Misschien komt het omdat ik vijf jaar op Aruba op school heb gezeten, waar de leerlingen nog veel volgzamer zijn dan hier, dat ik het beeld van 'iedereen heeft standaard een tyfushekel aan alle leraren' niet herken.quote:Op zondag 5 september 2010 12:07 schreef DonJames het volgende:
[..]
Ergens denk ik dat jij nou juist níet de persoon was die, bij een conflict tussen leraar en klasgenoot, naar voren liep en de klas toesprak "nounou, even rustig jongens, de leraar heeft eigenlijk wel een goed punt. Verplaats je even in zijn positie, hij heeft het ook niet altijd even makkelijk!".
Of wel?
Je bent er zelf echt van overtuigd dat 'een stap dichterbij en ik breek al je botten' de juiste woorden zijn?!?!quote:Op zondag 5 september 2010 14:49 schreef noksala het volgende:
Vervolgens kwam hij heel dreigent op mij aflopen, en toen hij 1 meter voor mij stond zei ik: ''Een stap dichterbij en ik breek al je botten''. Ik zag aan zijn houding en blik in zijn ogen dat hij mij een klap wou geven, of wou beetgrijpen. In dat geval had ik wel iets moeten doen, maar hoefde dus niet omdat ik de juiste woorden zei.
TS had op een andere manier kunnen reageren, maar het gedrag van de leraar was - indien niet gedramatiseerd - ook buiten proporties. Als je als docent moet schreeuwen om je punt kracht bij te zetten, zeker op de eerste schooldag al, ben je naar mijn idee ook verkeerd bezig en kan je beter ander werk gaan zoeken. Wederzijds respect is een bijzonder mooi uitgangspunt maar de docent heeft in deze kwestie niet laten blijken deze te verdienenquote:Op zondag 5 september 2010 15:59 schreef silliegirl het volgende:
Wat is dat toch tegenwoordig; leerlingen denken maar dat ze gelijk staan aan hun docent; dat is niet zo; die beste mensen zijn ouder dan jullie en daarom dien je met enige respect naar ze toe te reageren.
Je hebt niet juist gehandeldquote:Op zondag 5 september 2010 14:49 schreef noksala het volgende:
Oke, heel erg bedankt voor de reacties allemaal.
[...]
Verder na wat jullie ook allemaal zeggen vind ik toch dat ik juist gehandelt heb. Zijn gedraag was onbehoorlijk, dat weten vinden jullie ook wel neem ik aan. Dat ik hem daarop aanspreek is ook niet verkeerd, goed zelfs. Vervolgens kwam hij heel dreigent op mij aflopen, en toen hij 1 meter voor mij stond zei ik: ''Een stap dichterbij en ik breek al je botten''. Ik zag aan zijn houding en blik in zijn ogen dat hij mij een klap wou geven, of wou beetgrijpen. In dat geval had ik wel iets moeten doen, maar hoefde dus niet omdat ik de juiste woorden zei.
Maar ik neem aan dat het goedkomt, ik heb morgen een gesprek met hem.
Volgens mij is het wel goed om dit aan te geven naar je mentor toe, die kerel loopt tegen de overspannenheid aan te tikken als ik dat zo lees. Verwacht alleen niet dat die mentor je onder die straf uit gaat halen.quote:Op zondag 5 september 2010 01:52 schreef noksala het volgende:
Mijn vraag is of een leraar zich wel zo mag gedragen, volgensmij gaat het echt veel te ver. Spullen van leerlingen tegen de muur gooien, en de hele tijd schreeuwen. Moet ik dit tegen mijn mentor zeggen? Of stel ik me te veel aan, en moet ik gewoon die straf gaan lijden?
Ja want leraren mogen doen wat ze willen in de klas en je moet maar netjes alles met woorden oplossen.quote:Op zondag 5 september 2010 19:20 schreef Vagere_Hein het volgende:
Je lokte het toch echt zelf uit door op te gaan staan. Je dwingt hem immers om fysiek zijn aandacht naar jou te verplaatsen (ipv het alleen bij een opmerking te houden).
Dat klinkt leuk, maar elke argumentatie (overigens niet verrassend met zo'n punt) ontbreekt. Doe es argumenteren en uitleggen waarom deze specifieke situatie geweld zou vereisen?quote:Op zondag 5 september 2010 19:25 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
[..]
Ja want leraren mogen doen wat ze willen in de klas en je moet maar netjes alles met woorden oplossen.
Met zo'n mentaliteit is het geen wonder dat het zo'n kutzooi in de wereld is.
Als je echt skills hebt, had je allang ervoor gezorgd dat je jezelf niet fysiek hebt laten klemzetten.quote:Op zondag 5 september 2010 19:14 schreef noksala het volgende:
Als je 2 seconden hebt om na te denken komen er soms rare dingen uit je mond, dat is menselijk. Dat zal ik morgen ook aan die vent uitleggen. Ik ben ook geen perfect mens, en dit was een moeilijke situatie. Het ook wel heel makkelijk om te zeggen dat ik fout bezig was. Ik heb mezelf beschermt door middel van woorden, in plaats van me lichaam te gebruiken. Dat vind ik al goed genoeg van mezelf. Er was namelijk ook geen uitweg om een stapje achteruit te doen ik probeer jullie het even te voorbeelden:
Ik zit helemaal links achter in de hoek van lokaal. Toen ik de leraar aansprak stond ik op, maar ik bleef voor mij stoel staan. De leraar liep daarna naar mijn tafel toe, aan zijn stappen en kleine schokjes in zijn arm zag ik dat hij een handeling wou uitvoeren. Toen hij 1 meter voor me stond kon ik niet naar achter of op zij. Op dat moment dacht ik maar aan 2 dingen: Of ik duw hem weg, of ik dreig hem niet dichterbij te komen.
Ja vroeger vanaf mijn 8e had ik 4uurtjes per week. Sinds mijn 12e hang ik bijna elke dag in de Gym. Natuurlijk ben ik nog niet zo heel oud, en ook niet perfect dusjaquote:Op zondag 5 september 2010 19:34 schreef Ridocar het volgende:
[..]
Als je echt skills hebt, had je allang ervoor gezorgd dat je jezelf niet fysiek hebt laten klemzetten.
Maargoed, zoals ik al zei, 4 uurtjes zelfverdediging....
the best defence is offence.quote:Op zondag 5 september 2010 19:30 schreef Vagere_Hein het volgende:
[..]
Dat klinkt leuk, maar elke argumentatie (overigens niet verrassend met zo'n punt) ontbreekt. Doe es argumenteren en uitleggen waarom deze specifieke situatie geweld zou vereisen?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |