quote:
Op vrijdag 17 september 2010 10:06 schreef motorbloempje het volgende:hoi!
even een vraagje aan de mensen uit andere steden dan Nijmegen

ik zit nu bij de studievereniging in de Formele Activiteiten Commissie en aangezien het de eerste keer is dat de vereniging zoiets heeft, kan ik niet kijken naar voorgaande jaren.
Wat ik wil doen is/zijn:
symposium
excursie (binnen- of buitenland) van een dag of 2
lunchlezing(en) van een bedrijf of iets in die richting
andere studiegerelateerde activiteiten
Wat doen jullie verenigingen daar aan? En hoe wordt dat daar betaald?
(Ik spreek vanuit mijn rol als oud-bestuurder van een andere studie, maar sommige dingen zijn universeel toepasbaar. Helaas kan ik dus geen specifieke data bieden voor toffe excursies, want die vallen niet in hetzelfde interessegebied)
Symposium en excursie kan je voor schrijven naar fondsen van de universiteit en daarbuiten.
Organisatie van een sympo:De meeste studieverenigingen hebben wel een symposium. Dit kan in principe met een kleine commissie, van 5+ mensen. Meer is altijd beter natuurlijk

Als je niet verwacht dat er genoeg mensen naar het symposium komen, of wanneer je de kosten niet denkt te kunnen dragen, kun je twee dingen doen: samenwerken met andere verenigingen, of samenwerken met een organisatie binnen de universiteit.
Samenwerken met andere verenigingen (andere moderne talen, cultuurstudies etc) heeft als gevolg dat het symposium wel wat algemener wordt, maar je hebt wel een groter publiek. Kosten kunnen ook gedeeld worden, voor zover niet vergoed door subsidies.
Samenwerken met een organisatie: in Utrecht organiseert de universiteit het hele jaar door openbare lezingen onder de naam "Studium Generale", met als doel de band tussen de samenleving en de universiteit te versterken en de afstand te verkleinen. Die mensen hebben vaak de kennis en de middelen om meer promotie te maken en ook wat te sponsoren. Ook heb je dan de naam verbonden aan jouw sympo, waardoor er ook meer mensen komen. Voordeel is dat je redelijk specifieke onderwerpen kan kiezen (je hoeft geen rekening te houden met andere studierichtingen), maar een nadeel is wel dat het wat laagdrempeliger is. (het moet immers toegankelijk zijn voor het grote publiek)
excursie (binnen- of buitenland) van een dag of 2Ik heb ooit eens meegeholpen met de organisatie van een tripje naar Duitsland (Osnabrück, lekker dichtby

). Daar verbleven we in een hostel en hadden we met de universiteit geregeld dat een paar onderzoekers een praatje zouden geven, en we kregen een rondleiding. (mijn studie is iets toegepaster)
Als je de afdeling waar je interesse in hebt enthousiast mailt dat je graag met een groep studenten kennis wil maken met hun onderzoek, zijn er meestal wel genoeg enthousiaste docenten te vinden. Gratis. Soms is het wel zo dat de universiteit een korte presentatie wil geven over hun studiemogelijkheden (zodat mensen in jullie groep wellicht daar hun master willen gaan doen). Afhankelijk van het programma kan je voor zo'n excursie naar het buitenland ergens rond de 30-50 euro vragen.
lunchlezing(en) van een bedrijf of iets in die richting & andere studiegerelateerde activiteitenBij ons zijn we sinds kort begonnen met middagpraatjes van mensen die net hun bachelor of master hebben afgerond. Dit gebeurt dan 4-6 keer per jaar, en er wordt een zelfgemaakte snack bij geserveerd. Brownies/Sushi/Cake/Taart/etc. De locatie hebben we gratis kunnen regelen, want die is bij ons op de faculteit zelf. Kosten voor de vereniging: minder dan 10 euro oid voor de snacks.
's avonds hebben we ook cafélezingen, zo'n 4 à 5 x per jaar. Soms van een bedrijf, vaak van kerndocenten en af en toe van een externe spreker. Dat kan je meestal regelen met de eigenaar, dat je een zaaltje mag gebruiken op een avond wanneer dat anders toch niet gebeurt, en dat iedereen in ruil daarvoor genoeg drinkt. (dat kan je grotendeels garanderen met consumptiebonnen als lokkertje voor studenten ) Kerndocenten vinden het erg leuk om ook eens buiten de colleges om te spreken over hun grote interesses. Zeker omdat zij zelf het onderwerp mogen bepalen. Achteraf naborrelen met docenten is ook leuk

Kosten voor de vereniging: flesje wijn voor de spreker + evt consumptiebonnen.
Wat mij ook tof lijkt om te doen met zo'n opleiding is de eigenaar van een pub vragen of jullie kunnen bijdragen aan de pubquiz, of een spellingswedstrijd of andere rare evenementen mogen organiseren

Als dat plaatsvindt op avonden wanneer het toch niet zo heel erg druk is, en het slaat aan, dan is dat echt supertof voor beide partijen.
Voor zover mijn bijdrage. Als ik meer tips bedenk, post/pm ik die wel