Niet om je over te halen een andere studie te gaan doen natuurlijk, maar je hebt in Amsterdam ook de geschikte opleiding Psychobiologie die zich eigenlijk alleen maar met dit onderwerp bezighoudt, misschien leuk om eens te rond te kijkenquote:Op dinsdag 14 december 2010 15:50 schreef Gestiech het volgende:
Ja oké, ben ik met je eens, maar dan zit er nog een verschil tussen weten dat symptoom x voort kan komen uit zowel psychologische problemen als meer biologisch georienteerde problemen, dan dat je exact moet weten om welk hersendeel het gaat. Dat hersendeel is voor een klinische psycholoog dan niet per se belangrijk, als ze maar niet voorbij gaan aan de invloed die de hersendelen kunnen hebben op gedrag wanneer iets niet correct functioneert.
Maar wat betreft de relevantie had ik het ook meer over mijn persoonlijke relevantie, niet in zijn algemeenheidIk vind het gewoon niet zo interessant. Ik weet dat ik meer bij biologische psychologie moet zijn, daarom heb ik ook voor Maastricht gekozen
Zij hadden een specialisatie biologische psychologie, totdat het curriculum ineens veranderd werd dit jaar. Maar ze zijn gelukkig wel nog steeds gewoon behoorlijk biologisch gericht.
Wbt. 'onderzoek van wat': denk aan: 'hoe komt intelligentie tot stand? Wat ligt eraan ten grondslag op celniveau?' (en dan toegespitst op verschillen tussen mensen. Dat zijn vragen die ik wel boeiend vind.
Dat welquote:
Pro tip: Probeer vooral de achterliggende gedachte te begrijpen. Uiteindelijk is een groot deel voornamelijk begrijpen wat je doet, niet zozeer dat je het kan doen. Dat rekenen lukt wel, je krijgt toch formulebladen. Begrip is echter waardoor de meeste mensen laag scoren. Ohja, en vergeet niet te leren voor de VGT. De grens zal ongeveer liggen op 18 punten, maar het kan natuurlijk ook meer zijn. Gewoon zorgen dat je van blok 1 bijna alles kunt invullen, dan ben je al een heel endquote:Op dinsdag 14 december 2010 23:10 schreef Mjita het volgende:
Kut kut kut kut statistiek argghhhhhhhhh
Ik haal die 40 uur per week met practica en vgts en statistiekt echt wel, morgen bijles, en vrijdag ook bijles, tikt aardig aan die centen
Ik ga huilen als al deze inzet voor niets is geweest en ik dat vak niet haal![]()
Voor zover ik heb begrepen is hij in Maastricht formatief. Of er waren weinig studiepunten aan gebonden. Eén van die tweequote:Op woensdag 15 december 2010 17:33 schreef Gestiech het volgende:
Wij hebben echt nog 0 info gekregen over de voortgangstoets. Geen idee wat ik me daarbij voor moet stellen. Nouja, eigenlijk wel, ik hoop alleen dat het iets anders is. Was net zo blij dat ik van sociaal gedrag af was.
Congrats, ik een 7,5.quote:Op woensdag 15 december 2010 22:17 schreef Gestiech het volgende:
Yay, volgens de voorlopige antwoordsleutel die pas net (wtf) online staat heb ik een 8,5 voor lichaam & gedrag.
Allebei congrats iddquote:
tips voor begrippen waar je je extra op zou moeten focussen?quote:Op woensdag 15 december 2010 17:21 schreef SH. het volgende:
[..]
Dat welVooral het experiment van Ralph, die dan de SCN's van twee hamsters omwisselt, waardoor de circadiaanse ritmes ook worden overgedragen. Raar eigenlijk.. Maarja, het blijven hamsters
[..]
Pro tip: Probeer vooral de achterliggende gedachte te begrijpen. Uiteindelijk is een groot deel voornamelijk begrijpen wat je doet, niet zozeer dat je het kan doen. Dat rekenen lukt wel, je krijgt toch formulebladen. Begrip is echter waardoor de meeste mensen laag scoren. Ohja, en vergeet niet te leren voor de VGT. De grens zal ongeveer liggen op 18 punten, maar het kan natuurlijk ook meer zijn. Gewoon zorgen dat je van blok 1 bijna alles kunt invullen, dan ben je al een heel end
Eh... Ik weet niet meer zo goed wat de stof van 1.3 was. Of tenminste, de vragen die we erover kregen. Helaasquote:Op vrijdag 17 december 2010 23:32 schreef Mjita het volgende:
[..]
tips voor begrippen waar je je extra op zou moeten focussen?
Wat voor vragen kregen jullie ongeveer?
Wat een leuk tentamenquote:Op zaterdag 18 december 2010 08:14 schreef Gestiech het volgende:
Ik weet niet in hoeverre de stof bij jullie anders ingedeeld is, maar bij ons ging de eerste statistiektoets over z-toets, t-toets, ANOVA en chi-square.
Bij de toets kregen we uitvoer van SPSS die geinterpreteerd moest worden, en dan moest je bijvoorbeeld bepalen of een uitslag significant was, en wat er zou gebeuren als je x zou veranderen.. of het resultaat dan nog significant was..
Verder moest je ook wat z waarden uitrekenen en opzoeken, en er werden vragen gesteld over proporties.. je weet wel, met zo een tabel, en dan moet je bepalen hoeveel procent van de totale steekproef zowel mannelijk als belg is, bijvoorbeeld.
Op zich viel de toets wel mee, maar ik was hartstikke zenuwachtig. Heb echt een angst voor wiskunde ontwikkeld ergens in het verleden.. lol. Mja, heb statistiek wel gehaald. Helaas met een 5,5. Toen ik thuis kwam - we mochten de toets meenemen - kwam ik erachter dat ik makkelijk een 7 had kunnen hebben. Vooral slordigheid en slecht lezen door zenuwen. Ik kan dus als beste tip ook geven: rustig blijven, goed lezen, dubbel checken.
Ik bedoel het sarcastischquote:Op zaterdag 18 december 2010 12:43 schreef Gestiech het volgende:
[..]
Hoe bedoel je dat precies? Dat je die dingen makkelijk vindt, of bedoel je het sarcastisch?
Er zijn twee situaties waarin de populatie bij benadering normaal verdeeld is:quote:Op zaterdag 18 december 2010 13:14 schreef Gestiech het volgende:
Als in een vraag staat dat een populatie een scheve verdeling kent, en dat we mogen aannemen dat de steekproefproportie normaal is verdeeld, wat kunnen we dan concluderen:
a. Dat N groot genoeg is
b. Dat de verdeling van de variabele normaal is
c. beide fout
Hebben jullie dan helemaal niks geleerd over de assumpties van normaliteit ofzo?quote:Op zaterdag 18 december 2010 13:31 schreef Gestiech het volgende:
Ja, maar het probleem is juist dat we mogen aannemen dat de verdeling normaal isAls we dat mogen aannemen, dan heeft het wat mij betreft niets meer met de steekproef te maken en geldt het altijd. Of N nou groot genoeg is of niet, we mogen aannemen dat de verdeling normaal is. Dat is wat er eigenlijk staat in de vraagstelling.
Als hij "toevallig" normaal verdeeld is, dan is je steekproefproportie toch gewoon normaal verdeeld? En daarnaast staat er niet dat de steekproefproportie normaal verdeeld is, maar dat we mogen aannemen dat de steekproefproportie normaal verdeeld is. Voor zo'n aanname moet de steekproefproportie aan 2 eisen voldoen die ik in zowel de vorige als deze post weer heb uitgelegd.quote:Op zaterdag 18 december 2010 13:31 schreef Gestiech het volgende:
Verder kan volgens mij een steekproef ook - hoe klein die kans ook mag zijn - toevallig normaal verdeeld zijn. Je kunt vanuit de centrale limietstelling volgens mij nooit zeggen dat N groot genoeg is OMDAT de verdeling normaal is. Je kunt wel zeggen dat de verdeling normaal is wanneer N groot genoeg is. Is een beetje het appel = fruit vs. fruit = appel verhaal.
Dat is mijn mening... beetje te volgen?
Nee hoor, jij gaat er vanuit dat aan assumptie 2 is voldaan als aan assumptie 1 niet is voldaan maar de steekproef wel normaal is verdeeld. Dat is gewoon niet zo. Waarom zou dat zo zijn? Omdat er een normale verdeling is? Ik denk juist dat jij teveel vast zit in onthouden in plaats van beredeneerde waarhedenquote:Op zaterdag 18 december 2010 13:40 schreef SH. het volgende:
[..]
Hebben jullie dan helemaal niks geleerd over de assumpties van normaliteit ofzo?Er staat dat "we mogen aannemen dat de steekproefproportie normaal verdeeld is", en er staat dat er een "scheve verdeling" is. Twee gegevens, wat kunnen we daaruit concluderen? Dat er dus aan eis 2 voor benadering van normaliteit is voldaan, namelijk "N is groot genoeg". Je kunt lang twisten over hoe jij het hebt gedaan, maar het is en blijft gewoon fout
Maar dan heeft dat dus niets te maken met de N die groot genoeg is.quote:Als hij "toevallig" normaal verdeeld is, dan is je steekproefproportie toch gewoon normaal verdeeld?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |