abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_86122363
quote:
Op maandag 6 september 2010 12:31 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Hm, sorry, niet mee eens. Voor de slachtoffers kan dit wel degelijk van groot belang zijn en in een rechtsstaat heeft ook het slachtoffer recht om gehoord te worden.
Mooi. :)
The only limit is your own imagination
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

Waarom er geen vliegtuig in het WTC vloog
pi_86122377
quote:
Op maandag 6 september 2010 12:30 schreef El_Matador het volgende:

"Slachtoffer"? Nou nee, en zeker niet in verhouding met mensen die fysiek geweld worden aangedaan.
Jij voert aan dat je belasterd bent, dan ben je dus een slachtoffer. Even logisch blijven nadenken?

quote:
Wel schrijnend dat je je eigen lasterlijke beschuldigingen over Noord-Korea alweer vergeten bent. }:|
Sorry? Waar de fuck heb jij het in godsnaam over?
pi_86122423
quote:
Op maandag 6 september 2010 11:40 schreef Wijze_appel het volgende:

[..]

Dan mogen die rechters hun ongefilterde mening ook wel eens voor zich houden. Die gedragen zich ook vaak als pappa van de samenleving en kunnen het niet laten zich zo te uiten.
Stelletje arrogante ballen.
'Ongefilterde meningen'? Hoe bedoel je?
pi_86122427
quote:
Op maandag 6 september 2010 12:32 schreef El_Matador het volgende:

Mooi. :)
Wat nou mooi, van jou moet de rechtsstaat toch opgedoekt worden of iig slechts als een soort van leidraad beschouwd worden als het uitkomt? En nu is het ineens 'Mooi'? Wazig allemaal.
pi_86122428
quote:

Hm, sorry, niet mee eens. Voor de slachtoffers kan dit wel degelijk van groot belang zijn en in een rechtsstaat heeft ook het slachtoffer recht om gehoord te worden.

Overigens, er is wetenschappelijk onderzoek over dit fenomeen wat uitwijst dat het positieve effecten heeft dus simpelweg stellen dat het een wassen neus is doet geen recht aan de zaak.
Ik ben benieuwd naar het onderzoek waar jij over spreekt. Ik ben er niet van overtuigd.

Maar zo lang het het proces niet verstoort en de slachtoffers er werkelijk baat bij hebben... prima.

Ik ben alleen bang dat de rechter zich toch enigszins laat beïnvloeden en dat de slachtoffers er alleen iets aan hebben als de straf voor hun gevoel hoog genoeg is en het de frustraties alleen maar verhoogt als de straf tegen valt.

Maar dat laatste is natte vingerwerk, dus ik ben oprecht benieuwd naar het onderzoek.
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
  maandag 6 september 2010 @ 12:35:35 #106
116015 SicSicSics
Crushing Cranial Contents!
pi_86122435
quote:
Het slachtoffer is al gehoord, in de politieverhoren over de zaak. Tevens voegt het horen van het slachtoffer niets toe aan de zaak en zou eigenlijk de rechter in zijn geheel afwezig moeten zijn bij zo'n praatje. Daar het hem/ haar zou kunnen beïnvloeden in zijn/ haar oordeel en dat moet niet mogen.

Dat is klassenjustitie op acteertalent.

quote:
Overigens, er is wetenschappelijk onderzoek over dit fenomeen wat uitwijst dat het positieve effecten heeft dus simpelweg stellen dat het een wassen neus is doet geen recht aan de zaak.
Op zich kan iemand zich wel serieuzer genomen voelen als hij/ zij een praatje mag houden. Het mag alleen niet meegewogen worden in het oordeel van de rechter. Dus in die zin is het een wassen neus.
Fine, fuck you then!
The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, but wiser people so full of doubts.
pi_86122472
quote:
Op maandag 6 september 2010 12:33 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Jij voert aan dat je belasterd bent, dan ben je dus een slachtoffer. Even logisch blijven nadenken?
Zo zie ik dat dus niet. Het zou een ontwaarding van het begrip "slachtoffer" zijn, zeker in een topic over een vrouw die bijna doodgereden is.

quote:
Sorry? Waar de fuck heb jij het in godsnaam over?
Heel convenient. De berichten zijn weggehaald. De IRA staat nog, maar Noord-Korea is verdwenen. :')
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

pi_86122506
quote:
Op maandag 6 september 2010 12:04 schreef El_Matador het volgende:

[..]

En daar ben ik dus op tegen. Een getraumatiseerd slachtoffer van een gruwelijke gek die -ik herhaal het nog maar even- met bijna 150 kilometer per uur met een enorm wapen (2900 kilo staal etc.) doelbewust op een auto inrijdt, moet dus van jou haar woorden op een gouden schaaltje wegen.

Ik vind dat nogal onmenselijk, dat je zoiets eist.

Ik zeg: luister die 20 minuten (of hoe lang is het) gewoon en besef dan eens ECHT wat zo iemand ondergaat, in plaats van de door speechwriters geschreven "fatsoenlijke" versie. :')
Begrijp je wel waar het spreekrecht voor bedoeld is?

Maar goed, je wilt dus eigenlijk pleiten voor een scheldkwartiertje. Een soort schandpaal, maar dan in de rechtszaal, ten overstaan van media, betrokkenen, de rechterlijke macht en familieleden. Met welk doel eigenlijk?
pi_86122515
quote:
Op maandag 6 september 2010 12:35 schreef DS4 het volgende:

[..]

Ik ben benieuwd naar het onderzoek waar jij over spreekt. Ik ben er niet van overtuigd.

Maar zo lang het het proces niet verstoort en de slachtoffers er werkelijk baat bij hebben... prima.

Ik ben alleen bang dat de rechter zich toch enigszins laat beïnvloeden en dat de slachtoffers er alleen iets aan hebben als de straf voor hun gevoel hoog genoeg is en het de frustraties alleen maar verhoogt als de straf tegen valt.

Maar dat laatste is natte vingerwerk, dus ik ben oprecht benieuwd naar het onderzoek.
Google is your friend?

http://www.slachtofferhul(...)ek%20spreekrecht.pdf
pi_86122575
quote:
Op maandag 6 september 2010 10:59 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Vind JIJ!

Ik vind dat men alles moet kunnen zeggen. Zeker tegen mensen die anderen doelbewust van je afgenomen hebben zeg. :{w

Het is een voorzichtige stap en Eerdmans heeft het hart op de juiste plek, maar het moet nog verder.
Dan stuur je dat toch op naar die gene, zodra hij veroordeelt is en vast zit? :) Dus het is niet wat LostFormat er van vindt, maar zoiets hoort niet in de rechtbank en daar zoek je maar je eigen manier voor, om dat te uitten.

Daarnaast is het een tedentieus Telegraaf artikel. Slachtoffertje van allochtoon zoeken, en ojee zelfs die opmerking mocht niet!

Blijkbaar heeft de rechter dermate begrip voor de situatie gehad dat de opmerking dus is toegestaan, dus het hele bericht klopt niet en gaat nergens over.
La derecha oprime, la izquierda libera
pi_86122604
quote:
Op maandag 6 september 2010 12:36 schreef El_Matador het volgende:

Heel convenient. De berichten zijn weggehaald. De IRA staat nog, maar Noord-Korea is verdwenen. :')
Nogmaals, ik heb geen flauw idee waar je het over hebt en ik heb Noord Korea in dit topic niet vermeld.

Ik heb juist het voorbeeld van de IRA genomen omdat de UK ook een rechtsstaat is en omdat het ontsporen van de rechtsstaat als de publieke opinie en slachtoffers op de eerste plaats staan illustreert.
pi_86122618
quote:
Op maandag 6 september 2010 12:32 schreef El_Matador het volgende:

Dat is helemaal zijn benadering niet, hoe kom je bij die laster? :o
Je weet dat mij ten onrechte van laster beschuldigen smadelijk is?

Zoek je nog even op wat laster is?

quote:
Heeft hij gepleit voor het doodrijden van de dader? :N
Jij bent op de hoogte van wat men bedoelt met oog om oog, tand om tand? Dat gaat om wraakzuchtig zijn, niet om noodzakelijk hetzelfde te doen...

quote:
Daders mogen van alles zeggen -en terecht- maar slachtoffers dienen hun bek te houden? :{w
Hoe lang ga jij volhouden dat slachtoffers geen spreekrecht hebben, terwijl iedereen in dit draadje weet dat het onwaar is?
pi_86122678
quote:
Op maandag 6 september 2010 12:38 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Begrijp je wel waar het spreekrecht voor bedoeld is?

Maar goed, je wilt dus eigenlijk pleiten voor een scheldkwartiertje. Een soort schandpaal, maar dan in de rechtszaal, ten overstaan van media, betrokkenen, de rechterlijke macht en familieleden. Met welk doel eigenlijk?
Ik wil niet pleiten voor een scheldkwartiertje. Ik wil dat een slachtoffer zijn/haar betoog kan houden en als daar wat scheldwoordjes inzitten, dan moet dat geen probleem zijn.

Denk nou es even na: wat is nou werkelijk het probleem van een slachtoffer die wat vieze woordjes gebruikt? Waarom wordt die 15 minutes of fame haar/hem niet gegund?

Het is de EIGEN verantwoordelijkheid van elk persoon om zijn/haar woorden te kiezen. Daar moet je als rechter niet tussen gaan zitten.

Mega-irritant, mensen die lopen te miepen over jou als jij je flink uit met scheldwoorden als jou net ongeveer het meest gruwelijke is aangedaan wat je maar kan meemaken...

"Godverdomme, een vent heeft mijn familie gedood met zijn auto."
"Kom kom, laten we dan niet overgaan tot het ijdel gebruiken van de naam van de Heer."

:r :r :r

pi_86122732
quote:
Op maandag 6 september 2010 12:38 schreef Tijger_m het volgende:

Google is your friend?

http://www.slachtofferhul(...)ek%20spreekrecht.pdf
Nou, gaan we eens lezen...

Wel jammer dat het onderzoek is gedaan door een instantie die er belang bij heeft dat het blijft bestaan overigens. Onafhankelijk onderzoek is altijd wat overtuigender. Maar goed, nog niet gelezen, dus ik kan het daarop niet diskwalificeren.
pi_86122783
quote:
Op maandag 6 september 2010 12:41 schreef DS4 het volgende:

Jij bent op de hoogte van wat men bedoelt met oog om oog, tand om tand? Dat gaat om wraakzuchtig zijn, niet om noodzakelijk hetzelfde te doen...
Dat is JOUW interpretatie. De Saudische is anders.

Oog om oog, tand om tand is wraak. Het uiten van de frustraties van een slachtoffer heeft niets met wraak te maken, maar met het publieklijk tonen van de andere kant. Dus niet eeuwig de kant van de daders.

quote:
Hoe lang ga jij volhouden dat slachtoffers geen spreekrecht hebben, terwijl iedereen in dit draadje weet dat het onwaar is?
A - het is beperkt, want de rechter gaat bepalen wat je wel en niet mag zeggen
B - het is slechts sinds kort en JIJ begon over Eerdmans die de initiatiefnemer hiervan is, die een wraakzuchtig persoon zou zijn. Daarbij waren velen blij met het verleden, waarin slachtoffers hun bek konden houden. }:|

pi_86122784
quote:
Op maandag 6 september 2010 12:39 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

^O^
Er is ook nog dit van het OM waarin alle bezwaren ook de revue passeren, niet echt een onderzoek maar mischien toch interessant

http://www.om.nl/publish/(...)rechtslachtoffer.pdf
pi_86122785
Daar waar vrijheid van meningsuiting wordt bevochten is het zelf niet toegestaan: rechtszaal.

typisch Nederlandse bekrompenheid.
pi_86122828
quote:
Op maandag 6 september 2010 12:40 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Nogmaals, ik heb geen flauw idee waar je het over hebt en ik heb Noord Korea in dit topic niet vermeld.

Ik heb juist het voorbeeld van de IRA genomen omdat de UK ook een rechtsstaat is en omdat het ontsporen van de rechtsstaat als de publieke opinie en slachtoffers op de eerste plaats staan illustreert.
Ik heb het Noord-Koreaanse net gelezen, dacht dat het van jou kwam, sorry. :@

Dat is natuurlijk een farce. Je gebruikt een voorbeeld waar het niet goed gaat om een complete verandering te diskwalificeren.

Net als dat mensen met de doodstraf zoals die in de VS wordt uitgevoerd komen als "argument" tegen de doodstraf an sich.

Dat is uiteraard geen tegenargument. Wel een punt van zorg dat mogelijk maakt dat je de negatieve kanten van zo'n beleid aanpakt. :)

pi_86122839
quote:
Op maandag 6 september 2010 12:46 schreef Wijze_appel het volgende:
Daar waar vrijheid van meningsuiting wordt bevochten is het zelf niet toegestaan: rechtszaal.

Dat dus. :{

pi_86122863
quote:

Eh, de vrijheid van meningsuitting staat in de Grondwet, niet het strafrecht en is niet in de rechtszaal bevochten maar op het slagveld. Nederland heeft sowieso geen ongelimiteerde vrijheid van meningsuitting.

Typische Nederlandse klok horen luiden maar niet weten waar de klepel hangt.
pi_86122877
quote:
Op maandag 6 september 2010 12:23 schreef El_Matador het volgende:

[..]

En daar heb je de kern van het probleem te pakken.

Als er nu iets op het 1e en 2e plan moet staan zijn het wel de slachtoffers/nabestaanden en de overige onschuldigen in de samenleving.

De dader moet juist met name NIET op de eerste plek komen.

Althans, dat is mijn mening.
Ik vraag me werkelijk af hoe jij dat dan voor je ziet. Immers, het huidige uitgangspunt is dat we bepaalde gedragingen in de samenleving onwenselijk vinden, en die gedragingen, wanneer deze worden gepleegd, bestraft worden. Dat is de reden dat strafrecht om de dader draait, en minder om het slachtoffer. Ik zie niet in hoe je dit kan ombuigen naar een rechtssysteem gericht op het slachtoffer.
pi_86122893
quote:

_O- :')

Je zou het liefst per rechtszaak een uurtje extra in willen lassen zodat alle betrokkenen nog even hun ei kwijt kunnen, en dat allemaal voor de vrijheid van meningsuiting?
  maandag 6 september 2010 @ 12:50:44 #124
116015 SicSicSics
Crushing Cranial Contents!
pi_86122923
De vrijheid om je mening te uiten is nog steeds iets anders dan het (vermeende) recht om te zeggen wat je wil.
Fine, fuck you then!
The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, but wiser people so full of doubts.
pi_86122947
quote:

Onzin, de vrijheid van meningsuiting kent grenzen, zowel buiten als binnen de rechtszaal.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')