Je hebt helemaal gelijk - mijn post is vooral ergernis over de manier waarop de meeste mensen de woorden hoogbegaafd en dom gebruiken.quote:Op woensdag 18 augustus 2010 11:03 schreef oompaloompa het volgende:
[..]
dat is ook allemaal semantiek
Daar kan ik helemaal inkomenquote:Op woensdag 18 augustus 2010 12:42 schreef hessels het volgende:
[..]
Je hebt helemaal gelijk - mijn post is vooral ergernis over de manier waarop de meeste mensen de woorden hoogbegaafd en dom gebruiken.
Ja maar ik denk dat dat voornamelijk komt omdat die termen voor iedereen iets anders betekenen. Wat jij dom vind kan ik onderontwikkeld noemen, wat jij hoogbegaafd vind zou ik kunnen onderbrengen als een goede artiest zijn o.i.d.quote:Op woensdag 18 augustus 2010 12:42 schreef hessels het volgende:
Ik blijf echter wel bij mijn punt; mensen die als dom worden betiteld zijn op sommige gebieden vaak slimmer dan mensen die hoogbegaafd worden genoemd. Eigenlijk dus geheel onterecht.
Een zee van 1 smiley in een reactie op jou (terwijl zelfs die smiley eigenlijk voor hessels bedoeld was). Heb je een soort troll-opzoekboekje waar je random elke keer een zin uit haalt?quote:Op woensdag 18 augustus 2010 12:14 schreef Wijze_appel het volgende:
[..]
Klopt. Ik heb dan ook een hoge pet op van je reacties en zee aan smilies die er kracht bij moeten zetten.
Tis jouw feestje.
Dat word volgens mij dus veroorzaakt door wat ik net beschreef: abstract denkvermogen en geheugen word in onze samenleving algemeen beschouwd als 'intrinsiek beter zijn'. Het word van oudsher geassocieerd met de hogere sociale kringen, en is dat feitelijk tegenwoordig ook nog steeds.quote:Op woensdag 18 augustus 2010 12:48 schreef oompaloompa het volgende:
[..]
Daar kan ik helemaal inkomenAlhoewel ik me soms ook irriteer aan het bijna verplicht bescheiden moeten zijn m.b.t. intelligentie. Gewoon een gut-feeling dus niet erg onderbouwd, maar "trots" zijn op goed kunnen zingen, dansen, mooi zijn etc. lijkt meer geaccepteerd te zijn dan trots zijn op kennis of intelligentie, dan ben je meteen of elitair of een nerd
true. Het is denk ik ook een van de meest functionele eigenschappen in deze maatschappij. Toch gaat jouw redenatie in essentie toch ook op voor bv atletisch gebouwd zijn, of heel erg mooi zijn of goed kunnen zingen?quote:Op woensdag 18 augustus 2010 13:02 schreef hessels het volgende:
[..]
Dat word volgens mij dus veroorzaakt door wat ik net beschreef: abstract denkvermogen en geheugen word in onze samenleving algemeen beschouwd als 'intrinsiek beter zijn'. Het word van oudsher geassocieerd met de hogere sociale kringen, en is dat feitelijk tegenwoordig ook nog steeds.
Het benadrukken van de eigen intelligentie tegen dat van iemand anders word daarom ook vaak beschouwd als arrogant en elitair - je geeft indirect aan intrinsiek beter te zijn dan de ander.
Dat word veroorzaakt door twee historische eigenschappen van intelligentie: de door jou genoemde functionaliteit en de invloed van scholing.quote:Op woensdag 18 augustus 2010 13:47 schreef oompaloompa het volgende:
[..]
true. Het is denk ik ook een van de meest functionele eigenschappen in deze maatschappij. Toch gaat jouw redenatie in essentie toch ook op voor bv atletisch gebouwd zijn, of heel erg mooi zijn of goed kunnen zingen?
duidelijk & goed puntquote:
Je moeder noemt je zeker ' bijzonder'? Of 'speciaal'?quote:Op maandag 30 augustus 2010 22:44 schreef Zalwelstomzijn het volgende:
Ik zal mijn reactie kort houden. er is al veel geschreven. Ben zelf weggegaan bij mensa omdat de meesten of de meesten die zich laten gelden beschikken over overmatige trots. Dat is lastig en versluierend.
Mijn vraag zou zijn, wat doen jullie met je hoger dan gemiddelde intelligentie?
En je weet toch wel dat je je intelligentiepeil tot ongekende hoogte kunt opstuwen? Ondanks slecht eten of luchtverontreiniging.
Als je wilt weten hoe, heb ik wel een studie voor je waar je kunt leren hoe het lichaam de geest volgt...Dus ook de structuur van je hersenen. Gelukkig nog veel meer, onderschat de kracht van de geest maar niet hoor.
Je hechten aan carrière, of gezin, of lichaam, of dit leven? Allemaal niet zulke logische gehechtheden.
Missen jullie ook niet het intellect in de leidinggevenden van onze samenleving?
Persoonlijk vind ik het allemaal wel erg platvloers. groeieconomie, en welvaart en dergelijke. pfffft.
Ik wilde wel dat iemand eens iets uitdagends te melden had.
Doei allemaal
Met een onderliggende toon van "Kijk eens hoe slim ik ben! Ik zit op de universiteit!".quote:Op donderdag 12 augustus 2010 08:28 schreef CaptainObvious. het volgende:
leuke OP, maar beetje onnodig voor op FOK! wij weten dat allemaal al, dit is meer info voor havisten
Terwijl daar toch een hoop dombo's zitten (vooral rechten en kunstgeschiedenis)quote:Op zaterdag 2 oktober 2010 13:03 schreef max_payne4 het volgende:
[..]
Met een onderliggende toon van "Kijk eens hoe slim ik ben! Ik zit op de universiteit!".![]()
Die psychologen waarschijnlijk ook niet. Statistiek is een vak apart; in SPSS bepaalde resultaten tevoorschijn kunnen toveren betekent nog niet dat het ook daadwerkelijk zinnige resultaten zijn.quote:Op zaterdag 2 oktober 2010 12:29 schreef oompaloompa het volgende:
de schrijver begrijpt statistiek niet helemaal volgens mij
'allemaal' is overdreven. op mijn studie (natuurkunde) zitten een aantal, laten we zeggen, sociaal onbekwame personen. hoewel ze in elk geval begrepen en in zekere mate geaccepteerd worden(iig méér dan als ze tussen een groep gemiddelde Nederlanders zouden zitten), blijft toch een aantal van deze studenten erg moeilijk om mee om te gaan.quote:Op dinsdag 17 augustus 2010 17:20 schreef oompaloompa het volgende:
[..]
die onderprestatie, sociale problemen en al die andere chliché-hoogbegaafdheids-syndromen trekken allemaal weg in een omgeving van gelijkgestemden.
En dat duurde je bijna een jaar om te bedenken?quote:Op zaterdag 4 juni 2011 14:45 schreef Aristoo het volgende:
[..]
Terwijl daar toch een hoop dombo's zitten (vooral rechten en kunstgeschiedenis)
Waar blijkt dat uit?quote:Op zaterdag 4 juni 2011 14:59 schreef heggeschaarbarbaar het volgende:
[..]
Die psychologen waarschijnlijk ook niet. Statistiek is een vak apart; in SPSS bepaalde resultaten tevoorschijn kunnen toveren betekent nog niet dat het ook daadwerkelijk zinnige resultaten zijn.
Yeap, maar ligt dat aan intelligentie of hoogbegaafdheid of zijn dat gewoon autisten?quote:Op zondag 5 juni 2011 04:32 schreef Asphias het volgende:
[..]
'allemaal' is overdreven. op mijn studie (natuurkunde) zitten een aantal, laten we zeggen, sociaal onbekwame personen. hoewel ze in elk geval begrepen en in zekere mate geaccepteerd worden(iig méér dan als ze tussen een groep gemiddelde Nederlanders zouden zitten), blijft toch een aantal van deze studenten erg moeilijk om mee om te gaan.
aan de andere kant heb je ook een hoop studenten die het juist wel heel goed kan vinden, en ik moet toegeven dat ik mezelf ook soms meer op mijn gemak voel tussen wat 'intelligentere' studenten, maar beweren dat al deze symptomen wegvallen is erg wat mij betreft erg overdreven.
Praktijkervaringquote:
volgens mij haal je significantie door de war met verklaarde variantie / grootte van het effect.quote:Op zondag 5 juni 2011 10:59 schreef heggeschaarbarbaar het volgende:
[..]
PraktijkervaringEn uit het artikel, een correlatie van .23 tot .26 al significant vinden...
Je hebt gelijk hoor dat veel psychologen niet weten wat ze doen maar in dit artikel lijkt daar niet veel mis mee te zijn. (en dat zijn vaak niet degenen die verder het onderzoek in gaanquote:Op zondag 5 juni 2011 11:48 schreef heggeschaarbarbaar het volgende:
Ok. Ik heb er ook geen verstand van
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |