Wat is dat toch met al die jonge moeders die doordraaien ? Lijkt bijna wekelijks in het nieuws te zijn .quote:AMSTERDAM - De 26-jarige vrouw die in oktober 2007 haar dochtertje doodde door haar in De Bijenkorf in Amsterdam van vierhoog naar beneden te gooien, lijdt niet aan een persoonlijkheidsstoornis. Zij moet derhalve niet de tbs-maatregel opgelegd krijgen.
Tot die conclusie zijn gedragsdeskundigen in het Pieter Baan Centrum (PBC) gekomen, na een zeven weken durende klinische observatie. Dat bleek donderdag tijdens de behandeling van de strafzaak in hoger beroep tegen de vrouw. Het hof had in maart van dit jaar de observatie in het PBC gelast, omdat de oordelen van vier eerder ingeschakelde psychologen en psychiaters sterk uiteenliepen. De rechtbank ontsloeg de vrouw, J. van T., van rechtsvervolging en legde haar tbs met dwangverpleging op.
Het kind (anderhalf jaar oud) overleed destijds direct na de val. Van T. sprong erachteraan, maar overleefde dit.
Nadat Van T. uit het ziekenhuis was ontslagen, werd zij vastgezet in een huis van bewaring, waar zij sindsdien heeft verbleven. Zowel haar advocaten als enkele bij de zaak betrokken gedragsdeskundigen spreken hier schande van: de vrouw T. is veeleer slachtoffer dan dader en had destijds direct omgeven moeten worden met adequate zorg. Achter de tralies is zij niet of nauwelijks toegekomen aan de verwerking van het trauma van het door eigen toedoen verliezen van haar kind.
De deskundigen zijn het erover eens dat Van T. ten tijde van het drama in een ernstige psychose verkeerde. Maar over de oorzaak verschillen zij van mening: twee deskundigen hebben vastgesteld dat de psychose is voortgekomen uit een borderlinestoornis. Twee anderen hadden het vermoeden dat door Van T. gebruikte afslankpillen, waarin veelal gevaarlijke bestanddelen zitten, deze in de hand hebben gewerkt. Het PBC heeft geconcludeerd dat van enige stoornis geen sprake is.
Een team van Mentrum, een instelling voor geestelijke gezondheidszorg, heeft zich bereid verklaard om Van T. te begeleiden, voor het geval het hof tot een ander oordeel komt dan de rechtbank en het de vrouw op vrije voeten stelt.
Vrijdag zal het Openbaar Ministerie zijn visie op de zaak geven, mede op basis van het rapport van het PBC.
www.telegraaf.nl
Nou ja, deze was drie jaar geleden in het nieuws.quote:Op donderdag 2 september 2010 22:12 schreef Mastas het volgende:
[..]
Wat is dat toch met al die jonge moeders die doordraaien ? Lijkt bijna wekelijks in het nieuws te zijn .
Laat toch wel zien dat psychologie pure pseudo-wetenschap is.quote:Het hof had in maart van dit jaar de observatie in het PBC gelast, omdat de oordelen van vier eerder ingeschakelde psychologen en psychiaters sterk uiteenliepen
Er staat toch dat ze ten tijde van het gebeuren in een psychose zat.quote:Op donderdag 2 september 2010 22:22 schreef TJDoornbos het volgende:
Wtf? Hoe kan je die vrouw 'normaal' noemen? Daar moet wat raars in dr om gegaan zijn anders gooi je niet met het kind!
Benieuwd of het ook op zou gaan als een van je naasten een psychotische episode zou hebben door bijvoorbeeld een reactie op medicijnen.quote:Op donderdag 2 september 2010 22:43 schreef Armageddon het volgende:
Van mij mag je zo'n figuur gewoon meteen door het hoofd schieten. Zonde van de tijd om daar aandacht aan te besteden. Kansloos.
Je kunt prima abnormaal gedrag vertonen, zonder een psychiatrische stoornis te hebben.quote:Op donderdag 2 september 2010 22:22 schreef TJDoornbos het volgende:
Wtf? Hoe kan je die vrouw 'normaal' noemen? Daar moet wat raars in dr om gegaan zijn anders gooi je niet met het kind!
Dan schiet ik en de persoon overhoop waar het om gaat en daarbij de huisarts die de medicijnen heeft voorgeschreven.quote:Op donderdag 2 september 2010 22:48 schreef NorthernStar het volgende:
[..]
Benieuwd of het ook op zou gaan als een van je naasten een psychotische episode zou hebben door bijvoorbeeld een reactie op medicijnen.
Gelijk het revolver uit de kast?
"Ga daar maar even zitten ma"
Wat kan mij dat nou schelen? Als je godverdomme een kind uit het raam pleurt dan ben je niet in orde! Kan me niet schelen wat voor naam ze daar aan geven. Dan spoor je gewoon niet en moet je opgesloten worden. Klaar!quote:Op donderdag 2 september 2010 23:12 schreef Mastas het volgende:
je kan toch ook een psychose door een depressie of schizofrenie krijgen ?
kom je alleen voor tbs in aanmerking als je een persoonlijkheidstoornis hebt ?
Het PBC stelt alleen dat ze niet lijdt aan een persoonlijkheidsstoornis en dat zou heel goed mogelijk zijn.quote:Op donderdag 2 september 2010 23:21 schreef Armageddon het volgende:
Ik ben zo moe van mensen die maar tot in den treure moeten nadenken over mensen zoals het Pieter Baan Centrum. Als een dier zulk gedrag vertoont krijgt het meteen een spuitje maar over mensen moeten we maar oeverloos doorzeuren. Krijg de tiefus!
Volgens mij kan je zelf ook wel wat anger managment gebruikenquote:Op donderdag 2 september 2010 23:14 schreef Armageddon het volgende:
[..]
Wat kan mij dat nou schelen? Als je godverdomme een kind uit het raam pleurt dan ben je niet in orde! Kan me niet schelen wat voor naam ze daar aan geven. Dan spoor je gewoon niet en moet je opgesloten worden. Klaar!
Ow ja! Nog zoiets moois. Dan vertel je hoe je er over denkt en dan moet je op anger management cursus. Ga toch weg man! Mafkees!quote:Op donderdag 2 september 2010 23:23 schreef Mastas het volgende:
[..]
Volgens mij kan je zelf ook wel wat anger managment gebruiken
Wat is nou eigenlijk jouw grootste probleem met de conclusie van het PBC?quote:Op donderdag 2 september 2010 23:25 schreef Armageddon het volgende:
[..]
Ow ja! Nog zoiets moois. Dan vertel je hoe je er over denkt en dan moet je op anger management cursus. Ga toch weg man! Mafkees!
De manier waarop je dat deed is wat twijfelachtig. Met je krijg de tyus (quote:Op donderdag 2 september 2010 23:25 schreef Armageddon het volgende:
[..]
Ow ja! Nog zoiets moois. Dan vertel je hoe je er over denkt en dan moet je op anger management cursus. Ga toch weg man! Mafkees!
Toch wel schandlig hoe weinig begrip jij kunt opbrengen voor mensen die ernstig psychotisch zijn.quote:Op donderdag 2 september 2010 23:28 schreef Armageddon het volgende:
Ik ben heel boos op de maatschappij ja, maar ik heb geen anger management cursus nodig. Ik gooi m'n kind niet uit het raam kwa frustratie namelijk. Ik houd zielsveel van m'n kind. Als je zover bent dat je je kind uit het raam gooit dan mag je van mij inderdaad een pil van drion nemen.
Zelfdoding (en hulp daarbij) zou veel meer bespreekbaar moeten zijn . Dan zou het ook minder voorkomen .quote:Op donderdag 2 september 2010 23:30 schreef Stirner het volgende:
[..]
Toch wel schandlig hoe weinig begrip jij kunt opbrengen voor mensen die ernstig psychotisch zijn.
Die moeten lekker het leven verlaten. Een spuitje is de beste oplossing.quote:Op donderdag 2 september 2010 23:30 schreef Stirner het volgende:
[..]
Toch wel schandlig hoe weinig begrip jij kunt opbrengen voor mensen die ernstig psychotisch zijn.
Och, daar heb je die droplul ook weer.quote:Op donderdag 2 september 2010 23:33 schreef gelly het volgende:
Is GeenStijl dicht voor onderhoud ofzo ?
Ach, er zijn miljoenen mensen die een tijdje psychotisch zijn geweest en al weer jaren prima functioneren en nooit een vlieg kwaad hebben gedaan.quote:Op donderdag 2 september 2010 23:33 schreef Armageddon het volgende:
[..]
Die moeten lekker het leven verlaten. Een spuitje is de beste oplossing.
Ik trek het weer even door naar die dieren. Een dier wat niet in orde is gaat er gewoon aan. Waarom zou dat bij mensen niet gelden? Dan raak jij je baan kwijt waarschijnlijk of niet?
Och, mischien omdat mensen geen dieren zijn? Zomaar een gedachte, hoor.quote:Op donderdag 2 september 2010 23:33 schreef Armageddon het volgende:
[..]
Die moeten lekker het leven verlaten. Een spuitje is de beste oplossing.
Ik trek het weer even door naar die dieren. Een dier wat niet in orde is gaat er gewoon aan. Waarom zou dat bij mensen niet gelden? Dan raak jij je baan kwijt waarschijnlijk of niet?
Ik kan ook psychotisch worden ja. Door mensen zoals jij. Probeer je dit nu recht te lullen of wat?quote:Op donderdag 2 september 2010 23:38 schreef Stirner het volgende:
[..]
Ach, er zijn miljoenen mensen die een tijdje psychotisch zijn geweest en al weer jaren prima functioneren en nooit een vlieg kwaad hebben gedaan.
Je houdt het misschien niet voor mogelijk, maar zelfs jij kunt psychotisch worden.
En waarom zijn mensen geen dieren? Omdat de mens dat besloten heeft? Waarom is een kat minder waard dan een mens? Wat loop je nou dom te ouwehoeren? Een leven is een leven!quote:Op donderdag 2 september 2010 23:40 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Och, mischien omdat mensen geen dieren zijn? Zomaar een gedachte, hoor.
Ik weet niet hoe normaal of gek deze persoon is, ik kan mij iig nauwelijks voorstellen dat een geestelijk gezond persoon haar kind in de Bijenkorf naar beneden gooit, maar goed, godzijdank hebben wij dankzij jouw Chuck Norris act een correct perspectief op deze zaak.
Hey, waarom doe jij er niet wat aan, eigenlijk, dat doet de dierenwereld toch ook? Daar rekent de alfa af met de zwakken, dus wat let je?
Ik probeer dit niet recht te lullen, maar ik vind het onvoorstelbaar dat jij geen enkel begrip kunt opbrengen voor het feit dat mensen psychische problemen kunnen krijgen, zonder dat ze daar iets aan kunnen doen.quote:Op donderdag 2 september 2010 23:49 schreef Armageddon het volgende:
[..]
Ik kan ook psychotisch worden ja. Door mensen zoals jij. Probeer je dit nu recht te lullen of wat?
Dus ik begrijp dat jij geen vlees eet, geen eieren, geen leer draagt? Of is het alleen van toepassing op huisdieren? Een kat is inderdaad minder waard als een mens, als ik je dat moet uitleggen dan zit er iets niet goed in jouw hoofd.quote:Op donderdag 2 september 2010 23:51 schreef Armageddon het volgende:
[..]
En waarom zijn mensen geen dieren? Omdat de mens dat besloten heeft? Waarom is een kat minder waard dan een mens? Wat loop je nou dom te ouwehoeren? Een leven is een leven!
Als mijn kind zich schizo ontwikkelt dan was ik als ouder al niet in orde. Daarom leggen dieren ook minder ontwikkelde dieren om. Om die shit te voorkomen. Ik zie nu al aan mijn kind dat ze wijzer en meer bijdehand is dan mijzelf. Dat heet evolutie. Ik hou er van!quote:Op donderdag 2 september 2010 23:56 schreef Stirner het volgende:
[..]
Ik probeer dit niet recht te lullen, maar ik vind het onvoorstelbaar dat jij geen enkel begrip kunt opbrengen voor het feit dat mensen psychische problemen kunnen krijgen, zonder dat ze daar iets aan kunnen doen.
Ik ben benieuwd of je nog zo stoer oordeelt wanneer je de ongekende pech hebt dat jouw kind schizofrenie ontwikkelt (kans van 1 op 100).
Dit is aantoonbaar onjuist en er is dus alsnog een kansje dat het kind wel schizofrenie ontwikkelt of 1 van de vele andere psychische aandoeningen. Ik hoop het van niet voor je, maar het zou zomaar kunnen en ik ben er vrij zeker van, dat je dan ineens heel anders oordeelt.quote:Op vrijdag 3 september 2010 00:01 schreef Armageddon het volgende:
[..]
Als mijn kind zich schizo ontwikkelt dan was ik als ouder al niet in orde.
Wie heeft het hier gehad over huisdieren of slachtdieren? Daar kom jij mee mafketel! Waar het hart van overloopt, komt dan in mij op.quote:Op vrijdag 3 september 2010 00:00 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Dus ik begrijp dat jij geen vlees eet, geen eieren, geen leer draagt? Of is het alleen van toepassing op huisdieren? Een kat is inderdaad minder waard als een mens, als ik je dat moet uitleggen dan zit er iets niet goed in jouw hoofd.
Dom ouwehoeren? Ik zie alleen maar een uitermate agressief menneke stoer doen op het Internet. Neem lekker een valium en ga slapen, joh.
Ik ben er vrij zeker van dat mijn kind dat niet ontwikkeld. Het kan wel, maar dan moet het kind vrij vreemde dingen meemaken in zijn of haar leven. Als dat niet zo is dat gebeurd dat niet.quote:Op vrijdag 3 september 2010 00:04 schreef Stirner het volgende:
[..]
Dit is pure onzin en er is alsnog een kansje dat het kind wel schizofrenie ontwikkelt of 1 van de vele andere psychische aandoeningen. Ik hoop het van niet voor je, maar het zou zomaar kunnen en ik ben er vrij zeker van, dat je dan ineens heel anders oordeelt.
Neem je tabletjes nou maar even, dan gaat het vast wat beter met je, blijkbaar weet je al niet meer wat je 5 minuten geleden gepost hebt.quote:Op vrijdag 3 september 2010 00:04 schreef Armageddon het volgende:
Wie heeft het hier gehad over huisdieren of slachtdieren? Daar kom jij mee mafketel! Waar het hart van overloopt, komt dan in mij op.
Goeie reactie! Komen al die figuren zoals jij mee. Echt sterk! Pilletjes.quote:Op vrijdag 3 september 2010 00:12 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Neem je tabletjes nou maar even, dan gaat het vast wat beter met je, blijkbaar weet je al niet meer wat je 5 minuten geleden gepost hebt.
Net zoals de meeste figuren in dit topic. Kolere! wat een wereldvreemde mongolen!quote:Op vrijdag 3 september 2010 00:16 schreef Scorpie het volgende:
Zo zie je maar weer; rechters zijn wereldvreemd.
Het vervelende is juist dat het helemaal niet noodzakelijk is dat het kind vervelende dingen mee hoeft te maken om bijv. schizofrenie te ontwikkelen. De zekerheid die jij denkt te hebben, is gebaseerd op onwetendheid.quote:Op vrijdag 3 september 2010 00:09 schreef Armageddon het volgende:
[..]
Ik ben er vrij zeker van dat mijn kind dat niet ontwikkeld. Het kan wel, maar dan moet het kind vrij vreemde dingen meemaken in zijn of haar leven. Als dat niet zo is dat gebeurd dat niet.
Hoe weet jij dat nou man!? Wie zegt dat die mensen niet liegen die depressief zijn? Mijn ervaring is namelijk dat die mensen de hele boel aan elkaar liegen. depressief raak je niet zo maar. Daar moet je wat voor meegemaakt hebben.quote:Op vrijdag 3 september 2010 00:19 schreef Stirner het volgende:
[..]
Het vervelende is juist dat het helemaal niet noodzakelijk is dat het kind vervelende dingen mee hoeft te maken om bijv. schizofrenie te ontwikkelen. De zekerheid die jij denkt te hebben, is gebaseerd op onwetendheid.
Het is wel zo dat bepaalde gebeurtenissen de kans op een ziekte als depressie vergroten, maar er zijn tienduizenden mensen die depressief zijn en nooit iets noemenswaardigs of naars hebben meegemaakt.
Er zit een hele biologische kant aan het verhaal en die hebben wij lang niet altijd in de hand. Het is niet anders.
Hoezo? Die legde haar toch juist TBS met dwangverpleging op? Dat is voor een deel van de mensen die er in terecht komt ook gewoon levenslang.quote:Op vrijdag 3 september 2010 00:16 schreef Scorpie het volgende:
Zo zie je maar weer; rechters zijn wereldvreemd.
quote:Op vrijdag 3 september 2010 00:22 schreef JohnnyKnoxville het volgende:
[..]
Hoezo? Die legde haar toch juist TBS met dwangverpleging op? Dat is voor een deel van de mensen die er in terecht komt ook gewoon levenslang.
Als je al verwijten wilt maken, maak die dan naar de deskundigen van het Pieter Baan Centrum die oordelen dat deze vrouw niet behandeld hoeft te worden.
Jij vind dit niet wereldvreemd genoeg? Grappig.quote:Een team van Mentrum, een instelling voor geestelijke gezondheidszorg, heeft zich bereid verklaard om Van T. te begeleiden, voor het geval het hof tot een ander oordeel komt dan de rechtbank en het de vrouw op vrije voeten stelt.
Zolang het hof nog geen uitspraak heeft gedaan, ga ik ze niet ergens van beschuldigen, in ieder geval.quote:Op vrijdag 3 september 2010 00:26 schreef Scorpie het volgende:
Jij vind dit niet wereldvreemd genoeg? Grappig.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |