abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_4277199
Ik ga morgen voor de 3e keer in mn leven bloedgeven !

Meer mensen die bloed geven

A command line lets you get intimate with your computer, data and protocols. GUIs are like wearing full body condoms.
  woensdag 22 mei 2002 @ 11:55:52 #2
19155 Amber_Forrester
Awardwinning Actress
  woensdag 22 mei 2002 @ 11:57:24 #3
4177 Jojogirl
Curves in all the right places
pi_4277227
* Jojogirl wilde het doen en had zich ook opgegeven

Helaas bleek ik te moeilijk te prikken en zou een donatie dus te lang duren. Erg jammer, want ik wilde het graag doen.

pi_4277238
Wil wel maar mag niet (
♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
  woensdag 22 mei 2002 @ 11:58:51 #5
11923 I.R.Baboon
Schaterlachend langs ravijnen.
pi_4277245
quote:
Op woensdag 22 mei 2002 11:55 schreef Amber_Forrester het volgende:
Nope
Tuurlijk zijn er wel meer mensen die bloed geven.
Het gaat slecht, verder gaat het goed.
  woensdag 22 mei 2002 @ 12:00:00 #6
3305 Phat Lip
Heeft geen dikke lip.
pi_4277260
krijg je er geld voor?
pi_4277278
quote:
Op woensdag 22 mei 2002 11:57 schreef Jojogirl het volgende:

Helaas bleek ik te moeilijk te prikken en zou een donatie dus te lang duren. Erg jammer, want ik wilde het graag doen.

Niks aan te doen dus...

Ik heb het nu 2 keer gedaan , met tussenposen van een aantal keer niet mogen geven ivm te snelle hartslag weet dus ook niet of ik morgen mag geven , maar ga het gewoon weer proberen

A command line lets you get intimate with your computer, data and protocols. GUIs are like wearing full body condoms.
pi_4277284
quote:
Op woensdag 22 mei 2002 12:00 schreef Phat Lip het volgende:
krijg je er geld voor?
Neej ,het is geheel vrijwillig.
  woensdag 22 mei 2002 @ 12:04:06 #9
3305 Phat Lip
Heeft geen dikke lip.
pi_4277315
quote:
Op woensdag 22 mei 2002 12:01 schreef Joene het volgende:

[..]

Neej ,het is geheel vrijwillig.

he jammer..
pi_4277327
quote:
Op woensdag 22 mei 2002 12:04 schreef Phat Lip het volgende:

[..]

he jammer..

Wat nou jammer ? niks over voor je medemens ?
weet je soms niet hoe belangrijk het kan zijn

Bloed is zeldzaam!!

pi_4277334
jep! morgenavond weer. mocht eigenlijk vorige week al, maar had net een klein griepje achter de rug, dus ff weekje uitgesteld.
pi_4277358
quote:
Op woensdag 22 mei 2002 12:06 schreef spaceben het volgende:
jep! morgenavond weer. mocht eigenlijk vorige week al, maar had net een klein griepje achter de rug, dus ff weekje uitgesteld.
pi_4277365
Ik heb het een tijdje gedaan. 3x per jaar een halve liter bloed geven. Ik heb al een tijdje niets van de bloedbank gehoord. Ik zal eesn contact met ze opnemen.
Your mother sucks c*ck in hell!
  woensdag 22 mei 2002 @ 12:09:04 #14
4177 Jojogirl
Curves in all the right places
pi_4277382
quote:
Op woensdag 22 mei 2002 12:01 schreef Joene het volgende:

[..]

Niks aan te doen dus...

Ik heb het nu 2 keer gedaan , met tussenposen van een aantal keer niet mogen geven ivm te snelle hartslag weet dus ook niet of ik morgen mag geven , maar ga het gewoon weer proberen

Ja idd, maar ik vond het wel erg jammer.
Ook enigzins vreenmd trouwens. Terwijl ik in Engeland woonde heb ik daar wel bloed gegeven nl. En dat ging niet erg snel ofzo, maar het ging wel gewoon. Maargoed, hier in NL kan het dus niet.
pi_4277393
quote:
Op woensdag 22 mei 2002 12:09 schreef Jojogirl het volgende:

[..]

Ook enigzins vreenmd trouwens. Terwijl ik in Engeland woonde heb ik daar wel bloed gegeven nl. En dat ging niet erg snel ofzo, maar het ging wel gewoon. Maargoed, hier in NL kan het dus niet.

misschien andere naalden
pi_4277394
quote:
krijg je er geld voor?
Nee, maar wel een kopje koffie
[i]640K ought to be enough for anybody[/i] - Bill Gates, 1981
pi_4277404
quote:
Op woensdag 22 mei 2002 12:10 schreef rscp1 het volgende:

[..]

en een stempeltje en als je 10 stempeltjes heb , krijg je een speltje
pi_4277425
quote:

[..]

En een koek!
Your mother sucks c*ck in hell!
pi_4277439
Yeps, heb al zo''n 20x bloed gegeven
pi_4277464
quote:

[..]

In utrecht ook broodjes, snacks en diverse soorten drinken. En af en toe een presentje (t-shirt, rugtas)
quote:
De eerste keer dat ik bloedgaf was wel spannend, kreeg een beetje warm gevoel in mijn maag en tijdens het nazitten, toch maar ff gaan liggen, want ik begon een beetje bleek te worden (niet flauw gevallen hoor). Bij mij kunnen ze het beste rechts prikken, omdat in mijn linker arm de bloedvaten een tikkie kleiner zijn. Geeft wel een paar kleine puntjes in mijn rechter elleboog-arm-holte. (junkie!!!)
  woensdag 22 mei 2002 @ 12:21:25 #21
10233 Peewee
Introducing 'me'
pi_4277519
quote:
Op woensdag 22 mei 2002 12:10 schreef Joene het volgende:

[..]

en een stempeltje en als je 10 stempeltjes heb , krijg je een speltje

Prik je er maar niet aan!

* Peewee kan geen bloed geven. Dat van mij is puur slootwater, dat wil niemand!

Nee. Ik val wel eens flauw als ze eng gaan doen met naalden en zo,.. Vinnik wel jammertjes!

Bumperklever - nietsnut - af en toe gelukkig
Du Riechst So Gut
  woensdag 22 mei 2002 @ 12:22:55 #22
3658 _joepie_
Blijft zoeken.. en zal vinden.
pi_4277532
quote:
Op woensdag 22 mei 2002 12:09 schreef Jojogirl het volgende:

[..]

Donoren die langer dan een half jaar in Engeland hebben gewoond na 1986, worden volgens de nederlandse donatieregels uitgesloten ivm mogelijke risico's van CJD besmetting veroorzaakt door het eten van BSE besmet vlees. De kans is erg klein en men heeft de veilige weg gekozen op deze manier..
Happiness is like a butterfly sitting on your hand..beautiful and fragile..when it flies away..you never know whether it might return one day..
pi_4277683
Ik heb er zelf ook over zitten denken om donor te worden. Zal er nog eens even over nadenken. Wordt sowieso na de zomervakantie.
Lachen is gezond :D!
pi_4277826
Ik heb dit dus nog nooit gedaan.
Ben het al 3 jaar van plan.

Maar testen ze je bloed ook eerst ? En krijg je daar zelf ook uitslag van?
Dus wat er allemaal in zit En welke bloedgroep je hebt enzo?

What do you want to lift today? http://www.kuiphuis.nl
pi_4277871
quote:
Op woensdag 22 mei 2002 11:55 schreef Joene het volgende:
Ik ga morgen voor de 3e keer in mn leven bloedgeven !

Nee, ik geef geen bloed, maar zou het wel graag willen doen.
Maar ik mag het nu nog niet.
"Everybody talking to their pockets
Everybody wants a box of chocolates"
~Leonard Cohen
pi_4277996
quote:
Op woensdag 22 mei 2002 12:52 schreef Nowhere het volgende:

Tuurlijk wordt je getest ,stel je voor dat Je HIV ofzoiets zou hebben dat gaat echt niet zomaar naar een ander toe hoor
pi_4278058
Nog niet gedaan, misschien later wel. Heb A negatief, komt geloof ik niet zo vaak voor, misschien zijn ze er wel blij mee
Jammer dat je er hier in NL geen geld voor krijgt..
  woensdag 22 mei 2002 @ 13:28:42 #28
5792 wacko1976
Ape(n)staartje, met of zonder?
pi_4278224
ja, ben laatst nog geweest, voelt goed om wat voor een medemens over te hebben.
zonder moeite bereik je alleen wat de moeite niet waard is
pi_4278551
Ik vind het heel belangrijk dat er bloed beschikbaar is bij bijvoorbeeld een ongeval. Omdat ik vroeger grote kans op een ongeluk liep, ben ik bloeddonor geworden, en er zouden nog veel meer mensen donor moeten worden!!!
pi_4279213
Maar zoweinig donors
  woensdag 22 mei 2002 @ 14:41:52 #31
3658 _joepie_
Blijft zoeken.. en zal vinden.
pi_4279237
quote:
Op woensdag 22 mei 2002 12:52 schreef Nowhere het volgende:

Bloed wordt gecontroleerd op een aantal virussen en andere zaken, op deze site staat e.e.a. erover..

http://www.clb.nl/inter-clb/inter_afd08.nsf/3a2242a452c1430fc1256776004bd295/034c76442e903db2c12568b9005389ec?OpenDocument

Happiness is like a butterfly sitting on your hand..beautiful and fragile..when it flies away..you never know whether it might return one day..
pi_4279415
quote:
Op woensdag 22 mei 2002 13:16 schreef Charys het volgende:
Nog niet gedaan, misschien later wel. Heb A negatief, komt geloof ik niet zo vaak voor, misschien zijn ze er wel blij mee
Jammer dat je er hier in NL geen geld voor krijgt..
deze jongen ook A neg, dus wij kunnen al ruilen.
tijd voor een fok! bloedbank!
pi_4279466
Nee, ik geef geen bloed, omdat ik het een enorm akelig idee vind. Ik ben absoluut niet dol op naalden en buisjes.. *ril*

Ik heb wel eens gehoord van iemand die in op vakantie was en dat daar in de buurt een ernstig ongeluk gebeurde met heel veel gewonden. Toen vroegen ze dus alle vakantiegangers om bloed te geven. In zo'n geval zou ik dat dan wel doen, maar om er uit mezelf naar toe te gaan? Nee.

pi_4280985
Nu zit ik er ook wel over na te denken maar er zijn toch nog een paar vraagjes:

- Voel je je niet slapjes als je opeens een halve liter bloed mist?
- Wordt het in 1 keer afgetapt of prikken ze je meerdere keren?
- Hoelang duurt zo een "aftapsessie"?

woensdag 22 mei 2002 @ 16:33:44 #35
22259 Fogerty
slapende account
pi_4281072
Een halve liter bloed geven duurt maar een minuut of tien, maar je bent wel meer tijd kwijt, omdat je daarna nog even daar wat gaat eten omdat je je anders slap voelt.
Als je gewoon fatsoenlijk eet heb je nergens last van, alleen de dag erna zware benen bij het fietsen ofzo. Ik had zelf na de eerste keer bloed geven wel last, en ik begreep dat niet, want ik had gewoon goed gegeten. Maar later hoorde ik van iemand dat het misschien een vochttekort was, en DAAR had ik dus even niet aan gedacht, dat veel drinken ook wel slim is aangezien je een halve liter vocht kwijt bent

Ze hebben overigens mijn bloedgroep kennelijk niet zo hard nodig, als vrouw mag je 3x per jaar bloed geven, maar mijn laatste keer was alweer in november. Nog steeds geen nieuwe oproep gehad!

Hieperdepiep hoera!
pi_4281492
quote:
Op woensdag 22 mei 2002 11:58 schreef DarkElf het volgende:
Wil wel maar mag niet (
idem
A mind with a heart of it's own
  woensdag 22 mei 2002 @ 16:58:27 #37
20716 tonja
twitch.tv/tonjatekenshow
pi_4281493
ik heb het 1 keer geprobeerd, maar ik heb blijkbaar te dunne aderen. ik heb een uur gezeten, de volgende dag was mijn halve arm blauw.
t gaat gewoon niet bij mij. jammer.
►►►https://www.twitch.tv/tonjatekenshow ◄◄◄◄
  woensdag 22 mei 2002 @ 17:04:27 #38
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_4281588
Mijn moeder heeft dat een tijdje gedaan, maar kreeg na 3 keer bloedgeven bloedarmoede / 'n ijzertekort. Sindsdien gaat ze eigenlijk niet meer...
Ik wilde wel ooit, maar vond de omstandigheden waarin het bloed werd afgenomen in m'n dorp niet zo ok (was in m'n oude middelbare school, in de aula)

Ik ben trouwens ook een beetje huiverig voor naalden. Bij m'n laatste injectie liep ik te bibberen en te trillen en dat terwijl ik vroeger bijna elke week een naald in m'n arm had omdat ze m'n bloed moesten controleren.

Hoe zit dat trouwens met Pfeiffer? Kun je dat via je bloed overgeven?

Kierkegaard: Life Can Only Be Understood Backwards, But It Must Be Lived Forwards
  woensdag 22 mei 2002 @ 17:06:40 #39
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_4281611
quote:
Op woensdag 22 mei 2002 16:28 schreef the_bbk het volgende:
Nu zit ik er ook wel over na te denken maar er zijn toch nog een paar vraagjes:

- Voel je je niet slapjes als je opeens een halve liter bloed mist?

De een kan er beter tegen dan de ander. Sommigen gaan 'out', anderen blijven gewoon helder en fietsen zo weer naar huis.
Kierkegaard: Life Can Only Be Understood Backwards, But It Must Be Lived Forwards
pi_4281655
Ik zou ook wel willen maar mijn aders liggen te diep.
Is met bloedprikken telkens een gedoe om goede ader te vinden.
Ik ben nu ook van huisartsen lab overgestapt naar ziekenhuis.
in huisartsen lab dorst niemand van de zusters mij te prikken.
  woensdag 22 mei 2002 @ 18:20:12 #41
3305 Phat Lip
Heeft geen dikke lip.
pi_4282522
quote:
Op woensdag 22 mei 2002 12:05 schreef Joene het volgende:

[..]

Bloed is zeldzaam!!

heh, grapjuhh ..tuurlijk heb ik wel wat over voor de medemens ..Probleem is alleen dat ik niet eens weet wat voor een bloedgroep ik heb en dat ik em nogal schijt voor naalden.
pi_4283245
Ja, ik ben bloeddonor. Maand geleden voor het laatst bloed gegeven.
Meestal de volgende dag een beetje duf en inderdaad zware benen maar dat trekt snel bij
Tof! Ik ben net op tijd voor de gnoes!
Let's plant a tree
pi_4283293
Ik heb net nog bloed gegeven (30 min geleden)
lekker gratis koffie en koek.
ik ga altijd met wat vrienden, houden we een wedstrijdje:
HB gehalte, Bloeddruk en Tijd donatie. alleen op het laatste gewonnen vandaag.
pi_4283389
maandje geleden voor de eerste keer. in 10 minuten over, nergens last van gehad.

nog maar even reclame maken voor de goede zaak: (bloedbank Leiden-Den Haag)
http://www.sanquinbblh.nl/
ook online brochure aanvragen voor meer info.

pi_4292241
straks dus , om een of andere reden ben ik vrij zenuwachtig
pi_4299210
Heb bloedgegeven Viel erg mee, ging vrij vlot.

Blijkbaar heb ik nog steeds last van hoge bloeddruk 100 *onder* , 170 boven

Is dus iets om wel degelijk rekening mee te gaan houden en op regelmatige basis te gaan laten controlleren aangezien het een familie kwaal is

pi_4299849
quote:
Op donderdag 23 mei 2002 20:50 schreef Joene het volgende:
Heb bloedgegeven Viel erg mee, ging vrij vlot.

Blijkbaar heb ik nog steeds last van hoge bloeddruk 100 *onder* , 170 boven

Is dus iets om wel degelijk rekening mee te gaan houden en op regelmatige basis te gaan laten controlleren aangezien het een familie kwaal is

misschien had je ook hoge bloeddruk omdat je zo zenuwachtig was? daar heb ik het maar op gegooid bij mezelf
pi_4299919
quote:
Op donderdag 23 mei 2002 21:34 schreef bruut het volgende:

[..]

misschien had je ook hoge bloeddruk omdat je zo zenuwachtig was? daar heb ik het maar op gegooid bij mezelf

Zou kunnen , maar mn moeder en opa en mn tante hebben ook allemaal hoge bloeddruk dus kans dat het familie kwaal is is zeer groot
pi_5364526
Ik ben net voor de medische controle geweest. Mijn ijzer, bloeddruk en hartslag waren allemaal prima in orde. Nu nog het reultaat van de bloedtest afwachten en dan kan ik over een maand bloed geven.
I don't suffer from insanity; I enjoy every minute of it!
pi_5364561
Goedzeg!!!

Ik ga half september ook weer bloedgeven !

pi_5364702
Zouden ze eigenlijk iets aan mijn bloed hebben; AB negatief?? Ik geloof dat ik van iedereen die negatief is bloed kan ontvangen, en alleen aan iemand met AB negatief kan geven. Aan de andere kant is het wel erg zeldzaam en zullen ze er weinig van op voorraad hebben mochten ze het ooit nodig hebben.
pi_5365779
ik hebn dus zo nu en dan last van blaasjes (allen op de mond) mag je dan bloed geven
x
pi_5365890
oeh getsie!!
ik zou wel willen, maar durf het echt niet!!
Heb er echt een hekel aan als ik geprikt moet worden...

Maar kvin het wel super van de mensen die het wel doen!!

pi_5367052
quote:
Op dinsdag 13 augustus 2002 13:42 schreef ChillyWilly het volgende:
Zouden ze eigenlijk iets aan mijn bloed hebben; AB negatief?? .....
AB negatief is voor zover ik weet de meest zeldzame bloedgroep.
  dinsdag 13 augustus 2002 @ 16:57:30 #55
31812 PuinzOOi
Baa Baa Black Sheep
pi_5367400
quote:
Op woensdag 22 mei 2002 12:05 schreef Joene het volgende:

[..]

Bloed is zeldzaam!!

Oh, je bent er zeker ook zo een die orgaandonateur is?!
Nee geintje, ik vind het een ontzettend goed initiatief! Ik ben eerlijk gezegd een te groot watje, ik heb het niet zo op naalden etc. M'n ma die doet het wel af en toe, die probeert me ook dan continue over te halen...

So sorry! PuinzOOi is not a good asset to the world!

"THE SECRET TO CREATIVITY IS KNOWING HOW TO HIDE YOUR SOURCES"
pi_5369724
Is daar eigenlijk een minimum leeftijd aan verbonden? Ik wil het ook heel graag, maar ik ben pas 17 en weet dus niet of het al mag
Maybe I'm no angel...
pi_5369760
Heb één keer in mijn leven bloed gegeven. Ben na het wisselen van de zak met bloed naar het controlerenbuisje bijna drie van mijn stokje gegaan. Kreeg wel veel koekjes, maar dat toch echt niet meer.
pi_5371864
Pas weer een uitnodiging gekregen
Let's plant a tree
  dinsdag 13 augustus 2002 @ 22:25:34 #59
12750 Hrun
Special Obedience
pi_5372040
zie sig.

ik ben al een keer of 30 geweest denk ik..

Anything that contributes to depopulating earth, is good.
pi_5376143
quote:
Op dinsdag 13 augustus 2002 20:04 schreef smurfje het volgende:
Is daar eigenlijk een minimum leeftijd aan verbonden? Ik wil het ook heel graag, maar ik ben pas 17 en weet dus niet of het al mag
Bij mijn bloedbank moet je 18 zijn.
http://www.sanquinbblh.nl
pi_5382567
Zou er een tekort aan donoren zijn btw?
Ik kreeg nl vorige week een oproepje voor volgende week maar de laatste keer dat ik bloed gegeven heb is nog geen 4 maanden geleden.
Normaal krijg ik pas na 6 maanden een nieuwe oproep.
Let's plant a tree
pi_5383544
quote:
Zouden ze eigenlijk iets aan mijn bloed hebben; AB negatief?? Ik geloof dat ik van iedereen die negatief is bloed kan ontvangen, en alleen aan iemand met AB negatief kan geven. Aan de andere kant is het wel erg zeldzaam en zullen ze er weinig van op voorraad hebben mochten ze het ooit nodig hebben.
Hoe zeldzamer je bloed hoe blijer ze ermee zijn als je geeft!
pi_5383655
quote:
Op woensdag 14 augustus 2002 21:49 schreef Joene het volgende:

[..]

Maar ik geloof niet dat ik zeldzaam bloed heb
Ik heb bloedgroep O + die komt toch het meest voor?
Maarja, die hebben ze dan ook weer vaker nodig

ow, was niet tegen mij

Let's plant a tree
pi_5384203
Volgens mij ben ik te licht om bloed te geven
Als je bij me weggaat, mag ik dan met je mee?
pi_5384317
quote:
Op woensdag 14 augustus 2002 22:34 schreef Perzikje het volgende:
Volgens mij ben ik te licht om bloed te geven
Te licht van gewicht? Hoeveel weeg je dan? Volgens mij moet je minstens iets van 50 kilo wegen.
Ik ben ook niet zo zwaar (54 kg) maar ik mag ook gewoon bloed geven.
Let's plant a tree
  woensdag 14 augustus 2002 @ 23:36:33 #66
14736 ABundy
I can DO it!
pi_5385306
Is er geen site waar je alles rustig na kan lezen? En waar er een bloedbank bij jou in de buurt zit ofzo? Ben zelf ook niet gek op naalden, maar ja. Je moet toch op de een of ander manier hard worden nu de dienstplicht al jaren is afgeschaft
pi_5388361
quote:
Op woensdag 14 augustus 2002 22:39 schreef Vava het volgende:

[..]

Te licht van gewicht? Hoeveel weeg je dan? Volgens mij moet je minstens iets van 50 kilo wegen.
Ik ben ook niet zo zwaar (54 kg) maar ik mag ook gewoon bloed geven.

Onder de 50 kilo..
Als je bij me weggaat, mag ik dan met je mee?
  maandag 9 december 2002 @ 18:49:43 #68
34055 DJKlungel
Grof met Pof!!!
pi_7229109
quote:
Op dinsdag 13 augustus 2002 20:04 schreef smurfje het volgende:
Nog ffies wachten en we kunnen samen geven ... ik geef alweer richting het jaar ... op mijn verjaardag meteen me ingeschreven (wat voor gedachte je allemaal krijgt int cafe ... je wilt ut niet weten )
KTMestreech / DPC_Team_Switch / DPC
  maandag 9 december 2002 @ 21:29:42 #69
39934 Feanor
doom9.nl moderator
pi_7233386
Ben net een uurtje terug van de bloedbank, de 30ste keer of zo.

Als je zelf bloed nodig hebt ben je ook blij dat iemand het gegeven heeft, dus als het kan GEEF

GEEF

People what have you done locked Him in His golden cage.
Made Him bend to your religion Him resurrected from the grave.
He is the god of nothing if that's all that you can see.
You are the god of everything He's inside you and me.
  maandag 9 december 2002 @ 21:31:36 #70
12750 Hrun
Special Obedience
pi_7233440
quote:
Op woensdag 14 augustus 2002 20:25 schreef Vava het volgende:
Zou er een tekort aan donoren zijn btw?
Ik kreeg nl vorige week een oproepje voor volgende week maar de laatste keer dat ik bloed gegeven heb is nog geen 4 maanden geleden.
Normaal krijg ik pas na 6 maanden een nieuwe oproep.
ik geeft elke 3 maanden...

vrouwen mogen 3x per jaar, mannen 4x.

pi_7276649
ik zou wel bloed willen geven....
ik ben alleen als de dood voor naalden....nouja ik doe t wel als t moet..maar dat ik t nou echt leuk vind...neh...

enne dan gaak nog int ziekenhuis werken ook....

pi_7277102
Inderdaad doen. Het is niet eng. En zelfs ik met mijn panische angst voor naalden durf dat te zeggen. Ehh, ik vind het niet erg als die naald erin zit (doet ook geen pijn) maar ik wil 'm gewoon niet zien als ie er nog niet in zit.

Hmm, 40x bloed gegeven, daarna overgegaan op plasmaferese.

Plasmaferese is in principe hetzelfde als bloed geven, alleen halen ze het witte, bijna blanke spul uit je bloed (ook een halve liter) en krijg je al het goede rode spul terug. Het plasma wordt gebruikt om medicijnen te maken voor zg. "bloeders"; mensen waarvan het bloed moeilijk stolt. Dat plasma wordt in je eigen lichaam weer aangemaakt binnen een week en je geeft ongeveer eens per maand.

*edit* Kleine aanvulling; veel bloed dat tijdens de afname "ge-int" wordt wordt ook omgezet in plasma. AB+ of AB- vak niet; dat is nogal zeldzaam.

Ehm, in totaal, met bloed geven erbij geteld, ben ik nu 100x geweest.

Goed topic; als je erover denkt om het te doen, informeer bij het Rode Kruis of een bloedbank bij je in de buurt.

beter is ook de overtreffende trap van slecht, op een bepaalde manier
pi_7277261
heb al 5 van dit soort topics gezien en iedere keer denk, "dat zou ik ook moeten doen". En iedere keer ben ik te lam om actie te ondernemen.

Nou, deze keer dus niet!

Heb net de ziekenhuis site bekeken, maar kon niets vinden. Heb ze een email gestuurd, en hopelijk krijg ik snel antwoordt. Doe ik ook eens iets goeds

(en maar hopen voor ze dat ik zeldzaam bloed heb, ik heb nl geen idee welke bloedgroep ik heb)

Als de natuur perfect was...
... zouden alle anorexialijders automatisch in vluchtelingenkampen worden geboren
pi_7277358
quote:
Op woensdag 11 december 2002 20:26 schreef Vision het volgende:
heb al 5 van dit soort topics gezien en iedere keer denk, "dat zou ik ook moeten doen". En iedere keer ben ik te lam om actie te ondernemen.

Nou, deze keer dus niet!

Heb net de ziekenhuis site bekeken, maar kon niets vinden. Heb ze een email gestuurd, en hopelijk krijg ik snel antwoordt. Doe ik ook eens iets goeds

(en maar hopen voor ze dat ik zeldzaam bloed heb, ik heb nl geen idee welke bloedgroep ik heb)

Ik heb even op YAHOO gezocht door intypen "opgeven bij bloedbank" en daar zijn veel sites te vinden, dus ook wel bij jou in de buurt. Deze plaats ik alvast. Nog iemand die mee wil helpen meerdere links te zoeken en hier te plaatsen? Misschien iets voor een FAQ?

http://www.bbnoordholland.org/page2.html
www.sanquinbblh.nl

[Dit bericht is gewijzigd door jacko op 11-12-2002 20:35]

beter is ook de overtreffende trap van slecht, op een bepaalde manier
pi_7277557
quote:
Op woensdag 11 december 2002 20:29 schreef jacko het volgende:

Ik heb even op YAHOO gezocht door intypen "opgeven bij bloedbank" en daar zijn veel sites te vinden, dus ook wel bij jou in de buurt. Deze plaats ik alvast. Nog iemand die mee wil helpen meerdere links te zoeken en hier te plaatsen? Misschien iets voor een FAQ?

http://www.bbnoordholland.org/page2.html
www.sanquinbblh.nl

bedankt voor de info. ik woon overigens in regio Noord-Limburg. zal eens even gaan zoeken op die links.

op sanquin staat iig wat.

alleen kan het blijkbaar niet bij ieder ziekenhuis?
Er staan alleen adressen van grote ziekenhuizen. Das redelijk beroerd.

[Dit bericht is gewijzigd door Vision op 11-12-2002 20:52]

... zouden alle anorexialijders automatisch in vluchtelingenkampen worden geboren
  donderdag 12 december 2002 @ 09:01:16 #76
19479 Mr.J
Train, eat, sleep. Repeat.
pi_7285998
Heb laatst bloed laten prikken.

Lekker als je het nog nooit gedaan hebt en een hekel aan naalden hebt.

Maar goed, heb alles tot nu toe overleeft, alleen moet er nog 2 keer bloed afgenomen worden, hopen dat het nu beter gaat want ik werd witjes volgens die mevrouw...

Ach, het is voor een hoger doel zullen we maar zeggen (hormoonspiegel voor en na je kuur in kaart brengen), maar zelf bloed geven?

Nah, dan ga ik echt gestrekt denk ik...

Godfather Bodybuilding topic reeks
  maandag 20 januari 2003 @ 16:09:02 #77
12750 Hrun
Special Obedience
pi_8007731
net weer geweest.

een half jaar geleden was mijn Hb-Gehalte te laag (8.2, moest 8.4 zijn) Maar de vorige keer was hij al 9.2 en nu zelfs 9.5. Dus zuurstofopname is geen probleem meer hehe.

Bloeddruk: 130/85, Hartslag 88. Maar ik had net een half uur gefiests om de bloedbank te bereiken, dus dat zal ook wel geholpen hebben.

tot zover.

maandag 20 januari 2003 @ 16:22:58 #78
24874 SZ
Tijd om te kantelen!
pi_8007977
quote:
Jazekers...

heb 5x een halve liter gegeven ... laatste keer ging ik echter bijna van mn stokkie , dus ik kap ermee. Kvind dat ik het prima gedaan heb zo

You're just jealous because the voices only talk to me...!
  maandag 20 januari 2003 @ 17:01:51 #79
38305 iemoe
~Cruising Voodoo Doll~
pi_8008717
quote:
Op woensdag 22 mei 2002 11:58 schreef DarkElf het volgende:
Wil wel maar mag niet (
waarom niet, als ik vragen mag?
- roomijs met stukjes melkchocolade is lekker!
  dinsdag 21 januari 2003 @ 00:02:10 #80
11254 honesty
lekkere neus!!!!!
pi_8018084
Ik heb me ook opgegeven voor de aanmeldprocedure, in ieder mede dankzij dit forum maar ook omdat mijn moeder afgelopen Kerst bloed nodig heeft gehad en dan kijk je toch anders tegen bloeddonors aan.
Liefde, leven , geven!!!!
  dinsdag 21 januari 2003 @ 02:40:50 #81
24184 speedfreakssj
Bryan Adams- Run to you :9~
pi_8020386
Ik heb O negatief.

Ik heb eik nog nooit bloed gegegevn maar als ik voor de jaarlijkse checkup naar d VU ga zitten ze wel 10 minuten ofzo.

Kheb erg slecht zichtbare aders die ook snel dichtklappen.

pi_8099653
Ik wil ook bloed gaan geven, maar wat doen ze als je zegt: Ik heb een vaste vriendin, maar ik kan niet 100% garanderen dat ze geen HIV heeft, omdat ze voor me een ander vriendje heeft gehad (wat nog maagd was overigens toen hij met haar kreeg) Zit ik dan meteen in een risicogroep?

En hoe zit het met anti-depressiva zoals seroxat? mag je dan bloed geven?

I'm celebrating my love for you, with a pint of beer and a new tattoo
pi_8099773
ik heb een reactie gehad van het ziekenhuis gehad na mijn mail vorige keer. Het zou doorgestuurd worden naar een andere afdeling die hierover ging. Nooit meer wat gehoord

nog maar eens mailen als ik thuis kom.

pi_8099858
quote:
Op woensdag 22 mei 2002 11:57 schreef Jojogirl het volgende:

Ik ben ook moeilijk te prikken dus ik zal het ook dan wel niet mogen
  zaterdag 25 januari 2003 @ 11:38:57 #85
32575 Lacrimosa
ZOAB Fundamentalist
pi_8099881
al 25 keer gedaan
maar het gaat wat vaker met plasmapherese
eens per drie weken
Mensen leren eerst lopen en praten... later stilzitten en hun mond houden :X
pi_8099916
quote:
Dan willen ze je maar al te graag als Plasmaferese donor. Ik heb zelf B negatief en daar zijn ze erg blij mee. De mensen daar kunnen uitleggen waarom..

Ik heb nu 12 keer volbloed gegeven en ben 4 keer plasma wezen geven. Dat plasma kost wat meer tijd, maar je hebt er fisiek minder last van. En je mag veel vaker bloed geven. En men heeft het harder nodig.

Soms zit het mee, voor de rest zit het tegen. Dat is geen pessimisme, dat is realisme.
  zaterdag 25 januari 2003 @ 11:47:40 #87
40001 fotoloog
1/250 sec. F=8
pi_8099935
quote:
Op zaterdag 25 januari 2003 11:44 schreef Miesjel het volgende:

[..]

Dan willen ze je maar al te graag als Plasmaferese donor. Ik heb zelf B negatief en daar zijn ze erg blij mee. De mensen daar kunnen uitleggen waarom..

Ik heb nu 12 keer volbloed gegeven en ben 4 keer plasma wezen geven. Dat plasma kost wat meer tijd, maar je hebt er fisiek minder last van. En je mag veel vaker bloed geven. En men heeft het harder nodig.

you`ve got mail!
Sometimes it snows in april
Sometimes I feel so bad, so bad
Sometimes I wish life was never ending,
And all good things, they say, never last
pi_12333497
Misschien lag het aan mij, maar toch maar even een waarschuwing voor degenen die met dit weer bloed gaan geven: wees heel voorzichtig! Ik dacht echt dat ik afdoende rekening had gehouden met het feit dat een halve liter vocht verliezen bij dit weer misschien ietsje harder aankomt. Dus vrijdag ('s ochtends bloed gegeven) rustig aan gedaan, veel gedronken en gegeten. Voelde me prima, dus gisteren gewoon op de fiets naar een plas hier in de buurt geweest en wat gezwommen. Mijn benen voelden wat zwaar, maar verder niets aan de hand. Dus vond ik dat ik 's avonds best weer aan de alcohol kon, het bloed geven was immers inmiddels al zo'n 30 uur geleden. Niet eens zoveel gedronken voor mijn doen, dus daar kan ik het feit dat ik in een drukke discotheek ineens tegen de vlakte ging en bleef gaan niet aan wijten. Ook niet aan te weinig eten (had wel honger, maar dat heb ik altijd na het uitgaan), ook niet aan een slaapgebrek. Het moet haast wel toch met dat bloed geven te maken hebben gehad. Ik gok toch op een vochtgebrek.

Kortom: doe extra voorzichtig, drink heel veel, eet goed!

pi_12333704
quote:
Op zondag 10 augustus 2003 12:12 schreef sheila_na_gig het volgende:
Misschien lag het aan mij, maar toch maar even een waarschuwing voor degenen die met dit weer bloed gaan geven: wees heel voorzichtig! Ik dacht echt dat ik afdoende rekening had gehouden met het feit dat een halve liter vocht verliezen bij dit weer misschien ietsje harder aankomt. Dus vrijdag ('s ochtends bloed gegeven) rustig aan gedaan, veel gedronken en gegeten. Voelde me prima, dus gisteren gewoon op de fiets naar een plas hier in de buurt geweest en wat gezwommen. Mijn benen voelden wat zwaar, maar verder niets aan de hand. Dus vond ik dat ik 's avonds best weer aan de alcohol kon, het bloed geven was immers inmiddels al zo'n 30 uur geleden. Niet eens zoveel gedronken voor mijn doen, dus daar kan ik het feit dat ik in een drukke discotheek ineens tegen de vlakte ging en bleef gaan niet aan wijten. Ook niet aan te weinig eten (had wel honger, maar dat heb ik altijd na het uitgaan), ook niet aan een slaapgebrek. Het moet haast wel toch met dat bloed geven te maken hebben gehad. Ik gok toch op een vochtgebrek.

Kortom: doe extra voorzichtig, drink heel veel, eet goed!

Had je dorst?
Het hongergevoel is een duidelijk signaal, doorgaans niet echt van belang, maar na een donatie en met dit weer toch wel, dunkt mij...
Some people say that you have to forgive and forget. I dunno; I say forget about forgiving and just accept.
pi_12333766
quote:
Op zondag 10 augustus 2003 12:26 schreef qube808 het volgende:
Had je dorst?
Het hongergevoel is een duidelijk signaal, doorgaans niet echt van belang, maar na een donatie en met dit weer toch wel, dunkt mij...
Ja, dat dunkt mij nu ook
Geen dorst nee. En het hongergevoel was inderdaad wel erg sterk, ofschoon ik toch echt niet zo heel weinig gegeten had.
Ik herinner me nu ook dat een van mijn vrienden het gisteren had over een 'hongerklop', omdat ik vanuit het niets ineens zo'n ontzettende honger kreeg en ze vertelde dat ik NU weg wilde om wat te gaan snacken, en prompt daarna tegen de vlakte ging.

Nouja, wat het ook was, we doen vandaag maar even rustig aan.

[Dit bericht is gewijzigd door sheila_na_gig op 10-08-2003 13:44]

zondag 10 augustus 2003 @ 12:47:13 #91
51983 KwikFlup
Fryslân Boppe
pi_12333979
quote:

Jazekers !! Kwikflup is ook bloeddonor. Meteen aangemeld toen ik 18 werd , dat is nu bijna 2 jaar geleden. Heb nu zo'n 4 keer bloed gegeven en wacht weer op mijn volgende oproep (kan nog wel ff duren omdat ze de "prikplaats" aan het verbouwen zijn.)
by the way... heb bloedgroep 0-pos.

Heb nog noooooit van mijn leven problemen gehad met bloedprikken, geen flauwtes gehad enzo, en dat terwijl ik al tig keer geprikt moest worden. Het afnemen varieert bij mij van 8 tot 12 minuten (heb het bijgehouden) en ik vind het altijd wel gezellig.

* Roept iedereen op om bloeddonor te worden ! *

HULDE ! aan de mensen die vreselijk bang zijn voor naalden en TOCH donor zijn !

Somewhere down the line, I'm sure we'll meet... again
pi_12334085
*meldt* Ik geef ook bloed.
Vind het helemaal niet vervelend om te doen, geen naalden of bloedangst ofzo. Achteraf ook vrijwel geen last van (behalve dan dat ik wel eens behoefte heb aan een middagdutje daarna).

Hulde trouwens aan de koffiemevrouw , die me laatst zo goed heeft verzorgd. Werd volgestouwd met lekkere koekjes en ze bleef maar appelsap aanvoeren (of zag ik gewoon een beetje wit? ).

zondag 10 augustus 2003 @ 14:33:33 #93
38929 TrenTs
_O_ Jimi Hendrix _O_
pi_12335561
En is d'r geen risico dat ze een vieze naald in je arm schuiven?
Overwhelmed as one would be, placed in my position
Such a heavy burden now to be the one
Born to bear and read to all
The details of our ending
pi_12335701
quote:
Op zondag 10 augustus 2003 14:33 schreef TrenTs het volgende:
En is d'r geen risico dat ze een vieze naald in je arm schuiven?
Nee tuurlijk nie
Leven is liefde,
Liefde is leven,
Leef in liefde,
Laat liefde leven!
  zondag 10 augustus 2003 @ 14:44:54 #95
38929 TrenTs
_O_ Jimi Hendrix _O_
pi_12335763
quote:
Op zondag 10 augustus 2003 14:40 schreef Debs het volgende:

[..]

Nee tuurlijk nie

Fijn zo want ik denk er ook al een tijdje actief aan.
Aan de andere kant... er zijn mensen die besmet bloed krijgen dus zo waterdicht is de controle ook weer niet.
pi_12335786
quote:
Op zondag 10 augustus 2003 14:44 schreef TrenTs het volgende:

[..]

Fijn zo want ik denk er ook al een tijdje actief aan.
Aan de andere kant... er zijn mensen die besmet bloed krijgen dus zo waterdicht is de controle ook weer niet.

Vroeger ging er heel wat fout ja, maar tegenwoordig valt dat toch best wel mee???
Leven is liefde,
Liefde is leven,
Leef in liefde,
Laat liefde leven!
  zondag 10 augustus 2003 @ 14:47:37 #97
38929 TrenTs
_O_ Jimi Hendrix _O_
pi_12335805
quote:
Op zondag 10 augustus 2003 14:46 schreef Debs het volgende:

[..]

Vroeger ging er heel wat fout ja, maar tegenwoordig valt dat toch best wel mee???

Dat weet ik dus niet vandaar mijn vraag.
Ik ben hippie genoeg om te gaan helpen maar als ik daar uitkom en strontziek word moet ik toch nog eventjes gaan nadenken.
pi_12336024
quote:
Op zondag 10 augustus 2003 14:47 schreef TrenTs het volgende:

[..]

Dat weet ik dus niet vandaar mijn vraag.
Ik ben hippie genoeg om te gaan helpen maar als ik daar uitkom en strontziek word moet ik toch nog eventjes gaan nadenken.

Ja maar als er wat fout gaat is dat meestal als mensen bloed krijgen niet als je bloed geeft, vroeger voordat ze afwisten van de bloedgoepen kregen mensen heel vaak een verkeerde bloedgroep.
Gelukkig weten ze nu wel hoe dat allemaal in elkaar zit
Leven is liefde,
Liefde is leven,
Leef in liefde,
Laat liefde leven!
  zondag 10 augustus 2003 @ 15:49:14 #99
38929 TrenTs
_O_ Jimi Hendrix _O_
pi_12336869
quote:
Op zondag 10 augustus 2003 15:00 schreef Debs het volgende:

[..]

Ja maar als er wat fout gaat is dat meestal als mensen bloed krijgen niet als je bloed geeft, vroeger voordat ze afwisten van de bloedgoepen kregen mensen heel vaak een verkeerde bloedgroep.
Gelukkig weten ze nu wel hoe dat allemaal in elkaar zit

Ik ga denk ik eens informeren.. ik zie dat wel zitten.

[Dit bericht is gewijzigd door TrenTs op 10-08-2003 15:57]

pi_12337597
Ik geef ook bloed. Jammer dat ik geen enorm zeldzame bloedgroep heb. Ik hou alleen niet zo van dat gezeur dat je eerst iets moet eten en daarna weer wat drinken, en vervolgens rustig omhoog moet komen. Maar goed, standaardprocedure en gratis koekjes zijn ook wel o.k.
pi_12337633
quote:
Op maandag 20 januari 2003 16:09 schreef Hrun het volgende:
een half jaar geleden was mijn Hb-Gehalte te laag (8.2, moest 8.4 zijn) Maar de vorige keer was hij al 9.2 en nu zelfs 9.5. Dus zuurstofopname is geen probleem meer hehe.
Dat heb ik ook een aantal keren gehad. Ik heb toen veel liga's met ijzer gegeten, om het weer omhoog te halen en dat lukte. Heb jij er nog iets bijzonders voor gedaan?
  zondag 10 augustus 2003 @ 17:18:19 #102
38929 TrenTs
_O_ Jimi Hendrix _O_
pi_12338181
quote:
Op zondag 10 augustus 2003 16:40 schreef Pauline het volgende:
Ik geef ook bloed. Jammer dat ik geen enorm zeldzame bloedgroep heb.
Wees blij, voor je het weet word je aanbeden en worden er allerlei standbeelden opgericht.

[Dit bericht is gewijzigd door TrenTs op 10-08-2003 17:23]

pi_12338373
quote:
Op zondag 10 augustus 2003 17:18 schreef TrenTs het volgende:

[..]

Wees blij, voor je het weet word je aanbeden en worden er allerlei standbeelden opgericht.

Dat verwacht ik eigenlijk sowieso wel op de korte termijn
  zondag 10 augustus 2003 @ 17:51:36 #104
38929 TrenTs
_O_ Jimi Hendrix _O_
pi_12338627
quote:
Op zondag 10 augustus 2003 17:32 schreef Pauline het volgende:

[..]

Dat verwacht ik eigenlijk sowieso wel op de korte termijn

Oh ben jij er zo eentje.
  FOK!fossiel zondag 10 augustus 2003 @ 18:50:20 #105
1455 Keroppi
kool kikker
pi_12339502
Hoe zijn de koekjes-faciliteiten bij de vestiging Utrecht eigenlijk?

Nee ik denk er wel serieus aan om het te gaan doen. Goh eerst al donor geworden, nu ook nog bloeddonor.

Chick on a mission
pi_12350972
quote:
Op maandag 20 januari 2003 16:09 schreef Hrun het volgende:

een half jaar geleden was mijn Hb-Gehalte te laag (8.2, moest 8.4 zijn)

Dat vind ik echt niet laag hoor, ik had een poosje geleden een HB van 5,1. Toen was ik gewoon al helemaal op als ik 1 trap op had gelopen.
Leven is liefde,
Liefde is leven,
Leef in liefde,
Laat liefde leven!
pi_12354068
quote:
Op maandag 11 augustus 2003 10:18 schreef Debs het volgende:
Dat vind ik echt niet laag hoor, ik had een poosje geleden een HB van 5,1. Toen was ik gewoon al helemaal op als ik 1 trap op had gelopen.
Dus wel begrijpelijk dat je in zo'n geval geen bloed mag geven.
Voor vrouwen ligt de grens trouwens lager, die moeten een HB hebben van 7,8. Ik zit meestal net op of onder die grens, maar vorige week ineens 8,3
  maandag 11 augustus 2003 @ 22:12:14 #108
12750 Hrun
Special Obedience
pi_12366354
quote:
Op zondag 10 augustus 2003 16:41 schreef Pauline het volgende:

[..]

Dat heb ik ook een aantal keren gehad. Ik heb toen veel liga's met ijzer gegeten, om het weer omhoog te halen en dat lukte. Heb jij er nog iets bijzonders voor gedaan?

eerst wel, bloedworst eten in de weken voor ik weer moest, maar de laatste keer helemaal niets, maar toen was het tegen de 10.0 aan.. dus misschien kwam het door de winter, of heb ik een tijde verkeerd gesport ofzo.
  maandag 11 augustus 2003 @ 22:13:13 #109
12750 Hrun
Special Obedience
pi_12366387
ow, ik kwam er de vorige keer ook achter dat mannen maximaal 5x per jaar mogen geven... en dat ze mij daar ook voor ingepland hadden.
  maandag 11 augustus 2003 @ 22:33:09 #110
20553 Elegy
Les armes du temps
pi_12366998
Week of drie geleden voor het eerst. Gelukkig hadden ze de Flair om te lezen

Alleen had ik nogal weinig gegeten (was 's ochtends) en het was de eerste keer. Viel bijna flauw, maar gelukkig net niet. De volgende keer ga ik 's avonds, heb ik meer gegeten enzo.

Was alleen een beetje laat (nog net binnen de drie weken na ontvangst kaart) dus ik kreeg onlangs weer een nieuw verzoek.

"L'homme naît sans dents, sans cheveux et sans illusions, et il meurt le même, sans cheveux, sans dents et sans illusions" - Alexandre Dumas
pi_12653394
eergisteren werd ik opgebeld van het rode kruis (die regelt het bloedgeven hier in belgie), of ik bloed wou komen geven.
er was blijkbaar een tekort van O rhesus+.
gisteren dus geweest bij de ophaling hier in het naburige dorp.
na een halfuurtje was het klaar.
ik kreeg er nog een suske en wiske bij ook

het was overigens 2 jaar geleden dat ik nog bloed gegeven had,
goed dat ze het telefoontje gedaan hebben !

pi_12655865
Hier in België heb ik nog geen gratis koekjes gekregen, maar wel gratis een drankje achteraf èn een tafel vol cadeautjes waaruit je mag kiezen. Ik ga bloed geven in het universitair ziekenhuis, waar ze ook altijd heel tevreden zijn om mij te zien met mijn B+bloed - daar nemen ze namelijk extra veel van
pi_12674280
heb al 80+ x bloed gegeven, ben tegenwoordig ook bloedplaatjesdonor, tbv leukemiepatienten, en sta ingescheven bij europdonor als beenmergdonor...fijn dat ik wat voor mijn medemens kan betekenen...
waar in de ontwikkeling van aap tot mens is de politie blijven steken.........?
pi_25031505
Even schopje. Ik heb gisteren voor de 4e keer in mijn leven bloed gegeven. Nu is het zo dat ik mezelf vandaag met tussenpozen erg zwak en slap voel. Hard fietsen is er niet bij en af en toe sta ik werkelijk te trillen op mijn benen. Ik heb wel een paar dagen carnaval gevierd dus mijn fysieke staat was niet helemaal optimaal maar zo heb ik het nog nooit meegemaakt..

Heeft iemand anders zich de dag na het bloedgeven ook wel eens zo zwak en slap gevoeld? Ik lijk wel een oud opaatje..
pi_25035074
Ga binnenkort voor de 10e keer.

Nooit last gehad van duidelingen na afloop (rustig nog ff wat eten en drinken) of de dag erna. Maar vaak zelfs een flinke wandeling de volgende dag.

Maar intensief sporten op dezelfde dag zou misschien wel tot problemen leiden.
pi_25037636
quote:
Op donderdag 10 februari 2005 23:45 schreef nozem het volgende:
Even schopje. Ik heb gisteren voor de 4e keer in mijn leven bloed gegeven. Nu is het zo dat ik mezelf vandaag met tussenpozen erg zwak en slap voel. Hard fietsen is er niet bij en af en toe sta ik werkelijk te trillen op mijn benen. Ik heb wel een paar dagen carnaval gevierd dus mijn fysieke staat was niet helemaal optimaal maar zo heb ik het nog nooit meegemaakt..

Heeft iemand anders zich de dag na het bloedgeven ook wel eens zo zwak en slap gevoeld? Ik lijk wel een oud opaatje..
Ja hoor, dat ken ik wel een beetje. Maar dan alleen bij het volbloed geven. Het klopt wel met wat je zegt, door het carnaval vieren is je lichaam waarschijnlijk niet al te fit meer. Het bloedgeven zal het allemaal niet beter maken. Probeer goed te eten (groene groenten, of noten) dat zal het sneller doen overgaan.
Soms zit het mee, voor de rest zit het tegen. Dat is geen pessimisme, dat is realisme.
  vrijdag 11 februari 2005 @ 12:09:44 #117
94046 PM-girl
Is geen haartje betoeterd...
pi_25037927
Heb nu geloof ik 10 keer gegeven, kreeg de laatste keer een speldje namelijk. Mijn Hb-gehalte is meestal net op t randje, maar ze testen t altijd 2 keer, meestal is de tweede keer namelijk hoger!
Ik krijg altijd zo'n rood sponsachtig ding, waar je mee kunt knijpen ter bevordering van de bloedsomloop. Maar mijn bloed ging de laatste keer zo snel dat ik er niet meer in mocht knijpen.
Vind het ook wel een prettig idee dat ik elke keer word nagekeken.
...maar weI in de aap gelogeerd :P
*
Ik stuur al sinds oktober 2006 PM's, word ik dan nu PM-woman?
Laat maar: PMS-girl it is.....
pi_25039783
Ondertussen ben ik Plasma donor geworden. Dit kan alleen bij de gorter bloedbanken, en duurt ook veel langer (ongeveer een uurtje) Je bloed wordt gefilterd en je krijgt je rode bloedcellen terug, en het plasma houden ze. Dit hebben ze hard nodig, en je mag ook vaker gaan (om de 4 weken)
pi_25039998
quote:
Op vrijdag 11 februari 2005 13:57 schreef BazP het volgende:
Ondertussen ben ik Plasma donor geworden. Dit kan alleen bij de gorter bloedbanken, en duurt ook veel langer (ongeveer een uurtje) Je bloed wordt gefilterd en je krijgt je rode bloedcellen terug, en het plasma houden ze. Dit hebben ze hard nodig, en je mag ook vaker gaan (om de 4 weken)
En het mag allemaal veel vaker. Ook als je bijvoorbeeld op vakantie bent geweest naar Azie mag je wel plasma geven. Dit in tegenstelling tot volbloed. Dan moet je 6 maanden wachten geloof ik.
  FOK!fossiel vrijdag 11 februari 2005 @ 15:49:55 #120
1455 Keroppi
kool kikker
pi_25041663
quote:
Op zondag 10 augustus 2003 18:50 schreef Keroppi het volgende:
Hoe zijn de koekjes-faciliteiten bij de vestiging Utrecht eigenlijk?

Nee ik denk er wel serieus aan om het te gaan doen. Goh eerst al donor geworden, nu ook nog bloeddonor.
En ondertussen ben ik al een jaar bloeddonor. Het bevalt me hardstikke goed, en om mijn eigen vraag te beantwoorden, de 'koekjes-faciliteiten' op de bloedbank op de Uithof zijn geweldig. Thee/sap/soep/broodjes, het is allemaal aanwezig.

En ik ga altijd met een vriendin, dus het is nog eens gezellig ook!
Chick on a mission
  vrijdag 11 februari 2005 @ 18:45:30 #121
11923 I.R.Baboon
Schaterlachend langs ravijnen.
pi_25044481
Misschien moet ik ook maar eens bloed gaan geven, om te compenseren voor het feit dat ik geen goede doelen steun, geen straatkanten koop, niet op een sociale partij stem, geen donorcodicil heb en geen allochtoon ben.
Het gaat slecht, verder gaat het goed.
pi_25049916
Ah, gisteren voor de eerste keer bloed gegeven. Was ook gelijk de laatste keer!

Ik daarheen, had voor de zekerheid al iemand meegenomen zodat ik niet met de auto terug hoefde te rijden. Formuliertje ingevuld, ijzergehalte getest, bloeddruk opgemeten, hartslag gemeten. Allemaal ok, alhoewel bloeddruk niet heel hoog was. Genoeg gegeten, genoeg gedronken, dus ik mocht! Ik op die stoel....wilden ze links prikken, bleek niet te kunnen, te dunne aderen voor die dikke naald. Ok, andere stoel, dan maar rechts prikken. Ging in één keer goed, moest ook in zo'n rood sponsding knijpen om het wat sneller te laten stromen. Ging allemaal prima, had nergens last van. Zit lekker in een boekje te lezen. En opeens.....PAF....weg was ik.....
Kan me nog herinneren dat het zwart werd voor m'n ogen en ik tegen de prikmevrouw die toevallig naast me stond zei dat ik me niet zo lekker voelde. En daarna deed ik m'n ogen open, en toen stonden er twee prikmevrouwen bij me.... De één stond de naald uit m'n arm te trekken en pleisters te plakken, en de ander stond met een koude doek over m'n gezicht te wrijven... Was ik dus zomaar opeens flauwgevallen! En ik was nog niet eens halverwege....

Voelde me flink beroerd, was kotsmisselijk, en was te slap om ook maar één vinger te bewegen. Heeft flink lang geduurd voor ik weer beetje tot leven kwam... Volgens de prikmevrouwen kwam het doordat ik waarschijnlijk te gespannen was...geloof er niets van, want ik zat prima daar. Ik had het gevoel dat m'n bloeddruk te laag was geworden. Toch maar even opgemeten...bleek ik bloeddruk van 80/50 te hebben....na een kwartier! Oeps.... Dokter schrok ook wel beetje, en zei direct dat ik nog maar even half uurtje moest blijven liggen... Later nog soepje en zouthoutthee gedronken, en na 3 kwartier kon ik weer enigszins op m'n benen staan. Bloeddruk was toen 90/60..nog erg laag, maar ik mocht gelukkig naar huis.

Dit was dus mijn eerste keer bloedgeven....en ook gelijk de laatste keer...Jammer, want doe het graag, maar ik houd het voorlopig maar even bij m'n donorcodicil.....
the opposite of love
is not hate
but fear
pi_25050006
quote:
Op zaterdag 25 januari 2003 11:12 schreef nozem het volgende:
Yeps! Dat mag!
the opposite of love
is not hate
but fear
pi_25050024
eh....ging bijna goed....
Maar bedoelde te zeggen dat je ook bloed mag geven als je seroxat slikt....
the opposite of love
is not hate
but fear
pi_25071565
Na het lezen van dit topic heb ik de knoop doorgehakt. Ik twijfelde al een tijdje of ik bloeddonor zou worden. Maandje terug heb ik mijn donorcodicil nog laten veranderen en donor geworden. Dit vooral omdat ik een implantaat heb dat na overlijden verwijdert moet worden. Als ik dan toch onder het mes moet, mogen ze mijn organen ook meteen wel verwijderen als ze die nodig hebben.

Ik werk in de gezondheidszorg, dus weet hoe het daar allemaal gaat. In de afgelopen maanden waren hier in de omgeving veel ongelukken, vooral door gladheid en macht over het stuur verliezen in een bocht. Meer dan de helft van deze mensen werd in kritieke toestand naar het ziekenhuis gebracht met meerdere letsels. Ja, dan schrik je toch wel.
Als mij hetzelfde zou overkomen en ik zou bloed nodig hebben, dan ben ik de mensen die het bloed afstaan erg dankbaar en daarom heb ik besloten om bloeddonor te worden.

Ik wacht de informatie af. Ben benieuwd hoe mijn omgeving erop reageert. Ik hoop dat een vriendin van mij ook donor wil worden, dan kunnen we samen gaan.
pi_25086256
quote:
Op zondag 13 februari 2005 13:31 schreef AnnekeM het volgende:
Na het lezen van dit topic heb ik de knoop doorgehakt. Ik twijfelde al een tijdje of ik bloeddonor zou worden. Maandje terug heb ik mijn donorcodicil nog laten veranderen en donor geworden. Dit vooral omdat ik een implantaat heb dat na overlijden verwijdert moet worden. Als ik dan toch onder het mes moet, mogen ze mijn organen ook meteen wel verwijderen als ze die nodig hebben.

Ik werk in de gezondheidszorg, dus weet hoe het daar allemaal gaat. In de afgelopen maanden waren hier in de omgeving veel ongelukken, vooral door gladheid en macht over het stuur verliezen in een bocht. Meer dan de helft van deze mensen werd in kritieke toestand naar het ziekenhuis gebracht met meerdere letsels. Ja, dan schrik je toch wel.
Als mij hetzelfde zou overkomen en ik zou bloed nodig hebben, dan ben ik de mensen die het bloed afstaan erg dankbaar en daarom heb ik besloten om bloeddonor te worden.

Ik wacht de informatie af. Ben benieuwd hoe mijn omgeving erop reageert. Ik hoop dat een vriendin van mij ook donor wil worden, dan kunnen we samen gaan.
Ik hoop dat je nog bloed mag geven als je zelf in de gezondheidszorg werkt, een vriendin van me werkt als arts op de eerste hulp en zij mag in ieder geval niet meer geven vanwege een verhoogd risico op bijv. bloedcontact en prikincidenten..

Ze zijn erg streng, het is een wonder dat ik steeds door de keuring kom.
pi_25087905
quote:
Op maandag 14 februari 2005 14:54 schreef nozem het volgende:

[..]

Ik hoop dat je nog bloed mag geven als je zelf in de gezondheidszorg werkt, een vriendin van me werkt als arts op de eerste hulp en zij mag in ieder geval niet meer geven vanwege een verhoogd risico op bijv. bloedcontact en prikincidenten..

Ja, dat mag. Alleen wordt het bloed dan alleen voor testen gebruikt en niet meer voor transfusies.
pi_25088642
quote:
Op vrijdag 11 februari 2005 13:57 schreef BazP het volgende:
Bij mij duurt het iedere keer weer precies 33 minuten. Met iedere keer weer dezelfde opmerking: "Je bent een snelle, sneller kán eigenlijk niet.
Maar een uurtje ? Dat lijkt me wel érg lang hoor ... volgens mij is 40 minuten al vrij lang.
Of bedoel je een uurtje in totaal, inclusief vooronderzoekje enzo?
pi_25088930
quote:
Op vrijdag 11 februari 2005 14:08 schreef Miesjel het volgende:

[..]

En het mag allemaal veel vaker. Ook als je bijvoorbeeld op vakantie bent geweest naar Azie mag je wel plasma geven. Dit in tegenstelling tot volbloed. Dan moet je 6 maanden wachten geloof ik.
Hmmm dat komt niet in de formulieren terug... wel Groot-Brittannië.

Ga binnenkort naar Azie en moet morgen bloed geven... ff de boel checken dus
pi_25089070
quote:
Op maandag 14 februari 2005 18:56 schreef Fastcruiser het volgende:

[..]

Hmmm dat komt niet in de formulieren terug... wel Groot-Brittannië.

Ga binnenkort naar Azie en moet morgen bloed geven... ff de boel checken dus
Er wordt specifiek naar Groot-Britannië gevraag i.v.m. BSE / Kreutzfeld-Jacob
Daarnaast wordt ook gevraagd of je de afgelopen 3 jaar (geloof ik) nog buiten Europa bent geweest, en laat Azië daar nou onder vallen

Voor California kreeg ik 4 wkn uitstel
pi_25089297
quote:
Op maandag 14 februari 2005 19:05 schreef Serinde het volgende:

[..]

Er wordt specifiek naar Groot-Britannië gevraag i.v.m. BSE / Kreutzfeld-Jacob
Daarnaast wordt ook gevraagd of je de afgelopen 3 jaar (geloof ik) nog buiten Europa bent geweest, en laat Azië daar nou onder vallen

Voor California kreeg ik 4 wkn uitstel
Dat klopt. Azie is een gebied waar je als volbloed donor de eerste 6(?) maanden geen donatie mag geven. Plasma mag wel, mijn huisgenoot is denk ik net een maand terug en heeft ook vandaag plasma gedoneert.
pi_25090269
quote:
Op vrijdag 11 februari 2005 14:08 schreef Miesjel het volgende:

[..]

Is niet helemaal waar, ik ben ook in Azie geweest, en het gaat er volgens mij voornamelijk om of je malariapillen hebt geslikt en/of je in een gebied bent geweest waar het gevaar op malaria besmetting bestaat. Ten minste, dat is waar ze bij mij naar vroegen!
the opposite of love
is not hate
but fear
pi_25091215
Als je twijfelt of je bloed of plasma mag geven, gewoon bellen met de bloedbank.

Plasma geven mag ook nadat je in malaria gebied bent geweest en aan de malariapillen hebt gezeten. Malaria schijnt niet in je plasma te komen is mij verteld.
pi_25095922
quote:
Op maandag 14 februari 2005 19:05 schreef Serinde het volgende:
[..]

Ach ik laat er m'n vakantie niet voor schieten , dan maar een keertje bloeden overslaan.
pi_25097294
quote:
Op maandag 14 februari 2005 14:54 schreef nozem het volgende:

Goed dat je dat zegt, heb ik niet aan gedacht. Ik zal het in ieder geval vragen/zeggen tijdens het intake-gesprek.
Ik denk dat het wel zou kunnen. Vooral op de SEH is het risico op prikincidenten en bloedcontact veel hoger.

Ik zal eens zien of ze ècht bloeddonoren nodig hebben en ik vandaag al informatie in de bus heb (zondag aangemeld)
  FOK!fossiel dinsdag 15 februari 2005 @ 12:26:39 #136
1455 Keroppi
kool kikker
pi_25098668
Maar niet iedereen 'mag' plasmadonor worden, ik heb zelf O- en die willen ze liever gewoon als volboed ipv plasma (ik ben gewild! )

Ik mag woensdag weer, lekker gevulde koeken snaaien
Chick on a mission
  dinsdag 15 februari 2005 @ 15:34:56 #137
25888 Ooze
Porno-acteur
pi_25101317
Ik werk bij de bloedbank in Eindhoven en moet zeggen: Lekkere koekjes!!! In de koffiepauze neem ik er ook veel van Ik werk wel daar, maar geven doe ik niet. Ben namelijk bang voor die naalden en ik val vaker flauw dan je denkt.

O + en A + worden heel veel gevraagd, omdat dit meeste gebruikt worden, maar O - en A - ook. Die kunnen ze gewoon overal voor gebruiken, maar die komen dus weinig voor. Verder duurt het bloedgeven vaak een uurtje, met onderzoeken vooraf. Plasma-aferese meer dan een uur. Geld krijg je er niet voor, maar eten en drinken wel, en jaarlijks een presentjes.
Stand behind the yellow line or I will kill you!
pi_25101480
quote:
Op donderdag 10 februari 2005 23:45 schreef nozem het volgende:
Ik fiets elke dag 10km naar mijn werk, normaal doe ik daar 40 minuten over maar de dag nadat ik bloed heb gegeven kost het me zo 10 minuten meer. En er gaat rustig een week overheen voor ik het weer in de normale tijd doe. Dus ja, klinkt bekend
pi_25101506
Ik heb nooit bloed gegeven, maar wel bijna een jaar lang elke week bloedplasma gegeven.

/edit Ik werd er overigens wel telkens voor betaald. 30 DM (=15 euro) per keer.
.: Let epsilon be smaller than zero :.
pi_25108999
quote:
Op dinsdag 15 februari 2005 15:49 schreef MizzEnroe het volgende:
Ik heb nooit bloed gegeven, maar wel bijna een jaar lang elke week bloedplasma gegeven.

Er is mij uitgelegd dat ze dat hier niet willen doen omdat ze bang zijn dat mensen niet meer eerlijk zijn in de vragenlijst. Zodat je niet meer zeker weet wat je binnenkrijgt.
pi_25109069
quote:
Op woensdag 16 februari 2005 09:24 schreef Miesjel het volgende:

[..]

Er is mij uitgelegd dat ze dat hier niet willen doen omdat ze bang zijn dat mensen niet meer eerlijk zijn in de vragenlijst. Zodat je niet meer zeker weet wat je binnenkrijgt.
Ik gaf plasma in Duitsland. In Nederland word je er nooit voor betaald.

In welk opzicht weten ze niet wat ze binnen krijgen, eigenlijk? Het bloed en het plasma wordt toch zeer zeker zorgvuldig onderzocht?
pi_25109130
quote:
Op dinsdag 15 februari 2005 15:49 schreef MizzEnroe het volgende:

Vreemd, ik kreeg pas te horen dat er minimaal 2 weken tussen de afnames moet zitten.
Ik ga meestal eens per maand of per 6 weken.
pi_25109413
quote:
Op woensdag 16 februari 2005 09:39 schreef Liejannuh het volgende:

[..]

Vreemd, ik kreeg pas te horen dat er minimaal 2 weken tussen de afnames moet zitten.
Ik ga meestal eens per maand of per 6 weken.
Mij werd verteld dat ik ook 2 keer in de week kon gaan.
pi_25109453
Ik kreeg overigens wel mijn bloed terug. Het plasma werd eruit gefilterd en de rest kwam weer in mijn bloedbaan terecht. Ik weet niet of dat in NL anders is?
pi_25109467
quote:
Op woensdag 16 februari 2005 10:08 schreef MizzEnroe het volgende:
Ik kreeg overigens wel mijn bloed terug. Het plasma werd eruit gefilterd en de rest kwam weer in mijn bloedbaan terecht. Ik weet niet of dat in NL anders is?
Zo gaat dat hier ook idd.

Maar vaag dat je in Duitsland kennelijk 2 keer per week kunt gaan en dat Sanquin eens per 2 weken aanhoudt.
pi_25109786
Heel erg vaag ja.

Op zich vond ik het wel fijn, want ik kon het geld toen goed gebruiken.

Verder had ik er geen last van. Een buurvrouw vond me altijd erg bleek uitzien, maar dat was niet raar. Ik kwam niet in de zon.
pi_25109799
staat wel al tijden op mijn to do lijstje...bloed geven. voel me nu weer heel egoistisch
  FOK!fossiel woensdag 16 februari 2005 @ 13:47:52 #148
1455 Keroppi
kool kikker
pi_25112783
Ik ben net weer geweest, voel me een klein beetje licht in mijn hoofd, normaal nooit last van eigenlijk. Maar goed, nu even een beetje "patsen" met mijn verbandje om m'n arm
Chick on a mission
pi_25123430
quote:
Op woensdag 16 februari 2005 10:36 schreef lucienne2 het volgende:
staat wel al tijden op mijn to do lijstje...bloed geven. voel me nu weer heel egoistisch
Gewoon een keertje doen, makkelijker is om iemand te zoeken met het zelfde schuldbesef en met z'n tweeen gaan.
pi_25130186
quote:
Op donderdag 17 februari 2005 10:25 schreef Miesjel het volgende:
Gewoon een keertje doen, makkelijker is om iemand te zoeken met het zelfde schuldbesef en met z'n tweeen gaan.
Ik heb vandaag een brief gekregen van Sanquin over mijn aanmelding als bloeddonor. "bedankt voor uw aanmelding". Verder staat in die brief dat ik binnenkort een oproep zal krijgen voor de eerste keuring.
Wat ik mis bij deze brief zijn informatieboekjes
De brief (1 a4tje) werd ook met een stempel van 98 cent gepost. Zouden ze het vergeten zijn, of zijn er geen informatieboekjes? Ik heb geen idee hoe het allemaal gaat. Mag ik eerst rustig thuis doorlezen hoe het mij daar allemaal afgaat als donor
pi_25130248
quote:
Op maandag 14 februari 2005 18:39 schreef Serinde het volgende:

[..]

Bij mij duurt het iedere keer weer precies 33 minuten. Met iedere keer weer dezelfde opmerking: "Je bent een snelle, sneller kán eigenlijk niet.
Maar een uurtje ? Dat lijkt me wel érg lang hoor ... volgens mij is 40 minuten al vrij lang.
Of bedoel je een uurtje in totaal, inclusief vooronderzoekje enzo?
Tja, dat is wel inclusief voor bereiden e.d. maar niet inclusief wachttijd! Ik heb sinds ik plasma geef al elke keer een Extra (slime) cyclus moeten doen. Terwijl anderen gewoon klaar zijn in 3 cycli...
trouwens als je bloedplaatjes geeft duurt het nog langer.
pi_25145838
quote:
Op maandag 14 februari 2005 20:58 schreef Ponne het volgende:

[..]

Is niet helemaal waar, ik ben ook in Azie geweest, en het gaat er volgens mij voornamelijk om of je malariapillen hebt geslikt en/of je in een gebied bent geweest waar het gevaar op malaria besmetting bestaat. Ten minste, dat is waar ze bij mij naar vroegen!
Klopt

Heb het laten checken. Ga naar een gebied zonder malaria (scheelde bij de Filippijnen per eiland) dus het gaf geen problemen met de geef-frequentie.
pi_25146943
ik zou ook wel bloed willen geven, maar mag het niet...
pi_25147004
Nu ik dit topic steeds bovenaan zie staan realiseer ik me dat mijn laatste keer alweer in augustus is geweest. Blijkbaar is er aan mijn bloedgroep (A+) in mijn regio bepaald geen tekort
pi_25149721
quote:
Op donderdag 17 februari 2005 18:42 schreef AnnekeM het volgende:

[..]

Ik heb vandaag een brief gekregen van Sanquin over mijn aanmelding als bloeddonor. "bedankt voor uw aanmelding". Verder staat in die brief dat ik binnenkort een oproep zal krijgen voor de eerste keuring.
Wat ik mis bij deze brief zijn informatieboekjes
De brief (1 a4tje) werd ook met een stempel van 98 cent gepost. Zouden ze het vergeten zijn, of zijn er geen informatieboekjes? Ik heb geen idee hoe het allemaal gaat. Mag ik eerst rustig thuis doorlezen hoe het mij daar allemaal afgaat als donor
Volgens mij staat het meeste ook wel op internet. De eerste keer hoef je geen bloed te geven, althans niet veel. Je krijgt een medische keuring en er worden een paar buisjes bloed afgenomen. Daarna wordt je pas opgeroepen voor het echte werk.
pi_25149732
quote:
Op vrijdag 18 februari 2005 16:50 schreef Hanneke1983 het volgende:
ik zou ook wel bloed willen geven, maar mag het niet...
Waarom niet?
pi_25151407
quote:
Op vrijdag 18 februari 2005 19:40 schreef Miesjel het volgende:

[..]

Waarom niet?
Door mijn gezondheid
pi_25868928
quote:
Op vrijdag 18 februari 2005 16:55 schreef thaleia het volgende:
Nu ik dit topic steeds bovenaan zie staan realiseer ik me dat mijn laatste keer alweer in augustus is geweest. Blijkbaar is er aan mijn bloedgroep (A+) in mijn regio bepaald geen tekort
Ik word steeds in maart en augustus opgeroepen, dus maar 2x per jaar terwijl je als vrouw toch echt 3x mag. Nouja, ik vind het wel best. Ik zag een oproep hangen voor plasmadonoren in de bloedgroepen A en AB maar weet niet of ik dat wil: je wordt dan vaker opgeroepen en het duurt langer. Wel minder last na afloop, want je krijgt je bloed weer terug, maar goed, ik heb eigenlijk sowieso nooit last na afname. Heb wel erge honger nu, dus ik eet nog maar effe wat voor ik ga slapen.

Ben toch altijd weer blij als ik mag geven, ben 1x geweigerd vanwege te laag HB, maar de afgelopen twee jaar was steeds alles prima. Handige bijkomstigheid, die medische check-up, en ook het feit dat ze je bloed controleren op allerlei enge ziektes. Ik neem aan dat dat alles bij plasmadonoren hetzelfde gaat?
pi_25878522
Hmmmnou, ik merk het altijd toch wel behoorlijk als ik bloed heb gegeven. Een vriendin van me gaat direct na het bloedgeven jazzballetten en heeft dan alleen een beetje last van duizeligheid bij de draaiingen. Die kan ook gewoon rustig fanatiek gaan zwemmen of hardlopen daarna. Andere vrienden die bloed geven hebben ook nooit last. Ik daarentegen....heb inmiddels al wel geleerd dat ik echt een dag of drie moet wachten met sporten of alcohol drinken...en heel goed eten van tevoren en daarna, en veel drinken etc etc. En dan nog! Heb vandaag al de hele dag enorm zware benen en ga dus steeds zitten als ik even tien minuten heb gestaan. En een onophoudelijke vreselijke honger (die ik dus ook maar steeds fanatiek stil ) En vanochtend pas nadat de wekker zes minuten lang was afgegaan wakker geworden, terwijl dat normaal binnen zes seconden (mijn wekker produceert een geluid dat door merg en been gaat) gebeurt.

Misschien komt het doordat ik een stuk kleiner en lichter ben dan die anderen: ik dacht dat die gewichtsgrens onzin was omdat ik weliswaar maar net boven die grens zit, maar toch echt een stuk minder mager dan vriendinnen die ook bloed geven, maar toevallig een stuk langer zijn. Ik dacht: zij zijn veel magerder, zij zouden eerder problemen moeten krijgen dan ik. Maar door hun lengte hebben ze natuurlijk toch meer kilo's lichaamsgewicht en misschien is dat toch ook een factor die meespeelt.

Ben namelijk wel kerngezond, dus daar kan het niet aan liggen dat ik van dat bloedgeven toch altijd best wat naweeen heb. Misschien toch overstappen op plasmadonatie, kost wel meer tijd maar je krijgt je bloed terug
pi_25880637
Ik merk het eigenlijk alleen bij sporten, ben wat sneller buiten adem dan normaal. Ook is mn hartslag wat hoger.

Maar op zich is dat ook wel logisch, je mist gewoon een hoop rode bloedlichaampjes. Ik heb eens in "Bloedverwant" gelezen dat het bloedvolume wel weer snel op peil is, maar dat het wel een paar weken duurt totdat je al je rode bloedlichaampjes weer hebt....

Bij een plasma donatie heb je hier volgens mij minder last van, maar ik vind het niet zo'n prettig idee dat je bloed eerst door een machine gaat en je het dan weer terugkrijgt
Whatever
pi_25891816
Ik ben vandaag voor de 1e keuring naar de bloedbank geweest. Het stelde eigenlijk heel weinig voor, alleen gaan ze héél nauwkeurig alle regeltjes na.
Ik kwam binnen, eerst melden en ID laten zien. Kreeg toen een papier mee dat ik in moest vullen. "je mag ook iets te drinken halen hoor!" zei ze nog na. (ik dacht al "oh, daar beginnen ze al met eten en drinken zoals ik op FOK! al gelezen heb ) Het hoefde van mij nog niet. Formulier ingevuld en toen ik het "blok" dichtklapte kwam er iemand naar me toe "ben je klaar?".. "ja hoor".. "oke, loop maar mee"... Ik kreeg eerst uitleg wat er allemaal ging gebeuren die ochtend. Allereerste kreeg ik een duimprikje en dat druppeltje bloed hadden ze nodig om het HB gehalte te meten. Die was vandaag 8.7 en ik mocht mocht door met de verdere onderzoeken. Als het HB gehalte te laag was, mocht ik geen buisjes bloed voor onderzoek afstaan. Bloeddruk gemeten (tot 200 oppompen terwijl je een jonge meid voor je hebt zitten met bloeddruk van 130/90 ) en pols tellen. Allemaal netjes.. Daarna nog de hele vragenlijst bijlangs. Wilde ze het antwoord ook nog eens mondeling horen terwijl ik alles al ingevuld had. Ik heb kort geleden nog een bronchoscopie gehad en dat is weer een "kijkoperatie" Ging ze even in het boek bij welke scopies er maatregelen genomen worden. Bij 3 scopies waaronder een kno-scopie en plotseling kwam me te boven dat ik die in okt ook nog gehad heb. Echt een kwestie van 1 minuut en ik mag een jaar geen bloed geven Dat betekent dat ik pas in okt. mag geven nadat mijn bloed weer gecontroleerd is *zucht. Die regeltjes ook.. Ergens heb ik geen zin meer, maar heb besloten toch door te zetten.
Daarna kwam er een heel verhaal hoe het geven van bloed in zijn werk gaat. Ze vroeg niet eens of ik bloed of plasma wilde gaan geven. Daar ben ik op een gegeven moment zelf maar over begonnen omdat ik liever plasma geef. Puur vanwege een aandoening die ik heb waardoor mijn lichaam in een goede conditie moet blijven. Dat het ca. 6 weken duurt voordat mijn rode bloedcellen weer volledig aangevuld zijn, duurt mij iets te lang. Plasma daartegen is veel sneller weer aangevuld. Ik ben ook volledig tegen Hepatitis A & B ingeënt en dat willen ze dan ook gebruiken.
Mijn aderen werden nog gecontroleerd omdat je dikke aders moet hebben voor het geven van plasma i.v.m terruggave bloedcellen.
En als laatste nog 5 buisjes bloed afgeven. Ik mocht meteen al naar de grote zaal waar het bloed afgenomen wordt met al die luxe grote stoelen. Er waren nog 3 andere mensen aan het geven. Toch apart om te zien dat ik daar straks ook echt ga liggen. Voor die 5 buisjes bloed mocht ik ook plaatsnemen in de 4e stoel naast de andere 3.. Ohw ik ga nog nix geven hoor "nee, maar je mag al wel even in de stoel gaan liggen, dan neem ik meteen even 5 buisjes bloed af".. Heel relax allemaal. Praatje maken en ze legde alles heel nauwkeurig uit alsof er nog nooit bloed bij mij geprikt is. Wel grappig om aan te horen omdat ik zelf als verpleegkundige werk.
Na die 5 buisjes bloed mocht ik nog even blijven liggen (ik val niet flauw hoor van 5 buisjes bloed ) Je leest dus dat ze echt alle tijd nemen. Ze vroeg of ik ook nog iets wilde eten of drinken *zucht*.. Euh ja, doe maar een kopje thee.. Toen mocht ik meelopen naar voren en kon ik gewoon van alles krijgen.. Kopje thee is voor vandaag wel genoeg. In principe was ik klaar, maar ze wilden graag dat ik nog even bleef omdat ik na het geven van plasma (of bloed) verplicht ben om nog even te blijven. Op tafel lag een grote schaal met koekjes en een schaal met broodjes.. Soep kon je er ook krijgen..
Nog wat foldertjes gelezen en toen maar weer naar huis gegaan.
Het half jaar wachten valt me een beetje tegen. Ik heb NU besloten om het te doen, dus wil het ook NU doen voor ik weer van gedachten verander.. Afwachten maar weer..
In okt. wordt ik opgeroepen.

Oh ja, wat ik vergeten ben te vragen is of de naald voor Plasmaferese groter is dan die van bloedafname. Ik dacht het wel, maar hoeveel groter is hij dan? In vergelijking met een bloed-prik-naald?? Wie kan mij dat vertellen?

[ Bericht 0% gewijzigd door AnnekeM op 31-03-2005 22:09:25 ]
pi_25893186
He, wat irritant dat je niet mocht geven Anneke!
Maar afijn, de regels zijn er vast niet voor niets.

Ik heb overigens geen idee of de naald groter is voor het plasma geven. Ik vind m niet heel erg eng dik ofzo. Voglens mij is het grootste verschil dat je aan een enorm apparaat hangt.
pi_25894974
Ja, jammer Anneke, ik vond het die ene keer dat ik niet mocht (vanwege te laag HB) ook echt klote. Voelde me afgewezen Kom je verdorie helemaal door de stromende regen daar naartoe gefietst om iets goeds te doen voor de mensheid, willen ze je niet Maar goed, heel begrijpelijk natuurlijk, veiligheid voor alles, zowel voor jou als donor als voor degene die het donorbloed ontvangt.
  vrijdag 1 april 2005 @ 08:39:05 #164
94046 PM-girl
pi_25898887
ik ben opgeroepen voor donderdag as. vond het al gek dat het zo lang duurde, tekort aan bloed maar ik kreeg maar geen oproep.
*
pi_25898949
AnnekeM? Heb je meteen een afspraak gemaakt voor de eerste keer bloadplasma? Wij proberen het eens in de maand te doen, maar door omstandigheden is het vaak eens in de 6 weken. Wel dapper trouwens om meteen te beginnen met plasma.
pi_25899524
quote:
Op donderdag 31 maart 2005 21:53 schreef AnnekeM het volgende:
Oh ja, wat ik vergeten ben te vragen is of de naald voor Plasmaferese groter is dan die van bloedafname. Ik dacht het wel, maar hoeveel groter is hij dan? In vergelijking met een bloed-prik-naald?? Wie kan mij dat vertellen?
Voor plasmaferese was die bij mij veel dikker. Ik denk zeker twee keer zo dik.
pi_25905937
Ik baal nog steeds, maar daar is niks aan te doen. Tis wel gek dat je graag wilt helpen maar je niet mag.
Bedankt voor de reacties dat de naald dikker is. Toch wel eng dus. Ik kijk sowieso al de andere kant op als ze bloedprikken. Van de naald die ze gebruiken bij bloedprikken merk ik weinig van (het voelt alleen wat vervelend aan), maar ik ben dus wel benieuwd hoe zo'n dikkere naald aanvoelt. Lijkt me niks.

Miesjel: nee, ik heb nog geen afspraak gemaakt omdat ik nog een half jaar moet wachten. Ze roepen mij tegen die tijd op om een afspraak te maken.
Wow, elke maand Weet niet of ik dat ook ga redden.
Is het trouwens niet vervelend dat je ader net weer genezen is van die dikke naald, dat je weer geprikt wordt? Hoe is jouw ervaring verder?
Ik las ook dat je een grotere blauwe plek kunt krijgen van plasmaferese vanwege de antistollingsmiddelen die ze toedienen. Hoe heb jij dit ervaren?

Thaleia: Balen jah dat je HB gehalte te laag was. Ben je helemaal voorbereid en mag je niet. Bah!

In de kantine van de bloedbank zag ik van die brons, zilver en gouden spulletjes in een lijst. Er stonden stickertjes bij van 5x 10x 20x e.d... Eerst kleine pennetjes en daarna een grote druppel.. Wat houdt dit precies in? Ik neem aan dat je dat kunt "verdienen". Geldt dat ook voor plasma geven?
pi_25906044
quote:
Op vrijdag 1 april 2005 14:06 schreef AnnekeM het volgende:
Thaleia: Balen jah dat je HB gehalte te laag was. Ben je helemaal voorbereid en mag je niet. Bah!
Dat is alweer drie jaar geleden hoor, dus ik ben er al wel weer overheen Maar kon me dus wel voorstellen hoe je je voelde.

Die speldjes zijn voor als je 5x, 10x enz. hebt gedoneerd. Die van 5x heb ik een jaar geleden in ontvangst mogen nemen (geen idee waar ik het ding heb, is ergens in een la verdwenen denk ik, maar goed, toch een leuk gebaar van ze), en aangezien ze me steeds maar 2x per jaar oproepen kan het nog wel even duren voor ik de volgende krijg
  vrijdag 1 april 2005 @ 15:22:26 #169
94217 pseudovlaming
tandarts in spé
pi_25907788
Zoo wat een rompslomp allemaal zeg, wat ik hier lees..
Bij ons op de universiteit zijn vier keer per jaar massale bloedinzamelacties van het Rode Kruis, de zogenaamde 'Bloedserieus-dagen'. Staan dr allemaal ligstoelen enzo. Je krijgt een formulier met vragen om te kijken of je geschikt bent (heb je ziekte A gehad, heb je ziekte B gehad, etc.), daarna een bloeddrukmeting en daarna kon ik meteen beginnen met tappen. Al met al heeft het niet langer dan een kwartier geduurd..
It's nice to be important, but it's more important to be nice.
http://www.kuleuven.be
pi_25911178
quote:
Op vrijdag 1 april 2005 14:06 schreef AnnekeM het volgende:
Miesjel: nee, ik heb nog geen afspraak gemaakt omdat ik nog een half jaar moet wachten. Ze roepen mij tegen die tijd op om een afspraak te maken.
Wow, elke maand Weet niet of ik dat ook ga redden.
Is het trouwens niet vervelend dat je ader net weer genezen is van die dikke naald, dat je weer geprikt wordt? Hoe is jouw ervaring verder?
Ik las ook dat je een grotere blauwe plek kunt krijgen van plasmaferese vanwege de antistollingsmiddelen die ze toedienen. Hoe heb jij dit ervaren?
Die ader geneest gelukkig heel erg snel. Ik heb een keer gehad dat ie nog wat nabloede, maar niet dat het er uit spoot. Die antistollingsmiddelen heb ik nooit gemerkt. Daar krijg je ook zo weinig van. Maar het schijnt dat je er overgevoelig voor kunt zijn. Daar zijn ze wel snel genoeg achter.

trouwens, die dikkere naald... ik weet het niet hoor. Je hebt een bloed geef/ bloed terug krijg. Waarom zou die naald dikker moeten zijn. Volgens mij is ie dat ook niet. En zeker niet twee keer zo dik.
pi_25948239
Ik heb ook jarenlang bloed geven, 4x per jaar in Utrecht, omdat ik vind, dat als je goed gezond bent, je dat over kan hebben voor medemensen in nood.
Helaas mag ik geen bloed meer geven, terwijll ik nog kerngezond ben (ben nooit ziek, hooguit eens een verkoudheidje). Ergens in de jaren 90 werd besloten, dat homo's geen bloed meer mogen geven ivm het risico op HIV besmetting (AIDS), terwijl ik al jaren een monogame relatie heb en samenwoon met de liefste man van de wereld.
Hetero's die elk weekend een andere scharrel hebben, kunnen wel gewoon bloed geven (wordt dan ook wel getest hoor), maar het is niet helemaal eerlijk.
  zondag 3 april 2005 @ 09:42:11 #172
12913 GreatWhiteSilence
Bite me! (Not you, Annicka!)
pi_25948533
quote:
Op donderdag 31 maart 2005 21:53 schreef AnnekeM het volgende:
Jammer dat ik dit topic nu pas zie, ik heb de dag nadat je deze vraag stelde nog plasma gegeven. Ik had kunnen vragen of ze twee naalden naast elkaar hielden ofzo...

Maar ik heb nooit wat gemerkt van een grotere naald voor de plasmaferese. Maar ook ik kijk dan ook nooit als ik aangeprikt wordt.

Ook al is de naald groter, het is eerder het idee, denk ik. Ik heb er nooit veel meer last van gehad dan van de volbloedafnamenaald. Maar ik blijf het niet leuk vinden om aangeprikt te worden...
Man, unlike the animals, has never learned that the sole purpose of life is to enjoy it. (Samuel Butler)
pi_25970690
quote:
Op vrijdag 1 april 2005 17:52 schreef Miesjel het volgende:

[..]

Die ader geneest gelukkig heel erg snel. Ik heb een keer gehad dat ie nog wat nabloede, maar niet dat het er uit spoot. Die antistollingsmiddelen heb ik nooit gemerkt. Daar krijg je ook zo weinig van. Maar het schijnt dat je er overgevoelig voor kunt zijn. Daar zijn ze wel snel genoeg achter.

trouwens, die dikkere naald... ik weet het niet hoor. Je hebt een bloed geef/ bloed terug krijg. Waarom zou die naald dikker moeten zijn. Volgens mij is ie dat ook niet. En zeker niet twee keer zo dik.
Bedoel jij dat je twee naalden in je armen kreeg? Bij mij was het er altijd maar 1. En bij mij was die naald echt dikker. Beduidend dikker.
  dinsdag 5 april 2005 @ 16:17:43 #174
54837 nixxx
NIET broer van TD
pi_26000915
net geweest weer, Hb 10.0 druk 130/80 en in ongeveer 15-20 minuten klaar. Elseviertje erbij..prima hoor. moest alleen wel af en toe in zo'n stressbal knijpen om hem op gang te houden, ging niet helemaal vanzelf.
ik ben niet gek.. ik ben volstrekt niet gek, ik ben helemaal niet gek... ik ben een nagemaakte gek
gooi alles weg neem een besluit, doe als het moet alles opnieuw
pi_26001165
Ik mag ook niet geven omdat ik zelf bloed heb ontvangen. Toch jammer, want ik denk dat er veel meer mensen zijn als ik die het belang er pas van in gaan zien als ze er zelf mee te maken krijgen. Ik heb er eerlijk gezegd eerder gewoon nooit over nagedacht en nu mag het niet meer
Mochten de regels nogmaals veranderd worden dat ook mensen die ooit bloed hebben ontvangen ook weer bloed mogen geven, dan sta ik vooraan bij het aanmelden.
pi_26003630
Ik wilde eigenlijk wel eerder geven, maar had er niet echt een reden voor.. Niemand in mijn familie doet het en daarom kon ik het niet goed onder woorden brengen.
Maar toen er hier in de omgeving in 3 weken tijd 4 grote ongelukken zijn gebeurd waarbij een paar bekenden zijn overleden heb ik de knoop doorgehakt. Ik vond het best moeilijk om het aan mijn ouders te vertellen, maar ze vinden het wel best. De ene kant van mijn familie vind het maar niks. Bang voor ziekten e.d.. En de andere kant van de familie vind het heel knap. Daar ben ik wel blij om. Als iedereen zou zeggen dat ik "gek" ben, dan had ik het misschien niet gedaan.

Dr.Marten: toch jammer dat je niet mag geven als je zelf bloed hebt ontvangen. Je zou je bloed toch zeer goed kunnen onderzoeken? Of zijn ze bang dat er op langer termijn iets gebeurd?

GreatWhiteSilence: dat is een goeie. Als ik over een half jaar plasma ga geven, zal ik ook eens vragen of ze die 2 naalden eens naast elkaar willen leggen zodat ik het verschil kan zien. Ik heb ook nog nooit bloed gegeven, dus geen idee hoe groot en dik die naald is.

Je krijgt toch geen 2 naalden Ik neem aan dat je gewoon 1 naald krijgt waarbij eerst je bloed wordt afgenomen, gefilterd in het apparaat en daarna weer teruggegeven. Niet gelijkmatig, maar eerst afname, filteren en daarna teruggave.. Ik begreep dat dit proces steeds herhaalt wordt totdat er genoeg plasma is.
Dat lijkt mij de meest logische manier. Kan iemand mij vertellen of ik gelijk heb?
  dinsdag 5 april 2005 @ 18:12:26 #177
54837 nixxx
NIET broer van TD
pi_26003710
Volgens mij krijg je er wel twee bij plasma. . Hey, maar goed dat je het gaat doen, ziektes kun je echt niet krijgen, alle naalden etc zijn wegwerpspul. je kan dus nooit in contact komen met bloed van iemand anders. Het enige dat mogelijk kan gebeuren is dat het wondje van de naald wat ontsteekt, maar ja, dat gevaar heb je ook als je je in je vingers snijdt of zoiets.
ik ben niet gek.. ik ben volstrekt niet gek, ik ben helemaal niet gek... ik ben een nagemaakte gek
  dinsdag 5 april 2005 @ 18:24:32 #178
1348 Liejannuh
MCCCXLVIII
pi_26003977
Je krijgt echt maar 1 naald bij Plasma doneren. Zal ik eens wat foto's nemen van de naald enzo als ik weer ga doneren??
En Anneke, je hebt gelijk, zo gaat het idd.
pi_26003988
quote:
Op dinsdag 5 april 2005 18:08 schreef AnnekeM het volgende:I
Dr.Marten: toch jammer dat je niet mag geven als je zelf bloed hebt ontvangen. Je zou je bloed toch zeer goed kunnen onderzoeken? Of zijn ze bang dat er op langer termijn iets gebeurd?
Eerst gold dat je het eerste jaar geen bloed meer mocht geven, nu mag je helemaal geen bloed meer geven als je zelf bloed hebt gekregen. Dit doen ze omdat ze nog steeds niet weten hoe ziektes als Creutzveld-Jacob zich ontwikkelen op langere termijn en ze willen ieder risico uitvlakken.
  dinsdag 5 april 2005 @ 18:29:52 #180
67528 Loena-tik-
Nachtzustertje
pi_26004100
quote:
Op vrijdag 1 april 2005 09:25 schreef MizzEnroe het volgende:

[..]

Voor plasmaferese was die bij mij veel dikker. Ik denk zeker twee keer zo dik.
Misschien was hij voor jouw gevoel twee keer zo dik , maar de naald voor plasmaferese is exact even dik als de volbloed-naald.
Het is niet jouw taak mij aardig te vinden, dat is mijn taak.
Hyves!
pi_26004513
quote:
Op dinsdag 5 april 2005 18:24 schreef Liejannuh het volgende:
Je krijgt echt maar 1 naald bij Plasma doneren. Zal ik eens wat foto's nemen van de naald enzo als ik weer ga doneren??
En Anneke, je hebt gelijk, zo gaat het idd.
Ja, lijkt foto lijkt me leuk!

Nog een vraagje: hoe gaat het bloed eigenlijk weer terug de bloedbaan in? Vacuüm? Maar waar zit dat dan? Niet in het lichaam iig
Ook omdat Loenatik zegt dat de naalden exact hetzelfde zijn. Dun naaldje dan om het bloed weer terug te sturen.

Ja, dat is toch wel balen DrMarten. Maar er zijn meerdere ziekten die pas later uit kunnen breiden. Ik mag dus ook niet geven omdat ik maar 1min een kno-endoscoop in mijn neus heb gehad. Kan toevallig net weer een endoscoop zijn geweest die niet goed gereinigd is en Hepatitis breekt pas later uit.
Wel vreemd dat een 20min bronchoscopie weer geen probleem is Daar kwam juist bloed vrij bij het nemen van hapjes en bij de kno-endoscoop niet.. Nou ja

Oh jah, even reageren op iemand die denkt dat zij niet mag geven vanwege aandoeningen en gebruik van medicijnen. Ik ben zelf astmatisch en gebruik daar ook vele medicijnen voor. Dit is geen probleem. Het is alleen belangrijk dat je je goed voelt als je gaat geven. Dus als ik mij niet 100% voel, ga ik ook geen plasma geven.
Ga gewoon naar een bloedbank bij je in de omgeving. Daar kunnen ze je alles vertellen wat wel en niet mag. Je bloed zal eerst goed onderzocht worden op alles wat maar goed moet zijn om te mogen geven. Als daar geen afwijking in zit, is het in principe geen probleem.
Je zou er net als ik ervoor kunnen kiezen om plasma te gaan geven. Dit is minder belastend voor je lichaam dan volbloed geven. Ik zei ook dat ik het te lang vind duren dat het 6 weken duurt voor mijn bloedcellen weer aangevult zijn. Voor mijn aandoening is het belangrijk dat ik mijn weerstand goed op peil houd. Toen zeiden zij ook dat ik in dat geval beter plasma kan gaan geven.
Ik ben ook volledig ingeënt tegen Hepatitis A & B. Deze antistoffen kunnen ze erg goed gebruiken.
  dinsdag 5 april 2005 @ 19:16:42 #182
67528 Loena-tik-
Nachtzustertje
pi_26005184
quote:
Op dinsdag 5 april 2005 18:47 schreef AnnekeM het volgende:

[..]

Nog een vraagje: hoe gaat het bloed eigenlijk weer terug de bloedbaan in? Vacuüm? Maar waar zit dat dan? Niet in het lichaam iig
Doet het apparaat voor je.
quote:
Ook omdat Loenatik zegt dat de naalden exact hetzelfde zijn. Dun naaldje dan om het bloed weer terug te sturen.
Hoezo zou hij dikker moeten wezen dan? Je rode cellen worden verdund met citraat dus je krijgt het ongeveer dezelfde dikte weer terug...
quote:
Ja, dat is toch wel balen DrMarten. Maar er zijn meerdere ziekten die pas later uit kunnen breiden. Ik mag dus ook niet geven omdat ik maar 1min een kno-endoscoop in mijn neus heb gehad. Kan toevallig net weer een endoscoop zijn geweest die niet goed gereinigd is en Hepatitis breekt pas later uit.
Wel vreemd dat een 20min bronchoscopie weer geen probleem is Daar kwam juist bloed vrij bij het nemen van hapjes en bij de kno-endoscoop niet.. Nou ja
Ligt eraan of er een starre of flexibele scoop gebruikt is. Is een hele nieuwe regel, dus ik weet het even niet meer precies hoe het zat, maar volgens mij mogen die starre scopieën niet omdat deze gesteriliseerd worden(daar zou dus iets mee mis kunnen gaan) en flexibele scopen zijn disposable.
Hyves!
pi_26425553
Ik zou vandaag (hatjoe) eigenlijk moeten... Maar (kuch) ik verzet mijn afspraak m...(kuch roggel) maar een weekje of wat.
pi_26921474
Nog mensen bloed of plasma gegeven?

Ik vind het wachten nu wel erg vervelend.. Mag pas in okt. gaan geven, maar misschien lukt het in sept. al
  vrijdag 13 mei 2005 @ 12:01:11 #185
20553 Elegy
Les armes du temps
pi_26971715
Ik heb mijn oproepkaartje ook weer binnengekregen. Ga er volgende week maar weer langs met twee vrienden, waarvan de ene net is goedgekeurd.
Nu mijn ouders nog overtuigen, maar die willen ook wel
"L'homme naît sans dents, sans cheveux et sans illusions, et il meurt le même, sans cheveux, sans dents et sans illusions" - Alexandre Dumas
pi_26973041
quote:
Op woensdag 16 februari 2005 09:32 schreef MizzEnroe het volgende:
Ik gaf plasma in Duitsland. In Nederland word je er nooit voor betaald.
In Oostenrijk heb ik posters op de metrostations zien hangen, geloof dat je daar tien of twintig euro kreeg per keer.
pi_26973185
Ik heb O +, is een hele goede om bloed te geven, lastiger om te krijgen.
Ik wil het wel doen maar word je er heel moe van? Krijg je bloedarmoede?
Mijn moeder wel die is er jaren geleden mee gestopt.

Ik ben ook al donor
  vrijdag 13 mei 2005 @ 13:13:11 #188
54837 nixxx
NIET broer van TD
pi_26973717
quote:
Op vrijdag 13 mei 2005 12:53 schreef MaRySe het volgende:
Ik ben ook al donor
hehehehe jij hebt bloed
ik kan niet voor iedereen spreken, de effecten zijn voor iedereen natuurlijk anders. Ik heb er weinig last van dat ik dat bloed kwijt ben. Ik heb de laatste keer twee dagen na een donatie nog 1,5 uur gesquasht en voelde me niet moeier dan anders.. Ik denk dat de enige manier is om het een keer te proberen?

Wat ik wel onaangenaam vind is het gevoel van die naald die zo in je arm zit, de eerste keer voelde ik dat niet zo, maar was het eruit halen een beetje pijnlijk. De laatse (2de) keer zat ie gewoon wat raar en liep het ook niet zo snel, maar was het eruit halen geen probleem.
pi_26990024
Ik ben 4 maanden te jong en in mijn omgeving kan ik nergens bloed geven
  zaterdag 14 mei 2005 @ 09:39:59 #190
94046 PM-girl
pi_26998600
quote:
Op vrijdag 13 mei 2005 12:53 schreef MaRySe het volgende:

Ik ben ook al donor
ik dacht dat o heel veel voorkwam? (over + - weet ik het niet)?
Ik heb zelf B+ en dat zou minder vaak voorkomen?
(heb ik me laten vertellen)
*
  † In Memoriam † zaterdag 14 mei 2005 @ 10:30:29 #191
37843 lady-wrb
kortaf
pi_26999693
quote:
Op zaterdag 14 mei 2005 09:39 schreef PM-girl het volgende:

[..]

ik dacht dat o heel veel voorkwam? (over + - weet ik het niet)?
Ik heb zelf B+ en dat zou minder vaak voorkomen?
(heb ik me laten vertellen)
O komt hel veel voor jaar, en kan aan elke bloedgroep geven dus is goed als donor lijkt me Alleen kan O alleen van O ontvangen dus voor mensen met O is het lastiger.
Bijv. AB is er heel weinig maar die kan dacht ik wel van allemaal ontvangen maar aan niet zo veel geven.
pi_26999919
quote:
krijg je er geld voor?
Bij TNO wel. Maar dat zijn amper bedragen om over naar huis te schrijven.
Tegenwoordig moet je Dr. Ir. zijn om een beetje correct Nederlands te kunnen neerpleuren.
Abusing semicolons since 1987.
pi_27000074
quote:
Op zaterdag 14 mei 2005 11:18 schreef rekenwonder het volgende:

[..]

Bij TNO wel. Maar dat zijn amper bedragen om over naar huis te schrijven.
Daar werkt mijn vader. Even informeren bij hem
  zaterdag 14 mei 2005 @ 11:41:16 #195
82525 Little_Angel
Labiel kudtwijf.
pi_27000353
Nee, ik geef geen bloed. Ik kan er al niet tegen als ze wat bloed moeten afnemen... Dus ik zie mezelf niet zo 1-2-3 vrijwillig bloed afgeven.
Don’t touch the girl,
she will cut your hands off,
and call it an accident.
pi_27228030
Alle info over bloed en donor worden zie http://www.sanquin.nl.

Ik heb trouwens O negatief. dat kan iedereen ontvangen met een andere bloedgroep maar ik zelf heb perse O neg nodig.

Handig om te onthouden Type-O-Negative
Welcome to the real world!
  zondag 22 mei 2005 @ 16:17:39 #197
20553 Elegy
Les armes du temps
pi_27246773
Afgelopen woensdag weer met z'n drieën (ik en twee vrienden) bloed gegeven, ik was de snelste met 7 minuut en 36 seconden

ph34r my 1337 d0n0r sk!lz!
pi_27247823
ik heb al 5 keer gegeven, en de laatste keer kreeg ik dus een heel stoer speldje!!
nu ben ik echt de kickste...
pi_27251255
quote:
Op zondag 22 mei 2005 16:17 schreef Elegy het volgende:
Afgelopen woensdag weer met z'n drieën (ik en twee vrienden) bloed gegeven, ik was de snelste met 7 minuut en 36 seconden

ph34r my 1337 d0n0r sk!lz!
Sjonge, wat een snelheid!!! Is dat wel goed voor je lichaam?
Wat is trouwens de gemiddelde snelheid? ca. Half uurtje toch?
pi_27251277
quote:
Op zondag 22 mei 2005 16:54 schreef doraantje het volgende:
ik heb al 5 keer gegeven, en de laatste keer kreeg ik dus een heel stoer speldje!!
nu ben ik echt de kickste...
Op naar het volgende speldje
  zondag 22 mei 2005 @ 21:28:37 #201
54837 nixxx
NIET broer van TD
pi_27256045
quote:
Op zondag 22 mei 2005 19:03 schreef AnnekeM het volgende:

[..]

Volgens mij iets van 10-20 minuten.. mijn vorige keer begon ie telkens te piepen dat het te langzaam ging.. maar toen lag ik er ook geen 30 minuten.. (volbloed donatie)
  maandag 23 mei 2005 @ 01:21:34 #202
20553 Elegy
Les armes du temps
pi_27263102
quote:

[..]

Ja, verbaasde mij ook wel een beetje. Maar de anderen hadden rond de 8 en 9 minuten, us het viel wel mee.

Ik had niet eens een knijpdingetje nodig deze keer. Zal wel komen omdat ik met rechts gaf en links wil nog wel eens lastig zijn (maar geen idee waarom).
pi_27269333
over het bloedgeven zelf doe ik ook niet al te lang, minder dan 10 minuten iig.
ik zit meestal rond de 60 ml/minuut, en dan zit je dus met net iets meer dan 8 minuten op de 500 ml.
(altijd leuk, stiekem meekijken met je prestaties op dat apparaat)
het is alleen altijd zo dat je zo lang moet wachten tot je getest wordt, en dan weer wachten tot je eindelijk kan geven..maarja, je moet er iets voor over hebben
quote:
Op zondag 22 mei 2005 19:04 schreef AnnekeM het volgende:

[..]

Op naar het volgende speldje
bij 10 keer ofzo? of is de stap nu gelijk naar de 25 keer..?
en krijg je weer een speldje? ik wil nu wat anders!
  maandag 23 mei 2005 @ 11:53:01 #204
20553 Elegy
Les armes du temps
pi_27269624
quote:
Op maandag 23 mei 2005 11:44 schreef doraantje het volgende:
over het bloedgeven zelf doe ik ook niet al te lang, minder dan 10 minuten iig.
ik zit meestal rond de 60 ml/minuut, en dan zit je dus met net iets meer dan 8 minuten op de 500 ml.
(altijd leuk, stiekem meekijken met je prestaties op dat apparaat)
het is alleen altijd zo dat je zo lang moet wachten tot je getest wordt, en dan weer wachten tot je eindelijk kan geven..maarja, je moet er iets voor over hebben
[..]

bij 10 keer ofzo? of is de stap nu gelijk naar de 25 keer..?
en krijg je weer een speldje? ik wil nu wat anders!
Na 5x brons, 10x zilver, 15x goud en daarna 20, 30, 40 dacht ik. Worden die speldjes steeds groter
  maandag 23 mei 2005 @ 18:53:30 #205
62419 CherryLips
chocoholic
pi_27283592
Ik ben te schijterig. Ik heb er zo vaak aan gedacht om het te doen, maar ik ga geheid tegen de vlakte. Ik heb gehoord dat die naald nogal groot is, en verhalen van een vriendin van me die ook bloed geeft en doodleuk vertelt over hoe er eens misgeprikt was en alles onder het bloed zat.
Ook het verhaal een paar blz terug van iemand die uit t niets van z'n stokje ging schept niet echt veel vertrouwen bij mij.
Ik vind 't gewoon doodeng!
Tap tap tap
  maandag 23 mei 2005 @ 18:59:51 #206
54837 nixxx
NIET broer van TD
pi_27283795
Misschien een keertje met die vriendin meegaan, kan je zien dat het helamaal zo eng niet is. Voor haar ook leuk, kan ze met iemand kleppen, beetje afleiding en dan is het zo gebeurd.
  maandag 23 mei 2005 @ 19:21:43 #207
22578 lotje11
ga toch eens naar de dokter!!
pi_27284452
Hmmm ik mag niet. Net als Dr Marten. Maar ik vind het eigenlijk best vreemd. Ik bedoel ze hebben mij vreemd bloed gegeven wat op alles is getest wat ze kunnen testen.
Waarom zouden mensen die het echt nodig hebben mijn bloed dan niet kunnen hebben als ze het weer overal op testen? (Jaja creutzfeld jacob enzo, maar goed dan kan je wel helemaal ophouden want er zijn vast wel meer dingen die stiekem in het bloed zitten en die we nog niet weten....

Ik snap dat ze risico's willen inperken, maar dood ga je toch.....uiteindelijk.....

(Lotje baalt; want ze heeft wel gewoon braaf een 1 op haar donorregistratie staan, alsof ze die dan ook niet meer gaan gebruiken )
De beste manier om iets te leren is er les in te geven.
Hij die kan, doet. Hij die niet kan, onderwijst.
http://monstersgame.nl/?ac=vid&vid=12025709
  maandag 23 mei 2005 @ 19:57:53 #208
20553 Elegy
Les armes du temps
pi_27285795
quote:
Op maandag 23 mei 2005 18:53 schreef CherryLips het volgende:
Ik ben te schijterig. Ik heb er zo vaak aan gedacht om het te doen, maar ik ga geheid tegen de vlakte. Ik heb gehoord dat die naald nogal groot is, en verhalen van een vriendin van me die ook bloed geeft en doodleuk vertelt over hoe er eens misgeprikt was en alles onder het bloed zat.
Ook het verhaal een paar blz terug van iemand die uit t niets van z'n stokje ging schept niet echt veel vertrouwen bij mij.
Ik vind 't gewoon doodeng!
Ik ben ook een keer bijna flauw gevallen, maar dat komt omdat het de eerste keer was, 's ochtends en ik bijna niets gegeten had. Als je gewoon 's middags of 's avonds gaat nadat je gegeten hebt is het helemaal geen probleem, tenminste, bij mij niet.
Die naald, dat valt best wel mee. Wees maar niet bang dat ze een appelboor in je arm rossen Gewoon niet naar kijken als je denkt dat je er niet tegen kan, en ach, die twee prikjes vallen best mee.

Bij mij is het ook een keer niet gelukt omdat ze niet helemaal de aders konden vinden, na wat geprik zijn we er maar mee gestopt. Sindsdien prikken ze in rechts, dat gaat makkelijker (maar geen idee waarom)

En anders ga je gewoon eens mee met bekenden, kan je zien hoe het allemaal gaat
  maandag 23 mei 2005 @ 20:24:27 #209
62419 CherryLips
chocoholic
pi_27286727
Ik zal eens vragen wanneer ze weer moet.

Oh ze is net in Turkije geweest, dat valt toch ook nog onder Azië half?
Tap tap tap
  maandag 23 mei 2005 @ 20:45:47 #210
20553 Elegy
Les armes du temps
pi_27287467
Turkije valt voor zover ik weet onder "buiten Europa". Maar voor de zekerheid kan je altijd even bellen met ze
  woensdag 25 mei 2005 @ 21:57:24 #211
67528 Loena-tik-
Nachtzustertje
pi_27354991
quote:

[..]

Half uur?! Zou ik niet doen als ik jou was Enerzijds omdat dat niet fijn is, anderzijds omdat je zakje dan echt niet gebruikt gaat worden. Een donatie duurt maximaal 15 minuten, het liefst willen "we" dat je voor de 12 minuten klaar ben( dan heeft het bloed geen verdere bewerking nodig)
Hyves!
pi_27382363
quote:
Op woensdag 25 mei 2005 21:57 schreef Loena-tik- het volgende:
Half uur?! Zou ik niet doen als ik jou was Enerzijds omdat dat niet fijn is, anderzijds omdat je zakje dan echt niet gebruikt gaat worden. Een donatie duurt maximaal 15 minuten, het liefst willen "we" dat je voor de 12 minuten klaar ben( dan heeft het bloed geen verdere bewerking nodig)
Oh dan vergis ik me. Dacht het ergens gelezen te hebben. Zelf mag ik pas in sept/okt plasma gaan geven. Ik heb zelf geen ervaring met volbloeddonatie.
max. 15 min is wel snel dan, had ik ècht niet verwacht.

Kan iemand mij vertellen hoe lang een plasma donatie dan ongv. duurt?
  zaterdag 28 mei 2005 @ 09:38:33 #213
1348 Liejannuh
MCCCXLVIII
pi_27426709
Meestal ben ik ruim een uur in het donorcentrum voor plasma donatie. Dat is dan inclusief medische keuring en kopje thee achteraf. Volgens mij lig ik zo'n 45 minuten aan het apparaat.

Owja, over de naalden: er is geen verschil in dikte tussen de plasma en volbloed naalden.
  zaterdag 28 mei 2005 @ 09:41:01 #214
120048 boekenworm
Vastgeroest aan letters
pi_27426723
Wil wel geven maar mag niet, helaas. Maar goed, volgend jaar kan ik waarschijnlijk wel donor worden
Denkt teveel, is te gelukkig en leeft teveel
pi_27426812
quote:
Op zondag 22 mei 2005 21:28 schreef nixxx het volgende:
Volgens mij iets van 10-20 minuten.. mijn vorige keer begon ie telkens te piepen dat het te langzaam ging.. maar toen lag ik er ook geen 30 minuten.. (volbloed donatie)
Dat had ik vorige keer ook, irritant zeg! En ik elke keer maar proberen om goed te knijpen, allerlei bewegingen te ontdekken om te zorgen dat ie niet steeds zou gaan piepen, maar niets mocht baten. Ik begreep er niks van, en gaf de schuld aan het apparaat, maar dat kon volgens die mevrouw niet. Later hoorde ik haar tegen iemand anders zeggen dat bij hem misschien de zak gewoon niet zo goed open bleef omdat die misschien onder op de stapel had gelegen ofzo, ik neem aan dat het dat bij mij ook was, want zoiets heb ik anders nooit.

Maar om een lang verhaal kort te maken: op een gegeven moment kwam er te staan "maximale afnametijd overschreden" en toen moest ik stoppen ook al was de zak nog niet vol. Dat was denk ik na een minuut of 20. (twintig minuten lang een hels gepiep in je oren is lang! )

Hopelijk gaat het de volgende keer weer normaal, dit was echt irritant.
pi_27433781
quote:
Op maandag 23 mei 2005 11:53 schreef Elegy het volgende:

[..]

Na 5x brons, 10x zilver, 15x goud en daarna 20, 30, 40 dacht ik. Worden die speldjes steeds groter
100 is een ding op een voetje zelfs.
  zaterdag 28 mei 2005 @ 17:29:43 #217
111383 ink
Op zoek naar een plaatje..
pi_27434280
quote:
Op woensdag 14 augustus 2002 21:49 schreef Joene het volgende:
Maar hoe zeldzamer je bloed is, hoe zeldzamer de mensen ook zijn die t nodig hebben. Volgens mij hebben ze gewoon van alle bloedgroepen veel nodig. Alleen O negatief wat meer, want dat kan aan iedereen gegeven worden.

Ik ben ook al n paar jaar donor. En vorige maand ook eindelijk weer eens mogen geven, na n jaar n te laag hB gehad te hebben. Hopelijk blijft ie nu n beetje op t goede gehalte!
pi_27924257
Kan iemand mij een indicatie geven hoe lang het kan duren voordat je benaderd wordt voor je eerste keuring?

Ik heb me namelijk een tijdje terug opgegeven als donor en heb alleen nog maar een bevestiging gehad. Waarbij vermeld staat: Wij hebben uw gegevens ingevoerd in ons actieve donorbestand en zullen u zo snel mogelijk uitnodigen voor een eerste keuring.

Alvast bedankt.
  † In Memoriam † dinsdag 14 juni 2005 @ 19:48:40 #219
37843 lady-wrb
kortaf
pi_27928065
volgens mij ging daar bij mij best wel een tijdje overheen.
maar je kan toch voor de zekerheid even bellen? wie weet ben je achter een la terecht gekomen
pi_27929574
quote:
Op zaterdag 28 mei 2005 17:29 schreef ink het volgende:

[..]

Maar hoe zeldzamer je bloed is, hoe zeldzamer de mensen ook zijn die t nodig hebben. Volgens mij hebben ze gewoon van alle bloedgroepen veel nodig. Alleen O negatief wat meer, want dat kan aan iedereen gegeven worden.

Ik ben ook al n paar jaar donor. En vorige maand ook eindelijk weer eens mogen geven, na n jaar n te laag hB gehad te hebben. Hopelijk blijft ie nu n beetje op t goede gehalte!
Ik heb zelf B-negatief, maar ik moest iedere 3 maanden gewoon komen. Nu geef ik plasma, dus ik mag zelf bepalen wanneer ik kom.
  dinsdag 14 juni 2005 @ 21:01:41 #221
1348 Liejannuh
MCCCXLVIII
pi_27930471
Het is/was vandaag wereldbloeddonordag!!
En wat heb ik op wereldbloeddonordag?? Mn HB is te laag (was 7,5 ipv minimaal 7,8) en ben dus afgekeurd en mag 3 maanden niet doneren.
Voordeel was wel dat ik lekker vroeg thuis was.
  dinsdag 14 juni 2005 @ 21:07:32 #222
20553 Elegy
Les armes du temps
pi_27930653
HB is toch dat vingerprikje vooraf? Wat dat betreft zit ik altijd wel goed.
  dinsdag 14 juni 2005 @ 21:09:50 #223
1348 Liejannuh
MCCCXLVIII
pi_27930720
Klopt. Ik weet eigenlijk niet eens wat er nu wordt gemeten met HB!
7,5 schijnt overigens wel goed te zijn, maar te weinig om bloed of plasma te mogen doneren.
  dinsdag 14 juni 2005 @ 21:19:24 #224
6536 dwerg
chagrijn
pi_27931057
HB is hemoglobine. Als het gehalte hemoglobine in je bloed (te) laag is, dan kan dat betekenen dat je ijzertekort hebt.

Van www.atletiek.nl : Er wordt gesproken van bloedarmoede als de concentratie hemoglobine (Hb) in de rode bloedcellen (erytrocyten) te laag is. Dat is het geval als het Hb bij mannen onder de 8.7mmol/l en bij vrouwen onder de 7.5mmol/l ligt.
I intend to live forever, or die trying.
  dinsdag 14 juni 2005 @ 21:27:04 #225
20553 Elegy
Les armes du temps
pi_27931316
Ah, dan zit ik altijd prima. Van te voren eet ik altijd wat meer ijzerhoudend voedsel, zoals spinazie. Zit er dan ook altijd ruim boven.
  dinsdag 14 juni 2005 @ 21:27:15 #226
1348 Liejannuh
MCCCXLVIII
pi_27931320
Ow. Dus ik moet meer spinazie eten ofzo?
pi_27931806
Hemoglobine transporteert zuurstof (zit in je rode bloedcellen), ijzer is een onderdeel van hemoglobine. Minder ijzer > minder vorming van hemoglobine > transport van zuurstof naar je weefsels gaat moeizamer

Ijzer uit dierlijke bronnen (ijzerrijk: rood vlees, vis) wordt beter opgenomen dan ijzer plantaardige bronnen (ijzerrijk: appelstroop, groene groente, bonen). Volgens mij verbetert vitamine C de ijzeropname.

Of je kan van die ranzige Roosvicé Ferro drinken (blauwe dop )
  dinsdag 14 juni 2005 @ 21:47:43 #228
20553 Elegy
Les armes du temps
pi_27931991
Ah, dat verklaard. Ik eet namelijk ook best veel vlees (tartaar, biefstuk) en vis (vooral haring ) en ook aardig wat fruit (appels, kiwi's, bananen)
pi_27932089
quote:
Op dinsdag 14 juni 2005 21:47 schreef Elegy het volgende:
Ah, dat verklaard. Ik eet namelijk ook best veel vlees (tartaar, biefstuk) en vis (vooral haring ) en ook aardig wat fruit (appels, kiwi's, bananen)
Met een 'gezond voedingspatroon' (vrij vaag begrip vind ik zelf nog steeds) kom je ook wel op je dagelijkse ijzerbehoefte. In eieren zit ook behoorlijk wat geloof ik. Ik zit zelf de laatste maanden altijd rond de 8,5 met vorige week een uitschieter naar 9. En dat zonder gezond voedingspatroon
pi_27932203
quote:
Op donderdag 26 mei 2005 18:34 schreef AnnekeM het volgende:

[..]

Oh dan vergis ik me. Dacht het ergens gelezen te hebben. Zelf mag ik pas in sept/okt plasma gaan geven. Ik heb zelf geen ervaring met volbloeddonatie.
max. 15 min is wel snel dan, had ik ècht niet verwacht.

Kan iemand mij vertellen hoe lang een plasma donatie dan ongv. duurt?
Ik meen ergens gelezen dat je minstens 1x volbloed gedoneerd moet hebben voor je plasma mag geven, dat is dus niet zo?
  † In Memoriam † woensdag 15 juni 2005 @ 07:40:49 #231
37843 lady-wrb
kortaf
pi_27940629
volgens mij wel hoor. dat heb ik ook altijd gehoord, serinde.
pi_27940763
quote:
Op dinsdag 14 juni 2005 21:27 schreef Liejannuh het volgende:
Ow. Dus ik moet meer spinazie eten ofzo?
walnoten zijn erg goed.
pi_27966670
quote:
Op dinsdag 14 juni 2005 21:53 schreef Serinde het volgende:
Ik meen ergens gelezen dat je minstens 1x volbloed gedoneerd moet hebben voor je plasma mag geven, dat is dus niet zo?
Toen ik voor de keuring ben geweest en die assistente alles uit ging leggen over bloed doneren dat het een paar weken tijd kost voor het bloed weer aangevuld is, heb ik toch maar gevraagd hoe dat zit met plasma. Bij plasma is het binnen een week weer aangevuld en aangezien ik een aandoening heb die gaat sluimeren zodra mijn weerstand iets omlaag gaat zie ik het dus niet echt zitten om volbloed te doneren.
Plasma doneren is dus minder belastend voor mijn lichaam dan volbloed. Vandaar die bewuste keuze.
Ze vond het prima omdat ik ook volledig ingeënt ben tegen Hepatitis A en B. Die antistoffen kunnen ze goed gebruiken.
Mijn aderen werden nog wel even gecontroleerd door degene die het bloed afnam voor onderzoek. Het is al enige tijd geleden dat ik daar ben geweest voor keuring, maart geloof ik. Nog niks gehoord of het bloed slecht is, dus ik ga ervan uit dat het nu wel goed zal zijn.
In sept/okt krijg ik bericht voor de 1e plasmadonatie.

Vorige week kwam de Bloedverwant weer door de bus met zo'n gsm-flikkersticker, maar die kan alleen maar op gsm's met interne antennes en heb ik nu juist een externe daar gaat m'n 1e kado

Zijn hier op Fok! nog meer mensen die in Leeuwarden doneren?
  woensdag 15 juni 2005 @ 22:36:49 #234
101860 Tique
strictly seated concert
pi_27967584
Weet iemand waar je kan controleren naar welke bloedtypen er vraag is?
Ik heb namelijk A pos met antistof type M, komt heeeel weinig voor en ik vraag me af of dat ook gevraagd wordt. Ik wil misschien gaan doneren. Als ik dit wil doen kan dat iig pas over 10 maanden i.v.m. piercings...
- Fulltime FreeRunner - jij wilt die steen in de muur niet zijn
|
Laat 11 september uw sporttas staan !
Fun Lovin' Terrorist / Toeps addict
pi_27967855
quote:
Op woensdag 15 juni 2005 22:36 schreef Tique het volgende:
Weet iemand waar je kan controleren naar welke bloedtypen er vraag is?
Ik heb namelijk A pos met antistof type M, komt heeeel weinig voor en ik vraag me af of dat ook gevraagd wordt. Ik wil misschien gaan doneren. Als ik dit wil doen kan dat iig pas over 10 maanden i.v.m. piercings...
Er is overal vraag naar!!! Laat je gewoon informeren bij de bloedbank. A positief komt op O neg/pos na het meest voor. Zelf heb ik A neg.
Wat is nou weer dat antistof type M?
pi_27968061
quote:
Op dinsdag 14 juni 2005 21:42 schreef Serinde het volgende:
Ijzer uit dierlijke bronnen (ijzerrijk: rood vlees, vis) wordt beter opgenomen dan ijzer plantaardige bronnen (ijzerrijk: appelstroop, groene groente, bonen). Volgens mij verbetert vitamine C de ijzeropname.

Of je kan van die ranzige Roosvicé Ferro drinken (blauwe dop )
Ja, dat van vlees & vis wist ik, daarom vind ik het ook ongelooflijk dat mijn zusje (al vijftien jaar vegetarier) steeds HB's heeft van boven de 8 en laatst zelfs 8,8 en ik (overtuigd vleeseter) steeds net op het randje (7,8 is dat geloof ik?) zit. Je bent ijzersterk of je bent het niet he

Roosvicee Ferro vind ik niet ranzig, je moet het gewoon drinken met je ogen dicht, dan zie je die stukjes ijzer niet drijven
  woensdag 15 juni 2005 @ 22:58:13 #237
101860 Tique
strictly seated concert
pi_27968307
quote:
Op woensdag 15 juni 2005 22:44 schreef AnnekeM het volgende:

[..]

Er is overal vraag naar!!! Laat je gewoon informeren bij de bloedbank. A positief komt op O neg/pos na het meest voor. Zelf heb ik A neg.
Wat is nou weer dat antistof type M?
Het schijnt nogal ingewikkeld in elkaar te zitten en mijn huisarts kon me ook niet veel meer vertellen dat het verder geen invloed heeft behalve bij bloedtransfusies.
Het is een antistof die gekoppeld is aan mijn bloed, ik kan dus alleen in hele kleine mate bij een bloedtransfusie Apos krijgen, krijg ik te veel dan wordt ik heel erg ziek en kan ik dood gaan. Daarom moet ik ook altijd een pasje bij me hebben, omdat het pasje belangrijk is heb ik het maar gekopieërd zodat ik het niet kan kwijtraken

Ik een tijd geleden op internet informatie geprobeerd te zoeken en ik kon er heel weinig over vinden.
edit: Ik heb net dus weer zitten zoeken omdat ik toch wel wil weten wat het voor mij zou betekenen. Ik maak dus waarschijnlijk minder IgG en IgA aan wat kan resulteren in versnelde infecties. Ik kan bloedarmoede hebben. En een leveraandoending genaamd "sclerosing cholangitis" kan voorkomen en wordt vaak mede veroorzaakt door de parasiet parasiet Cryptosporidium. atiënten met Hyper IgM zijn aangewezen op een levenslange behandeling met immuunglobuline. Die leveraandoening kan een groot probleem worden tegen het 20e jaar. Ik ben 19

Zo leer je nog eens wat over jezelf

Heb dus ook nog wat lopen zoeken over die leveraandoening en die parasiet maar ik kon dus niet echt veel vinden nog. Wel wordt er gezegd dat vermoeidheid voorkomt..
Nou heb ik dus vandaag bloed af laten nemen voor een bloedtest omdat ik waarschijnlijk pfeiffer heb, of het ligt dus daar aan.. Ga maar eens met de huisarts praten hierover denk ik

[ Bericht 27% gewijzigd door Tique op 15-06-2005 23:25:18 ]
|
pi_27968810
quote:
Op woensdag 15 juni 2005 22:50 schreef thaleia het volgende:

[..]

Ja, dat van vlees & vis wist ik, daarom vind ik het ook ongelooflijk dat mijn zusje (al vijftien jaar vegetarier) steeds HB's heeft van boven de 8 en laatst zelfs 8,8 en ik (overtuigd vleeseter) steeds net op het randje (7,8 is dat geloof ik?) zit. Je bent ijzersterk of je bent het niet he

Roosvicee Ferro vind ik niet ranzig, je moet het gewoon drinken met je ogen dicht, dan zie je die stukjes ijzer niet drijven
Mijn huisgenoot is vegetarier en had laatst een HB van 9,5 (door walnoten!). Ik heb zelf al een keer 10,iets gehad. Eigenlijk is dat niet prettig bij plasma doneren. Dan duurt het alleen maar langer.
pi_27974415
quote:
Op woensdag 15 juni 2005 22:58 schreef Tique het volgende:

Het schijnt nogal ingewikkeld in elkaar te zitten en mijn huisarts kon me ook niet veel meer vertellen dat het verder geen invloed heeft behalve bij bloedtransfusies.
Het is een antistof die gekoppeld is aan mijn bloed, ik kan dus alleen in hele kleine mate bij een bloedtransfusie Apos krijgen, krijg ik te veel dan wordt ik heel erg ziek en kan ik dood gaan. Daarom moet ik ook altijd een pasje bij me hebben, omdat het pasje belangrijk is heb ik het maar gekopieërd zodat ik het niet kan kwijtraken

Ik een tijd geleden op internet informatie geprobeerd te zoeken en ik kon er heel weinig over vinden.
edit: Ik heb net dus weer zitten zoeken omdat ik toch wel wil weten wat het voor mij zou betekenen. Ik maak dus waarschijnlijk minder IgG en IgA aan wat kan resulteren in versnelde infecties. Ik kan bloedarmoede hebben. En een leveraandoending genaamd "sclerosing cholangitis" kan voorkomen en wordt vaak mede veroorzaakt door de parasiet parasiet Cryptosporidium. atiënten met Hyper IgM zijn aangewezen op een levenslange behandeling met immuunglobuline. Die leveraandoening kan een groot probleem worden tegen het 20e jaar. Ik ben 19

Zo leer je nog eens wat over jezelf

Heb dus ook nog wat lopen zoeken over die leveraandoening en die parasiet maar ik kon dus niet echt veel vinden nog. Wel wordt er gezegd dat vermoeidheid voorkomt..
Nou heb ik dus vandaag bloed af laten nemen voor een bloedtest omdat ik waarschijnlijk pfeiffer heb, of het ligt dus daar aan.. Ga maar eens met de huisarts praten hierover denk ik
Zo, wat een verhaal
Ik denk dat je in dit geval beter om jezelf kunt denken en geen bloed gaan doneren.
Het lijkt wel een bloederziekte. Het verhaal is niet niks nee, met de huisarts praten lijkt me verstandig. Zeg gewoon dat je er duidelijkheid over wilt en laat hem alles vertellen! Als hij wat anders verteld dan wat jij gelezen hebt op internet kun je dat aankaarten.
Sterkte!
  donderdag 16 juni 2005 @ 09:44:58 #240
29605 Faceoff
Sapperdedosiejo
pi_27974677
K heb dr een aantal keer over nagedacht, maar ze willen mijn bloed niet.
pi_27974743
quote:
Op donderdag 16 juni 2005 09:44 schreef Faceoff het volgende:
K heb dr een aantal keer over nagedacht, maar ze willen mijn bloed niet.
Waarom niet??
  donderdag 16 juni 2005 @ 09:51:21 #242
29605 Faceoff
Sapperdedosiejo
pi_27974826
zit teveel THC in
  donderdag 16 juni 2005 @ 11:53:48 #243
76339 woeshie
Let your mind go
pi_27978600
quote:
Bij ons op het werk kunnen we om de 3 - 4 maand ook bloed geven
Als je bloed geeft krijg je een vrije dag !

Maar ik durf niet, dus jah ..
pi_27985222
quote:
Op donderdag 16 juni 2005 11:53 schreef woeshie het volgende:

[..]

Ik ook niet. Ik ben als de dood voor naalden. De eerste donaties nam ik iemand mee die mijn arm moest vasthouden bij het aanprikken zodat ik die niet weg kon trekken. Ik vind het nog steeds tien keer niks, die naald is fokking dik, je kan niet om je heen kijken want overal liggen mensen met die naalden in hun arm en zakjes klotsend bloed naast zich, het voelt raar/vervelend als je in zo'n knijpding moet knijpen om de stroom aan de gang te houden en dan duurt het ook nog ruim een kwartier bij mij, jasses. Maar het geeft een enorme kick als ik ben geweest. a) omdat ik het goed vind, en b) omdat ik die stomme naaldenfobie weer tijdelijk heb overwonnen.
  donderdag 16 juni 2005 @ 15:04:18 #245
12913 GreatWhiteSilence
pi_27985337
quote:
Op donderdag 16 juni 2005 11:53 schreef woeshie het volgende:

[..]

Bij ons op het werk kunnen we om de 3 - 4 maand ook bloed geven
Als je bloed geeft krijg je een vrije dag !

Waar is dat? Ik wil daar ook werken...
Man, unlike the animals, has never learned that the sole purpose of life is to enjoy it. (Samuel Butler)
  donderdag 16 juni 2005 @ 15:05:22 #246
101860 Tique
strictly seated concert
pi_27985384
quote:
Op donderdag 16 juni 2005 09:32 schreef AnnekeM het volgende:

[..]

Zo, wat een verhaal
Ik denk dat je in dit geval beter om jezelf kunt denken en geen bloed gaan doneren.
Het lijkt wel een bloederziekte. Het verhaal is niet niks nee, met de huisarts praten lijkt me verstandig. Zeg gewoon dat je er duidelijkheid over wilt en laat hem alles vertellen! Als hij wat anders verteld dan wat jij gelezen hebt op internet kun je dat aankaarten.
Sterkte!
Ik zat er aan te denken om het te gaan doen omdat er dus weinig mensen zijn met dit type bloed..
Maar ik heb iig nog zat tijd om dat te beslissen, ik ben toch pas 19.
Een quote van iets dat ik net lees op die site (www.stichtingvoorafweerstoornissen.nl) waardoor ik toch wel denk dat het belangrijk zou zijn om dit te doen:
quote:
Sommige afweerstoornissen, b.v. IgA deficiëntie, zijn vrij "gewoon" en komen vrij vaak voor (1/500 tot 1/1000 personen) Andere zijn erg zeldzaam (1/1000.000)
|
  donderdag 16 juni 2005 @ 15:08:59 #247
101860 Tique
strictly seated concert
pi_27985523
|
pi_27986092
quote:
Op donderdag 16 juni 2005 15:01 schreef anneja het volgende:

[..]

Ik ook niet. Ik ben als de dood voor naalden. De eerste donaties nam ik iemand mee die mijn arm moest vasthouden bij het aanprikken zodat ik die niet weg kon trekken. Ik vind het nog steeds tien keer niks, die naald is fokking dik, je kan niet om je heen kijken want overal liggen mensen met die naalden in hun arm en zakjes klotsend bloed naast zich, het voelt raar/vervelend als je in zo'n knijpding moet knijpen om de stroom aan de gang te houden en dan duurt het ook nog ruim een kwartier bij mij, jasses. Maar het geeft een enorme kick als ik ben geweest. a) omdat ik het goed vind, en b) omdat ik die stomme naaldenfobie weer tijdelijk heb overwonnen.
Wow.. jij bent echt een doorzetter blijkbaar. Om eerlijk te zijn raad ik het iedereen af die bang is voor naalden. Daarbij geloof ik dat pas als ze een keer meegeweest zijn. Zodat ze kunnen zien dat het helemaal niet zo erg is.
  donderdag 16 juni 2005 @ 23:55:46 #249
20553 Elegy
Les armes du temps
pi_28002350
quote:
Op donderdag 16 juni 2005 15:01 schreef anneja het volgende:

[..]

pi_28002668
Ik ben afgelopen dinsdag voor het eerst geweest voor de daadwerkelijke donatie.
Dus een tvp
pi_28048090
quote:
Op woensdag 15 juni 2005 22:13 schreef AnnekeM het volgende:

<knip>
Bedankt voor je uitleg, had ik het goed onthouden, "normaal" is dat dus wel zo
quote:
Zijn hier op Fok! nog meer mensen die in Leeuwarden doneren?

Eén keer in de 4 weken, meestal op dinsdagavond
pi_28049118
quote:
Op zaterdag 18 juni 2005 18:53 schreef Serinde het volgende:

Eén keer in de 4 weken, meestal op dinsdagavond
Grappig Misschien een idee om in het najaar eens samen te gaan? Ik ga nl. ook plasma geven
pi_28050008
ik ga morgen wel bloedprikken
  zaterdag 18 juni 2005 @ 22:01:08 #254
11682 Moonah
Jolie femme
pi_28052126
quote:
Op dinsdag 14 juni 2005 21:09 schreef Liejannuh het volgende:
Klopt. Ik weet eigenlijk niet eens wat er nu wordt gemeten met HB!
7,5 schijnt overigens wel goed te zijn, maar te weinig om bloed of plasma te mogen doneren.
Bij mij was het eerst ook te laag. Toen heeft die arts nog een prikje afgenomen en toen was het gewoon 8,8 (thaleia, hier ook vegetarier... ).
Mijn bloeddruk is sinds een poosje vrij laag (105-65) maar gelukkig heb ik afgelopen week nergens last van gehad (itt de keer ervoor; toen was ik in een winkel bijna van mijn stokje gegaan).
Oh, en ik heb mijn eerste speldje gekregen.
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
  zondag 19 juni 2005 @ 01:56:47 #255
21865 WaVe
WaVe detected
pi_28056457
Doet me er aan denken, dat ik binnenkort een keer langs moet. Ben nu 1x geweest om getest te worden (en ja, mijn bloed is goed ), maar toen de afspraakkaart kwam, was ik net ziek. Ik heb nog geen nieuwe gehad, dus misschien moet ik maar gewoon zelf langsgaan
pi_28100987
quote:
Op zaterdag 18 juni 2005 19:41 schreef AnnekeM het volgende:

[..]

Grappig Misschien een idee om in het najaar eens samen te gaan? Ik ga nl. ook plasma geven

Gaan er meer mensen mee ? Mini-meet
pi_28101154
quote:
Op maandag 20 juni 2005 21:10 schreef Serinde het volgende:

[..]

Gaan er meer mensen mee ? Mini-meet
Leuk idee!!!

* AnnekeM geeft zich op

wie volgt???!?!?!
  donderdag 23 juni 2005 @ 07:38:21 #258
54837 nixxx
NIET broer van TD
pi_28153261
iemand komende tijd in delft?? ik de 28ste
pi_28162625
Mijn ervaring als nieuwe donor bij de bloedbank:)

Gister voor de eerste keer naar de bloedbank geweest voor de eerste keuring. Toch wel beetje spannend zo de eerste keer. Ik had me aangemeld via internet en na een week of twee kreeg ik een informatie pakketje met foldertjes en brief dat ik te horen zou krijgen voor de eerste keuring. Wat me opviel is dat ze homoseksule mannen volledig uitsluiten vond ik toch wel vreemd, oke sommige hebben een verhoogde kans op soa's maar goed een beetje uitbundige student heeft even veel kans op een soa e.d. maar goed ben hetro dus ik ging nog steeds door voor de keuring. En na 2 weken stond er een keurig voicemail berichtje of ik wou terug bellen voor een afspraak dat een paar dagen gedaan en kon gelijk dezelfde week (gister dus) terecht. Op naar de nieuwe bloedbank in nijmegen Daar aangekomen kreeg ik een rode map (ik was de enige met rode map :$) met een vragen lijst precies de vragen die ook in de folders behandeld werden alles naar waarheid ingevult en na paar minuten wachten werd ik binnen geroepen voor gesprek met de keurings arts, hele aardige rustige vrouw die samen nog even de lijst na liep en uitleg gaf bij een hoop vragen. Dus ik na vraag gedaan hoe dat nou zat met homoseksuele mannen(als ik iets vreemds vind wil ik er ook alles over weten ). Ze vertelde dat de bloedbank gewoon heel zwart wit heeft gedacht van verhoogt risico dus dan maar helemaal niet. Wel geld dit voor mannen die seksueel contact hebben gehad na hun 18de daarvoor wordt het gezien als expirimenteren in de pubertijd en wordt dus gedoogt. Verder als je normaal leefd dat er geen enkele reden is (los van het feit dat je aders niet goed zijn etc) dat je je zorgen hoeft te maken ook mensen met cara (zoals ik heb is ook geen enkel bezwaar) na alle vragen besproken te hebben even een vinger prikje dit stelt al helemaal niks voor na 5 minuten kun je de pleister weg doen en voel je er niks meer van, en een bloedruk meeting die bijde perfect test waardes waren bij mij mag je weer even in de wachtkamer gaan zitten om te wachten om een paar bloedbuisjes te tappen. Even met me linker arm (links is voor de dokters e.d. Rechts is voor mij zelf als iets met me gebeurd zodat die aders niet beschadigd zijn) een vuist maken en even prikje met de naald en dan kunnen ze het bloed tappen ondertussen een intressant gesprek voeren over aders in je arm en bloeddruk. Mijn aders was mooi formaat en lag redelijk diep zodat hij hem heel makkelijk kon prikken omdat hij dan niet weg rold... Nooit geweten dat ze kunnen rollen en toen het 3de buisje vol was mocht ik weer gaan en binnen nu en 4 maanden zou ik of een uitslag van de test horen of een oproep krijgen om echt bloed te geven. Na het vriendelijk bedanken vrolijk naar me bus gelopen enige wat ontbrak aan de ochtend was een bakje koffie maar daar heb ik mezelf op getrakteerd bij het station ik vond wel verdiend

Dit was mijn eerste ervaring bij de bloedbank pijnloos en snel en weer een hoop geleerd!
  † In Memoriam † donderdag 23 juni 2005 @ 14:35:28 #260
37843 lady-wrb
kortaf
pi_28162999
zijn er hier ook mensen die in zaandijk bloed geven?
pi_28163647
quote:
Op donderdag 23 juni 2005 14:22 schreef bob_the_builder het volgende:
en toen het 3de buisje vol was mocht ik weer gaan en binnen nu en 4 maanden zou ik of een uitslag van de test horen of een oproep krijgen om echt bloed te geven.
Hee wat typisch, ik mocht na de keuring gewoon meteen door naar de afnamezaal, niks geen gedoe met buisjes (gelukkig maar )
pi_28172584
Over twee weken mag ik weer , 11e keer of zo.

Overigens in Utrecht.
pi_28172763
Ik zou het misschien nog wel willen maar ik voel mezelf al gewoon slap worden bij het lezen van een aantal reply's.... geen succes voor mij dus, ik zou zeker van mn stokje gaan tijdens het geven
Jupiler is goed
pi_28172809
quote:
Op donderdag 23 juni 2005 14:55 schreef anneja het volgende:
Hee wat typisch, ik mocht na de keuring gewoon meteen door naar de afnamezaal, niks geen gedoe met buisjes (gelukkig maar )
Bij mij ging het net zo als bij bob_the_builder. Ze testen eerst je bloed op ziekten e.d. Wat moeten ze nou met hiv-besmet bloed? Als je bloed goedgekeurd is, mag je gaan geven.
Buisjesafname gebeurde bij mij ook op de afnamezaal. Zat ik daar tussen die mensen die bloed gaven, dat vond ik best eng trouwens, hihi.. Best luxe die stoelen.

Bob_the_builder: vaag dat je niks aangeboden kreeg. Mij werd telkens gevraagd of ik ook iets wilde eten of drinken. En ze wilden ook graag dat ik na buisjesafname iets ging eten of drinken, om er alvast aan te wennen dat ik na bloedafname ook even moet blijven om het lichaam even te laten rusten en het vocht aan te vullen. Alles is daar gratis: soep, broodjes, koffie/thee, frisdrank, koekjes e.d Volgende keer dus niet vergeten
pi_28172838
quote:
Op donderdag 23 juni 2005 14:55 schreef anneja het volgende:

[..]

Onmogelijk, als dat een eerste keuring was....
[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
pi_28172873
quote:
Op donderdag 23 juni 2005 20:31 schreef AnnekeM het volgende:

[..]

Bij mij ging het net zo als bij bob_the_builder. Ze testen eerst je bloed op ziekten e.d. Wat moeten ze nou met hiv-besmet bloed?
Testen doen ze altijd, overigens
pi_28657247

Heb gister ook bloed gegeven, voor het eerst!! Vond het best leuk, de mensen waren heel bezorgd en kwamen met roze koeken en supersterke limonade aanzetten.. Best wel overdreven..
Alleen maar omdat ik even buiten bewust zijn was, (ik kon niet echt vallen want ik lag in een stoel..) Toen ik mijn ogen open deed lag ik op z'n kop in die stoel..
Best grappig dus, duurde wel lang, ik moest verplicht een half uur blijven liggen..

Maar ben wel trots op mezelf, in mijn vriendengroep durft niemand (na mijn verhaal..)
Wie niet weg is, is gezien
pi_28674975
Ik ben ook al ongeveer 14 jaar bloeddonor.
Heb eigenlijk ook nooit problemen gehad, prikken gaat altijd soepeltjes.

Wel uitkijken met het warme weer, het is dan extra zaak om veel te drinken.
Zelf geef ik niet als het echt warm is zoals paar weken terug, dan wacht ik tot het warme weer over is.

@Liejannuh: met Hb meten ze de hemoglobine (ijzergehalte): voor meer info KLIK
Nee!
pi_28736389
quote:
Op donderdag 23 juni 2005 20:32 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Onmogelijk, als dat een eerste keuring was....
Nu je het zegt, ik heb natuurlijk al eerder bloed gegeven. Maar dan nog, in die vier jaar dat ik bezig was met reproductie en dergelijke had ik toch ook best rare ziekten op kunnen lopen Ik vond het wel fijn iig, dat geklooi met buisjes vind ik bijna erger dan met die halveliterzak
  dinsdag 12 juli 2005 @ 14:20:03 #270
54837 nixxx
NIET broer van TD
pi_28737024
quote:
Op dinsdag 12 juli 2005 14:01 schreef anneja het volgende:

[..]

Nu je het zegt, ik heb natuurlijk al eerder bloed gegeven. Maar dan nog, in die vier jaar dat ik bezig was met reproductie en dergelijke had ik toch ook best rare ziekten op kunnen lopen Ik vond het wel fijn iig, dat geklooi met buisjes vind ik bijna erger dan met die halveliterzak
Er zit tegenwoordig een klein 50 ml zakje aan de grote zak vast.. die gaat eerst vol, dan klemmen ze die af en trekken daar de buisjes uit.
pi_28737132
quote:
Op dinsdag 12 juli 2005 14:20 schreef nixxx het volgende:

[..]

Er zit tegenwoordig een klein 50 ml zakje aan de grote zak vast.. die gaat eerst vol, dan klemmen ze die af en trekken daar de buisjes uit.
Ah. wouw.

Het viel me sowieso op dat het een nogal hoogtechnologische bedoening was geworden. Van een zakje met antiklonterspul aan een haakje wat het personeel af en toe even door kwam kneden naar een streng zakjes waar ze de hele bubs meteen in kunnen afcentrifugeren die op een automatisch schommelend schommelding gelegd wordt wat bieeeeeeeeeeeep zegt als je klaar bent of niet hard genoeg doorstroomt ofzo.
  dinsdag 12 juli 2005 @ 14:34:19 #272
54837 nixxx
NIET broer van TD
pi_28737516
Ja mooi systeem vind ik het wel goed over nagedacht.. stond in de Bloedverwant dat dat kleine zakje er dan ook voor dient om het rondje huid dat die naald uitprikt op te vangen zodat dat ne bloedvoorraad niet kan besmetten.. ook al plensen ze daar eerst alcohol overheen
pi_28738613
quote:
Op dinsdag 12 juli 2005 14:34 schreef nixxx het volgende:
het rondje huid dat die naald uitprikt

[note to self]bloedverwant niet lezen[/note to self]
  dinsdag 12 juli 2005 @ 15:20:25 #274
35446 NT-T.BartMan
voorgoed vertrokken
pi_28739121
quote:
Al weer zo'n 18 jaar. Zit ergens tussen de 40 en 45x.
  dinsdag 12 juli 2005 @ 15:43:10 #275
54837 nixxx
NIET broer van TD
pi_28739858
quote:
Op dinsdag 12 juli 2005 15:05 schreef anneja het volgende:

[..]

[note to self]bloedverwant niet lezen[/note to self]
Komop zeg nog geen halve millimeter in het vierkant.. als je een keer uitschiet met groente snijden ben je meer kwijt hoor
pi_28748092
quote:
Op dinsdag 12 juli 2005 14:01 schreef anneja het volgende:

[..]

Wees niet bang, bloed wordt altijd gekeurd
pi_28748117
quote:
Op dinsdag 12 juli 2005 14:22 schreef anneja het volgende:

[..]

Het viel me sowieso op dat het een nogal hoogtechnologische bedoening was geworden. Van een zakje met antiklonterspul aan een haakje wat het personeel af en toe even door kwam kneden naar een streng zakjes waar ze de hele bubs meteen in kunnen afcentrifugeren die op een automatisch schommelend schommelding gelegd wordt wat bieeeeeeeeeeeep zegt als je klaar bent of niet hard genoeg doorstroomt ofzo.
Jammer dat de systemen niet helemaal goed werken, verder, maar het ziet er wel leuk uit ja...
pi_28812246
Ik heb alweer een oproep ontvangen. Dat is net een maand later.
Ik dacht dat er min 2 maanden tussen moest zitten
pi_28812625
Waar kan ik me inschrijven voor omgeving Almere ?
pi_28812754
quote:
Op donderdag 14 juli 2005 21:39 schreef MaRySe het volgende:
Waar kan ik me inschrijven voor omgeving Almere ?
Dat kan hier.

You rule.
pi_28812776
Die site doet het dus al een tijdje niet..
pi_28812906
Hoe bedoel je die doet het niet? Werkt de link bij jou niet of werkt het versturen van de aanmelding niet?
pi_28815108
En wat let je om even bij het dichtsbijzijnde DC naar binnen te lopen
pi_28815555
quote:
Op donderdag 14 juli 2005 22:57 schreef Five_Horizons het volgende:
En wat let je om even bij het dichtsbijzijnde DC naar binnen te lopen
Ik weet niet waar die is dat vroeg ik juist.

Het formulier doet het niet bij mij.
pi_28815605
quote:
Op donderdag 14 juli 2005 23:09 schreef MaRySe het volgende:

[..]

Ik weet niet waar die is dat vroeg ik juist.

Het formulier doet het niet bij mij.
quote:
Almere-Buiten
Gezondheidscentrum
'De Bouwmeester' M.J. Grandpré Molierestraat 2 dinsdag 18.30-20.45

Almere-Haven
Gezondheidscentrum 'De Haak' Schoolstraat 32 donderdag 18.30-20.45

Almere-Stad
Kerkcentrum Zuiderpoort 's Hertogenboschplein 2 maandag 14.00-17.00/18.00-20.45
Onder het kopje "Donorcentra" links in het menu

aanvullend:

Tipje van een medewerkster van Sanquin die hier achter me staat:
"bel 0800 BLOEDBANK"
pi_28817453
Heeft de medewerkster van Sanquin ook een verklaring voor mijn snelle oproep?
Dan hoef ik morgen misschien niet te bellen.
pi_28823485
quote:
Op vrijdag 15 juli 2005 00:08 schreef Vitalogy het volgende:
Ze zegt dat dit in principe niet kan. Het kan wel zo zijn dat het erg vlot op elkaar is, maar de datum voor de oproep (de datum waarop jij verwacht wordt) kan in principe niet binnen een maand liggen.

Jij hebt bloedgroep 0 negatief, waarschijnlijk?
pi_28824941
quote:
Op dinsdag 12 juli 2005 15:43 schreef nixxx het volgende:

[..]

Komop zeg nog geen halve millimeter in het vierkant.. als je een keer uitschiet met groente snijden ben je meer kwijt hoor
ja nouw hoor, ik mag toch best in denial zijn over stukjes uitgeponsde huid? Ik zou dat hele bloedgeefgebeuren bij voorkeur met mijn ogen dicht doormaken, maar dat mag niet omdat ze dan niet kunnen zien of ik bezig ben met flauwvallen.
  vrijdag 15 juli 2005 @ 14:20:52 #289
35446 NT-T.BartMan
voorgoed vertrokken
pi_28830306
quote:
Op vrijdag 15 juli 2005 10:22 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Ik zat gisteravond in de wachtruimte en de dame van de receptie blééf maar bellen met 0- mensen of ze alsjeblieft wilden komen...
pi_28830361
quote:
Op vrijdag 15 juli 2005 00:08 schreef Vitalogy het volgende:
Vorige keer volbloed of plasma gegeven ?
pi_28830391
Ik ga zo wel even navragen
Wanneer mag je geen bloed geven?

M'n moeder viel steeds half flauw dus ze is gestopt, ik val soms ook half flauw

Maar ja
pi_28830449
quote:
Op vrijdag 15 juli 2005 14:20 schreef NT-T.BartMan het volgende:

[..]

Ik zat gisteravond in de wachtruimte en de dame van de receptie blééf maar bellen met 0- mensen of ze alsjeblieft wilden komen...
Mijn vrouw (Donor Assistent Volloed @ functie.... oftewel: ze neemt bloed af ) zei gisteren ook al dat men dat nu dringend nodig heeft.
pi_28830542
quote:
Op vrijdag 15 juli 2005 10:22 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Ze zegt dat dit in principe niet kan. Het kan wel zo zijn dat het erg vlot op elkaar is, maar de datum voor de oproep (de datum waarop jij verwacht wordt) kan in principe niet binnen een maand liggen.

Ik heb vanochtend ook maar even gebeld. Het is waarschijnlijk een administratieve miskleun geweest en ik moet maar geen gehoor geven aan de oproep. Er wordt nu een nieuwe toegstuurd.

Ik heb overigens A+.
  vrijdag 15 juli 2005 @ 17:59:38 #294
54837 nixxx
NIET broer van TD
pi_28837149
quote:
Op vrijdag 15 juli 2005 11:14 schreef anneja het volgende:

[..]

ja nouw hoor, ik mag toch best in denial zijn over stukjes uitgeponsde huid? Ik zou dat hele bloedgeefgebeuren bij voorkeur met mijn ogen dicht doormaken, maar dat mag niet omdat ze dan niet kunnen zien of ik bezig ben met flauwvallen.
ik kijk ook liever niet als ze die naald erin schuiven...
  zaterdag 16 juli 2005 @ 18:05:06 #295
25888 Ooze
Porno-acteur
pi_28862997
Ik ben ook bij de Sanquin in Nijmegen werkzaam, als medewerker de productie. Dat wil dus zeggen dat ik met je bloed mag klooien Ik ontvang je bloed in een opvangzak, die ga ik met andere bloedzakken van andere donoren centrifugeren. Waardoor er 3 lagen componenten worden gescheiden. Bovenop Plasma, die wordt overigs naar Amsterdam gestuurd om factor tegen hemofelie te maken. Daaronder Buffycoat, dat is een rommel van witte bloedcellen, die worden verder gebruikt om een trombocytenconcentraat te maken. Die worden meestal aan mensen die botkanker of andere chemotherapie heeft ondergaan, om aantal witte bloedcellen op te krikken. En daaronder erytrocyten. Die worden aan het ziekenhuizen gegeven om aan mensen bloed te geven die ze nodig hebben.

Dat was mijn verhaaltje, er zijn ook heel veel dingen die gedaan worden. Die leg ik nog wel uit.
  zondag 17 juli 2005 @ 11:07:27 #296
12913 GreatWhiteSilence
pi_28877372
Ik weet dat als je plasma doneert, je de rode bloedcellen terug krijgt, maar krijg je ook je witte bloedcellen terug, of blijven die in het plasma hangen?
pi_28880491
quote:
Op zondag 17 juli 2005 11:07 schreef GreatWhiteSilence het volgende:
Ik weet dat als je plasma doneert, je de rode bloedcellen terug krijgt, maar krijg je ook je witte bloedcellen terug, of blijven die in het plasma hangen?
Je krijgt alles terug, behalve het plasma (bij plasmaferese wordt het bloed gescheiden in plasma en bloedcellen (wit, rood en plaatjes).)
  zondag 17 juli 2005 @ 15:19:59 #298
35446 NT-T.BartMan
voorgoed vertrokken
pi_28883068
quote:
Op zaterdag 16 juli 2005 18:05 schreef Ooze het volgende:
Ik ben ook bij de Sanquin in Nijmegen werkzaam,

[...]
Aha, een expert!

Het DC in Hoorn is verhuisd en heeft nu een meer regionale functie. Er wordt nu ook plasmaferese gedaan en daar heb ik even een vraagje over.

Het plasma in de opvangzakken was eerder roze dan geel, terwijl ik mij van mijn practicums klinische chemie meen te herinneren dat plasma eerder geel tot kleurloos is.

Hoe komt dat? Slaan er erythrocyten lek tijdens het scheidingsproces??
  dinsdag 19 juli 2005 @ 19:12:11 #299
25888 Ooze
Porno-acteur
pi_28952241
quote:
Op zondag 17 juli 2005 15:19 schreef NT-T.BartMan het volgende:

[..]

Aha, een expert!

Het DC in Hoorn is verhuisd en heeft nu een meer regionale functie. Er wordt nu ook plasmaferese gedaan en daar heb ik even een vraagje over.

Het plasma in de opvangzakken was eerder roze dan geel, terwijl ik mij van mijn practicums klinische chemie meen te herinneren dat plasma eerder geel tot kleurloos is.

Hoe komt dat? Slaan er erythrocyten lek tijdens het scheidingsproces??
Ja, erythrocyten kunnen kapot gaan en lekken of een beetje bloed schiet door naar de plasma en wordt roze of rood. Maar als de plasma vet is, en beetje bloed komt er ook mee. Dan is die natuurlijk roze en in die gevallen moeten we die plasma afboeken. Die zaijn niet geschikt voor de fractionering.
pi_29190898
Door dat ik het via zoeken doe is het al een beetje oud topic maar wat me afvroeg

Morgen wil ik me aan gaan melden voor doneren van bloed, ik weet dat je daar ook anderen dingen kunt laten doen zoals plasamaferese enzo. Ik denk dat ik wel geschikt ben maar wat is nou wat ze het liefste hebben, mij lijkt me gewoon bloed ageven maar kan het zijn dat ze aan iets anders meer hebben?

p.s. is er iemand die in velp (gld) afgeeft, kan ik me gewoon bij de balie melden?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')