Nederland weerquote:'Ook wegenbelasting voor milieuvriendelijke auto's'
vrijdag 13 augustus 2010 07:31
Wat de VVD betreft is het afgelopen met het belastingvoordeel voor milieuvriendelijke auto's als de Toyota Prius en de Fiat 500. Door de populariteit van deze voertuigen is er een gat van tientallen miljoenen euro's in de begroting geslagen.
Minister Van der Hoeven stapt in haar Toyota Prius
Dat zegt VVD-Kamerlid Anne Mulder vrijdag in het AD.
'Dit lek moet worden gedicht, ook al is het een teleurstelling voor veel mensen die nu net zo'n auto hebben gekocht,' zegt Mulder.
34 miljoen euro
Een op de vijf auto’s die op dit moment wordt verkocht is volgens branchevereniging BOVAG belastingvrij. Het voordeel kan oplopen tot 1.000 euro per maand. Het Financieele Dagblad berichtte eerder deze maand dat de overheid hierdoor 34 miljoen euro aan belasting misloopt.
VVD'er Mulder ergert zich aan de regeling, die bedoeld was om het milieu te ontzien: 'Belastingen zijn er niet om gedrag te veranderen, maar om geld binnen te halen. Want het risico is heel groot dat je met een gat in je begroting komt te zitten als mensen inderdaad hun gedrag gaan veranderen.'
Formatie
Wat haar betreft zet het nieuwe kabinet dan ook een rem op alle maatregelen die gewenst gedrag stimuleren. Of milieuvriendelijke auto's aan bod komen tijdens de onderhandelingen voor een nieuw kabinet, weet Mulder niet omdat ze 'er te ver van af' zit.
De PVV, de partij die het VVD-CDA-kabinet gedoogsteun wil verlenen, stemde eerder tegen invoering van de milieumaatregel.
Door Jeroen Langelaar
Het milieu is belangrijk voor de politiek, tenzij het geld kost of de verkiezingen eraan komen.quote:Op vrijdag 13 augustus 2010 08:18 schreef kikoooooo het volgende:
Dat is toch juist wat de politiek wil? Zuinige auto's? Minder Co2? Of is dat toch de schatkist ineens weer belangrijker?
Vandaar dat de accijns op sigaretten beetje bij beetje maar omhoog gaat...quote:'Belastingen zijn er niet om gedrag te veranderen, maar om geld binnen te halen. Want het risico is heel groot dat je met een gat in je begroting komt te zitten als mensen inderdaad hun gedrag gaan veranderen.'
hoeveel procent van de VVD aanhang beweegt zich voort in een 1.3 liter diesel-puntootje denk je?quote:Op vrijdag 13 augustus 2010 08:35 schreef DroogDok het volgende:
Logisch, ze maken net zo goed gebruik van de weg als iemand in een niet BPM-vrije auto.
Wel grappig dat dit van de VVD komt, een partij die, dacht ik in elk geval, redelijk pro-autmobilist is.
Ja en?quote:Op vrijdag 13 augustus 2010 08:38 schreef Salatrel het volgende:
die mensen die erin rijden kopen hem toch niet omdat ze het beste voorhebben met het milieu maar enkel om de voordeeltjes.
Ja, andere tijden, andere politici...quote:Op vrijdag 13 augustus 2010 08:43 schreef Eric_Cantona het volgende:
't Erge is nog waarom men 't weer wil terugdraaien. Er is 'n gat in de begroting gekomen. Hadden ze daar niet eerder aan kunnen denken?
Dit valt voor mij in 'tzelfde straatje als de politie die aan 't begin van 't jaar 'n budget aan boetes heeft wat in dat jaar binnengeharkt moet worden. Triest dus.
Daar gaat het niet om. Ik weet best dat deze auto's echt niet zo zuinig zijn als de fabrikant vertelt, Polo Bluemotion 1 op 30 my ass, maar het gaat om het idee.quote:Op vrijdag 13 augustus 2010 08:46 schreef OpperTokkie het volgende:
En terecht! Want men doet alsof dit soort auto's zaligmakend is voor het milieu.. Maar ze gebruiken maar net iets minder brandstof en daar zou dus het voordeel in moeten zitten.. Stop de wegenbelasting in de brandstof, dan pas loont het om een zuinige auto te kopen en om zuinig te rijden. Want mensen die nu flink doorblazen met hun "zuinige auto" vervuilen de boel nog net zo als iemand die verantwoord rijdt met een "minder zuinige auto"
koop een lpg (g3) bak.quote:Op vrijdag 13 augustus 2010 08:28 schreef sinadO het volgende:
Ah man wtf, en ik wilde net (serieus) zo'n zuinige Punto of Ibiza gaan aanschaffen vanwege de belasting en het verbruik. De kanker voor ze!
mwah...mijn record met een 1.4 tdi polo is toch echt 1 op 26.2222 over een afstand van 500 km.quote:Op vrijdag 13 augustus 2010 08:50 schreef kikoooooo het volgende:
[..]
Daar gaat het niet om. Ik weet best dat deze auto's echt niet zo zuinig zijn als de fabrikant vertelt, Polo Bluemotion 1 op 30 my ass, maar het gaat om het idee.
Eerst mensen pushen zo'n auto te koppen en lokken met wegenbelasting vrij rijden (die is best hoor voor een polo diesel normaal gesproken) en vervolgens 2 jaar later het weer terugdraaien.
Slaat toch nergens op?
Had je dat van te voren maar moeten bedenken. Vind het verder vrij kortzichtig om die auto's überhaupt te subsidiëren, ik durf de stelling wel aan dat 10 jaar doorblijven rijden in een auto milieu vriendelijker is dan om de 3 jaar een nieuwe bifuelhybridecocar aan te schaffen.quote:Op vrijdag 13 augustus 2010 08:38 schreef gebrokenglas het volgende:
Da's balen... Koop je een kleine auto voor de belasting voordeel, moet je alsnog betalen. Menigeen heeft nu spijt van de aanschaf en denken: had ik net zo goed toch een grote zuipbak kunnen aanschaffen ipv dat ik me nu steeds in zo'n klein geval moet persen en voor lul rijd.
Hypocriete overheid.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |