abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 3 september 2010 @ 12:07:29 #1
312694 errrbek
Rollende R en ook een harde L
pi_86016783
Ik had vanmorgen een behoorlijke discussie met een maat van me over het aantrekken van de handrem :') Hij zei dat ik de handrem niet ver genoeg aantrok bij het parkeren en ik vind eigenlijk van wel. Je moet in mijn optiek niet alle kracht van de wereld willen gebruiken om dat ding aan te trekken. Hij was van mening dat je 'm zo ver mogelijk moet aantrekken, omdat het anders geen effect heeft. Is er wat dat betreft een verschil tussen oude en nieuwe auto's? Moet je de handrem bij oude auto's vol aantrekken en bij nieuwe is dat niet nodig?
pi_86016840
bij een vriendin zoals in je avatar is vol aantrekken gewenst
pi_86016848
Handrem gebruiken bij het parkeren. :')

Gewoon in de versnelling zetten.
pi_86016853
Zet 'm gewoon in de versnelling, dan is de handrem amper/niet nodig. Op vlak gebied dan.
  vrijdag 3 september 2010 @ 12:09:53 #5
91039 mstx
2x1/2 = 1/2 x 1/2
pi_86016860
Ligt eraan of je op een helling parkeert of op een horizontale ondergrond.
Op donderdag 2 juli 2009 22:41 schreef RTB het volgende:
als ik elk rap"liedje" een kans moest geven was ik aan het eind van dit millennium nog bezig met het tempo waarin die kotshoop uitgebraakt wordt.
👾
pi_86016928
Zolang hij niet wegrolt heb je hem toch hard genoeg aangetrokken, of ben ik nou gek?
Ik zet 'm overigens altijd in de versnelling. Ik gebruik de handrem alleen als ik wil keren op de snelweg.
  vrijdag 3 september 2010 @ 12:13:53 #7
12888 Skull-splitter
your selection of the finest
pi_86017002
quote:
Op vrijdag 3 september 2010 12:09 schreef DoorgestokenKaart het volgende:
Handrem gebruiken bij het parkeren. :')

Gewoon in de versnelling zetten.
I'm fed up with all this Wi-fi-high-fiving
Steam: Skullsplitter
Origin-naam:013skullsplitter
  vrijdag 3 september 2010 @ 12:15:10 #8
312694 errrbek
Rollende R en ook een harde L
pi_86017040
quote:
Op vrijdag 3 september 2010 12:09 schreef DoorgestokenKaart het volgende:
Handrem gebruiken bij het parkeren. :')

Gewoon in de versnelling zetten.
Dat doe ik bewust niet, ik zet 'm in zijn vrij ivm minder slijtage van versnellingsbak (werd mij ooit verteld tijdens mijn rijlessen)
  vrijdag 3 september 2010 @ 12:16:00 #9
312694 errrbek
Rollende R en ook een harde L
pi_86017075
quote:
Op vrijdag 3 september 2010 12:11 schreef Gwywen het volgende:
Zolang hij niet wegrolt heb je hem toch hard genoeg aangetrokken, of ben ik nou gek?
Ik zet 'm overigens altijd in de versnelling. Ik gebruik de handrem alleen als ik wil keren op de snelweg.
dat vind ik dus ook, als je 'm niet weg kunt duwen is het prima toch?
  vrijdag 3 september 2010 @ 12:17:04 #10
281157 AskBrad
Heracles Almelo
pi_86017111
quote:
Op vrijdag 3 september 2010 12:15 schreef errrbek het volgende:

[..]

Dat doe ik bewust niet, ik zet 'm in zijn vrij ivm minder slijtage van versnellingsbak (werd mij ooit verteld tijdens mijn rijlessen)
Hebben ze je tijdens de rijles ook verteld dat een handrem kan vast vriezen in de winter?
I'm Back Again!
pi_86017249
quote:
Op vrijdag 3 september 2010 12:09 schreef DoorgestokenKaart het volgende:
Handrem gebruiken bij het parkeren. :')

Gewoon in de versnelling zetten.
Waarom??

Handrem gewoon "handvast" aantrekken.
"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further." - Richard Dawkins
pi_86017263
Versnelling is sowieso te preferen boven handrem. Als je de auto te lang op de handrem laat staan dan zetten de schijven zich vast tegen de wielen door warmteuitzetting. Ik heb een keer meegemaakt hoe de auto 6 meter met geblokkeerde banden wegtrok, vervolgens moesten we midden op de weg de wielen demonteren. Een hoop gezeik was dat van medeweggebruikers...
Ain't nothing to it but to do it.
Greece
pi_86017291
quote:
Op vrijdag 3 september 2010 12:17 schreef AskBrad het volgende:

[..]

Hebben ze je tijdens de rijles ook verteld dat een handrem kan vast vriezen in de winter?
Het is september :')

Gebruik mijn handrem altijd, ook in de winter, nog nooit vastgevroren. Volgens mij is het een fabeltje.
"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further." - Richard Dawkins
  vrijdag 3 september 2010 @ 12:24:56 #14
312694 errrbek
Rollende R en ook een harde L
pi_86017379
quote:
Op vrijdag 3 september 2010 12:17 schreef AskBrad het volgende:

[..]

Hebben ze je tijdens de rijles ook verteld dat een handrem kan vast vriezen in de winter?
ja, alleen als het vriest of gaat vriezen in de versnelling laten staan
  vrijdag 3 september 2010 @ 12:25:28 #15
12888 Skull-splitter
your selection of the finest
pi_86017391
quote:
Op vrijdag 3 september 2010 12:15 schreef errrbek het volgende:

[..]

Dat doe ik bewust niet, ik zet 'm in zijn vrij ivm minder slijtage van versnellingsbak (werd mij ooit verteld tijdens mijn rijlessen)
Want bij stilstand slijt je versnellingsbak ook zo ontzettend natuurlijk :')
I'm fed up with all this Wi-fi-high-fiving
Steam: Skullsplitter
Origin-naam:013skullsplitter
pi_86017421
quote:
Op vrijdag 3 september 2010 12:22 schreef DroogDok het volgende:
Gebruik mijn handrem altijd, ook in de winter, nog nooit vastgevroren. Volgens mij is het een fabeltje.
Geen fabeltje, maar hier vriest het volgens mij gewoon niet hard genoeg :P
  vrijdag 3 september 2010 @ 12:30:37 #17
281157 AskBrad
Heracles Almelo
pi_86017579
quote:
Op vrijdag 3 september 2010 12:22 schreef DroogDok het volgende:

[..]

Het is september :')

Gebruik mijn handrem altijd, ook in de winter, nog nooit vastgevroren. Volgens mij is het een fabeltje.
Dus?

Fabeltje?
http://www.tangowinterche(...)n=pagina&pagina=2195
I'm Back Again!
  vrijdag 3 september 2010 @ 12:31:10 #18
281157 AskBrad
Heracles Almelo
pi_86017601
quote:
Op vrijdag 3 september 2010 12:24 schreef errrbek het volgende:

[..]

ja, alleen als het vriest of gaat vriezen in de versnelling laten staan
Als je het in de winter wel doet, waarom in de zomer dan niet? en dat het slijten van je versnellingsbak is natuurlijk kolder.

Nu weer ot: als een dolle aan die handrem trekken heeft geen zin. gewoon rustig is goed en hoeft niet helemaal tot het max nee.
I'm Back Again!
pi_86017662
Vorst aan de grond kan ook 's zomers voorkomen, dus in theorie kan je handrem altijd vastvriezen.
En geloof mij, dat is geen pretje.
  vrijdag 3 september 2010 @ 12:35:06 #20
312694 errrbek
Rollende R en ook een harde L
pi_86017728
Maargoed, vrij+handrem of versnelling was de vraag niet ;)
quote:
Op vrijdag 3 september 2010 12:07 schreef errrbek het volgende:
Ik had vanmorgen een behoorlijke discussie met een maat van me over het aantrekken van de handrem :') Hij zei dat ik de handrem niet ver genoeg aantrok bij het parkeren en ik vind eigenlijk van wel. Je moet in mijn optiek niet alle kracht van de wereld willen gebruiken om dat ding aan te trekken. Hij was van mening dat je 'm zo ver mogelijk moet aantrekken, omdat het anders geen effect heeft. Is er wat dat betreft een verschil tussen oude en nieuwe auto's? Moet je de handrem bij oude auto's vol aantrekken en bij nieuwe is dat niet nodig?
  vrijdag 3 september 2010 @ 12:36:31 #21
281157 AskBrad
Heracles Almelo
pi_86017767
quote:
Op vrijdag 3 september 2010 12:35 schreef errrbek het volgende:
Maargoed, vrij+handrem of versnelling was de vraag niet ;)
[..]


Nee dat hoeft niet. Het is bij mechanische handrem gewoon een kabel die je aantrekt, die de remblokken op de rem duwt.
I'm Back Again!
  vrijdag 3 september 2010 @ 12:38:00 #22
245626 error_404
nee, toch niet...
pi_86017816
8)7
quote:
Op vrijdag 3 september 2010 12:22 schreef DroogDok het volgende:

[..]

Het is september :')

Gebruik mijn handrem altijd, ook in de winter, nog nooit vastgevroren. Volgens mij is het een fabeltje.
Nope, van de winter was er ook een de lul hier. Je hebt alleen wel een flinke kou nodig wil het gebeuren. In de regel gebeurd het zelden, maar het is een lullige mogelijkheid.

Verder handrem idd handvast aantrekken, in de winter is iig de versnelling slimmer. Verder lijkt het me niet dat een versnelingsbak slijt, wanneer de auto met de motor uit geparkeert staat ;)

Verder wil het geval vaak bij oudere auto's dat de boel een beetje oprekt door het vele gebruik. Bij een oudere auto zal je de handrem dus verder aan moeten trekken om hem handvast te zetten. ( dus niet uit alle macht trekken; de 'overbrugging' is gewoon wat groter dan bij een nieuwe auto)
Op vrijdag 4 september 2009 schreef MarkyMarkx het volgende: Held _O_
hier schreef tong80 het volgende: _O_ :P
hier schreef stevenmac26 het volgende: :D
  vrijdag 3 september 2010 @ 13:02:41 #23
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_86018733
\
quote:
Op vrijdag 3 september 2010 12:07 schreef errrbek het volgende:
Ik had vanmorgen een behoorlijke discussie met een maat van me over het aantrekken van de handrem :') Hij zei dat ik de handrem niet ver genoeg aantrok bij het parkeren en ik vind eigenlijk van wel. Je moet in mijn optiek niet alle kracht van de wereld willen gebruiken om dat ding aan te trekken. Hij was van mening dat je 'm zo ver mogelijk moet aantrekken, omdat het anders geen effect heeft. Is er wat dat betreft een verschil tussen oude en nieuwe auto's? Moet je de handrem bij oude auto's vol aantrekken en bij nieuwe is dat niet nodig?
Er kán verschil zitten tussen nieuwere en oudere auto's, er zijn bijvoorbeeld al nieuwere auto's die een elektrische parkeerrem hebben, tevens zijn er sowieso verschillende typen, de echte oldskool parkeerrem trekt gewoon de normale remvoering aan in je trommels dmv een extra kabeltje. die werken vaak wat minder, omdat je met een kabeltje natuurlijk lang niet zoveel kracht kunt uitoefenen als met de remcilinder. dat wil trouwens niet zeggen dat het dan als een malle aan moet gaan trekken; je zult niet de eerste zijn die hem niet dat éne klikje meer omhoog krijgt om hem te ontgrendelen :+ bij een goed werkend mechaniek, moet hij bij het derde of vierde klikje toch wel pakken ;)
Bij auto's met schijfremmen achter heb je vaak in het midden van de achterschijven een miniremtrommeltje zitten, waarin het mechaniek zit, da's nog steeds mechanisch bediend, maar kleiner, omdat dit wat kleiner is, werkt het ook allemaal wat lichter, en dan is vaak een paar klikjes genoeg om de boel muurvast te zetten.
De laatste (mij bekende) uitvoering is de elektrische, die bedient volgens mij hydraulisch, en zou dus altijd als een huis moeten staan.

Ik rijd grotendeels automaten en die hebben een P stand op de bak, dus de parkeerrem gebruiken is mij vreemd, en in de winter moet je het nooit doen ivbm vastvriezen, ik gebruik alleen de parkeerrem als ik op een helling sta, anders krijg je een automaat nogal beroerd uit zijn "P" :+
Extra slijtage aan de bak is astraal gepenis, dingen die stil staan slijten niet, het enige is dat je je koppeling dus 2 keer vaker intrapt; aan de andere kant, start je je auto sowieso áltijd met ingetrapte koppeling als het goed is, dus eigenlijk is het maar één keertje extra ;)

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_86021437
Test het op een heuveltje.

Ten eerste is het voor iedere auto anders en ten tweede kan een handremkabel na verloop van tijd slapper worden.

Meten = weten.
Calm down, please!
  vrijdag 3 september 2010 @ 14:10:08 #25
312694 errrbek
Rollende R en ook een harde L
pi_86021715
Thanks voor de antwoorden ^O^
  vrijdag 3 september 2010 @ 15:25:29 #26
305427 mylifeisgrey
amor omnia vincit
pi_86024806
quote:
Op vrijdag 3 september 2010 12:07 schreef errrbek het volgende:
Ik had vanmorgen een behoorlijke discussie met een maat van me over het aantrekken van de handrem :') Hij zei dat ik de handrem niet ver genoeg aantrok bij het parkeren en ik vind eigenlijk van wel. Je moet in mijn optiek niet alle kracht van de wereld willen gebruiken om dat ding aan te trekken. Hij was van mening dat je 'm zo ver mogelijk moet aantrekken, omdat het anders geen effect heeft. Is er wat dat betreft een verschil tussen oude en nieuwe auto's? Moet je de handrem bij oude auto's vol aantrekken en bij nieuwe is dat niet nodig?
het kan gebeuren dat als je niet ver genoeg aantrekt, hij maar netaan stil blijft staan. Als je dan van de auto bent weggelopen, en remmen net wat meer afkoelen of een zuchtje wind oid, kan hij dan ineens wel wegrollen.
ver genoeg aantrekken om dat te voorkomen lijkt mij ver genoeg...


dat de versnellingsbak bij stilstaan in de versnelling VEEL MEER slijt is denk ik een dom fabeltje.
als de auto stilstaat, beweegt er ook niets, dus geen slijtage (zal wel ietsjes bewegen, dus vandaar iets)
en zolang er niet zoveel kracht op komt te staan dat materiaal boven de yield strenght komt, gebeurt er ook niet zoveel.

voor het fabeltje dat door parkeerschade de versnellingsbak gemolt kan worden:
lijkt me dat als de versnellingsbak het aan kan om de automobiel voort te bewegen(meestal het doel bij autos), parkeerbotsingen van andere autos tegen de stilstaande auto in versnelling die versnellingsbak dan ook niet kunnen mollen.
dan gaat de motor wel meedraaien of wielen slippen, ruim voordat de versnellingsbak ergens kapot gaat

mijn ouders hebben wel een keer in de winter een vastgevroren handrem gehad. hij stond binnen in een garage(dus niet vochtig buiten, en je zou ook denken dat het binnen s'nachts minder koud is).
was een strenge winter in 1995-2000 ergens een keer.

[ Bericht 1% gewijzigd door mylifeisgrey op 03-09-2010 15:47:12 ]
pi_86025109
^O^
pi_86026186
quote:
Op vrijdag 3 september 2010 15:25 schreef mylifeisgrey het volgende:
voor het fabeltje dat door parkeerschade de versnellingsbak gemolt kan worden:
lijkt me dat als de versnellingsbak het aan kan om de automobiel voort te bewegen(meestal het doel bij autos), parkeerbotsingen van andere autos tegen de stilstaande auto in versnelling die versnellingsbak dan ook niet kunnen mollen.
dan gaat de motor wel meedraaien of wielen slippen, ruim voordat de versnellingsbak ergens kapot gaat
Gewoon normaal aantrekken, anders forceer je de boel. Als je de handrem altijd gebruikt, vriest deze bij een fatsoenlijke auto echt niet vast. Bovendien heb je hem dan vaak al los door even wat harder te trekken.

In geen enkel instructieboekje wordt gezegd dat je de versnellingsbak moet gebruiken als parkeerrem. Daarom gebruik ik dat ding dus ook niet als rem. Een schok op je versnellingsbak is natuurlijk altijd slecht.
  vrijdag 3 september 2010 @ 16:41:39 #29
138687 Hr-Flip
flipperderflap
pi_86028033
Sinds de handrem is vastgevroren zet ik hem nooit meer op de handrem als ik de auto parkeer, gewoon netjes in de versnelling en de voorwielen richting stoeprand gedraaid, (mijn auto staat iets op een helling)
  vrijdag 3 september 2010 @ 17:32:27 #30
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_86029806
Moderne autos hebben maar vaak een electrieke handrem, onze A6 en onze Laguna hebben gewoon een schakelaar voor de handrem.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_86035147
Als je de handrem gebruikt een beetje aantrekken. Als je maximaal eraan trekt is je handremkabel ook zo slap, op een gegeven moment werkt je handrem dan niet meer omdat ie dan zover uitgerekt is.

Handrem vast zitten is zeker geen fabel, spreek uit eigen ervaring }:| .
pi_86052021
quote:
Op vrijdag 3 september 2010 12:22 schreef DroogDok het volgende:

[..]

Het is september :')

Gebruik mijn handrem altijd, ook in de winter, nog nooit vastgevroren. Volgens mij is het een fabeltje.
Zelf meegemaakt dus geen fabeltje :W
1e keer vol door de handrem heen getrokken, niet slim maar er was niks kapot. 2e keer werkte dat zelfs niet en moest ik wachten totdat hij ontdooit was door de warmte van de uitlaat.
Snel ¤450,- verdienen? Dat is echt fantastisch!
  zaterdag 4 september 2010 @ 09:35:37 #33
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_86053457
quote:
Op zaterdag 4 september 2010 03:37 schreef FCZwolleZuid het volgende:

[..]

Zelf meegemaakt dus geen fabeltje :W
1e keer vol door de handrem heen getrokken, niet slim maar er was niks kapot. 2e keer werkte dat zelfs niet en moest ik wachten totdat hij ontdooit was door de warmte van de uitlaat.
Afgelopen winter had mijn vorige auto twee maanden buiten gestaan in de sneeuw en kou met aangetrokken handrem en toen ik terugkwam zat de zaak ook vast. De remblokken waren aan de remschijven geplakt. Doorheen getrokken en daarna de hele tijd een tsjik tsjik geluid en een trilling bij het rijden.
Stukje rustige weg uitgezocht, 120 Km en vol op de rem gestampt. Daarna waren de remschijven weer schoon en stil.
^O^
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_86075597
Het is idd geen fabeltje ;)
Gewoon in de versnelling zetten heb je er ook geen last van :)
pi_86078363
Bij mijn rijles is me geleerd de auto altijd, m.u.v. zware winters, op de handrem te zetten. (en de versnelling in neutraal)

Daarnaast kreeg ik een keer het commentaar dat ik de handrem te strak had aangetrokken. Hij gaf er verder geen redenatie bij.
pi_86081677
Handrem + versnelling.

Hoe dan ook niet in z'n vrij laten staan met parkeren ... weet niet wat voor 'n pipo je les van hebt gekregen maar in z'n vrij laten met parkeren gaat een keer fout.

en dan ook nog commentaar dat je 'm te strak aantrekt? Alleen in het vlakste land ter wereld :{
Calm down, please!
pi_86081712
quote:
Op zondag 5 september 2010 08:28 schreef Googolplexian het volgende:
Handrem + versnelling.

Hoe dan ook niet in z'n vrij laten staan met parkeren ... weet niet wat voor 'n pipo je les van hebt gekregen maar in z'n vrij laten met parkeren gaat een keer fout.

Wat zou daar fout aan moeten gaan?
I removed all the bad food from my house.
It was delicious.
  zondag 5 september 2010 @ 10:28:45 #38
132185 Biogarde
Neef van Bassie.
pi_86082642
Dat je het bij lessen moeten doen is puur en alleen omdat je bepaalde vaste handelingen doen moet voor je 'mag' wegrijden.

Want zodra je je rijbewijs hebt doe je dat nooit meer :')

Handrem is leuk wanneer je op de K2 woont of op de Pyreneeën.
Bio is baas. Ik ben niet meer op straat. Ik rij alleen langs om te kijken hoe het gaat.
  zondag 5 september 2010 @ 10:33:04 #39
312694 errrbek
Rollende R en ook een harde L
pi_86082703
ik vind het anders prima werken met handrem en in z'n vrij :) Scheelt ook dat ik mijn routine niet heb moeten veranderen en dat ook niet ga doen :D
  zondag 5 september 2010 @ 10:39:46 #40
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_86082793
quote:
Op zondag 5 september 2010 10:28 schreef Biogarde het volgende:
Dat je het bij lessen moeten doen is puur en alleen omdat je bepaalde vaste handelingen doen moet voor je 'mag' wegrijden.

Want zodra je je rijbewijs hebt doe je dat nooit meer :')

Handrem is leuk wanneer je op de K2 woont of op de Pyreneeën.
Terwijl juist in de bergen zo is dat je daar de auto in de versnelling moet zetten bij het parkeren
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zondag 5 september 2010 @ 10:43:40 #41
132185 Biogarde
Neef van Bassie.
pi_86082845
quote:
Op zondag 5 september 2010 10:39 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Terwijl juist in de bergen zo is dat je daar de auto in de versnelling moet zetten bij het parkeren
Ja, maar dan zou je psychisch sneller geneigd zijn je handrem te gebruiken. Al kom ik daar nooit met een auto.
Bio is baas. Ik ben niet meer op straat. Ik rij alleen langs om te kijken hoe het gaat.
  zondag 5 september 2010 @ 11:14:43 #42
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_86083392
quote:
Op zondag 5 september 2010 10:43 schreef Biogarde het volgende:

[..]



Ja, maar dan zou je psychisch sneller geneigd zijn je handrem te gebruiken. Al kom ik daar nooit met een auto.
Je heb dus wel een mening, maar weet niet waar je het over hebt. Eigenlijk meer een vrouwenkwaal.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_86085673
quote:
Op zondag 5 september 2010 08:33 schreef Sometimes het volgende:

[..]

Wat zou daar fout aan moeten gaan?
Dat je je auto onderaan een heuvel van een lantaarnpaal of kinderwagen mag plukken wanneer de handremkabel een keertje breekt.

Als 'ie breekt is het trouwens een dubbel systeem (Y kabel, dik naar 2 dunner) en zal 1 wiel nog wel een beetje remmen maar lang niet genoeg.
Calm down, please!
  † In Memoriam † zondag 5 september 2010 @ 17:54:11 #44
25682 2cv
Niet subtiel
pi_86094705
Die eeuwige in-de-versnelling-of-op-de-handrem-discussie weer :')

Een handrem heet officieel geen handrem maar een parkeerrem. Een rem die gebruikt wordt bij het parkeren. Het is meestal geen noodrem. Als jij op je rempedaal trapt en er gebeurt niets en je moet dan nog eens aan de handrem gaan trekken dan ben je al aan de late kant zeg maar. Je gaat dus flink hard aan die rem trekken, maar die rem werkt op de achterwielen. resultaat: je achterwielen blokkeren en je auto staat achterstevoren (of ligt in de sloot, is om een boom gevouwen of is met de portieren fraai tegen de achterbumper van je voorligger aan gezet of ...). Bij mijn auto is de handrem toevallig ook een noodrem (heeft te maken met het type remsysteem wat er onder zit) en werkt daarom ook op de voorwielen. Ik kan bij 80km/u ook rustig aan de handrem hengsten. Resultaat: 2 zwarte strepen op de weg maar m'n auto heeft niet de behoefte om om te draaien terwijl ik dat niet wil. Sloten, bomen en bumpers van voorliggers worden dan ook niet geraakt. tenminste niet omdat ik aan de handrem heb getrokken.

Handrem hoef je niet keihard aan te trekken, tenzij je op een helling staat. Als je auto niet weg rolt is het al snel goed. En als de kabels eenmaal aangespannen zijn knappen ze niet zomaar. Of je moet je auto 10 jaar parkeren in een vochtige omgeving waardoor ze domweg door roesten. Die kabels zijn namelijk berekend en er zal ook een (ruime) marge in zitten.

In de winter kunnen je handremkabels inderdaad vast vriezen. Sterker nog: als je je auto langer (een hele winter of een heel jaar) stil zet kan er van alles en nog wat vast gaan zitten. Een buurmeisje ging op vakantie en heeft voor de vakantie haar auto even 'extra goed' op de handrem gezet. Nou is onze straat erg vlak, dus daar is geen enkele reden voor en ik snap duis ook geen zak van waarom het in haar redenatie nodig was om te doen, maar toen ze na die vakantie de auto van de handrem af haalde vielen de handremkabels er onder weg (nog voor ze ook maar een millimeter gereden had). Schijnbaar was het mechaniek van de handrem bij de wielen vast komen te zitten waardoor de spanning van de handremkabels af ging zodat ze de hefboom in het interieur omlaag deed en de kabels van de haakjes schoten/vielen.

In de versnelling parkeren kan op een vlakke weg prima. Maar als je dan aangereden wordt krijgt de versnellingsbak een (enorme) stootbelasting te verwerken en daar is die niet op ontworpen. Oftewel: het kan stik gaan. Daarbij: als je de motor start met de versnallingsbak in z'n neutraal en de koppeling niet ingetrapt dan gaat het 1 en ander al draaien in je versnellingsbak waardoor de versnellingsbakolie al wat rondgesputterd wordt en er meer onderdelen voorzien zijn van wat olie voor er echt grote krachten op komen te staan. Nadeel is dat je startmotor iets meer gewicht in beweging moet zetten en dus (iets) sneller slijt. Wat zwaarder weegt weet ik niet. Ik weet wel dat een startmotor vervangen eenvoudiger en goedkoper is dan een versnellingsbak vervangen.

Zelf zet ik m'n auto altijd op de handrem en uit de versnelling. Starten doe ik zonder de koppeling in te drukken. Op hellingen die ik steil vind zet ik de auto EN op de handem EN in de versnelling. Erg overbodig want toen ik mijn auto eens startte terwijl de versnellingsbak in z'n één stond (vergeten er uit te halen of de koppeling in te drukken) met de voorkant van de auto omlaag kwam mijn auto geen centimeter naar voren en 'smoorde' de startmotor. Nou moet ik er wel bij vertellen dat bij mij de handrem op de aangedreven wielen werkt en dat die handrem ook als noodrem functioneert en dus extra zwaar is uitgevoerd, maar toch: het geeft een idee hoe sterk een handrem kan zijn.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
pi_86094816
Het schijnt ook beter te zijn om de handrem aan te trekken zonder de knop in te duwen. Is dat dan zo?
pi_86094833
quote:
Op zondag 5 september 2010 17:57 schreef Tarabass het volgende:
Het schijnt ook beter te zijn om de handrem aan te trekken zonder de knop in te duwen. Is dat dan zo?
Ik heb met rijles juist geleerd dat je wél de knop in moet drukken :')
pi_86094855
quote:
Op zondag 5 september 2010 17:54 schreef 2cv het volgende:
Die eeuwige in-de-versnelling-of-op-de-handrem-discussie weer :')

Een handrem heet officieel geen handrem maar een parkeerrem. Een rem die gebruikt wordt bij het parkeren. Het is meestal geen noodrem. Als jij op je rempedaal trapt en er gebeurt niets en je moet dan nog eens aan de handrem gaan trekken dan ben je al aan de late kant zeg maar. Je gaat dus flink hard aan die rem trekken, maar die rem werkt op de achterwielen. resultaat: je achterwielen blokkeren en je auto staat achterstevoren (of ligt in de sloot, is om een boom gevouwen of is met de portieren fraai tegen de achterbumper van je voorligger aan gezet of ...). Bij mijn auto is de handrem toevallig ook een noodrem (heeft te maken met het type remsysteem wat er onder zit) en werkt daarom ook op de voorwielen. Ik kan bij 80km/u ook rustig aan de handrem hengsten. Resultaat: 2 zwarte strepen op de weg maar m'n auto heeft niet de behoefte om om te draaien terwijl ik dat niet wil. Sloten, bomen en bumpers van voorliggers worden dan ook niet geraakt. tenminste niet omdat ik aan de handrem heb getrokken.
Ok ... dus je beweert dat remmen op de achterwielen (blokkeren) je auto achtestevoren zet?
En dat blokkerende voorwielen je auto recht laten gaan?
Calm down, please!
  † In Memoriam † zondag 5 september 2010 @ 18:03:01 #48
25682 2cv
Niet subtiel
pi_86094967
quote:
Op zondag 5 september 2010 17:59 schreef Googolplexian het volgende:

[..]

Ok ... dus je beweert dat remmen op de achterwielen (blokkeren) je auto achtestevoren zet?
En dat blokkerende voorwielen je auto recht laten gaan?
Ik beweer het niet, het is zo.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
pi_86095281
quote:
Op zondag 5 september 2010 17:59 schreef Googolplexian het volgende:

[..]

Ok ... dus je beweert dat remmen op de achterwielen (blokkeren) je auto achtestevoren zet?
En dat blokkerende voorwielen je auto recht laten gaan?
Een kennis van mij heeft dit getest met 100 km/u op de snelweg. Resultaat was dat de wielen ineens blokkeerde (of de remmen ineens pakte, het is maar hoe je het ziet), de auto begon te tollen om vervolgens na een paar keer over de kop geslagen te hebben op zijn dak in de berm tot stilstand kwam. Hij praat er nu nog moeilijk door..
  zondag 5 september 2010 @ 18:15:12 #50
312694 errrbek
Rollende R en ook een harde L
pi_86095303
Goed verhaal trouwens 2cv
  † In Memoriam † zondag 5 september 2010 @ 18:17:08 #51
25682 2cv
Niet subtiel
pi_86095350
quote:
Op zondag 5 september 2010 18:14 schreef Tarabass het volgende:

[..]

Een kennis van mij heeft dit getest met 100 km/u op de snelweg. Resultaat was dat de wielen ineens blokkeerde (of de remmen ineens pakte, het is maar hoe je het ziet), de auto begon te tollen om vervolgens na een paar keer over de kop geslagen te hebben op zijn dak in de berm tot stilstand kwam. Hij praat er nu nog moeilijk door..
Als aanvulling er op: veel BX-en rijden met niet-werkende achterremmen (achterremmen zijn lastafhankelijk en de achterkant van die hokken is vaak zo licht dat daarom de achterremmen niet/nauwlijks werken) en die doen dat soort dingen dan weer niet.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  † In Memoriam † zondag 5 september 2010 @ 18:19:18 #52
25682 2cv
Niet subtiel
pi_86095412
quote:
Op zondag 5 september 2010 18:15 schreef errrbek het volgende:
Goed verhaal trouwens 2cv
Dank !
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
pi_86095951
quote:
Op zondag 5 september 2010 18:03 schreef 2cv het volgende:

[..]

Ik beweer het niet, het is zo.
Kun je me ook uitleggen hoe dat komt? Ik snap het namelijk niet zo :{

Het lijkt namelijk dat -als de achterkant langzamer wil dan de voorkant- de achterkant de voorkant niet voorbij wil. Wanneer de achterkant eerst uit balans wordt gebracht en er daarna op de gewone rem wordt getrapt of wordt gestuurd is het voor mij wel logisch maar rechtuit?

Beetje hetzelfde als waarom driften met voorwielaandrijving zo moeilijk gaat ... maar dan omgekeerd :)
Calm down, please!
  † In Memoriam † zondag 5 september 2010 @ 19:01:03 #54
25682 2cv
Niet subtiel
pi_86096539
Dat is een hele goede vraag ^O^

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
pi_86097352
quote:
Op zondag 5 september 2010 18:41 schreef Googolplexian het volgende:
Kun je me ook uitleggen hoe dat komt? Ik snap het namelijk niet zo :{
Dat komt doordat statische weerstand (rollen) hoger is dan dynamische weerstand (glijden). Als je wielen blokkeren en zij gaan glijden over het asfalt dan neemt de weerstand van de wielen op het asfalt af ten opzichte van de situatie waarin de wielen gewoon rollen. Je achterwielen blokkeren, de weerstand van wielen op het asfalt daalt ten opzichte van de voorwielen die nog gewoon over het asfalt rollen, en daarom draait de auto om zijn as.

Pak een plank, zet die schuin. Pak een autootje, en zet de voor- of achterwielen vast met een stukje tape, en zet het autootje op de schuine plank. Dan kun je dit proces heel eenvoudig in werking zien.
pi_86097655
quote:
Op zondag 5 september 2010 19:26 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Dat komt doordat statische weerstand (rollen) hoger is dan dynamische weerstand (glijden). Als je wielen blokkeren en zij gaan glijden over het asfalt dan neemt de weerstand van de wielen op het asfalt af ten opzichte van de situatie waarin de wielen gewoon rollen. Je achterwielen blokkeren, de weerstand van wielen op het asfalt daalt ten opzichte van de voorwielen die nog gewoon over het asfalt rollen, en daarom draait de auto om zijn as.

Pak een plank, zet die schuin. Pak een autootje, en zet de voor- of achterwielen vast met een stukje tape, en zet het autootje op de schuine plank. Dan kun je dit proces heel eenvoudig in werking zien.
Eén kapotte zin waardoor ik effe lost was maar duidelijke recap :) Thanks ^O^

De thuis-oefening laat ik effe zitten ... ik geloof het wel (gezien een vage kennis van mij hetzelfde heeft gedaan met een auto die hij voor de dealer waar hij voor werkte van A naar B moest brengen).

Best verbazend eigenlijk ... dat rolweerstand hoger is dan de weerstand van een slippend wiel :{ Had ik niet zo bij stilgestaan.
Calm down, please!
  zondag 5 september 2010 @ 19:39:56 #57
3671 glasbak
Sjeeskees ©®
pi_86097856
quote:
Op zondag 5 september 2010 19:26 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Dat komt doordat statische weerstand (rollen) hoger is dan dynamische weerstand (glijden). Als je wielen blokkeren en zij gaan glijden over het asfalt dan neemt de weerstand van de wielen op het asfalt af ten opzichte van de situatie waarin de wielen gewoon rollen. Je achterwielen blokkeren, de weerstand van wielen op het asfalt daalt ten opzichte van de voorwielen die nog gewoon over het asfalt rollen, en daarom draait de auto om zijn as.

Pak een plank, zet die schuin. Pak een autootje, en zet de voor- of achterwielen vast met een stukje tape, en zet het autootje op de schuine plank. Dan kun je dit proces heel eenvoudig in werking zien.
Dit is ook de rede (een van de vele) waarom je nieuwe banden altijd op je achteras moet monteren. Dit gaat uiteraard alleen op als je 2 nieuwe en 2 gebruikte banden onder je auto zet. Met 4 nieuwe banden maakt het niet uit :P
pi_86098894
quote:
Op zondag 5 september 2010 19:34 schreef Googolplexian het volgende:

[..]

Eén kapotte zin waardoor ik effe lost was maar duidelijke recap :) Thanks ^O^

De thuis-oefening laat ik effe zitten ... ik geloof het wel (gezien een vage kennis van mij hetzelfde heeft gedaan met een auto die hij voor de dealer waar hij voor werkte van A naar B moest brengen).

Best verbazend eigenlijk ... dat rolweerstand hoger is dan de weerstand van een slippend wiel :{ Had ik niet zo bij stilgestaan.
Daar zit volgens mij ook het principe abs in. Zodra je slipt bij het remmen glijd je door, heb je abs dan staan je wielen nooit stil en glijd je niet waardoor je veel harder kan remmen :)
  zondag 5 september 2010 @ 20:14:52 #59
3671 glasbak
Sjeeskees ©®
pi_86099129
quote:
Op zondag 5 september 2010 20:09 schreef Tarabass het volgende:

[..]

Daar zit volgens mij ook het principe abs in. Zodra je slipt bij het remmen glijd je door, heb je abs dan staan je wielen nooit stil en glijd je niet waardoor je veel harder kan remmen :)
Een auto met ABS of zonder ABS heeft dezelfde remweg… Als je op de juiste manier remt, dus niet slipt…

De dynamische wrijving (bij slippen) is lager dan de statische wrijving (bij niet slippen), dus als jij kans ziet om manueel (maar dan met de voeten) te remmen zodanig dat de auto niet slipt, dan heb je altijd dezelfde remweg…

Het is een fabeltje dat een auto met ABS sneller en met een kortere remweg stil komt te staan…

Maar als er nat of erger nog ijs of sneeuw aan te pas komt, dan geldt het bovenstaande nog steeds, maar dan wordt het wel voor de nonABS gereden autobestuurder wel heel moeilijk om op het statische gedeelte van de wrijving te blijven, dus dan heb je wel snel verschil in remweg…

Percentages in verschil zijn niet zo weer te geven… De omstandigheden zijn ze verschillend steeds…

Maar kan wel 10% tot 20% meer remweg opleveren…
pi_86101383
quote:
Op zondag 5 september 2010 18:14 schreef Tarabass het volgende:

[..]

Een kennis van mij heeft dit getest met 100 km/u op de snelweg. Resultaat was dat de wielen ineens blokkeerde (of de remmen ineens pakte, het is maar hoe je het ziet), de auto begon te tollen om vervolgens na een paar keer over de kop geslagen te hebben op zijn dak in de berm tot stilstand kwam. Hij praat er nu nog moeilijk door..
Dat dus, ik ben helaas de 'gelukkige' geweest die zo'n ongeluk met 120km/h voor zijn neus heeft zien gebeuren. Dronken klootzak trok aan de handrem terwijl zijn vriendin reed. Gevolg: één grote witte flits en auto aantal maal over de kop en bestuurder + passagier handen een voorhoofd dat vol met glas zat omdat zij hun gordels niet droegen.
Op zondag 4 maart 2007 20:29 schreef BansheeBoy het volgende:
Iedereen wordt geboren als Moslim, alleen de omgeving verandert het of houdt het in stand. :{
:{²
pi_86101821
quote:
Op zondag 5 september 2010 20:57 schreef tongytongylickylicky het volgende:

[..]

