abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_85770354
Laat maar, heb het al gevonden. Het was makkelijker dan ik dacht :')
pi_85781328
quote:
Op vrijdag 27 augustus 2010 13:58 schreef buishuis het volgende:
Laat maar, heb het al gevonden. Het was makkelijker dan ik dacht :')
met als(isgetal) / if(isnumber) zeker?
pi_85871173
Hallo allemaal, ik hoop dat jullie mij kunnen helpen!

Ik wil een soort van archief maken van de bestanden die ik heb, in excel natuurlijk. Deze documenten wil ik als een lijstje met: Datum, meting, soort, (en zo 4 dingen) in een lijstje, ik heb dus: A kolom = datum, B kolom = Meting, etc. Nu wil ik dat je die documenten kunt sorteren op meting, op datum etc etc, ik heb nu echter 5 lijstjes voor elke kolom een aparte, ik kan die wel selecteren. Als ik bijvoorbeeld de datum op of aflopend wil doen verandert alleen de datum en niet de rest en dan klopt het dus niet meer, want die datum hoort bij die ene meting en soort etc. Ik wil dus dat als ik de data verander naar oplopend bijvoorbeeld dat de bijbehorende gegevens (in diezelfde rij dus) ook mee veranderen.

Is het mogelijk om de rij een soort van vast te zetten, maar dat je ze wel per item (dus of de datum, of de meting of het soort) kan sorteren?
pi_85871339
Selecteer alle kolommen -> Data -> Sorteren.
pi_85871470
Dat kan ik niet aanklikken en dan sorteer ik in 1 keer alles, het is bedoelt dat ik het gewoon steeds weer kan veranderen, omdat ik het de ene keer op datum gesorteerd wil hebben en de andere keer op meting. Dan wil ik dus door dat pijltje bij de lijst van de datum op oplopend te zetten en dan moet de rest meegaan en niet gewoon blijven staan, want dan kloppen de gegevens niet meer. Ik denk dus dat het mogelijk moet zijn om het een soort van te koppelen aan elkaar. Dat als ik de datum verander dat de rest van de rij ook mee gaat..
pi_85871972
Ik vermoed dat het iets met draaitabellen te maken heeft..
pi_85872636
Nee je luistert niet :P
Als je via Data -> Sorteren doet kan je kiezen op welke kolom je wilt sorteren.
Als je het pijltje in je menubalk bovenin kiest, dan kiest Excel voor je.

En als dit niet werkt:
Hoe ziet je data eruit? Screenshot?
pi_85873032
Ja, dat werkt niet als ik van de kolommenlijsten heb gemaakt en dan kan ik er niet voor kiezen om maar 1 test weer te geven. En dan bijvoorbeeld de data te sorteren. Heb nu de lijsten weggegaald zodat ik wel kan sorteren maar kan er nu dus niet voor kiezen om er maar 1 weer te geven.. snap je?
pi_85875001
Ik snap er niks van.

Als je nou ff een simpel voorbeeldje maakt met 3 namen, 3 kleuren en 3 getallen. En dan vertelt hoe je data eruitziet en wat je gewenste situatie is (in screenshots).
Daar kan ik wel wat mee.

Misschien iemand anders hier die wel begrijpt wat Reflectionne wil?
  maandag 30 augustus 2010 @ 16:07:45 #90
62913 Blik
The one and Only!
pi_85875528
nee, ook geen idee. Als ik de omschrijving lees zou het gewoon een standaard tabel moeten zijn met daarin een filter. Maar dat lijkt niet zo te zijn...
pi_85877077
Euh lastig uitleggen eigenlijk.. Heb het nu opgegeven en doe het gewoon met de optie sorteren bij data. Wilde graag dat ik kon sorteren zoals dat kan als je een lijst maakt (pijltje bij lijstnaam) opzich gren probleem kan nu sorteren via data. Wilde alleen ook nog in kolom a (bv) alleen 'rood' weer kunnen geven en de rest niet (zoals kan bij lijsten), dan wil ik van alle rood nog sorteren op datum.
Ikvind het te gevaarlijk om de lijst te laten staan (voor het alleen rood weergeven) zodat men ook op sorteren zal kunnen klikken in de lijst (agfopend/oplopend) dan sorteer je alleen die betreffende kolom en klopt de data per rij niet meer. Hoop dat het duidelijk is en anders bedankt. .
pi_85877813
Data -> Filter -> Autofilter.
Dan kan je allene 'Rood' laten zien en dan nog sorteren ook.
pi_85878332
quote:
Op maandag 30 augustus 2010 16:57 schreef DaFan het volgende:
Data -> Filter -> Autofilter.
Dan kan je allene 'Rood' laten zien en dan nog sorteren ook.
Thanks :D
pi_85922594
Hallo!

Ik heb een vraag m.b.t. excel en volgens mij is het niet heel moeilijk, ik kan er alleen niet opkomen. Dus als iemand mij zou kunnen helpen zou dat erg mooi zijn!

Ik ben op zoek naar een formule/opdracht die het volgende doet:
Het getal in bv cel A1 wil ik 5 cellen verder neer zetten. Het zou dus A1+5=A6. Maar dat werkt natuurlijk niet. Iemand enig idee?

Verder wil ik op mijn eerste werkblad iemand een getal laten invullen. Bv 200. Dan moet excel in werkblad 2 in kolom A een lijst maken van 1 tm 200, oftewel A1:A200. Hetzelfde als het getal bijvoorbeeld 1000 zou zijn.

Hopelijk kan iemand mij helpen, het liefst zonder macro's :)
  dinsdag 31 augustus 2010 @ 19:50:36 #95
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_85923002
quote:
Op dinsdag 31 augustus 2010 19:40 schreef Beast_of_europe het volgende:
Hallo!

Ik heb een vraag m.b.t. excel en volgens mij is het niet heel moeilijk, ik kan er alleen niet opkomen. Dus als iemand mij zou kunnen helpen zou dat erg mooi zijn!

Ik ben op zoek naar een formule/opdracht die het volgende doet:
Het getal in bv cel A1 wil ik 5 cellen verder neer zetten. Het zou dus A1+5=A6. Maar dat werkt natuurlijk niet. Iemand enig idee?
In A6 dit invullen: "=A1"
quote:
Verder wil ik op mijn eerste werkblad iemand een getal laten invullen. Bv 200. Dan moet excel in werkblad 2 in kolom A een lijst maken van 1 tm 200, oftewel A1:A200. Hetzelfde als het getal bijvoorbeeld 1000 zou zijn.

Hopelijk kan iemand mij helpen, het liefst zonder macro's :)
Op blad 1 vul je in cel A1 je getal in.
Op blad 2 vul je in cel A1 dit in: "=ALS(blad1!A1="";"";1)
In cel A2 dit: "=ALS(A1="";"";ALS(blad1!$A$1>A1;A1+1;""))
In cel A3 dit: "=ALS(A2="";"";ALS(blad1!$A$1>A2;A2+1;""))
En dat dus doortrekken naar beneden..
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_85923462
quote:
Op dinsdag 31 augustus 2010 19:50 schreef qu63 het volgende:

[..]

In A6 dit invullen: "=A1"
[..]

Op blad 1 vul je in cel A1 je getal in.
Op blad 2 vul je in cel A1 dit in: "=ALS(blad1!A1="";"";1)
In cel A2 dit: "=ALS(A1="";"";ALS(blad1!$A$1>A1;A1+1;""))
In cel A3 dit: "=ALS(A2="";"";ALS(blad1!$A$1>A2;A2+1;""))
En dat dus doortrekken naar beneden..
Hartelijk dank voor je antwoord, de 2e oplossing werkt perfect!

M.b.t. de eerste: misschien heb ik het niet goed uitgelegd. Ik ben bezig met een voorraadmodel aan het schrijven en ik heb bijvoorbeeld:
=ALS(O3<=N4;O3-L4+H4;O3-L4)

Waarbij:
O3=netto voorraad
L4=demand
N4=bestelpunt
H4=bestelhoeveelheid

Excel kijkt dus of de netto voorraad kleiner of gelijk is aan he bestelpunt. Indien dit zo is dan is het netto voorraad-demand+bestelhoeveelheid. Is dit niet zo, dan is het nettovoorraad-demand.

Nu is het probleem dat indien excel 'bestelt' dit pas over x aantal weken geleverd wordt, bijvoorbeeld 5.
  dinsdag 31 augustus 2010 @ 20:24:59 #97
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_85924295
quote:
Op dinsdag 31 augustus 2010 20:02 schreef Beast_of_europe het volgende:

[..]

Hartelijk dank voor je antwoord, de 2e oplossing werkt perfect!

M.b.t. de eerste: misschien heb ik het niet goed uitgelegd. Ik ben bezig met een voorraadmodel aan het schrijven en ik heb bijvoorbeeld:
=ALS(O3<=N4;O3-L4+H4;O3-L4)

Waarbij:
O3=netto voorraad
L4=demand
N4=bestelpunt
H4=bestelhoeveelheid

Excel kijkt dus of de netto voorraad kleiner of gelijk is aan he bestelpunt. Indien dit zo is dan is het netto voorraad-demand+bestelhoeveelheid. Is dit niet zo, dan is het nettovoorraad-demand.

Nu is het probleem dat indien excel 'bestelt' dit pas over x aantal weken geleverd wordt, bijvoorbeeld 5.
En wat is dan je vraag :?
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_85924632
quote:
Op dinsdag 31 augustus 2010 20:24 schreef qu63 het volgende:

[..]

En wat is dan je vraag :?
O sorry. Nu is het probleem dat excel de nieuwe bestelling bijvoorbeeld in periode 2 (=A2) besteld en ook direct bijboekt. Maar dit moet eigenlijk periode 7 (=A7) zijn. Hij moet dus mijn ingegeven waarde x gebruiken om een x aantal cellen verder iets te doen.
  dinsdag 31 augustus 2010 @ 20:48:28 #99
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_85925174
quote:
Op dinsdag 31 augustus 2010 20:34 schreef Beast_of_europe het volgende:

[..]

O sorry. Nu is het probleem dat excel de nieuwe bestelling bijvoorbeeld in periode 2 (=A2) besteld en ook direct bijboekt. Maar dit moet eigenlijk periode 7 (=A7) zijn. Hij moet dus mijn ingegeven waarde x gebruiken om een x aantal cellen verder iets te doen.
Kan je een screenshot plaatsen van hoe het er uit komt te zien? Is het een agenda ofzo?
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_85927849
quote:
Op dinsdag 31 augustus 2010 20:48 schreef qu63 het volgende:

[..]

Kan je een screenshot plaatsen van hoe het er uit komt te zien? Is het een agenda ofzo?
Niet echt. Maar volgens mij weet ik hoe ik het op kan lossen (d.m.v. een MRP-schema, als je weet wat dat is?). Dan heb ik available to promise en de 'echte' voorraad. Ik zal morgen laten zien hoe ik heb opgelost, of als ik het niet opgelost heb een screenshot plaatsen!
pi_85928500
Is het mogelijk om met Excel iets wat in tijdsformat staat (dus bijvoorbeeld 5:05,02 voor 5 minuten en 5,02 seconde), automatisch om te zetten in het aantal secondes?

Bvd
  dinsdag 31 augustus 2010 @ 22:23:42 #102
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_85929637
Uit mijn hoofd:
Doe aangepaste notatie bij celeigenschappen --> tabblad getal

Vul daar in iets met [ss]

De ss zou staan voor 2 posities voor seconden en de [] zou moeten staan voor het doortellen boven de 60 seconden. (Dus minuten omrekenen naar seconden.)

Finetunen moet je zelf dan ff doen ;)
heitieh
  dinsdag 31 augustus 2010 @ 22:23:53 #103
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_85929645
quote:
Op dinsdag 31 augustus 2010 22:03 schreef BasementDweller het volgende:
Is het mogelijk om met Excel iets wat in tijdsformat staat (dus bijvoorbeeld 5:05,02 voor 5 minuten en 5,02 seconde), automatisch om te zetten in het aantal secondes?

Bvd
Kies dan voor opmaak, aangepast -> [ss]
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
  dinsdag 31 augustus 2010 @ 22:24:22 #104
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_85929679
quote:
Op dinsdag 31 augustus 2010 22:23 schreef Joooo-pi het volgende:
Uit mijn hoofd:
Doe aangepaste notatie bij celeigenschappen --> tabblad getal

Vul daar in iets met [ss]

De ss zou staan voor 2 posities voor seconden en de [] zou moeten staan voor het doortellen boven de 60 seconden. (Dus minuten omrekenen naar seconden.)

Finetunen moet je zelf dan ff doe ;)
Hodfr, 8 posts te laat :(
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
  dinsdag 31 augustus 2010 @ 22:26:28 #105
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_85929805
quote:
Op dinsdag 31 augustus 2010 22:24 schreef qu63 het volgende:

[..]

Hodfr, 8 posts te laat :(
8?

Heb ik iets gemist.... :?
heitieh
  dinsdag 31 augustus 2010 @ 22:49:10 #106
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_85931141
quote:
Op dinsdag 31 augustus 2010 22:26 schreef Joooo-pi het volgende:

[..]

8?

Heb ik iets gemist.... :?
8 posts op heel fok, jij had postnummer 85929637 en ik had 85929645..
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
  dinsdag 31 augustus 2010 @ 22:54:26 #107
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_85931408
quote:
Op dinsdag 31 augustus 2010 22:49 schreef qu63 het volgende:

[..]

8 posts op heel fok, jij had postnummer 85929637 en ik had 85929645..
ah zo :P

:+
heitieh
pi_85964531
quote:
Op dinsdag 31 augustus 2010 20:48 schreef qu63 het volgende:

[..]

Kan je een screenshot plaatsen van hoe het er uit komt te zien? Is het een agenda ofzo?
Heb de opdracht "=verplaatsing" gevonden in excel en volgens mij gaat het daarmee lukken ^O^
pi_85975422
Probleem opgelost.

[ Bericht 96% gewijzigd door Lodan op 02-09-2010 12:04:45 ]
pi_85975460
Hallo,
Weet iemand hoe ik het volgende kan oplossen?
Ik heb een overzicht met gegevens behorend bij verschillende nummers.
Deze nummers kunnen meerdere keren voorkomen omdat ze meerdere statussen hebben.
Ik wil nu een overzichtje maken waarin excel (2003) als ik 1 van die nummers in tik ALLE rijen ophaalt die beginnen met dat betreffende nummer.

Met VERT.ZOEKEN krijg ik natuurlijk alleen de eerste. Dat is dus niet de oplossing....
  donderdag 2 september 2010 @ 08:19:13 #111
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_85975568
Auto-Filter
heitieh
pi_85984539
quote:
Op donderdag 2 september 2010 08:52 schreef styliste het volgende:

[..]

Nee ik moet ze wel echt op een ander blad hebben.
Zie vorige pagina's, daar staat een mooie lookup functie van mijn hand (ahum...) die meerdere resultaten kan opzoeken.

[Excel] Het grote Excel vragen topic #23
pi_86012834
Weer een vraag voor jullie hier. Ik probeer een soort 'archief' te maken en wil in mijn excel document linken naar een bestand in een gedeelde map. Nu kan ik dat gewoon doen door een hyperlink in te voeren en dan dat bestand te selecteren, dat werkt wel máár als dat bestand verplaatst wil ik graag dat de hyperlink mee veranderd.. Is dat mogelijk en zo ja hoe?
  vrijdag 3 september 2010 @ 10:56:33 #115
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_86014577
quote:
Op vrijdag 3 september 2010 09:44 schreef Reflectionne het volgende:
Weer een vraag voor jullie hier. Ik probeer een soort 'archief' te maken en wil in mijn excel document linken naar een bestand in een gedeelde map. Nu kan ik dat gewoon doen door een hyperlink in te voeren en dan dat bestand te selecteren, dat werkt wel máár als dat bestand verplaatst wil ik graag dat de hyperlink mee veranderd.. Is dat mogelijk en zo ja hoe?
Hoe verplaatst het bestand? Gaat het eerst van de map "lopende zaken" naar "gedane zaken"? Oftewel, zit er enige logica in? Dan is dat vast in te bouwen in je script, anders heb ik er een hard hoofd in..
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
  vrijdag 3 september 2010 @ 12:20:39 #116
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_86017233
Of je zou misschien met een derde (tussen) bestand moeten werken, waarin je de locaties van bestanden (met de hand) bijhoudt...
heitieh
pi_86019037
Het is meer dat ze zomaar in een andere map gezet KUNNEN worden.. Als je bijvoorbeeld een tabel van Excel in word plakt met plakken speciaal en koppeling plakken veranderende de gegevens in Word mee als je wat verandert in Excel.

Ik wil dus dat de hyperlink of het object het gewoon blijft doen als de grafiek verplaatst wordt.

Er zit dus geen logica in en bijhouden is geen optie omdat ik ze niet ga veranderen van plek maar juist mogelijk anderen
pi_86021064
Nee want:
1) Excel kan niet monitoren wat er in explorer.exe gebeurt
2) Explorer.exe kan volgens mij niet communiceren met Excel.
3) Ik zou niet weten hoe je explorer.exe zo ver kunt krijgen.
pi_86021495
quote:
Op vrijdag 3 september 2010 13:54 schreef DaFan het volgende:
Nee want:
1) Excel kan niet monitoren wat er in explorer.exe gebeurt
2) Explorer.exe kan volgens mij niet communiceren met Excel.
3) Ik zou niet weten hoe je explorer.exe zo ver kunt krijgen.
oke, jammer
  vrijdag 3 september 2010 @ 14:32:24 #120
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_86022535
quote:
Op vrijdag 3 september 2010 13:54 schreef DaFan het volgende:
Nee want:
1) Excel kan niet monitoren wat er in explorer.exe gebeurt
2) Explorer.exe kan volgens mij niet communiceren met Excel.
3) Ik zou niet weten hoe je explorer.exe zo ver kunt krijgen.
Wat wel zou kunnen is een .bat-script schrijven wat een index maakt van een hele directory + subdirectories en dit opslaat als .csv. Die csv is wel uit te lezen door Excel. Dat .bat-script kan je in een taak zetten in Windows zodat ie ieder uur draait ofzo..
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')