abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 23 augustus 2010 @ 11:07:11 #1
238961 Stefan
Leuker wordt het niet
pi_85599298
Game on

quote:
Zomergasten: Paul Verhoeven

Uit een Zomergasten waarin schrijver Maarten 't Hart of filmmaker Paul Verhoeven zomergast is, blijkt dat je toch echt de schrijvers en kunstenaars moet hebben voor het betere Zomergasten-gevoel. Door Bert Brussen
© ANP

Dat kunstenaar Verhoeven dan gelijk een dubbelcollege cinematografie geeft en een hele uitzending lang nog geen veertienhonderdachtennegentig keer het woordje "nietwaar?" heeft gebruikt, is slechts een kleine smet op een verder vlekkeloze avond.

Paul Verhoeven is ook niet zomaar een kunstenaar: met de eerste twaalf knoopjes van zijn overhemd opengeknoopt herkent iedere kijker gelijk de bon vivant die Verhoeven ondanks zijn 72 jaar is of ten minste wil zijn.

Verhoeven heeft aan een half woord genoeg, zit nooit zonder energie en praat gerust in zijn eentje drie uur Zomergasten vol, terwijl de kijker ademloos buiten de tijd en ruimte wordt geplaatst om zich te vergapen aan de meestal filosofisch getinte maar uitgebreide staalkaart aan meningen van een filmmaker die het terloops krabbelen van storyboards nog eerder als reflex beschouwt dan als tweede natuur.

Ruimte

Het nadeel van een zwaargewicht als Verhoeven is dat hij direct alle ruimte inneemt en alles overschaduwt, decor en gastheer incluis. Het kostte Jelle Brandt Corstius meer dan de helft van de uitzending om überhaupt de spraakwaterval met het Amerikaanse accent te doen stoppen en iets meer in te brengen dan een dapper gepoogd "Ja maar daar komen we zo nog op".

Niet dat het veel zin had want elke inbreng van Brandt Cortstius werd door Verhoeven beantwoord met een afwezig "ja" waarop de zomergast in al zijn enthousiasme weer verder ging met zijn hoorcollege.

Vermoeiend

Dat hoorcollege was beslist niet vervelend. Hooguit vermoeiend. Drie uur lang met je hoofd uit het raampje van een hogesnelheidstrein hangen kost dan ook heel wat zuurstof, maar niemand heeft ooit gezegd dat reizen door iemands ziel makkelijk moet zijn.

Zomergasten met een gast die de eruditie van Verhoeven heeft, is als het opgroeien van een te vroeg wijs kind: er zijn teveel vragen die een antwoord verdienen maar er is te weinig tijd overal op in te gaan.

Gelukkig kun je ook in weinig tijd het water nog in wijn veranderen. Verhoeven-uitspraken als "Hamas-strijders zijn eigenlijk vrijheidstrijders", "oorlog maakt fascisten van ons allemaal" of "Jezus was een soort Bin Laden en werd geboren nadat Maria door een Romeinse soldaat was verkracht" maken deze Zomergasten-aflevering nu al onvergetelijk en zullen het merk Paul Verhoeven in elk geval veel goed doen. Hopelijk het merk Zomergasten ook.

Chemie

Het laatste uur leek ook Brandt Corstius op stoom te komen en stelde hij zowaar vragen die er toe deden. Dankzij een korte maar hevige chemie met zijn gast kon Brandt Corstius laten zien wat hij echt waard is als Zomergasten-presentator. Het leverde klassieke, mooie diepgaande gesprekken op. Gesprekken over angst voor de dood, over dromen en nachtmerries, troost, inspiratie, geloof en hoop. Bijna altijd was het voor de kijker invoelbaar, maar heel soms leek het een klucht tussen twee gemankeerde filosofen.

Discussie

In het staartje van de uitzending ontstond er zelfs een discussie tussen de twee wijsgeren. De positief ingestelde, progressieve Brandt Corstius vond het grootse en meeslepende, met die duidelijke voorliefde voor dood en verderf van Verhoeven toch net iets te veel van het goede.

"Je kunt toch ook gewoon van de mooie beelden genieten?", vroeg hij in een laatste poging de door hem zo gekoesterde dragelijke lichtheid terug op het scherm te brengen. Maar daar was het al te laat voor. Godzijdank.

Door het ontbreken van die positieve lichtheid was dit een Zomergasten-aflevering die staat als een bunker in een loopgraaf. Inclusief een scoop: Paul Verhoeven gaat samen met producent San Fu Maltha De Stille Kracht van Louis Couperus verfilmen (en Sharon Stone heeft écht vrijwillig haar slipje uitgedaan voor het beavershot in Basic Instinct).

Waarvan akte.
© NU.nl/Bert Brussen
Combineer je intelligentie met je humor...NU!!
Geheime strandvideo's met topless meiden, zomer 2010
  maandag 23 augustus 2010 @ 11:07:38 #2
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_85599314
Op naar Olav!
Curiosity cultured the cat
Hoge dames vangen veel wind
Whadda ya hear! Whadda ya say!
What is any ocean but a multitude of drops?
pi_85599396
^O^
Op woensdag 22 januari 2025 19:50 schreef Bugno3 het volgende:
Stukje Pelle, stukje Cannavaro, stukje Totti.
  maandag 23 augustus 2010 @ 11:13:02 #4
238961 Stefan
Leuker wordt het niet
pi_85599468
659.000 kijkers. Bijna 300.000 minder dan Malherbe. Zou dat het Gooise Vrouwen-effect zijn geweest?
pi_85599504
Een jaargenoot zie ik nu :D

pi_85599505
quote:
Op maandag 23 augustus 2010 11:13 schreef Stefan het volgende:
659.000 kijkers. Bijna 300.000 minder dan Malherbe. Zou dat het Gooise Vrouwen-effect zijn geweest?
:o
Op woensdag 22 januari 2025 19:50 schreef Bugno3 het volgende:
Stukje Pelle, stukje Cannavaro, stukje Totti.
  maandag 23 augustus 2010 @ 11:14:25 #7
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_85599510
quote:
Op maandag 23 augustus 2010 11:13 schreef Stefan het volgende:
Terwijl de uitzending met Malherbe voor mij de enige was waarbij ik heb weggezapt vanwege oninteressant niksgeneuzel. Of mijn verwachtingen van haar inbreng waren te hoog gespannen.
  maandag 23 augustus 2010 @ 11:14:26 #8
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_85599511
quote:
Op maandag 23 augustus 2010 10:27 schreef klausmeister het volgende:

PV: "Dat en dat in het heelal wat ons te wachten staat is erger dan de tsunami!"
JC: "Tja .... maar dat is toch nog in de verre toekomst."
PV: "Ja, maar 'filosofisch' maakt dat niets uit"
Wat Verhoeven volgens mij bedoelt is dat het ons pas in de verre toekomst gebeurt, maar dat er *nu* op dit moment andere sterrenstelsels met elkaar in botsing komen, waarbij er ook velen doden vallen, als zich daar leven afspeelt. Dat is veel erger dan welke tsunami dan ook, want dat beperkt zich niet tot 1 planeetje.
pi_85599566
quote:
Op maandag 23 augustus 2010 11:14 schreef Copycat het volgende:

Terwijl de uitzending met Malherbe voor mij de enige was waarbij ik heb weggezapt vanwege oninteressant niksgeneuzel. Of mijn verwachtingen van haar inbreng waren te hoog gespannen.
Zet er een betere andere gastheer/vrouw tegenover en je had een prachtige avond gehad -O-
  maandag 23 augustus 2010 @ 11:16:56 #10
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_85599593
quote:
Op maandag 23 augustus 2010 11:15 schreef Bluezz het volgende:

Zet er een betere andere gastheer/vrouw tegenover en je had een prachtige avond gehad -O-
Wellicht, de chemie was ver te zoeken, maar ook haar keuzes vond ik niet echt boeiend.
  maandag 23 augustus 2010 @ 11:17:36 #11
238961 Stefan
Leuker wordt het niet
pi_85599617
quote:
Op maandag 23 augustus 2010 11:14 schreef Copycat het volgende:

[..]

Malherbe vond ik 40 procent leuk, de rest niet. Mooie beelden van de EO, die kookscenes en Nieuw Dier. En ze vertelt leuk.

Verhoeven vond ik 90 procent leuk. Ik kijk alleen ZG als de persoon me aanstaat en dat is per seizoen 1 maximaal 2x. Hoewel ik Olaf ook wel boeiend vind, die docu over hem laatst was ook mooi.
  maandag 23 augustus 2010 @ 11:19:00 #12
238961 Stefan
Leuker wordt het niet
pi_85599670
quote:
Op maandag 23 augustus 2010 11:14 schreef Tijn het volgende:

[..]

Wat Verhoeven volgens mij bedoelt is dat het ons pas in de verre toekomst gebeurt, maar dat er *nu* op dit moment andere sterrenstelsels met elkaar in botsing komen, waarbij er ook velen doden vallen, als zich daar leven afspeelt. Dat is veel erger dan welke tsunami dan ook, want dat beperkt zich niet tot 1 planeetje.
Nee, Jelle zei dat dat ons pas over 300 miljoen jaar overkomt. Ging echt over de aarde. Verhoeven bedoelde volgens mij dat de dreiging er niet minder om is als het pas over 300 miljioen jaar gebeurt.
  maandag 23 augustus 2010 @ 11:19:12 #13
309492 Bovenmens
geen blond haar of blauwe ogen
pi_85599674
God, dit klonk als nog een best leuke aflevering... helaas moeten missen... uitzendingemist.nl ?
In my opinion, the existence of life is a highly overrated phenomenon.
We are a way for the cosmos to know itself.
  maandag 23 augustus 2010 @ 11:20:04 #14
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_85599701
quote:
Op maandag 23 augustus 2010 11:19 schreef Bovenmens het volgende:
God, dit klonk als nog een best leuke aflevering... helaas moeten missen... uitzendingemist.nl ?
Nee. Rechtenkwestie. De herhaling is zaterdag, iets na 13:00 uur.
  maandag 23 augustus 2010 @ 11:20:09 #15
238961 Stefan
Leuker wordt het niet
pi_85599703
quote:
Op maandag 23 augustus 2010 11:16 schreef Copycat het volgende:

[..]

Wellicht, de chemie was ver te zoeken, maar ook haar keuzes vond ik niet echt boeiend.
Malherbe gebruikte haar bijdrages als memory lane. Verhoeven wilde de kijkers iets meegeven, was vooral de docent.
  maandag 23 augustus 2010 @ 11:21:00 #16
238961 Stefan
Leuker wordt het niet
pi_85599730
Ik had de herhaling van Malherbe opgenomen zaterdagmiddag, maar daar ontbrak het gedeelte over haar keuzefilm, wat zei Malherbe daarover? Waarom koos ze die film?
  maandag 23 augustus 2010 @ 11:21:16 #17
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_85599740
quote:
Op maandag 23 augustus 2010 11:20 schreef Stefan het volgende:

Malherbe gebruikte haar bijdrages als memory lane. Verhoeven wilde de kijkers iets meegeven, was vooral de docent.
True, en op een paar leuke fragmenten na, bewandelde ze blijkbaar een andere memory lane dan ik. Can happen.
pi_85599784
Kennen jullie deze?

@Stefan, omdat ze die film als jong meisje heeft gezien en daar met schaamrood op haar kaken, omdat het collectief bekeken werd in die bioscoop, geshockeerd naar heeft zitten kijken ;)
  maandag 23 augustus 2010 @ 11:22:45 #19
238961 Stefan
Leuker wordt het niet
pi_85599789
quote:
Op maandag 23 augustus 2010 11:21 schreef Copycat het volgende:

[..]

True, en op een paar leuke fragmenten na, bewandelde ze blijkbaar een andere memory lane dan ik. Can happen.
Ik vind gasten die doceren leuker dan gasten die hun eigen herinneringen ophalen. Joop van den Ende doceerde ook en dat was een geweldige aflevering.
  maandag 23 augustus 2010 @ 11:24:14 #20
238961 Stefan
Leuker wordt het niet
pi_85599835
quote:
Op maandag 23 augustus 2010 11:22 schreef Bluezz het volgende:
Kennen jullie deze?

@Stefan, omdat ze die film als jong meisje heeft gezien en daar met schaamrood op haar kaken, omdat het collectief bekeken werd in die bioscoop, geshockeerd naar heeft zitten kijken ;)
Ik zag de film ook als tiener, per ongeluk viel ik er in en was gefascineerd. Tieten, seks, zelfmoord. Heb hem van de week herkeken en vond het een pretentieuze prul.
pi_85599850
quote:
Op maandag 23 augustus 2010 11:22 schreef Stefan het volgende:

Ik vind gasten die doceren leuker dan gasten die hun eigen herinneringen ophalen. Joop van den Ende doceerde ook en dat was een geweldige aflevering.
Ik ben het helemaal met je eens :s)
  maandag 23 augustus 2010 @ 11:26:18 #22
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_85599918
quote:
Op maandag 23 augustus 2010 11:22 schreef Stefan het volgende:

Vind ik ook. Veel boeiender dan de jeugdherinneringen die negen van de tien keer tegenvallen.
  maandag 23 augustus 2010 @ 11:28:05 #23
12221 Tijn