Er lopen hier zat juristen rond, dus vast iemand die weet hoe dit werktquote:Op dinsdag 24 augustus 2010 18:06 schreef freeDragon het volgende:
Je verwacht veel advocaten op Fok!?
Je hebt de documenten waar je handtekening op staat niet meer bij de hand? Is de administratie van de BV ook verdwenen?quote:Ik kan niet meer nagaan of de bv werkelijk leeg was, of dat er nog bezittingen in zaten, maar waarschijnlijk zal het allemaal wel kloppen wat hij beweert.
NIET via een notaris gelopen????quote:Op dinsdag 24 augustus 2010 18:14 schreef Highway61 het volgende:
Alle administratie/boekhouding werd altijd door zijn bedrijf gedaan. Het is ook nog familie, dus ben er altijd veel te veel van uitgegaan dat het wel goed geregeld werd.
Vorig jaar besloot ik dat ik gek werd van al die verstrengelingen met zijn bedrjif en heb toen zijn aandelen overgenomen. Toen is er een document ondertekend dat er met de overdracht van de aandelen verder geen rekeningen meer openstonden tussen onze bedrijven, alleen staat daarin jammer genoeg niks over vorderingen op mij PRIVE ! (waar ik dus ook helemaal niks van af wist, dit komt nu opeens uit zijn boekhouding naar voren).
quote:Op dinsdag 24 augustus 2010 18:14 schreef Essebes het volgende:
inhoudelijk: ja er is een zakelijke verjaringstermijn van 5 jaar. De vordering is echter pas formeel ontstaan op het moment van de overname van de aandelen. De verjaringstermijn is daarom niet van toepassing.
Het gaat om een vordering van ´zijn bedrijf (vorige eigenaar avn die pensioen bv)' ten tijde van de eerste aandelenovername van 50%. Niet om de overname van de resterende 50% een jaar geleden.quote:Nu, 6 jaar later en 1 jaar nadat ik zijn aandelen van de gezamenlijke bv heb overgenomen, komt hij ineens met het feit dat er nog een vordering van 9000 euro open staat van zijn bedrijf (vorige eigenaar van die pensioen bv) op mij prive. Die 9000 euro zou zijn voor de aankoop van 50% van de aandelen van de pensioen bv. Zijn bedrijf heeft die 9000 euro als het ware aan mij voorgeschoten.
ja, vordering van 6 jaar oud dus. Die aandelenoverdracht vorig jaar heeft er in principe niks mee te maken.quote:Het gaat om een vordering van ´zijn bedrijf (vorige eigenaar avn die pensioen bv)' ten tijde van de eerste aandelenovername van 50%. Niet om de overname van de resterende 50% een jaar geleden.
Toch?
maar de vordering gaat over de aandelenoverdracht van die pensioen bv 6 jaar geleden. Daar werd ik toen prive voor 50% eigenaar van.quote:inhoudelijk: ja er is een zakelijke verjaringstermijn van 5 jaar. De vordering is echter pas formeel ontstaan op het moment van de overname van de aandelen. De verjaringstermijn is daarom niet van toepassing.
Maar wat heeft die BV er dan mee te maken? Ik snap het niet helemaal. Als hij een vordering op jou privé heeft, dan moet jij dus ooit als privepersoon een dergelijke verplichting zijn aangegaan. Het lijkt me sterk dat je daar niks van weet.quote:Op dinsdag 24 augustus 2010 18:20 schreef Highway61 het volgende:
we hadden na de aandelenoverdracht vorig jaar al eerder een meningsverschil over een huurbedrag. Toen hebben we dat uiteindelijk opgelost en daar een documentje voor ondertekend, met die bepaling erin dat ik hem (als BEDRIJF) niks meer verschuldigd was.... jammer genoeg wist ik toen nog niks over die vordering op mij PRIVE waar hij later mee zou komen....
