaad.
  maandag 13 september 2010 @ 11:28:03 #130
11682 Moonah
Jolie femme
pi_86376261
quote:
Op maandag 13 september 2010 11:25 schreef Karammel het volgende:
maar omdat het niet lekker voelt
En een tik/mep/klap zou wel lekker voelen?
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
  maandag 13 september 2010 @ 11:28:23 #131
12713 trui
enorm aantrekkelijk!
pi_86376275
:D
in de haak.
pi_86376466
quote:
Op maandag 13 september 2010 11:09 schreef Moonah het volgende:

[..]

Nou, gezien de stelligheid waarmee je eea beweert mag je dat ' bescheiden' er wel af laten! :D
Ja, want als we misschien aan een corrigerende tik doen zijn we brute mishandelaars. :')
Ik veroordeel jou toch ook niet dat jij weet dat je nooit aan corrigerende tikken zal doen?
pi_86376559
quote:
Op maandag 13 september 2010 11:34 schreef nummer_zoveel het volgende:

[..]

Ja, want als we misschien aan een corrigerende tik doen zijn we brute mishandelaars. :')
Ik veroordeel jou toch ook niet dat jij weet dat je nooit aan corrigerende tikken zal doen?
dat zegt toch niemand? waarom reageer je zo boos? niemand maakt je toch uit voor brute mishandelaar?
Your mind don't know how you're taking all the shit you see
Dont believe anyone but most of all dont believe me
God damn right it's a beautiful day Uh-huh
pi_86376640
quote:
Op maandag 13 september 2010 11:28 schreef Moonah het volgende:

[..]

En een tik/mep/klap zou wel lekker voelen?
Daar heb ik bijzonder weinig bezwaar bij inderdaad. Het kletst ook zo lekker.
pi_86376718
quote:
Op maandag 13 september 2010 11:40 schreef Karammel het volgende:

[..]

Daar heb ik bijzonder weinig bezwaar bij inderdaad. Het kletst ook zo lekker.
Op de billen he. Blote billen. :9~
pi_86376761
quote:
Op maandag 13 september 2010 11:37 schreef simmu het volgende:

[..]

dat zegt toch niemand? waarom reageer je zo boos? niemand maakt je toch uit voor brute mishandelaar?
Ik ben niet boos. Ik snap niet waarom Moonah zo reageert. Zij reageert alsof mensen die misschien aan corrigerende tikken doen brute mishandelaars zijn.
pi_86377228
quote:
Op maandag 13 september 2010 11:43 schreef nummer_zoveel het volgende:

[..]

Ik ben niet boos. Ik snap niet waarom Moonah zo reageert. Zij reageert alsof mensen die misschien aan corrigerende tikken doen brute mishandelaars zijn.
dat lees ik er niet uit hoor. enkel dat zij er niet aan moet denken om zelf een dergelijk beleid te voeren bij haar kind.
Your mind don't know how you're taking all the shit you see
Dont believe anyone but most of all dont believe me
God damn right it's a beautiful day Uh-huh
  maandag 13 september 2010 @ 13:34:10 #138
22740 Grijs
en eigenwijs
pi_86379884
quote:
Op maandag 13 september 2010 10:38 schreef Moonah het volgende:
En bovenal: Hoe kun je nu iemand van wie je zo immens veel houdt, een kind dat afhankelijk van je is, nu pijn doen? Werkelijk, ik kan daar niet bij. Als ik het me alleen al probeer voor te stellen krijg ik al buikpijn. :{
Nou... opvoeden doet pijn, vind ik. Jij hebt het hier over fysieke pijn, maar alle correctie geeft pijn, op wat voor manier je het ook doet. Het kind voelt zich beperkt/onbegrepen/tekortgedaan etc. En dat gevoel kun je niet altijd voorkomen als ouder (en ik denk dat dat ook niet goed zal zijn voor de weerbaarheid van je kind). Correcties zijn regelmatig nodig.
Je kunt het hebben over de manier waarop je dat doet, maar ik kan niet zeggen dat de ene manier van corrigeren meer kans op mishandeling geeft dan de andere. Er zijn meer manieren van mishandeling dan alleen fysiek. Ik snap dan ook altijd niet die ophef over een corrigerende tik (->fysieke mishandeling) en dat er niet wordt gesproken over bijvoorbeeld stemverheffing (->schelden) of verbale terechtwijzingen (->denigrerende opmerkingen).
"Het meeste werk is onbegonnen werk
...eenmaal begonnen wordt het al snel minder"
- [i]Rikkert Zuiderveld[/i]
  maandag 13 september 2010 @ 13:43:17 #139
11682 Moonah
Jolie femme
pi_86380155
quote:
Op maandag 13 september 2010 13:34 schreef Grijs het volgende:

[..]

Nou... opvoeden doet pijn, vind ik. Jij hebt het hier over fysieke pijn, maar alle correctie geeft pijn, op wat voor manier je het ook doet. Het kind voelt zich beperkt/onbegrepen/tekortgedaan etc. En dat gevoel kun je niet altijd voorkomen als ouder (en ik denk dat dat ook niet goed zal zijn voor de weerbaarheid van je kind). Correcties zijn regelmatig nodig.
Ben ik niet met je eens. Grenzen aangeven geeft een kind een gevoel van veiligheid. En weerbaarheid leert een kind ook in andere situaties dan alleen middels correcties. Thuis dient imo een vertrouwde, veilige haven te zijn, zonder angst voor wat voor pijn dan ook.
quote:
Je kunt het hebben over de manier waarop je dat doet, maar ik kan niet zeggen dat de ene manier van corrigeren meer kans op mishandeling geeft dan de andere. Er zijn meer manieren van mishandeling dan alleen fysiek. Ik snap dan ook altijd niet die ophef over een corrigerende tik (->fysieke mishandeling) en dat er niet wordt gesproken over bijvoorbeeld stemverheffing (->schelden) of verbale terechtwijzingen (->denigrerende opmerkingen).
Grijs, natuurlijk weet ik dat er meerdere vormen van mishandeling bestaan. En verbale mishandeling kan net zulke of zelfs ergere schade aanrichten als fysieke. Maar in dit topic gaat het over de ' tik'. Vandaar.

Oh en Nummer_Zoveel..... lees mijn posts zoals je ze wil lezen, maar leg ,me geen woorden in de mond aub.
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
pi_86380731
quote:
Op maandag 13 september 2010 13:43 schreef Moonah het volgende:
Ben ik niet met je eens. Grenzen aangeven geeft een kind een gevoel van veiligheid. En weerbaarheid leert een kind ook in andere situaties dan alleen middels correcties. Thuis dient imo een vertrouwde, veilige haven te zijn, zonder angst voor wat voor pijn dan ook.
Met een tik kun je in principe natuurlijk ook heel duidelijk grenzen aangeven. Daar staat tegenover dat een boze ouder ook bedreigend is als ie alleen verbaal corrigeert, want geeft aan dat het kind iets verkeerd heeft gedaan.
Dat is nooit leuk, ongeacht de manier waarop het gebracht wordt.
Ik doe wel mee in de opvoeden doet nou eenmaal pijn gedachte.
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
  maandag 13 september 2010 @ 15:30:51 #141
22740 Grijs
en eigenwijs
pi_86383629
Ja, Vanyel je geeft precies weer wat ik bedoel.
Als ik een grens aangeef (op wat voor manier ook), is mijn kind niet direct dankbaar daarvoor, zelfs niet als ik duidelijk aangeef waarom...
"Het meeste werk is onbegonnen werk
...eenmaal begonnen wordt het al snel minder"
- [i]Rikkert Zuiderveld[/i]
  maandag 13 september 2010 @ 16:10:00 #142
7554 Spuuglokje
Domestic Goddess
pi_86385164
quote:
Op maandag 13 september 2010 10:58 schreef Karammel het volgende:

[..]

Persoonlijk vind ik een niet-buitenspeelstraf of een niet-metvriendjesafspreekstraf erger dan een corrigerende tik. De corrigerende tik is een uitstekende manier om aan te geven dat je kind écht te ver is gegaan. En nee... Dat doe je niet als het een vaas per ongeluk heeft omgegooid of als het veel te laat thuis is gekomen. Dat doe je alleen als het waarschuwing na waarschuwing negeert. Als laatste 'redmiddel'. Al klinkt dat behoorlijk desperate.

Bij mij werkte het in ieder geval, net als bij TS, erg goed. De keren dat ik een corrigerende tik heb gekregen zullen net niet op één hand te tellen zijn, maar veel meer zullen er niet langs zijn gekomen. En ik wist erg goed dat die tik op zijn plaats was. Dan was ik namelijk flink te ver gegaan. Dat doet een kind nou eenmaal eens in de zoveel tijd. Grenzen opzoeken.

Alternatieve straffen zoals huisarrest of het niet met vriendjes af mogen spreken heb ik nooit gehad. Daar zal een kind nooit beter van worden.
Ik geef liever als laatste 'redmiddel' een niet-buitenspeelstraf of een niet-metvriendjesafspreekstraf dan een corrigerende tik.
Vroeger heb ik ook best wat keren corrigerende tikken gekregen, en ben daar maar in 1 opzicht beter van geworden: dat ik weet dat ik mijn kind dat niet aan wil doen.
pi_86385424
quote:
Op maandag 13 september 2010 16:10 schreef Spuuglokje het volgende:

[..]

Ik geef liever als laatste 'redmiddel' een niet-buitenspeelstraf of een niet-metvriendjesafspreekstraf dan een corrigerende tik.
Vroeger heb ik ook best wat keren corrigerende tikken gekregen, en ben daar maar in 1 opzicht beter van geworden: dat ik weet dat ik mijn kind dat niet aan wil doen.
Mn moeder was ook regelmatig geslagen door haar vader, sinds ze weet hoe het was wist ze dat ze het bij haar eigen kinderen niet wilde toepassen.
En ik heb gewoon goede opvoeding gehad zonder te slaan.
Vader van mn moeder ook verontwaardigd hoeveel geduld ze had... tja als je je best doet zijn er meer mogelijkheden.

Scholen en kinderdagverblijven kunnen kinderen toch ook dingen leren en corrigeren zonder te slaan.

Zelfs misdadigers worden niet meer geslagen of mishandeld wanneer ze een straf krijgen, maar ouders blijven het nog wel steeds doen.
  maandag 13 september 2010 @ 16:49:22 #144
11803 Vivi
Computer off. Life on.
pi_86386743
quote:
Op maandag 13 september 2010 11:43 schreef nummer_zoveel het volgende:

[..]

Mens, wat kan jij toch dom zwetsen, je bent werkelijk niet in staat een discussie te voeren zonder anderen te beschuldigen van oneerlijkheid omdat het niet mogelijk voor je is buiten je eigen straatje te denken. En vervolgens voel je je over van alles aangevallen. En ja, ik vind je een slechte opvoeder als je je kind slaat. Ik ben tenminste eerlijk :') .

En ik vind het eigenlijk nog enger om je kind te slaan vanuit een berekende gemoedstoestand, more so dan uit een schrikreflex.
Ik adem in en kalmeer. Ik adem uit en glimlach.
  maandag 13 september 2010 @ 16:52:56 #145
11803 Vivi
Computer off. Life on.
pi_86386890
quote:
Op maandag 13 september 2010 13:43 schreef Moonah het volgende:

[..]

Volledig mee eens!
Ik adem in en kalmeer. Ik adem uit en glimlach.
pi_86388609
quote:
Op maandag 13 september 2010 16:49 schreef Vivi het volgende:

[..]

Mens, wat kan jij toch dom zwetsen, je bent werkelijk niet in staat een discussie te voeren zonder anderen te beschuldigen van oneerlijkheid omdat het niet mogelijk voor je is buiten je eigen straatje te denken. En vervolgens voel je je over van alles aangevallen. En ja, ik vind je een slechte opvoeder als je je kind slaat. Ik ben tenminste eerlijk :') .

En ik vind het eigenlijk nog enger om je kind te slaan vanuit een berekende gemoedstoestand, more so dan uit een schrikreflex.
Oh god, komt zij ook weer de hoek om kijken.
Laat me eens met rust, troela. Jij bent echt zo'n griet die een opmerking die ik ooit eens tegen je maakte niet vergeet, en steeds terug komt om me op te zoeken en aan te vallen. Kreng.

En nu negeer ik je. Voor altijd. Zeg en scheld maar wat je wilt, ik reageer nooooit meer op jou. :)
  maandag 13 september 2010 @ 17:47:09 #147
267540 Books
Vorige Mibosmama's
pi_86388825
Hmmm iets over goede voorbeeld en de achterkant van een varken of zoiets en had ik een paar maanden terug ook al niet een discussie met jou over je kortzichtigheid (Attachment Parenting topic).

Maar goed volgens mij is iedereen lichtelijk irritant vandaag waarvan ik waarschijnlijk de grootste ben dus ik stop maar even met reageren voor vandaag denk ik zo.
pi_86389121
quote:
Op maandag 13 september 2010 16:10 schreef Spuuglokje het volgende:

[..]

Dan zullen jouw ouders de corrigerende tik anders begrepen hebben dan mijn ouders. Ik heb me thuis nooit, maar dan ook nooit onveilig gevoeld. Ook hebben mijn ouders mij nooit pijn gedaan op welke manier dan ook. De corrigerende tik doet geen pijn, maar laat je wel schrikken.

Er zijn momenten geweest dat ik samen met mijn broertje het bloed onder de nagels van mijn ouders heb gehaald. Een kind doet dat soort dingen nou eenmaal zo eens in de zoveel tijd. Dan wist ik erg goed dat ik meerdere grenzen had gepasseerd en dus écht te ver ging. Als op dat moment de corrigerende tik langs kwam werkte dat echt als een wake-up call. Júist omdat het zo enorm sporadisch voorkwam. Op dat soort momenten waren straffen wel het laatste waar ik om gaf.

Ik kan me overigens goed voorstellen dat vele kinderen nooit in aanmerking zullen komen voor een tik, maar twee broertjes bij elkaar kunnen erg ver gaan.

De corrigerende tik an sich is een uitstekend middel om aan te geven waar de grenzen liggen. Het is alleen jammer dat talloze ouders veel te snel naar dit redmiddel grijpen.
pi_86389531
Hoezo doet een corrigerende tik geen pijn? Je slaat toch? Je laat met kracht je hand op je kind neer komen. En vaak dus als je al je zelfbeheersing verliest.. Je kan dan dus wel je klap onder controle houden, maar het lukt je niet om je kind te bedaren? Daar geloof ik niet in.
Bovendien is het zo vernederend om je kind te slaan. Het is schijnbaar bedoeld om een schrikreactie te weeg te brengen, maar uiteindelijk voelt je kind zich alleen maar heel erg klein :N
Het zien duurt een seconde, de gedachte blijft voor altijd.
pi_86389909
quote:
Op maandag 13 september 2010 18:12 schreef Jurk het volgende:
Hoezo doet een corrigerende tik geen pijn? Je slaat toch? Je laat met kracht je hand op je kind neer komen. En vaak dus als je al je zelfbeheersing verliest.. Je kan dan dus wel je klap onder controle houden, maar het lukt je niet om je kind te bedaren? Daar geloof ik niet in.
Bovendien is het zo vernederend om je kind te slaan. Het is schijnbaar bedoeld om een schrikreactie te weeg te brengen, maar uiteindelijk voelt je kind zich alleen maar heel erg klein :N
Ik kreeg ze vroeger ook en nee, zo'n tik hoeft echt geen pijn te doen. Je laat je hand op een kind neerkomen, dat hoeft niet met grote kracht om een schrikreactie op gang te brengen. Corrigerend tikken is geen slaan.
Toen ik ouder werd, ging ik het als vernederend ervaren, maar dat kwam pas rond de 11/12 jaar oid. Toen deden mijn ouders het dan ook niet meer.
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')