quote:
Op woensdag 8 september 2010 17:56 schreef UncleFunk het volgende:[..]
Ik kan enkel over de S40 1.8 automaat Phase I spreken (foto's eerder in dit topic te bewonderen). Inmiddels heb ik daar zo'n 20.000 km mee gereden in 2,5 jaar tijd. Verbruik komt met mijn niet zo zware rechtervoet uit op 1 op 12,5 in de zomer, in de winter ongeveer 1 op 11,5. De 1.8 is pittig genoeg voor de hoeveelheid auto die hij moet verplaatsen, maar je hebt natuurlijk geen raceauto onder je kont. 0 tot 100 doet hij ongeveer in 11 seconden.
Qua onderhoud is het een te betalen auto als je het bij een vakgarage of een specialist laat doen. De dealer is duur, maar rekent wel vaste prijzen voor werkzaamheden. Ik denk alleen dat ze ook niet echt dol zijn op die instap-Volvo's
Ik heb hier en daar helaas wel wat pech gehad met een kapotte thermostaat, lekkage in de kofferbak (bekende kwaal voor Phase I!), vocht in de rechterkoplamp (hogedrukspuit bij de wasstraat...) en aanlopende remmen achter wegens veel stilstaan. Verder natuurlijk regulier onderhoud, zoals banden, olie e.d. Daarbij reken ik voor een automaat ook de ATF mee (om de 120.000 km.). De distributie moet om de 120.000 km of 8 jaar. Komende reparatie bij mijn exemplaar is vervanging van de draagarmen, en zie daar... een andere bekende kwaal van de Phase I. Sowieso willen ze nog weleens kraken bij drempels (veerschotels, stabilisatorstangetjes en/of -rubbertjes). Rammeltjes in het interieur zijn niet ongewoon. Daarnaast zijn de watergedragen lakken van tegenwoordig ook niet je van het. Neem verder geen rode, voor zover ze sowieso nog rood zijn.
Ik vind het persoonlijk een comfortabele, betrouwbare en fijn rijdende auto. De besturing had misschien alleen wel wat directer gemogen en de remmen steviger. Verder schijnt de 2.0 wat rumoeriger te zijn dan de 1.8, maar ik kan dat niet bevestigen uit eigen ervaring. En een 1.6... Die lijkt mij wat ondergemotoriseerd. Oja, en absoluut niet onbelangrijk om te melden: hij heeft me nog NOOIT laten staan.
Ik bedenk me verder nog dat ik vaker het advies heb gelezen om de Mitsubishi 1.8 GDI-motor (B4184SM met 125 pk of B4184SJ met 122 pk) te mijden. Precieze reden weet ik overigens niet. Ik heb zelf gewoon een Volvoblok (B4184S met 115 pk).
Dit lijkt mij een aardige beoordeling.
Zelf alleen ervaring met een V40 Phase I en inderdaad kraakjes bij drempel rijden (Zijn volgens de dealer de rubbers op de draagarmen, bekend probleem, op te lossen door 2 nieuwe (andere types) rubbers).
Is verder geen 'defect' ofzo.
1.6 lijkt me een drama, ik vond mijn 1.8 al een oudelullenwagen, maar dat zal ook wel door de vorige eigenaren gekomen zijn, toen ik er eenmaal in reed werd ie weer wat feller na vaker wat meer de toeren in te gaan.
Mij heeft ie wel laten staan, door wat later pas bleek een defecte startmotor, en verder de nodige kosten gehad aan distributieriem, banden en een beurt. Hier kun je uiteraard niet onderuit.
Vocht in de koplamp heb ik ook gehad, heb ik niets meer aan gedaan verder...
Verder heb ik nog een kabelboom laten herstellen, die defect is geraakt waardoor m'n ABS e.d. er mee kapten, dit doordat in deze modellen -naar zeggen- de kabels dusdanig lopen dat deze verweren.
Ook nog twee schokdempers vervangen, gezien deze ook goed versleten waren.
Al met al ben ik blij dat ie weg is, voornamelijk omdat mn huidige S80 me zoveel meer rijgenot heeft geboden. Ik was al die kleine dingetjes zat voor toch een 'instap Volvo'
Zoals r8ality ook al aangaf in een eerder deel van deze topic-reeks... het zijn geen échte 'Volvo Volvo's' wat naar mijn beleving ook wel subtiel is bevestigd door de dealer en m'n eigen ervaring.
Ik zou het zelf niet in de categorie 'slecht' willen plaatsen o.i.d.
Het komt dus deels op geluk aan, maar als ie goed onderhouden is moet het prima lukken lijkt me.
Mijn negatieve bijklank komt ook een beetje doordat ik toch wel wat achterstallig onderhoud heb moeten laten herstellen.
De rijeigenschappen vond ik prima, de vering vond ik 't puntje wat wel iets beter kon.
Stuurde verder prima, remmen kunnen inderdaad wat 'directer' maar dat went in elke auto vind ik.
Mijne rammelde gelukkig niet, een vriend van mij met een Phase I diesel ragde regelmatig op zn dashboard vanwege rammeltjes...
Maar goed, ondanks mn mindere gevoel bij de auto (qua betrouwbaarheid) kwam een vriend van mij de wagen toch nog een half jaar na inruilen in de omgeving tegen laatst, dus het is toch nog blijven rijden...