dat documentje is niet via de notaris gegaan nee, de aandelenoverdrachten uiteraard wel
Ongeveer. Laten we dan eens beginnen bij de hoofdregel uit het verbintenissenrecht dat overeenkomsten tot stand komen door wilsovereenstemming. Wilsovereenstemming is niet verenigbaar met niet op de hoogte zijn. Dus uit overeenkomst zal de vordering waarschijnlijk niet zijn.quote:Op dinsdag 24 augustus 2010 19:39 schreef Highway61 het volgende:
die vordering is ontstaan doordat ik als privepersoon 50% van de aandelen van die bestaande bv in handen heb gekregen. Ik dacht echter dat die leeg was, dus niks kostte....maar die blijkt nu dus opeens 18.000 euro 'waard' te zijn geweest.... hoe dat kan, ben ik nog niet achter... ik dacht dat ie leeg was, maar blijkbaar stond hij in zijn boekhouding voor 18.000 erin.... die hele transactie is dus eigenlijk alleen op papier gebeurd, hij bracht zijn eigen pensioen bv in en dat werd 'verrekend' door een vordering op mij prive te laten ontstaan....waar ik dus nooit van op de hoogte ben gesteld...
snapt iemand het nog
Wat was jouw inbreng in deze BV? Is er geen waardebepaling geweest bij de inbreng toendertijd? Waarom voer je in jezusnaam geen boekencontrole uit bij een overname van aandelen?quote:Op dinsdag 24 augustus 2010 19:39 schreef Highway61 het volgende:
die vordering is ontstaan doordat ik als privepersoon 50% van de aandelen van die bestaande pensioen bv (die ging dienen als gezamenlijke werk bv) in handen heb gekregen. Ik dacht echter dat die bv leeg was, dus niks kostte....maar die blijkt nu dus opeens 18.000 euro 'waard' te zijn geweest.... hoe dat kan, ben ik nog niet achter... ik dacht dat ie leeg was, maar blijkbaar stond hij in zijn boekhouding voor 18.000 erin.... die hele transactie is dus eigenlijk alleen op papier gebeurd, hij bracht zijn eigen pensioen bv in en dat werd 'verrekend' door een vordering op mij prive te laten ontstaan....waar ik dus nooit van op de hoogte ben gesteld...
snapt iemand het nog
Die 18K hoeft maar een dag te staan, het is absoluut GEEN betaling aan de KvK.quote:Op dinsdag 24 augustus 2010 21:00 schreef Carine-C het volgende:
Die 18.000 lijkt me het bedrag wat voor een bv (ook al is deze leeg) betaald moet worden aan de KvK bij oprichting. Maar dan nog zou je daarvan moeten weten.
Nee, is een ongelukkig gekozen formulering van mij, maar het zou wel kunnen dat het is blijven staan en dus het bedrag verklaart.quote:Op dinsdag 24 augustus 2010 21:10 schreef TronCarter het volgende:
[..]
Die 18K hoeft maar een dag te staan, het is absoluut GEEN betaling aan de KvK.
Dat dacht ik al dat je het zo bedoelde, kon het toch niet latenquote:Op dinsdag 24 augustus 2010 21:15 schreef Carine-C het volgende:
[..]
Nee, is een ongelukkig gekozen formulering van mij, maar het zou wel kunnen dat het is blijven staan en dus het bedrag verklaart.
Ik zit hier net nog even over te denken, maar dit zou in een rekening courant moeten staan ALS dat zo is. Hoe het in de boeken verantwoord is, is dus eigenlijk het hele punt.quote:Op dinsdag 24 augustus 2010 22:22 schreef Maharbal het volgende:
Dus bij overname heeft de pensioen-bv een vordering op jou in privé gekregen ter betaling van de waarde van de aandelen.
Ik vind het grappig dat je dit zegt. Of de vordering namelijk terecht is, is wel een heel belangrijk punt. Inbreng is namelijk geen vordering op jouw prive.quote:Op woensdag 25 augustus 2010 00:51 schreef Highway61 het volgende:
het punt is niet zozeer of die vordering terecht is , dat moet nog blijken als ik alle boeken en rekeningen heb onderzocht (kan ik nu niet bij).... mijn vraag was meer of zoiets onder die verjaringstermijn van 5 jaar zou vallen of niet... zo ja, dan sta ik sowieso een stuk sterker natuurlijk...
OK, dus 6 jaar geleden heb jij, in prive, 50% van de aandelen van deze pensioenBV verworven. Ook dit is via de notaris verlopen, toch?quote:Op dinsdag 24 augustus 2010 19:39 schreef Highway61 het volgende:
die vordering is ontstaan doordat ik als privepersoon 50% van de aandelen van die bestaande pensioen bv (die ging dienen als gezamenlijke werk bv) in handen heb gekregen. Ik dacht echter dat die bv leeg was, dus niks kostte....maar die blijkt nu dus opeens 18.000 euro 'waard' te zijn geweest.... hoe dat kan, ben ik nog niet achter... ik dacht dat ie leeg was, maar blijkbaar stond hij in zijn boekhouding voor 18.000 erin.... die hele transactie is dus eigenlijk alleen op papier gebeurd, hij bracht zijn eigen pensioen bv in en dat werd 'verrekend' door een vordering op mij prive te laten ontstaan....waar ik dus nooit van op de hoogte ben gesteld...
snapt iemand het nog
Dat komt het ook niet. Het is een BV gerund door 2 familieleden. Goede kans dus dat 1 en dezelfde boekhouder zowel de BV-administratie doet als de IB aangifte van TS (en ook de aandelenoverdracht heeft geregeld), zonder dat TS daar echt aandacht aan heeft gespendeerd de afgelopen jaren.quote:Op woensdag 25 augustus 2010 07:25 schreef Essebes het volgende:
IK kan me zo moeilijk voorstellen dat dit nu echt helemaal uit de lucht komt vallen
Nope, een lege BV is lang niet altijd (lees:vrijwel nooit) die 18k waard.quote:Op woensdag 25 augustus 2010 07:29 schreef roelofjan het volgende:
Als die BV leeg was dan zat er minimaal nog ¤ 18.000 aan geplaatst aandelenkapitaal in.
Dus het is normaal dat jij ¤ 9.000 moet aftikken.
Mag jij mij vertellen waarom er niet "geschoven" kan worden met de vorderingen en waarom de vordering niet "terecht" zou zijn. Als de BV een vordering heeft van die 18.000 op zijn ex-compagnon en die verkoopt 50% van de aandelen, dan kan de BV best nog een vordering krijgen op de TS ter waarde van 9.000. Een vordering heeft ook gewoon een waarde (zij het niet per sé de nominale), en dat is dan tegelijkertijd de waarde van de BV/aandelen.quote:Op woensdag 25 augustus 2010 07:21 schreef TronCarter het volgende:
[..]
Ik vind het grappig dat je dit zegt. Of de vordering namelijk terecht is, is wel een heel belangrijk punt. Inbreng is namelijk geen vordering op jouw prive.
Met een vordering mag prima geschoven worden, alleen teken je daar doorgaans voor. De TS zou het wel gemeld hebben als hij voor die 9k getekend had, anders was het topic er ook niet.quote:Op woensdag 25 augustus 2010 10:17 schreef Maharbal het volgende:
[..]
Mag jij mij vertellen waarom er niet "geschoven" kan worden met de vorderingen en waarom de vordering niet "terecht" zou zijn. Als de BV een vordering heeft van die 18.000 op zijn ex-compagnon en die verkoopt 50% van de aandelen, dan kan de BV best nog een vordering krijgen op de TS ter waarde van 9.000. Een vordering heeft ook gewoon een waarde (zij het niet per sé de nominale), en dat is dan tegelijkertijd de waarde van de BV/aandelen.
Dat is met consumentenvorderingen, maar hier heb je niet een consumentenvordering. Idd zijn er wel verjaartermijnen op van toepassing maar sommige vorderingen verjaren pas na 20 jaar bijvoorbeeld.quote:Op dinsdag 24 augustus 2010 18:07 schreef Daniel1976 het volgende:
Na 6 jaar is die vordering toch verjaard? Je moet toch elke 2 jaar opnieuw iemand herinneren aan een vordering.
Joh, dat is precies wat ik al meerdere keren heb aangegeven hier.quote:Op woensdag 25 augustus 2010 13:50 schreef TronCarter het volgende:
[..]
Met een vordering mag prima geschoven worden, alleen teken je daar doorgaans voor. De TS zou het wel gemeld hebben als hij voor die 9k getekend had, anders was het topic er ook niet.
Als de BV een vordering heeft van 18k op de ex-compagnon blijft die vordering staan los van wie de aandelen bezit.
Je zegt zelf eerder;quote:Op woensdag 25 augustus 2010 20:08 schreef Maharbal het volgende:
[..]
Joh, dat is precies wat ik al meerdere keren heb aangegeven hier.
En niemand beweert het tegendeel wat betreft die vordering van 18.000 op de ex-compagnon. Waarom je dat nog eens noemt is mij dan ook een raadsel.
De vordering op ex-compaan wijzigt niet door de aandelentransactie, da's het punt. Tenzij er dus een contract ligt waarin de TS de vordering van de BV accepteert, maar dan zou het hele topic overbodig zijn.quote:Als de BV een vordering heeft van die 18.000 op zijn ex-compagnon en die verkoopt 50% van de aandelen, dan kan de BV best nog een vordering krijgen op de TS ter waarde van 9.000.
En waar zeg ik precies dat de vordering van 18.000 verdwijnt en verandert in een vordering van 9.000?quote:Op woensdag 25 augustus 2010 21:14 schreef TronCarter het volgende:
[..]
Je zegt zelf eerder;
[..]
De vordering op ex-compaan wijzigt niet door de aandelentransactie, da's het punt. Tenzij er dus een contract ligt waarin de TS de vordering van de BV accepteert, maar dan zou het hele topic overbodig zijn.
Het punt is dus; TS geeft niet het volledige verhaal of tekend contracten zonder op of om kijken.
Ik zeg ook niet dat de vordering veranderd, volgens mij zitten we op dezelfde conclusiequote:Op woensdag 25 augustus 2010 21:35 schreef Maharbal het volgende:
[..]
En waar zeg ik precies dat de vordering van 18.000 verdwijnt en verandert in een vordering van 9.000?
Je laatste zin lijkt mij inderdaad wel een correcte conclusie![]()
Volgens mij moet je dan bij die overeenkomst en transactie zijn. Jij krijgt 50% van die B.V. in handen, en je betaalt daar iets voor, of je betaalt daar niets voor. Dat kan beide. Als je er niets voor betaalt dan krijg je dus de helft van die BV voor niks. Als het geen pensioenbv was maar bijvoorbeeld een auto die in natura in de BV werd gestort als startkapitaal, dan was die auto van de BV geweest, en dus in zekere zin voor de helft van jou.quote:Op dinsdag 21 september 2010 19:11 schreef Highway61 het volgende:
Die pensioen bv had een 'waarde' van 18.000 op de balans van de aandeelhouder , en omdat ik daarvan (in 2004) 50% in handen kreeg, ontstond er een vordering van die aandeelhouder op mij prive van 9.000,-.
Dat is dan de inbreng in de BV in natura geweest, een andere BV. Zoals je een BV, een koeriersbedrijf bijvoorbeeld, kunt starten met de inbreng van een auto ter waarde van 18.000 euro, kun je ook een BV starten met een inbreng van een andere BV ter waarde van 18 duizend. Als er maar een inbreng is van een dergelijk bedrag. Dat de inbreng feitelijk niet die waarde had, dat schijnt niet zoveel uit te maken.quote:Die accountant kon mij alleen niet vertellen, wat daar dan tegenover stond, wat ik nou eigenlijk kocht voor die 9000,-. Die bv was leeg, en heeft ook niet die 18.000,- gestort op de bankrekening. Verder ook geen goodwill ofzo, want het was een pensioen bv.
Volgens mij probeert iemand je voor 9000 euro te naaien, wetende dat boekhouden niet je hobby is.quote:Maar volgens de accountant stond op de BALANS van die door mij voor 50% gekochte bv een eigen vermogen van 18.000. Ik snap alleen niet wat er dan aan de ANDERE kant van de balans stond. Dat zou dan een schuld van 18.000 aan die aandeelhouder moeten zijn ofzo?? die dan weer verrekend werd door in plaats daarvan MIJ met een schuld aan die aandeelhouder van de helft op te zadelen.... Ik weet niet hoe het toen precies gegaan is, en is ook lastig achter te komen nog, maar dat gingen ze nu uitzoeken....
Het is alleen bijna onmogelijk om nog na te gaan wat er allemaal aan geldstromen is geweest in die 5 jaar tot ik de aandelen voor 100% in bezit kreeg.
Ik blijf op het standpunt dat ze hier eerder mee hadden komen. Ik wist van die hele vordering van 9000 op mij prive niks af , is nooit gecommuniceerd met mij .
Daar zit misschien een addertje onder het gras, aangezien je wel voor de jaarrekeningen of zo getekend zal hebben. Dus als het dan zo in de boeken staat, zou je eventueel kunnen redeneren dat jij het geweten hebt dat het er zo instond, en dat zou je dan kunnen interpreteren als een bevestiging van een eerdere mondelinge overeenkomst dat je een schuld hebt van 9000 aan de BV, dus niet aan je vennoot, maar aan de BV, lijkt me vrij kansloos.quote:Verjaring was niet van toepassing volgens de accountant, omdat die vordering gewoon altijd is blijven staan, en er nooit een verzoek tot betaling ofzo is geweest.
Tja, ik weet eigenlijk niet hoe dat in de praktijk gaat, maar volgens mij wordt er wel eens wat ingebracht in een BV om aan startkapitaal te komen, en is de waardebepaling daarvan niet zo heel precies.quote:Volgens mij zit het probleem erin dat die pensioen bv voor 18000 euro op de balans stond, maar in feite niets waard was... Hij had dus verkocht moeten worden voor 0 (of 1) euro en niet voor het volle bedrag.
Volgens mij moet je het ook niet.quote:Al met al een klote situatie waarin ik nog steeds geen duidelijkheid heb, behalve dan dat ik 9000euro moet betalen..... wat ik niet van plan ben, maar goed...
Niemand koopt zo'n BV, want je kijkt wat er achter de boeken zit.quote:Eigenlijk komt mijn vraag nu hierop neer :
stel, je koopt een lege bv. Op de BALANS van die bv staat echter een eigen vermogen van 18000 euro. Alleen dat geld zit NIET in die bv en er is ook geen sprake van andere bezittingen of goodwill. Kan het dan toch logisch zijn dat die bv toch voor 18000 euro wordt verkocht? Wat heeft de koper van die bv aan het feit dat er 18000 'eigen vermogen' in die bv zit , terwijl dat GELD er helemaal niet in zit...
Heh, dat dacht ik ook toen ik dat las. Ik zou persoonlijk alleen schatten dat de gemiddelde advocaat er ook niet zo veel van snapt en je dus gewoon een goede accountant moet hebben en niet eentje die partijdig is zodat eerst eens alles uitgezocht wordt? Of je neemt een advocaat die specifiek op ondernemingsrecht zit, die zou er ook nog wel eens wat van kunnen snappen misschien?quote:Op dinsdag 21 september 2010 20:43 schreef Pool het volgende:
Ik snap er geen zak van, dus ik ga m'n vingers er ook niet aan branden, laat staan kapottypen.
Dit zijn gevallen waarvoor je gewoon een advocaat moet nemen, zodra de ander met een serieus onderbouwde vordering komt.
het betreft hier geen 'gewone' vordering, of consumentenvordering of zo. Dit kun je dus niet op die manier behandelen.quote:Op dinsdag 21 september 2010 21:26 schreef Weltschmerz het volgende:
Vandaar mijn tip om hem te vertellen dat je niks betaalt tot hij zijn vordering schriftelijk indiend, met het bedrag, de rechtsgrond en het tijdstip van ontstaan.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |