Goeie stem!quote:
Veel te volks.quote:Op zondag 15 augustus 2010 23:07 schreef trabant het volgende:
Onder wat voor stolp heeft vader Hugo zijn zoon Jelle eigenlijk grootgebracht?
Een westers mens kent de belangrijkste Beatlesliedjes toch wel?
Prequel!quote:Op zondag 15 augustus 2010 23:08 schreef Bellatrix het volgende:
Willemijn kan toch niet terugkomen.Als het niet de GTST kant op wil gaan.
O dat wist ik niet.quote:
Ik vind deze versie wat minder. Ooit eentje gezien op RTL ergens die echt heel goed was.quote:Op zondag 15 augustus 2010 23:10 schreef golfer het volgende:
The Fox.
Dat kan ik mij nog zo goed herinneren.
Bij Mies Bouwman ofzo.
HBC is zowat de verschrikkelijkste man op aarde. Een intellectueel van stalinistische proporties. Hij zal zijn kinderen met Mahler en Beethoven hebben volgepompt.quote:Op zondag 15 augustus 2010 23:07 schreef trabant het volgende:
Onder wat voor stolp heeft vader Hugo zijn zoon Jelle eigenlijk grootgebracht?
Een westers mens kent de belangrijkste Beatlesliedjes toch wel?
Nee.quote:Op zondag 15 augustus 2010 23:12 schreef borisz het volgende:
Televaaghttp://www.telegraaf.nl/p(...)ten__.html?cid=short
Telegraafquote:Op zondag 15 augustus 2010 23:12 schreef borisz het volgende:
Ik vind vooral het stoïcisme van die drie mannen vooral zo komischquote:Op zondag 15 augustus 2010 23:12 schreef golfer het volgende:
Zo gedateerd. Maar het blijft briljant getimed.
Neusje voor nieuwsquote:Op zondag 15 augustus 2010 23:12 schreef borisz het volgende:
Die krant had na de WOII verboden moeten blijven.quote:Op zondag 15 augustus 2010 23:13 schreef TAV74 het volgende:
[..]
TelegraafEn dat is dan ook nog de meest gelezen krant ook
Kansloze kutkrantquote:Op zondag 15 augustus 2010 23:12 schreef borisz het volgende:
Dat denk ik ook, ja. Die jongen heeft niet voor niks van die chronisch waterige oogjes, dat is Cortiustrauma. Door Piet Grijs himself met een exemplaar van Battus' Opperlans erin geslagen.quote:Op zondag 15 augustus 2010 23:11 schreef Ringo het volgende:
[..]
HBC is zowat de verschrikkelijkste man op aarde. Een intellectueel van stalinistische proporties. Hij zal zijn kinderen met Mahler en Beethoven hebben volgepompt.
Ik ook. Vind Jelle alleen met regelmaat irritant deze avond.quote:Op zondag 15 augustus 2010 23:16 schreef golfer het volgende:
Ik vond het een leuke avond met een leuke vrouw.
Ja, dat is wat het zo leuk maaktquote:Op zondag 15 augustus 2010 23:14 schreef Sunnythesun het volgende:
Ik vind vooral het stoïcisme van die drie mannen vooral zo komisch
Jelle is niet geschikt voor dit programma. Annet was geweldigquote:Op zondag 15 augustus 2010 23:18 schreef waffles het volgende:
[..]
Ik ook. Vind Jelle alleen met regelmaat irritant deze avond.
Ik ookquote:Op zondag 15 augustus 2010 23:16 schreef golfer het volgende:
Eens.quote:Op zondag 15 augustus 2010 23:16 schreef golfer het volgende:
quote:
Helemaal mee eens. Een verademing in vergelijking met vorige week.quote:Op zondag 15 augustus 2010 23:16 schreef golfer het volgende:
De meesten wel.quote:
Vorige week gemist ivm vakantie, maar kom er net achter wie het was en geloof dat ik blij ben dat ik dat gemist heb. Vind dat een behoorlijk irritant wijf eerlijk gezegd. Soms een grappige opmerking maar meestal lijkt ze een soort misplaatste arrogantie uit te stralen waar ik lichtelijk jeuk van krijgquote:Op zondag 15 augustus 2010 23:24 schreef Tijn het volgende:
[..]
Helemaal mee eens. Een verademing in vergelijking met vorige week.
Ze vond die taal iets hallucinerends hebben. Jelle vond het vooral vervelend om naar te luisteren.quote:Op zondag 15 augustus 2010 23:26 schreef Bluezz het volgende:
[..]
Wat zei Annet of Jelle daar nou over? Iets met psychedelische taal?
Ik vind het wel een leuke taal, al die Scandinavische talen wel.quote:Op zondag 15 augustus 2010 23:26 schreef Bluezz het volgende:
Wat zei Annet of Jelle daar nou over? Iets met psychedelische taal?
En Kopps staat er niet tussen.quote:Op zondag 15 augustus 2010 23:21 schreef Arcee het volgende:
Scandinavische films:
<knip>
De 20 beste die ik gezien heb.
Het zou wel eens wederzijds kunnen blijken.quote:Op zondag 15 augustus 2010 23:29 schreef Ringo het volgende:
(Over het Deens) Jelle vond het vooral vervelend om naar te luisteren.
Swundi hurdi..Chocolat..und nu.. die Moosequote:Op zondag 15 augustus 2010 23:30 schreef Arcee het volgende:
[..]
Ik vind het wel een leuke taal, al die Scandinavische talen wel.
Scandinavisch is Germaans.quote:Op zondag 15 augustus 2010 23:31 schreef Bellatrix het volgende:
Ik vind Germaanse en Scandinavische talen over het algemeen mooier dan de Romaanse.
Nou ja, wist het niet zeker, Noord Germaans volgens Wiki dus.quote:
Ik ookquote:Op zondag 15 augustus 2010 23:30 schreef Arcee het volgende:
[..]
Ik vind het wel een leuke taal, al die Scandinavische talen wel.
Übergermanen.quote:Op zondag 15 augustus 2010 23:35 schreef Bellatrix het volgende:
[..]
Nou ja, wist het niet zeker, Noord Germaans volgens Wiki dus.
Ik niet, Scandinavische talen vind ik leuk, maar Spaans en Italiaans vind ik cool.quote:Op zondag 15 augustus 2010 23:31 schreef Bellatrix het volgende:
Ik vind Germaanse en Scandinavische talen over het algemeen mooier dan de Romaanse.
Ik Frans. Spaans heb ik 2 jaar gehad, misschien vind ik het daarom kut.quote:Op zondag 15 augustus 2010 23:36 schreef Arcee het volgende:
[..]
Ik niet, Scandinavische talen vind ik leuk, maar Spaans en Italiaans vind ik cool.Vooral Spaans.
Zweeds is nog wel verstaanbaar. Deens is Duits zoals een Japanner het hoort.quote:Op zondag 15 augustus 2010 23:35 schreef Sunnythesun het volgende:
[..]
Ik ookZweedse Wallander serie is soms bijna zonder ondertiteling te volgen als je je Nederlands, Duits en Engels een beetje beheerst
Frans vind ik ook wel mooi, plus dankzij m'n schoolfrans herken ik het ook enigszins.quote:Op zondag 15 augustus 2010 23:36 schreef Bellatrix het volgende:
Ik Frans. Spaans heb ik 2 jaar gehad, misschien vind ik het daarom kut.
Zweeds is ook wel te doen, als je de Zweedse Wallanders kijkt kun je na een paar afleveringen al best wat woorden en standaardzinnen volgen.quote:Op zondag 15 augustus 2010 23:31 schreef Tijn het volgende:
Deens kun je als Nederlander trouwens makkelijk lezen. Verstaan gaat iets lastiger, maar op papier begrijp je het zo.
Geen Charlot og Charlotte?quote:Op zondag 15 augustus 2010 23:21 schreef Arcee het volgende:
Scandinavische films:
>lijstje<
Moest 'm gelijk weer kijken..mijn gekozen fragment voor vanavondquote:Op zondag 15 augustus 2010 23:33 schreef n00biedoobiedoo het volgende:
[..]
Swundi hurdi..Chocolat..und nu.. die Moose
Niet gezien, staat genoteerd.quote:
Uit die Scandinavische films pik je her en der wat woorden op idd. Flicka is Zweeds voor meisje.quote:Op zondag 15 augustus 2010 23:37 schreef TAV74 het volgende:
Zweeds is ook wel te doen, als je de Zweedse Wallanders kijkt kun je na een paar afleveringen al best wat woorden en standaardzinnen volgen.
Zweeds is echt een grappige combi van Nederlands, Engels en Duits, soms klinken hele zinnen alsof iemand voorleest uit een fonetisch woordenboek in een van die 3 talen.quote:Op zondag 15 augustus 2010 23:41 schreef Arcee het volgende:
[..]
Uit die Scandinavische films pik je her en der wat woorden op idd. Flicka is Zweeds voor meisje.
En je herkent woorden uit het Nederlands. Vooral in het Deens lijken soms hele zinnen op de Nederlandse.
Soms is het net Twentsquote:Op zondag 15 augustus 2010 23:42 schreef TAV74 het volgende:
[..]
Zweeds is echt een grappige combi van Nederlands, Engels en Duits, soms klinken hele zinnen alsof iemand voorleest uit een fonetisch woordenboek in een van die 3 talen.
Gehoord vanuit een Kennemerlander-perspectiefquote:
quote:Op zondag 15 augustus 2010 23:48 schreef n00biedoobiedoo het volgende:
[..]
Gehoord vanuit een Kennemerlander-perspectief
Ik vind Frans echt het ergste wat er bestaat. In de Hell spreken ze vast Frans.quote:Op zondag 15 augustus 2010 23:36 schreef Bellatrix het volgende:
[..]
Ik Frans. Spaans heb ik 2 jaar gehad, misschien vind ik het daarom kut.
quote:Op zondag 15 augustus 2010 23:59 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ik vind Frans echt het ergste wat er bestaat. In de Hell spreken ze vast Frans.
Fins bevindt zich inderdaad op een andere tak in de linguïstische boom.quote:Op maandag 16 augustus 2010 00:17 schreef golfer het volgende:
Deensis de moedertaal van de Scandinavische talen. Als je Deens kunt spreken en verstaan kan je ook Zweeds, IJslands en Noors verstaan.
Althans ik.
En het leuke is dat je gewoon met een Zweed, IJslander of Noor Deens kunt praten en zij in hun eigen taal terug kunnen spreken en ze elkaar gewoon allemaal verstaan.
Alleen Fins is een compleet andere taal die veel meer op een Slavische taal lijkt.
Welnee. Het Fins is een taal die geen enkele verwantschap heeft met talen uit de Indo-europese familie (Indisch, Perzisch, Slavisch, Grieks, Albanees, Germaans, Romaans en Keltisch). Fins is nauw verwant aan het Estisch en de Saamitalen (Lapland) en zeer verre familie van het Hongaars. De bron van die talen wordt in de Oeral gezocht en er zijn linguïsten die verbanden zien met het Turks en zelfs het Japans.quote:Op maandag 16 augustus 2010 00:17 schreef golfer het volgende:
Deensis de moedertaal van de Scandinavische talen. Als je Deens kunt spreken en verstaan kan je ook Zweeds, IJslands en Noors verstaan.
Althans ik.
En het leuke is dat je gewoon met een Zweed, IJslander of Noor Deens kunt praten en zij in hun eigen taal terug kunnen spreken en ze elkaar gewoon allemaal verstaan.
Alleen Fins is een compleet andere taal die veel meer op een Slavische taal lijkt.
Nou ja, in wezen zijn bijna alle talen wel verbonden. De vraag is hoever je terug moet gaan in de geschiedenis om dat verband te vinden.quote:Op maandag 16 augustus 2010 00:24 schreef Ringo het volgende:
[..]
Welnee. Het Fins is een taal die geen enkele verwantschap heeft met talen uit de Indo-europese familie (Indisch, Perzisch, Slavisch, Grieks, Albanees, Germaans, Romaans en Keltisch). Fins is nauw verwant aan het Estisch en de Saamitalen (Lapland) en zeer verre familie van het Hongaars. De bron van die talen wordt in de Oeral gezocht en er zijn linguïsten die verbanden zien met het Turks en zelfs het Japans.
Ga eens gauw wat Bergman en Dreyer kijken.quote:Op zondag 15 augustus 2010 23:21 schreef Arcee het volgende:
Scandinavische films:
[lijst]
Dat is een typische lekenuitspraak. Er zijn heel duidelijke classificaties te maken en er is wel degelijk sprake van taalfamilies waarvan de leden typische kenmerken delen. Het proto-Indo-Europees is al een hypothetische construct-taal, laat staan dat je nóg verder kunt gaan om de verwantschap met andere oerfamilies te 'bewijzen'.quote:Op maandag 16 augustus 2010 00:28 schreef Monolith het volgende:
[..]
Nou ja, in wezen zijn bijna alle talen wel verbonden. De vraag is hoever je terug moet gaan in de geschiedenis om dat verband te vinden.
We zullen godzijdank wat minder VPRO 'diepgang' te zien krijgen hopelijk.quote:Op maandag 16 augustus 2010 00:34 schreef golfer het volgende:
Ben erg benieuwd naar de 'diepgang' van Verhoeven.
Juist. Eigenlijk de enige gast waar ik naar uitgekeken heb.quote:Op maandag 16 augustus 2010 00:22 schreef Falconetti het volgende:
Volgende week Paul Verhoeven. Dat wordt een aflevering die ik zéker niet wil missen.
Verhoeven
Waarom denk je dat?quote:Op maandag 16 augustus 2010 00:35 schreef Falconetti het volgende:
We zullen godzijdank wat minder VPRO 'diepgang' te zien krijgen hopelijk.
Hij lijkt me een man die gemakkelijk door die grachtengordeliaanse navelstaarderij heenprikt.quote:
Natuurlijk is die classificatie te maken. Het is echter een beetje zoals in de biologie. Je hebt de classificatie van organismen in soorten, families, klassen, rijken, enz. Dergelijk classificaties worden vaak gedaan op basis van bepaalde kenmerken denk aan 'gewervelden', 'tweehoevigen', enzovoort. Dat is een a posteriori-classificatie op basis van bepaalde eigenschappen. Anderzijds is er een hiërarchische structuur die voortvloeit uit gemeenschappelijke afstamming. Hieruit volgt dat wanneer je teruggaat in het verleden, je uiteindelijk een punt tegenkomt waar de geschiedenis van beide organismen samenkomt.quote:Op maandag 16 augustus 2010 00:34 schreef Ringo het volgende:
[..]
Dat is een typische lekenuitspraak. Er zijn heel duidelijke classificaties te maken en er is wel degelijk sprake van taalfamilies waarvan de leden typische kenmerken delen. Het proto-Indo-Europees is al een hypothetische construct-taal, laat staan dat je nóg verder kunt gaan om de verwantschap met andere oerfamilies te 'bewijzen'.
Je vergeet een belangrijk verschilpunt: dat een linguïst, teruggaand in de tijd, op een zeker moment over geen enkele bron meer beschikt om zijn hypotheses van welk ondersteunend argument of bewijs dan ook te voorzien. Het 'nulpunt' vanwaaruit de taalkundige zijn historisch onderzoek kan beginnen, is een punt midden in de menselijke geschiedenis, waar de verschillende talen en taalfamilies zich allang, min of meer onafhankelijk van elkaar hebben ontwikkeld. Wat we kunnen zeggen over de status van taal in de periode vóór de eerste schriftelijke bronnen, is slechts speculatie en heeft nauwelijks wetenschappelijke waarde.quote:Op maandag 16 augustus 2010 00:45 schreef Monolith het volgende:
[knip]
In de linguïstiek geldt ongeveer hetzelfde afgezien van het feit dat er bij talen misschien iets meer horizontale overdracht plaatsvindt.
Maar daar hoeft bij taal toch geen sprake van te zijn? Waarom zou een Zulu ooit met een Chinees gepraat moeten hebben? Die twee talen kunnen best volledig los van elkaar ontwikkeld zijn en geen enkel verwantschap delen.quote:Op maandag 16 augustus 2010 00:45 schreef Monolith het volgende:
[..]
Hieruit volgt dat wanneer je teruggaat in het verleden, je uiteindelijk een punt tegenkomt waar de geschiedenis van beide organismen samenkomt.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |