Mooi.quote:Op maandag 6 september 2010 12:31 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Hm, sorry, niet mee eens. Voor de slachtoffers kan dit wel degelijk van groot belang zijn en in een rechtsstaat heeft ook het slachtoffer recht om gehoord te worden.
Jij voert aan dat je belasterd bent, dan ben je dus een slachtoffer. Even logisch blijven nadenken?quote:Op maandag 6 september 2010 12:30 schreef El_Matador het volgende:
"Slachtoffer"? Nou nee, en zeker niet in verhouding met mensen die fysiek geweld worden aangedaan.
Sorry? Waar de fuck heb jij het in godsnaam over?quote:Wel schrijnend dat je je eigen lasterlijke beschuldigingen over Noord-Korea alweer vergeten bent.
'Ongefilterde meningen'? Hoe bedoel je?quote:Op maandag 6 september 2010 11:40 schreef Wijze_appel het volgende:
[..]
Dan mogen die rechters hun ongefilterde mening ook wel eens voor zich houden. Die gedragen zich ook vaak als pappa van de samenleving en kunnen het niet laten zich zo te uiten.
Stelletje arrogante ballen.
Wat nou mooi, van jou moet de rechtsstaat toch opgedoekt worden of iig slechts als een soort van leidraad beschouwd worden als het uitkomt? En nu is het ineens 'Mooi'? Wazig allemaal.quote:
Ik ben benieuwd naar het onderzoek waar jij over spreekt. Ik ben er niet van overtuigd.quote:Op maandag 6 september 2010 12:31 schreef Tijger_m het volgende:
Hm, sorry, niet mee eens. Voor de slachtoffers kan dit wel degelijk van groot belang zijn en in een rechtsstaat heeft ook het slachtoffer recht om gehoord te worden.
Overigens, er is wetenschappelijk onderzoek over dit fenomeen wat uitwijst dat het positieve effecten heeft dus simpelweg stellen dat het een wassen neus is doet geen recht aan de zaak.
Het slachtoffer is al gehoord, in de politieverhoren over de zaak. Tevens voegt het horen van het slachtoffer niets toe aan de zaak en zou eigenlijk de rechter in zijn geheel afwezig moeten zijn bij zo'n praatje. Daar het hem/ haar zou kunnen beïnvloeden in zijn/ haar oordeel en dat moet niet mogen.quote:Op maandag 6 september 2010 12:31 schreef Tijger_m het volgende:
Op zich kan iemand zich wel serieuzer genomen voelen als hij/ zij een praatje mag houden. Het mag alleen niet meegewogen worden in het oordeel van de rechter. Dus in die zin is het een wassen neus.quote:Overigens, er is wetenschappelijk onderzoek over dit fenomeen wat uitwijst dat het positieve effecten heeft dus simpelweg stellen dat het een wassen neus is doet geen recht aan de zaak.
Zo zie ik dat dus niet. Het zou een ontwaarding van het begrip "slachtoffer" zijn, zeker in een topic over een vrouw die bijna doodgereden is.quote:Op maandag 6 september 2010 12:33 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Jij voert aan dat je belasterd bent, dan ben je dus een slachtoffer. Even logisch blijven nadenken?
Heel convenient. De berichten zijn weggehaald. De IRA staat nog, maar Noord-Korea is verdwenen.quote:Sorry? Waar de fuck heb jij het in godsnaam over?
Begrijp je wel waar het spreekrecht voor bedoeld is?quote:Op maandag 6 september 2010 12:04 schreef El_Matador het volgende:
[..]
En daar ben ik dus op tegen. Een getraumatiseerd slachtoffer van een gruwelijke gek die -ik herhaal het nog maar even- met bijna 150 kilometer per uur met een enorm wapen (2900 kilo staal etc.) doelbewust op een auto inrijdt, moet dus van jou haar woorden op een gouden schaaltje wegen.
Ik vind dat nogal onmenselijk, dat je zoiets eist.
Ik zeg: luister die 20 minuten (of hoe lang is het) gewoon en besef dan eens ECHT wat zo iemand ondergaat, in plaats van de door speechwriters geschreven "fatsoenlijke" versie.
Google is your friend?quote:Op maandag 6 september 2010 12:35 schreef DS4 het volgende:
[..]
Ik ben benieuwd naar het onderzoek waar jij over spreekt. Ik ben er niet van overtuigd.
Maar zo lang het het proces niet verstoort en de slachtoffers er werkelijk baat bij hebben... prima.
Ik ben alleen bang dat de rechter zich toch enigszins laat beïnvloeden en dat de slachtoffers er alleen iets aan hebben als de straf voor hun gevoel hoog genoeg is en het de frustraties alleen maar verhoogt als de straf tegen valt.
Maar dat laatste is natte vingerwerk, dus ik ben oprecht benieuwd naar het onderzoek.
quote:Op maandag 6 september 2010 12:38 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Google is your friend?
http://www.slachtofferhul(...)ek%20spreekrecht.pdf
Dan stuur je dat toch op naar die gene, zodra hij veroordeelt is en vast zit?quote:Op maandag 6 september 2010 10:59 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Vind JIJ!
Ik vind dat men alles moet kunnen zeggen. Zeker tegen mensen die anderen doelbewust van je afgenomen hebben zeg.![]()
Het is een voorzichtige stap en Eerdmans heeft het hart op de juiste plek, maar het moet nog verder.
Nogmaals, ik heb geen flauw idee waar je het over hebt en ik heb Noord Korea in dit topic niet vermeld.quote:Op maandag 6 september 2010 12:36 schreef El_Matador het volgende:
Heel convenient. De berichten zijn weggehaald. De IRA staat nog, maar Noord-Korea is verdwenen.
Je weet dat mij ten onrechte van laster beschuldigen smadelijk is?quote:Op maandag 6 september 2010 12:32 schreef El_Matador het volgende:
Dat is helemaal zijn benadering niet, hoe kom je bij die laster?![]()
Jij bent op de hoogte van wat men bedoelt met oog om oog, tand om tand? Dat gaat om wraakzuchtig zijn, niet om noodzakelijk hetzelfde te doen...quote:Heeft hij gepleit voor het doodrijden van de dader?![]()
Hoe lang ga jij volhouden dat slachtoffers geen spreekrecht hebben, terwijl iedereen in dit draadje weet dat het onwaar is?quote:Daders mogen van alles zeggen -en terecht- maar slachtoffers dienen hun bek te houden?
Ik wil niet pleiten voor een scheldkwartiertje. Ik wil dat een slachtoffer zijn/haar betoog kan houden en als daar wat scheldwoordjes inzitten, dan moet dat geen probleem zijn.quote:Op maandag 6 september 2010 12:38 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Begrijp je wel waar het spreekrecht voor bedoeld is?
Maar goed, je wilt dus eigenlijk pleiten voor een scheldkwartiertje. Een soort schandpaal, maar dan in de rechtszaal, ten overstaan van media, betrokkenen, de rechterlijke macht en familieleden. Met welk doel eigenlijk?
Nou, gaan we eens lezen...quote:Op maandag 6 september 2010 12:38 schreef Tijger_m het volgende:
Google is your friend?
http://www.slachtofferhul(...)ek%20spreekrecht.pdf
Dat is JOUW interpretatie. De Saudische is anders.quote:Op maandag 6 september 2010 12:41 schreef DS4 het volgende:
Jij bent op de hoogte van wat men bedoelt met oog om oog, tand om tand? Dat gaat om wraakzuchtig zijn, niet om noodzakelijk hetzelfde te doen...
A - het is beperkt, want de rechter gaat bepalen wat je wel en niet mag zeggenquote:Hoe lang ga jij volhouden dat slachtoffers geen spreekrecht hebben, terwijl iedereen in dit draadje weet dat het onwaar is?
Er is ook nog dit van het OM waarin alle bezwaren ook de revue passeren, niet echt een onderzoek maar mischien toch interessantquote:
Ik heb het Noord-Koreaanse net gelezen, dacht dat het van jou kwam, sorry.quote:Op maandag 6 september 2010 12:40 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Nogmaals, ik heb geen flauw idee waar je het over hebt en ik heb Noord Korea in dit topic niet vermeld.
Ik heb juist het voorbeeld van de IRA genomen omdat de UK ook een rechtsstaat is en omdat het ontsporen van de rechtsstaat als de publieke opinie en slachtoffers op de eerste plaats staan illustreert.
Dat dus.quote:Op maandag 6 september 2010 12:46 schreef Wijze_appel het volgende:
Daar waar vrijheid van meningsuiting wordt bevochten is het zelf niet toegestaan: rechtszaal.
typisch Nederlandse bekrompenheid.
Eh, de vrijheid van meningsuitting staat in de Grondwet, niet het strafrecht en is niet in de rechtszaal bevochten maar op het slagveld. Nederland heeft sowieso geen ongelimiteerde vrijheid van meningsuitting.quote:Op maandag 6 september 2010 12:46 schreef Wijze_appel het volgende:
Daar waar vrijheid van meningsuiting wordt bevochten is het zelf niet toegestaan: rechtszaal.
Ik vraag me werkelijk af hoe jij dat dan voor je ziet. Immers, het huidige uitgangspunt is dat we bepaalde gedragingen in de samenleving onwenselijk vinden, en die gedragingen, wanneer deze worden gepleegd, bestraft worden. Dat is de reden dat strafrecht om de dader draait, en minder om het slachtoffer. Ik zie niet in hoe je dit kan ombuigen naar een rechtssysteem gericht op het slachtoffer.quote:Op maandag 6 september 2010 12:23 schreef El_Matador het volgende:
[..]
En daar heb je de kern van het probleem te pakken.
Als er nu iets op het 1e en 2e plan moet staan zijn het wel de slachtoffers/nabestaanden en de overige onschuldigen in de samenleving.
De dader moet juist met name NIET op de eerste plek komen.
Althans, dat is mijn mening.
quote:Op maandag 6 september 2010 12:46 schreef Wijze_appel het volgende:
Onzin, de vrijheid van meningsuiting kent grenzen, zowel buiten als binnen de rechtszaal.quote:Op maandag 6 september 2010 12:46 schreef Wijze_appel het volgende:
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |