Onze dag in Tokyo begint met goed eten. We zijn eens van plan het ontbijt in het hotel te nemen. Dat is in buffetvorm, dus buik vol, genoeg drinken en vooral van alles uitproberen. Natuurlijk zitten er ook andere buitenlandse gasten die me al vol afgrijzen aankijken als ik zeewiersalade pak. En dat is niet eens heel bijzonder, vind ik dan. Eenmaal buiten gekomen merken we dat het weer een warme dag is, het moet wel 35+ graden zijn. Buiten is het nog wel te houden, door wat wind. In de ondergrondse daarentegen is het niet uit te houden.
Metrokaartje voor de gehele dag kopen en gaan. De eerste stop is Harajuku, bekend van vreemde kledingstijlen, eigenzinnige jeugd en een moderator hier op FOK!
Harajuku staat nog steeds bekend als de plaats waar cosplay gebezigd wordt. Japanse meiden, sporadisch jongens, die zich verkleden als van alles en nog wat. Eigenzinnig als ze zijn gaan ze bij de ingang van de Meji schrijn staan en willen aandacht. Maar niet op een Dries Roelvink manier. Subtiel. Je moet deze mensen natuurlijk wel netjes vragen of je een foto mag nemen. het staat er zelfs duidelijk, maar toch, buitenlandse toeristen die het weer moeten negeren. Nou ja, ik vraag het wel en krijg een bloeddorstige blik als 'ja, het mag'.

Mocht je op de meid hierboven een oogje hebben, gelukkig is de juiste winkel in de buurt. Volgens mij houd ze van kersensmaak, maar heeft ze alleen een servetje nodig...

Als je denkt dat het een en al rare mode is in Harajuku moet ik je teleurstellen. Er zijn ook normale hippe winkels, die iets minder opvallende kleding verkopen.

Vlakbij Harajuku ligt Yoyoghi-park, een van mijn favoriete plekken van de stad. Waarom? Op zondag is daar zo veel te zien en het verveelt nooit. Weer of geen weer, het is er druk. Eerst een rondje park, even kijken bij de uitlaatplek voor de honden. Maar het is te warm, dus de eigenaren laten zich niet zien. Logisch ook, ik heb het al warm, laat staan zo'n beest dat wel haar heeft.
Terug naar de ingang dan maar. En ja hoor, we zijn ze al lopen. De rockers van het park. Elke zondag, zo rond 2 uur, zijn ze er weer. Mensen die zich helemaal in het Elvis-tijdperk wanen en zich helemaal laten gaan. Niet een half uurtje, nee, gewoon de hele middag. Niet met z'n drieën, nee, er zijn er een stuk of twintig. We beginnen ze al te herkennen, het is wachten op de dag dat andersom ook het geval is...
Na een tijdje entertainment is het weer tijd voor wat anders. De Grand Sumo is vandaag gestart, dus we gaan naar Ryugoku, het district waar het prestigieuze toernooi gehouden wordt. Drie maal per jaar wordt daar uitgevochten wie zich een tijdje de meester mag noemen van de vechtersbazen. Nou ja, het is meer ritueel dan vechten, maar toch indrukwekkend om te zien.
Even vragen of hij wilt lachen:

Het is ondertussen avond geworden, dus we gaan weer eens eten. Het ‘geheim’ tot betaalbaar eten in Tokio is het volgende. Warenhuizen. De benedenverdiepingen staan namelijk vol met standjes met van alles en nog wat. Leuk om te shoppen, nog leuker om op jacht naar eten te gaan. Je ziet er maar weinig buitenlanders, maar je wordt wel prima geholpen door de verschillende standmedewerkers als je iets te vragend kijkt. Al hoeft een vrouw me echt niet uit te leggen wat okonomiyaki is, ik keek twee gerechten er naast. Maar ach, met twee woorden Engels, “eg” en “mix” heeft ze de essentie wel te pakken. Over dit gerecht komt nog meer, maar pas later in de week, als ik het zelf ga maken.

Na ons simpele, maar lekker avondeten, gaan we boven de grond. Ikebukuro is zo’n district waar van alles te doen is. Shoppen, uitgaan, gamen en vage ijsjes eten. Dat laatste heb ik nog niet gedaan, dat komt in hetzelfde verslag als de okonomiyaki, later in de week

En natuurlijk trommelen ze weer wild op de verschillende games in de arcadehallen. Muziekgames zijn helemaal hot. Vaak zijn er kasten waar je gitaar, keyboard, scratching etc. kan spelen. Deze zijn dan met elkaar verbonden via een netwerk of zelfs het internet om met elkaar een nummer perfect te spelen. Want ik weet niet hoe vaak ze oefenen, maar ze kunnen er wat van. Als je denkt dat je goed bent in Rock band of Guitar Hero, maak je borst maar nat