Goeie stem!quote:
Veel te volks.quote:Op zondag 15 augustus 2010 23:07 schreef trabant het volgende:
Onder wat voor stolp heeft vader Hugo zijn zoon Jelle eigenlijk grootgebracht?
Een westers mens kent de belangrijkste Beatlesliedjes toch wel?
Prequel!quote:Op zondag 15 augustus 2010 23:08 schreef Bellatrix het volgende:
Willemijn kan toch niet terugkomen.Als het niet de GTST kant op wil gaan.
O dat wist ik niet.quote:
Ik vind deze versie wat minder. Ooit eentje gezien op RTL ergens die echt heel goed was.quote:Op zondag 15 augustus 2010 23:10 schreef golfer het volgende:
The Fox.
Dat kan ik mij nog zo goed herinneren.
Bij Mies Bouwman ofzo.
HBC is zowat de verschrikkelijkste man op aarde. Een intellectueel van stalinistische proporties. Hij zal zijn kinderen met Mahler en Beethoven hebben volgepompt.quote:Op zondag 15 augustus 2010 23:07 schreef trabant het volgende:
Onder wat voor stolp heeft vader Hugo zijn zoon Jelle eigenlijk grootgebracht?
Een westers mens kent de belangrijkste Beatlesliedjes toch wel?
Nee.quote:Op zondag 15 augustus 2010 23:12 schreef borisz het volgende:
Televaaghttp://www.telegraaf.nl/p(...)ten__.html?cid=short
Telegraafquote:Op zondag 15 augustus 2010 23:12 schreef borisz het volgende:
Ik vind vooral het stoïcisme van die drie mannen vooral zo komischquote:Op zondag 15 augustus 2010 23:12 schreef golfer het volgende:
Zo gedateerd. Maar het blijft briljant getimed.
Neusje voor nieuwsquote:Op zondag 15 augustus 2010 23:12 schreef borisz het volgende:
Die krant had na de WOII verboden moeten blijven.quote:Op zondag 15 augustus 2010 23:13 schreef TAV74 het volgende:
[..]
TelegraafEn dat is dan ook nog de meest gelezen krant ook
Kansloze kutkrantquote:Op zondag 15 augustus 2010 23:12 schreef borisz het volgende:
Dat denk ik ook, ja. Die jongen heeft niet voor niks van die chronisch waterige oogjes, dat is Cortiustrauma. Door Piet Grijs himself met een exemplaar van Battus' Opperlans erin geslagen.quote:Op zondag 15 augustus 2010 23:11 schreef Ringo het volgende:
[..]
HBC is zowat de verschrikkelijkste man op aarde. Een intellectueel van stalinistische proporties. Hij zal zijn kinderen met Mahler en Beethoven hebben volgepompt.
Ik ook. Vind Jelle alleen met regelmaat irritant deze avond.quote:Op zondag 15 augustus 2010 23:16 schreef golfer het volgende:
Ik vond het een leuke avond met een leuke vrouw.
Ja, dat is wat het zo leuk maaktquote:Op zondag 15 augustus 2010 23:14 schreef Sunnythesun het volgende:
Ik vind vooral het stoïcisme van die drie mannen vooral zo komisch
Jelle is niet geschikt voor dit programma. Annet was geweldigquote:Op zondag 15 augustus 2010 23:18 schreef waffles het volgende:
[..]
Ik ook. Vind Jelle alleen met regelmaat irritant deze avond.
Ik ookquote:Op zondag 15 augustus 2010 23:16 schreef golfer het volgende:
Eens.quote:Op zondag 15 augustus 2010 23:16 schreef golfer het volgende:
quote:
Helemaal mee eens. Een verademing in vergelijking met vorige week.quote:Op zondag 15 augustus 2010 23:16 schreef golfer het volgende:
De meesten wel.quote:
Vorige week gemist ivm vakantie, maar kom er net achter wie het was en geloof dat ik blij ben dat ik dat gemist heb. Vind dat een behoorlijk irritant wijf eerlijk gezegd. Soms een grappige opmerking maar meestal lijkt ze een soort misplaatste arrogantie uit te stralen waar ik lichtelijk jeuk van krijgquote:Op zondag 15 augustus 2010 23:24 schreef Tijn het volgende:
[..]
Helemaal mee eens. Een verademing in vergelijking met vorige week.
Ze vond die taal iets hallucinerends hebben. Jelle vond het vooral vervelend om naar te luisteren.quote:Op zondag 15 augustus 2010 23:26 schreef Bluezz het volgende:
[..]
Wat zei Annet of Jelle daar nou over? Iets met psychedelische taal?
Ik vind het wel een leuke taal, al die Scandinavische talen wel.quote:Op zondag 15 augustus 2010 23:26 schreef Bluezz het volgende:
Wat zei Annet of Jelle daar nou over? Iets met psychedelische taal?
En Kopps staat er niet tussen.quote:Op zondag 15 augustus 2010 23:21 schreef Arcee het volgende:
Scandinavische films:
<knip>
De 20 beste die ik gezien heb.
Het zou wel eens wederzijds kunnen blijken.quote:Op zondag 15 augustus 2010 23:29 schreef Ringo het volgende:
(Over het Deens) Jelle vond het vooral vervelend om naar te luisteren.
Swundi hurdi..Chocolat..und nu.. die Moosequote:Op zondag 15 augustus 2010 23:30 schreef Arcee het volgende:
[..]
Ik vind het wel een leuke taal, al die Scandinavische talen wel.
Scandinavisch is Germaans.quote:Op zondag 15 augustus 2010 23:31 schreef Bellatrix het volgende:
Ik vind Germaanse en Scandinavische talen over het algemeen mooier dan de Romaanse.
Nou ja, wist het niet zeker, Noord Germaans volgens Wiki dus.quote:
Ik ookquote:Op zondag 15 augustus 2010 23:30 schreef Arcee het volgende:
[..]
Ik vind het wel een leuke taal, al die Scandinavische talen wel.
Übergermanen.quote:Op zondag 15 augustus 2010 23:35 schreef Bellatrix het volgende:
[..]
Nou ja, wist het niet zeker, Noord Germaans volgens Wiki dus.
Ik niet, Scandinavische talen vind ik leuk, maar Spaans en Italiaans vind ik cool.quote:Op zondag 15 augustus 2010 23:31 schreef Bellatrix het volgende:
Ik vind Germaanse en Scandinavische talen over het algemeen mooier dan de Romaanse.
Ik Frans. Spaans heb ik 2 jaar gehad, misschien vind ik het daarom kut.quote:Op zondag 15 augustus 2010 23:36 schreef Arcee het volgende:
[..]
Ik niet, Scandinavische talen vind ik leuk, maar Spaans en Italiaans vind ik cool.Vooral Spaans.
Zweeds is nog wel verstaanbaar. Deens is Duits zoals een Japanner het hoort.quote:Op zondag 15 augustus 2010 23:35 schreef Sunnythesun het volgende:
[..]
Ik ookZweedse Wallander serie is soms bijna zonder ondertiteling te volgen als je je Nederlands, Duits en Engels een beetje beheerst
Frans vind ik ook wel mooi, plus dankzij m'n schoolfrans herken ik het ook enigszins.quote:Op zondag 15 augustus 2010 23:36 schreef Bellatrix het volgende:
Ik Frans. Spaans heb ik 2 jaar gehad, misschien vind ik het daarom kut.
Zweeds is ook wel te doen, als je de Zweedse Wallanders kijkt kun je na een paar afleveringen al best wat woorden en standaardzinnen volgen.quote:Op zondag 15 augustus 2010 23:31 schreef Tijn het volgende:
Deens kun je als Nederlander trouwens makkelijk lezen. Verstaan gaat iets lastiger, maar op papier begrijp je het zo.
Geen Charlot og Charlotte?quote:Op zondag 15 augustus 2010 23:21 schreef Arcee het volgende:
Scandinavische films:
>lijstje<
Moest 'm gelijk weer kijken..mijn gekozen fragment voor vanavondquote:Op zondag 15 augustus 2010 23:33 schreef n00biedoobiedoo het volgende:
[..]
Swundi hurdi..Chocolat..und nu.. die Moose
Niet gezien, staat genoteerd.quote:
Uit die Scandinavische films pik je her en der wat woorden op idd. Flicka is Zweeds voor meisje.quote:Op zondag 15 augustus 2010 23:37 schreef TAV74 het volgende:
Zweeds is ook wel te doen, als je de Zweedse Wallanders kijkt kun je na een paar afleveringen al best wat woorden en standaardzinnen volgen.
Zweeds is echt een grappige combi van Nederlands, Engels en Duits, soms klinken hele zinnen alsof iemand voorleest uit een fonetisch woordenboek in een van die 3 talen.quote:Op zondag 15 augustus 2010 23:41 schreef Arcee het volgende:
[..]
Uit die Scandinavische films pik je her en der wat woorden op idd. Flicka is Zweeds voor meisje.
En je herkent woorden uit het Nederlands. Vooral in het Deens lijken soms hele zinnen op de Nederlandse.
Soms is het net Twentsquote:Op zondag 15 augustus 2010 23:42 schreef TAV74 het volgende:
[..]
Zweeds is echt een grappige combi van Nederlands, Engels en Duits, soms klinken hele zinnen alsof iemand voorleest uit een fonetisch woordenboek in een van die 3 talen.
Gehoord vanuit een Kennemerlander-perspectiefquote:
quote:Op zondag 15 augustus 2010 23:48 schreef n00biedoobiedoo het volgende:
[..]
Gehoord vanuit een Kennemerlander-perspectief
Ik vind Frans echt het ergste wat er bestaat. In de Hell spreken ze vast Frans.quote:Op zondag 15 augustus 2010 23:36 schreef Bellatrix het volgende:
[..]
Ik Frans. Spaans heb ik 2 jaar gehad, misschien vind ik het daarom kut.
quote:Op zondag 15 augustus 2010 23:59 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ik vind Frans echt het ergste wat er bestaat. In de Hell spreken ze vast Frans.
Fins bevindt zich inderdaad op een andere tak in de linguïstische boom.quote:Op maandag 16 augustus 2010 00:17 schreef golfer het volgende:
Deensis de moedertaal van de Scandinavische talen. Als je Deens kunt spreken en verstaan kan je ook Zweeds, IJslands en Noors verstaan.
Althans ik.
En het leuke is dat je gewoon met een Zweed, IJslander of Noor Deens kunt praten en zij in hun eigen taal terug kunnen spreken en ze elkaar gewoon allemaal verstaan.
Alleen Fins is een compleet andere taal die veel meer op een Slavische taal lijkt.
Welnee. Het Fins is een taal die geen enkele verwantschap heeft met talen uit de Indo-europese familie (Indisch, Perzisch, Slavisch, Grieks, Albanees, Germaans, Romaans en Keltisch). Fins is nauw verwant aan het Estisch en de Saamitalen (Lapland) en zeer verre familie van het Hongaars. De bron van die talen wordt in de Oeral gezocht en er zijn linguïsten die verbanden zien met het Turks en zelfs het Japans.quote:Op maandag 16 augustus 2010 00:17 schreef golfer het volgende:
Deensis de moedertaal van de Scandinavische talen. Als je Deens kunt spreken en verstaan kan je ook Zweeds, IJslands en Noors verstaan.
Althans ik.
En het leuke is dat je gewoon met een Zweed, IJslander of Noor Deens kunt praten en zij in hun eigen taal terug kunnen spreken en ze elkaar gewoon allemaal verstaan.
Alleen Fins is een compleet andere taal die veel meer op een Slavische taal lijkt.
Nou ja, in wezen zijn bijna alle talen wel verbonden. De vraag is hoever je terug moet gaan in de geschiedenis om dat verband te vinden.quote:Op maandag 16 augustus 2010 00:24 schreef Ringo het volgende:
[..]
Welnee. Het Fins is een taal die geen enkele verwantschap heeft met talen uit de Indo-europese familie (Indisch, Perzisch, Slavisch, Grieks, Albanees, Germaans, Romaans en Keltisch). Fins is nauw verwant aan het Estisch en de Saamitalen (Lapland) en zeer verre familie van het Hongaars. De bron van die talen wordt in de Oeral gezocht en er zijn linguïsten die verbanden zien met het Turks en zelfs het Japans.
Ga eens gauw wat Bergman en Dreyer kijken.quote:Op zondag 15 augustus 2010 23:21 schreef Arcee het volgende:
Scandinavische films:
[lijst]
Dat is een typische lekenuitspraak. Er zijn heel duidelijke classificaties te maken en er is wel degelijk sprake van taalfamilies waarvan de leden typische kenmerken delen. Het proto-Indo-Europees is al een hypothetische construct-taal, laat staan dat je nóg verder kunt gaan om de verwantschap met andere oerfamilies te 'bewijzen'.quote:Op maandag 16 augustus 2010 00:28 schreef Monolith het volgende:
[..]
Nou ja, in wezen zijn bijna alle talen wel verbonden. De vraag is hoever je terug moet gaan in de geschiedenis om dat verband te vinden.
We zullen godzijdank wat minder VPRO 'diepgang' te zien krijgen hopelijk.quote:Op maandag 16 augustus 2010 00:34 schreef golfer het volgende:
Ben erg benieuwd naar de 'diepgang' van Verhoeven.
Juist. Eigenlijk de enige gast waar ik naar uitgekeken heb.quote:Op maandag 16 augustus 2010 00:22 schreef Falconetti het volgende:
Volgende week Paul Verhoeven. Dat wordt een aflevering die ik zéker niet wil missen.
Verhoeven
Waarom denk je dat?quote:Op maandag 16 augustus 2010 00:35 schreef Falconetti het volgende:
We zullen godzijdank wat minder VPRO 'diepgang' te zien krijgen hopelijk.
Hij lijkt me een man die gemakkelijk door die grachtengordeliaanse navelstaarderij heenprikt.quote:
Natuurlijk is die classificatie te maken. Het is echter een beetje zoals in de biologie. Je hebt de classificatie van organismen in soorten, families, klassen, rijken, enz. Dergelijk classificaties worden vaak gedaan op basis van bepaalde kenmerken denk aan 'gewervelden', 'tweehoevigen', enzovoort. Dat is een a posteriori-classificatie op basis van bepaalde eigenschappen. Anderzijds is er een hiërarchische structuur die voortvloeit uit gemeenschappelijke afstamming. Hieruit volgt dat wanneer je teruggaat in het verleden, je uiteindelijk een punt tegenkomt waar de geschiedenis van beide organismen samenkomt.quote:Op maandag 16 augustus 2010 00:34 schreef Ringo het volgende:
[..]
Dat is een typische lekenuitspraak. Er zijn heel duidelijke classificaties te maken en er is wel degelijk sprake van taalfamilies waarvan de leden typische kenmerken delen. Het proto-Indo-Europees is al een hypothetische construct-taal, laat staan dat je nóg verder kunt gaan om de verwantschap met andere oerfamilies te 'bewijzen'.
Je vergeet een belangrijk verschilpunt: dat een linguïst, teruggaand in de tijd, op een zeker moment over geen enkele bron meer beschikt om zijn hypotheses van welk ondersteunend argument of bewijs dan ook te voorzien. Het 'nulpunt' vanwaaruit de taalkundige zijn historisch onderzoek kan beginnen, is een punt midden in de menselijke geschiedenis, waar de verschillende talen en taalfamilies zich allang, min of meer onafhankelijk van elkaar hebben ontwikkeld. Wat we kunnen zeggen over de status van taal in de periode vóór de eerste schriftelijke bronnen, is slechts speculatie en heeft nauwelijks wetenschappelijke waarde.quote:Op maandag 16 augustus 2010 00:45 schreef Monolith het volgende:
[knip]
In de linguïstiek geldt ongeveer hetzelfde afgezien van het feit dat er bij talen misschien iets meer horizontale overdracht plaatsvindt.
Maar daar hoeft bij taal toch geen sprake van te zijn? Waarom zou een Zulu ooit met een Chinees gepraat moeten hebben? Die twee talen kunnen best volledig los van elkaar ontwikkeld zijn en geen enkel verwantschap delen.quote:Op maandag 16 augustus 2010 00:45 schreef Monolith het volgende:
[..]
Hieruit volgt dat wanneer je teruggaat in het verleden, je uiteindelijk een punt tegenkomt waar de geschiedenis van beide organismen samenkomt.
quote:Zomergasten: Annet Malherbe
Uitgegeven: 16 augustus 2010 09:08
Laatst gewijzigd: 16 augustus 2010 09:24
Een leuk wijf, zo typeer je actrice en Zomergast Annet Malherbe het best. Een lachebek die plezier heeft in haar leven, maar niet op een dusdanig opgelegde of inhoudsloze wijze dat het pathetisch wordt. Door Bert Brussen.
© ANP
En ze houdt enorm veel van puisten uitknijpen (als het even kan met het formaat van een flink abces) en neemt zulks gerust mee als favoriet fragment. Wat kun je nog meer van een Zomergast verlangen?
Niet veel. Met Malherbe vul je de avond wel. Geen mutserig gezeik, mooie lange fragmenten, veel nostalgie.
Alhoewel het jarenlange samenzijn met Alex van Warmerdam wel zo zijn sporen heeft nagelaten bij de vijftigjarige Malherbe.
Half afgemaakte zinnen
De verwarde half afgemaakte zinnen die ze soms uitsprak en het warm lachend ontwaken uit haar dagdromen, alsof ze haar eigen verlegenheid probeerde weg te lachen, deed af en toe denken aan een fragment uit een film van haar man.
Iets surrealistisch in een oneindig lange scene zonder tekst, met Theo van Gogh in een rode jurk die elk moment op een scooter voorbij kan komen rijden. Annet Malherbe ten voeten uit. Gewoon een lekker gek wijf. Houdt van eten, koken, feesten en acteren. Een tragikomische Zomergasten-gast.
Zere plek
Er was ook nog iets van dat voor acteurs zo kenmerkende leed wat altijd zo schrijnend vanachter het masker van triomferende verbeelding naar buiten probeert te glippen. Zorgvuldig hengelde Jelle Brandt Corstius dan ook naar het depressieve verleden van zijn zomergast, legde zijn vinger op de zere plek en drukte flink door.
Alsof hij een mee-eter op de rug van een onbekende uitkneep en dat vervolgens op YouTube zette. Maar Malherbe wilde het verleden liever met rust laten. Al die vragen en wetenswaardigheden uit de Brandt Corstius-knipselmap en het grote Malherbe-verleden waren duidelijk niet haar idee van een zomerse televisie- (en Youtube-) fragmentenavond.
Aanvaringen
Omdat Brandt Corstius deze avond zichzelf stevig had gepositioneerd, het zou te ver voeren om te zeggen dat hij in zijn rol als interviewer is gegroeid maar hij was opvallend scherp en soms zelfs afstandelijk en ernstig, waren er meer dan voldoende spannende aanvaringen tussen hem en zijn gast.
Kunstenaar
Terecht, Malherbe bleek het soort van gast te zijn dat na drie keer zeggen dat ze het "er niet over wil hebben" toch blij is dat ze leeg kan lopen. De lol en lach heeft ze misschien aan haar kont hangen, haar ziel blijft dat van een kunstenaar.
Met die lol en lach zat het overigens meer dan goed. Haar fragmenten waren opzich al van een hoog Jiskefet-gehalte, zoals het Bulgaarse Volksdansen of het hilarische fragment het EO-programma Open Cirkel, de kwinkslagen van zowel Malherbe als Brandt Corstius waren soms om je te bescheuren.
Erotiserende kracht
Er kan niets op tegen de "erotiserende kracht van het puisten uitdrukken" en het "Zuid-Hollandse accent" van EO'ers met snor en bril in een uivormige studio begin jaren tachtig. Overigens gaf Malherbe aan dat ze haar inspiratie voor acteren uit dergelijke fragmenten haalt wat gelijk haar talent voor het Jiskefet-absurdistisch theater verklaart.
Misschien duurde de avond wel iets te lang. Zoals Malherbe ook geen acht seizoenen in een en dezelfde serie kan spelen, zo kan ze ook geen drie uur geconcentreerd zijn op haar favoriete televisiefragmenten.
Lekker eten
Het laatste uur Zomergasten bloedde dan ook dood waardoor de analyses van veel fragmenten voortijdig strandden in puberale meligheid. Aangezien dit ook leek over te slaan op Brandt Corstius, die de laatste paar fragmenten er als een geautomatiseerde jukebox doorheen duwde, kwam er een voortijdig einde aan deze Zomergasten-aflevering die veel in zich had voor geslaagde zomeravondtelevisie: lekker eten, goede wijn, gemoedelijkheid maar altijd met voldoende bezieling en gepaste verdieping.
Gelukkig kunt u op de Zomergasten-website nog eens uitgebreid nalezen hoe dat precies moet, zo'n mee-eter uitknijpen.
© NU.nl/Bert Brussen
Ah, Bert heeft ook weer eens tv gekeken.. Mocht hij binnenkort veroordeeld worden tot een paar jaar onvrijwillig verblijf in een Nederlands staatshotel met tv op de kamer, dan zal dat niet ten koste gaan van zijn werk.quote:
Helemaal mee eens.quote:Op maandag 16 augustus 2010 09:54 schreef Ryon het volgende:
Af en toe een beetje stangen en toch doorvragen, soms wel wat te geforceerd, niets mis me.
Taiwanese kok. Ik raad je aan om de (leuke) film Eat, Drink, Man, Woman van Ang Lee te kijken. Dan begrijp je wat meer van de context van het fragment.quote:Op maandag 16 augustus 2010 13:19 schreef rubje het volgende:
er was mnaar 1 stukje dat ik leuk vond en meer over wilde weten tijdens die uitzending met die dikke van Gooische vrouwen:
Die chinese? kok die alles thuismaakte en zijn voorrad uit de eigen tuis haalde (kippen etc)![]()
Dat is een GeenStijl-proleet die voor Nu.nl tv-recensies mag schrijven.quote:Op maandag 16 augustus 2010 13:20 schreef bloodymary het volgende:
Wat is dt eigenlijk voor iemand die Bert Brussen? Waarom moet ik hier elke week lezen wat hij er van vond?
Ik vind het ook niet fris, toen ze begon over 'erotiserende kracht van het puisten uitdrukken' zag ik haar in mijn gedachte het pus uit de uitgeknepen megapuist al van de rug aflikken.quote:Op maandag 16 augustus 2010 12:41 schreef Loohcs het volgende:
Zo'n youtube puist uitknijp-fragment is toch wel een dieptepunt in Zomergasten. Ik moet zeggen dat ik een tikkeltje meer niveau had verwacht van Malherbe. ...Jezus...in je favoriete tv-avond een youtube filmpje en dan ook nog eens van het uitknijpen van een dikke puist.![]()
Maar ik heb me er verder niet aan geërgerd hoor, want juist mensen die niet precies doen wat van hen verwacht wordt zijn vaak het interessantst, maar toch...
Dat is toch lachen, dat ze lekker een beetje absurde dingen bedenkt om te laten zien en hiermee shockeertquote:Op maandag 16 augustus 2010 12:41 schreef Loohcs het volgende:
Zo'n youtube puist uitknijp-fragment is toch wel een dieptepunt in Zomergasten. Ik moet zeggen dat ik een tikkeltje meer niveau had verwacht van Malherbe. ...Jezus...in je favoriete tv-avond een youtube filmpje en dan ook nog eens van het uitknijpen van een dikke puist.![]()
Maar ik heb me er verder niet aan geërgerd hoor, want juist mensen die niet precies doen wat van hen verwacht wordt zijn vaak het interessantst, maar toch...
Bertje is een uiterst gefrustreerd zichzelf Internetjournalist noemend mannetje die binnenkort misschien de cel ingaat vanwege het met een misplaatst gevoel voor humor doodsbereigingen richting Wilders te plaatsen op z'n Twitter.quote:Op maandag 16 augustus 2010 13:20 schreef bloodymary het volgende:
Wat is dt eigenlijk voor iemand die Bert Brussen? Waarom moet ik hier elke week lezen wat hij er van vond?
Ik wist het ook niet, las net dat het een gefrustreerd GS eikeltje is.quote:Op maandag 16 augustus 2010 13:20 schreef bloodymary het volgende:
Dan bekijk je het echter vanuit linguïstisch perspectief. Een relevante vraag is natuurlijk, net als bij organismen, of talen te herleiden zijn tot één enkele bron die je redelijkerwijs als taal zou kunnen classificeren of dat er sprake is van meerdere, onafhankelijke oorsprongen. Wat dat betreft wordt gedacht dat een mutatie in FOXP2 een belangrijke rol heeft gespeeld bij het ontstaan van talen met een grammatica en syntax. Die wordt geschat op ergens tussen de 50k en 100k jaar geleden. In combinatie met het 'Recent out of Africa' model is het dan best een optie dat taal terug te voeren is tot een enkele bron.quote:Op maandag 16 augustus 2010 01:02 schreef Ringo het volgende:
[..]
Je vergeet een belangrijk verschilpunt: dat een linguïst, teruggaand in de tijd, op een zeker moment over geen enkele bron meer beschikt om zijn hypotheses van welk ondersteunend argument of bewijs dan ook te voorzien. Het 'nulpunt' vanwaaruit de taalkundige zijn historisch onderzoek kan beginnen, is een punt midden in de menselijke geschiedenis, waar de verschillende talen en taalfamilies zich allang, min of meer onafhankelijk van elkaar hebben ontwikkeld. Wat we kunnen zeggen over de status van taal in de periode vóór de eerste schriftelijke bronnen, is slechts speculatie en heeft nauwelijks wetenschappelijke waarde.
Niet zo badinerend, fossiel.quote:Op dinsdag 17 augustus 2010 00:15 schreef golfer het volgende:
Zullen we het weer over Zomergasten hebben en de linguïstische vraagstukken in een daarvoor bestemd SES of PUB forum bespreken?
Daar ben ik al helemaal mee bezig. Lijkt mij best een interessante vent, ondanks dat ik hem alleen maar ken van z'n films.quote:Op dinsdag 17 augustus 2010 00:29 schreef Ringo het volgende:
En je hebt je maar voor te bereiden op de gast van volgende week. Brééd denken, golfer.
Ik heb al veel interviews gezien. Hij is ook nog eens stronteigenwijsquote:Op dinsdag 17 augustus 2010 00:30 schreef golfer het volgende:
[..]
Daar ben ik al helemaal mee bezig. Lijkt mij best een interessante vent, ondanks dat ik hem alleen maar ken van z'n films.
Ja Showgirls is ook zo'n hoogtepunt.quote:Op dinsdag 17 augustus 2010 00:39 schreef Ringo het volgende:
Iemand die Starship Troopers kan maken, is sowieso interessant.
Huh??? Als je ergens geen kans op hebt is dat het wel.quote:Op dinsdag 17 augustus 2010 01:43 schreef tong80 het volgende:
Hoop niet dat het een Jezus Christus avond wordt met paul Verhoeven.
quote:Op dinsdag 17 augustus 2010 02:01 schreef Falconetti het volgende:
[..]
Huh??? Als je ergens geen kans op hebt is dat het wel.
Hij is afgerekend op her en der een prominente blote tiet. Door de puriteinse meningenmaffia. Ik vond het een mooie karakterschets van een valse wereld. Natuurlijk had ie de wereld nog veel harder in de kloten moeten schoppen. Hij is te netjes geweest. Heeft ook altijd mainstream willen zijn. In plaats van meedogenloos zijn eigen gang gaan, zoals Tarantino doet. Die legt de cinema zijn eigen wil op.quote:Op dinsdag 17 augustus 2010 02:00 schreef tong80 het volgende:
Verhoeven zegt zelf altijd dat ie spijt heeft van die film. Hij vind het achteraf maar soft-porno.
Hij had veel verder moeten gaan vindt ie zelf.
Ik vond het eerlijk gezegd ook geen echt slechte film. Maar nou niet een film om trots op te zijn.
Ik heb die oude Nederlandse films van hem nooit gezien. De laatste, Zwartboek, ook niet.quote:Basic Instinct zie ik dan liever. Maar eigenlijk vooral Floris
Waarom post je dan dit : 'Hij is te netjes geweest. Heeft ook altijd mainstream willen zijn.'quote:Op dinsdag 17 augustus 2010 02:12 schreef Ringo het volgende:
Ik heb die oude Nederlandse films van hem nooit gezien. De laatste, Zwartboek, ook niet.
Omdat ik dronken ben natuurlijk. En ik maar wat lul. Dat 'te netjes' klopt allicht niet, maar die drang om mainstream te zijn heb ik in zijn Amerikaanse periode nooit begrepen. Altijd die enorme producties, dat gedweep met het grote publiek. Je zou hem meer independent films hebben gegund.quote:Op dinsdag 17 augustus 2010 02:22 schreef tong80 het volgende:
[..]
Waarom post je dan dit : 'Hij is te netjes geweest. Heeft ook altijd mainstream willen zijn.'
Van horen zeggen ?
In verband met rechten van alle fragmenten kun je het niet meer terugzien. Zaterdag herhaalt.quote:Op dinsdag 17 augustus 2010 02:41 schreef Stali het volgende:
Waarom is het niet terug te zien op uitzendinggemist?
Of zoek ik niet goed?
quote:
Kerel, je maakt jezelf belachelijk.quote:Op dinsdag 17 augustus 2010 03:23 schreef Falconetti het volgende:
[..]Alsof Verhoeven ooit Jezus in interviews ter sprake brengt
![]()
Weet ji wel waar je hebt over hebt kerel?
quote:In september 2008 verschijnt het aangekondigde boek, getiteld Jezus van Nazareth - een realistisch portret. Hieraan was ook meegewerkt door Rob van Scheers, cultuurverslaggever voor het weekblad Elsevier en gastdocent aan de Universiteit van Utrecht. Eerder schreef hij een biografie van Verhoeven, die in Engeland verscheen en waarvan eerdaags ook de Nederlandse versie zal verschijnen [3].
Over zijn Jezus-boek verscheen op 11 september 2008 in het christelijk dagblad Trouw een interview met Verhoeven, waarin hij aan de tand werd gevoeld over zijn onorthodoxe kijk op deze bijbelse figuur, en tevens een commentaar van de theoloog Cees den Heyer, die onder meer opmerkt: "De verfilming schijnt al door het papier heen." [4] [5]. Hierna verschenen ook twee interviews met Verhoeven over zijn boek, gelijktijdig in de opinieweekbladen Vrij Nederland [6] en Elsevier [7].
LOL... Hoeveel onzin je in 1 post kunt stoppenquote:Op dinsdag 17 augustus 2010 02:12 schreef Ringo het volgende:
[..]
Hij is afgerekend op her en der een prominente blote tiet. Door de puriteinse meningenmaffia. Ik vond het een mooie karakterschets van een valse wereld. Natuurlijk had ie de wereld nog veel harder in de kloten moeten schoppen. Hij is te netjes geweest. Heeft ook altijd mainstream willen zijn. In plaats van meedogenloos zijn eigen gang gaan, zoals Tarantino doet. Die legt de cinema zijn eigen wil op.
[..]
Ik heb die oude Nederlandse films van hem nooit gezien. De laatste, Zwartboek, ook niet.
Nee hoor. Geef me maar eens een link naar een Jezus georienteerd interview. Het gaat er eigenlijk nooit over. Dat hij het onderwerp boeiend vindt, wil niet zeggen dat het altijd over het geloof gaat tijdens interviews. Ik heb misschien wel 20 lange interviews gezien met Verhoeven, dus ik weet donders goed waar ik het over heb. Dus kerel, hou je een beetje in met je waarde oordelen. Wat in dit geval moet ik spijtig constateren dat jij de persoon bent die nu beter zijn PC kan uitzetten. Sorryquote:Op dinsdag 17 augustus 2010 03:25 schreef LostFormat het volgende:
[..]
Kerel, je maakt jezelf belachelijk.
Ik heb even snel dit al voor je gevonden:quote:Op dinsdag 17 augustus 2010 03:31 schreef Falconetti het volgende:
[..]
Nee hoor. Geef me maar eens een link naar een Jezus georienteerd interview. Het gaat er eigenlijk nooit over. Dat hij het onderwerp boeiend vindt, wil niet zeggen dat het altijd over het geloof gaat tijdens interviews. Ik heb misschien wel 20 lange interviews gezien met Verhoeven, dus ik weet donders goed waar ik het over heb. Dus kerel, hou je een beetje in met je waarde oordelen. Wat in dit geval moet ik spijtig constateren dat jij de persoon bent die nu beter zijn PC kan uitzetten. Sorry
quote:Op dinsdag 17 augustus 2010 04:53 schreef Mike het volgende:
[..]
Ik heb even snel dit al voor je gevonden:
http://tvblik.nl/schepper-co/jezus-en-calvijn
http://tvblik.nl/spraakmakers/paul-verhoeven
http://tvblik.nl/boeken/paul-verhoeven
http://tvblik.nl/de-wereld-draait-door/11-september-2008
Veel plezier met kijken!
Ze zijn ook te downloaden via Pirate bayquote:Op dinsdag 17 augustus 2010 03:00 schreef Stali het volgende:
Wat flauw..
Kan eigenlijk niet geloven dat ik zoiets ouderwets op de kalender moet gaan schrijven.
Maar goed, lig ik er nog een beetje op tijd in vannacht. Bedankt iig.
Je meent het?!?quote:Op dinsdag 17 augustus 2010 14:43 schreef Falconetti het volgende:
[..]Dat gaat idd vooral steeds over het boek dat hij heeft geschreven over Jezus. Logisch dat het er dan over gaat ja. Interviews die daar volkomen los van staan gaan er zo goed als nooit over.
Hij is pas 10 jaar bezig met zijn grote obsessie.quote:Op dinsdag 17 augustus 2010 03:23 schreef Falconetti het volgende:
[..]Alsof Verhoeven ooit Jezus in interviews ter sprake brengt
![]()
Weet ji wel waar je hebt over hebt kerel?
quote:Op dinsdag 17 augustus 2010 04:53 schreef Mike het volgende:
[..]
Ik heb even snel dit al voor je gevonden:
http://tvblik.nl/schepper-co/jezus-en-calvijn
http://tvblik.nl/spraakmakers/paul-verhoeven
http://tvblik.nl/boeken/paul-verhoeven
http://tvblik.nl/de-wereld-draait-door/11-september-2008
Veel plezier met kijken!
quote:Op dinsdag 17 augustus 2010 20:30 schreef BOKA het volgende:
Vandaar dat ie ook wachtte met zomergasten totdat JbC het presenteerde.
quote:Op dinsdag 17 augustus 2010 20:38 schreef Bellatrix het volgende:
Ik verwacht Carice haar gebleekte poes.
Die ken ik niet.quote:
Ah, Liene, nooit te beroerd om een boude stelling te poneren.quote:Op dinsdag 17 augustus 2010 15:27 schreef Lienekien het volgende:
Het lijkt me dat je van tevoren helemaal niet kunt uitsluiten dat Verhoeven een 'Jezus-gerelateerd' fragment gaat uitkiezen.
Afwachten, dus maar.
Kun je wel zeggenquote:
Ja ik denk het wel. Maar om de een of andere reden heb ik helemaal geen zin om naar Paul te kijken.quote:
Ik ook niet. Té bekende gezichten, daar werkt het gewoon niet bij. Alsof je al kan voorspellen wat hij zal laten zien.quote:Op zondag 22 augustus 2010 16:46 schreef Bellatrix het volgende:
[..]
Ja ik denk het wel. Maar om de een of andere reden heb ik helemaal geen zin om naar Paul te kijken.
Dat geeft niet, vanavond schakel je toch even inquote:Op zondag 22 augustus 2010 16:46 schreef Bellatrix het volgende:
[..]
Ja ik denk het wel. Maar om de een of andere reden heb ik helemaal geen zin om naar Paul te kijken.
Ik ben ook benieuwdquote:Op zondag 22 augustus 2010 16:52 schreef Mike het volgende:
Ik heb er juist veel zin in. Zit meer te wachten op Verhoeven dan op iemand als Paulien Cornelisse.
Vaak blijken de mensen op wie ik heel erg hoop heel erg tegen te vallen. Annet Malherbe daargelaten.quote:Op zondag 22 augustus 2010 16:52 schreef Mike het volgende:
Ik heb er juist veel zin in. Zit meer te wachten op Verhoeven dan op iemand als Paulien Cornelisse.
Heb je hem al gezien of heb je andere redenen?quote:
Draak van een western.quote:Op zondag 22 augustus 2010 20:06 schreef Teteteterek het volgende:
Heb je hem al gezien of heb je andere redenen?
Alleen qua omschrijving al de beste ZG ooitquote:Op vrijdag 20 augustus 2010 14:57 schreef golfer het volgende:
In Zomergasten vertelt Nederlands bekendste regisseur Paul Verhoeven (Amsterdam, 1938) op zondag 22 augustus over de beelden die hem in zijn leven en werk beïnvloed hebben.
Met fragmenten van Marilyn Monroe in Some Like It Hot, regisseur Alfred Hitchcock in zijn nadagen en de Duitse expressionist Otto Dix. Verder zien we o.a. de spectaculaire wagenrace uit Ben Hur en de zorgvuldig voorbereide presentatie van Colin Powell voor de VN Veiligheidsraad. Maar de avond gaat ook over de grootsheid van het geweld in het heelal, de muziek van Rammstein en natuurlijk over Verhoevens fascinatie voor de figuur Jezus.
Filmregisseur Paul Verhoeven studeerde wis- en natuurkunde aan de Rijksuniversiteit Leiden (1955-1960) en ging vervolgens naar de Filmacademie in Amsterdam. In 1969 trok zijn televisieserie Floris, met in de hoofdrol Rutger Hauer, een miljoenenpubliek. Er volgde een indrukwekkende carrière. In de jaren 70 en 80 maakte hij in Nederland o.a. de films Turks Fruit, Soldaat van Oranje en De Vierde Man. In 1985 kwam zijn eerste Hollywoodproductie Flesh and Blood tot stand. Later volgden o.a. Robocop, Total Recall en Basic Instinct.
In 2004 werd Verhoeven de Bert Haanstra Oeuvreprijs toegekend.
Zijn laatste film, Zwartboek (2006) met in de hoofdrol Carice van Houten (Zomergast 2009), won op het Nederlands Filmfestival drie Gouden Kalveren.
Naast het maken van films heeft Verhoeven een grote fascinatie voor de figuur Jezus, hetgeen in 2008 resulteerde in het boek Jezus van Nazaret.
De keuzefilm van Paul Verhoeven is de Hollywoodwestern Vera Cruz (Robert Aldrich, 1954), met steracteurs Gary Cooper en Burt Lancaster. Een ‘lekkere B-film van vakman Robert Aldrich,’ aldus Verhoeven, over twee Amerikaanse huurlingen die een gravin en een lading goud door vijandelijk gebied in Mexico moeten loodsen. Met groots camerawerk verbeeldt de film ook de strijd van de Mexicaanse rebellen in de negentiende eeuw.
IIquote:Op zondag 22 augustus 2010 20:18 schreef tong80 het volgende:
Turven we hoe vaak Paul Verhoeven 'Nie waar ?' zegt
Ik maak er een drankspelletje van.quote:Op zondag 22 augustus 2010 20:18 schreef tong80 het volgende:
Turven we hoe vaak Paul Verhoeven 'Nie waar ?' zegt
Mooi dubbelzinnige spelfout.quote:Op zondag 22 augustus 2010 20:31 schreef tong80 het volgende:
En daar is de eerste godsdienstige reverentie.
Niets mis mee. Ik verbaasde mij alleen over de Reichstag vergelijking.quote:Op zondag 22 augustus 2010 20:34 schreef servus_universitas het volgende:
Wat is er mis met Jezus?Jezus was een wijs mens wiens leer nog altijd de sleutel tot een vreedzaam leven is.
Ik vind dat juist mooi. Hij gaat er echt voor. De dominee die tegenover hem zit snakt naar adem.quote:Op zondag 22 augustus 2010 20:36 schreef NouMooiNiet het volgende:
Ik word een beetje onrustig van dat drukke gepraat van hem..
Ik ook, Paul is een topper!quote:Op zondag 22 augustus 2010 20:37 schreef speknek het volgende:
Haters, ik vind het fantastisch totnutoe.
Druk op een knopje bij Verhoeven en hij houdt niet meer op hoorquote:Op zondag 22 augustus 2010 20:38 schreef tong80 het volgende:
Ik vind dat juist mooi. Hij gaat er echt voor. De dominee die tegenover hem zit snakt naar adem.
Verjaardag waar ik geen zin in heb Bluezzquote:Op zondag 22 augustus 2010 20:38 schreef Bluezz het volgende:
[..]
Druk op een knopje bij Verhoeven en hij houdt niet meer op hoor
Prima voor een zomergast
En waar ga je naartoe om 21 uur
Die vergelijking wordt vooral gemaakt door conspiracy-theorists omdat Hitler zélf dat ding afbrandde. M.a.w. hij zegt eigenlijk dat Bush achter 9/11 zit.quote:Op zondag 22 augustus 2010 20:38 schreef DrDentz het volgende:
Daar maak je je vast niet populair mee in de States door te zeggen dat Bush 9/11 misbruikt zoals Hitler de Reichstagbrand aangreep
quote:Op zondag 22 augustus 2010 20:39 schreef tong80 het volgende:
Verjaardag waar ik geen zin in heb Bluezz
Ik ookquote:Op zondag 22 augustus 2010 20:38 schreef tong80 het volgende:
[..]
Ik vind dat juist mooi. Hij gaat er echt voor. De dominee die tegenover hem zit snakt naar adem.
Wis- en natuurkundige. Maar die praten ook veel tong.quote:Op zondag 22 augustus 2010 20:41 schreef tong80 het volgende:
Grappig dat ie een wiskundige is met zijn waterval aan woorden.
Nouja, ze kijken vast niet. Die fascisten.quote:Op zondag 22 augustus 2010 20:40 schreef BradleyQ het volgende:
[..]
Die vergelijking wordt vooral gemaakt door conspiracy-theorists omdat Hitler zélf dat ding afbrandde. M.a.w. hij zegt eigenlijk dat Bush achter 9/11 zit.
Double facepalm.
Wist niet dat hij zo oud was...quote:Op zondag 22 augustus 2010 20:41 schreef Dubbelzuurrr het volgende:
De man er nog aardig vitaal uit met zijn 72 jaar...
Idd jaquote:Op zondag 22 augustus 2010 20:41 schreef Dubbelzuurrr het volgende:
De man er nog aardig vitaal uit met zijn 72 jaar...
NRA bedoel je?quote:Op zondag 22 augustus 2010 20:44 schreef tong80 het volgende:
Charlton Heston kwam later minder positief in het nieuws
Inderdaad, dat maakt hem als Mozes ook direct erg ongeloofwaardig.quote:Op zondag 22 augustus 2010 20:44 schreef tong80 het volgende:
Charlton Heston kwam later minder positief in het nieuws
12 Oscars dacht ikquote:Op zondag 22 augustus 2010 20:45 schreef servus_universitas het volgende:
Het mooiste uit de film Ben Hur is toch wel die korte scene waarin hij Jezus Christus ontmoet.
En ondertussen moet je dan nog wat creativiteit kwijt in tekeningetjes.quote:Op zondag 22 augustus 2010 20:42 schreef BradleyQ het volgende:
[..]
Wis- en natuurkundige. Maar die praten ook veel tong.
Dat heb je met alfa's.quote:Op zondag 22 augustus 2010 20:47 schreef Arcee het volgende:
Mooi dat enthousiasme van Verhoeven.
Jammer dat de presentator het direct tempert met een dodelijke saaie poging tot een vaderanalyse oid.
Ik erger me echt aan die dooie lulquote:Op zondag 22 augustus 2010 20:47 schreef Arcee het volgende:
Mooi dat enthousiasme van Verhoeven.
Jammer dat de presentator het direct tempert met een dodelijke saaie poging tot een vaderanalyse oid.
De kaast wordt nou eenmaal gekaast. En soms getypekaast.quote:
Ja ik schoot ook in de lachquote:
Twee keer JBC. Wat zou je daarvan denken ?quote:Op zondag 22 augustus 2010 20:51 schreef DrDentz het volgende:
[..]
Hij brengt wel rust, een gesprek tussen 2 Verhoevens zou niet te volgen zijn
Nietzsche is vaak verkracht in die tijd.quote:Op zondag 22 augustus 2010 20:51 schreef Supersoep het volgende:
Triumph des Willens en Sieg des Glaubens. Geweldige films van ons aller Goebbels.
Van Dis en Zwagerman blijven mijn favorieten. Jelle is energieloos.quote:Op zondag 22 augustus 2010 20:51 schreef BradleyQ het volgende:
Het hoge woord is eruit. Ik vond Luyendijk en Margriet nog beter.
Misschien Aaf een keer uitnodigen als zomergastquote:Op zondag 22 augustus 2010 20:52 schreef tong80 het volgende:
[..]
Twee keer JBC. Wat zou je daarvan denken ?
Volgens mij is dat er vol op hoor, over het algemeen. Maar als je op Sharon Stone moet liggen, hoe voorkom je dan een erectie?quote:Op zondag 22 augustus 2010 20:52 schreef Evertjan het volgende:
vraag me toch altijd of hoe zo sexscene gaat zit er dan nog wat tussen of gaan ze er dan echt vol op?
Leuk ja.quote:Op zondag 22 augustus 2010 20:53 schreef golfer het volgende:
Gelukkig wel weer een ouderwetse zomergast met zwartwit-beelden uit 1935 van Riefenstahl.
Helemaal zoals Arcee het altijd wil.
Het wachten is nog op Potemkin uit 1925 ofzo.
Onzin. Goede film.quote:Op zondag 22 augustus 2010 20:55 schreef servus_universitas het volgende:
Starship TroopersWat een kutfilm. Maar Denise Richards maakt 'm al heel wat meer dragelijk.
Zo hoort het. Bertrand Russell zou zijn goedkeuring geven.quote:Op zondag 22 augustus 2010 20:59 schreef Evertjan het volgende:
Paul verhoeven zijn films zijn altijd doordrenkt met facisme
En ik zou 'm zo geven!quote:
Ja, dat bijzinnetje viel mij ook al op. Helaas viel-ie Jelle niet op.quote:
Tof boek ook.quote:
Russell was een commie?quote:Op zondag 22 augustus 2010 21:00 schreef BradleyQ het volgende:
[..]
Zo hoort het. Bertrand Russell zou zijn goedkeuring geven.
Eens. Ik ga dit niet volhouden tot 2315quote:Op zondag 22 augustus 2010 21:06 schreef Supersoep het volgende:
Waarom moet z'n gesprek over die dromen nu weer worden afgekapt. Kom op zeg.![]()
Het wordt zo langzamerhand net zo'n haastig programma als DWDD.
Jelle laat wel meer liggen.quote:Op zondag 22 augustus 2010 21:01 schreef _Floddertje_ het volgende:
Ja, dat bijzinnetje viel mij ook al op. Helaas viel-ie Jelle niet op.Met name dat 'natuurlijk' erachteraan riep bij mij vragen op ('Douglas wilde Sharon Stone niet natuurlijk.')
Zeker niet alles van Rammstein, hoor. Het album Mutter is geweldig.quote:
Eigenlijk is dit gewoon een grote middelvinger naar Wilders.quote:Op zondag 22 augustus 2010 21:20 schreef golfer het volgende:
Rammstein als fascistisch groepje en vergelijking met WO2
Wie zegt dat ie opa is?quote:Op zondag 22 augustus 2010 21:21 schreef DrDentz het volgende:
Dit is toch geen muziek voor een opa van 72
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |