abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 23 augustus 2010 @ 18:10:36 #1
104871 remlof
Europees federalist
pi_85616559
quote:
Bijrol in formatie kweekt onvrede in senaat
Gepubliceerd: 23 augustus 2010 15:15 | Gewijzigd: 23 augustus 2010 15:21
Door onze redacteur Oscar Vermeer

Den Haag, 23 aug. De eerste begroting van het beoogde kabinet van VVD en CDA met steun van PVV dreigt op grote weerstand te stuiten in de Eerste Kamer. In de senaat hebben de drie partijen samen slechts 35 van de 75 zetels. De begroting is het eerste belangrijke wetsvoorstel waarover de Eerste Kamer zich moet buigen.

Begrotingsbehandelingen in de Eerste Kamer zijn normaal gesproken hamerstukken. Over sommige (onderdelen van de) begrotingen van de departementen wordt een debat gehouden, meestal na goedkeuring van die begrotingen.

Maar dit jaar is de politieke situatie anders dan anders. Sinds 1918 is het niet voorgekomen dat een kabinet wel een meerderheid had in de Tweede Kamer, maar niet in de senaat.

Te gemakkelijk

Volgens veel partijen in de Eerste Kamer gaan de partijen die nu onderhandelen daar veel te gemakkelijk aan voorbij en verwachten ze dat de senaat wel met de begroting zal instemmen. „Er heerst een ongelooflijke overmoed”, zegt fractievoorzitter Han Noten (PvdA). „Wij zijn geen raad van adviseurs ofzo, wij zijn een politiek orgaan.” Fractievoorzitter Tof Thissen van GroenLinks zegt dat „het kabinet de borst kan nat maken. Het worden moeilijke begrotingsbesprekingen. Wij zijn geen stempelmachine.” Niko Koffeman van de Partij voor de Dieren spreekt van „een levensgroot probleem” voor het kabinet.

De partijen in de senaat vrezen dat het beoogde kabinet zal komen met strenge maatregelen op het gebied van immigratie en veiligheid. Ook de omvang van de aangekondigde bezuinigingen (18 miljard) ligt gevoelig. Verder is er grote onvrede over de gedoogrol van de PVV.

Het is nog onduidelijk hoeveel maatregelen en bezuinigingen al in de begroting zijn verwerkt. De bijzondere situatie doet zich nu voor dat de nieuwe coalitie aan een regeerakkoord werkt, terwijl CDA en ChristenUnie als demissionair kabinet tegelijkertijd een ‘beleidsarme’ begroting opstellen. In dat geval zal het kabinet de komende tijd met wijzigingen op de begroting komen, die ook door de Eerste Kamer moeten.

Traditioneel terughoudend

Fractievoorzitter Hans Engels (D66) wijst erop dat de senaat zich traditioneel terughoudend opstelt: „Het afkeuren van een begroting is een zwaar middel. Maar het is moeilijk te overzien wat er nu gaat gebeuren. Als er zorgelijke ontwikkelingen zijn, komen we zeker in actie.”
Bron: http://www.nrc.nl/binnenl(...)kt_onvrede_in_senaat

Tsja, de begroting van aanstaande Prinsjesdag en de amendementen daarop van de nieuwe regering moeten nog wel worden goedgekeurd door de Eerste Kamer in haar huidige samenstelling. En dat kon nog wel eens heel lastig worden, met name als er bijvoorbeeld veel wordt toegegeven aan de PVV en veel geld bij integratie en ontwikkelingssamenwerking wordt weggehaald. De Senaat zou dan haar ultieme machtsmiddel kunnen gebruiken: het afkeuren van de begroting, waarmee ze de facto het kabinet naar huis stuurt.

En, zoals je in het artikel in de NRC van vandaag kan lezen, zullen de Senatoren alles uit de kast trekken, ook omdat er volgend jaar verkiezingen zijn voor de Provinciale Staten, die worden belangrijker dan ooit tevoren. Want als de beoogde VVD-CDA(-PVV) coalitie daarna nog steeds een minderheid heeft in de Eerste Kamer kunnen ze wel inpakken.
pi_85616637
Ja, maar als dat het argument is, kan alleen het middenkabinet nog.
  maandag 23 augustus 2010 @ 18:14:25 #3
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_85616692
Hoe zit het eigenlijk als we op Prinsjesdag nog geen kabinet hebben?
censuur :O
pi_85616839
quote:
Op maandag 23 augustus 2010 18:14 schreef RemcoDelft het volgende:
iene miene mutte?
pi_85616851
De Eerste Kamer spreekt voor haar beurt, want er is geen begroting of akkoord.
En ze valt ook hiermee uit haar rol van terughoudend en weloverwogen zijn door op basis van veronderstellingen te dreigen met een paardenmiddel.
If my answers frighten you then you should cease asking scary questions.
  maandag 23 augustus 2010 @ 18:22:25 #6
104871 remlof
Europees federalist
pi_85616921
quote:
CDA en CU zijn nu al bezig aan een 'beleidsarme' begroting die voor of na Prinsjesdag (maar iig voor 1 december) nog kan worden geamendeerd door het nieuwe kabinet.
pi_85617870
quote:
Slaan we het gewoon een jaartje over :')
pi_85618059
quote:
Op maandag 23 augustus 2010 18:12 schreef Holograph het volgende:
Nee, want als bijvoorbeeld PaarsPlus gaat regeren dan is de kans dat partijen als de SP, CU en het CDA dwars gaan liggen betrekkelijk klein. Dan heb je al snel een meerderheid.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_85618203
quote:
Op maandag 23 augustus 2010 18:12 schreef Holograph het volgende:
mwoah, elk kabinet wat relatief in het midden zit zou de begroting gedoogd kunnen worden door andere partijen

een kabinet helemaal rechts(of helemaal links) zal daar meer moeite mee hebben.
pi_85618318
Overigens denk ik dat er naar de provinciale verkiezingen weinig verandering in komt. Het lijkt mij buitengewoon sterk dat de PVV in alle provincies mee kan doen. Dan moeten ze een flinke lading kandidaten optrommelen.
  maandag 23 augustus 2010 @ 19:03:51 #11
104871 remlof
Europees federalist
pi_85618372
quote:
Op maandag 23 augustus 2010 19:01 schreef KoosVogels het volgende:
Overigens denk ik dat er naar de provinciale verkiezingen weinig verandering in komt. Het lijkt mij buitengewoon sterk dat de PVV in alle provincies mee kan doen. Dan moeten ze een flinke lading kandidaten optrommelen.
Het is de laatste mogelijkheid voor de kiezers om te laten weten wat ze van het dan zittende kabinet vinden. Zonder meerderheid in de Eerste Kamer zit een eventueel Bruin kabinet het volgende jaar gewoon niet uit.
pi_85618648
quote:
Op maandag 23 augustus 2010 19:03 schreef remlof het volgende:

[..]

Het is de laatste mogelijkheid voor de kiezers om te laten weten wat ze van het dan zittende kabinet vinden. Zonder meerderheid in de Eerste Kamer zit een eventueel Bruin kabinet het volgende jaar gewoon niet uit.
Ik voorzie dan grote problemen voor het nieuwe kabinet. Indien Bruin I er komt, dan zal het CDA flink inleveren bij de provinciale verkiezingen, zo gok ik. De VVD zal flink winnen aangezien een grote groep PVV'er zich ook achter de partij zal scharen. Een stem op de PVV behoort immers niet tot de mogelijkheden. Of deze verschuivingen genoeg zijn voor een meerderheid? Ik durf het te betwijfelen.
  maandag 23 augustus 2010 @ 19:22:50 #13
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_85619237
quote:
We hebben een demissionair kabinet. Die heeft nog steeds het recht een begroting aan te dragen.
Proud to be American. Hier woon ik.
"Beer is proof that God loves us" - Benjamin Franklin.
-
"Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety deserve neither Liberty nor Safety" - Benjamin Franklin
  maandag 23 augustus 2010 @ 19:33:21 #14
104871 remlof
Europees federalist
pi_85619697
quote:
Op maandag 23 augustus 2010 19:22 schreef maartena het volgende:

[..]

We hebben een demissionair kabinet. Die heeft nog steeds het recht een begroting aan te dragen.
De plicht zelfs, volgens mij.
pi_85619810
De begroting is dan ook al zo goed als klaar.
  maandag 23 augustus 2010 @ 19:50:15 #16
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_85620497
quote:
Op maandag 23 augustus 2010 19:33 schreef remlof het volgende:
De plicht zelfs, volgens mij.
Inderdaad.
-
"Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety deserve neither Liberty nor Safety" - Benjamin Franklin
  dinsdag 24 augustus 2010 @ 19:42:41 #17
306966 Linkerrijtje
Fan van Johan Derksen
pi_85658688
De 1e Kamer :') :r

Gefrusteerd links verliest alle waardigheid en zin voor democratie. Maar wie had het anders verwacht? Wie durft nu eindelijk dit ondemocratische instituut de nek om te draaien? Schaf dan gelijk een ander nutteloos instituut namelijk de Raad van State af. Scheelt een hoop centen. De besluitvorming kan naar een tempo die hoort bij het huidige internettijdperk en de politieke elite heeft dan uitsluitend de niet zo onafhankelijke letterknechten van de pers ter beschikking.

Ik vind het tamelijk griezelig hoe links werkelijk alle registers opentrekt om de rechtstaat te frustreren en zichzelf ook nog op de borst klopt als zijnde het na-oorlogse verzet. Een kat in het nauw maakt rare sprongen zeggen ze, maar deze gaan voor je ogen. De linksche kerk is er nog altijd van overtuigd de maatschappelijke en politieke wijsheid in pacht te hebben. Zolang zij hiervan overtuigd blijft zal zij niet inzien dat de tijden veranderen en men langzaam maar zeker de strijd om de macht aan het verliezen is. Dit zeer tot mijn genoegen. Ze gaan ten onder zoals alleen zij het land bestuurd hebben. Landsbelang is nooit een issue van ze geweest. Het hele land verkwanselen louter en alleen voor een leuk baantje met aanzien voor hen zelf. Het zullen de laatste stuiptrekkingen zijn want nog één maal verkiezingen dan is het gebeurd met ze.

Had ik al gezegd dat links van mij de klere kan krijgen?
  dinsdag 24 augustus 2010 @ 19:47:00 #18
104871 remlof
Europees federalist
pi_85658843
Pardon? De Eerste Kamer is juist bij uitstek het controlerende orgaan in onze democratie. Als je die niet serieus neemt geeft dat aan dat je zelf die democratie niet erg hoog hebt zitten.
  dinsdag 24 augustus 2010 @ 19:48:46 #19
237554 Holograph
Compay Segundo
pi_85658910
quote:
Op dinsdag 24 augustus 2010 19:47 schreef remlof het volgende:
Pardon? De Eerste Kamer is juist bij uitstek het controlerende orgaan in onze democratie. Als je die niet serieus neemt geeft dat aan dat je zelf die democratie niet erg hoog hebt zitten.
Pardon? De Democraten'66 willen de eerste kamer afschaffen, wil je suggereren dat de D'66 de democratie niet erg hoog hebben zitten?
  dinsdag 24 augustus 2010 @ 19:50:34 #20
306966 Linkerrijtje
Fan van Johan Derksen
pi_85658985
quote:
Heb jij gestemd op een 1e kamerlid, heb ik gestemd op een 1e kamerlid?

Het antwoord is: NEE

Louter weggewerkte ambtenaartjes en ex-lokale bestuurdertjes menen nu een statement namens de ondemocratische Senaat af te moeten leggen. Het is pure chantage, het volk wordt gegijzeld door PvdA-ambtenaren dat het en lieve lust is. Maar links NL vindt het allemaal best.
  dinsdag 24 augustus 2010 @ 19:57:15 #21
104871 remlof
Europees federalist
pi_85659259
quote:
Op dinsdag 24 augustus 2010 19:50 schreef Linkerrijtje het volgende:

[..]

Louter weggewerkte ambtenaartjes en ex-lokale bestuurdertjes menen nu een statement namens de ondemocratische Senaat af te moeten leggen. Het is pure chantage, het volk wordt gegijzeld door PvdA-ambtenaren dat het en lieve lust is. Maar links NL vindt het allemaal best.
Volgens mij heb jij echt totaal geen idee van hoe de Senaat werkt en hoe zij wordt gekozen. Je kan volgend jaar stemmen voor de Provinciale Staten en die afgevaardigden kiezen de Eerste Kamer. Het is juist indirect zodat er geen populisten als Wilders het laatste oordeel over wetten kunnen vellen.
  dinsdag 24 augustus 2010 @ 20:18:00 #22
306966 Linkerrijtje
Fan van Johan Derksen
pi_85660183
quote:
Op dinsdag 24 augustus 2010 19:57 schreef remlof het volgende:

[..]

Volgens mij heb jij echt totaal geen idee van hoe de Senaat werkt en hoe zij wordt gekozen. Je kan volgend jaar stemmen voor de Provinciale Staten en die afgevaardigden kiezen de Eerste Kamer. Het is juist indirect zodat er geen populisten als Wilders het laatste oordeel over wetten kunnen vellen.
Heb jij nou met volle overtuiging en met hart en ziel gestemd op een 1e kamerlid of niet?

Wat zit je nou te lullen over indirecte verkiezingen? Je moet stemmen op totaal onbekende provinciale nitwits die vervolgens iets minder onbekende senatoren kiezen. En dat noem je democratisch? _O-
  dinsdag 24 augustus 2010 @ 20:23:52 #23
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_85660502
quote:
Op dinsdag 24 augustus 2010 19:50 schreef Linkerrijtje het volgende:

Je hebt ook niet op een 2e kamerlid gestemd. Je stemt op een lijst, samengesteld door een stel wijze mannen uit de partijleiding, maar weet jij nu echt wie de nummer 19 van de PVV is, of wie de nummer 26 van de VVD is?

quote:
Je laat nu wel heel erg zien dat je eigenlijk geen flikker van het Nederlandse politieke systeem af weet.... :')

http://nl.wikipedia.org/wiki/Eerste_Kamer_der_Staten-Generaal

Misschien is het handig dat je je eerst eens even inleest voordat je onzin uitblaat als "het volk wordt gegijzeld door de PvdA". :')

Kom op, je bent intelligenter dan dat.
-
  dinsdag 24 augustus 2010 @ 20:25:16 #24
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_85660563
quote:
Op dinsdag 24 augustus 2010 20:18 schreef Linkerrijtje het volgende:
Heb jij nou met volle overtuiging en met hart en ziel gestemd op een 1e kamerlid of niet?

Wat zit je nou te lullen over indirecte verkiezingen? Je moet stemmen op totaal onbekende provinciale nitwits die vervolgens iets minder onbekende senatoren kiezen. En dat noem je democratisch? _O-
Is het dan wel democratischer als je op 1 persoon stemt - bijvoorbeeld Rutte - en daar vervolgens 31 van zijn vriendjes bij kado krijgt waar jij GEEN ENKELE inspraak op had?
-
pi_85660572
quote:
Ik denk dat de Eerste Kamer zichzelf niet serieus zou nemen door en bloc consequent dwars te liggen tegen de mogelijk aanstaande coalitie ook al zou het billijke voorstellen betreffen.
Echter laat het artikel al zien dat er niets aan de hand is, want zelfs de D66-senator is veel genuanceerder dan wat eruit PvdA- en GroenLinks-kringen te horen valt.
Hetzelfde valt te zeggen over de SGP, de ChristenUnie en Onafhankelijke Statenfractie.
If my answers frighten you then you should cease asking scary questions.
pi_85662541
het is dan ook vooral een statement van "hallo, wij moeten wel jullie begroting gaan goedkeuren en er is voor het eerst geen meerderheid voor 't kabinet. denk wel ff na voordat je alles er doorheen gooit!" en niet een statement van "WAAH PVV KUNNEN WE NOG LEKKER DWARSBOMEN ALS IEDEREEN NOU MAAR KEIHARD TEGENSTEMT DAN KAN HET KABINET LEKKER NIETS NANANANANA"

dus ja, goed dat ze duidelijk maken dat de 1e kamer wel degelijk meespeelt in dit verhaal. ik ga er niet vanuit dat het grote problemen oplevert maar van te voren ff afstemmen met bijvoorbeeld d66, sgp en cu(de relatief rechtsere partijen) om te zorgen dat ze niet voor verassingen komen te staan.
pi_85663872
quote:
Op maandag 23 augustus 2010 18:10 schreef remlof het volgende:

[..]

Bron: http://www.nrc.nl/binnenl(...)kt_onvrede_in_senaat

* Knip *
De Senaat zou dan haar ultieme machtsmiddel kunnen gebruiken: het afkeuren van de begroting, waarmee ze de facto het kabinet naar huis stuurt.

* Knip * ( wel goede tekst, maar even niet relevant).
Het verband tussen het afkeuren, en de facto het kabinet naar huis sturen :?
Hoe verhoud het één zich tot het ander?
automatische wanprestatie als de begroting niet acceptabel is?
Brevet van onvermogen voor het Kabinet? ( getekend en uitgereikt door de senaat }) )
Je moet wel ontzettend goed zijn, wil je zoveel fouten kunnen maken :-S
  dinsdag 24 augustus 2010 @ 21:35:58 #28
104871 remlof
Europees federalist
pi_85664007
quote:
Op dinsdag 24 augustus 2010 21:33 schreef zaans_boefje het volgende:

[..]

Het verband tussen het afkeuren, en de facto het kabinet naar huis sturen :?
Hoe verhoud het één zich tot het ander?
automatische wanprestatie als de begroting niet acceptabel is?
Brevet van onvermogen voor het Kabinet? ( getekend en uitgereikt door de senaat }) )
Het is volgens mij nog nooit gebeurd, maar als een begroting wordt afgekeurd door de Senaat heeft het kabinet wel een probleem, het zal op z'n minst tot het gedwongen aftreden van de minister van Financiën leiden.
pi_85666200
quote:
Op dinsdag 24 augustus 2010 21:35 schreef remlof het volgende:

[..]

Het is volgens mij nog nooit gebeurd, maar als een begroting wordt afgekeurd door de Senaat heeft het kabinet wel een probleem, het zal op z'n minst tot het gedwongen aftreden van de minister van Financiën leiden.
Ik heb effe gegoogled, maar een afgekeurde rijksbegroting heb ik niet kunnen vinden.
Maar het is meer dus een verwachting dan een vanzelfsprekendheid die je uitsprak.
Was benieuwd of daar regels enzovoorts voor bestonden.
Maar grappig dat de huidige formatie geen meerderheid heeft in de senaat, een vleugellam kabinet.
Eigenlijk is een minderheidskabinet met gedoogsteun zonder senaatsmeerderheid een klasje me hondjes die op commando mooi opzitten en pootjes geven.
Nooit gedacht dat CDA en PVV nuttig konden zijn, maar zelfs die moeten dat toch een tijdje vol kunnen houden?
Een ceremonieel Kabinet der Tweede Kamer _O-
Je moet wel ontzettend goed zijn, wil je zoveel fouten kunnen maken :-S
pi_85666838
quote:
Op dinsdag 24 augustus 2010 21:35 schreef remlof het volgende:

[..]

Het kabinet zal moeten onderhandelen met de 1e kamer. Direct. En vervolgens zal het kabinet een begroting op orde moeten krijgen die het zelf eigenlijk niet steunt.
Een enge situatie imo.
Waarschijnlijk zal dit sowieso voor instabiliteit zorgen binnen het kabinet. De VVD krijgt namelijk niet zijn speerpunten en de PVV en in mindere mate het CDA krijgen er gratis wat extra punten bij.
Mark is wat dat tergaat wel echt een gok aan het nemen. Via een middenkabinet zal hij financieel dan misschien nog wel meer gedaan krijgen.

Overigens vind ik wel dat de 1e kamer langzaam maar zeker afgeschaft mag worden. Het zorgt niet zozeer voor extra kosten, maar wel tijdverlies. En een rechter is net zo goed in staat om een wetsvoorstel aan de grondwet te toetsen.
It was an encounter that lasted less than 45 seconds O+
  dinsdag 24 augustus 2010 @ 23:50:43 #31
306966 Linkerrijtje
Fan van Johan Derksen
pi_85671027
Altijd maar vreemde reacties uit die linkse kerk. Ze geven hier duidelijk aan dat het niet om de inhoud gaat, maar puur om een rechts kabinet dwars te zitten. Ook niet om Geert Wilders, want inhoudelijk zijn ze nog nooit met Geert Wilders in discussie gegaan, maar komen altijd aan zetten met uit het verband gerukte bezwaren tegen de PVV. Ten diepste gaat het om het behoud van macht! De angst om die te verliezen! En om de teleurstelling dat links nu buitenspel staat.

Maar toch fijn dat deze linkse kleuters het landsbelang niet uit het oog verliezen. Midden in een grote economische crisis vooral tegenwerken, altijd goed voor het land. :r
  dinsdag 24 augustus 2010 @ 23:53:56 #32
104871 remlof
Europees federalist
pi_85671135
quote:
Op dinsdag 24 augustus 2010 23:50 schreef Linkerrijtje het volgende:
Altijd maar vreemde reacties uit die linkse kerk. Ze geven hier duidelijk aan dat het niet om de inhoud gaat, maar puur om een rechts kabinet dwars te zitten. Ook niet om Geert Wilders, want inhoudelijk zijn ze nog nooit met Geert Wilders in discussie gegaan, maar komen altijd aan zetten met uit het verband gerukte bezwaren tegen de PVV. Ten diepste gaat het om het behoud van macht! De angst om die te verliezen! En om de teleurstelling dat links nu buitenspel staat.

Maar toch fijn dat deze linkse kleuters het landsbelang niet uit het oog verliezen. Midden in een grote economische crisis vooral tegenwerken, altijd goed voor het land. :r
Het gaat helemaal om de inhoud. En die wordt, vooral door de inbreng van de PVV, door velen afgekeurd.
pi_85671286
quote:
Op maandag 23 augustus 2010 19:03 schreef remlof het volgende:

[..]

Als dat het geval is zal de PvdA na PS verkiezingen flink in de Eerste kamer inleveren. CDA heeft de meeste zetels, VVD en PvdA zijn gelijk daar, maar om partijpolitiek te gaan voeren in de eerste kamer moet je toch echt een kneus zijn, dat zal de kiezer keihard afstraffen.
  woensdag 25 augustus 2010 @ 00:00:13 #34
104871 remlof
Europees federalist
pi_85671370
quote:
Op dinsdag 24 augustus 2010 23:57 schreef Clan het volgende:

[..]

Als dat het geval is zal de PvdA na PS verkiezingen flink in de Eerste kamer inleveren. CDA heeft de meeste zetels, VVD en PvdA zijn gelijk daar, maar om partijpolitiek te gaan voeren in de eerste kamer moet je toch echt een kneus zijn, dat zal de kiezer keihard afstraffen.
Want de PvdA is verantwoordelijk voor het beleid van het bruine kabinet?
pi_85671376
quote:
Op dinsdag 24 augustus 2010 23:53 schreef remlof het volgende:

[..]

Het gaat helemaal om de inhoud. En die wordt, vooral door de inbreng van de PVV, door velen afgekeurd.
De PVV brengt niets in, dat is het em juist, ze verlenen gedoogsteun aan, voor hun, belangrijke punten.
  woensdag 25 augustus 2010 @ 00:01:12 #36
104871 remlof
Europees federalist
pi_85671412
quote:
Op woensdag 25 augustus 2010 00:00 schreef Clan het volgende:

[..]

De PVV brengt niets in, dat is het em juist, ze verlenen gedoogsteun aan, voor hun, belangrijke punten.
Onzin, Wilders zit bij *alle* onderhandelingen.
pi_85671434
quote:
Op dinsdag 24 augustus 2010 23:50 schreef Linkerrijtje het volgende:
Ook niet om Geert Wilders, want inhoudelijk zijn ze nog nooit met Geert Wilders in discussie gegaan,
Dat is ook nogal moeilijk als hij altijd wegloopt :')
pi_85671454
quote:
Op woensdag 25 augustus 2010 00:00 schreef remlof het volgende:

[..]

Want de PvdA is verantwoordelijk voor het beleid van het bruine kabinet?
Dan zijn ze verantwoordelijk voor politieke instabiliteit, en daar wacht de 'ondernemer' of de belastingbetaler niet op, dan zijn ze verantwoordelijk voor een Gristenbegroting. Even erg
  woensdag 25 augustus 2010 @ 00:03:50 #39
104871 remlof
Europees federalist
pi_85671548
quote:
Op woensdag 25 augustus 2010 00:02 schreef Clan het volgende:

[..]

Dan zijn ze verantwoordelijk voor politieke instabiliteit, en daar wacht de 'ondernemer' of de belastingbetaler niet op, dan zijn ze verantwoordelijk voor een Gristenbegroting. Even erg
Kan je het nòg krommer buigen? :')
pi_85671635
quote:
Op woensdag 25 augustus 2010 00:01 schreef remlof het volgende:

[..]

Onzin, Wilders zit bij *alle* onderhandelingen.
Ja tuurlijk, om te kijken waar overeenstemming kunnen bereiken over de gedoogsteun, of ben je bang dat het een poppenkastshow is, en Wilders straks Premier wordt? D66 heeft aan Balkenende 3 ook gedoogsteun verleend, maar ze zaten toch niet in de regering?
pi_85671722
quote:
Op woensdag 25 augustus 2010 00:03 schreef remlof het volgende:

[..]

Kan je het nòg krommer buigen? :')
Kijk maar eens naar de metaalsector, nog even en we produceren als natie niets meer, zoals de UK, 3procent nog ongeveer. Het CDA en consorten heeft de industrie geen goed gedaan, en dat zijn banen en uitvoer.
pi_85671783
quote:
Op woensdag 25 augustus 2010 00:01 schreef Jud1th het volgende:

[..]

Dat is ook nogal moeilijk als hij altijd wegloopt :')
Ja hé, die moet zijn haar de hele tijd bijkleuren, hoe denk je dat ie dat zo perfect blond houd ;)
  woensdag 25 augustus 2010 @ 00:24:44 #43
104871 remlof
Europees federalist
pi_85672415
quote:
Op woensdag 25 augustus 2010 00:07 schreef Clan het volgende:

[..]

Kijk maar eens naar de metaalsector, nog even en we produceren als natie niets meer, zoals de UK, 3procent nog ongeveer. Het CDA en consorten heeft de industrie geen goed gedaan, en dat zijn banen en uitvoer.
Dat is onvermijdelijk, tegen de lage lonen in het verre oosten kan zelfs Polen niet concurreren. Dat heeft niets met beleid te maken, tenzij je had gewild dat de lonen op het niveau van 1970 waren bevroren.
  woensdag 25 augustus 2010 @ 00:25:36 #44
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_85672447
quote:
Op dinsdag 24 augustus 2010 22:29 schreef Ascendancy het volgende:
En een rechter is net zo goed in staat om een wetsvoorstel aan de grondwet te toetsen.
Hee, wat toevallig..... 1 van de eerste zaken die de NSDAP instelde om het invoeren van wetten allemaal wat makkelijker te maken was precies dat: Het orgaan dat de wetten toetste aan de Grondwet af te schaffen, en te vervangen door een systeem waar 1 persoon (zoals een rechter) een wet kon invoeren.

http://en.wikipedia.org/wiki/Enabling_Act_of_1933

Nee. Lijkt me geen strak plan. De kracht van de 1e kamer is juist dat de toetsing van de wet niet door 1 (omkoopbaar) persoon gebeurd, maar door een indirect door het volk gekozen groep mensen, die alle lagen/partijen vertegenwoordigen middels de Provinciale Staten.

De eerste kamer is een onlosmakelijk onderdeel van de Nederlandse democratie. Schaf het af, en je opent hiermee direct de mogelijkheid om wetten in te voeren - zoals bijvoorbeeld de Duitse Machtigingswet - zonder dat deze echt getoetst worden, of door 1 persoon die gemakkelijker te beïnvloeden is. Het is het tijdsverlies dubbel en dwars waard om de Eerste Kamer gehandhaafd te laten.
-
  woensdag 25 augustus 2010 @ 00:25:37 #45
306966 Linkerrijtje
Fan van Johan Derksen
pi_85672448
quote:
Op dinsdag 24 augustus 2010 23:53 schreef remlof het volgende:

[..]

Weet jij dan al wat de inbreng van de PVV is in het coalitie-akkoord? _O-
  woensdag 25 augustus 2010 @ 00:27:29 #46
104871 remlof
Europees federalist
pi_85672505
quote:
Op woensdag 25 augustus 2010 00:25 schreef Linkerrijtje het volgende:

[..]

Weet jij dan al wat de inbreng van de PVV is in het coalitie-akkoord? _O-
Nee, maar door protest te laten horen probeert men dat tot een minimum te beperken. En ik moet zeggen dat het CDA goed bezig is nu.
pi_85672860
quote:
Op woensdag 25 augustus 2010 00:24 schreef remlof het volgende:

[..]

Dat is onvermijdelijk, tegen de lage lonen in het verre oosten kan zelfs Polen niet concurreren. Dat heeft niets met beleid te maken, tenzij je had gewild dat de lonen op het niveau van 1970 waren bevroren.
De banksector is hier voornamelijk de oorzaak van, als die niets lenen kan er niets geproduceerd worden. het kabinet had duidelijk moeten maken aan de banken dat als ze geld kregen, dat ze ook weer moesten lenen aan het bedrijfsleven, en dat hebben ze niet gedaan. Bad job van Bos. Dus het heeft wel met beleid te maken. En die lonen is niet het probleem, het draait om octrooien en kwaliteit, daarom werken we ook flink samen met China, want die hebben beiden niet.
pi_85672987
quote:
Op woensdag 25 augustus 2010 00:25 schreef maartena het volgende:

[..]

Hee, wat toevallig..... 1 van de eerste zaken die de NSDAP instelde om het invoeren van wetten allemaal wat makkelijker te maken was precies dat: Het orgaan dat de wetten toetste aan de Grondwet af te schaffen, en te vervangen door een systeem waar 1 persoon (zoals een rechter) een wet kon invoeren.

http://en.wikipedia.org/wiki/Enabling_Act_of_1933

Nee. Lijkt me geen strak plan. De kracht van de 1e kamer is juist dat de toetsing van de wet niet door 1 (omkoopbaar) persoon gebeurd, maar door een indirect door het volk gekozen groep mensen, die alle lagen/partijen vertegenwoordigen middels de Provinciale Staten.

De eerste kamer is een onlosmakelijk onderdeel van de Nederlandse democratie. Schaf het af, en je opent hiermee direct de mogelijkheid om wetten in te voeren - zoals bijvoorbeeld de Duitse Machtigingswet - zonder dat deze echt getoetst worden, of door 1 persoon die gemakkelijker te beïnvloeden is. Het is het tijdsverlies dubbel en dwars waard om de Eerste Kamer gehandhaafd te laten.
Idd, eerste kamer nooit afschaffen, bij de Nacht van Wiegel bleek het weer eens hoe belangrijk die was, Helaas hebben we daardoor hier in Nijmegen een 'niet gekozen' burgemeester Thom de Graaf welteverstaan.
  woensdag 25 augustus 2010 @ 00:41:16 #49
104871 remlof
Europees federalist
pi_85673078
Dat is ook precies wat me tegenstaat aan D66, die willen de overheid wat al te veel hervormen, hoe komen ze erbij de Eerste Kamer af te willen schaffen?
pi_85673525
quote:
Op woensdag 25 augustus 2010 00:41 schreef remlof het volgende:
Dat is ook precies wat me tegenstaat aan D66, die willen de overheid wat al te veel hervormen, hoe komen ze erbij de Eerste Kamer af te willen schaffen?
Districtenstelsel was ook al zo maf, krijg je allemaal regiobelangen die landelijk worden behandeld, Ik vind het wel goed dat de kieslist ook een evenredige vertegenwoordiging moet zijn van alle regio's, dus niet dat meer dan 80 % van de PvdA lijst uit Amsterdam komt, dan weet je al waar het geld heengaat.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')