quote:
Op dinsdag 21 september 2010 19:11 schreef Highway61 het volgende:Die pensioen bv had een 'waarde' van 18.000 op de balans van de aandeelhouder , en omdat ik daarvan (in 2004) 50% in handen kreeg, ontstond er een vordering van die aandeelhouder op mij prive van 9.000,-.
Volgens mij moet je dan bij die overeenkomst en transactie zijn. Jij krijgt 50% van die B.V. in handen, en je betaalt daar iets voor, of je betaalt daar niets voor. Dat kan beide. Als je er niets voor betaalt dan krijg je dus de helft van die BV voor niks. Als het geen pensioenbv was maar bijvoorbeeld een auto die in natura in de BV werd gestort als startkapitaal, dan was die auto van de BV geweest, en dus in zekere zin voor de helft van jou.
Nu was het dus geen auto maar die pensioenbv, die met het in handen krijgen van de aandelen voor de helft van jou werd, in zekere zin. Als jij die aandelen hebt gekregen, dan heb je dus in wezen een halve auto/halve pensioenbv gekregen. Als je niets afgesproken hebt over de prijs voor de helft van de aandelen van de B.V. dan heb je ook geen schuld aan je medevennoot. En ook niet aan de B.V. Heb je die aandelen gewoon gekocht en betaald, dan
Je hebt wel nog steeds recht op die halve pensioenbv bij beeindiging van de B.V. net zoals je recht op de helft van de rest van wat er in de BV zit. Het staat je natuurlijk vrij om die halve pensioenbv aan je vennoot kado te doen. Wel humor.
quote:
Die accountant kon mij alleen niet vertellen, wat daar dan tegenover stond, wat ik nou eigenlijk kocht voor die 9000,-. Die bv was leeg, en heeft ook niet die 18.000,- gestort op de bankrekening. Verder ook geen goodwill ofzo, want het was een pensioen bv.
Dat is dan de inbreng in de BV in natura geweest, een andere BV. Zoals je een BV, een koeriersbedrijf bijvoorbeeld, kunt starten met de inbreng van een auto ter waarde van 18.000 euro, kun je ook een BV starten met een inbreng van een andere BV ter waarde van 18 duizend. Als er maar een inbreng is van een dergelijk bedrag. Dat de inbreng feitelijk niet die waarde had, dat schijnt niet zoveel uit te maken.
quote:
Maar volgens de accountant stond op de BALANS van die door mij voor 50% gekochte bv een eigen vermogen van 18.000. Ik snap alleen niet wat er dan aan de ANDERE kant van de balans stond. Dat zou dan een schuld van 18.000 aan die aandeelhouder moeten zijn ofzo?? die dan weer verrekend werd door in plaats daarvan MIJ met een schuld aan die aandeelhouder van de helft op te zadelen.... Ik weet niet hoe het toen precies gegaan is, en is ook lastig achter te komen nog, maar dat gingen ze nu uitzoeken....
Het is alleen bijna onmogelijk om nog na te gaan wat er allemaal aan geldstromen is geweest in die 5 jaar tot ik de aandelen voor 100% in bezit kreeg.
Ik blijf op het standpunt dat ze hier eerder mee hadden komen. Ik wist van die hele vordering van 9000 op mij prive niks af , is nooit gecommuniceerd met mij .
Volgens mij probeert iemand je voor 9000 euro te naaien, wetende dat boekhouden niet je hobby is.
quote:
Verjaring was niet van toepassing volgens de accountant, omdat die vordering gewoon altijd is blijven staan, en er nooit een verzoek tot betaling ofzo is geweest.
Daar zit misschien een addertje onder het gras, aangezien je wel voor de jaarrekeningen of zo getekend zal hebben. Dus als het dan zo in de boeken staat, zou je eventueel kunnen redeneren dat jij het geweten hebt dat het er zo instond, en dat zou je dan kunnen interpreteren als een bevestiging van een eerdere mondelinge overeenkomst dat je een schuld hebt van 9000 aan de BV, dus niet aan je vennoot, maar aan de BV, lijkt me vrij kansloos.
Als de BV een vordering op jouw had, dan had die ook in de boeken moeten staan voor 9000. Maar dan moet daar ook weer een overeenkomst tot betaling van 9000 voor moeten zijn.
quote:
Volgens mij zit het probleem erin dat die pensioen bv voor 18000 euro op de balans stond, maar in feite niets waard was... Hij had dus verkocht moeten worden voor 0 (of 1) euro en niet voor het volle bedrag.
Tja, ik weet eigenlijk niet hoe dat in de praktijk gaat, maar volgens mij wordt er wel eens wat ingebracht in een BV om aan startkapitaal te komen, en is de waardebepaling daarvan niet zo heel precies.
Ik vraag me af of je technisch gesproken niet een vordering van 18000 (als je helemaal eigenaar bent) of 9000 (als je de helft van de aandelen hebt) hebt op hem. Immers, hij zou 18000 inbrengen in natura, en jij hebt ook je inbreng gehad, werk bijvoorbeeld. Nu blijkt zijn inbreng niks waard. Mag dat? Tegenover jou? Maar goed, dat lijkt me sowieso een stap verder dan je wilt gaan.
quote:
Al met al een klote situatie waarin ik nog steeds geen duidelijkheid heb, behalve dan dat ik 9000euro moet betalen..... wat ik niet van plan ben, maar goed...
Volgens mij moet je het ook niet.
Vraag hem eens of hij op papier wil zetten waar hij de vordering op grond, wat de oorsprong is (de titel juridisch gesproken). Zo van "dien je vordering maar schriftelijk in"
quote:
Eigenlijk komt mijn vraag nu hierop neer :
stel, je koopt een lege bv. Op de BALANS van die bv staat echter een eigen vermogen van 18000 euro. Alleen dat geld zit NIET in die bv en er is ook geen sprake van andere bezittingen of goodwill. Kan het dan toch logisch zijn dat die bv toch voor 18000 euro wordt verkocht? Wat heeft de koper van die bv aan het feit dat er 18000 'eigen vermogen' in die bv zit , terwijl dat GELD er helemaal niet in zit...
Niemand koopt zo'n BV, want je kijkt wat er achter de boeken zit.
Of jij moet hem per ongeluk hebben gekocht, bij de oprichtingsovereenkomst of iets dergelijks, of een schuldbekentenis hebben ondertekend.
Let wel: Ik ben hier ook niet erg in thuis, en ik redeneer maar mee en bedenk hoe het waarschijnlijk zal zitten, misschien wordt het je iets duidelijker, maar er kan best wat zijn wat ik over het hoofd zie. Maar volgens mij moeten vorderingen op een bepaald moment (en dus ook een moment dat achteraf te bepalen is) ontstaan, met wilsovereenstemming, met een beslissing, en met een akkoord. Verplichtingen tot betaling van 9000 euro ontstaan niet zomaar.
Ook daarom: Vraag hem de vordering op papier te zetten. Hoogte van het bedrag, datum van het ontstaan van de vordering, schriftelijk bewijs van het bestaan van de vordering (anders dan in de boeken). Als je erbij zegt dat je iets aan je advocaat moet kunnen overleggen zodat hij het snapt, dan verwacht ik dat je vennoot ineens heel veel 'coulance' toont.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.