http://nos.nl/artikel/178(...)g-pvv-neemt-toe.htmlquote:CDA-kritiek op samenwerking PVV neemt toe
De kritiek vanuit het CDA op samenwerking met de PVV lijkt toe te nemen. Zo staan er ondertussen duizend handtekeningen onder het manifest dat vorige week donderdag in dagblad Trouw werd geplaatst.
Verder heeft voorzitter Geert Jansen van de CDA-bestuurdersvereniging, tevens Commissaris van de Koningin in Overijssel, zijn inbreng in een vergadering van het partijbestuur van vanavond rondgemaild.
Die komt erop neer dat het CDA wat hem betreft niet moet gaan regeren met een partij die zich niet kan verenigen met de grondrechten die zijn vastgelegd in de Grondwet en het Europees Verdrag, zoals de vrijheid van godsdienst.
'Eindresultaat'
CDA-onderhandelaar Verhagen praatte zijn fractie vanmiddag bij over de voortgang in de onderhandelingen. Hij wilde na afloop niets kwijt aan de pers, ook niet over kritiek van CDA-prominenten als oud-minister Veerman en oud-formateur Herman Wijffels vandaag in de Volkskrant.
"Ik ga inhoudelijk helemaal niets zeggen op dit moment, noch over interne discussies, noch over uitspraken van andereen. Er is iedere dag ongetwijfeld een andere uitspraak. Het gaat om het eindresultaat", zei Verhagen.
'Slap hapje'
Waarnemend partijvoorzitter Bleker geeft toe dat er heel veel discussie is in het CDA en dat dit "niet meer dan normaal" is. Als het anders was "zouden we een heel slap hapje zijn".
Bleker benadrukt dat het op dit moment "niet relevant en niet mogelijk is" om al een eindstand op te maken. "We zijn nog aan het wikken en wegen over de pro's en de contra's." Hij wijst erop dat de leden zich nog op een partijcongres mogen uitspreken.
Vanaf morgen houdt Bleker een aantal inloopsessies, waarin hij met groepjes van zo'n dertig CDA-kaderleden praat over de formatieonderhandelingen.
Dat is waar, uiteindelijk zal het congres wellicht toch ja-knikken. Het gevaar zit meer in CDA-kamerleden die zich gesteund weten door de kritiek en dreigen uit de fractie te stappen denk ik. Dan kunnen ze ook gelijk gedag zeggen tegen hun politieke carrière binnen het CDA wegens ontrouw. Maar vooral bij kamerleden als Coskun Çörüz, Kathleen Ferrier en Mirjam Sterk vraag ik me af of dit zwaarder weegt dan de sociale druk en/of eigen belangen. Maar goed, als bijvoorbeeld Kathleen Ferrier in het volgende kabinet komt als staatssecretaris van Ontwikkelingszaken dan weten we genoeg over hoe Verhagen dit probleem heeft opgelost.quote:Op dinsdag 17 augustus 2010 22:14 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Het nadeel is dat al die mopperaars niet in de besluitnemende kring zitten. En dat zijn de jongens en meisjes in Den Haag, wiens baan op het spel staat. Verhagen heeft, ondanks desastreuze verkiezingen, uitzicht op het vice-premierschap en zo zijn er nog een paar. Daarnaast zijn er daardoor aspirant Kamerleden, die een zetel alsnog kunnen ruiken.
Al dat gemor uit de achterban legt totaal geen gewicht in de schaal. Het CDA vecht voor de laatste kans in een regering en details als een achterban die het er niet mee eens is, zijn totaal niet belangrijk. Ze weten ook wel, dat de acherban toch wel blijft of terugkeert.
Het manifest dat kan worden ondertekend, wordt gecontroleerd op valse namen. Inmiddels hebben 1.000 CDA-leden getekend, met nog duizenden steunbetuigingen van niet-leden die wel CDA hebben gestemd. Overigens is er ook een petitie die VOOR deelname van het CDA aan Bruin-I pleit. Leuk stukje tekst daarover : http://www.joop.nl/politi(...)ccesvol_als_beweerd/quote:Op dinsdag 17 augustus 2010 22:28 schreef OpperTokkie het volgende:
Er zijn ook genoeg CDAers positief.. Maar die laat men voor de beeldvorming maar niet op TV zienKansloze manifesten zoals dat van CDAer Beekers die door Jan en alleman kunnen worden ondertekend en dus geen enkele waarde hebben zorgen voor een vreemde beeldvorming..
Let maar op dat een meerderheid van het CDA deel wil nemen aan deze regering.. Er is namelijk geen alternatief.. CDA wil ook niet als 5e wiel aan de wagen ondersneeuwen in een linkse coalitie onder leiding van PvdA clown Cohen waar het CDA slechts gebruikt wordt om de meerderheid te behalen.. En een middenkabinet gaat er niet komen gezien de grote financieel economische tegenstellingen tussen PvdA en VVD en CDA
Het is niet de Haagse kring die een besluit neemt, maar het CDA-partijcongres. Uit de massale ondertekening van het manifest tegen de PVV blijkt dat de weerstand onder leden aanzienlijk is. Steekproeven bevestigen dat beeld. De partij is bij de verkiezingen al gehalveerd en de interne verdeeldheid is groot. Dusdanig groot dat een scheuring niet ondenkbaar is. Niet iets om als "detail" af te serveren.quote:Op dinsdag 17 augustus 2010 22:14 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Het nadeel is dat al die mopperaars niet in de besluitnemende kring zitten. En dat zijn de jongens en meisjes in Den Haag, wiens baan op het spel staat. Verhagen heeft, ondanks desastreuze verkiezingen, uitzicht op het vice-premierschap en zo zijn er nog een paar. Daarnaast zijn er daardoor aspirant Kamerleden, die een zetel alsnog kunnen ruiken.
Al dat gemor uit de achterban legt totaal geen gewicht in de schaal. Het CDA vecht voor de laatste kans in een regering en details als een achterban die het er niet mee eens is, zijn totaal niet belangrijk. Ze weten ook wel, dat de acherban toch wel blijft of terugkeert.
Dat dus. Als Verhagen c.s. echt bezorgd waren over de kritiek die er nu uit de achterban komt, dan zouden de onderhandelingen veel moeizamer verlopen, omdat Verhagen dan bij elke bocht om garanties zou vragen voor de punten van de achterban. Maar dat gebeurt niet. Pluche gaat boven de wensen van de achterban.quote:Op woensdag 18 augustus 2010 07:55 schreef DroogDok het volgende:
Ik kan me toch moeilijk voorstellen dat als het CDA en VVD er uit zijn het congres nog tegen gaat stemmen.
Congres zal er wel komen, waar de genoemde tegen-prominenten hun zegje mogen doen, maar die zullen door het presidium kort worden gehouden (uw spreektijd is nu echt voorbij, en er willen meer mensen aan het woord komen). Prominenten die voor regeren zijn wordt uiteraard geen strobreed in de weg gelegd. Als laatste mag dan Verhagen uitgebreid aan het woord, waarbij hij schermt met een regeer/gedoogakkoord wat "stevig uitonderhandeld is" en "waar toch heel veel CDA standpunten in verwerkt zijn", en "dat het in het landsbelang is dat er zo snel mogelijk weer een regering aan de slag gaat". En het congres is om.quote:Op woensdag 18 augustus 2010 07:58 schreef Lord_Vetinari het volgende:
En ik heb ook niet echt het idee, dat Verhagen zich zorgen maakt over het congres. Als dat er ooit al komt...
Dit lijkt me een heel aannemelijk scenario. Zo zal het wel gaan.quote:Op woensdag 18 augustus 2010 09:24 schreef Penniewafel het volgende:
[..]
Congres zal er wel komen, waar de genoemde tegen-prominenten hun zegje mogen doen, maar die zullen door het presidium kort worden gehouden (uw spreektijd is nu echt voorbij, en er willen meer mensen aan het woord komen). Prominenten die voor regeren zijn wordt uiteraard geen strobreed in de weg gelegd. Als laatste mag dan Verhagen uitgebreid aan het woord, waarbij hij schermt met een regeer/gedoogakkoord wat "stevig uitonderhandeld is" en "waar toch heel veel CDA standpunten in verwerkt zijn", en "dat het in het landsbelang is dat er zo snel mogelijk weer een regering aan de slag gaat". En het congres is om.
Nou nou "massaalquote:Op woensdag 18 augustus 2010 02:08 schreef Boldface het volgende:
Uit de massale ondertekening van het manifest tegen de PVV blijkt dat de weerstand onder leden aanzienlijk is. Steekproeven bevestigen dat beeld. De partij is bij de verkiezingen al gehalveerd en de interne verdeeldheid is groot. Dusdanig groot dat een scheuring niet ondenkbaar is. Niet iets om als "detail" af te serveren.
http://bit.ly/99hHn8quote:Op woensdag 18 augustus 2010 02:08 schreef Boldface het volgende:
[..]
Het manifest dat kan worden ondertekend, wordt gecontroleerd op valse namen.
Dat is al even geleden.quote:
Hoewel je gelijk hebt, gaat het mij te ver om het manifest of andersoortige kritiek binnen de gelederen van het CDA te betitelen als kansloos. Wijffels is bijvoorbeeld een van de meest intelligente CDA'ers die er rondloopt. Als ik Verhagen was dan zou ik wat beter luisteren naar figuren als Wijffels en Van Agt. Niet dat dat gaat gebeuren overigens. De christendemocraten kunnen het pluche bijna ruiken en zullen alles doen om aan de macht te komen.quote:Op dinsdag 17 augustus 2010 22:28 schreef OpperTokkie het volgende:
Er zijn ook genoeg CDAers positief.. Maar die laat men voor de beeldvorming maar niet op TV zienKansloze manifesten zoals dat van CDAer Beekers die door Jan en alleman kunnen worden ondertekend en dus geen enkele waarde hebben zorgen voor een vreemde beeldvorming..
Let maar op dat een meerderheid van het CDA deel wil nemen aan deze regering.. Er is namelijk geen alternatief.. CDA wil ook niet als 5e wiel aan de wagen ondersneeuwen in een linkse coalitie onder leiding van PvdA clown Cohen waar het CDA slechts gebruikt wordt om de meerderheid te behalen.. En een middenkabinet gaat er niet komen gezien de grote financieel economische tegenstellingen tussen PvdA en VVD en CDA
Dat is dan ook de enige legitieme reden om een politieke partij op te richten.quote:Op woensdag 18 augustus 2010 14:02 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
..en zullen alles doen om aan de macht te komen en te regeren.
Mwoah, ja en nee. De reden om een politieke partij op te richten is omdat je het land wil helpen. Echter, het CDA zou zich nu ook terug kunnen trekken omdat zij het te riskant vindt om met Wilders te regeren. Het CDA is echter verblind door machtsgeilheid.quote:Op woensdag 18 augustus 2010 15:00 schreef Opa2012 het volgende:
[..]
Dat is dan ook de enige legitieme reden om een politieke partij op te richten.
Ja maar als je wilt regeren ten koste van alles inclusief je eigen grondbeginselen ben je toch echt verkeerd bezig.quote:Op woensdag 18 augustus 2010 15:00 schreef Opa2012 het volgende:
[..]
Dat is dan ook de enige legitieme reden om een politieke partij op te richten.
Gelovigen die kritiek op de PVV hebben zijn per definitie hypocriet (wel eens de bijbel of de koran gelezen waarop ze de eed hebben afgelegd en voor hen de absolute waarheid is). Het is dat ze door aparte wetgeving beschermd worden anders zaten ze allang achter slot en grendel.quote:Op woensdag 18 augustus 2010 15:21 schreef Toad het volgende:
Ik ben benieuwd hoe dit verder gaat verlopen. Ik vond Donner trouwens bij K&vdB niet sterk. Hij begon erover dat ook andere partijen in de kamer praten met de PVV en steun zoeken bij die partij voor moties en amendementen. Dus daarom mag ook het CDA met de PVV praten en is de kritiek op het CDA hypocriet. In ieder geval, dat is wat ik ervan begreep.
Duimen maar! Ik zou het echt prachtig vinden als een kamerlid van 1 van de drie partijen de stekker eruit trekt vlak nadat het kabinet officieel aangetreden is... En vervolgens als onafhankelijk kamerlid doorgaat natuurlijk, anders heeft het geen zin (een kamerzetel is persoonsgebonden) AIs een soort protest...quote:Op woensdag 18 augustus 2010 15:17 schreef Wombcat het volgende:
Ik heb het iig nog nooit meegemaakt dat er binnen een partij zo uitgebreid over voor en tegen van de kabinetsformatie werd gediscussieerd in het openbaar. Dat is voor mij een teken dat het nog lang niet bekeken is.
En zoals gezegd, er hoeft er maar eentje in de TK de stekker eruit te trekken en het hangt al.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |