ik kreeg zelf toen ik stage liep (3 maanden)op het eind een waardebon van 50 euro.quote:Op maandag 6 september 2010 21:59 schreef Ritmo het volgende:
Een studiegenoot van me loopt stage bij een bedrijf, en ik vroeg hem vandaag hoeveel vergoeding die kreeg. Helemaal niets... Nou dan zou je zeggen dat ie in elk geval b.v. 1 of 1,5 vrije dagen in de week kreeg om nog erbij te kunnen werken. Maar nee, hij mocht blij zijn als het 'maar' bij 40 uur bleef.
Wtf denken sommige mensen? Dat voor studenten het geld voor de huur en boodschappen aan de bomen groeit?Of dat je 60 uur per week wil werken om uberhaupt te kunnen leven en eten?
Natuurlijk leer je van je stage, maar het is toch te idioot voor woorden dat een bedrijf dat tonnen omzet heeft gebruik van een stagiair maakt, en er niet even 300 of 400 euro per maand vanaf kan zodat diegene in elk geval z'n huur kan betalen? Bij een MBO-stage kan ik me er nog wat van voorstellen, want die kunnen vaak nog gewoon te weinig om echt rendabel te zijn, maar een 3e jaars HBO'er die gewoon na een paar weken functioneert als een werknemer.
Asociale kutbedrijven.
bedrijven maken kosten voor stagenemers, doorgaan moet je hem een paar weken inwerken en hem wekelijks nieuwe dingen leren, daarbij komt dat dit soort gasten meestal na een half jaar weer weg zijnquote:Op dinsdag 7 september 2010 21:35 schreef VersusPascal het volgende:
Vind wel dat stagevergoeding verplicht hoort te zijn.
Weten ze ook dat het een verzonnen project is? En jongens die huur moeten betalen. Nooit problemen mee?quote:Op dinsdag 7 september 2010 21:47 schreef cumcumber het volgende:
Er zit natuurlijk veel verschil tussen.
Ik krijg ze binnen met een minimale kennis van het vak, ook niet zo gek als je bedenkt dat hun schoolweek maar 25 uur duurt. Huiswerk hebben ze nog nooit gehad, de praktijklessen vullen ze door op internet te klooien.
Na drie weken gaan ze weg, en kunnen ze een product van begin tot eind maken. Nog niet perfect maar ze hebben wel alle stappen doorlopen. Ze maken dan een verzonnen opdracht, waar ik nooit 1 cent aan zal verdienen. Daarom heb ik ook niet de behoefte om ze er geld voor te geven, het kost alleen maar materiaal.
Het niveau van deze jongens (allemaal rond de 18 jaar) is erg laag, en dat komt niet alleen door hun zelf maar ook door de school.
Sorry hoor, maar het enige contact wat mijn stagebedrijf had met school was met een docent die mijn stagebegeleider een half uur heeft gesproken. Het inwerken wordt normaal ook met een normale werknemer gedaan, uiteraard wel met het idee dat deze langer blijft, maar dat kan ook de insteek van een stagiair zijn.quote:Op dinsdag 7 september 2010 21:35 schreef Catch22- het volgende:
[..]
omdat je als bedrijf tijd kwijt bent aan administratie en contact met de school. Daarbij moeten ze ingewerkt worden enzo.
Wees blij dat bedrijven het nog doen.
Dat is ook nog wel een wereld van verschil met een HBO student (of MBO wat mij betreft) die gewoon full time meedraait op een afdeling. In mijn geval was het bijvoorbeeld dat als er geen stagiair zou zetten ze een fulltime werknemer nodig zouden hebben.quote:Op dinsdag 7 september 2010 21:47 schreef cumcumber het volgende:
Er zit natuurlijk veel verschil tussen.
Ik krijg ze binnen met een minimale kennis van het vak, ook niet zo gek als je bedenkt dat hun schoolweek maar 25 uur duurt. Huiswerk hebben ze nog nooit gehad, de praktijklessen vullen ze door op internet te klooien.
Na drie weken gaan ze weg, en kunnen ze een product van begin tot eind maken. Nog niet perfect maar ze hebben wel alle stappen doorlopen. Ze maken dan een verzonnen opdracht, waar ik nooit 1 cent aan zal verdienen. Daarom heb ik ook niet de behoefte om ze er geld voor te geven, het kost alleen maar materiaal.
Het niveau van deze jongens (allemaal rond de 18 jaar) is erg laag, en dat komt niet alleen door hun zelf maar ook door de school.
Bikkelquote:Op dinsdag 7 september 2010 21:49 schreef Catch22- het volgende:
ze hebben alsnog stufi en weekend/avonden.
Ik werkte ook gewoon 2 avonden en een zaterdag naast mijn stage.
Veel studenten hebben minimale kennis en kunnen nog niet meedraaien. Ik verdiep veel tijd in mijn vak ook buiten school en weet zeker dat ik als mbo'er dezelfde kwaliteiten heb op mijn vak als een hbo'er. Het probleem is dat ik op de middelbare school niet goed ben ik bepaalde vakken. Bijvoorbeeld Duits en dingen waar ik nu met men opleiding weinig aan heb. Op men kwaliteit in men vak verdiep ik me helemaal waardoor ik naar mijn idee, redelijk kan meedraaien zelfstandig.quote:Op dinsdag 7 september 2010 21:51 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Dat is ook nog wel een wereld van verschil met een HBO student (of MBO wat mij betreft) die gewoon full time meedraait op een afdeling. In mijn geval was het bijvoorbeeld dat als er geen stagiair zou zetten ze een fulltime werknemer nodig zouden hebben.
Haha.quote:Op maandag 6 september 2010 21:59 schreef Ritmo het volgende:
maar een 3e jaars HBO'er die gewoon na een paar weken functioneert als een werknemer.
Nou sorry hoor, ik heb niks te maken met iemand die zijn huur moet betalen,quote:Op dinsdag 7 september 2010 21:49 schreef VersusPascal het volgende:
[..]
Weten ze ook dat het een verzonnen project is? En jongens die huur moeten betalen. Nooit problemen mee?
Ze zitten op school, daar verdienen ze ook niets.quote:Op dinsdag 7 september 2010 21:49 schreef VersusPascal het volgende:
[..]
Weten ze ook dat het een verzonnen project is? En jongens die huur moeten betalen. Nooit problemen mee?
Er is natuurlijk een verschil met stages die je gebruiken, en stages die je iets leren.quote:Op dinsdag 7 september 2010 21:55 schreef dagdag het volgende:
[..]
Nou sorry hoor, ik heb niks te maken met iemand die zijn huur moet betalen,
jaren geleden toen ik zelf stage liep kreeg ik ook niets, maar ik had wel ervaring die ik vandaag de dag nog gebruik, misschien werd ik zonder die werkervaring geeneens aangenomen bij mijn huidige baas
Precies. Haha.quote:
Precies zo was het bij mij ook geregeld toen ik stage liep. Begonnen op 200 euro per maand en na een maand kreeg ik een beoordelingsgesprek. In dat gesprek kwam naar voren dat ik zo goed functioneerde dat ik vanaf dat moment 400 euro per maand kreeg. Tijdens dat gesprek was ook de belofte gemaakt dat als ik zo bleef groeien in mijn functioneren er wellicht een bonus in zat nadat de stage periode afgelopen was.quote:Op dinsdag 7 september 2010 22:25 schreef grindfreakje het volgende:
Loon naar werken is mijn idee,
Sommigen zijn gewoon maandenlang een blok aan je been en kosten alleen maar geld, anderen zijn al snel zelfstandig en doen gewoon dingen waar het bedrijf op verdient, daar mag best wel iets tegenover staan.
Als de beloning gelijk oploopt met de beoordeling zou dat voor veel stagelopers misschien zelfs een extra stimulans kunnen zijn.
Ideale manier van aanpak daar. Ze zijn daar niks verplicht, maar je hebt daar z'n goeie inzet getoond dat ze je besluiten te belonen .quote:Op dinsdag 7 september 2010 22:33 schreef Hiya het volgende:
[..]
Precies zo was het bij mij ook geregeld toen ik stage liep. Begonnen op 200 euro per maand en na een maand kreeg ik een beoordelingsgesprek. In dat gesprek kwam naar voren dat ik zo goed functioneerde dat ik vanaf dat moment 400 euro per maand kreeg. Tijdens dat gesprek was ook de belofte gemaakt dat als ik zo bleef groeien in mijn functioneren er wellicht een bonus in zat nadat de stage periode afgelopen was.
Bij het eindgesprek wederom een beoordeling en kreeg toen 1100 euro over gemaakt als prestatiebeloning voor het goede functioneren.
Zo'n houding ben ik nog maar weinig tegen gekomen bij andere stage bedrijven moet ik zeggen.
'Kostte' me wel een aantal dagen tot 3 AM door werken maar goed. 1100 euro is niet niksquote:Op dinsdag 7 september 2010 22:41 schreef VersusPascal het volgende:
[..]
Ideale manier van aanpak daar. Ze zijn daar niks verplicht, maar je hebt daar z'n goeie inzet getoond dat ze je besluiten te belonen .
Als je er je passie in kan stoppen en er veel van leert is het niet eens erg om tot 3AM door te werken.quote:Op dinsdag 7 september 2010 22:42 schreef Hiya het volgende:
[..]
'Kostte' me wel een aantal dagen tot 3 AM door werken maar goed. 1100 euro is niet niks
Haha de mooiste verhalen hier ophangen, vervolgens tussen neus en lippen al melden dat je mbo doet en dan ook nog echt zo een knip en plak opleidingquote:Op dinsdag 7 september 2010 22:49 schreef VersusPascal het volgende:
Als iemand nog een leuke leerzame plek weet voor Mediavormgeving, editing, fotografie, camerawek of in die richting. PM'tje?
Ik kan je inderdaad bevestigen dat op het mbo het niet veel voorstelt. Het is dat ik geen hbo kan doen dankzij middelbare school anders had ik HBO gedaan waar het niveau veel hoger ligt.quote:Op dinsdag 7 september 2010 22:54 schreef Il_Piccolo_Principe het volgende:
[..]
Haha de mooiste verhalen hier ophangen, vervolgens tussen neus en lippen al melden dat je mbo doet en dan ook nog echt zo een knip en plak opleiding
Succes dan als je er iets van probeert te maken, op gesprek komen bij bedrijven die een stage aanbieden en laten zien dat je gemotiveerd bent.quote:
Dankjequote:Op dinsdag 7 september 2010 23:05 schreef Il_Piccolo_Principe het volgende:
[..]
Succes dan als je er iets van probeert te maken, op gesprek komen bij bedrijven die een stage aanbieden en laten zien dat je gemotiveerd bent.
quote:Op maandag 6 september 2010 21:59 schreef Ritmo het volgende:
Bij een MBO-stage kan ik me er nog wat van voorstellen, want die kunnen vaak nog gewoon te weinig om echt rendabel te zijn, maar een 3e jaars HBO'er die gewoon na een paar weken functioneert als een werknemer.
Ik kan je vertellen dat daar nog minder begeleiding isquote:Op dinsdag 7 september 2010 23:10 schreef VersusPascal het volgende:
[..]
Dankje,
Ik ben al bezig met een portfolio speciaal gemaakt om te presenteren aan bedrijven. Dat moet dan interactief gaan werken met kleuren en allemaal aan elkaar verbinden. Moeilijk werk om te maken, maar het eindproduct moet indrukwekkend worden.
Ik hoop dat ik versneld traject kan doen zodra ik sneller kan doorstromen naar het HBO. Daar hoop ik dan ook meer ondersteuning te krijgen dan het, zoek-het-zelf-uit-mentaliteit/MBO .
Ja ik heb een geweldige plek voor je waar je hele de dag alleen zit, geen zak betaald krijgt, je voor je eigen eten en vervoer moet zorgen, je lekker haar kutklusjes moet opknappen waar zij lekker geld voor verdient.quote:Op dinsdag 7 september 2010 22:49 schreef VersusPascal het volgende:
Als iemand nog een leuke leerzame plek weet voor Mediavormgeving, editing, fotografie, camerawek of in die richting. PM'tje?
Ik heb na een week nog steeds geen mentor, tot nu toe alleen hoorcolleges en het niveau engels is gewoonweg triest.quote:Op dinsdag 7 september 2010 23:31 schreef Hiya het volgende:
[..]
Ik kan je vertellen dat daar nog minder begeleiding is
het is minder ellendigquote:Op woensdag 8 september 2010 22:21 schreef DE_krumpel het volgende:
[..]
Ik heb na een week nog steeds geen mentor, tot nu toe alleen hoorcolleges en het niveau engels is gewoonweg triest.
haha mensen die durven te beweren dat hbo een hoger niveau is
Voor zover mijn ervaring is het veel doen, veel zelfstudie en les krijgen ho maar,quote:
Ik heb dertig keer liever iemand van een grafische vakschool als het cibap (mbo) dan een hbo CMDertje die er geen fuck van bakt.quote:Op dinsdag 7 september 2010 22:54 schreef Il_Piccolo_Principe het volgende:
Haha de mooiste verhalen hier ophangen, vervolgens tussen neus en lippen al melden dat je mbo doet en dan ook nog echt zo een knip en plak opleiding
En jij maakt de wc's schoon?quote:Op woensdag 8 september 2010 23:07 schreef thewhiteguy het volgende:
Wij hebben altijd mbo´ers lopen voor stage. Die mogen dan zware dozen verzamelen. Maar ze krijgen wel 250 per maand voor een 32 uurige (urige, hoe schrijf je dat gvd) werkweek.
Niet alleen je duist is slecht, je nederlands is ook niet alles.quote:Op dinsdag 7 september 2010 21:54 schreef VersusPascal het volgende:
[..]
Veel studenten hebben minimale kennis en kunnen nog niet meedraaien. Ik verdiep veel tijd in mijn vak ook buiten school en weet zeker dat ik als mbo'er dezelfde kwaliteiten heb op mijn vak als een hbo'er. Het probleem is dat ik op de middelbare school niet goed ben ik bepaalde vakken. Bijvoorbeeld Duits en dingen waar ik nu met men opleiding weinig aan heb. Op men kwaliteit in men vak verdiep ik me helemaal waardoor ik naar mijn idee, redelijk kan meedraaien zelfstandig.
Ja hahahah Want op het MBO plakken en knippen ze alleenquote:Op dinsdag 7 september 2010 22:54 schreef Il_Piccolo_Principe het volgende:
[..]
Bedoelt u Nederlands?quote:Op donderdag 9 september 2010 00:02 schreef cvboer het volgende:
[..]
Niet alleen je duist is slecht, je nederlands is ook niet alles.
Met of zonder hoofdletter maakt geen zak uit.quote:
Dan heb je een kut HBO.quote:Op woensdag 8 september 2010 22:21 schreef DE_krumpel het volgende:
[..]
Ik heb na een week nog steeds geen mentor, tot nu toe alleen hoorcolleges en het niveau engels is gewoonweg triest.
haha mensen die durven te beweren dat hbo een hoger niveau is
Of je bent zo dom dat je opleiding daadwerkelijk een uitdaging voor je is natuurlijk.quote:Op donderdag 9 september 2010 21:23 schreef Twiitch het volgende:
Of ik heb gewoon mazzel en alle HBO's behalve de mijne zijn kutterdekut, dat kan natuurlijk ook.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |