abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_86121427
Rutte doet alsof de VVD zestig zetels heeft en rechts veel groter is dan links. Hij heeft maar één zeteltje meer dan de PvdA en rechts heeft maar 55 zetels.

Hopelijk geeft Bea hem even een reality check.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_86121503
quote:
Op maandag 6 september 2010 12:00 schreef Grrrrrrrr het volgende:

[..]

Uiteindelijk zal hij het wel krijgen vermoed ik, ik zie geen opties zonder de VVD eerlijk gezegd.
Klopt, maar als Rutte niet in staat is een kabinet te formeren en bijvoorbeeld Cohen neemt zijn taken over, dan wordt de laatstgenoemde natuurlijk gewoon premier.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_86121548
quote:
Op maandag 6 september 2010 12:04 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Klopt, maar als Rutte niet in staat is een kabinet te formeren en bijvoorbeeld Cohen neemt zijn taken over, dan wordt de laatstgenoemde natuurlijk gewoon premier.
Dat gaat de VVD echt niet pruimen. :D

Die gaan echt vol door voor de rechtse optie en het zou me niet verbazen dat ze uiteindelijk een middenkabinet blokkeren.
"It's hard to argue against cynics - they always sound smarter than optimists because they have so much evidence on their side."
pi_86121686
quote:
Op maandag 6 september 2010 12:05 schreef Grrrrrrrr het volgende:

[..]

Dat gaat de VVD echt niet pruimen. :D

Die gaan echt vol door voor de rechtse optie en het zou me niet verbazen dat ze uiteindelijk een middenkabinet blokkeren.
Natuurlijk pikt de VVD dat niet. Maar uiteindelijk moet de koningin pragmatisch redeneren. Het lukt Rutte niet om een kabinet te formeren dus moet iemand anders maar een poging wagen. Zuur voor de VVD, maar dan had Rutte zich maar een tikkeltje milder op moeten stellen en niet lopen schreeuwen dat PaarsPlus een gesloten hoofdstuk is en dat hij koste wat kost inzet op een rechtse coalitie.
  maandag 6 september 2010 @ 12:14:14 #105
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_86121844
Het verzwakt de positie van Mark tov de onvoorspelbare en opportunistische PVV nog verder. Ik heb het idee dat Mark zich rijk rekent met zijn rechtse meerderheid. Maar Geert heeft eigenlijk helemaal niet zoveel belang bij Mark zijn bezuinigingsdrift aangezien Henk en Ingrid dat ook niet hebben. En ik vraag me af hoe dat zit bij de afzonderlijke parlementariers van de PVV die in een dermate kleine meerderheidscoalitie een hele grote macht hebben. Lekker schreeuwen in de oppositie is voorlopig veel comfortabeler. En nu heeft hij een zwarte Piet (het CDA).
pi_86121888
Rutte heeft de leiding genomen in slechts twee varianten en ik denk dat daarom zijn rol als zodanig niet is uitgespeeld (bijvoorbeeld in het geval van de Lubbers-variant of de middenvariant).
Beatrix vond het schrijven van een proeve eerder 'een waagstuk', maar inmiddels zijn er een aantal weken verstreken en is dit ook een meer voor de hand liggende optie geworden.

[ Bericht 1% gewijzigd door damian5700 op 06-09-2010 12:25:57 ]
If my answers frighten you then you should cease asking scary questions.
pi_86122008
quote:
Op maandag 6 september 2010 12:15 schreef damian5700 het volgende:
Rutte heeft de leiding genomen in slechts twee varianten en ik denk dat daarom zijn rol als zodanig niet is uitgespeeld (bijvoorbeeld in het geval van de Lubbers-variant of de middenvariant).
Beatrix vond het schrijven van een proeve eerder 'een waagstuk', maar inmiddels zijn er een aantal weken verstreken en is dit ook een meer voor de hand liggende optie
Dus Mark maakt een uitdraai van het huidige conceptakkoord, verandert 10 regels en gaat weer terug om tafel met de PVV en CDA?
"It's hard to argue against cynics - they always sound smarter than optimists because they have so much evidence on their side."
pi_86122051
quote:
Op maandag 6 september 2010 12:15 schreef damian5700 het volgende:
Beatrix vond het schrijven van een proeve eerder 'een waagstuk', maar inmiddels zijn er een aantal weken verstreken en is dit ook een meer voor de hand liggende optie
De Lubbers-variant vind ik een buitengewoon slecht idee. Sowieso is een gedoogkabinet geen optie wat mij betreft. Ga gewoon voor een meerderheidscoalitie. Ik kan mij goed voorstellen dat een middenkabinet gaat worden onderzocht (heeft niet mijn voorkeur). Als Rutte dit wederom verpest dan is het tijd voor een nieuwe formatieleider. Met z'n 1 juli, wat een eikel.
  maandag 6 september 2010 @ 12:24:31 #109
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_86122133
Sinds de brief van Klink vraag ik me af of Wilders uberhaupt wel wil regeren. Hij heeft daar ook weinig mee te winnen

1. Wilders kan niet op huidige voet blijven doorschreeuwen in een coalitie
2. Wilders moet allerlei bezuinigingen aan Henk en Ingrid gaan uitleggen die uiteindelijk hem erg kwalijk genomen gaan worden
3. Zijn fractie-stemvee is in een krappe coalitie ineens veel machtiger
4. De meeste stokpaardjes van Geert zijn toch onhaalbaar dus daarmee kan hij niet scoren.
pi_86122159
quote:
Op maandag 6 september 2010 12:20 schreef Grrrrrrrr het volgende:

[..]

Dus Mark maakt een uitdraai van het huidige conceptakkoord, verandert 10 regels en gaat weer terug om tafel met de PVV en CDA?
Ik stel dat de rol van Rutte nog niet is uitgespeeld, omdat onder zijn aanvoering slechts twee varianten zijn onderzocht.
If my answers frighten you then you should cease asking scary questions.
pi_86122350
quote:
Op maandag 6 september 2010 12:20 schreef Grrrrrrrr het volgende:

[..]

De grap is dat hij het een slecht idee vindt om het samen met Cohen te schrijven, want dan leg je je al meteen vast op die twee partijen. Maar hij wil het wel in zijn eentje doen, en dat je je dus vastlegt op deelname van de VVD. Alsof het wel een gegeven is dat de VVD gaat regeren.

Rutte holt zichzelf voorbij en trekt zich niks aan van de feitelijke machtsverhoudingen. Daarom is het zo'n mislukkeling tot nu toe.
pi_86122404
quote:
Op maandag 6 september 2010 12:02 schreef Weltschmerz het volgende:
Rutte doet alsof de VVD zestig zetels heeft en rechts veel groter is dan links. Hij heeft maar één zeteltje meer dan de PvdA en rechts heeft maar 55 zetels.

Hopelijk geeft Bea hem even een reality check.
Als je de verdeling links/rechts aanhoudt heeft rechts gewoon een meerderheid van 76 zetels. Midden bestaat niet meer tegenwoordig, heb je die memo niet gekregen?
pi_86122475
quote:
Op maandag 6 september 2010 12:09 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Natuurlijk pikt de VVD dat niet. Maar uiteindelijk moet de koningin pragmatisch redeneren. Het lukt Rutte niet om een kabinet te formeren dus moet iemand anders maar een poging wagen. Zuur voor de VVD, maar dan had Rutte zich maar een tikkeltje milder op moeten stellen en niet lopen schreeuwen dat PaarsPlus een gesloten hoofdstuk is en dat hij koste wat kost inzet op een rechtse coalitie.
Cohen was ook aan het schreeuwen, maar krabbelde terug toen die rechtse coalitie er even leek te komen. En als Cohen het voortouw krijgt flikt Rutte hem hetzelfde kunstje als Cohen eerst bij hem deed en komen we nog geen stap verder.

VVD houdt voor in ieder geval nog een poging het initiatief. Niet alleen omdat ze een zetel meer hebben, maar ook omdat ze flink gewonnen hadden terwijl de PvdA verloor.
pi_86122501
quote:
Op maandag 6 september 2010 12:32 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

De grap is dat hij het een slecht idee vindt om het samen met Cohen te schrijven, want dan leg je je al meteen vast op die twee partijen. Maar hij wil het wel in zijn eentje doen, en dat je je dus vastlegt op deelname van de VVD. Alsof het wel een gegeven is dat de VVD gaat regeren.

Rutte holt zichzelf voorbij en trekt zich niks aan van de feitelijke machtsverhoudingen. Daarom is het zo'n mislukkeling tot nu toe.
De realiteit is dat zonder de VVD bijna geen enkel kabinet mogelijk is.
  maandag 6 september 2010 @ 12:39:59 #115
104871 remlof
Europees federalist
pi_86122572
quote:
Op maandag 6 september 2010 12:37 schreef nikk het volgende:

[..]

De realiteit is dat zonder de VVD bijna geen enkel kabinet mogelijk is.
Het enige kabinet dat zonder PvdA mogelijk is is VVD-CDA-PVV en guess what? :')
pi_86122659
quote:
Op maandag 6 september 2010 12:39 schreef remlof het volgende:

[..]

Het enige kabinet dat zonder PvdA mogelijk is is VVD-CDA-PVV en guess what? :')
Dat deze er alsnog gaat komen? :P
  maandag 6 september 2010 @ 12:43:40 #117
104871 remlof
Europees federalist
pi_86122701
quote:
Op maandag 6 september 2010 12:42 schreef nikk het volgende:

[..]

Dat deze er alsnog gaat komen? :P
Dat lijkt me heel sterk. Dus waarom niet meteen de PvdA erbij betrekken om tijd te sparen?
pi_86122739
quote:
Op maandag 6 september 2010 12:34 schreef Boekenwurm het volgende:

[..]

Als je de verdeling links/rechts aanhoudt heeft rechts gewoon een meerderheid van 76 zetels.
Prima, dan maak je toch even een coalitie met 76 zetels en zet je die drie partijen in de regering?

quote:
Midden bestaat niet meer tegenwoordig, heb je die memo niet gekregen?
Jawel, maar ik blaat zelden clichés na. In het CDA overheerst sociaal-economisch rechts, maar zit er nog wel degelijk een linkervleugel. Er is ook nog een wezenlijk deel van het CDA dat qua integratie en godsdienstvrijheid niet meewil met de conservatieven. De PVV is sociaal-economisch behoorlijk links.

Als rechts rechts is, dan is een gewone coalitie met steun en zonder gedoogsteun van 76 zetels een uitstekende mogelijkheid. Maar zo simpel lag het niet, want rechts is niet zomaar rechts. Doen of die drie partijen gewoon rechts zijn heeft meer te maken met het simplisme van die boodschap, dan dat het daadwerkelijk zo simpel zou liggen.

Verder is de PvdA de laatste jaren behoorlijk opgeschoven naar rechts, vooral buiten het sociaal-economische gedeelte, en heeft GL een ruk naar rechts gemaakt via een liberale agenda, waar VVD en PVV juist sterk antiliberaal zijn geworden. D66 is sociaal-economisch ook opgeschoven naar rechts, terwijl je het CDA alles bij elkaar best een middenpartij zou kunnen noemen.
  maandag 6 september 2010 @ 12:45:23 #119
148813 Vader_Aardbei
Stem JA21 in maart!
pi_86122765
quote:
Op maandag 6 september 2010 12:36 schreef Boekenwurm het volgende:

[..]

VVD houdt voor in ieder geval nog een poging het initiatief. Niet alleen omdat ze een zetel meer hebben, maar ook omdat ze flink gewonnen hadden terwijl de PvdA verloor.
Dat is niet relevant. Als je alleen naar winst zou kijken moet de PVV het voortouw nemen. :')

Of de VVD het voortouw houdt moet nog maar blijken. Eerst zien wat ons staatshoofd wil.
pi_86122834
quote:
Op maandag 6 september 2010 12:43 schreef remlof het volgende:
Dat lijkt me heel sterk. Dus waarom niet meteen de PvdA erbij betrekken om tijd te sparen?
Omdat Rutte duidelijk nog steeds over rechts wil. Ik denk dat we ook vooral het CDA in de gaten moeten houden, misschien hebben Verhagen en Rutte onderling al afgesproken dat Verhagen gaat proberen om van Klink af te komen. De onvoorspelbare factor blijft natuurlijk Wilders, want wil die wel regeren? Maar als het Verhagen lukt om Klink te lozen kan Wilders wel heel erg moeilijk nee blijven zeggen.
pi_86122838
quote:
Op maandag 6 september 2010 12:45 schreef Vader_Aardbei het volgende:

[..]

Dat is niet relevant. Als je alleen naar winst zou kijken moet de PVV het voortouw nemen. :')

Dat is wel relevant, en er wordt niet alleen naar winst gekeken. Er wordt dus naar beide gekeken.
quote:
Of de VVD het voortouw houdt moet nog maar blijken. Eerst zien wat ons staatshoofd wil.
Wedje voor opscheprechten?
pi_86122982
quote:
Op maandag 6 september 2010 12:48 schreef Boekenwurm het volgende:

[..]

Dat is wel relevant, en er wordt niet alleen naar winst gekeken. Er wordt dus naar beide gekeken.
Onzin, je kunt niet naar winst kijken, omdat winst geen steun in de kamer oplevert, en dat is wat een kabinet moet hebben. Dat gelul over winst is alleen maar voor bühne, voor eigen politiek voordeel. Een drogreden om er het voordeel van initiatief te kunnen claimen. Als je dat als uitganspunt neemt, dan kom je er dus na weken verspilde tijd achter dat het om steun in de kamer gaat.
pi_86122996
quote:
Op maandag 6 september 2010 12:48 schreef Boekenwurm het volgende:

[..]

Dus het CDA mag eigenlijk niet meer meedoen?
pi_86123047
quote:
Op maandag 6 september 2010 12:53 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Dus het CDA mag eigenlijk niet meer meedoen?
We hebben het niet over meedoen, we hebben het over wie het initiatief mag nemen. Wel blijven opletten.
pi_86123075
quote:
Op maandag 6 september 2010 12:53 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Onzin, je kunt niet naar winst kijken, omdat winst geen steun in de kamer oplevert, en dat is wat een kabinet moet hebben. Dat gelul over winst is alleen maar voor bühne, voor eigen politiek voordeel. Een drogreden om er het voordeel van initiatief te kunnen claimen. Als je dat als uitganspunt neemt, dan kom je er dus na weken verspilde tijd achter dat het om steun in de kamer gaat.
Toch denk ik dat de Koningin en haar adviseurs het meer met mij eens zullen zijn in deze dan met jou.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')