quote:
Op donderdag 12 augustus 2010 18:36 schreef Maaslander het volgende:Nederland kan toch de Nederlandse nationaliteit afnemen? Zodat deze persoon alleen de nationaliteit van het geboorteland hebben?
Nederland kan de Nederlandse nationaliteit afnemen, echter daarbij moet gelet worden op het volgende:
1) Op dit moment kan de Nederlandse nationaliteit alleen worden afgenomen bij gevallen waar de persoon in kwestie hoogverraad tegen de Nederlandse staat heeft gepleegd, oorlogsmisdaden heeft begaan, het folteringsverdrag heeft overtreden, OF fraude heeft gepleegd bij de aanvraag van het Nederlands staatsburgerschap.
2) Het toevoegen van moord aan bovenstaande lijst is in theorie mogelijk. Je kunt dan kijkend naar het aantal moorden per jaar van 230, en het deel daarvan dat gepleegd wordt door iemand met een tweede nationaliteit pak-em-beet 50 personen per jaar uitzetten, uiteraard NA uitzetten van de gevangenisstraf.
3) De TS geeft de feiten niet geheel goed weer: De wet die zarkozy wil invoeren is namelijk als volgt:
"Any person, who performed any criminal acts, within 10 years of his French citizenship or was sentenced for more than 5 years, will have to lose their French citizenship." - Dit betekend dat iedereen die in Frankrijk is geboren met het Franse staatsburgerschap sowieso dat staatsburgerschap niet kan verliezen, tenzij deze een misdaad pleegt waarvoor meer dan 5 jaar staat op 9-jarige leeftijd of zo.

4) Het Europees verdrag van de rechten van de mens en de Geneefse conventie heeft enkele zaken vastgelegd met betrekking tot de nationaliteit, met name omdat er voor en tijdens WO2 door onze oosterburen stevig werd gedenaturaliseerd om het Duitse ras zo puur mogelijk te houden. In deze verdragen staat onder andere dat men nooit staatloos kan worden, maar ook dat het staatsburgerschap niet mag worden afgenomen voor iets dat minder dan "zware criminaliteit" is. Iets als bedreigen van de politie of polygamie is inderdaad verboden en dient te worden bestraft, maar is niet genoeg om het staatsburgerschap af te kunnen nemen.
5) Je moet je afvragen of het denaturaliseren van mensen die IN Nederland zijn geboren wenselijk is. Ja, er zijn groepen met kutmarokkaantjes die ouderen van de tas beroven en auto's in de fik steken op nieuwjaarsnacht etc, maar dit zijn tevens mensen die in sommige gevallen nog nooit naar Marokko zijn geweest, en waar dat wel het geval is zijn het niet meer dan zomervakanties naar Oma geweest. Denaturaliseren voor dergelijke jongeren lijkt me niet de juiste oplossing..... Ik denk tevens dat als dat zou gebeuren, dat zo'n iemand weinig trek heeft om in Marokko verder te gaan, en de eerste de beste boot weer naar Spanje neemt..... alwaar zijn vriendjes op em wachten om em weer naar Nederland te rijden. In een Rotterdamse allochtonen-wijk weet hij hoe hij als illegaal kan hosselen, in Marokko weet hij dat niet. Ik denk dus dat het denaturaliseren van ongewensten, en onze problemen in een verre zandbak dumpen niet de juiste methode is.
Als we uiteindelijk kijken naar de Nederlandse situatie, dan is het onder de huidige wetgeving niet mogelijk om mensen voor criminele daden te denaturaliseren. Moord kan worden toegevoegd, maar het CDA is daar sowieso op tegen, en ook de VVD was tegen toen Rita Verdonk het enkele jaren geleden ter sprake bracht.... ze kreeg dus geen support van haar eigen fractie destijds.
Uiteindelijk heb ik er niet zoveel problemen mee om moord aan de lijst toe te voegen. Echter het denaturaliseren voor (relatief) lichte criminaliteit zoals vandalisme, berovingen, diefstal, etc lijkt me echt ongewenst, en al helemaal voor hen die in Nederland zijn geboren als Nederlander.
Proud to be American.
Hier woon ik."Beer is proof that God loves us" - Benjamin Franklin.
-
"Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety deserve neither Liberty nor Safety" - Benjamin Franklin