Klopt, maar als Rutte niet in staat is een kabinet te formeren en bijvoorbeeld Cohen neemt zijn taken over, dan wordt de laatstgenoemde natuurlijk gewoon premier.quote:Op maandag 6 september 2010 12:00 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Uiteindelijk zal hij het wel krijgen vermoed ik, ik zie geen opties zonder de VVD eerlijk gezegd.
Dat gaat de VVD echt niet pruimen.quote:Op maandag 6 september 2010 12:04 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Klopt, maar als Rutte niet in staat is een kabinet te formeren en bijvoorbeeld Cohen neemt zijn taken over, dan wordt de laatstgenoemde natuurlijk gewoon premier.
Natuurlijk pikt de VVD dat niet. Maar uiteindelijk moet de koningin pragmatisch redeneren. Het lukt Rutte niet om een kabinet te formeren dus moet iemand anders maar een poging wagen. Zuur voor de VVD, maar dan had Rutte zich maar een tikkeltje milder op moeten stellen en niet lopen schreeuwen dat PaarsPlus een gesloten hoofdstuk is en dat hij koste wat kost inzet op een rechtse coalitie.quote:Op maandag 6 september 2010 12:05 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Dat gaat de VVD echt niet pruimen.![]()
Die gaan echt vol door voor de rechtse optie en het zou me niet verbazen dat ze uiteindelijk een middenkabinet blokkeren.
Dus Mark maakt een uitdraai van het huidige conceptakkoord, verandert 10 regels en gaat weer terug om tafel met de PVV en CDA?quote:Op maandag 6 september 2010 12:15 schreef damian5700 het volgende:
Rutte heeft de leiding genomen in slechts twee varianten en ik denk dat daarom zijn rol als zodanig niet is uitgespeeld (bijvoorbeeld in het geval van de Lubbers-variant of de middenvariant).
Beatrix vond het schrijven van een proeve eerder 'een waagstuk', maar inmiddels zijn er een aantal weken verstreken en is dit ook een meer voor de hand liggende optie
De Lubbers-variant vind ik een buitengewoon slecht idee. Sowieso is een gedoogkabinet geen optie wat mij betreft. Ga gewoon voor een meerderheidscoalitie. Ik kan mij goed voorstellen dat een middenkabinet gaat worden onderzocht (heeft niet mijn voorkeur). Als Rutte dit wederom verpest dan is het tijd voor een nieuwe formatieleider. Met z'n 1 juli, wat een eikel.quote:Op maandag 6 september 2010 12:15 schreef damian5700 het volgende:
Rutte heeft de leiding genomen in slechts twee varianten en ik denk dat daarom zijn rol als zodanig niet is uitgespeeld (bijvoorbeeld in het geval van de Lubbers-variant of de middenvariant).
Beatrix vond het schrijven van een proeve eerder 'een waagstuk', maar inmiddels zijn er een aantal weken verstreken en is dit ook een meer voor de hand liggende optie
Ik stel dat de rol van Rutte nog niet is uitgespeeld, omdat onder zijn aanvoering slechts twee varianten zijn onderzocht.quote:Op maandag 6 september 2010 12:20 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Dus Mark maakt een uitdraai van het huidige conceptakkoord, verandert 10 regels en gaat weer terug om tafel met de PVV en CDA?
De grap is dat hij het een slecht idee vindt om het samen met Cohen te schrijven, want dan leg je je al meteen vast op die twee partijen. Maar hij wil het wel in zijn eentje doen, en dat je je dus vastlegt op deelname van de VVD. Alsof het wel een gegeven is dat de VVD gaat regeren.quote:Op maandag 6 september 2010 12:20 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Dus Mark maakt een uitdraai van het huidige conceptakkoord, verandert 10 regels en gaat weer terug om tafel met de PVV en CDA?
Als je de verdeling links/rechts aanhoudt heeft rechts gewoon een meerderheid van 76 zetels. Midden bestaat niet meer tegenwoordig, heb je die memo niet gekregen?quote:Op maandag 6 september 2010 12:02 schreef Weltschmerz het volgende:
Rutte doet alsof de VVD zestig zetels heeft en rechts veel groter is dan links. Hij heeft maar één zeteltje meer dan de PvdA en rechts heeft maar 55 zetels.
Hopelijk geeft Bea hem even een reality check.
Cohen was ook aan het schreeuwen, maar krabbelde terug toen die rechtse coalitie er even leek te komen. En als Cohen het voortouw krijgt flikt Rutte hem hetzelfde kunstje als Cohen eerst bij hem deed en komen we nog geen stap verder.quote:Op maandag 6 september 2010 12:09 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Natuurlijk pikt de VVD dat niet. Maar uiteindelijk moet de koningin pragmatisch redeneren. Het lukt Rutte niet om een kabinet te formeren dus moet iemand anders maar een poging wagen. Zuur voor de VVD, maar dan had Rutte zich maar een tikkeltje milder op moeten stellen en niet lopen schreeuwen dat PaarsPlus een gesloten hoofdstuk is en dat hij koste wat kost inzet op een rechtse coalitie.
De realiteit is dat zonder de VVD bijna geen enkel kabinet mogelijk is.quote:Op maandag 6 september 2010 12:32 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
De grap is dat hij het een slecht idee vindt om het samen met Cohen te schrijven, want dan leg je je al meteen vast op die twee partijen. Maar hij wil het wel in zijn eentje doen, en dat je je dus vastlegt op deelname van de VVD. Alsof het wel een gegeven is dat de VVD gaat regeren.
Rutte holt zichzelf voorbij en trekt zich niks aan van de feitelijke machtsverhoudingen. Daarom is het zo'n mislukkeling tot nu toe.
Het enige kabinet dat zonder PvdA mogelijk is is VVD-CDA-PVV en guess what?quote:Op maandag 6 september 2010 12:37 schreef nikk het volgende:
[..]
De realiteit is dat zonder de VVD bijna geen enkel kabinet mogelijk is.
Dat deze er alsnog gaat komen?quote:Op maandag 6 september 2010 12:39 schreef remlof het volgende:
[..]
Het enige kabinet dat zonder PvdA mogelijk is is VVD-CDA-PVV en guess what?
Prima, dan maak je toch even een coalitie met 76 zetels en zet je die drie partijen in de regering?quote:Op maandag 6 september 2010 12:34 schreef Boekenwurm het volgende:
[..]
Als je de verdeling links/rechts aanhoudt heeft rechts gewoon een meerderheid van 76 zetels.
Jawel, maar ik blaat zelden clichés na. In het CDA overheerst sociaal-economisch rechts, maar zit er nog wel degelijk een linkervleugel. Er is ook nog een wezenlijk deel van het CDA dat qua integratie en godsdienstvrijheid niet meewil met de conservatieven. De PVV is sociaal-economisch behoorlijk links.quote:Midden bestaat niet meer tegenwoordig, heb je die memo niet gekregen?
Dat is niet relevant. Als je alleen naar winst zou kijken moet de PVV het voortouw nemen.quote:Op maandag 6 september 2010 12:36 schreef Boekenwurm het volgende:
[..]
VVD houdt voor in ieder geval nog een poging het initiatief. Niet alleen omdat ze een zetel meer hebben, maar ook omdat ze flink gewonnen hadden terwijl de PvdA verloor.
Omdat Rutte duidelijk nog steeds over rechts wil. Ik denk dat we ook vooral het CDA in de gaten moeten houden, misschien hebben Verhagen en Rutte onderling al afgesproken dat Verhagen gaat proberen om van Klink af te komen. De onvoorspelbare factor blijft natuurlijk Wilders, want wil die wel regeren? Maar als het Verhagen lukt om Klink te lozen kan Wilders wel heel erg moeilijk nee blijven zeggen.quote:Op maandag 6 september 2010 12:43 schreef remlof het volgende:
Dat lijkt me heel sterk. Dus waarom niet meteen de PvdA erbij betrekken om tijd te sparen?
Dat is wel relevant, en er wordt niet alleen naar winst gekeken. Er wordt dus naar beide gekeken.quote:Op maandag 6 september 2010 12:45 schreef Vader_Aardbei het volgende:
[..]
Dat is niet relevant. Als je alleen naar winst zou kijken moet de PVV het voortouw nemen.
Wedje voor opscheprechten?quote:Of de VVD het voortouw houdt moet nog maar blijken. Eerst zien wat ons staatshoofd wil.
Onzin, je kunt niet naar winst kijken, omdat winst geen steun in de kamer oplevert, en dat is wat een kabinet moet hebben. Dat gelul over winst is alleen maar voor bühne, voor eigen politiek voordeel. Een drogreden om er het voordeel van initiatief te kunnen claimen. Als je dat als uitganspunt neemt, dan kom je er dus na weken verspilde tijd achter dat het om steun in de kamer gaat.quote:Op maandag 6 september 2010 12:48 schreef Boekenwurm het volgende:
[..]
Dat is wel relevant, en er wordt niet alleen naar winst gekeken. Er wordt dus naar beide gekeken.
Dus het CDA mag eigenlijk niet meer meedoen?quote:Op maandag 6 september 2010 12:48 schreef Boekenwurm het volgende:
[..]
Dat is wel relevant, en er wordt niet alleen naar winst gekeken. Er wordt dus naar beide gekeken.
We hebben het niet over meedoen, we hebben het over wie het initiatief mag nemen. Wel blijven opletten.quote:Op maandag 6 september 2010 12:53 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Dus het CDA mag eigenlijk niet meer meedoen?
Toch denk ik dat de Koningin en haar adviseurs het meer met mij eens zullen zijn in deze dan met jou.quote:Op maandag 6 september 2010 12:53 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Onzin, je kunt niet naar winst kijken, omdat winst geen steun in de kamer oplevert, en dat is wat een kabinet moet hebben. Dat gelul over winst is alleen maar voor bühne, voor eigen politiek voordeel. Een drogreden om er het voordeel van initiatief te kunnen claimen. Als je dat als uitganspunt neemt, dan kom je er dus na weken verspilde tijd achter dat het om steun in de kamer gaat.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |