abonnement Unibet Coolblue
pi_25130248
quote:
Op maandag 14 februari 2005 18:39 schreef Serinde het volgende:

[..]

Bij mij duurt het iedere keer weer precies 33 minuten. Met iedere keer weer dezelfde opmerking: "Je bent een snelle, sneller kán eigenlijk niet.
Maar een uurtje ? Dat lijkt me wel érg lang hoor ... volgens mij is 40 minuten al vrij lang.
Of bedoel je een uurtje in totaal, inclusief vooronderzoekje enzo?
Tja, dat is wel inclusief voor bereiden e.d. maar niet inclusief wachttijd! Ik heb sinds ik plasma geef al elke keer een Extra (slime) cyclus moeten doen. Terwijl anderen gewoon klaar zijn in 3 cycli...
trouwens als je bloedplaatjes geeft duurt het nog langer.
pi_25145838
quote:
Op maandag 14 februari 2005 20:58 schreef Ponne het volgende:

[..]

Is niet helemaal waar, ik ben ook in Azie geweest, en het gaat er volgens mij voornamelijk om of je malariapillen hebt geslikt en/of je in een gebied bent geweest waar het gevaar op malaria besmetting bestaat. Ten minste, dat is waar ze bij mij naar vroegen!
Klopt

Heb het laten checken. Ga naar een gebied zonder malaria (scheelde bij de Filippijnen per eiland) dus het gaf geen problemen met de geef-frequentie.
pi_25146943
ik zou ook wel bloed willen geven, maar mag het niet...
pi_25147004
Nu ik dit topic steeds bovenaan zie staan realiseer ik me dat mijn laatste keer alweer in augustus is geweest. Blijkbaar is er aan mijn bloedgroep (A+) in mijn regio bepaald geen tekort
pi_25149721
quote:
Op donderdag 17 februari 2005 18:42 schreef AnnekeM het volgende:

[..]

Ik heb vandaag een brief gekregen van Sanquin over mijn aanmelding als bloeddonor. "bedankt voor uw aanmelding". Verder staat in die brief dat ik binnenkort een oproep zal krijgen voor de eerste keuring.
Wat ik mis bij deze brief zijn informatieboekjes
De brief (1 a4tje) werd ook met een stempel van 98 cent gepost. Zouden ze het vergeten zijn, of zijn er geen informatieboekjes? Ik heb geen idee hoe het allemaal gaat. Mag ik eerst rustig thuis doorlezen hoe het mij daar allemaal afgaat als donor
Volgens mij staat het meeste ook wel op internet. De eerste keer hoef je geen bloed te geven, althans niet veel. Je krijgt een medische keuring en er worden een paar buisjes bloed afgenomen. Daarna wordt je pas opgeroepen voor het echte werk.
Soms zit het mee, voor de rest zit het tegen. Dat is geen pessimisme, dat is realisme.
pi_25149732
quote:
Op vrijdag 18 februari 2005 16:50 schreef Hanneke1983 het volgende:
ik zou ook wel bloed willen geven, maar mag het niet...
Waarom niet?
Soms zit het mee, voor de rest zit het tegen. Dat is geen pessimisme, dat is realisme.
pi_25151407
quote:
Op vrijdag 18 februari 2005 19:40 schreef Miesjel het volgende:

[..]

Waarom niet?
Door mijn gezondheid
pi_25868928
quote:
Op vrijdag 18 februari 2005 16:55 schreef thaleia het volgende:
Nu ik dit topic steeds bovenaan zie staan realiseer ik me dat mijn laatste keer alweer in augustus is geweest. Blijkbaar is er aan mijn bloedgroep (A+) in mijn regio bepaald geen tekort
Ik word steeds in maart en augustus opgeroepen, dus maar 2x per jaar terwijl je als vrouw toch echt 3x mag. Nouja, ik vind het wel best. Ik zag een oproep hangen voor plasmadonoren in de bloedgroepen A en AB maar weet niet of ik dat wil: je wordt dan vaker opgeroepen en het duurt langer. Wel minder last na afloop, want je krijgt je bloed weer terug, maar goed, ik heb eigenlijk sowieso nooit last na afname. Heb wel erge honger nu, dus ik eet nog maar effe wat voor ik ga slapen.

Ben toch altijd weer blij als ik mag geven, ben 1x geweigerd vanwege te laag HB, maar de afgelopen twee jaar was steeds alles prima. Handige bijkomstigheid, die medische check-up, en ook het feit dat ze je bloed controleren op allerlei enge ziektes. Ik neem aan dat dat alles bij plasmadonoren hetzelfde gaat?
pi_25878522
Hmmmnou, ik merk het altijd toch wel behoorlijk als ik bloed heb gegeven. Een vriendin van me gaat direct na het bloedgeven jazzballetten en heeft dan alleen een beetje last van duizeligheid bij de draaiingen. Die kan ook gewoon rustig fanatiek gaan zwemmen of hardlopen daarna. Andere vrienden die bloed geven hebben ook nooit last. Ik daarentegen....heb inmiddels al wel geleerd dat ik echt een dag of drie moet wachten met sporten of alcohol drinken...en heel goed eten van tevoren en daarna, en veel drinken etc etc. En dan nog! Heb vandaag al de hele dag enorm zware benen en ga dus steeds zitten als ik even tien minuten heb gestaan. En een onophoudelijke vreselijke honger (die ik dus ook maar steeds fanatiek stil ) En vanochtend pas nadat de wekker zes minuten lang was afgegaan wakker geworden, terwijl dat normaal binnen zes seconden (mijn wekker produceert een geluid dat door merg en been gaat) gebeurt.

Misschien komt het doordat ik een stuk kleiner en lichter ben dan die anderen: ik dacht dat die gewichtsgrens onzin was omdat ik weliswaar maar net boven die grens zit, maar toch echt een stuk minder mager dan vriendinnen die ook bloed geven, maar toevallig een stuk langer zijn. Ik dacht: zij zijn veel magerder, zij zouden eerder problemen moeten krijgen dan ik. Maar door hun lengte hebben ze natuurlijk toch meer kilo's lichaamsgewicht en misschien is dat toch ook een factor die meespeelt.

Ben namelijk wel kerngezond, dus daar kan het niet aan liggen dat ik van dat bloedgeven toch altijd best wat naweeen heb. Misschien toch overstappen op plasmadonatie, kost wel meer tijd maar je krijgt je bloed terug
pi_25880637
Ik merk het eigenlijk alleen bij sporten, ben wat sneller buiten adem dan normaal. Ook is mn hartslag wat hoger.

Maar op zich is dat ook wel logisch, je mist gewoon een hoop rode bloedlichaampjes. Ik heb eens in "Bloedverwant" gelezen dat het bloedvolume wel weer snel op peil is, maar dat het wel een paar weken duurt totdat je al je rode bloedlichaampjes weer hebt....

Bij een plasma donatie heb je hier volgens mij minder last van, maar ik vind het niet zo'n prettig idee dat je bloed eerst door een machine gaat en je het dan weer terugkrijgt
Whatever
pi_25891816
Ik ben vandaag voor de 1e keuring naar de bloedbank geweest. Het stelde eigenlijk heel weinig voor, alleen gaan ze héél nauwkeurig alle regeltjes na.
Ik kwam binnen, eerst melden en ID laten zien. Kreeg toen een papier mee dat ik in moest vullen. "je mag ook iets te drinken halen hoor!" zei ze nog na. (ik dacht al "oh, daar beginnen ze al met eten en drinken zoals ik op FOK! al gelezen heb ) Het hoefde van mij nog niet. Formulier ingevuld en toen ik het "blok" dichtklapte kwam er iemand naar me toe "ben je klaar?".. "ja hoor".. "oke, loop maar mee"... Ik kreeg eerst uitleg wat er allemaal ging gebeuren die ochtend. Allereerste kreeg ik een duimprikje en dat druppeltje bloed hadden ze nodig om het HB gehalte te meten. Die was vandaag 8.7 en ik mocht mocht door met de verdere onderzoeken. Als het HB gehalte te laag was, mocht ik geen buisjes bloed voor onderzoek afstaan. Bloeddruk gemeten (tot 200 oppompen terwijl je een jonge meid voor je hebt zitten met bloeddruk van 130/90 ) en pols tellen. Allemaal netjes.. Daarna nog de hele vragenlijst bijlangs. Wilde ze het antwoord ook nog eens mondeling horen terwijl ik alles al ingevuld had. Ik heb kort geleden nog een bronchoscopie gehad en dat is weer een "kijkoperatie" Ging ze even in het boek bij welke scopies er maatregelen genomen worden. Bij 3 scopies waaronder een kno-scopie en plotseling kwam me te boven dat ik die in okt ook nog gehad heb. Echt een kwestie van 1 minuut en ik mag een jaar geen bloed geven Dat betekent dat ik pas in okt. mag geven nadat mijn bloed weer gecontroleerd is *zucht. Die regeltjes ook.. Ergens heb ik geen zin meer, maar heb besloten toch door te zetten.
Daarna kwam er een heel verhaal hoe het geven van bloed in zijn werk gaat. Ze vroeg niet eens of ik bloed of plasma wilde gaan geven. Daar ben ik op een gegeven moment zelf maar over begonnen omdat ik liever plasma geef. Puur vanwege een aandoening die ik heb waardoor mijn lichaam in een goede conditie moet blijven. Dat het ca. 6 weken duurt voordat mijn rode bloedcellen weer volledig aangevuld zijn, duurt mij iets te lang. Plasma daartegen is veel sneller weer aangevuld. Ik ben ook volledig tegen Hepatitis A & B ingeënt en dat willen ze dan ook gebruiken.
Mijn aderen werden nog gecontroleerd omdat je dikke aders moet hebben voor het geven van plasma i.v.m terruggave bloedcellen.
En als laatste nog 5 buisjes bloed afgeven. Ik mocht meteen al naar de grote zaal waar het bloed afgenomen wordt met al die luxe grote stoelen. Er waren nog 3 andere mensen aan het geven. Toch apart om te zien dat ik daar straks ook echt ga liggen. Voor die 5 buisjes bloed mocht ik ook plaatsnemen in de 4e stoel naast de andere 3.. Ohw ik ga nog nix geven hoor "nee, maar je mag al wel even in de stoel gaan liggen, dan neem ik meteen even 5 buisjes bloed af".. Heel relax allemaal. Praatje maken en ze legde alles heel nauwkeurig uit alsof er nog nooit bloed bij mij geprikt is. Wel grappig om aan te horen omdat ik zelf als verpleegkundige werk.
Na die 5 buisjes bloed mocht ik nog even blijven liggen (ik val niet flauw hoor van 5 buisjes bloed ) Je leest dus dat ze echt alle tijd nemen. Ze vroeg of ik ook nog iets wilde eten of drinken *zucht*.. Euh ja, doe maar een kopje thee.. Toen mocht ik meelopen naar voren en kon ik gewoon van alles krijgen.. Kopje thee is voor vandaag wel genoeg. In principe was ik klaar, maar ze wilden graag dat ik nog even bleef omdat ik na het geven van plasma (of bloed) verplicht ben om nog even te blijven. Op tafel lag een grote schaal met koekjes en een schaal met broodjes.. Soep kon je er ook krijgen..
Nog wat foldertjes gelezen en toen maar weer naar huis gegaan.
Het half jaar wachten valt me een beetje tegen. Ik heb NU besloten om het te doen, dus wil het ook NU doen voor ik weer van gedachten verander.. Afwachten maar weer..
In okt. wordt ik opgeroepen.

Oh ja, wat ik vergeten ben te vragen is of de naald voor Plasmaferese groter is dan die van bloedafname. Ik dacht het wel, maar hoeveel groter is hij dan? In vergelijking met een bloed-prik-naald?? Wie kan mij dat vertellen?

[ Bericht 0% gewijzigd door AnnekeM op 31-03-2005 22:09:25 ]
pi_25893186
He, wat irritant dat je niet mocht geven Anneke!
Maar afijn, de regels zijn er vast niet voor niets.

Ik heb overigens geen idee of de naald groter is voor het plasma geven. Ik vind m niet heel erg eng dik ofzo. Voglens mij is het grootste verschil dat je aan een enorm apparaat hangt.
pi_25894974
Ja, jammer Anneke, ik vond het die ene keer dat ik niet mocht (vanwege te laag HB) ook echt klote. Voelde me afgewezen Kom je verdorie helemaal door de stromende regen daar naartoe gefietst om iets goeds te doen voor de mensheid, willen ze je niet Maar goed, heel begrijpelijk natuurlijk, veiligheid voor alles, zowel voor jou als donor als voor degene die het donorbloed ontvangt.
  vrijdag 1 april 2005 @ 08:39:05 #164
94046 PM-girl
Is geen haartje betoeterd...
pi_25898887
ik ben opgeroepen voor donderdag as. vond het al gek dat het zo lang duurde, tekort aan bloed maar ik kreeg maar geen oproep.
...maar weI in de aap gelogeerd :P
*
Ik stuur al sinds oktober 2006 PM's, word ik dan nu PM-woman?
Laat maar: PMS-girl it is.....
pi_25898949
AnnekeM? Heb je meteen een afspraak gemaakt voor de eerste keer bloadplasma? Wij proberen het eens in de maand te doen, maar door omstandigheden is het vaak eens in de 6 weken. Wel dapper trouwens om meteen te beginnen met plasma.
Soms zit het mee, voor de rest zit het tegen. Dat is geen pessimisme, dat is realisme.
pi_25899524
quote:
Op donderdag 31 maart 2005 21:53 schreef AnnekeM het volgende:
Oh ja, wat ik vergeten ben te vragen is of de naald voor Plasmaferese groter is dan die van bloedafname. Ik dacht het wel, maar hoeveel groter is hij dan? In vergelijking met een bloed-prik-naald?? Wie kan mij dat vertellen?
Voor plasmaferese was die bij mij veel dikker. Ik denk zeker twee keer zo dik.
.: Let epsilon be smaller than zero :.
pi_25905937
Ik baal nog steeds, maar daar is niks aan te doen. Tis wel gek dat je graag wilt helpen maar je niet mag.
Bedankt voor de reacties dat de naald dikker is. Toch wel eng dus. Ik kijk sowieso al de andere kant op als ze bloedprikken. Van de naald die ze gebruiken bij bloedprikken merk ik weinig van (het voelt alleen wat vervelend aan), maar ik ben dus wel benieuwd hoe zo'n dikkere naald aanvoelt. Lijkt me niks.

Miesjel: nee, ik heb nog geen afspraak gemaakt omdat ik nog een half jaar moet wachten. Ze roepen mij tegen die tijd op om een afspraak te maken.
Wow, elke maand Weet niet of ik dat ook ga redden.
Is het trouwens niet vervelend dat je ader net weer genezen is van die dikke naald, dat je weer geprikt wordt? Hoe is jouw ervaring verder?
Ik las ook dat je een grotere blauwe plek kunt krijgen van plasmaferese vanwege de antistollingsmiddelen die ze toedienen. Hoe heb jij dit ervaren?

Thaleia: Balen jah dat je HB gehalte te laag was. Ben je helemaal voorbereid en mag je niet. Bah!

In de kantine van de bloedbank zag ik van die brons, zilver en gouden spulletjes in een lijst. Er stonden stickertjes bij van 5x 10x 20x e.d... Eerst kleine pennetjes en daarna een grote druppel.. Wat houdt dit precies in? Ik neem aan dat je dat kunt "verdienen". Geldt dat ook voor plasma geven?
pi_25906044
quote:
Op vrijdag 1 april 2005 14:06 schreef AnnekeM het volgende:
Thaleia: Balen jah dat je HB gehalte te laag was. Ben je helemaal voorbereid en mag je niet. Bah!
Dat is alweer drie jaar geleden hoor, dus ik ben er al wel weer overheen Maar kon me dus wel voorstellen hoe je je voelde.

Die speldjes zijn voor als je 5x, 10x enz. hebt gedoneerd. Die van 5x heb ik een jaar geleden in ontvangst mogen nemen (geen idee waar ik het ding heb, is ergens in een la verdwenen denk ik, maar goed, toch een leuk gebaar van ze), en aangezien ze me steeds maar 2x per jaar oproepen kan het nog wel even duren voor ik de volgende krijg
  vrijdag 1 april 2005 @ 15:22:26 #169
94217 pseudovlaming
tandarts in spé
pi_25907788
Zoo wat een rompslomp allemaal zeg, wat ik hier lees..
Bij ons op de universiteit zijn vier keer per jaar massale bloedinzamelacties van het Rode Kruis, de zogenaamde 'Bloedserieus-dagen'. Staan dr allemaal ligstoelen enzo. Je krijgt een formulier met vragen om te kijken of je geschikt bent (heb je ziekte A gehad, heb je ziekte B gehad, etc.), daarna een bloeddrukmeting en daarna kon ik meteen beginnen met tappen. Al met al heeft het niet langer dan een kwartier geduurd..
It's nice to be important, but it's more important to be nice.
http://www.kuleuven.be
pi_25911178
quote:
Op vrijdag 1 april 2005 14:06 schreef AnnekeM het volgende:
Miesjel: nee, ik heb nog geen afspraak gemaakt omdat ik nog een half jaar moet wachten. Ze roepen mij tegen die tijd op om een afspraak te maken.
Wow, elke maand Weet niet of ik dat ook ga redden.
Is het trouwens niet vervelend dat je ader net weer genezen is van die dikke naald, dat je weer geprikt wordt? Hoe is jouw ervaring verder?
Ik las ook dat je een grotere blauwe plek kunt krijgen van plasmaferese vanwege de antistollingsmiddelen die ze toedienen. Hoe heb jij dit ervaren?
Die ader geneest gelukkig heel erg snel. Ik heb een keer gehad dat ie nog wat nabloede, maar niet dat het er uit spoot. Die antistollingsmiddelen heb ik nooit gemerkt. Daar krijg je ook zo weinig van. Maar het schijnt dat je er overgevoelig voor kunt zijn. Daar zijn ze wel snel genoeg achter.

trouwens, die dikkere naald... ik weet het niet hoor. Je hebt een bloed geef/ bloed terug krijg. Waarom zou die naald dikker moeten zijn. Volgens mij is ie dat ook niet. En zeker niet twee keer zo dik.
Soms zit het mee, voor de rest zit het tegen. Dat is geen pessimisme, dat is realisme.
pi_25948239
Ik heb ook jarenlang bloed geven, 4x per jaar in Utrecht, omdat ik vind, dat als je goed gezond bent, je dat over kan hebben voor medemensen in nood.
Helaas mag ik geen bloed meer geven, terwijll ik nog kerngezond ben (ben nooit ziek, hooguit eens een verkoudheidje). Ergens in de jaren 90 werd besloten, dat homo's geen bloed meer mogen geven ivm het risico op HIV besmetting (AIDS), terwijl ik al jaren een monogame relatie heb en samenwoon met de liefste man van de wereld.
Hetero's die elk weekend een andere scharrel hebben, kunnen wel gewoon bloed geven (wordt dan ook wel getest hoor), maar het is niet helemaal eerlijk.
  zondag 3 april 2005 @ 09:42:11 #172
12913 GreatWhiteSilence
Bite me! (Not you, Annicka!)
pi_25948533
quote:
Op donderdag 31 maart 2005 21:53 schreef AnnekeM het volgende:
Oh ja, wat ik vergeten ben te vragen is of de naald voor Plasmaferese groter is dan die van bloedafname. Ik dacht het wel, maar hoeveel groter is hij dan? In vergelijking met een bloed-prik-naald?? Wie kan mij dat vertellen?
Jammer dat ik dit topic nu pas zie, ik heb de dag nadat je deze vraag stelde nog plasma gegeven. Ik had kunnen vragen of ze twee naalden naast elkaar hielden ofzo...

Maar ik heb nooit wat gemerkt van een grotere naald voor de plasmaferese. Maar ook ik kijk dan ook nooit als ik aangeprikt wordt.

Ook al is de naald groter, het is eerder het idee, denk ik. Ik heb er nooit veel meer last van gehad dan van de volbloedafnamenaald. Maar ik blijf het niet leuk vinden om aangeprikt te worden...
Man, unlike the animals, has never learned that the sole purpose of life is to enjoy it. (Samuel Butler)
pi_25970690
quote:
Op vrijdag 1 april 2005 17:52 schreef Miesjel het volgende:

[..]

Die ader geneest gelukkig heel erg snel. Ik heb een keer gehad dat ie nog wat nabloede, maar niet dat het er uit spoot. Die antistollingsmiddelen heb ik nooit gemerkt. Daar krijg je ook zo weinig van. Maar het schijnt dat je er overgevoelig voor kunt zijn. Daar zijn ze wel snel genoeg achter.

trouwens, die dikkere naald... ik weet het niet hoor. Je hebt een bloed geef/ bloed terug krijg. Waarom zou die naald dikker moeten zijn. Volgens mij is ie dat ook niet. En zeker niet twee keer zo dik.
Bedoel jij dat je twee naalden in je armen kreeg? Bij mij was het er altijd maar 1. En bij mij was die naald echt dikker. Beduidend dikker.
.: Let epsilon be smaller than zero :.
  dinsdag 5 april 2005 @ 16:17:43 #174
54837 nixxx
NIET broer van TD
pi_26000915
net geweest weer, Hb 10.0 druk 130/80 en in ongeveer 15-20 minuten klaar. Elseviertje erbij..prima hoor. moest alleen wel af en toe in zo'n stressbal knijpen om hem op gang te houden, ging niet helemaal vanzelf.
ik ben niet gek.. ik ben volstrekt niet gek, ik ben helemaal niet gek... ik ben een nagemaakte gek
gooi alles weg neem een besluit, doe als het moet alles opnieuw
pi_26001165
Ik mag ook niet geven omdat ik zelf bloed heb ontvangen. Toch jammer, want ik denk dat er veel meer mensen zijn als ik die het belang er pas van in gaan zien als ze er zelf mee te maken krijgen. Ik heb er eerlijk gezegd eerder gewoon nooit over nagedacht en nu mag het niet meer
Mochten de regels nogmaals veranderd worden dat ook mensen die ooit bloed hebben ontvangen ook weer bloed mogen geven, dan sta ik vooraan bij het aanmelden.
A mind with a heart of it's own
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')