abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_87200788
quote:
Op maandag 4 oktober 2010 23:29 schreef Ericr het volgende:

[..]

Dan lees je het verkeerd, het gaat meer om de lakse houding qua controles en het gevoerde anti-dopingbeleid. Iets wat je eerder zag in o.a de USA en toen het beleid strakker werd vielen ook gelijk meerdere sporters door de mand. In Spanje echter vallen vooral sporters door de mand omdat andere mogendheden zich kritisch blijven opstellen. Dat is toch verontrustend, of zouden de Spanjaarden opeens het wiel opnieuw hebben uitgevonden op sportgebied? Dezelfde Spanjaarden die tig jaar geen ene ruk voorstelden in veel sporten.
Jij legt een directe link tussen topprestatie van Spanjaarden en het gebrek aan dopingcontroles, terwijl er volgens mij veel meer factoren meespelen. Het topsport klimaat in Spanje is anders als in Nederland, zowel qua organisatie als qua financiële mogelijkheden. Daarnaast vind ik het niet vreemd dat een dergelijk groot land goed presteert.

Aangezien dopincontroles vooral door mondiale organisaties ook out of competition worden gedaan, wordt iedereen en overal gecontroleerd, ongeacht of je in Spanje, Nederland of Burundi woont.

Dat Spanje nu goed presteert in (pak em beet) hockey of de F1, heeft voor mij weinig te maken met doping en als we naar wielrennen kijken, dan zijn zo ongeveer alle grote Spaanse renners van de afgelopen plus/minus 15 jaar net zo hard gepakt als dat ze in Italië of België gepakt zijn.
pi_87200927
Als je dat artikel van het Nieuwsblad nou ook even zou lezen, dan zie je dat de opkomst een stuk minder 'toevallig' is dan jij wil geloven...

Plus dat er dus inderdaad wel controles worden gedaan door 'wereldwijde' bonden en die zijn ook de enige die ervoor zorgen dat er Spanjaarden gepakt worden. Het punt van de anderen is ook dat er dus zelfs al zoveel Spanjaarden betrapt worden terwijl hun eigen justitie en anti-doping organisaties zitten te slapen / alleen op papier bestaan. Oftewel het probleem is waarschijnlijk veel groter en wijdverspreider dan die wielrenners die af en toe betrapt worden. En argumenten als 'ander topsportklimaat' zijn natuurlijk al helemaal geen excuus voor doping tov wat er gangbaar is in Nederland of Belgie...
Jack does it in real time...
  dinsdag 5 oktober 2010 @ 14:09:05 #228
40566 Ericr
Livewrong
pi_87207356
quote:
Op dinsdag 5 oktober 2010 11:02 schreef Kingstown het volgende:

[..]

Jij legt een directe link tussen topprestatie van Spanjaarden en het gebrek aan dopingcontroles, terwijl er volgens mij veel meer factoren meespelen. Het topsport klimaat in Spanje is anders als in Nederland, zowel qua organisatie als qua financiële mogelijkheden. Daarnaast vind ik het niet vreemd dat een dergelijk groot land goed presteert.

Aangezien dopincontroles vooral door mondiale organisaties ook out of competition worden gedaan, wordt iedereen en overal gecontroleerd, ongeacht of je in Spanje, Nederland of Burundi woont.

Dat Spanje nu goed presteert in (pak em beet) hockey of de F1, heeft voor mij weinig te maken met doping en als we naar wielrennen kijken, dan zijn zo ongeveer alle grote Spaanse renners van de afgelopen plus/minus 15 jaar net zo hard gepakt als dat ze in Italië of België gepakt zijn.
Volgens mij heeft Nederland toch ook een vrij goed topsportklimaat, ook al kan het natuurlijk altijd beter. Op de vorige OS scoorde Nederland ook beter dan Spanje. Maar Spanje speelt natuurlijk ook nog een vrij grote rol in sporten die op een OS niet aan bod komen of daar amper een rol van betekenis hebben qua medailles. Zo'n opgang kan natuurlijk verklaard worden door financiele injecties maar gelet op de Fuenteszaak en eerdere verhalen over Spaanse dopingnetwerken lijkt me het niet zo vreemd om dubbele gevoelens te hebben bij de opgang van een Spanje in de sportwereld.

De Fuenteszaak en de lakse afhandeling daarvan toont al aan dat ze liever geen Spaanse sporters aan de schandpaal nagelen. Als dat al gebeurde dan vaak ook nog eens omdat andere instanties aan de noodrem trokken.

Vergeet niet dat in een land als Spanje zo'n jaar of 8 terug in de apotheek nog hele ladingen doping vergaard konden worden en de dopingmores in dat land allicht een stuk anders is dan hier. Dokters hier zijn in ieder geval zo goed als nooit bereid geweest om prestatieverhogende middelen voor te schrijven, terwijl je in Spanje niet eens een recept nodig had om aan je spullen te komen. Die verzieking van het dopingklimaat zal nu nog steeds zijn gevolgen hebben, oude gewoonten slijten zeer langzaam.
pi_87214083
quote:
Op dinsdag 5 oktober 2010 14:09 schreef Ericr het volgende:

[..]

Volgens mij heeft Nederland toch ook een vrij goed topsportklimaat, ook al kan het natuurlijk altijd beter. Op de vorige OS scoorde Nederland ook beter dan Spanje. Maar Spanje speelt natuurlijk ook nog een vrij grote rol in sporten die op een OS niet aan bod komen of daar amper een rol van betekenis hebben qua medailles. Zo'n opgang kan natuurlijk verklaard worden door financiele injecties maar gelet op de Fuenteszaak en eerdere verhalen over Spaanse dopingnetwerken lijkt me het niet zo vreemd om dubbele gevoelens te hebben bij de opgang van een Spanje in de sportwereld.

De Fuenteszaak en de lakse afhandeling daarvan toont al aan dat ze liever geen Spaanse sporters aan de schandpaal nagelen. Als dat al gebeurde dan vaak ook nog eens omdat andere instanties aan de noodrem trokken.

Vergeet niet dat in een land als Spanje zo'n jaar of 8 terug in de apotheek nog hele ladingen doping vergaard konden worden en de dopingmores in dat land allicht een stuk anders is dan hier. Dokters hier zijn in ieder geval zo goed als nooit bereid geweest om prestatieverhogende middelen voor te schrijven, terwijl je in Spanje niet eens een recept nodig had om aan je spullen te komen. Die verzieking van het dopingklimaat zal nu nog steeds zijn gevolgen hebben, oude gewoonten slijten zeer langzaam.
Ik heb een tijdje terug een artikel gelezen van Maurits Hendriks (hockeycoach) over de verschillen tussen Spanje en Nederland qua topsportfaciliteiten en dat viel enorm uit in het voordeel van Spanje. Zeker sinds de regering een X-aantal jaar geleden dat een speerpunt heeft gemaakt van hun beleid. Zal eens kijken of ik het terug kan vinden.

Mijn belangrijkste vraag is eigenlijk....stel dat er wel een actief en perfect functionerend anti-dopingapparaat in Spanje zou zijn, denk je dan dat er nog meer Spaanse renners zouden zijn betrapt? Gezien de enorme hoeveelheid Spaanse (top)renners die de afgelopen jaren positief zijn getest lijkt me dat zo goed als onmogelijk....sterker nog....ik kan amper 1 Spaanse renner bedenken die goed gepresteerd heeft en niet gepakt is. In andere sporten zal dat niet veel anders zijn. Dat Spanje een toptennisser en F1 rijder heeft plus goed is in sporten als basketbal, hockey en voetbal vind ik an sich niet vreemd nee.

Overigens zijn (waren??) er ook in Limburg en België genoeg artsen die zonder problemen doping meegaven aan renners....toegegeven, dat het vaak verhalen uit de oude(re) doos zijn, maar we zijn hier echt niet Roomser als de Paus. (mss dat het stiekemer gaat en in Spanje meer open en bloot....zou kunnen)....ik heb ooit renners als Peter Winnen en Eddy Planckaert hun verhaal horen doen en dan sta je met je oren te klapperen wat er allemaal mogelijk was.

Doping is er al zolang er sport is en dat zal ook altijd zo blijven....ik maak me geen enkele illusie dat dat zal veranderen....de visie van de buitenwereld is mss veranderd en er wordt zwaarder gestraft als in de jaren 60-80, waar je nog wegkwam met een tijdsstraf, maar zolang er geld en roem te verdienen is zal de menselijke natuur altijd zegevieren en dat betekent proberen vals te spelen.
  dinsdag 5 oktober 2010 @ 18:37:09 #230
49615 Bismarck
Left on the sands of history
pi_87217535
quote:
Op dinsdag 5 oktober 2010 14:09 schreef Ericr het volgende:
Ter ondersteuning, Roy Sentjes verklaarde onlangs nog dat hij in een vlaag van verstandsverbijstering was afgezakt naar Barcelona om daar epo te kopen. Bij de tweede apotheek was het raak.
quote:
HUMO Op een dag rij je helemaal van Lommel naar Barcelona om epo te kopen. Waarom Barcelona?
Sentjens «Omdat ik het niet vertrouwde om in Aken epo te gaan kopen. Die apotheken zijn té bekend, en ik reed dan nog voor een Duitse ploeg (Milram, red.) ook. Ik wist waar in Barcelona ik moest zijn: de adressen waar je epo kan kopen, zijn bekend in het peloton.»

HUMO En dan zeg je: 'Olá! Epo por favor?'
Sentjens «Zoiets, maar dan in het Engels (lachje).»

HUMO En je kreeg dat zomaar mee?
Sentjens «Ja. In Spanje heb je geen voorschrift nodig. En niemand vroeg wie ik was of waarvoor ik het nodig had. 't Is daar blijkbaar normaal om epo te kopen.»
http://www.humo.be/tws/de(...)s-ex-wielrenner.html
That's...Montgomery Clift, honey!
  dinsdag 5 oktober 2010 @ 21:42:12 #231
197060 SuikerVuist
Arm & Hammer Grammar
pi_87226077
Gepost door Steven184 in Wielrennen #78:

quote:
Wout Poels wil in 2011 grote ronde rijden

Gepubliceerd door elbosco op dinsdag 5 oktober 2010 om 07:52 (194x bekeken)
Wout Poels wil volgend seizoen deelnemen aan een grote ronde. Dat vertelde de renner van Vacansoleil tegen persbureau ANP. De Limburger is van mening dat hij na een goed WK klaar is voor het grote werk.

Poels maakte zijn debuut op een WK. Hij viel in positieve zin op. "De kramp schoot in de laatste ronde in mijn benen, ik was blij dat ik over de streep was," vertelde hij. "Tot twee ronden voor het einde kon ik met de besten mee. Ik ben net 23 en heb volgens mij toch wel iets laten zien", aldus de nog maar 23-jarige Poels. Volgend jaar hoopt hij op een debuut in een grote ronde.

Vacansoleil trok onder meer Riccardo Ricco aan om meer kans te maken op een uitnodiging. "Het lijkt mij in dat opzicht geen verkeerde keuze, maar het blijft afwachten. Natuurlijk ken ik zijn reputatie en hoor ik wel eens verhalen over hem. Maar ik oordeel niet zolang ik hem niet persoonlijk ken. Ik geef iedereen een kans."
Blijkbaar maken ze zich bij Vacansoleil weinig zorgen over Ricco en die pillen kwestie(?)
pi_87226949
quote:
Op dinsdag 5 oktober 2010 21:42 schreef SuikerVuist het volgende:
Gepost door Steven184 in Wielrennen #78:
[..]

Blijkbaar maken ze zich bij Vacansoleil weinig zorgen over Ricco en die pillen kwestie(?)
Schenen dan ook slaaptabletten te zijn en in Italië heeft men gecommuniceerd dat Ricco nergens verdacht van is.
  dinsdag 5 oktober 2010 @ 22:22:44 #233
94668 Joost-mag-het-weten
Voor Vorst, Vlaming & vr R
pi_87228288
quote:
Antidopingprocureur: "Alle renners nemen doping"

di 05/10/2010 - 20:34 De Italiaanse antidopingprocureur Ettore Torri heeft een stevig bommetje gelegd onder het wielrennen. Hij is ervan overtuigd is dat alle renners naar doping grijpen.

Ettore Torri, de antidopingprocureur van het Italiaans Olympisch Comité CONI, is genadeloos in een uitzonderlijk interview.

"Ik ben ook niet de enige die dit zegt. De laatste tijd zeggen alle renners die ik ondervraag dat iedereen doping neemt", zegt Torri.

"Ik merk hoe langer, hoe meer op hoe wijdverspreid dopinggebruik is. En ik denk niet dat we het zullen kunnen uitroeien."
Frank Vandenbroucke : * 06-11-74; + 12-10-09
"Mijn comeback wordt de grootste uit de wielergeschiedenis!" (14-08-07)
"Vdb is klaar om opnieuw te schitteren" (10-10-07)
"Ik rij geen koers, ik geef een voorstelling" (17-01-08)
pi_87232590
Wat is er eigenlijk gebeurt met het 4 jaar schorsen ? Eind 2008 was er een bericht dat de straffen naar 4 jaar zouden gaan. Maar iedere renner die ze nu pakken krijgt nog steeds maar 2 jaar vakantie. Zo blijft het wel erg aantrekkelijk om te pakken.. kortom aanpakken bij de bron, zorgen dat ze minder snel naar de doping grijpen, uiteraard zullen er stommerds zijn die het alsnog zullen proberen maar misschien helpt het een beetje...
pi_87272417
Post hem hier ook maar even:

quote:
Dopingdino's en hun records
25 jaar geleden liep DDR-atlete Marita Koch het scherpste wereldrecord ooit op de 400 meter

Je vindt ze alleen nog in het vrouwenatletiek, de ongenaakbare wereldrecords uit de tijd dat de mondiale sport nog veel minder mondiaal en professioneel was. Met een beetje pech nemen Koch, Kratochvilova en co net als Florence Griffith hun negen verdachte records mee in het graf.
Surf naar YouTube en tik in: 'Koch world record Canberra'. Het resultaat is een 200 meter die 400 meter duurt, met een winnares die met vijftien meter voorsprong in 47.60 over de streep loopt en een nieuw wereldrecord viert. 47.60 in 1985 U wil perspectief? Regerend olympisch kampioene Christine Ohuruogu heeft 49.61 staan als persoonlijke besttijd. In meters uitgedrukt heeft Ohuruogu zowat achttien meter achterstand op Koch. Het sterke geslacht takelt zowaar af.

De 47.60 geldt als het meest ongenaakbare van alle looprecords die in de gouden dopingtijden werden gevestigd. Opmerkelijk: Koch liep haar record op een World Cup aan het einde van een lang seizoen en aan het andere einde van de wereld, in het pas gebouwde Bruce Stadium in het pas opgerichte Australian Institute of Sports.

We schrijven 6 oktober 1985 als de hardlopende vrouw in het klassiek blauwe Oost-Duitse shirt de baanronde aflegt in 47.60. Twee jaar eerder had de Tsjechoslovaakse (toen waren Tsjechië en Slovakije nog één land) Jarmila Kratochvilova op het eerste WK in Helsinki het wereldrecord op 47.99 gebracht. Dat leek een ongenaakbaar record, dat in het verlengde lag van haar andere supertijd dat jaar: 1.53.28 op de 800 meter.

Een fenomeen als Kratochvilova is vandaag onmogelijk. Ze zou in elk geval worden opgejaagd als geen ander. De Tsjechische was al 27 toen ze voor het eerst onder de 53 seconden liep op 400 meter. Vijf jaar later - 32 jaar oud - kwam ze uit op een onwaarschijnlijke 47.99 en 1.53 en nog wat op de dubbele ronde.

Koch's tijd in Canberra was nóg beter, aldus ex-topatleet Roger Moens nog steeds bezeten van tijden: '47.60 op 400 meter komt overeen met 1.52.74 op 880 meter, dat nog een halve seconde beter zou zijn dan het eigenlijke wereldrecord op de 800 meter. Uiteraard zijn dat verdachte records en Koch en Kratochvilova zijn geen uitzonderingen.'

'Zij krijgt meer pillen dan ik!'

Negen individuele vrouwenrecords dateren van voor 1988. Van twee records zal de eigenares het niet meer meemaken dat ze worden gebroken: Florence Griffith stierf op 39-jarige leeftijd, tien jaar na haar recordjaar waarin ze een fysieke metamorfose had ondergaan. De oorzaak was een hersenbloeding tengevolge van een epileptische aanval.

Of doping in het spel was, is niet bewezen. Althans niet bij haar dood. Dat doping een rol speelde bij haar superrecords en bij de elf wereldrecords uit de jaren tachtig (negen individuele nummers en twee aflossingen of de helft van het Olympisch programma), staat als een paal boven water.

Kratochvilova en Koch waren twee grote talenten, maar ze maakten ook deel uit van sportsystemen waar anabole steroïden tot het dagelijks dieet behoorden en ze presteerden in een decennium waarin de controles alleen in wedstrijdverband werden georganiseerd en absoluut niet performant waren.

De Oost-Europese prestaties verengen tot een succes van doping is fout en de verhouding tussen talent en chemie is niet erg duidelijk. Hoewel, als alle andere records - zelfs die op de lange afstand uit de gouden epo-jaren tussen 1993 en 2000 - bijna allemaal zijn verbeterd, kan je haast niet anders dan concluderen dat Griffith, Koch, Kratochvilova (100 tot en met de 800 meter) Donkova (100 meter horden), Chistyakova (ver), Kostadinova (hoog), Reinsch (discus) en Lisovskaja (kogel) hulp hebben gekregen uit het potje.

In het geval van Koch is dat overigens zo goed als bewezen. In het boek Doping Dokumente van Brigitte Berendonk over de DDR-doping staat een passage over een brief van Koch naar Jenapharm, producent van het steroïde Oral-Turinabol. Koch beklaagt zich in die brief uit 1982 dat haar concurrente meer pillen kreeg omdat haar oom voorzitter was van Jenapharm. Blijkbaar is dat later gecorrigeerd.

Johnson en de Muur

Nog meer bewijs dat flinke doses steroïden in het spel waren: ook een Marion Jones onder invloed van de designerdrug THG en op epo kwam niet in de buurt van Flo-Jo op de 100 en 200 meter.

Ten slotte is er de vergelijking met de mannen: daar dateren alleen nog de records in het discuswerpen en hamerslingeren uit de jaren tachtig, al is er ook een overaanbod van records uit de jaren negentig. Dat laatste zou ook een gevolg kunnen zijn van de bloedarmoede in het atletiek die als wereldsport veel van zijn pluimen heeft verloren. Ook de terugval bij de vrouwen is overigens voor een deel daar aan te wijten.

Uit het overzicht hieronder blijkt dat van alle loopnummers uitgerekend de loodzware 400 meter - een uiterst pijnlijke combinatie van kracht en snelheid tot het melkzuur uit de oren spuit - de minste topprestaties liet optekenen sinds 1990: slechts drie, waarvan één deze eeuw. Het was de bevallige Sanya Richards die in 2006 48.70 neerzette en die daarmee nog steeds een imaginaire tien meter achter Koch eindigde.

Op de 800 meter kwam Pamela Jelimo in 2008 uit op 1.54.01 in haar eerste jaar waarin ze vol voor de 800 meter ging. Het wereldrecord lonkte, maar de winter daarop trouwde Jelimo en sindsdien leeft ze van haar dollars van dat ene gouden jaar. Jammer.

In het discuswerpen en kogelstoten is de situatie nog schrijnender, maar daar is ook de bloedarmoede opvallend groot. Alle prestaties uit de top twintig in die twee vergeten disciplines dateren van voor 1990.

Eigenlijk moet dat 1988 zijn. In oktober van dat jaar werd Ben Johnson op de Spelen van Seoel betrapt op het gebruik van stanozolol en de schokgolf - na het invoeren van controles op training - die de betrapping van de wereldrecordhouder over de 100 meter teweegbracht, werd nog eens versterkt toen een jaar later de Muur openging en het Oostblok in sneltempo uit elkaar viel. Bij de Amerikanen zat de schrik er goed in en de Oost-Europeanen hadden geen sportsysteem meer op om terug te vallen.

Inmiddels kijken de atleten vandaag aan tegen records waarvan ze alleen in nachtmerries dromen. Veronica Campbell, de beste sprintster van de laatste jaren, stond vorig jaar na de WK in Berlijn aan de klaagmuur toen ze zichzelf moest vergelijken met haar illustere landgenoot Usain Bolt. 'De mannen krijgen veel meer aandacht dan de vrouwen omdat hun records nog haalbaar zijn. Die van mij niet. Ik kan nooit drie tienden harder op de 100 meter, daarom denk ik ook nooit aan het wereldrecord.'

De Française Marie-José Pérec, de derde beste performer aller tijden op de 400 meter, leverde na haar gouden race in Atlanta waar ze in 48.25 over de streep kwam kritiek op het record en de tijden van Marita Koch. Vier jaar later verhuisde Pérec naar Duitsland om met de trainer en inmiddels echtgenoot van Koch te trainen. In L'Equipe excuseerde ze zich voor de uitlatingen van Atlanta, maar kraakte niettemin bij Wolfgang Meier onder de vreemde en vooral zware trainingen, die zonder 'ondersteunende middelen' wellicht moeilijk waren vol te brengen.

Geen oude zwemrecords

Ooit is het wel ter sprake gekomen bij de internationale atletiekbond IAAF: met een schone lei herbeginnen. Uit vrees voor processen is het nooit zover gekomen. De gefrustreerde atletes kunnen zich misschien troosten met die ene gedachte: over tien jaar kunnen we hetzelfde schrijven over het zwemmen waar tot en met 2009 wereldrecords zijn gevestigd met de technologische doping van drijvende en glijdende pakken. Opvallend is wel dat van dopingrecords uit de jaren tachtig, toen de DDR ook het zwemmen beheerste, geen sprake meer is. De 54.73 van Kristin Otto in 1986 op de 100 meter vrije slag werd al zes jaar later verbeterd en het wereldrecord staat nu op 52.07, zij het in een pak.
pi_87274370
quote:
Levenslange schorsing oude knecht Armstrong

De Amerikaanse wielrenner Kirk O'Bee is levenslang geschorst wegens een tweede dopingvergrijp. Dat maakte het Amerikaanse antidopingbureau woensdag bekend.

O'Bee is een voormalig teamgenoot van zevenvoudig Tourwinnaar Lance Armstrong. Hij reed in de Ronde van Frankrijk van 2000 in dienst van de Texaan in de US Postal-ploeg.

O'Bee liep voor het eerst tegen de lamp in 2001, toen hij positief testte op testosteron en een jaar lang niet mocht wielrennen.

Vorig jaar mei ging hij opnieuw nat na een onaangekondigde dopingcontrole. Deze keer werden epo en groeihormonen in zijn urine gevonden.

De 33-jarige O'Bee raakt als gevolg van zijn tweede overtreding van de dopingregels ook zijn nationale titel uit 2007 kwijt.
  donderdag 7 oktober 2010 @ 23:02:03 #237
67640 SaintOfKillers
Hold me closer, Tony Danza
pi_87307076
quote:
Vijf Spaanse renners hebben verdachte waarden

Het Spaanse wielrennen zit in de hoek waar de klappen vallen. Nadat eerder deze week Alberto Contador te horen kreeg voorlopig aan de kant te moeten en Ezequiel Mosquera, David Garcia, Oscar Sevilla en Margarita Fullana geschorst werden, worden nu ook vijf andere Spaanse renners extra in de gaten gehouden. Dat weet AFP.

"Vijf renners zullen scherper gecontroleerd worden omdat bij hen verdachte waarden zijn vastgesteld", zei Albert Soler, het hoofd van de Spaanse sportraad, vandaag op een persconferentie. "Het vijftal zit mogelijk in een gevaarlijke situatie", omschreef Soler het nog vrij voorzichtig. Hij benadrukte wel dat Contador niet één van hen was.

Inmiddels reageert de Spaanse staatssecretatris van Sport, Jaime Lissavetzky, afwijzend op de reacties uit de sportwereld dat met name Spanje kampt met een heus dopingprobleem. "Het is een globaal probleem, niet groter of kleiner in Spanje dan in de rest van de wereld", luidt het. "Er is politieke wil om de strijd tegen doping verder aan te gaan."
Kijk eens aan... Spanjaarden.
The average burglar breaks in and leaves clues everywhere. But not me. I'm completely clueless.
  Moderator / Redactie Sport / Weblog donderdag 7 oktober 2010 @ 23:05:15 #238
17650 crew  rubbereend
JUICHEN
pi_87307219
Wanneer gaan ze eigenlijk de B staal van Mosquera doen?
DeLuna vindt me dik ;(
Op zondag 22 juni 2014 12:30 schreef 3rdRock het volgende:
pas als jullie gaan trouwen. nu ben je gewoon die Oom Rubber die met onze mama leuke dingen doet :)
  vrijdag 8 oktober 2010 @ 01:44:33 #239
67205 Colplay
How you doin??
pi_87311398
quote:
Spanje bezuinigt op bestrijding dopegebruik

FOTO REUTERS
MADRID - Het Spaanse antidopingagentschap kan volgend jaar rekenen op een forse bezuiniging. Dat zei Jaime Lissavetzky, staatssecretaris van sport, gisteravond. De maatregel komt op een ongelukkig moment. Recentelijk kwamen vijf Spaanse wielrenners, onder wie drievoudig Tourwinnaar Alberto Contador, in het nieuws door vermeend dopegebruik.

,,De problemen met doping zijn in Spanje niet groter dan in andere landen", reageert Lissavetzky in de krant AS. Hij kondigt hervormingen aan in het Zuid-Europese land. ,,We gaan de dopingwet aanpassen. We willen efficiënter bestrijden."

Manuel Dominguez van oppositiepartij Partido Popular is in de krant Marca kritisch op het besluit. ,,Ik vraag me af in welke staat de bestrijding van doping nu achterblijft." (ANP/RTR)
Bron
"En dan hebben ze nou de regel dat je handjes mot schudden voor het gevecht. Ik wil helemaal geen handjes schuden met m'n tegenstander. Ik wil de kop van z'n romp afslaan."
pi_87317120
[cynisch]
Is ook zonde om geld uit te geven als je met de resultaten toch niks doet.
[/cynisch]
pi_87326911
quote:
Alberto Contador: de waarheid over clenbuterol

Het is onzin dat de in de urine van Alberto Contador aangetroffen clenbuterol per ongeluk uit een lap kalfsvlees komt. Dat bevestigt, tegenover Humo, een bron die zeer dicht bij de Astana-ploeg van de Spaanse Tourwinnaar staat: 'Hij heeft een bloedtransfusie ondergaan na de Dauphiné Libéré, en in dat bloed zat nog een klein restje clenbuterol van een net afgelopen vermageringskuur.'

Clenbuterol heeft, ondanks de relatief grote pakkans, een interessante werking: het zorgt voor een snellere vetverbranding en bevordert de spieropbouw.

Wielrenner «Je moet het gebruiken in combinatie met T3. Dat is een schildklierhormoon (triiodothyronine, red.) dat helpt bij de afbraak van vetten. Dan heb je sneller effect met een kleinere dosis clen. En: hoe kleiner de dosis, hoe kleiner ook de kans dat je betrapt wordt.»

Snel gewichtsverlies: dat is de reden waarom Contador clenbuterol gebruikte. Een insider die heel dicht bij de Astana-ploeg staat, vertelt:

Insider «In de Dauphiné Libéré (de laatste belangrijke voorbereidingskoers voor de Tour de France, red.) had Contador nog een tikje overgewicht. Gewone mensen zien dat niet, maar er mocht nog een kilo of twee af. Daar gebruiken ze dan clenbuterol voor: de laatste kilo's kwijtspelen, en er tegelijk over waken dat je geen spiermassa verliest - of, in het beste geval, nog een beetje extra spiermassa kweken.»

HUMO Dat verklaart nog niet waarom de clenbuterol pas tijdens de laatste rustdag van de Tour in een urinestaal opdook.

Insider «Maar allez! In de periode tussen de Dauphiné en de Tour heeft Contador nog bloed afgetapt - kleine zakjes, om de bloedwaarden in zijn biologisch paspoort niet te verstoren. De afname is dus gebeurd op een moment dat er nog een spoortje clenbuterol in zijn bloed zat. En dat spoortje is in dat zakje bloed blijven zitten, tot hij het later opnieuw in zijn lichaam kreeg.»

HUMO Worden er dan nog steeds bloedtransfusies uitgevoerd?

Insider «Natuurlijk. Maar in kleine dosissen van 150cc. Vroeger kregen de renners tijdens de Tour twee, drie grote zakken bloed, van 400 à 500 cc. Nu kunnen ze zich dat niet meer permitteren - precies vanwege dat biologisch paspoort, dat plotse schommelingen in de bloedwaarden bijhoudt.»

Contador en zijn entourage ontkennen in alle toonaarden dat hij een bloedtransfusie zou hebben ondergaan. 'Vries al mijn urine- en bloedstalen gerust in, en analyseer ze over vijf jaar opnieuw,' zei Contador in een interview met Reuters. Zijn broer/manager Fran reageerde emotioneler: 'Hij heeft niets illegaals gedaan. Je kan toch geen onschuldige tot de elektrische stoel veroordelen?'

Het volledige artikel leest u in Humo 3658 van dinsdag 12 oktober 2010.

Humo.be
pi_87332820
Alessandro Colo' is door het CONI geschorst van 21 mei 2010 t/m 20 mei 2011. Bij Colo' was clenbuterol gevonden. Ook hij houdt vol dat dit komt door het eten van besmet vlees.

Opvallend...
Wind extinguishes a candle and energizes fire
  maandag 11 oktober 2010 @ 10:21:49 #243
127004 maril
Smeetsfan
pi_87410475
Ter compensatie ten opzichten van het wielrennen.
http://nos.nl/artikel/190541-positieve-test-atlete-oludamola.html
Mart Smeets :"In alle drukte heb ik rust."
pi_87413043
quote:
Op maandag 11 oktober 2010 10:21 schreef maril het volgende:
Ter compensatie ten opzichten van het wielrennen.
http://nos.nl/artikel/190541-positieve-test-atlete-oludamola.html
Afgelopen jaar zijn er ook veel positieven geweest in de atletiek.
  donderdag 14 oktober 2010 @ 17:08:29 #245
197060 SuikerVuist
Arm & Hammer Grammar
pi_87538961
Howman suspects the Armstrong investigation could be as significant as the BALCO case

By:
Cycling News
Published:
October 14, 15:24,
Updated:
October 14, 15:25

WADA director general compares the two US Federal investigations

The director general of the World Anti-Doping Agency David Howman has suggested the US federal investigation currently embroiling Lance Armstrong could become as significant as the BALCO investigation that exposed the use of steroids in baseball and athletics.

Much of the BALCO investigation work was carried out by federal agent Jeff Novitzky. He is also investigating Armstrong and other riders following Floyd Landis' claims of wide-spread doping at the U.S. Postal Service team.

The Associated Press reported Howman as saying that he suspects “some information will come out of the current inquiries that will be equally as significant as BALCO.”

Howman refused to back up his comment with details of the ongoing investigation but said WADA had agreed to pass on any information it may have.

Several witnesses related to the case have already reportedly been questioned in front of a grand jury in Los Angeles in recent weeks. However Armstrong has yet to be formally implicated and has repeatedly denied allegations he took performance-enhancing drugs.

Speaking more specifically about doping problems in cycling, Howman said, “I think that’s a matter for the sport to address.”

“Our job is to make sure the anti-doping program is OK,” he said. “If, after that, we still find people who are cheating, they’ve got to sit back and say, ‘What do we do now?”’
pi_87539099
quote:
Op maandag 11 oktober 2010 11:53 schreef TargaFlorio het volgende:

[..]

Afgelopen jaar zijn er ook veel positieven geweest in de atletiek.
Niet alleen afgelopen jaar, maar ook de decennia er voor heeft de atletiek stijf gestaan van het dopinggebruik.
De impact in de media is alleen geringer als bij het wielrennen, zelfs als het de absolute sterren betreft.
  Moderator / Redactie Sport / Weblog donderdag 14 oktober 2010 @ 17:55:05 #247
17650 crew  rubbereend
JUICHEN
pi_87540552
quote:
Op donderdag 14 oktober 2010 17:12 schreef Kingstown het volgende:

[..]

Niet alleen afgelopen jaar, maar ook de decennia er voor heeft de atletiek stijf gestaan van het dopinggebruik.
De impact in de media is alleen geringer als bij het wielrennen, zelfs als het de absolute sterren betreft.
Is dat ook een beetje wat we er in Nederland van meepakken aangezien atletiek hier een "kleine" sport is
DeLuna vindt me dik ;(
Op zondag 22 juni 2014 12:30 schreef 3rdRock het volgende:
pas als jullie gaan trouwen. nu ben je gewoon die Oom Rubber die met onze mama leuke dingen doet :)
pi_87542434
Wat zou er nou in zo'n renner omgaan op het moment als hij aan zo'n bloedzak ligt 'savonds in z'n hotelkamertje? Zou ie het gevoel hebben van >:) of van :9 of van :D of van :@

Ik vraag het me echt af...

[ Bericht 2% gewijzigd door kikoooooo op 14-10-2010 19:02:43 ]
pi_87550013
Ik denk :r
pi_87551145
Ze zullen wel denken 'dit is onderdeel van mijn vak'. Misschien hebben ze nog gelijk ook, maar anders zijn de meeste mensen natuurlijk wel in staat hun gedrag goed te rationaliseren.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')