quote:Is t nog wel leuk dan?Op vrijdag 22 oktober 2010 15:10 schreef GuitarJJ het volgende:
[..]
Haha, je hebt wel meer van die rare akoordenIk ben nu met een stukje bezig waarbij ik ook wel eventjes bezig ben met het zoeken naar goede grepen. Akkoorden als Bb7#5#9 en Gmaj7b5/F# etc.
Lastig!
quote:Ik ben meer met de schalen bezig momenteel... toch best lastig, vooral om ze allemaal te onthouden... aeolisch en dorisch is nog niet zo moeilijk, maar alle variaties wordt toch ff blokken denk ik..Op zaterdag 23 oktober 2010 02:21 schreef GuitarJJ het volgende:
[..]
Ja, nieuwe akkoorden ontdekken is best leuk. Zulke nummer zijn daarnaast best leerzaam
quote:Op zaterdag 23 oktober 2010 02:36 schreef Dribbel_ het volgende:
Ik ga weer naar het gevorderden gitaristen topic, jullie praten over veel te moeilijke dingen
quote:Het is wel handig om al die kerktoonladders te leren (ionisch tot locrisch). Dan kun je overal op de hals een ladder spelen! Het kost wat moeite om ze te leren, maar het is wel handigOp zaterdag 23 oktober 2010 02:34 schreef Mahjoe_Jazz het volgende:
[..]
Ik ben meer met de schalen bezig momenteel... toch best lastig, vooral om ze allemaal te onthouden... aeolisch en dorisch is nog niet zo moeilijk, maar alle variaties wordt toch ff blokken denk ik..
Mss wat tips voor wat betreft alternatieve schalen over bijv. blues muziek?
quote:Je kunt alleen niet echt van mixolydisch spreken omdat blues tonale muziek is en niet modaal.Op zaterdag 23 oktober 2010 11:54 schreef GuitarJJ het volgende:
[..]
Het is wel handig om al die kerktoonladders te leren (ionisch tot locrisch). Dan kun je overal op de hals een ladder spelen! Het kost wat moeite om ze te leren, maar het is wel handig![]()
Blues? Als je een blues in A hebt, met als akkoorden bijv. A7, D7 en E7, dan kun je vaak de A-pentatonische ladder over het hele stuk spelen. Daarnaast kun je over die akkoorden ook weer ladders spelen. Bij een A7 akkoord hoort de mixolydische ladder. (want je hebt een 1, grote 3, 5 en een kleine 7). Als je die pentatonische ladder combineerd met de mixolydische ladder, kun je leuke stukjes verzinnen!
Die mixolydische ladder is ook weer een van de kerktoonladders. Dus ik raad je aan om ze wel te leren
quote:Ja, als je gewoon de mixolydische ladder van onder naar boven speelt klinkt dat wat raar. Maar je kan er wel tonen uit halen en deze combineren met de pentatonische ladder. Bijvoorbeeld een loopje met een kleine 3, maar ook een grote 3.Op zaterdag 23 oktober 2010 12:49 schreef starla het volgende:
[..]
Je kunt alleen niet echt van mixolydisch spreken omdat blues tonale muziek is en niet modaal.
Wat je mixolydisch noemt is eigenlijk niets anders dan het combineren van de pentatonisch majeur met de pentatonische blues of de neutrale ladder. Die laatste zou ik gebruiken over de D7 omdat je anders van tonaliteit moet wisselen (pentatonische majeur> pentatonische mineur)
quote:Bedankt voor de nuttige tips! Ga ze straks proberen en kom dan nog erop terug hoe het is bevallenOp zaterdag 23 oktober 2010 11:54 schreef GuitarJJ het volgende:
[..]
Het is wel handig om al die kerktoonladders te leren (ionisch tot locrisch). Dan kun je overal op de hals een ladder spelen! Het kost wat moeite om ze te leren, maar het is wel handig![]()
Blues? Als je een blues in A hebt, met als akkoorden bijv. A7, D7 en E7, dan kun je vaak de A-pentatonische ladder over het hele stuk spelen. Daarnaast kun je over die akkoorden ook weer ladders spelen. Bij een A7 akkoord hoort de mixolydische ladder. (want je hebt een 1, grote 3, 5 en een kleine 7). Als je die pentatonische ladder combineerd met de mixolydische ladder, kun je leuke stukjes verzinnen!
Die mixolydische ladder is ook weer een van de kerktoonladders. Dus ik raad je aan om ze wel te leren
quote:http://www.all-guitar-chords.comOp zaterdag 23 oktober 2010 12:11 schreef Schuifpui het volgende:
Hoeveel van die toonladders zijn er wel niet?Ik ken alleen de minor pentatonic.
quote:Je kan je pink gebruiken om de snaren te dempen die je niet indrukt. De snaren die je wel indrukt liggen lager dan de andere snaren. Als je je pink lichtjes op de snaren legt demp je ze zonder de andere snaren te raken. Zo kan je alle snaren dempen terwijl je het akkoord kan blijven zetten.Op maandag 25 oktober 2010 21:55 schreef Breekfast het volgende:
Ik ben begonnen in een lesboek voor slaggitaar.
Ben nu bij het leren van het dempen van een akkoord en de deadnote.
De manier waarop je dat zou moeten doen is dus simpelweg je linkervingers iets optillen maar wel op de snaren laten rusten.
Bij barre akkoorden werkt dat, alleen hoe gaat dat met akkoorden waarbij je bijvoorbeeld maar twee/drie snaren in moet drukken, zoals A7, het E akkoord?
quote:Wat Papiervernsipperaar zegt is een goede tip, maar je kan ook de vingers die je gebruikt om de akkoorden in te drukken iets minder haaks op de hals zetten, zodat je andere snaren afdempt.Op maandag 25 oktober 2010 21:55 schreef Breekfast het volgende:
Ik ben begonnen in een lesboek voor slaggitaar.
Ben nu bij het leren van het dempen van een akkoord en de deadnote.
De manier waarop je dat zou moeten doen is dus simpelweg je linkervingers iets optillen maar wel op de snaren laten rusten.
Bij barre akkoorden werkt dat, alleen hoe gaat dat met akkoorden waarbij je bijvoorbeeld maar twee/drie snaren in moet drukken, zoals A7, het E akkoord?
quote:http://www.eltjohaselhoff.com/NL/Home.htmlOp dinsdag 26 oktober 2010 11:50 schreef Ace-of-Spades het volgende:
Oke, ik sta nu een beetje stil qua progressie. Ik ben driftig op zoek naar een leraar, maar weet iemand hier een goed lesboek om de komende weken door te komen?
Bijvoorkeur met theorie, techniek en liedjes.Thx
quote:http://www.huisvolmuziek.nl/Scripts/prodView.asp?idproduct=10573Op dinsdag 26 oktober 2010 11:50 schreef Ace-of-Spades het volgende:
Oke, ik sta nu een beetje stil qua progressie. Ik ben driftig op zoek naar een leraar, maar weet iemand hier een goed lesboek om de komende weken door te komen?
Bijvoorkeur met theorie, techniek en liedjes.Thx
quote:Wauw, supervet. Het intro heeft me overtuigd. Besteld isOp dinsdag 26 oktober 2010 12:25 schreef cafca het volgende:
[..]
http://www.eltjohaselhoff.com/NL/Home.html
quote:Nice. Besteld isOp dinsdag 26 oktober 2010 12:31 schreef Dribbel_ het volgende:
[..]
http://www.huisvolmuziek.nl/Scripts/prodView.asp?idproduct=10573
Boek met cd met backingtracks en theorie erbij uitgelegd, deel 1 begint helemaal bij de basis, en deel 2 gaat daarop door. Erg handig enduidelijk boek
Als je de Em op die manier "lui" zet, demp je de G snaar en krijg je een fantastisch power-chord.quote:Op dinsdag 26 oktober 2010 10:38 schreef Gitarist het volgende:
[..]
Wat Papiervernsipperaar zegt is een goede tip, maar je kan ook de vingers die je gebruikt om de akkoorden in te drukken iets minder haaks op de hals zetten, zodat je andere snaren afdempt.
Heb ik ookquote:Op dinsdag 26 oktober 2010 12:31 schreef Dribbel_ het volgende:
[..]
http://www.huisvolmuziek.nl/Scripts/prodView.asp?idproduct=10573
Boek met cd met backingtracks en theorie erbij uitgelegd, deel 1 begint helemaal bij de basis, en deel 2 gaat daarop door. Erg handig enduidelijk boek
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |