Afgelopen week lekker getraind, belangrijk! Gisteren wel weer verloren, van een laaggeplaatst team. De groei verloopt langzaam, maar is er wel. Ik hoop dat we de tijd krijgen van alle mensen langs de lijn, incl. clubfossielen en coordinatoren e.d. Sommige ouders lopen al te morren. Gelukkig is de sfeer goed, en daar gaat het om. 
Verder: 
http://www.trainerssite.n(...)e=showtopic&tid=5192Bekende site? Wat vinden jullie van onderstaand onderwerp?
Een lekker concreet vraagstuk dit keer: hoe pakken jullie het opruimen na de training aan?
Ik ben van mening dat we de spullen samen moeten opruimen, we hebben ze immers ook samen gebruikt. Dus ik geef de jongens altijd concrete taken: haal jij even de rode pionnetjes op, jij de gele pionnetjes, Pietje Jantje Klaasje doen even de doeltjes, de rest verzamelt de ballen, etc.
Toch duurt het dan lang voordat alles bij elkaar is, en moet ik dat enorm strak begeleiden. De ballen worden weer gebruikt om op de goal te knallen, er gaat eens een schot over, een aantal begint te stoeien, etc. Natuurlijk logisch allemaal, en ook helemaal niet zo erg, maar ik vroeg me af hoe andere trainers dit aanpakken.
Gebruik je een trucje, zoals aftellen bijv., om het allemaal een beetje snel te laten verlopen? Of doe je het gewoon zelf (zie ik ook vaak!)? Duurt het opruimen bij jullie ook lang? Zijn er tips of trucs?