Dat dus, ik ben helaas de 'gelukkige' geweest die zo'n ongeluk met 120km/h voor zijn neus heeft zien gebeuren. Dronken klootzak trok aan de handrem terwijl zijn vriendin reed. Gevolg: één grote witte flits en auto aantal maal over de kop en bestuurder + passagier handen een voorhoofd dat vol met glas zat omdat zij hun gordels niet droegen.
Eigenlijk is het ook wel vreemd dat dat zomaar kan. Tegenwoordig gaan deuren op slot bij een bepaalde snelheid, ben je helemaal ingepakt in airbags, kan je de auto niet zomaar in zijn achteruit gooien, etc. etc.. Maar elke idioot die in de auto zit kan zo een ruk aan de handrem geven waardoor de gevolgen niet te overzien zijn -O-
  † In Memoriam † zondag 5 september 2010 @ 21:05:26 #62
25682 2cv
Niet subtiel
pi_86101948
quote:
Op zondag 5 september 2010 21:03 schreef Tarabass het volgende:

[..]

Eigenlijk is het ook wel vreemd dat dat zomaar kan. Tegenwoordig gaan deuren op slot bij een bepaalde snelheid, ben je helemaal ingepakt in airbags, kan je de auto niet zomaar in zijn achteruit gooien, etc. etc.. Maar elke idioot die in de auto zit kan zo een ruk aan de handrem geven waardoor de gevolgen niet te overzien zijn -O-
Ook bij een electrische handrem ? (is serieus een vraag, ik weet het echt niet)
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  zondag 5 september 2010 @ 21:07:44 #63
3671 glasbak
Sjeeskees ©®
pi_86102107
quote:
Op zondag 5 september 2010 21:03 schreef Tarabass het volgende:

[..]

Eigenlijk is het ook wel vreemd dat dat zomaar kan. Tegenwoordig gaan deuren op slot bij een bepaalde snelheid, ben je helemaal ingepakt in airbags, kan je de auto niet zomaar in zijn achteruit gooien, etc. etc.. Maar elke idioot die in de auto zit kan zo een ruk aan de handrem geven waardoor de gevolgen niet te overzien zijn -O-
Het 4e pedaal als parkeerrem (van o.a. Mercedes) is een goede manier om deze idioten de kans niet te geven de parkeerrem te misbruiken

Portieren op slot boven een bepaalde snelheid is trouwens redelijk zinloos. Ze kunnen de auto's beter zo beveiligen dat men eerst een gordel om moet doen voordat de motor gestart kan worden.
  zondag 5 september 2010 @ 21:12:06 #64
3671 glasbak
Sjeeskees ©®
pi_86102372
quote:
Op zondag 5 september 2010 21:05 schreef 2cv het volgende:

[..]

Ook bij een electrische handrem ? (is serieus een vraag, ik weet het echt niet)
Ik mag toch hopen dat dat beveiligd is :{
pi_86102604
quote:
Op zondag 5 september 2010 21:07 schreef glasbak het volgende:

[..]

Het 4e pedaal als parkeerrem (van o.a. Mercedes) is een goede manier om deze idioten de kans niet te geven de parkeerrem te misbruiken

Portieren op slot boven een bepaalde snelheid is trouwens redelijk zinloos. Ze kunnen de auto's beter zo beveiligen dat men eerst een gordel om moet doen voordat de motor gestart kan worden.
Ben privechauffeur geweest, je wilt niet weten wat voor plastic dingen mensen allemaal in die gordels gepropt krijgen :') Die ik er dan weer uit moest peuteren, omdat ik wel 'veilig' wil rijden.
Op zondag 4 maart 2007 20:29 schreef BansheeBoy het volgende:
Iedereen wordt geboren als Moslim, alleen de omgeving verandert het of houdt het in stand. :{
:{²
pi_86102686
quote:
Op zondag 5 september 2010 21:05 schreef 2cv het volgende:

[..]

Ook bij een electrische handrem ? (is serieus een vraag, ik weet het echt niet)
Volgens mij is het bij de elektrische remmen niet mogelijk. Ook moet je vaak de rem ingedrukt houden om de handrem erop te krijgen.
Op zondag 4 maart 2007 20:29 schreef BansheeBoy het volgende:
Iedereen wordt geboren als Moslim, alleen de omgeving verandert het of houdt het in stand. :{
:{²
pi_86114846
quote:
Op zondag 5 september 2010 21:03 schreef Tarabass het volgende:

[..]

Eigenlijk is het ook wel vreemd dat dat zomaar kan. Tegenwoordig gaan deuren op slot bij een bepaalde snelheid, ben je helemaal ingepakt in airbags, kan je de auto niet zomaar in zijn achteruit gooien, etc. etc.. Maar elke idioot die in de auto zit kan zo een ruk aan de handrem geven waardoor de gevolgen niet te overzien zijn -O-
Ja als je het zo gaat bekijken kan je blijven beveiligen. Een bijrijder kan ook een flinke ruk aan het stuur geven, dat houden de meeste bij 120 ook niet. Sleutel omdraaien en in het stuurslot, nog zoiets.

Mensen met dat soort neigingen komen niet in mijn auto.
pi_86138372
quote:
Op zondag 5 september 2010 17:59 schreef Googolplexian het volgende:

[..]

Ok ... dus je beweert dat remmen op de achterwielen (blokkeren) je auto achtestevoren zet?
En dat blokkerende voorwielen je auto recht laten gaan?
Het is ook zo. :Y

edit: Captain obvious, ik had pagina 2 over het hoofd gezien.
Op vrijdag 15 januari 2010 17:14 schreef Runselpink het volgende:
TS verdient een standbeeld.
pi_86138607
quote:
Op vrijdag 3 september 2010 12:07 schreef errrbek het volgende:
Ik had vanmorgen een behoorlijke discussie met een maat van me over het aantrekken van de handrem :') Hij zei dat ik de handrem niet ver genoeg aantrok bij het parkeren en ik vind eigenlijk van wel. Je moet in mijn optiek niet alle kracht van de wereld willen gebruiken om dat ding aan te trekken. Hij was van mening dat je 'm zo ver mogelijk moet aantrekken, omdat het anders geen effect heeft. Is er wat dat betreft een verschil tussen oude en nieuwe auto's? Moet je de handrem bij oude auto's vol aantrekken en bij nieuwe is dat niet nodig?
Ik gebruik NOOIT mijn handrem. Gewoon in P zetten of in z'n 1 of achteruit
pi_86138657
quote:
Op maandag 6 september 2010 20:02 schreef draaijer het volgende:

[..]

Ik gebruik NOOIT mijn handrem. Gewoon in P zetten of in z'n 1 of achteruit
Dat dus.

En de handrem gebruikers mogen mij één plek noemen op straat/ stad waar dit niet voldoende zou zijn?
Op zondag 4 maart 2007 20:29 schreef BansheeBoy het volgende:
Iedereen wordt geboren als Moslim, alleen de omgeving verandert het of houdt het in stand. :{
:{²
pi_86139509
De reden dat je bij een BX niet om je as tolt als je de handrem aantrekt is omdat de voorwielen niet zullen blokkeren. Niet omdat de handrem minder sterk is dan bij een andere auto, maar omdat je meer kracht nodig hebt om voorwielen te laten blokkeren dan je kunt leveren met een kabelbediende, onbekrachtigde rem.

Als de voorwielen wel zouden blokkeren dan zou je stuurloos de weg van de minste weerstand volgen, meestal is dat de berm in.
Hier had uw reclame kunnen staan.
  maandag 6 september 2010 @ 20:31:33 #72
132767 lipje
zeg maar nee, krijg je er twee
pi_86139870
quote:
Op vrijdag 3 september 2010 12:38 schreef error_404 het volgende:
8)7
[..]

Nope, van de winter was er ook een de lul hier. Je hebt alleen wel een flinke kou nodig wil het gebeuren. In de regel gebeurd het zelden, maar het is een lullige mogelijkheid.

een opengescheurde mantel of wat vocht tussen de mantel en de kabel doet ook wonderen bij niet zulke extreme vriestemperaturen :')
quote:
Verder handrem idd handvast aantrekken, in de winter is iig de versnelling slimmer. Verder lijkt het me niet dat een versnelingsbak slijt, wanneer de auto met de motor uit geparkeert staat ;)
idd niet te strak
quote:
Verder wil het geval vaak bij oudere auto's dat de boel een beetje oprekt door het vele gebruik. Bij een oudere auto zal je de handrem dus verder aan moeten trekken om hem handvast te zetten. ( dus niet uit alle macht trekken; de 'overbrugging' is gewoon wat groter dan bij een nieuwe auto)
valt mee, je kan de kabel ook wat strakker stellen ;)
Return of the Unox-muts
Bezitter van een burgerbak Voorheen Alfist
verrekte koekwaus :')
Pappa van Aafke en Onno
  maandag 6 september 2010 @ 20:35:35 #73
3671 glasbak
Sjeeskees ©®
pi_86140026
quote:
Op maandag 6 september 2010 20:24 schreef FransDeens het volgende:
De reden dat je bij een BX niet om je as tolt als je de handrem aantrekt is omdat de voorwielen niet zullen blokkeren. Niet omdat de handrem minder sterk is dan bij een andere auto, maar omdat je meer kracht nodig hebt om voorwielen te laten blokkeren dan je kunt leveren met een kabelbediende, onbekrachtigde rem.

Als de voorwielen wel zouden blokkeren dan zou je stuurloos de weg van de minste weerstand volgen, meestal is dat de berm in.
Alsof ie met geblokkeerde achterwielen wel zo lekker stuurt :')
pi_86140179
Heb een hekel aan mensen die in mijn auto de handrem zo achtelijk hard aantrekken, rekt alleen maar de kabel van hoor. Handvast is meestal genoeg, op een helling misschien iets harder.

Mijne gaat gewoon in P en dan klein rukje aan de handrem, anders beweegt ie een beetje bij het uistappen.
.
  maandag 6 september 2010 @ 20:44:17 #75
308657 kahlanamnell
Knowledge is a weapon
pi_86140393
Ik gebruik de handrem niet meer bij het parkeren. Ik vergeet echt 9 van de 10 keer als ik uit mijn bed rol en naar het werk ga dat die handrem erop staat en kom er dan pas na een tijdje achter en dat is niet zo goed voor mijn handrem :')
I intend to be formidably armed
  maandag 6 september 2010 @ 20:48:36 #76
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_86140634
quote:
Op maandag 6 september 2010 20:44 schreef kahlanamnell het volgende:
Ik gebruik de handrem niet meer bij het parkeren. Ik vergeet echt 9 van de 10 keer als ik uit mijn bed rol en naar het werk ga dat die handrem erop staat en kom er dan pas na een tijdje achter en dat is niet zo goed voor mijn handrem :')
Op tijd naar bed gaan wellicht?
:s)
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_86140676
quote:
Op maandag 6 september 2010 20:44 schreef kahlanamnell het volgende:
Ik gebruik de handrem niet meer bij het parkeren. Ik vergeet echt 9 van de 10 keer als ik uit mijn bed rol en naar het werk ga dat die handrem erop staat en kom er dan pas na een tijdje achter en dat is niet zo goed voor mijn handrem :')
Gelukkig valt zo'n rood lampje op je dashboard niet op :')
  † In Memoriam † maandag 6 september 2010 @ 20:59:10 #78
25682 2cv
Niet subtiel
pi_86141200
quote:
Op maandag 6 september 2010 20:04 schreef tongytongylickylicky het volgende:

[..]

Dat dus.

En de handrem gebruikers mogen mij één plek noemen op straat/ stad waar dit niet voldoende zou zijn?
De straat in Frankrijk waar ik doorheen reed. Voetrem vol indrukken, beetje los laten zodat het spul net in beweging komt, voorzichtig weer wat harder op de rem trappen en ik hoorde de banden over het asfalt schuren. Ik moest mij ook aardig vast houden om niet uit m'n stoel te glijden. Gelukkig werd het verderop wat vlakker want ik had daar niet uit durven stappen met m'n auto alleen op de handrem.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  † In Memoriam † maandag 6 september 2010 @ 21:00:13 #79
25682 2cv
Niet subtiel
pi_86141252
quote:
Op maandag 6 september 2010 01:55 schreef KosterT het volgende:

[..]

Ja als je het zo gaat bekijken kan je blijven beveiligen. Een bijrijder kan ook een flinke ruk aan het stuur geven, dat houden de meeste bij 120 ook niet. Sleutel omdraaien en in het stuurslot, nog zoiets.

Mensen met dat soort neigingen komen niet in mijn auto.
1 keer een mens met zo'n neiging in mijn auto gehad. Dat mens kroop toen bijna in het vakje in de deur toen ik duidelijk maakte dat ik dat niet zo'n geslaagd idee vond.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  maandag 6 september 2010 @ 21:01:16 #80
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_86141304
quote:
Op maandag 6 september 2010 20:59 schreef 2cv het volgende:

[..]

De straat in Frankrijk waar ik doorheen reed. Voetrem vol indrukken, beetje los laten zodat het spul net in beweging komt, voorzichtig weer wat harder op de rem trappen en ik hoorde de banden over het asfalt schuren. Ik moest mij ook aardig vast houden om niet uit m'n stoel te glijden. Gelukkig werd het verderop wat vlakker want ik had daar niet uit durven stappen met m'n auto alleen op de handrem.
Je kon je auto daar niet parkeren in de versnelling?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  † In Memoriam † maandag 6 september 2010 @ 21:05:19 #81
25682 2cv
Niet subtiel
pi_86141523
quote:
Op maandag 6 september 2010 21:01 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Je kon je auto daar niet parkeren in de versnelling?
Zowel de handrem als aandrijving bij mijn auto is op de voorwielen. Dan heb ik dus nog 2 niet geblokkeerde wielen over. Als ik daar had moeten parkeren dan had ik hem gewoon met de voorbumper heel voorzichtig tegen de muur van een huis ofzo aan gezet. Het straatje was te smal om m'n auto (illegaal) dwars neer te zetten ...
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  maandag 6 september 2010 @ 21:06:40 #82
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_86141611
quote:
Op maandag 6 september 2010 21:05 schreef 2cv het volgende:

[..]

Zowel de handrem als aandrijving bij mijn auto is op de voorwielen. Dan heb ik dus nog 2 niet geblokkeerde wielen over. Als ik daar had moeten parkeren dan had ik hem gewoon met de voorbumper heel voorzichtig tegen de muur van een huis ofzo aan gezet. Het straatje was te smal om m'n auto (illegaal) dwars neer te zetten ...
Oei, dat was dus echt steil
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  † In Memoriam † maandag 6 september 2010 @ 21:11:27 #83
25682 2cv
Niet subtiel
pi_86141863
quote:
Op maandag 6 september 2010 21:06 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Oei, dat was dus echt steil
Ja, dat stond eerder ook al beschreven ;)
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  maandag 6 september 2010 @ 21:38:35 #84
3671 glasbak
Sjeeskees ©®
pi_86143337
quote:
Op maandag 6 september 2010 20:49 schreef Piles het volgende:

[..]

Gelukkig valt zo'n rood lampje op je dashboard niet op :')
Nee, en die blauwe, groene en oranje lampjes ook niet want hoe vaak zie je mensen met groot licht, mistlicht voor of achter of zelfs met de achterruitewisser aan als het al 2 dagen niet geregend heeft?

Ja okee, die wisser heeft geen lampje maar het geeft wel aan hoe aandachtig men is tijdens het rijden.

Om maar niet te spreken van mensen die onderweg zonder brandstof komen te staan :')
  maandag 6 september 2010 @ 21:40:19 #85
3671 glasbak
Sjeeskees ©®
pi_86143439
quote:
Op maandag 6 september 2010 21:05 schreef 2cv het volgende:

[..]

Zowel de handrem als aandrijving bij mijn auto is op de voorwielen. Dan heb ik dus nog 2 niet geblokkeerde wielen over. Als ik daar had moeten parkeren dan had ik hem gewoon met de voorbumper heel voorzichtig tegen de muur van een huis ofzo aan gezet. Het straatje was te smal om m'n auto (illegaal) dwars neer te zetten ...
Valt ie dan niet om? :')
  † In Memoriam † maandag 6 september 2010 @ 22:22:22 #86
25682 2cv
Niet subtiel
pi_86146073
quote:
Op maandag 6 september 2010 21:40 schreef glasbak het volgende:

[..]

Valt ie dan niet om? :')
Geen idee, het straatje was te smal om het uit te proberen.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  dinsdag 7 september 2010 @ 16:13:47 #87
308657 kahlanamnell
Knowledge is a weapon
pi_86168126
quote:
Op maandag 6 september 2010 20:49 schreef Piles het volgende:

[..]

Gelukkig valt zo'n rood lampje op je dashboard niet op :')
dat valt inderdaad helemaal niet op O-)
heb een tijd terug bijna 20 km gereden met de handrem erop 8)7 , pas bij het optrekken bij een stoplicht dacht ik: wat gaat hij toch langzaam. Maar nog wat getest, maar hij doet het verder nog prima, dus dat zal wel goedzitten _O-

ik probeer er wel op te lette, maar als ik niet 2 bakken koffie op heb mis ik toch wat en ik ga meestal wel op tijd naar bed (nouja, dat is niet helemaal waar ,maar vooruit).

Ik gebruik de handrem gewoon niet meer, heb ik er ook geen last van.
I intend to be formidably armed
  dinsdag 7 september 2010 @ 16:21:29 #88
78498 classpc
I don't like change
pi_86168461
quote:
Op zondag 5 september 2010 17:58 schreef Piles het volgende:

[..]

Ik heb met rijles juist geleerd dat je wél de knop in moet drukken :')
Volgens mij heeft dat meer te maken met het mechanisme dat ervoor zorgt dat de handrem er niet zomaar af gaat.

Ik heb niet het idee dat het echt veel verschil maakt.
Op zoek naar een nieuwe printer? Kies voor een Brother laser printer. Uiterst betrouwbaar en economisch!
  † In Memoriam † dinsdag 7 september 2010 @ 17:15:18 #89
25682 2cv
Niet subtiel
pi_86170955
Bij rijlessen wordt de handrem vaker gebruikt i.v.m. de hellingproef. Dan zullen de tandjes van het blokkeer-mechanisme wel harder slijten ofzo waardoor ze willen dat je de knop in drukt. Zelf doe ik het nooit.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
pi_86172935
quote:
Op dinsdag 7 september 2010 16:13 schreef kahlanamnell het volgende:

[..]

dat valt inderdaad helemaal niet op O-)
heb een tijd terug bijna 20 km gereden met de handrem erop 8)7 , pas bij het optrekken bij een stoplicht dacht ik: wat gaat hij toch langzaam. Maar nog wat getest, maar hij doet het verder nog prima, dus dat zal wel goedzitten _O-

ik probeer er wel op te lette, maar als ik niet 2 bakken koffie op heb mis ik toch wat en ik ga meestal wel op tijd naar bed (nouja, dat is niet helemaal waar ,maar vooruit).

Ik gebruik de handrem gewoon niet meer, heb ik er ook geen last van.
Ik hoop jou nooit tegen te komen in het verkeer voor je die 2 bakken koffie op hebt.
Je zult wel meer missen dan alleen een aangetrokken handrem als ik dit zo lees :X
I removed all the bad food from my house.
It was delicious.
  dinsdag 7 september 2010 @ 18:39:34 #91
308657 kahlanamnell
Knowledge is a weapon
pi_86173752
quote:
Op dinsdag 7 september 2010 18:16 schreef Sometimes het volgende:
Je zult wel meer missen dan alleen een aangetrokken handrem als ik dit zo lees :X
Na 2 bakken koffie rijd ik natuurlijk fantastisch :Y)

Heb meestal koffie mee in de auto, maar vanochtend heb ik met mijn slaperige kop de koffiebeker thuis laten staan en geen pinpas of contant geld mee }:|

Maar aangezien ik in Friesland woon hoef je niet zo op te letten op de weg, er rijdt toch bijna niemand
I intend to be formidably armed
  dinsdag 7 september 2010 @ 21:30:25 #92
3671 glasbak
Sjeeskees ©®
pi_86181684
quote:
Op dinsdag 7 september 2010 18:39 schreef kahlanamnell het volgende:

[..]

Na 2 bakken koffie rijd ik natuurlijk fantastisch :Y)

Heb meestal koffie mee in de auto, maar vanochtend heb ik met mijn slaperige kop de koffiebeker thuis laten staan en geen pinpas of contant geld mee }:|

Maar aangezien ik in Friesland woon hoef je niet zo op te letten op de weg, er rijdt toch bijna niemand
Kijk maar uit, straks kom je mij nog tegen 8-)
  † In Memoriam † woensdag 8 september 2010 @ 02:55:47 #93
25682 2cv
Niet subtiel
pi_86192546
quote:
Op dinsdag 7 september 2010 18:39 schreef kahlanamnell het volgende:

[..]

Na 2 bakken koffie rijd ik natuurlijk fantastisch :Y)

Heb meestal koffie mee in de auto, maar vanochtend heb ik met mijn slaperige kop de koffiebeker thuis laten staan en geen pinpas of contant geld mee }:|

Maar aangezien ik in Friesland woon hoef je niet zo op te letten op de weg, er rijdt toch bijna niemand
:|W
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
pi_86201797
quote:
Op vrijdag 3 september 2010 12:17 schreef AskBrad het volgende:

[..]

Hebben ze je tijdens de rijles ook verteld dat een handrem kan vast vriezen in de winter?
is het je ooit gebeurd?
op de noordpool wellicht, maar verder loop je in Nederland niet veel risico.

OT: gewoon zo ver aantrekken dat hij niet meer wegrolt.
Verschilt van auto tot auto en dat ligt aan de afstelling en de slijtage van het geheel.
Wel met het knopje indrukt optrekken he ;)

(bij mijn wat ouder volvo is de handrem op een echt steile helling niet meer genoeg. Komt door de jaren.
  woensdag 8 september 2010 @ 15:47:47 #95
308657 kahlanamnell
Knowledge is a weapon
pi_86207061
quote:
Op woensdag 8 september 2010 02:55 schreef 2cv het volgende:
:|W
er rijd hier bijna niemand, niet zeuren, gisteren mega files in het hele land, in friesland niks te bekennen w/
I intend to be formidably armed
pi_86207488
quote:
Op maandag 6 september 2010 20:35 schreef glasbak het volgende:

[..]

Alsof ie met geblokkeerde achterwielen wel zo lekker stuurt :')
Dat zeg ik ook niet.
Hier had uw reclame kunnen staan.
pi_86211623
quote:
Op vrijdag 3 september 2010 12:11 schreef Gwywen het volgende:Ik zet 'm overigens altijd in de versnelling. Ik gebruik de handrem alleen als ik wil keren op de snelweg.
Ben ik nou écht de enige die deze reactie geniaal vindt? :')
Ik háát kabouters!!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')