quote:
Op vrijdag 15 april 2011 22:01 schreef iDedano het volgende:Hallo!
Moet mezelf nu toch maar eens gaan inschrijven. Ben op zoek naar een creatieve opleiding.
Twijfel tussen MIC in Amsterdam en Communicatie & Mediadesign in Utrecht.
Ik vind grafische vormgeving leuk, maar ik ben bang dat de opleiding op de HU te ICT-achtig is.
Maar aan de andere kant heb ik het idee dat de opleiding MIC te weinig creativiteit bied en te veel 'economisch' gericht is.
Het is me duidelijk dat MIC niet zo gericht is op het vormgeven etc. zelf als een opleiding als CMD.
M&O vind ik op havo een leuk vak, maar wanneer het teveel op berekeningen word gericht haak ik al snel af. De marketing kant vind ik dan weer wel leuk. Ook het schrijven van teksten ligt me wel.
Ik ben dus op zoek naar een creatieve opleiding! Die niet teveel gericht is op de hele dag achter de computer te zitten, maar ook niet te 'economisch' is. Een opleiding als communicatie of marketing alleen zou me echt niks lijken.
Kan iemand me bij deze keuze helpen? Wat vinden jullie er zelf van, is MIC echt creatief en krijg je ook te maken met berekeningen en een balans etc. Of krijg je echt alleen de marketing kant met M&O?
Alvast bedankt!

Daan
Grappig dat je tussen die twee opleidingen twijfelt. Ik heb vorig jaar CMD gedaan, maar ben daar aan het einde van het jaar gestopt en ben dit jaar MIC gaan doen.
Ik ben gestopt met CMD, omdat ik de opleiding te creatief vond. Je was vooral bezig met creatieve plannetjes bedenken, terwijl ik er niet echt veel leerde. De opleiding was wel erg leuk om te doen, want je bent vaak heel praktisch bezig. Bijvoorbeeld de stad in, om straatinterviews af te nemen voor een documentaire.
Je bent wel veel bezig met grafische programma's. Allemaal Adobe programma's trouwens. Bijvoorbeeld Photoshop, Dreamweaver, InDesign, Premiere en After Effects. Toch is de opleiding niet erg ICT-achtig, want het draait vooral om de grafische kant. Hierin onderscheid CMD in Utrecht zich trouwens wel van andere Communucation & Multimedia Design opleidingen. Die zijn volgens mij iets technischer.
Nu doe ik MIC. Ik heb daar vooral voor gekozen omdat ik richting de journalistiek wil. Ik vind het eerste jaar dan ook nog erg breed. Vakken als M&O (Bedrijfseconomie

) en Marketing interesseren mij niet echt. Daarentegen vind ik de media vakken, zoals Media & Maatschappij en Schrijven wel weer leuk.
Als ik jou was, zou ik voor jezelf na gaan waar je later wilt belanden. Wil je bij een creatief bedrijf, zoals een reclamebureau, gaan werken, dan moet je voor CMD kiezen. Wil je de marketing of redactionele kant op, dan is MIC een goede keus. Als je nog geen flauw idee hebt, is MIC een veilige keus, want je hebt in het eerste jaar alle tijd om te kijken wat je echt leuk vind, zodat je in het tweede jaar echt die kant op kan.
Ik hoop dat je wat aan deze info hebt en anders hoor ik het nog graag van je.