Meer mensen die bloed geven
Helaas bleek ik te moeilijk te prikken en zou een donatie dus te lang duren. Erg jammer, want ik wilde het graag doen.
quote:Tuurlijk zijn er wel meer mensen die bloed geven.
Op woensdag 22 mei 2002 11:55 schreef Amber_Forrester het volgende:
Nope
quote:Niks aan te doen dus...
Op woensdag 22 mei 2002 11:57 schreef Jojogirl het volgende:
* Jojogirl wilde het doen en had zich ook opgegevenHelaas bleek ik te moeilijk te prikken en zou een donatie dus te lang duren. Erg jammer, want ik wilde het graag doen.
Ik heb het nu 2 keer gedaan , met tussenposen van een aantal keer niet mogen geven ivm te snelle hartslag weet dus ook niet of ik morgen mag geven , maar ga het gewoon weer proberen
quote:Neej ,het is geheel vrijwillig.
Op woensdag 22 mei 2002 12:00 schreef Phat Lip het volgende:
krijg je er geld voor?
quote:he jammer..
Op woensdag 22 mei 2002 12:01 schreef Joene het volgende:[..]
Neej ,het is geheel vrijwillig.
quote:Wat nou jammer ? niks over voor je medemens ?
Op woensdag 22 mei 2002 12:04 schreef Phat Lip het volgende:[..]
he jammer..
Bloed is zeldzaam!!
quote:Top
Op woensdag 22 mei 2002 12:06 schreef spaceben het volgende:
jep! morgenavond weer. mocht eigenlijk vorige week al, maar had net een klein griepje achter de rug, dus ff weekje uitgesteld.
quote:Ja idd, maar ik vond het wel erg jammer.
Op woensdag 22 mei 2002 12:01 schreef Joene het volgende:[..]
Niks aan te doen dus...
Ik heb het nu 2 keer gedaan , met tussenposen van een aantal keer niet mogen geven ivm te snelle hartslag weet dus ook niet of ik morgen mag geven , maar ga het gewoon weer proberen
quote:misschien andere naalden
Op woensdag 22 mei 2002 12:09 schreef Jojogirl het volgende:[..]
Ja idd, maar ik vond het wel erg jammer.
Ook enigzins vreenmd trouwens. Terwijl ik in Engeland woonde heb ik daar wel bloed gegeven nl. En dat ging niet erg snel ofzo, maar het ging wel gewoon. Maargoed, hier in NL kan het dus niet.
quote:Nee, maar wel een kopje koffie
Op woensdag 22 mei 2002 12:00 schreef Phat Lip het volgende:
krijg je er geld voor?
quote:en een stempeltje en als je 10 stempeltjes heb , krijg je een speltje
Op woensdag 22 mei 2002 12:10 schreef rscp1 het volgende:[..]
Nee, maar wel een kopje koffie
quote:En een koek!
quote:In utrecht ook broodjes, snacks en diverse soorten drinken. En af en toe een presentje (t-shirt, rugtas)
quote:De eerste keer dat ik bloedgaf was wel spannend, kreeg een beetje warm gevoel in mijn maag en tijdens het nazitten, toch maar ff gaan liggen, want ik begon een beetje bleek te worden (niet flauw gevallen hoor). Bij mij kunnen ze het beste rechts prikken, omdat in mijn linker arm de bloedvaten een tikkie kleiner zijn. Geeft wel een paar kleine puntjes in mijn rechter elleboog-arm-holte. (junkie!!!)
quote:Prik je er maar niet aan!
Op woensdag 22 mei 2002 12:10 schreef Joene het volgende:[..]
en een stempeltje en als je 10 stempeltjes heb , krijg je een speltje
* Peewee kan geen bloed geven. Dat van mij is puur slootwater, dat wil niemand!
Nee. Ik val wel eens flauw als ze eng gaan doen met naalden en zo,..
Vinnik wel jammertjes!
quote:Donoren die langer dan een half jaar in Engeland hebben gewoond na 1986, worden volgens de nederlandse donatieregels uitgesloten ivm mogelijke risico's van CJD besmetting veroorzaakt door het eten van BSE besmet vlees. De kans is erg klein en men heeft de veilige weg gekozen op deze manier..
Op woensdag 22 mei 2002 12:09 schreef Jojogirl het volgende:[..]
Ja idd, maar ik vond het wel erg jammer.
Ook enigzins vreenmd trouwens. Terwijl ik in Engeland woonde heb ik daar wel bloed gegeven nl. En dat ging niet erg snel ofzo, maar het ging wel gewoon. Maargoed, hier in NL kan het dus niet.
Maar testen ze je bloed ook eerst ? En krijg je daar zelf ook uitslag van?
Dus wat er allemaal in zit En welke bloedgroep je hebt enzo?
quote:Nee, ik geef geen bloed, maar zou het wel graag willen doen.
Op woensdag 22 mei 2002 11:55 schreef Joene het volgende:
Ik ga morgen voor de 3e keer in mn leven bloedgeven !Meer mensen die bloed geven
quote:Tuurlijk wordt je getest ,stel je voor dat Je HIV ofzoiets zou hebben dat gaat echt niet zomaar naar een ander toe hoor
Op woensdag 22 mei 2002 12:52 schreef Nowhere het volgende:
Ik heb dit dus nog nooit gedaan.
Ben het al 3 jaar van plan.Maar testen ze je bloed ook eerst ? En krijg je daar zelf ook uitslag van?
Dus wat er allemaal in zitEn welke bloedgroep je hebt enzo?
quote:Bloed wordt gecontroleerd op een aantal virussen en andere zaken, op deze site staat e.e.a. erover..
Op woensdag 22 mei 2002 12:52 schreef Nowhere het volgende:
Ik heb dit dus nog nooit gedaan.
Ben het al 3 jaar van plan.Maar testen ze je bloed ook eerst ? En krijg je daar zelf ook uitslag van?
Dus wat er allemaal in zitEn welke bloedgroep je hebt enzo?
quote:deze jongen ook A neg, dus wij kunnen al ruilen.
Op woensdag 22 mei 2002 13:16 schreef Charys het volgende:
Nog niet gedaan, misschien later wel. Heb A negatief, komt geloof ik niet zo vaak voor, misschien zijn ze er wel blij mee
Jammer dat je er hier in NL geen geld voor krijgt..
Ik heb wel eens gehoord van iemand die in op vakantie was en dat daar in de buurt een ernstig ongeluk gebeurde met heel veel gewonden. Toen vroegen ze dus alle vakantiegangers om bloed te geven. In zo'n geval zou ik dat dan wel doen, maar om er uit mezelf naar toe te gaan? Nee.
- Voel je je niet slapjes als je opeens een halve liter bloed mist?
- Wordt het in 1 keer afgetapt of prikken ze je meerdere keren?
- Hoelang duurt zo een "aftapsessie"?
Ze hebben overigens mijn bloedgroep kennelijk niet zo hard nodig, als vrouw mag je 3x per jaar bloed geven, maar mijn laatste keer was alweer in november. Nog steeds geen nieuwe oproep gehad!
quote:idem
Op woensdag 22 mei 2002 11:58 schreef DarkElf het volgende:
Wil wel maar mag niet (
Ik ben trouwens ook een beetje huiverig voor naalden. Bij m'n laatste injectie liep ik te bibberen en te trillen en dat terwijl ik vroeger bijna elke week een naald in m'n arm had omdat ze m'n bloed moesten controleren.
Hoe zit dat trouwens met Pfeiffer? Kun je dat via je bloed overgeven?
quote:De een kan er beter tegen dan de ander. Sommigen gaan 'out', anderen blijven gewoon helder en fietsen zo weer naar huis.
Op woensdag 22 mei 2002 16:28 schreef the_bbk het volgende:
Nu zit ik er ook wel over na te denken maar er zijn toch nog een paar vraagjes:- Voel je je niet slapjes als je opeens een halve liter bloed mist?
quote:heh, grapjuhh ..tuurlijk heb ik wel wat over voor de medemens ..Probleem is alleen dat ik niet eens weet wat voor een bloedgroep ik heb en dat ik em nogal schijt voor naalden.
Op woensdag 22 mei 2002 12:05 schreef Joene het volgende:[..]
Wat nou jammer ? niks over voor je medemens ?
weet je soms niet hoe belangrijk het kan zijn![]()
Bloed is zeldzaam!!
nog maar even reclame maken voor de goede zaak: (bloedbank Leiden-Den Haag)
http://www.sanquinbblh.nl/
ook online brochure aanvragen voor meer info.
Blijkbaar heb ik nog steeds last van hoge bloeddruk 100 *onder* , 170 boven
Is dus iets om wel degelijk rekening mee te gaan houden en op regelmatige basis te gaan laten controlleren aangezien het een familie kwaal is
quote:misschien had je ook hoge bloeddruk omdat je zo zenuwachtig was? daar heb ik het maar op gegooid bij mezelf
Op donderdag 23 mei 2002 20:50 schreef Joene het volgende:
Heb bloedgegevenViel erg mee, ging vrij vlot.
Blijkbaar heb ik nog steeds last van hoge bloeddruk 100 *onder* , 170 boven
![]()
Is dus iets om wel degelijk rekening mee te gaan houden en op regelmatige basis te gaan laten controlleren aangezien het een familie kwaal is
quote:Zou kunnen , maar mn moeder en opa en mn tante hebben ook allemaal hoge bloeddruk dus kans dat het familie kwaal is is zeer groot
Op donderdag 23 mei 2002 21:34 schreef bruut het volgende:[..]
misschien had je ook hoge bloeddruk omdat je zo zenuwachtig was? daar heb ik het maar op gegooid bij mezelf
Ik ga half september ook weer bloedgeven !
Maar kvin het wel super van de mensen die het wel doen!!
quote:AB negatief is voor zover ik weet de meest zeldzame bloedgroep.
Op dinsdag 13 augustus 2002 13:42 schreef ChillyWilly het volgende:
Zouden ze eigenlijk iets aan mijn bloed hebben; AB negatief?? .....
quote:Oh, je bent er zeker ook zo een die orgaandonateur is?!
Op woensdag 22 mei 2002 12:05 schreef Joene het volgende:[..]
Wat nou jammer ? niks over voor je medemens ?
weet je soms niet hoe belangrijk het kan zijn![]()
Bloed is zeldzaam!!
So sorry! PuinzOOi is not a good asset to the world!
ik ben al een keer of 30 geweest denk ik..
quote:Bij mijn bloedbank moet je 18 zijn.
Op dinsdag 13 augustus 2002 20:04 schreef smurfje het volgende:
Is daar eigenlijk een minimum leeftijd aan verbonden? Ik wil het ook heel graag, maar ik ben pas 17 en weet dus niet of het al mag
quote:Hoe zeldzamer je bloed hoe blijer ze ermee zijn als je geeft!
Zouden ze eigenlijk iets aan mijn bloed hebben; AB negatief?? Ik geloof dat ik van iedereen die negatief is bloed kan ontvangen, en alleen aan iemand met AB negatief kan geven. Aan de andere kant is het wel erg zeldzaam en zullen ze er weinig van op voorraad hebben mochten ze het ooit nodig hebben.
quote:Maar ik geloof niet dat ik zeldzaam bloed heb
Op woensdag 14 augustus 2002 21:49 schreef Joene het volgende:[..]
Hoe zeldzamer je bloed hoe blijer ze ermee zijn als je geeft!
ow, was niet tegen mij
quote:Te licht van gewicht? Hoeveel weeg je dan? Volgens mij moet je minstens iets van 50 kilo wegen.
Op woensdag 14 augustus 2002 22:34 schreef Perzikje het volgende:
Volgens mij ben ik te licht om bloed te geven
quote:Onder de 50 kilo..
Op woensdag 14 augustus 2002 22:39 schreef Vava het volgende:[..]
Te licht van gewicht? Hoeveel weeg je dan? Volgens mij moet je minstens iets van 50 kilo wegen.
Ik ben ook niet zo zwaar (54 kg) maar ik mag ook gewoon bloed geven.
quote:Nog ffies wachten en we kunnen samen geven
Op dinsdag 13 augustus 2002 20:04 schreef smurfje het volgende:
Is daar eigenlijk een minimum leeftijd aan verbonden? Ik wil het ook heel graag, maar ik ben pas 17 en weet dus niet of het al mag
Als je zelf bloed nodig hebt ben je ook blij dat iemand het gegeven heeft, dus als het kan GEEF
GEEF
quote:ik geeft elke 3 maanden...
Op woensdag 14 augustus 2002 20:25 schreef Vava het volgende:
Zou er een tekort aan donoren zijn btw?
Ik kreeg nl vorige week een oproepje voor volgende week maar de laatste keer dat ik bloed gegeven heb is nog geen 4 maanden geleden.
Normaal krijg ik pas na 6 maanden een nieuwe oproep.
vrouwen mogen 3x per jaar, mannen 4x.
enne dan gaak nog int ziekenhuis werken ook....
Hmm, 40x bloed gegeven, daarna overgegaan op plasmaferese.
Plasmaferese is in principe hetzelfde als bloed geven, alleen halen ze het witte, bijna blanke spul uit je bloed (ook een halve liter) en krijg je al het goede rode spul terug. Het plasma wordt gebruikt om medicijnen te maken voor zg. "bloeders"; mensen waarvan het bloed moeilijk stolt. Dat plasma wordt in je eigen lichaam weer aangemaakt binnen een week en je geeft ongeveer eens per maand.
*edit* Kleine aanvulling; veel bloed dat tijdens de afname "ge-int" wordt wordt ook omgezet in plasma. AB+ of AB- vak niet; dat is nogal zeldzaam.
Ehm, in totaal, met bloed geven erbij geteld, ben ik nu 100x geweest.
Goed topic; als je erover denkt om het te doen, informeer bij het Rode Kruis of een bloedbank bij je in de buurt.
Nou, deze keer dus niet!
Heb net de ziekenhuis site bekeken, maar kon niets vinden. Heb ze een email gestuurd, en hopelijk krijg ik snel antwoordt. Doe ik ook eens iets goeds
(en maar hopen voor ze dat ik zeldzaam bloed heb, ik heb nl geen idee welke bloedgroep ik heb)
quote:
Op woensdag 11 december 2002 20:26 schreef Vision het volgende:
heb al 5 van dit soort topics gezien en iedere keer denk, "dat zou ik ook moeten doen". En iedere keer ben ik te lam om actie te ondernemen.Nou, deze keer dus niet!
Heb net de ziekenhuis site bekeken, maar kon niets vinden. Heb ze een email gestuurd, en hopelijk krijg ik snel antwoordt. Doe ik ook eens iets goeds
(en maar hopen voor ze dat ik zeldzaam bloed heb, ik heb nl geen idee welke bloedgroep ik heb)
Ik heb even op YAHOO gezocht door intypen "opgeven bij bloedbank" en daar zijn veel sites te vinden, dus ook wel bij jou in de buurt. Deze plaats ik alvast. Nog iemand die mee wil helpen meerdere links te zoeken en hier te plaatsen? Misschien iets voor een FAQ?
http://www.bbnoordholland.org/page2.html
www.sanquinbblh.nl
[Dit bericht is gewijzigd door jacko op 11-12-2002 20:35]
quote:bedankt voor de info. ik woon overigens in regio Noord-Limburg. zal eens even gaan zoeken op die links.
Op woensdag 11 december 2002 20:29 schreef jacko het volgende:
![]()
Ik heb even op YAHOO gezocht door intypen "opgeven bij bloedbank" en daar zijn veel sites te vinden, dus ook wel bij jou in de buurt. Deze plaats ik alvast. Nog iemand die mee wil helpen meerdere links te zoeken en hier te plaatsen? Misschien iets voor een FAQ?
http://www.bbnoordholland.org/page2.html
www.sanquinbblh.nl
op sanquin staat iig wat.
alleen kan het blijkbaar niet bij ieder ziekenhuis?
Er staan alleen adressen van grote ziekenhuizen. Das redelijk beroerd.
[Dit bericht is gewijzigd door Vision op 11-12-2002 20:52]
Lekker als je het nog nooit gedaan hebt en een hekel aan naalden hebt.
Maar goed, heb alles tot nu toe overleeft, alleen moet er nog 2 keer bloed afgenomen worden, hopen dat het nu beter gaat want ik werd witjes volgens die mevrouw...
Ach, het is voor een hoger doel zullen we maar zeggen (hormoonspiegel voor en na je kuur in kaart brengen), maar zelf bloed geven?
Nah, dan ga ik echt gestrekt denk ik...
een half jaar geleden was mijn Hb-Gehalte te laag (8.2, moest 8.4 zijn) Maar de vorige keer was hij al 9.2 en nu zelfs 9.5. Dus zuurstofopname is geen probleem meer hehe.
Bloeddruk: 130/85, Hartslag 88. Maar ik had net een half uur gefiests om de bloedbank te bereiken, dus dat zal ook wel geholpen hebben.
tot zover.
quote:Jazekers...
Meer mensen die bloed geven
heb 5x een halve liter gegeven ... laatste keer ging ik echter bijna van mn stokkie
, dus ik kap ermee. Kvind dat ik het prima gedaan heb zo
quote:waarom niet, als ik vragen mag?
Op woensdag 22 mei 2002 11:58 schreef DarkElf het volgende:
Wil wel maar mag niet (
Ik heb eik nog nooit bloed gegegevn maar als ik voor de jaarlijkse checkup naar d VU ga zitten ze wel 10 minuten ofzo.
Kheb erg slecht zichtbare aders die ook snel dichtklappen.
En hoe zit het met anti-depressiva zoals seroxat? mag je dan bloed geven?
nog maar eens mailen als ik thuis kom.
quote:Ik ben ook moeilijk te prikken dus ik zal het ook dan wel niet mogen
Op woensdag 22 mei 2002 11:57 schreef Jojogirl het volgende:
* Jojogirl wilde het doen en had zich ook opgegevenHelaas bleek ik te moeilijk te prikken en zou een donatie dus te lang duren. Erg jammer, want ik wilde het graag doen.
quote:Dan willen ze je maar al te graag als Plasmaferese donor. Ik heb zelf B negatief en daar zijn ze erg blij mee. De mensen daar kunnen uitleggen waarom..
Zouden ze eigenlijk iets aan mijn bloed hebben; AB negatief?? Ik geloof dat ik van iedereen die negatief is bloed kan ontvangen, en alleen aan iemand met AB negatief kan geven. Aan de andere kant is het wel erg zeldzaam en zullen ze er weinig van op voorraad hebben mochten ze het ooit nodig hebben.
Ik heb nu 12 keer volbloed gegeven en ben 4 keer plasma wezen geven. Dat plasma kost wat meer tijd, maar je hebt er fisiek minder last van. En je mag veel vaker bloed geven. En men heeft het harder nodig.
quote:you`ve got mail!
Op zaterdag 25 januari 2003 11:44 schreef Miesjel het volgende:[..]
Dan willen ze je maar al te graag als Plasmaferese donor. Ik heb zelf B negatief en daar zijn ze erg blij mee. De mensen daar kunnen uitleggen waarom..
Ik heb nu 12 keer volbloed gegeven en ben 4 keer plasma wezen geven. Dat plasma kost wat meer tijd, maar je hebt er fisiek minder last van. En je mag veel vaker bloed geven. En men heeft het harder nodig.
Kortom: doe extra voorzichtig, drink heel veel, eet goed!
quote:Had je dorst?
Op zondag 10 augustus 2003 12:12 schreef sheila_na_gig het volgende:
Misschien lag het aan mij, maar toch maar even een waarschuwing voor degenen die met dit weer bloed gaan geven: wees heel voorzichtig! Ik dacht echt dat ik afdoende rekening had gehouden met het feit dat een halve liter vocht verliezen bij dit weer misschien ietsje harder aankomt. Dus vrijdag ('s ochtends bloed gegeven) rustig aan gedaan, veel gedronken en gegeten. Voelde me prima, dus gisteren gewoon op de fiets naar een plas hier in de buurt geweest en wat gezwommen. Mijn benen voelden wat zwaar, maar verder niets aan de hand. Dus vond ik dat ik 's avonds best weer aan de alcohol kon, het bloed geven was immers inmiddels al zo'n 30 uur geleden. Niet eens zoveel gedronken voor mijn doen, dus daar kan ik het feit dat ik in een drukke discotheek ineens tegen de vlakte ging en bleef gaan niet aan wijten. Ook niet aan te weinig eten (had wel honger, maar dat heb ik altijd na het uitgaan), ook niet aan een slaapgebrek. Het moet haast wel toch met dat bloed geven te maken hebben gehad. Ik gok toch op een vochtgebrek.Kortom: doe extra voorzichtig, drink heel veel, eet goed!
quote:Ja, dat dunkt mij nu ook
Op zondag 10 augustus 2003 12:26 schreef qube808 het volgende:
Had je dorst?
Het hongergevoel is een duidelijk signaal, doorgaans niet echt van belang, maar na een donatie en met dit weer toch wel, dunkt mij...
Nouja, wat het ook was, we doen vandaag maar even rustig aan.
[Dit bericht is gewijzigd door sheila_na_gig op 10-08-2003 13:44]
quote:Jazekers !! Kwikflup is ook bloeddonor. Meteen aangemeld toen ik 18 werd , dat is nu bijna 2 jaar geleden. Heb nu zo'n 4 keer bloed gegeven en wacht weer op mijn volgende oproep (kan nog wel ff duren omdat ze de "prikplaats" aan het verbouwen zijn.)
Op woensdag 22 mei 2002 11:55 schreef Joene het volgende:Meer mensen die bloed geven
Heb nog noooooit van mijn leven problemen gehad met bloedprikken, geen flauwtes gehad enzo, en dat terwijl ik al tig keer geprikt moest worden. Het afnemen varieert bij mij van 8 tot 12 minuten (heb het bijgehouden) en ik vind het altijd wel gezellig.
* Roept iedereen op om bloeddonor te worden ! *
HULDE ! aan de mensen die vreselijk bang zijn voor naalden en TOCH donor zijn !
Hulde trouwens aan de koffiemevrouw , die me laatst zo goed heeft verzorgd. Werd volgestouwd met lekkere koekjes en ze bleef maar appelsap aanvoeren (of zag ik gewoon een beetje wit? ).
quote:Nee tuurlijk nie
Op zondag 10 augustus 2003 14:33 schreef TrenTs het volgende:
En is d'r geen risico dat ze een vieze naald in je arm schuiven?
quote:Fijn zo want ik denk er ook al een tijdje actief aan.
Op zondag 10 augustus 2003 14:40 schreef Debs het volgende:[..]
Nee tuurlijk nie
quote:Vroeger ging er heel wat fout ja, maar tegenwoordig valt dat toch best wel mee???
Op zondag 10 augustus 2003 14:44 schreef TrenTs het volgende:[..]
Fijn zo want ik denk er ook al een tijdje actief aan.
Aan de andere kant... er zijn mensen die besmet bloed krijgen dus zo waterdicht is de controle ook weer niet.
quote:Dat weet ik dus niet vandaar mijn vraag.
Op zondag 10 augustus 2003 14:46 schreef Debs het volgende:[..]
Vroeger ging er heel wat fout ja, maar tegenwoordig valt dat toch best wel mee???
quote:Ja maar als er wat fout gaat is dat meestal als mensen bloed krijgen niet als je bloed geeft, vroeger voordat ze afwisten van de bloedgoepen kregen mensen heel vaak een verkeerde bloedgroep.
Op zondag 10 augustus 2003 14:47 schreef TrenTs het volgende:[..]
Dat weet ik dus niet vandaar mijn vraag.
Ik ben hippie genoeg om te gaan helpen maar als ik daar uitkom en strontziek word moet ik toch nog eventjes gaan nadenken.
quote:Ik ga denk ik eens informeren.. ik zie dat wel zitten.
Op zondag 10 augustus 2003 15:00 schreef Debs het volgende:[..]
Ja maar als er wat fout gaat is dat meestal als mensen bloed krijgen niet als je bloed geeft, vroeger voordat ze afwisten van de bloedgoepen kregen mensen heel vaak een verkeerde bloedgroep.
Gelukkig weten ze nu wel hoe dat allemaal in elkaar zit
[Dit bericht is gewijzigd door TrenTs op 10-08-2003 15:57]
quote:Dat heb ik ook een aantal keren gehad. Ik heb toen veel liga's met ijzer gegeten, om het weer omhoog te halen en dat lukte. Heb jij er nog iets bijzonders voor gedaan?
Op maandag 20 januari 2003 16:09 schreef Hrun het volgende:
een half jaar geleden was mijn Hb-Gehalte te laag (8.2, moest 8.4 zijn) Maar de vorige keer was hij al 9.2 en nu zelfs 9.5.Dus zuurstofopname is geen probleem meer hehe.
quote:Wees blij, voor je het weet word je aanbeden en worden er allerlei standbeelden opgericht.
Op zondag 10 augustus 2003 16:40 schreef Pauline het volgende:
Ik geef ook bloed. Jammer dat ik geen enorm zeldzame bloedgroep heb.![]()
[Dit bericht is gewijzigd door TrenTs op 10-08-2003 17:23]
quote:Dat verwacht ik eigenlijk sowieso wel op de korte termijn
Op zondag 10 augustus 2003 17:18 schreef TrenTs het volgende:[..]
Wees blij, voor je het weet word je aanbeden en worden er allerlei standbeelden opgericht.
quote:Oh ben jij er zo eentje.
Op zondag 10 augustus 2003 17:32 schreef Pauline het volgende:[..]
Dat verwacht ik eigenlijk sowieso wel op de korte termijn
![]()
Nee ik denk er wel serieus aan om het te gaan doen. Goh eerst al donor geworden, nu ook nog bloeddonor.
quote:Dat vind ik echt niet laag hoor, ik had een poosje geleden een HB van 5,1. Toen was ik gewoon al helemaal op als ik 1 trap op had gelopen.
Op maandag 20 januari 2003 16:09 schreef Hrun het volgende:een half jaar geleden was mijn Hb-Gehalte te laag (8.2, moest 8.4 zijn)
quote:Dus wel begrijpelijk dat je in zo'n geval geen bloed mag geven.
Op maandag 11 augustus 2003 10:18 schreef Debs het volgende:
Dat vind ik echt niet laag hoor, ik had een poosje geleden een HB van 5,1. Toen was ik gewoon al helemaal op als ik 1 trap op had gelopen.
quote:eerst wel, bloedworst eten in de weken voor ik weer moest, maar de laatste keer helemaal niets, maar toen was het tegen de 10.0 aan.. dus misschien kwam het door de winter, of heb ik een tijde verkeerd gesport ofzo.
Op zondag 10 augustus 2003 16:41 schreef Pauline het volgende:[..]
Dat heb ik ook een aantal keren gehad. Ik heb toen veel liga's met ijzer gegeten, om het weer omhoog te halen en dat lukte. Heb jij er nog iets bijzonders voor gedaan?
Alleen had ik nogal weinig gegeten (was 's ochtends) en het was de eerste keer. Viel bijna flauw, maar gelukkig net niet. De volgende keer ga ik 's avonds, heb ik meer gegeten enzo.
Was alleen een beetje laat (nog net binnen de drie weken na ontvangst kaart) dus ik kreeg onlangs weer een nieuw verzoek.
het was overigens 2 jaar geleden dat ik nog bloed gegeven had,
goed dat ze het telefoontje gedaan hebben !
Ja hoor, dat ken ik wel een beetje. Maar dan alleen bij het volbloed geven. Het klopt wel met wat je zegt, door het carnaval vieren is je lichaam waarschijnlijk niet al te fit meer. Het bloedgeven zal het allemaal niet beter maken. Probeer goed te eten (groene groenten, of noten) dat zal het sneller doen overgaan.quote:Op donderdag 10 februari 2005 23:45 schreef nozem het volgende:
Even schopje. Ik heb gisteren voor de 4e keer in mijn leven bloed gegeven. Nu is het zo dat ik mezelf vandaag met tussenpozen erg zwak en slap voel. Hard fietsen is er niet bij en af en toe sta ik werkelijk te trillen op mijn benen. Ik heb wel een paar dagen carnaval gevierd dus mijn fysieke staat was niet helemaal optimaal maar zo heb ik het nog nooit meegemaakt..
Heeft iemand anders zich de dag na het bloedgeven ook wel eens zo zwak en slap gevoeld? Ik lijk wel een oud opaatje..
En het mag allemaal veel vaker. Ook als je bijvoorbeeld op vakantie bent geweest naar Azie mag je wel plasma geven. Dit in tegenstelling tot volbloed. Dan moet je 6 maanden wachten geloof ik.quote:Op vrijdag 11 februari 2005 13:57 schreef BazP het volgende:
Ondertussen ben ik Plasma donor geworden. Dit kan alleen bij de gorter bloedbanken, en duurt ook veel langer (ongeveer een uurtje) Je bloed wordt gefilterd en je krijgt je rode bloedcellen terug, en het plasma houden ze. Dit hebben ze hard nodig, en je mag ook vaker gaan (om de 4 weken)
En ondertussen ben ik al een jaar bloeddonor. Het bevalt me hardstikke goed, en om mijn eigen vraag te beantwoorden, de 'koekjes-faciliteiten' op de bloedbank op de Uithof zijn geweldig. Thee/sap/soep/broodjes, het is allemaal aanwezig.quote:Op zondag 10 augustus 2003 18:50 schreef Keroppi het volgende:
Hoe zijn de koekjes-faciliteiten bij de vestiging Utrecht eigenlijk?
Nee ik denk er wel serieus aan om het te gaan doen. Goh eerst al donor geworden, nu ook nog bloeddonor.
Yeps! Dat mag!quote:Op zaterdag 25 januari 2003 11:12 schreef nozem het volgende:
Ik hoop dat je nog bloed mag geven als je zelf in de gezondheidszorg werkt, een vriendin van me werkt als arts op de eerste hulp en zij mag in ieder geval niet meer geven vanwege een verhoogd risico op bijv. bloedcontact en prikincidenten..quote:Op zondag 13 februari 2005 13:31 schreef AnnekeM het volgende:
Na het lezen van dit topic heb ik de knoop doorgehakt. Ik twijfelde al een tijdje of ik bloeddonor zou worden. Maandje terug heb ik mijn donorcodicil nog laten veranderen en donor geworden. Dit vooral omdat ik een implantaat heb dat na overlijden verwijdert moet worden. Als ik dan toch onder het mes moet, mogen ze mijn organen ook meteen wel verwijderen als ze die nodig hebben.
Ik werk in de gezondheidszorg, dus weet hoe het daar allemaal gaat. In de afgelopen maanden waren hier in de omgeving veel ongelukken, vooral door gladheid en macht over het stuur verliezen in een bocht. Meer dan de helft van deze mensen werd in kritieke toestand naar het ziekenhuis gebracht met meerdere letsels. Ja, dan schrik je toch wel.
Als mij hetzelfde zou overkomen en ik zou bloed nodig hebben, dan ben ik de mensen die het bloed afstaan erg dankbaar en daarom heb ik besloten om bloeddonor te worden.
Ik wacht de informatie af. Ben benieuwd hoe mijn omgeving erop reageert. Ik hoop dat een vriendin van mij ook donor wil worden, dan kunnen we samen gaan.
Ja, dat mag. Alleen wordt het bloed dan alleen voor testen gebruikt en niet meer voor transfusies.quote:Op maandag 14 februari 2005 14:54 schreef nozem het volgende:
[..]
Ik hoop dat je nog bloed mag geven als je zelf in de gezondheidszorg werkt, een vriendin van me werkt als arts op de eerste hulp en zij mag in ieder geval niet meer geven vanwege een verhoogd risico op bijv. bloedcontact en prikincidenten..
Ze zijn erg streng, het is een wonder dat ik steeds door de keuring kom.![]()
Bij mij duurt het iedere keer weer precies 33 minuten. Met iedere keer weer dezelfde opmerking: "Je bent een snelle, sneller kán eigenlijk niet.quote:Op vrijdag 11 februari 2005 13:57 schreef BazP het volgende:
Ondertussen ben ik Plasma donor geworden. Dit kan alleen bij de gorter bloedbanken, en duurt ook veel langer (ongeveer een uurtje) Je bloed wordt gefilterd en je krijgt je rode bloedcellen terug, en het plasma houden ze. Dit hebben ze hard nodig, en je mag ook vaker gaan (om de 4 weken)
Hmmm dat komt niet in de formulieren terug... wel Groot-Brittannië.quote:Op vrijdag 11 februari 2005 14:08 schreef Miesjel het volgende:
[..]
En het mag allemaal veel vaker. Ook als je bijvoorbeeld op vakantie bent geweest naar Azie mag je wel plasma geven. Dit in tegenstelling tot volbloed. Dan moet je 6 maanden wachten geloof ik.
Er wordt specifiek naar Groot-Britannië gevraag i.v.m. BSE / Kreutzfeld-Jacobquote:Op maandag 14 februari 2005 18:56 schreef Fastcruiser het volgende:
[..]
Hmmm dat komt niet in de formulieren terug... wel Groot-Brittannië.
Ga binnenkort naar Azie en moet morgen bloed geven... ff de boel checken dus
Dat klopt. Azie is een gebied waar je als volbloed donor de eerste 6(?) maanden geen donatie mag geven. Plasma mag wel, mijn huisgenoot is denk ik net een maand terug en heeft ook vandaag plasma gedoneert.quote:Op maandag 14 februari 2005 19:05 schreef Serinde het volgende:
[..]
Er wordt specifiek naar Groot-Britannië gevraag i.v.m. BSE / Kreutzfeld-Jacob
Daarnaast wordt ook gevraagd of je de afgelopen 3 jaar (geloof ik) nog buiten Europa bent geweest, en laat Azië daar nou onder vallen![]()
Voor California kreeg ik 4 wkn uitstel![]()
Is niet helemaal waar, ik ben ook in Azie geweest, en het gaat er volgens mij voornamelijk om of je malariapillen hebt geslikt en/of je in een gebied bent geweest waar het gevaar op malaria besmetting bestaat. Ten minste, dat is waar ze bij mij naar vroegen!quote:Op vrijdag 11 februari 2005 14:08 schreef Miesjel het volgende:
[..]
En het mag allemaal veel vaker. Ook als je bijvoorbeeld op vakantie bent geweest naar Azie mag je wel plasma geven. Dit in tegenstelling tot volbloed. Dan moet je 6 maanden wachten geloof ik.
quote:Op maandag 14 februari 2005 19:05 schreef Serinde het volgende:
[..]
Daarnaast wordt ook gevraagd of je de afgelopen 3 jaar (geloof ik) nog buiten Europa bent geweest, en laat Azië daar nou onder vallen![]()
Goed dat je dat zegt, heb ik niet aan gedacht. Ik zal het in ieder geval vragen/zeggen tijdens het intake-gesprek.quote:Op maandag 14 februari 2005 14:54 schreef nozem het volgende:
Ik hoop dat je nog bloed mag geven als je zelf in de gezondheidszorg werkt, een vriendin van me werkt als arts op de eerste hulp en zij mag in ieder geval niet meer geven vanwege een verhoogd risico op bijv. bloedcontact en prikincidenten..
Ze zijn erg streng, het is een wonder dat ik steeds door de keuring kom.![]()
Ik fiets elke dag 10km naar mijn werk, normaal doe ik daar 40 minuten over maar de dag nadat ik bloed heb gegeven kost het me zo 10 minuten meer. En er gaat rustig een week overheen voor ik het weer in de normale tijd doe. Dus ja, klinkt bekendquote:Op donderdag 10 februari 2005 23:45 schreef nozem het volgende:
Heeft iemand anders zich de dag na het bloedgeven ook wel eens zo zwak en slap gevoeld? Ik lijk wel een oud opaatje..
Er is mij uitgelegd dat ze dat hier niet willen doen omdat ze bang zijn dat mensen niet meer eerlijk zijn in de vragenlijst. Zodat je niet meer zeker weet wat je binnenkrijgt.quote:Op dinsdag 15 februari 2005 15:49 schreef MizzEnroe het volgende:
Ik heb nooit bloed gegeven, maar wel bijna een jaar lang elke week bloedplasma gegeven.
/edit Ik werd er overigens wel telkens voor betaald. 30 DM (=15 euro) per keer.
Ik gaf plasma in Duitsland. In Nederland word je er nooit voor betaald.quote:Op woensdag 16 februari 2005 09:24 schreef Miesjel het volgende:
[..]
Er is mij uitgelegd dat ze dat hier niet willen doen omdat ze bang zijn dat mensen niet meer eerlijk zijn in de vragenlijst. Zodat je niet meer zeker weet wat je binnenkrijgt.
Vreemd, ik kreeg pas te horen dat er minimaal 2 weken tussen de afnames moet zitten.quote:Op dinsdag 15 februari 2005 15:49 schreef MizzEnroe het volgende:
Ik heb nooit bloed gegeven, maar wel bijna een jaar lang elke week bloedplasma gegeven.
/edit Ik werd er overigens wel telkens voor betaald. 30 DM (=15 euro) per keer.
Mij werd verteld dat ik ook 2 keer in de week kon gaan.quote:Op woensdag 16 februari 2005 09:39 schreef Liejannuh het volgende:
[..]
Vreemd, ik kreeg pas te horen dat er minimaal 2 weken tussen de afnames moet zitten.
Ik ga meestal eens per maand of per 6 weken.
Zo gaat dat hier ook idd.quote:Op woensdag 16 februari 2005 10:08 schreef MizzEnroe het volgende:
Ik kreeg overigens wel mijn bloed terug. Het plasma werd eruit gefilterd en de rest kwam weer in mijn bloedbaan terecht. Ik weet niet of dat in NL anders is?
Gewoon een keertje doen, makkelijker is om iemand te zoeken met het zelfde schuldbesef en met z'n tweeen gaan.quote:Op woensdag 16 februari 2005 10:36 schreef lucienne2 het volgende:
staat wel al tijden op mijn to do lijstje...bloed geven. voel me nu weer heel egoistisch
Ik heb vandaag een brief gekregen van Sanquin over mijn aanmelding als bloeddonor. "bedankt voor uw aanmelding". Verder staat in die brief dat ik binnenkort een oproep zal krijgen voor de eerste keuring.quote:Op donderdag 17 februari 2005 10:25 schreef Miesjel het volgende:
Gewoon een keertje doen, makkelijker is om iemand te zoeken met het zelfde schuldbesef en met z'n tweeen gaan.
Tja, dat is wel inclusief voor bereiden e.d. maar niet inclusief wachttijd! Ik heb sinds ik plasma geef al elke keer een Extra (slime) cyclus moeten doen. Terwijl anderen gewoon klaar zijn in 3 cycli...quote:Op maandag 14 februari 2005 18:39 schreef Serinde het volgende:
[..]
Bij mij duurt het iedere keer weer precies 33 minuten. Met iedere keer weer dezelfde opmerking: "Je bent een snelle, sneller kán eigenlijk niet.
Maar een uurtje ? Dat lijkt me wel érg lang hoor ... volgens mij is 40 minuten al vrij lang.
Of bedoel je een uurtje in totaal, inclusief vooronderzoekje enzo?
Kloptquote:Op maandag 14 februari 2005 20:58 schreef Ponne het volgende:
[..]
Is niet helemaal waar, ik ben ook in Azie geweest, en het gaat er volgens mij voornamelijk om of je malariapillen hebt geslikt en/of je in een gebied bent geweest waar het gevaar op malaria besmetting bestaat. Ten minste, dat is waar ze bij mij naar vroegen!
Volgens mij staat het meeste ook wel op internet. De eerste keer hoef je geen bloed te geven, althans niet veel. Je krijgt een medische keuring en er worden een paar buisjes bloed afgenomen. Daarna wordt je pas opgeroepen voor het echte werk.quote:Op donderdag 17 februari 2005 18:42 schreef AnnekeM het volgende:
[..]
Ik heb vandaag een brief gekregen van Sanquin over mijn aanmelding als bloeddonor. "bedankt voor uw aanmelding". Verder staat in die brief dat ik binnenkort een oproep zal krijgen voor de eerste keuring.
Wat ik mis bij deze brief zijn informatieboekjes![]()
De brief (1 a4tje) werd ook met een stempel van 98 cent gepost. Zouden ze het vergeten zijn, of zijn er geen informatieboekjes? Ik heb geen idee hoe het allemaal gaat. Mag ik eerst rustig thuis doorlezen hoe het mij daar allemaal afgaat als donor![]()
Waarom niet?quote:Op vrijdag 18 februari 2005 16:50 schreef Hanneke1983 het volgende:
ik zou ook wel bloed willen geven, maar mag het niet...
Ik word steeds in maart en augustus opgeroepen, dus maar 2x per jaar terwijl je als vrouw toch echt 3x mag. Nouja, ik vind het wel best. Ik zag een oproep hangen voor plasmadonoren in de bloedgroepen A en AB maar weet niet of ik dat wil: je wordt dan vaker opgeroepen en het duurt langer. Wel minder last na afloop, want je krijgt je bloed weer terug, maar goed, ik heb eigenlijk sowieso nooit last na afname. Heb wel erge honger nu, dus ik eet nog maar effe wat voor ik ga slapen.quote:Op vrijdag 18 februari 2005 16:55 schreef thaleia het volgende:
Nu ik dit topic steeds bovenaan zie staan realiseer ik me dat mijn laatste keer alweer in augustus is geweest. Blijkbaar is er aan mijn bloedgroep (A+) in mijn regio bepaald geen tekort
Voor plasmaferese was die bij mij veel dikker. Ik denk zeker twee keer zo dik.quote:Op donderdag 31 maart 2005 21:53 schreef AnnekeM het volgende:
Oh ja, wat ik vergeten ben te vragen is of de naald voor Plasmaferese groter is dan die van bloedafname. Ik dacht het wel, maar hoeveel groter is hij dan? In vergelijking met een bloed-prik-naald?? Wie kan mij dat vertellen?
Dat is alweer drie jaar geleden hoor, dus ik ben er al wel weer overheenquote:Op vrijdag 1 april 2005 14:06 schreef AnnekeM het volgende:
Thaleia: Balen jah dat je HB gehalte te laag was. Ben je helemaal voorbereid en mag je niet. Bah!
Die ader geneest gelukkig heel erg snel. Ik heb een keer gehad dat ie nog wat nabloede, maar niet dat het er uit spoot. Die antistollingsmiddelen heb ik nooit gemerkt. Daar krijg je ook zo weinig van. Maar het schijnt dat je er overgevoelig voor kunt zijn. Daar zijn ze wel snel genoeg achter.quote:Op vrijdag 1 april 2005 14:06 schreef AnnekeM het volgende:
Miesjel: nee, ik heb nog geen afspraak gemaakt omdat ik nog een half jaar moet wachten. Ze roepen mij tegen die tijd op om een afspraak te maken.
Wow, elke maandWeet niet of ik dat ook ga redden.
Is het trouwens niet vervelend dat je ader net weer genezen is van die dikke naald, dat je weer geprikt wordt? Hoe is jouw ervaring verder?
Ik las ook dat je een grotere blauwe plek kunt krijgen van plasmaferese vanwege de antistollingsmiddelen die ze toedienen. Hoe heb jij dit ervaren?
Jammer dat ik dit topic nu pas zie, ik heb de dag nadat je deze vraag stelde nog plasma gegeven. Ik had kunnen vragen of ze twee naalden naast elkaar hielden ofzo...quote:Op donderdag 31 maart 2005 21:53 schreef AnnekeM het volgende:
Oh ja, wat ik vergeten ben te vragen is of de naald voor Plasmaferese groter is dan die van bloedafname. Ik dacht het wel, maar hoeveel groter is hij dan? In vergelijking met een bloed-prik-naald?? Wie kan mij dat vertellen?
Bedoel jij dat je twee naalden in je armen kreeg? Bij mij was het er altijd maar 1. En bij mij was die naald echt dikker. Beduidend dikker.quote:Op vrijdag 1 april 2005 17:52 schreef Miesjel het volgende:
[..]
Die ader geneest gelukkig heel erg snel. Ik heb een keer gehad dat ie nog wat nabloede, maar niet dat het er uit spoot. Die antistollingsmiddelen heb ik nooit gemerkt. Daar krijg je ook zo weinig van. Maar het schijnt dat je er overgevoelig voor kunt zijn. Daar zijn ze wel snel genoeg achter.
trouwens, die dikkere naald... ik weet het niet hoor. Je hebt een bloed geef/ bloed terug krijg. Waarom zou die naald dikker moeten zijn. Volgens mij is ie dat ook niet. En zeker niet twee keer zo dik.
Eerst gold dat je het eerste jaar geen bloed meer mocht geven, nu mag je helemaal geen bloed meer geven als je zelf bloed hebt gekregen. Dit doen ze omdat ze nog steeds niet weten hoe ziektes als Creutzveld-Jacob zich ontwikkelen op langere termijn en ze willen ieder risico uitvlakken.quote:Op dinsdag 5 april 2005 18:08 schreef AnnekeM het volgende:I
Dr.Marten: toch jammer dat je niet mag geven als je zelf bloed hebt ontvangen. Je zou je bloed toch zeer goed kunnen onderzoeken? Of zijn ze bang dat er op langer termijn iets gebeurd?
Misschien was hij voor jouw gevoel twee keer zo dikquote:Op vrijdag 1 april 2005 09:25 schreef MizzEnroe het volgende:
[..]
Voor plasmaferese was die bij mij veel dikker. Ik denk zeker twee keer zo dik.
Ja, lijkt foto lijkt me leuk!quote:Op dinsdag 5 april 2005 18:24 schreef Liejannuh het volgende:
Je krijgt echt maar 1 naald bij Plasma doneren. Zal ik eens wat foto's nemen van de naald enzo als ik weer ga doneren??
En Anneke, je hebt gelijk, zo gaat het idd.
Doet het apparaat voor je.quote:Op dinsdag 5 april 2005 18:47 schreef AnnekeM het volgende:
[..]
Nog een vraagje: hoe gaat het bloed eigenlijk weer terug de bloedbaan in? Vacuüm? Maar waar zit dat dan? Niet in het lichaam iig![]()
Hoezo zou hij dikker moeten wezen dan? Je rode cellen worden verdund met citraat dus je krijgt het ongeveer dezelfde dikte weer terug...quote:Ook omdat Loenatik zegt dat de naalden exact hetzelfde zijn. Dun naaldje dan om het bloed weer terug te sturen.
Ligt eraan of er een starre of flexibele scoop gebruikt is. Is een hele nieuwe regel, dus ik weet het even niet meer precies hoe het zat, maar volgens mij mogen die starre scopieën niet omdat deze gesteriliseerd worden(daar zou dus iets mee mis kunnen gaan) en flexibele scopen zijn disposable.quote:Ja, dat is toch wel balen DrMarten. Maar er zijn meerdere ziekten die pas later uit kunnen breiden. Ik mag dus ook niet geven omdat ik maar 1min een kno-endoscoop in mijn neus heb gehad. Kan toevallig net weer een endoscoop zijn geweest die niet goed gereinigd is en Hepatitis breekt pas later uit.
Wel vreemd dat een 20min bronchoscopie weer geen probleem isDaar kwam juist bloed vrij bij het nemen van hapjes en bij de kno-endoscoop niet.. Nou ja
In Oostenrijk heb ik posters op de metrostations zien hangen, geloof dat je daar tien of twintig euro kreeg per keer.quote:Op woensdag 16 februari 2005 09:32 schreef MizzEnroe het volgende:
Ik gaf plasma in Duitsland. In Nederland word je er nooit voor betaald.
hehehehe jij hebtquote:Op vrijdag 13 mei 2005 12:53 schreef MaRySe het volgende:
Ik heb O +, is een hele goede om bloed te geven, lastiger om te krijgen.
Ik wil het wel doenmaar word je er heel moe van? Krijg je bloedarmoede?
Mijn moeder wel die is er jaren geleden mee gestopt.
Ik ben ook al donor![]()
ik dacht dat o heel veel voorkwam? (over + - weet ik het niet)?quote:Op vrijdag 13 mei 2005 12:53 schreef MaRySe het volgende:
Ik heb O +, is een hele goede om bloed te geven, lastiger om te krijgen.
Ik wil het wel doenmaar word je er heel moe van? Krijg je bloedarmoede?
Mijn moeder wel die is er jaren geleden mee gestopt.
Ik ben ook al donor![]()
O komt hel veel voor jaar, en kan aan elke bloedgroep geven dus is goed als donor lijkt mequote:Op zaterdag 14 mei 2005 09:39 schreef PM-girl het volgende:
[..]
ik dacht dat o heel veel voorkwam? (over + - weet ik het niet)?
Ik heb zelf B+ en dat zou minder vaak voorkomen?
(heb ik me laten vertellen)
Bij TNO wel. Maar dat zijn amper bedragen om over naar huis te schrijven.quote:Op woensdag 22 mei 2002 12:00 schreef Phat Lip het volgende:
krijg je er geld voor?
Daar werkt mijn vader. Even informeren bij hemquote:Op zaterdag 14 mei 2005 11:18 schreef rekenwonder het volgende:
[..]
Bij TNO wel. Maar dat zijn amper bedragen om over naar huis te schrijven.
Sjonge, wat een snelheid!!! Is dat wel goed voor je lichaam?quote:Op zondag 22 mei 2005 16:17 schreef Elegy het volgende:
Afgelopen woensdag weer met z'n drieën (ik en twee vrienden) bloed gegeven, ik was de snelste met 7 minuut en 36 seconden
ph34r my 1337 d0n0r sk!lz!
Op naar het volgende speldjequote:Op zondag 22 mei 2005 16:54 schreef doraantje het volgende:
ik heb al 5 keer gegeven, en de laatste keer kreeg ik dus een heel stoer speldje!!
nu ben ik echt de kickste...
Volgens mij iets van 10-20 minuten.. mijn vorige keer begon ie telkens te piepen dat het te langzaam ging.. maar toen lag ik er ook geen 30 minuten.. (volbloed donatie)quote:Op zondag 22 mei 2005 19:03 schreef AnnekeM het volgende:
[..]
Sjonge, wat een snelheid!!! Is dat wel goed voor je lichaam?
Wat is trouwens de gemiddelde snelheid? ca. Half uurtje toch?
Ja, verbaasde mij ook wel een beetje. Maar de anderen hadden rond de 8 en 9 minuten, us het viel wel mee.quote:Op zondag 22 mei 2005 19:03 schreef AnnekeM het volgende:
[..]
bij 10 keer ofzo? of is de stap nu gelijk naar de 25 keer..?quote:
Na 5x brons, 10x zilver, 15x goud en daarna 20, 30, 40 dacht ik. Worden die speldjes steeds groterquote:Op maandag 23 mei 2005 11:44 schreef doraantje het volgende:
over het bloedgeven zelf doe ik ook niet al te lang, minder dan 10 minuten iig.
ik zit meestal rond de 60 ml/minuut, en dan zit je dus met net iets meer dan 8 minuten op de 500 ml.
(altijd leuk, stiekem meekijken met je prestaties op dat apparaat)
het is alleen altijd zo dat je zo lang moet wachten tot je getest wordt, en dan weer wachten tot je eindelijk kan geven..maarja, je moet er iets voor over hebben
[..]
bij 10 keer ofzo? of is de stap nu gelijk naar de 25 keer..?
en krijg je weer een speldje?ik wil nu wat anders!
![]()
Ik ben ook een keer bijna flauw gevallen, maar dat komt omdat het de eerste keer was, 's ochtends en ik bijna niets gegeten had. Als je gewoon 's middags of 's avonds gaat nadat je gegeten hebt is het helemaal geen probleem, tenminste, bij mij niet.quote:Op maandag 23 mei 2005 18:53 schreef CherryLips het volgende:
Ik ben te schijterig. Ik heb er zo vaak aan gedacht om het te doen, maar ik ga geheid tegen de vlakte. Ik heb gehoord dat die naald nogal groot is, en verhalen van een vriendin van me die ook bloed geeft en doodleuk vertelt over hoe er eens misgeprikt was en alles onder het bloed zat.
Ook het verhaal een paar blz terug van iemand die uit t niets van z'n stokje ging schept niet echt veel vertrouwen bij mij.
Ik vind 't gewoon doodeng!
quote:Op zondag 22 mei 2005 19:03 schreef AnnekeM het volgende:
[..]
Ohquote:Op woensdag 25 mei 2005 21:57 schreef Loena-tik- het volgende:
Half uur?! Zou ik niet doen als ik jou was
Enerzijds omdat dat niet fijn is, anderzijds omdat je zakje dan echt niet gebruikt gaat worden. Een donatie duurt maximaal 15 minuten, het liefst willen "we" dat je voor de 12 minuten klaar ben( dan heeft het bloed geen verdere bewerking nodig)
Dat had ik vorige keer ook, irritant zeg! En ik elke keer maar proberen om goed te knijpen, allerlei bewegingen te ontdekken om te zorgen dat ie niet steeds zou gaan piepen, maar niets mocht baten. Ik begreep er niks van, en gaf de schuld aan het apparaat, maar dat kon volgens die mevrouw niet. Later hoorde ik haar tegen iemand anders zeggen dat bij hem misschien de zak gewoon niet zo goed open bleef omdat die misschien onder op de stapel had gelegen ofzo, ik neem aan dat het dat bij mij ook was, want zoiets heb ik anders nooit.quote:Op zondag 22 mei 2005 21:28 schreef nixxx het volgende:
Volgens mij iets van 10-20 minuten.. mijn vorige keer begon ie telkens te piepen dat het te langzaam ging.. maar toen lag ik er ook geen 30 minuten.. (volbloed donatie)
100 is een ding op een voetje zelfs.quote:Op maandag 23 mei 2005 11:53 schreef Elegy het volgende:
[..]
Na 5x brons, 10x zilver, 15x goud en daarna 20, 30, 40 dacht ik. Worden die speldjes steeds groter
Maar hoe zeldzamer je bloed is, hoe zeldzamer de mensen ook zijn die t nodig hebben. Volgens mij hebben ze gewoon van alle bloedgroepen veel nodig. Alleen O negatief wat meer, want dat kan aan iedereen gegeven worden.quote:Op woensdag 14 augustus 2002 21:49 schreef Joene het volgende:
Hoe zeldzamer je bloed hoe blijer ze ermee zijn als je geeft!
Ik heb zelf B-negatief, maar ik moest iedere 3 maanden gewoon komen. Nu geef ik plasma, dus ik mag zelf bepalen wanneer ik kom.quote:Op zaterdag 28 mei 2005 17:29 schreef ink het volgende:
[..]
Maar hoe zeldzamer je bloed is, hoe zeldzamer de mensen ook zijn die t nodig hebben. Volgens mij hebben ze gewoon van alle bloedgroepen veel nodig. Alleen O negatief wat meer, want dat kan aan iedereen gegeven worden.
Ik ben ook al n paar jaar donor. En vorige maand ook eindelijk weer eens mogen geven, na n jaar n te laag hB gehad te hebben. Hopelijk blijft ie nu n beetje op t goede gehalte!
Met een 'gezond voedingspatroon' (vrij vaag begrip vind ik zelf nog steeds) kom je ook wel op je dagelijkse ijzerbehoefte. In eieren zit ook behoorlijk wat geloof ik. Ik zit zelf de laatste maanden altijd rond de 8,5 met vorige week een uitschieter naar 9. En dat zonder gezond voedingspatroonquote:Op dinsdag 14 juni 2005 21:47 schreef Elegy het volgende:
Ah, dat verklaard. Ik eet namelijk ook best veel vlees (tartaar, biefstuk) en vis (vooral haring) en ook aardig wat fruit (appels, kiwi's, bananen)
Ik meen ergens gelezen dat je minstens 1x volbloed gedoneerd moet hebben voor je plasma mag geven, dat is dus niet zo?quote:Op donderdag 26 mei 2005 18:34 schreef AnnekeM het volgende:
[..]
Ohdan vergis ik me. Dacht het ergens gelezen te hebben. Zelf mag ik pas in sept/okt plasma gaan geven. Ik heb zelf geen ervaring met volbloeddonatie.
max. 15 min is wel snel dan, had ik ècht niet verwacht.
Kan iemand mij vertellen hoe lang een plasma donatie dan ongv. duurt?
walnoten zijn erg goed.quote:Op dinsdag 14 juni 2005 21:27 schreef Liejannuh het volgende:
Ow. Dus ik moet meer spinazie eten ofzo?
Toen ik voor de keuring ben geweest en die assistente alles uit ging leggen over bloed doneren dat het een paar weken tijd kost voor het bloed weer aangevuld is, heb ik toch maar gevraagd hoe dat zit met plasma. Bij plasma is het binnen een week weer aangevuld en aangezien ik een aandoening heb die gaat sluimeren zodra mijn weerstand iets omlaag gaat zie ik het dus niet echt zitten om volbloed te doneren.quote:Op dinsdag 14 juni 2005 21:53 schreef Serinde het volgende:
Ik meen ergens gelezen dat je minstens 1x volbloed gedoneerd moet hebben voor je plasma mag geven, dat is dus niet zo?
Er is overal vraag naar!!! Laat je gewoon informeren bij de bloedbank. A positief komt op O neg/pos na het meest voor. Zelf heb ik A neg.quote:Op woensdag 15 juni 2005 22:36 schreef Tique het volgende:
Weet iemand waar je kan controleren naar welke bloedtypen er vraag is?
Ik heb namelijk A pos met antistof type M, komt heeeel weinig voor en ik vraag me af of dat ook gevraagd wordt. Ik wil misschien gaan doneren. Als ik dit wil doen kan dat iig pas over 10 maanden i.v.m. piercings...
Ja, dat van vlees & vis wist ik, daarom vind ik het ook ongelooflijk dat mijn zusje (al vijftien jaar vegetarier) steeds HB's heeft van boven de 8 en laatst zelfs 8,8 en ik (overtuigd vleeseter) steeds net op het randje (7,8 is dat geloof ik?) zit. Je bent ijzersterk of je bent het niet hequote:Op dinsdag 14 juni 2005 21:42 schreef Serinde het volgende:
Ijzer uit dierlijke bronnen (ijzerrijk: rood vlees, vis) wordt beter opgenomen dan ijzer plantaardige bronnen (ijzerrijk: appelstroop, groene groente, bonen). Volgens mij verbetert vitamine C de ijzeropname.
Of je kan van die ranzige Roosvicé Ferro drinken (blauwe dop)
Het schijnt nogal ingewikkeld in elkaar te zitten en mijn huisarts kon me ook niet veel meer vertellen dat het verder geen invloed heeft behalve bij bloedtransfusies.quote:Op woensdag 15 juni 2005 22:44 schreef AnnekeM het volgende:
[..]
Er is overal vraag naar!!! Laat je gewoon informeren bij de bloedbank. A positief komt op O neg/pos na het meest voor. Zelf heb ik A neg.
Wat is nou weer dat antistof type M?
Mijn huisgenoot is vegetarier en had laatst een HB van 9,5 (door walnoten!). Ik heb zelf al een keer 10,iets gehad. Eigenlijk is dat niet prettig bij plasma doneren. Dan duurt het alleen maar langer.quote:Op woensdag 15 juni 2005 22:50 schreef thaleia het volgende:
[..]
Ja, dat van vlees & vis wist ik, daarom vind ik het ook ongelooflijk dat mijn zusje (al vijftien jaar vegetarier) steeds HB's heeft van boven de 8 en laatst zelfs 8,8 en ik (overtuigd vleeseter) steeds net op het randje (7,8 is dat geloof ik?) zit. Je bent ijzersterk of je bent het niet he
Roosvicee Ferro vind ik niet ranzig, je moet het gewoon drinken met je ogen dicht, dan zie je die stukjes ijzer niet drijven
Zo, wat een verhaalquote:Op woensdag 15 juni 2005 22:58 schreef Tique het volgende:
Het schijnt nogal ingewikkeld in elkaar te zitten en mijn huisarts kon me ook niet veel meer vertellen dat het verder geen invloed heeft behalve bij bloedtransfusies.
Het is een antistof die gekoppeld is aan mijn bloed, ik kan dus alleen in hele kleine mate bij een bloedtransfusie Apos krijgen, krijg ik te veel dan wordt ik heel erg ziek en kan ik dood gaan. Daarom moet ik ook altijd een pasje bij me hebben, omdat het pasje belangrijk is heb ik het maar gekopieërd zodat ik het niet kan kwijtraken
Ik een tijd geleden op internet informatie geprobeerd te zoeken en ik kon er heel weinig over vinden.
edit: Ik heb net dus weer zitten zoeken omdat ik toch wel wil weten wat het voor mij zou betekenen. Ik maak dus waarschijnlijk minder IgG en IgA aan wat kan resulteren in versnelde infecties. Ik kan bloedarmoede hebben. En een leveraandoending genaamd "sclerosing cholangitis" kan voorkomen en wordt vaak mede veroorzaakt door de parasiet parasiet Cryptosporidium. atiënten met Hyper IgM zijn aangewezen op een levenslange behandeling met immuunglobuline. Die leveraandoening kan een groot probleem worden tegen het 20e jaar. Ik ben 19![]()
Zo leer je nog eens wat over jezelf
Heb dus ook nog wat lopen zoeken over die leveraandoening en die parasiet maar ik kon dus niet echt veel vinden nog. Wel wordt er gezegd dat vermoeidheid voorkomt..
Nou heb ik dus vandaag bloed af laten nemen voor een bloedtest omdat ik waarschijnlijk pfeiffer heb, of het ligt dus daar aan.. Ga maar eens met de huisarts praten hierover denk ik
Waarom niet??quote:Op donderdag 16 juni 2005 09:44 schreef Faceoff het volgende:
K heb dr een aantal keer over nagedacht, maar ze willen mijn bloed niet.
Bij ons op het werk kunnen we om de 3 - 4 maand ook bloed gevenquote:Op woensdag 22 mei 2002 12:00 schreef Phat Lip het volgende:
Ik ook niet. Ik ben als de dood voor naalden. De eerste donaties nam ik iemand mee die mijn arm moest vasthouden bij het aanprikken zodat ik die niet weg kon trekken. Ik vind het nog steeds tien keer niks, die naald is fokking dik, je kan niet om je heen kijken want overal liggen mensen met die naalden in hun arm en zakjes klotsend bloed naast zich, het voelt raar/vervelend als je in zo'n knijpding moet knijpen om de stroom aan de gang te houden en dan duurt het ook nog ruim een kwartier bij mij, jasses. Maar het geeft een enorme kick als ik ben geweest. a) omdat ik het goed vind, en b) omdat ik die stomme naaldenfobie weer tijdelijk heb overwonnen.quote:
Waar is dat? Ik wil daar ook werken...quote:Op donderdag 16 juni 2005 11:53 schreef woeshie het volgende:
[..]
Bij ons op het werk kunnen we om de 3 - 4 maand ook bloed geven
Als je bloed geeft krijg je een vrije dag !
Maar ik durf niet, dus jah ..![]()
Ik zat er aan te denken om het te gaan doen omdat er dus weinig mensen zijn met dit type bloed..quote:Op donderdag 16 juni 2005 09:32 schreef AnnekeM het volgende:
[..]
Zo, wat een verhaal![]()
Ik denk dat je in dit geval beter om jezelf kunt denken en geen bloed gaan doneren.
Het lijkt wel een bloederziekte. Het verhaal is niet niks nee, met de huisarts praten lijkt me verstandig. Zeg gewoon dat je er duidelijkheid over wilt en laat hem alles vertellen! Als hij wat anders verteld dan wat jij gelezen hebt op internet kun je dat aankaarten.
Sterkte!
quote:Sommige afweerstoornissen, b.v. IgA deficiëntie, zijn vrij "gewoon" en komen vrij vaak voor (1/500 tot 1/1000 personen) Andere zijn erg zeldzaam (1/1000.000)
Wow.. jij bent echt een doorzetter blijkbaar. Om eerlijk te zijn raad ik het iedereen af die bang is voor naalden. Daarbij geloof ik dat pas als ze een keer meegeweest zijn. Zodat ze kunnen zien dat het helemaal niet zo erg is.quote:Op donderdag 16 juni 2005 15:01 schreef anneja het volgende:
[..]
Ik ook niet. Ik ben als de dood voor naalden. De eerste donaties nam ik iemand mee die mijn arm moest vasthouden bij het aanprikken zodat ik die niet weg kon trekken. Ik vind het nog steeds tien keer niks, die naald is fokking dik, je kan niet om je heen kijken want overal liggen mensen met die naalden in hun arm en zakjes klotsend bloed naast zich, het voelt raar/vervelend als je in zo'n knijpding moet knijpen om de stroom aan de gang te houden en dan duurt het ook nog ruim een kwartier bij mij, jasses. Maar het geeft een enorme kick als ik ben geweest. a) omdat ik het goed vind, en b) omdat ik die stomme naaldenfobie weer tijdelijk heb overwonnen.
quote:Op donderdag 16 juni 2005 15:01 schreef anneja het volgende:
[..]
Ik ook niet. Ik ben als de dood voor naalden. De eerste donaties nam ik iemand mee die mijn arm moest vasthouden bij het aanprikken zodat ik die niet weg kon trekken. Ik vind het nog steeds tien keer niks, die naald is fokking dik, je kan niet om je heen kijken want overal liggen mensen met die naalden in hun arm en zakjes klotsend bloed naast zich, het voelt raar/vervelend als je in zo'n knijpding moet knijpen om de stroom aan de gang te houden en dan duurt het ook nog ruim een kwartier bij mij, jasses. Maar het geeft een enorme kick als ik ben geweest. a) omdat ik het goed vind, en b) omdat ik die stomme naaldenfobie weer tijdelijk heb overwonnen.
Bedankt voor je uitleg, had ik het goed onthouden, "normaal" is dat dus wel zoquote:
quote:Zijn hier op Fok! nog meer mensen die in Leeuwarden doneren?
Grappigquote:Op zaterdag 18 juni 2005 18:53 schreef Serinde het volgende:
![]()
Eén keer in de 4 weken, meestal op dinsdagavond![]()
Bij mij was het eerst ook te laag. Toen heeft die arts nog een prikje afgenomen en toen was het gewoon 8,8 (thaleia, hier ook vegetarier...quote:Op dinsdag 14 juni 2005 21:09 schreef Liejannuh het volgende:
Klopt. Ik weet eigenlijk niet eens wat er nu wordt gemeten met HB!
7,5 schijnt overigens wel goed te zijn, maar te weinig om bloed of plasma te mogen doneren.
quote:Op zaterdag 18 juni 2005 19:41 schreef AnnekeM het volgende:
[..]
GrappigMisschien een idee om in het najaar eens samen te gaan? Ik ga nl. ook plasma geven
Hee wat typisch, ik mocht na de keuring gewoon meteen door naar de afnamezaal, niks geen gedoe met buisjes (gelukkig maarquote:Op donderdag 23 juni 2005 14:22 schreef bob_the_builder het volgende:
en toen het 3de buisje vol was mocht ik weer gaan en binnen nu en 4 maanden zou ik of een uitslag van de test horen of een oproep krijgen om echt bloed te geven.
Bij mij ging het net zo als bij bob_the_builder. Ze testen eerst je bloed op ziekten e.d. Wat moeten ze nou met hiv-besmet bloed?quote:Op donderdag 23 juni 2005 14:55 schreef anneja het volgende:
Hee wat typisch, ik mocht na de keuring gewoon meteen door naar de afnamezaal, niks geen gedoe met buisjes (gelukkig maar)
Onmogelijk, als dat een eerste keuring was....quote:Op donderdag 23 juni 2005 14:55 schreef anneja het volgende:
[..]
Hee wat typisch, ik mocht na de keuring gewoon meteen door naar de afnamezaal, niks geen gedoe met buisjes (gelukkig maar)
Testen doen ze altijd, overigensquote:Op donderdag 23 juni 2005 20:31 schreef AnnekeM het volgende:
[..]
Bij mij ging het net zo als bij bob_the_builder. Ze testen eerst je bloed op ziekten e.d. Wat moeten ze nou met hiv-besmet bloed?![]()
Nu je het zegt, ik heb natuurlijk al eerder bloed gegeven. Maar dan nog, in die vier jaar dat ik bezig was met reproductie en dergelijke had ik toch ook best rare ziekten op kunnen lopenquote:Op donderdag 23 juni 2005 20:32 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Onmogelijk, als dat een eerste keuring was....
Er zit tegenwoordig een klein 50 ml zakje aan de grote zak vast.. die gaat eerst vol, dan klemmen ze die af en trekken daar de buisjes uit.quote:Op dinsdag 12 juli 2005 14:01 schreef anneja het volgende:
[..]
Nu je het zegt, ik heb natuurlijk al eerder bloed gegeven. Maar dan nog, in die vier jaar dat ik bezig was met reproductie en dergelijke had ik toch ook best rare ziekten op kunnen lopenIk vond het wel fijn iig, dat geklooi met buisjes vind ik bijna erger dan met die halveliterzak
![]()
Ah. wouw.quote:Op dinsdag 12 juli 2005 14:20 schreef nixxx het volgende:
[..]
Er zit tegenwoordig een klein 50 ml zakje aan de grote zak vast.. die gaat eerst vol, dan klemmen ze die af en trekken daar de buisjes uit.
quote:Op dinsdag 12 juli 2005 14:34 schreef nixxx het volgende:
het rondje huid dat die naald uitprikt
Al weer zo'n 18 jaar. Zit ergens tussen de 40 en 45x.quote:Op woensdag 22 mei 2002 11:55 schreef Joene het volgende:
Komop zegquote:Op dinsdag 12 juli 2005 15:05 schreef anneja het volgende:
[..]
![]()
[note to self]bloedverwant niet lezen[/note to self]
Wees niet bang, bloed wordt altijd gekeurdquote:Op dinsdag 12 juli 2005 14:01 schreef anneja het volgende:
[..]
Nu je het zegt, ik heb natuurlijk al eerder bloed gegeven. Maar dan nog, in die vier jaar dat ik bezig was met reproductie en dergelijke had ik toch ook best rare ziekten op kunnen lopenIk vond het wel fijn iig, dat geklooi met buisjes vind ik bijna erger dan met die halveliterzak
![]()
Jammer dat de systemen niet helemaal goed werken, verder, maar het ziet er wel leuk uit ja...quote:Op dinsdag 12 juli 2005 14:22 schreef anneja het volgende:
[..]
Het viel me sowieso op dat het een nogal hoogtechnologische bedoening was geworden. Van een zakje met antiklonterspul aan een haakje wat het personeel af en toe even door kwam kneden naar een streng zakjes waar ze de hele bubs meteen in kunnen afcentrifugeren die op een automatisch schommelend schommelding gelegd wordt wat bieeeeeeeeeeeep zegt als je klaar bent of niet hard genoeg doorstroomt ofzo.
Dat kan hier.quote:Op donderdag 14 juli 2005 21:39 schreef MaRySe het volgende:
Waar kan ik me inschrijven voor omgeving Almere?
Ik weet niet waar die is dat vroeg ik juist.quote:Op donderdag 14 juli 2005 22:57 schreef Five_Horizons het volgende:
En wat let je om even bij het dichtsbijzijnde DC naar binnen te lopen
quote:Op donderdag 14 juli 2005 23:09 schreef MaRySe het volgende:
[..]
Ik weet niet waar die is dat vroeg ik juist.
Het formulier doet het niet bij mij.
Onder het kopje "Donorcentra" links in het menuquote:Almere-Buiten
Gezondheidscentrum
'De Bouwmeester' M.J. Grandpré Molierestraat 2 dinsdag 18.30-20.45
Almere-Haven
Gezondheidscentrum 'De Haak' Schoolstraat 32 donderdag 18.30-20.45
Almere-Stad
Kerkcentrum Zuiderpoort 's Hertogenboschplein 2 maandag 14.00-17.00/18.00-20.45
Ze zegt dat dit in principe niet kan. Het kan wel zo zijn dat het erg vlot op elkaar is, maar de datum voor de oproep (de datum waarop jij verwacht wordt) kan in principe niet binnen een maand liggen.quote:Op vrijdag 15 juli 2005 00:08 schreef Vitalogy het volgende:
Heeft de medewerkster van Sanquin ook een verklaring voor mijn snelle oproep?
Dan hoef ik morgen misschien niet te bellen.
ja nouw hoor, ik mag toch best in denial zijn over stukjes uitgeponsde huid? Ik zou dat hele bloedgeefgebeuren bij voorkeur met mijn ogen dicht doormaken, maar dat mag niet omdat ze dan niet kunnen zien of ik bezig ben met flauwvallen.quote:Op dinsdag 12 juli 2005 15:43 schreef nixxx het volgende:
[..]
Komop zegnog geen halve millimeter in het vierkant.. als je een keer uitschiet met groente snijden ben je meer kwijt hoor
Ik zat gisteravond in de wachtruimte en de dame van de receptie blééf maar bellen met 0- mensen of ze alsjeblieft wilden komen...quote:Op vrijdag 15 juli 2005 10:22 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Jij hebt bloedgroep 0 negatief, waarschijnlijk?
Vorige keer volbloed of plasma gegeven ?quote:Op vrijdag 15 juli 2005 00:08 schreef Vitalogy het volgende:
Heeft de medewerkster van Sanquin ook een verklaring voor mijn snelle oproep?
Dan hoef ik morgen misschien niet te bellen.
Mijn vrouw (Donor Assistent Volloedquote:Op vrijdag 15 juli 2005 14:20 schreef NT-T.BartMan het volgende:
[..]
Ik zat gisteravond in de wachtruimte en de dame van de receptie blééf maar bellen met 0- mensen of ze alsjeblieft wilden komen...
Ik heb vanochtend ook maar even gebeld. Het is waarschijnlijk een administratieve miskleun geweest en ik moet maar geen gehoor geven aan de oproep. Er wordt nu een nieuwe toegstuurd.quote:Op vrijdag 15 juli 2005 10:22 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Ze zegt dat dit in principe niet kan. Het kan wel zo zijn dat het erg vlot op elkaar is, maar de datum voor de oproep (de datum waarop jij verwacht wordt) kan in principe niet binnen een maand liggen.
Jij hebt bloedgroep 0 negatief, waarschijnlijk?
quote:Op vrijdag 15 juli 2005 11:14 schreef anneja het volgende:
[..]
ja nouw hoor, ik mag toch best in denial zijn over stukjes uitgeponsde huid? Ik zou dat hele bloedgeefgebeuren bij voorkeur met mijn ogen dicht doormaken, maar dat mag niet omdat ze dan niet kunnen zien of ik bezig ben met flauwvallen.
Je krijgt alles terug, behalve het plasmaquote:Op zondag 17 juli 2005 11:07 schreef GreatWhiteSilence het volgende:
Ik weet dat als je plasma doneert, je de rode bloedcellen terug krijgt, maar krijg je ook je witte bloedcellen terug, of blijven die in het plasma hangen?
Aha, een expert!quote:Op zaterdag 16 juli 2005 18:05 schreef Ooze het volgende:
Ik ben ook bij de Sanquin in Nijmegen werkzaam,
[...]
Ja, erythrocyten kunnen kapot gaan en lekken of een beetje bloed schiet door naar de plasma en wordt roze of rood. Maar als de plasma vet is, en beetje bloed komt er ook mee. Dan is die natuurlijk roze en in die gevallen moeten we die plasma afboeken. Die zaijn niet geschikt voor de fractionering.quote:Op zondag 17 juli 2005 15:19 schreef NT-T.BartMan het volgende:
[..]
Aha, een expert!
Het DC in Hoorn is verhuisd en heeft nu een meer regionale functie. Er wordt nu ook plasmaferese gedaan en daar heb ik even een vraagje over.
Het plasma in de opvangzakken was eerder roze dan geel, terwijl ik mij van mijn practicums klinische chemie meen te herinneren dat plasma eerder geel tot kleurloos is.
Hoe komt dat? Slaan er erythrocyten lek tijdens het scheidingsproces??
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |