Vele mensen zijn dan ook gewoon slechte opvoeders. Reken maar dat mijn kinderen echt weten dat ze te ver zijn gegaan als ik de corrigerende tik moet hanteren. Die tik hoef ik echt niet te herhalen.quote:Op maandag 13 september 2010 11:07 schreef snakelady het volgende:
[..]
Dat heb ik inderdaad ook, wat doe je als de corrigerende tik niet meer werkt, en blijkbaar werkt het bij vele niet aangezien ze de corrigerende tik moeten herhalen.
Als ze een paar dagen niet afspreekt is dat geen ramp hoor, op school speelt ze ook met haar vriendinnen.quote:Op maandag 13 september 2010 11:10 schreef Karammel het volgende:
[..]
Een corrigerende tik is daar dan ook totaal niet op zijn plaats.
En verder ben ik totaal geen tegenstander van straffen hoor. Alleen vind ik buitenspelen en het spelen met vriendjes dermate belangrijk dat ik ze dat niet ga verbieden. Dan maar een keer geen zakgeld of wat eerder naar bed/eerder thuiskomen.
Het lijkt me niet meer dan normaal dat verschillende ouders er verschillende methodes op na houden. En de één hoeft echt niet beter te werken dan de ander. Mijn ouders waren er erg goed in om de indruk te geven dat slecht gedrag niet beloond wordt. Daar begint het allemaal bij. Daarnaast was boos worden vrijwel altijd voldoende. De straffen die ik net opperde hebben ze geloof ik een enkele keer gebruikt om mee te dreigen, maar ik ben zelden echt gestraft.quote:Op maandag 13 september 2010 11:17 schreef snakelady het volgende:
[..]
Als ze een paar dagen niet afspreekt is dat geen ramp hoor, op school speelt ze ook met haar vriendinnen.
Aangezien ze vaak al 3x in de week afspreekt.
Heb het nu wel over een 5 jarige overigens, ze krijgt nog geen zakgeld en eerder naar bed, zal haar niet zoveel uitmaken eigenlijk.
Wij straffen overigens weer nooit met haar kamertje, haar kamertje is haar veilige plek en geen strafplek ( naar mijn mening)
En je kan iets wat ze niet leuk vinden ook gewoon leuker maken.
En zeg ook niet dat dit de manier is voor ieder kind, ieder kind is anders en ieder kind reageerd anders op een bepaalde straf, maar er valt altijd wel iets op te verzinnen.
Bv geen tv kijken, eventueel spelcomputer afnemen, dat zijn zaken die geen kwaad kunnen voor de ontwikkeling als ze dat een aantal dagen missen.
De dames mogen iedere dag ongeveer een uur tv kijken, gaan ze daar ruzie over maken dan gaat de tv uit.
En een tik/mep/klap zou wel lekker voelen?quote:
Ja, want als we misschien aan een corrigerende tik doen zijn we brute mishandelaars.quote:Op maandag 13 september 2010 11:09 schreef Moonah het volgende:
[..]
Nou, gezien de stelligheid waarmee je eea beweert mag je dat ' bescheiden' er wel af laten!
dat zegt toch niemand? waarom reageer je zo boos? niemand maakt je toch uit voor brute mishandelaar?quote:Op maandag 13 september 2010 11:34 schreef nummer_zoveel het volgende:
[..]
Ja, want als we misschien aan een corrigerende tik doen zijn we brute mishandelaars.![]()
Ik veroordeel jou toch ook niet dat jij weet dat je nooit aan corrigerende tikken zal doen?
Daar heb ik bijzonder weinig bezwaar bij inderdaad. Het kletst ook zo lekker.quote:Op maandag 13 september 2010 11:28 schreef Moonah het volgende:
[..]
En een tik/mep/klap zou wel lekker voelen?
Op de billen he. Blote billen.quote:Op maandag 13 september 2010 11:40 schreef Karammel het volgende:
[..]
Daar heb ik bijzonder weinig bezwaar bij inderdaad. Het kletst ook zo lekker.
Ik ben niet boos. Ik snap niet waarom Moonah zo reageert. Zij reageert alsof mensen die misschien aan corrigerende tikken doen brute mishandelaars zijn.quote:Op maandag 13 september 2010 11:37 schreef simmu het volgende:
[..]
dat zegt toch niemand? waarom reageer je zo boos? niemand maakt je toch uit voor brute mishandelaar?
dat lees ik er niet uit hoor. enkel dat zij er niet aan moet denken om zelf een dergelijk beleid te voeren bij haar kind.quote:Op maandag 13 september 2010 11:43 schreef nummer_zoveel het volgende:
[..]
Ik ben niet boos. Ik snap niet waarom Moonah zo reageert. Zij reageert alsof mensen die misschien aan corrigerende tikken doen brute mishandelaars zijn.
Nou... opvoeden doet pijn, vind ik. Jij hebt het hier over fysieke pijn, maar alle correctie geeft pijn, op wat voor manier je het ook doet. Het kind voelt zich beperkt/onbegrepen/tekortgedaan etc. En dat gevoel kun je niet altijd voorkomen als ouder (en ik denk dat dat ook niet goed zal zijn voor de weerbaarheid van je kind). Correcties zijn regelmatig nodig.quote:Op maandag 13 september 2010 10:38 schreef Moonah het volgende:
En bovenal: Hoe kun je nu iemand van wie je zo immens veel houdt, een kind dat afhankelijk van je is, nu pijn doen? Werkelijk, ik kan daar niet bij. Als ik het me alleen al probeer voor te stellen krijg ik al buikpijn.
Ben ik niet met je eens. Grenzen aangeven geeft een kind een gevoel van veiligheid. En weerbaarheid leert een kind ook in andere situaties dan alleen middels correcties. Thuis dient imo een vertrouwde, veilige haven te zijn, zonder angst voor wat voor pijn dan ook.quote:Op maandag 13 september 2010 13:34 schreef Grijs het volgende:
[..]
Nou... opvoeden doet pijn, vind ik. Jij hebt het hier over fysieke pijn, maar alle correctie geeft pijn, op wat voor manier je het ook doet. Het kind voelt zich beperkt/onbegrepen/tekortgedaan etc. En dat gevoel kun je niet altijd voorkomen als ouder (en ik denk dat dat ook niet goed zal zijn voor de weerbaarheid van je kind). Correcties zijn regelmatig nodig.
Grijs, natuurlijk weet ik dat er meerdere vormen van mishandeling bestaan. En verbale mishandeling kan net zulke of zelfs ergere schade aanrichten als fysieke. Maar in dit topic gaat het over de ' tik'. Vandaar.quote:Je kunt het hebben over de manier waarop je dat doet, maar ik kan niet zeggen dat de ene manier van corrigeren meer kans op mishandeling geeft dan de andere. Er zijn meer manieren van mishandeling dan alleen fysiek. Ik snap dan ook altijd niet die ophef over een corrigerende tik (->fysieke mishandeling) en dat er niet wordt gesproken over bijvoorbeeld stemverheffing (->schelden) of verbale terechtwijzingen (->denigrerende opmerkingen).
Met een tik kun je in principe natuurlijk ook heel duidelijk grenzen aangeven. Daar staat tegenover dat een boze ouder ook bedreigend is als ie alleen verbaal corrigeert, want geeft aan dat het kind iets verkeerd heeft gedaan.quote:Op maandag 13 september 2010 13:43 schreef Moonah het volgende:
Ben ik niet met je eens. Grenzen aangeven geeft een kind een gevoel van veiligheid. En weerbaarheid leert een kind ook in andere situaties dan alleen middels correcties. Thuis dient imo een vertrouwde, veilige haven te zijn, zonder angst voor wat voor pijn dan ook.
Ik geef liever als laatste 'redmiddel' een niet-buitenspeelstraf of een niet-metvriendjesafspreekstraf dan een corrigerende tik.quote:Op maandag 13 september 2010 10:58 schreef Karammel het volgende:
[..]
Persoonlijk vind ik een niet-buitenspeelstraf of een niet-metvriendjesafspreekstraf erger dan een corrigerende tik. De corrigerende tik is een uitstekende manier om aan te geven dat je kind écht te ver is gegaan. En nee... Dat doe je niet als het een vaas per ongeluk heeft omgegooid of als het veel te laat thuis is gekomen. Dat doe je alleen als het waarschuwing na waarschuwing negeert. Als laatste 'redmiddel'. Al klinkt dat behoorlijk desperate.
Bij mij werkte het in ieder geval, net als bij TS, erg goed. De keren dat ik een corrigerende tik heb gekregen zullen net niet op één hand te tellen zijn, maar veel meer zullen er niet langs zijn gekomen. En ik wist erg goed dat die tik op zijn plaats was. Dan was ik namelijk flink te ver gegaan. Dat doet een kind nou eenmaal eens in de zoveel tijd. Grenzen opzoeken.
Alternatieve straffen zoals huisarrest of het niet met vriendjes af mogen spreken heb ik nooit gehad. Daar zal een kind nooit beter van worden.
Mn moeder was ook regelmatig geslagen door haar vader, sinds ze weet hoe het was wist ze dat ze het bij haar eigen kinderen niet wilde toepassen.quote:Op maandag 13 september 2010 16:10 schreef Spuuglokje het volgende:
[..]
Ik geef liever als laatste 'redmiddel' een niet-buitenspeelstraf of een niet-metvriendjesafspreekstraf dan een corrigerende tik.
Vroeger heb ik ook best wat keren corrigerende tikken gekregen, en ben daar maar in 1 opzicht beter van geworden: dat ik weet dat ik mijn kind dat niet aan wil doen.
Mens, wat kan jij toch dom zwetsen, je bent werkelijk niet in staat een discussie te voeren zonder anderen te beschuldigen van oneerlijkheid omdat het niet mogelijk voor je is buiten je eigen straatje te denken. En vervolgens voel je je over van alles aangevallen. En ja, ik vind je een slechte opvoeder als je je kind slaat. Ik ben tenminste eerlijkquote:Op maandag 13 september 2010 11:43 schreef nummer_zoveel het volgende:
[..]
Ik ben niet boos. Ik snap niet waarom Moonah zo reageert. Zij reageert alsof mensen die misschien aan corrigerende tikken doen brute mishandelaars zijn.
Volledig mee eens!quote:Op maandag 13 september 2010 13:43 schreef Moonah het volgende:
[..]
Ben ik niet met je eens. Grenzen aangeven geeft een kind een gevoel van veiligheid. En weerbaarheid leert een kind ook in andere situaties dan alleen middels correcties. Thuis dient imo een vertrouwde, veilige haven te zijn, zonder angst voor wat voor pijn dan ook.
Oh god, komt zij ook weer de hoek om kijken.quote:Op maandag 13 september 2010 16:49 schreef Vivi het volgende:
[..]
Mens, wat kan jij toch dom zwetsen, je bent werkelijk niet in staat een discussie te voeren zonder anderen te beschuldigen van oneerlijkheid omdat het niet mogelijk voor je is buiten je eigen straatje te denken. En vervolgens voel je je over van alles aangevallen. En ja, ik vind je een slechte opvoeder als je je kind slaat. Ik ben tenminste eerlijk.
En ik vind het eigenlijk nog enger om je kind te slaan vanuit een berekende gemoedstoestand, more so dan uit een schrikreflex.
Dan zullen jouw ouders de corrigerende tik anders begrepen hebben dan mijn ouders. Ik heb me thuis nooit, maar dan ook nooit onveilig gevoeld. Ook hebben mijn ouders mij nooit pijn gedaan op welke manier dan ook. De corrigerende tik doet geen pijn, maar laat je wel schrikken.quote:Op maandag 13 september 2010 16:10 schreef Spuuglokje het volgende:
[..]
Ik geef liever als laatste 'redmiddel' een niet-buitenspeelstraf of een niet-metvriendjesafspreekstraf dan een corrigerende tik.
Vroeger heb ik ook best wat keren corrigerende tikken gekregen, en ben daar maar in 1 opzicht beter van geworden: dat ik weet dat ik mijn kind dat niet aan wil doen.
Ik kreeg ze vroeger ook en nee, zo'n tik hoeft echt geen pijn te doen. Je laat je hand op een kind neerkomen, dat hoeft niet met grote kracht om een schrikreactie op gang te brengen. Corrigerend tikken is geen slaan.quote:Op maandag 13 september 2010 18:12 schreef Jurk het volgende:
Hoezo doet een corrigerende tik geen pijn? Je slaat toch? Je laat met kracht je hand op je kind neer komen. En vaak dus als je al je zelfbeheersing verliest.. Je kan dan dus wel je klap onder controle houden, maar het lukt je niet om je kind te bedaren? Daar geloof ik niet in.
Bovendien is het zo vernederend om je kind te slaan. Het is schijnbaar bedoeld om een schrikreactie te weeg te brengen, maar uiteindelijk voelt je kind zich alleen maar heel erg klein
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |