quote:Op vrijdag 24 september 2010 09:40 schreef sigme het volgende:Blaartje stond naast de wei. Druipend en met groen kroos in d'r oranje vacht
.
Ze wou graag weer terug maar wist niet hoe, en ze had nu geleerd wat kroos was en waar de sloot loopt. Hek voor d'r open gezet en ze is snel weer teruggerend naar Klaartje.
Een symposium over het voeren van varkens!quote:Op zondag 3 oktober 2010 21:30 schreef sigme het volgende:
Gister was er een symposium over het voeren van de Bonte Bentheimer, met het oog op de vleeskwaliteit. De lezingen waren wat theoretisch en technisch, maar onze eindconclusie was dat we ze best aardig voeren en dat de echte test bij het slachten komt. Dan kunnen we zien of we heel veel of gewoon veel spek/vet hebben gekweekt door het voeren van veel gras en een beetje graan & brokjes.
De serie lezingen werd verluchtigd met plakjes ham en afgesloten met een bord met aardappels, groente en een flinke plak procureur. Procureur en ham natuurlijk van Bonte Bentheimers. Ik bezie onze varkjes opeens met heel andere ogen.
Nu nog leren om een gedroogde ham te maken van twee jaar oud en een barbecue-smoker aanschaffen voor de karbonaadjes
[ afbeelding ]
Sterker nog: ik zie opeens kansen om wčl een varken te gaan houden.quote:Op dinsdag 5 oktober 2010 22:22 schreef Isegrim het volgende:
Ik zou trouwens wel een keer naar die slager toe willen. Alles zelf gemaakt, waar vind je dat nog?
http://www.scharrelslager(...)l&id=15283&variant=2
In F&F ongepast?quote:Op vrijdag 8 oktober 2010 20:06 schreef Miss_Isis het volgende:
Ik ben benieuwd hoe je haantjes gaan bevallen sigme, en hoe het zal gaan met het varken binnenkort
Hier gaan waarschijnlijk morgen 3 hanen geslacht worden. Ik zat er aan te denken om er een foto-verslagje van te maken voor in CUL misschien (voor in F&F lijkt me wat ongepast). Dan kan ik meteen een vergelijkend waren onderzoekje doen, eens kijken of de poule de Bresse nog anders smaakt dan onze eigen gefokte haantjes.
Tja, vanmiddag zijn er hier vijf hanen geslacht en ik heb de foto's inmiddels. Nu maar eens kijken waar ik het topic openquote:Op zaterdag 9 oktober 2010 09:43 schreef Isegrim het volgende:
Als je zo'n topic in F&F opent heb je binnen de kortste keren een knokploeg voor de deur.
Tja, ik heb zoiets wel eens meegemaakt.quote:Op zaterdag 9 oktober 2010 09:43 schreef Isegrim het volgende:
Als je zo'n topic in F&F opent heb je binnen de kortste keren een knokploeg voor de deur.
En je geliefde natuurlijk!quote:Op zondag 10 oktober 2010 02:56 schreef SiGNe het volgende:
Ach, het hoort erbij en als je dit topic een beetje volgt weet je dat ze niet alleen als leuke huisdieren gehouden worden.
Persoonlijk vind ik het wel goed om te zien wat er gebeurt als een dier geslacht wordt en hoe de organen eruit gehaald worden, het is ook een onderdeel van het eten van vlees.
En niet alleen met kippen, ook de varkens, schapen en koeien, je weet dat ze als voedsel dienen en die kan mag ook best gezien worden.
Alleen de hond en de katten niet, maar die zijn alleen spreekwoordelijk om op te eten
quote:Dat geeft "een varkentje wassen" wel een hele nieuwe impact.Op zondag 24 oktober 2010 08:49 schreef sigme het volgende:
Herfst zuigt.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Bij ons op stal hebben ze het meest modderige deel laatst +/- 20 centimeter afgegraven en volgestort met houtsnippers. Mocht de modder echt een probleem worden, dan is dat misschien wel een ideequote:Op zondag 24 oktober 2010 08:49 schreef sigme het volgende:
Herfst zuigt.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Voordroog ruikt een beetje zoetig als rozijntjes ofzoquote:Op maandag 8 november 2010 16:43 schreef sigme het volgende:
In plaats van gras moeten de varkens nu hun buik vullen met voordroogkuil.
Daarvan hadden we laatst 25 pakken gekocht. In plastic gewikkelde balen (van een kg of 30, niet van die enorme grote dus). We waren ook erg benieuwd wat daar nou precies in zou zitten.
Het lijkt nog het meest op hooi, lang droog gras. Maar het ruikt een klein beetje zuur - de lucht die kuil in het groot heeft zeg maar.
Pata Negraquote:Op dinsdag 9 november 2010 01:10 schreef Kees22 het volgende:
Op de foto's die de 24 oktober plaatste. zien je varkjes er nog helemaal niet zo groot uit.
Zijn ze zo snel gegroeid, ondanks hun afkeer van kuilvoer?
Tip: wordt het geen tijd om ze eikels en knoflook en zo te voeren? Marineren van binnenuit, zogezegd.
Zeg dat wel! Het worden vast van die schotse hooglangers, met een pony voor de ogenquote:Op maandag 8 november 2010 22:21 schreef Isegrim het volgende:
De kalfjes zitten al lekker dicht in de vacht.
Kuil is ook prima, en ik denk dat ze dat lekkerder zouden vinden. Maar volgens mij zit dat altijd in van die enorme pakketten (400kg), en dan moet het eigenlijk in een week op.quote:Vinden varkens echte kuil niet lekkerder? Of is dat niet goed voor ze / duurder o.i.d.?
Ons paard krijgt ook voordroog. Ik vind het heerlijk ruiken.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |