![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Audi A8L W12.
![]()
Om van een A8 een A8L te maken, last Audi niet simpelweg wat verlengstukjes tussen de balkjes van het Audi Space Frame. De A8L is weliswaar even breed, maar ook iets hoger (2 mm) dan de reguliere A8. Het grote verschil zit natuurlijk wel in de lengte, alsmede ook de wielbasis. Beiden groeiden met een met een vooral voor mannen indrukwekkende 13 centimeter, die schatten dat soort lengtes toch vaak wat groter in. De extra ruimte komt geheel ten goede van de achterpassagiers die toch al niet echt wat te klagen hadden in de standaard A8.
De A8L is uiteraard de auto om je in te laten chaufferen en daar is de optielijst dan ook op afgestemd. Voor sommigen is stoelverwarming vooral een luxe en stoelventilatie een optie die ze niet eens kennen, maar bij Audi kun je beiden ook achterin krijgen. Evenals elektrische verstelling van de stoelen, uiteraard met geheugenfunctie en indien gewenst kan de “achterbank” ook met massagefunctie worden uitgerust. Het woord achterbank is overigens niet correct, want standaard is de A8L uitgerust met twee aparte zitplaatsen achterin. Daardoor is er ruimte voor een hele riante middenconsole die bijvoorbeeld kan worden voorzien van een koelkast of opklaptafel. Mocht je bang zijn om je te vervelen: specificeer dan het Rear Seat Entertainment Systeem met twee 10,2 inch grote schermen die elektrisch te verstellen zijn. Of kies voor het glazen dak, schuif-kantel voor en kantel achter, waardoor je heerlijk naar de maan en sterren zou kunnen staren.
![]()
Last but not least is de optionele vliegtuigstoel linksachter. En als ik schrijf vliegtuigstoel, dan refereer ik eigenlijk aan de vliegtuigstoelen zoals alleen je oma die nog kent uit de eerste klasse van vroeger. Met een druk op de knop schuift de zitting naar voren en glijdt de leuning in de relax-modus. Daar houdt het natuurlijk niet bij op, want ook de voorstoel schuift volledig naar voren en klapt weg. Als kers op de appelmoes is er het voetenbankje wat uitklapt en het DVD schermpje wat qua kijkhoek nog even wordt bijgesteld. Ik zou er snel aan kunnen wennen, ware het niet dat ik toch af en toe rechtsvoor wil zitten. De A8L stuurt namelijk niet onaardig.
Je doet er wel goed aan het Audi Drive Select op de meest sportieve stand te zetten, want op de automatische of de comfort stand mist de A8L wat scherpte. En dat is niet wat je wil als de beschikbare 500 pk ten volle benut. Ten opzichte van de vorige W12 heeft het nu 6,3 liter grote blok er 50 pk bij gekregen, terwijl het koppel is gestegen tot 625 Nm bij 3250 tpm. Met een gemiddeld verbruik van 12 liter per 100 km (en in de praktijk fors meer) is de A8L W12 met geen mogelijkheid zuinig te noemen, maar het is wel 12% zuiniger dan de voorgaande twaalfcilinder A8.
De concurrentie (BMW 760i en Mercedes S600) gebruiken allebei turbotechniek en dat betaalt zich ook terug in de prestaties. De A8 W12 sprint in 4,9 seconden naar de 100, terwijl de 544 pk sterke 760i en de 517 pk sterke S600 er allebei 4,6 seconden over doen. Het trio heeft gemeen dat de begrenzer op 250 km/u staat en dat het bij die snelheid als wandeltempo aanvoelt. Deze auto’s kunnen zo veel meer. In zekere zin maakt de W12 een gevaarlijke auto van de A8, te makkelijk zet je veel te hoge snelheden op de klok. De rust waarmee dat gebeurt zette mij continu op het verkeerde been. Klein kritiekpuntje is er voor de remmen: ze hadden iets meer mogen bijten en vertrouwen mogen geven. Je moet net iets harder trappen dan ideaal zou zijn.
![]()
De A8L W12 is de optimale goodie mobiel. Zo krijgt de W12 net als de R8 V10 standaard LED koplampen mee en ook het interieur wordt veel van ledlicht gebruik gemaakt.
Ook leuk is de optionele WLAN-hotspot die je A8 omtovert in een internetlounge. De betrouwbaarheid op de fragiele Duitse GSM netwerken liet nog wat te wensen over, maar het is een mooie manier om met je iPad non-3G of laptop te kunnen internetten op de achterbank. De UMTS internetconnectie geeft het navigatiesysteem ook interessante nieuwe mogelijkheden. Het binnenhalen van de sattelietbeelden van Google Maps is meer een gimmick, maar het kunnen zoeken van locaties via Google voegt heel veel toe. Ook kan er van bijzondere bestemmingen foto’s en additionele informatie worden getoond.
Hoe meer je rondkijkt in een full-option A8L hoe meer technologie je lijkt te ontdekken.
Zo is er het 1460 watt sterke B&O geluidssysteem met 19 speakers waarvan de voorste tweeters tijdens het starten uit het dashboard omhoog komen.
En dan zijn er naast alle elektromotoren voor de verstelbare stoelen ook nog eens 25 (!) exemplaren in gebruik om de climate controle met 4 zones te laten werken. Het interieur is ook nog eens fraai vormgegeven, maar daarmee ontstaat er direct een contrast met de buitenkant. Daar lijkt Audi zich er te makkelijk vanaf te hebben gemaakt. De A8L lijkt vooral een opgeblazen A8, maar als je beter kijkt dan is dat natuurlijk niet zo. Het interieur is echter spannender vormgegeven dan het exterieur, de A8L is als een cocon waarin de buitenwereld niet lijkt te bestaan. De prijs is nog niet bekend gemaakt, maar houd een richtprijs van 2 ton aan en je zit er waarschijnlijk niet ver naast. De A8L: maakt je huis overbodig, maar kost dan ook een vergelijkbaar bedrag.
Filmpje! ![]()
Deze OP tekst is geript van :
www.autoblog.nl
Tjabbo's fleshlightBojo's date begin----------
EindOok_Gek avatar blunder![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
quote:
Op dinsdag 22 mei 2007 22:10 schreef Alexxxxx het volgende: Herm mag dan een domme mongool zijn, dit keer heeft ie wel gelijk

quote:
quote:
Op woensdag 12 mei 2010 21:54 schreef Sounddragon het volgende:[..]
sex en Lada in één zin
*mompelt iets over anticonceptie
Op woensdag 12 mei 2010 21:55 schreef Alexxxxx het volgende:[..]
de enige auto waarin enigzins sexuele dingen zijn gebeurd met mij is anders mijn niva

Op woensdag 12 mei 2010 21:56 schreef Sjoegerd het volgende:[..]
Herinner me er aan dat ik niet in jouw Niva ga zitten

quote:
@2cv:Op maandag 28 juni 2010 17:17 schreef Paladijn het volgende:Met de hoeveelheid onzin die je verkondigd is het geen wonder dat je geen PTA-mod meer bent
quote:
quote:
quote:
vorige deeltjes
http://ptaslowchat.tk
De code voor de op is hier te vinden