de vuistregel is dat je 3 keer per uur je watervolume moet filteren, dus 700 l/u is voor een 233 l aquarium, 440 l/u is voor een 146 l aquarium. maar dit zijn vuistregels, er komt een hoop meer bij kijken. je aquarium zal zeker niet in een keer smerig worden door het omschakelen. doe wel het filtermateriaal van je oude filter over naar het nieuwe he, dat is heel belangrijk.quote:Op woensdag 15 september 2010 14:04 schreef Markster het volgende:
Shit ik moet vandaag echt die eheim eraan hangen, hoewel die net voldoende is.
(440L/u voor aqua tot 250L, apart, aangezien mijn huidige filterpomp 700l/u doet, en die ook voor aqua tot 250L is.)
Maar ik zie dat me aquarium leeg begint te lopen, dus moet vandaag echt ff switchen
ja ivm bacterien bedoel je ?quote:Op woensdag 15 september 2010 14:36 schreef Byte_Me het volgende:
[..]
de vuistregel is dat je 3 keer per uur je watervolume moet filteren, dus 700 l/u is voor een 233 l aquarium, 440 l/u is voor een 146 l aquarium. maar dit zijn vuistregels, er komt een hoop meer bij kijken. je aquarium zal zeker niet in een keer smerig worden door het omschakelen. doe wel het filtermateriaal van je oude filter over naar het nieuwe he, dat is heel belangrijk.
Hoeveel aan pomp rond kan slingeren is van belang maar de volume van je filter speelt zeer zeker ook een hele belangrijke rol. Je kan je water nog zo hard doorheen pompen maar als jij een handje pijpjes in je filter doet en voor de rest met watten opvult zal het niet echt werken..quote:Op woensdag 15 september 2010 14:04 schreef Markster het volgende:
Shit ik moet vandaag echt die eheim eraan hangen, hoewel die net voldoende is.
(440L/u voor aqua tot 250L, apart, aangezien mijn huidige filterpomp 700l/u doet, en die ook voor aqua tot 250L is.)
Maar ik zie dat me aquarium leeg begint te lopen, dus moet vandaag echt ff switchen
Weet je het wel heel zeker dat hij geen panty's heeft ? Ik bedoel.. Heb je het ook echt aan hem gevraagd?quote:Op woensdag 15 september 2010 00:47 schreef Faithfulness het volgende:
[..]
Ik ben getrouwd. Met een man.![]()
En zelf draag ik geen panty's.
Maar goed, ik heb een eheim met twee laagjes erin. Ik had alleen dus alles door elkaar gegooit, en per ongeluk de filterwatten op de verkeerde plek gedaan
(Hoe duidelijk wil je hebben dat ik een vrouw ben?)
het is een externe pomp ja (intern hoef ik nooit meer) Zal morgen eens beetje kantelen en doen.quote:Op donderdag 16 september 2010 19:31 schreef Catch22- het volgende:
heb je de pomp al lichtjes gekanteld tijdens het draaien? Als er een beetje lucht in zit dan gaan ze herrie maken.
Ervanuitgaande dat je een externe pomp hebt.
quote:Op woensdag 15 september 2010 17:38 schreef kres het volgende:
[..]
Weet je het wel heel zeker dat hij geen panty's heeft ? Ik bedoel.. Heb je het ook echt aan hem gevraagd?![]()
Wat was er aan de hand met je oude pomp?quote:Op donderdag 16 september 2010 23:27 schreef Markster het volgende:
[..]
het is een externe pomp ja (intern hoef ik nooit meer) Zal morgen eens beetje kantelen en doen.
Was wel aan het kutten met die slangen. Die andere pomp had namelijk kraantjes, en deze niet.
Zat dus even te vogelen hoe ik die slang eraf ging halen (was wat vergeten) zonder al te veel water te knoeien. Ook heeft deze geen startknop dus moest ik hem aanzuigen
ja, je moet inderdaad voer toevoegen, anders zijn er geen afvalstoffen in het aquarium om de bakteriekultuur te voeden. als je iemand kent in eindhoven met een aquarium, kun je ook filtermateriaal overzetten, waardoor je een kant en klare bakteriekultuur hebt, die alleen moet groeien om de belasting van je aquarium aan te kunnen.quote:Op vrijdag 17 september 2010 12:48 schreef Stinosss het volgende:
Gisteren mijn nieuwe aquarium gevuld en beplant. Het is een 60-liter aquarium met interne filter. Aquarium gekocht bij Heevis in Eindhoven en de planten bij www.aquarium-planten.com
Ik wil minimaal 3-weken wachten voordat ik vissen ga halen. Ik laat dan ook meteen het water testen. Ik heb nog niet echt een idee welke vissen ik wil gaan plaatsen. Ik zit te denken aan o.a. een schooltje Neon Tetra's. Hebben jullie nog tips voor leuke en makkelijk te houden vissen?
Ik lees hier en daar op dat het kan helpen om in een startend aquarium wat visvoer toe te voegen. Dit schijnt te helpen bij het op gang brengen van de bacteriecultuur. Kunnen jullie dat bevestigen?
Hier wat foto's van mijn pas beplant aquarium
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Oke, dan ga ik vanmiddag eens wat voer toevoegen en een tijdje wachten.quote:Op vrijdag 17 september 2010 12:52 schreef Byte_Me het volgende:
[..]
ja, je moet inderdaad voer toevoegen, anders zijn er geen afvalstoffen in het aquarium om de bakteriekultuur te voeden. als je iemand kent in eindhoven met een aquarium, kun je ook filtermateriaal overzetten, waardoor je een kant en klare bakteriekultuur hebt, die alleen moet groeien om de belasting van je aquarium aan te kunnen.
PS. ik woon in eindhoven
die oude lekte.quote:Op vrijdag 17 september 2010 07:58 schreef kres het volgende:
[..]
Wat was er aan de hand met je oude pomp?
Wat ik altijd doe is de pomp paar minutjes laten draaien.. Beetje schudden zodat alle lucht naar boven komt. Zet hem vervolgens paar keer aan uit en dan zie je dat bijna al het lucht door de slang naar boven trekt..
je kunt het ook direct in je filter plaatsen, dan blijft het water schoonquote:Op vrijdag 17 september 2010 13:03 schreef kres het volgende:
Ik zou idd kijken of je wat filter materiaal over kan nemen. of uitknijpen in je bak.
Je heb dan ff een troebele bak maar dat trekt snel weer weg..
Het grootste gedeelte word toch wel opgezogen door het filterquote:Op vrijdag 17 september 2010 13:56 schreef Byte_Me het volgende:
[..]
je kunt het ook direct in je filter plaatsen, dan blijft het water schoon
Niet aan Brandx vertellenquote:Op zaterdag 18 september 2010 21:59 schreef pasopikbijt het volgende:
Dat visje in dat filmpje uit de OP ziet er echt vet uitdoor die gigantische ogen lijkt het net een hoofdje met een staartje
Hij is alleen niet zo lief voor die slakjes..
Awww hoe schattig is dat zeg!quote:Op maandag 20 september 2010 13:39 schreef Catch22- het volgende:
Ik heb mijn aquarium 2 graden warmer gezet en 3 nieuwe endler mannetje geintroduceerd (er was er nog maar 1 over met 10 vrouwtjes).
Nu heb ik dus een explosie van jongen... Er zwemmen nu een stuk op 10-20 rond in mijn 60 liter bakje.
En ik zag in de zuurstofplanten ook een vuurgarnaaltje van ~4mm zitten, die zijn dus ook aan de kweek geslagen
In dit bakkie dus
Schudden en de lucht er uit laten komen, moet ie echt wel stil zijn en anders is het asje versletenquote:Op maandag 20 september 2010 19:37 schreef Markster het volgende:
Ik ga maar een nieuwe pomp halen. Die eheim blijft kleregeluid maken.
Weet iemand een goede en stille pomp, rond de 100 euro?
Voor 240L dus
quote:Op maandag 20 september 2010 20:05 schreef Prowl het volgende:
[..]
Schudden en de lucht er uit laten komen, moet ie echt wel stil zijn en anders is het asje versleten
Dat dus.quote:Op maandag 20 september 2010 21:45 schreef Catch22- het volgende:
Precies, zo snel gaat een pomp niet kapot.
Zo'n pomp aan de gang krijgen is een trucje dat je even door moet hebben.
JBL 700/900quote:Op maandag 20 september 2010 19:37 schreef Markster het volgende:
Ik ga maar een nieuwe pomp halen. Die eheim blijft kleregeluid maken.
Weet iemand een goede en stille pomp, rond de 100 euro?
Voor 240L dus
Ik, ietsje. Ben er niet superserieus mee geweest, gewoon een 400l bak draaiende gehad.quote:Op woensdag 22 september 2010 00:32 schreef stoeltafel het volgende:
Is hier iemand met een Malawi / Tanganyika aquarium ?
Klinkt als vastgelopen rotor...quote:Op woensdag 22 september 2010 00:39 schreef 4EverBlackEyed het volgende:
Mijn pomp deed het ineens niet meer, na wat overredingskracht (een paar tikjes) deed hij het weer prima.
Recrealuxquote:Op woensdag 22 september 2010 09:59 schreef Byte_Me het volgende:
weet iemand een adresje in eindhoven of brabant, waar je filterzand kunt halen? wat ik tot nu toe gevonden heb doen alleen aan verzenden, maar dat wordt me te duur. anders wordt het weer metselzand van de bouwmarkt, maar ik wilde eens filterzand proberen.
400 liter is niet weinig, heb je foto's ?quote:Op woensdag 22 september 2010 00:40 schreef Catch22- het volgende:
[..]
Ik, ietsje. Ben er niet superserieus mee geweest, gewoon een 400l bak draaiende gehad.
Als je interesse hebt, moet je http://www.malawifreaks.nl/ checken
Hoe bedoel je dat laatste ?quote:Op woensdag 22 september 2010 12:21 schreef Catch22- het volgende:
het aquarium scheurde.
De vissen vertonen wel leuk gedrag en het is een toffe soort om te houden. Kost wel wat moeite om alles netjes en aan de gang te houden.
Ja, dat deed ik netjes 1x per maand, maar kennelijk heeft hij behoefte aan meer.quote:Op woensdag 22 september 2010 07:44 schreef kres het volgende:
[..]
Klinkt als vastgelopen rotor...
Wordt tijd om hem schoon te maken..
Ja maar dat is altijd zo.. Daar heb ik me al lang bij neergelegd..quote:Op woensdag 22 september 2010 17:19 schreef 4EverBlackEyed het volgende:
[..]
Ja, dat deed ik netjes 1x per maand, maar kennelijk heeft hij behoefte aan meer.![]()
Die dingen haperen net altijd als je een weekendje weg wil.
je moet het water wel erg goed houden en alles netjes houden natuurlijk. Dat kost wel wat werk. Dat is meer omdat het een grote bak is, niet zozeer omdat het Malawi was.quote:
Zal me hier ook eens melden.quote:Op woensdag 22 september 2010 00:32 schreef stoeltafel het volgende:
Is hier iemand met een Malawi / Tanganyika aquarium ?
en je schijnt er ook nare infecties van te kunnen krijgen. dat heb ik ooit gelezen, zal eens zoeken.quote:Op donderdag 23 september 2010 09:42 schreef Prowl het volgende:
Voorzichtig zijn met pletten tegen de ruit, daar kun je hele lelijke krasjes van krijgen
Ik wist niet eens dat je ene probleem had :pquote:Op donderdag 23 september 2010 08:29 schreef tliciouz het volgende:
Mijn hele probleem met dat troebele water is opgelost. Ben echt heel erg blij de vissen waarschijnlijk ook. Mijn vriend wil nu een nieuwe bak gaan aanschaffen met een axolotl er in.
Heftig verhaaltje..quote:Op donderdag 23 september 2010 10:51 schreef Byte_Me het volgende:
[..]
en je schijnt er ook nare infecties van te kunnen krijgen. dat heb ik ooit gelezen, zal eens zoeken.
edit: http://www.uniquaria.com/(...)ls-the-hidden-danger
Die Elongatussen zou ik weglaten. Agressieve krengen zijn dat, ze zullen zeer waarschijnlijk achter de Cynotilapia en labidochromissen aan gaan.quote:Op donderdag 23 september 2010 16:02 schreef stoeltafel het volgende:
Vandaag met de Malawi kweker gesproken en dit gaat het ongeveer worden.
Labidochromis hongi 1M / 3 V
Labidochromis caeruleus yellow 1 M / 3
Pseudotropheus elongatus Chailosi 1 M / 3 V
Cynotilapia afra Hai Reef yellow top 1 M / 3 V
Aulonocara rubin red 1M / 2 V
Twijfel alleen nog over de chailosi, deze wordt misschien de flavus.
Waar is je andere nick gebleven?quote:Op donderdag 23 september 2010 20:28 schreef stoeltafel het volgende:
De bak is 360L
Ben inderdaad versteegrob van de discussen maar mislukte discusbak is niet helemaal correct. Gaat nog steeds super met de discussen, al eitjes gehad, goed op kleur en eten goed.
Maar jij hebt dus geen goede ervaringen elongatussen. Heb nog even de tijd. 10 oktober is er een Malawi beurs in Utrecht, ga me daar is volzuigen met informatie.
Dat was geen Nick maar gewoon me echte naam, niet handig dus vandaar deze naam.quote:Op donderdag 23 september 2010 20:43 schreef Faithfulness het volgende:
[..]
Waar is je andere nick gebleven?
Ik weet niet of dit verstandig is om tegen jou te zeggen maar ok. Mijn ervaring is om in het begin wel gelijk flink wat tegelijk erin te zetten, mits de bak al redelijk stabiel is. (zonder vis natuurlijk nooit helemaal het geval) Zo zal in het begin de agressie een stuk minder zijn. En dan beginnen met de 'rustige' soorten als de Labidochromissen. Dan om de 2/3 dagen 30% verversen voor een weekje of 2, en daarna de volgende flinke groep plaatsen. Soorten 1 voor 1 inbrengen leidde bij mij altjd tot agressie.quote:Op donderdag 23 september 2010 20:47 schreef stoeltafel het volgende:
Heb zeker geleerd, in het begin teveel doden vissen gehad, witte stip enz maar zit nu nooit meer in het aquarium, alleen snoeien maar Malawi lijkt me te vet ! Pittige vissen, eigen karakter, fel en mooie kleuren. Ga allles veranderen in januari.
Heb trouwens veel garnalen, denk 3/4 soorten, denk wel 500 stuks, zou ik die er gewoon in laten zitten? Koop kleine vissen dus in het begin worden ze nog niet gegeten denk ik.
Alleen twijfel over me achterwand, die staat niet zo mooi bij de breuksteen. De Malawi van juwel is wel mooi maar heeft weinig diepte. Ga er nu 1 bekijken in ede, wel duur 120x60 voor 170e.
Het allerbeste is om er 1 te maken, maar of ik dat kan en zoiets duurt echt lang.
Wil niet tegelijk te veel, max 2 soorten. Ook ivm de nitriet en dan kijken hoe de bak gaat, enz
Hou jullie op de hoogte. Geloof het of niet maar lees op Malawifreaks positieve verhalen over de Flavus !
Een echte naam kan ook een nick zijnquote:Op donderdag 23 september 2010 20:47 schreef stoeltafel het volgende:
[..]
Dat was geen Nick maar gewoon me echte naam, niet handig dus vandaar deze naam.
Yup beetje overpopulatie is inderdaad een goede techniek om de agressie beheersbaar te houden. Zorg wel voor flinke filtercapaciteit.quote:Op donderdag 23 september 2010 21:05 schreef stoeltafel het volgende:
Het is niet de back to nature, die is 450e ! Echt achterlijk duur maar het merk is fefi aquadecoratie.
Ga waarschijnlijk 5 soorten nemen met 1 M / 3 V dus dan is het verstandig om 3 groepen te halen. Heb al op meerdere sites gelezen dat je een beetje over bevolking moet hebben om de agressie kan verdelen.
Maar vertel is wat over jou bak, vis?maat?foto?
Jaa dat wachten is een killer ja..quote:Op donderdag 23 september 2010 20:53 schreef Faithfulness het volgende:
[..]
Een echte naam kan ook een nick zijn
Ik vind deze nick wel wat inspitatieloos hoor
Maar goed, ontopic!
Staat inmiddels water in het grote aquarium. Nog geen filters, etc, even tijdje zo laten staan om eventuele giftige stoffen van kit etc eruit te halen.
Wachtennnnnn, wachtennnnnnn, wachten duuuurt zo lang!
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |