abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_133150514
quote:
0s.gif Op maandag 11 november 2013 15:55 schreef JochemP het volgende:
Alles nog op rolletjes daar? :)

Ik heb nu in 4 weken bij mijn Engelse team al meer geleerd van de trainer bij wie ik help, dan in een halfjaar bij de KNVB cursus. Hij werkt in thema's en deed de afgelopen weken het thema verdedigen, iets waar ik totaal geen ervaring of kennis mee heb. Het enige verdedigen wat ik mijn teams kon leren was het veld klein houden, en binnenkant dekken :P Nu heb ik al een stuk meer wat ik evt volgend jaar kan toepassen :)

Ben dit weekend toevallig even in NL. Was gisteren even kijken bij mijn oude team van vorig jaar, die nu op groot veld spelen. Was erg leuk, gastjes kwamen meteen naar me toe rennen toen ze me zagen, zo schattig :P
Welk team coach/train je daar in Engeland? Wat voor verdedigingsoefeningen heb je zoal geleerd?
  maandag 11 november 2013 @ 16:13:39 #277
246109 JochemP
Bakt de lekkerste koekjes
pi_133150801
quote:
0s.gif Op maandag 11 november 2013 16:07 schreef Syntix het volgende:

[..]

Welk team coach/train je daar in Engeland? Wat voor verdedigingsoefeningen heb je zoal geleerd?
Belper Town o13 (tweedejaars D/eerstejaars C). Laatste trainingen stonden in het teken van het niet open laten draaien van de tegenstander. Heel veel aandacht op de startpositie (man en bal zien) en dus niet voordat de pass gegeven is al in zijn rug zitten maar een metertje afstand nemen. Ander thema was het niet laten schieten (geen ruimte geven), en wat ze "screenen" noemen: niet meteen op je man af maar samen met een medespeler je tegenstander een kant op dwingen (een man zet druk op de bal, de ander blijft daar schuin achter om evt te onderscheppen).

Ze trainen maar een uurtje per week maar de tijd wordt heel effectief gebruikt, met duidelijke oefenstof en uitleg. Komende weken ligt de focus op aanvallen, mijn specialiteit, dus ga ik zelf delen van de training overnemen :)
pi_134664570
Dag trainers! Hoe gaat het met jullie teams?
  dinsdag 24 december 2013 @ 21:05:53 #279
246109 JochemP
pi_134665910
Ik mis mijn clubje :'( Ben nu wel thuis voor kerst maar het is net winterstop :P
pi_135121263
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 december 2013 20:42 schreef PAA-053 het volgende:
Dag trainers! Hoe gaat het met jullie teams?
Ik heb, qua resultaten, een matige eerste seizoenshelft achter de rug. Qua trainingen verliep alles eigenlijk goed en het spel was, waar mogelijk, best aardig.

Nu de tweede competitiehelft voor de boeg, beginnend met komend weekend een toernooi in de buurt. Ik ben me inmiddels aan het beraden wat ik komend seizoen wil gaan doen. Zoals ik in voorgaande post al zei ga ik waarschijnlijk uit huis en ik weet niet of dat te combineren met een studie(leven). Bij mijn huidige club zie ik niet echt uitdagingen, zeker omdat de randvoorwaarden (en verwachtingen) niet aanwezig zijn. Mijn eigen ambities komen niet echt overeen met die van de club en dat merk je in veel dingen.

;)
  dinsdag 7 januari 2014 @ 21:28:00 #281
246109 JochemP
pi_135208036
Voor de geïnteresseerden: dit soort oefeningen worden bij jeugdteams in Engeland heel veel gedaan. Veel passen, bewegen, ruimte maken, etc. Staan wel meer goeie oefeningen op dat kanaal :)

pi_135213391
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 januari 2014 21:28 schreef JochemP het volgende:
Voor de geïnteresseerden: dit soort oefeningen worden bij jeugdteams in Engeland heel veel gedaan. Veel passen, bewegen, ruimte maken, etc. Staan wel meer goeie oefeningen op dat kanaal :)

Wel een duidelijke D-niveau (of hoger) training is dit. Ook meer voor de wat hogere D-teams denk ik zo, maar wel leuk om inderdaad met het woord "ruimte" om te gaan in trainingen en wedstrijden.
pi_135268968
Leuke filmpjes zeg! Wel zonde dat je team in de UK maar 1x per week trainde dan. Waren het ook goede spelers, vergelijkbaar met de Nederlandse divisies?
  donderdag 9 januari 2014 @ 14:00:14 #284
246109 JochemP
pi_135272157
quote:
0s.gif Op donderdag 9 januari 2014 12:31 schreef PAA-053 het volgende:
Leuke filmpjes zeg! Wel zonde dat je team in de UK maar 1x per week trainde dan. Waren het ook goede spelers, vergelijkbaar met de Nederlandse divisies?
Heel verschillend. Clubs hebben daar vaak maar hooguit twee teams per leeftijdsgroep waardoor er niet doorgeselecteerd wordt. De club waar ik bij help lopen een aantal talenten rond, maar het niveauverschil is groot waardoor er ook kinderen rondlopen met minder talent. Denk dat het zondagteam op 1e klasse meekan, maar dat is een wilde gok...

Je kunt daar ook bij 2 clubs tegelijk spelen (zaterdag en zondag) wat volgensmij ook veel gebeurt omdat er zo weinig getraind wordt. Zo kan je op zaterdag voor een Academy (BVO) meespelen van clubs in de buurt zoals Derby County, Chesterfield of Sheffield Wednesday en de dag erna gewoon met je 'eigen' team.
pi_135528130
quote:
0s.gif Op donderdag 9 januari 2014 14:00 schreef JochemP het volgende:

[..]

Heel verschillend. Clubs hebben daar vaak maar hooguit twee teams per leeftijdsgroep waardoor er niet doorgeselecteerd wordt. De club waar ik bij help lopen een aantal talenten rond, maar het niveauverschil is groot waardoor er ook kinderen rondlopen met minder talent. Denk dat het zondagteam op 1e klasse meekan, maar dat is een wilde gok...

Je kunt daar ook bij 2 clubs tegelijk spelen (zaterdag en zondag) wat volgensmij ook veel gebeurt omdat er zo weinig getraind wordt. Zo kan je op zaterdag voor een Academy (BVO) meespelen van clubs in de buurt zoals Derby County, Chesterfield of Sheffield Wednesday en de dag erna gewoon met je 'eigen' team.
Vreemde opzet daar zeg :P. Is dat misschien de reden dat er zo weinig Engelse spelers doorbreken haha? ;)

Filmpjes zien er trouwens erg goed uit! Leuke oefeningen.
pi_135528436
Aangezien ik komend jaar waarschijnlijk in Utrecht (en misschien in Zwolle) ga studeren, ga ik dus ook uit huis. Ik wil het trainen eigenlijk niet opgeven en het lijkt me ook wel leuk om eens bij een andere club 'in de keuken te kijken'.

Afijn, contact gelegd met clubs in mijn toekomstige stad. In Utrecht heb ik gemaild naar Kampong, PVC en de Zwaluwen. In Zwolle heb ik contact opgenomen met Be Quick '28. In de mail de situatie uitgelegd, wat ik op dit moment doe en wat mijn ambities zijn. Heb gevraagd of er mogelijkheden zijn tot het trainen van een E- of D-selectie elftal.

Bewust gekeken naar clubs die op +- 10 minuten fietsen van het centrum liggen en met hun vertegenwoordigende teams tussen de Hoofd- en 2e Klasse liggen. Stiekem zou ik na twee seizoenen wel eens de overstap naar groot veld willen maken, maar een E-top, 9:9 dus, lijkt me ook erg leuk.

Inmiddels heb ik van alle partijen reacties ontvangen en ze reageerden allemaal, naar mijn idee, enthousiast!
  woensdag 15 januari 2014 @ 21:44:55 #287
246109 JochemP
pi_135539976
quote:
0s.gif Op woensdag 15 januari 2014 18:20 schreef tdruppers het volgende:

[..]

Vreemde opzet daar zeg :P. Is dat misschien de reden dat er zo weinig Engelse spelers doorbreken haha? ;)

Filmpjes zien er trouwens erg goed uit! Leuke oefeningen.
Ja, dat is wel een van de redenen. Er is eeen ernstig gebrek aan goede faciliteiten en trainers, samen met een voetbalcultuur die meer focust op inzet, vechtlust en resultaat dan op op het opleiden van spelers (en trainers). Ik weet wel dat de FA hard werkt om de trainers beter op te leiden, ze gaan nu meer naar het Nederlands model toe met meer techniektraining en kleine partijtjes.

In dat opzicht zijn ze ons weer een stapje voor, omdat de U12 en U11 daar altijd 9v9 speelt en niet in 1x de stap maakt van 7v7 naar 11v11.

Gisteren een training overgenomen van de D2, waar de 7 van de 10 spelertjes in spelen die ik vorig jaar in de E1 had. Wat nieuwe dingetjes geprobeerd, wilde ze wel echt wat leren en ze niet 1,5 uur enkel bezig houden. Oefeningen die ik nog nooit eerder had gedaan (focus lag op het creëren van ruimte dmv loopacties) gingen opzich prima. Vond het leuk (en de spelertjes ook) om weer even op het veld te staan :)

Paar spelers vroegen ook al of ik ze volgend jaar ga trainen, die zagen dat wel zitten en ik ook, maar dat is even afwachten wat de club daarvan vindt :P

Ben trouwens wel benieuwd hoe er dan op je mails wordt gereageerd :P Heb je ook al een toezegging gehad? E-top lijkt mij ook erg leuk om te doen. Mooie tussenstap voor de spelers maar ook voor jou :)
pi_135647183
quote:
0s.gif Op woensdag 15 januari 2014 21:44 schreef JochemP het volgende:

[..]

Ja, dat is wel een van de redenen. Er is eeen ernstig gebrek aan goede faciliteiten en trainers, samen met een voetbalcultuur die meer focust op inzet, vechtlust en resultaat dan op op het opleiden van spelers (en trainers). Ik weet wel dat de FA hard werkt om de trainers beter op te leiden, ze gaan nu meer naar het Nederlands model toe met meer techniektraining en kleine partijtjes.

In dat opzicht zijn ze ons weer een stapje voor, omdat de U12 en U11 daar altijd 9v9 speelt en niet in 1x de stap maakt van 7v7 naar 11v11.

Gisteren een training overgenomen van de D2, waar de 7 van de 10 spelertjes in spelen die ik vorig jaar in de E1 had. Wat nieuwe dingetjes geprobeerd, wilde ze wel echt wat leren en ze niet 1,5 uur enkel bezig houden. Oefeningen die ik nog nooit eerder had gedaan (focus lag op het creëren van ruimte dmv loopacties) gingen opzich prima. Vond het leuk (en de spelertjes ook) om weer even op het veld te staan :)

Paar spelers vroegen ook al of ik ze volgend jaar ga trainen, die zagen dat wel zitten en ik ook, maar dat is even afwachten wat de club daarvan vindt :P

Ben trouwens wel benieuwd hoe er dan op je mails wordt gereageerd :P Heb je ook al een toezegging gehad? E-top lijkt mij ook erg leuk om te doen. Mooie tussenstap voor de spelers maar ook voor jou :)
Wel mooi dat je daar hebt meegelopen! Keer een andere voetbalcultuur meemaken. Die van Engeland zoals jij hem beschrijft voldoet trouwens wel aan mijn verwachtingen.

Wat betreft het 9v9 spelen voor D-pupillen (wat ze daar dus al doen), daar ben ik het mee eens. Naar mijn mening zou er in de F-pupillen 7v7 gespeeld moeten worden, in de E-pupillen 8v8, om vervolgens in de D 9v9 op een veld van 16 tot 16 te spelen.

Ik zal je even een korte samenvatting geven van de reacties van de verschillende verenigingen. Heb er bewust voor gekozen om meerdere verenigingen te contacteren, vanwege de verschillende opties en omdat het er ook aanligt waar mijn eventuele kamer ligt in de stad ivm de afstand:

Kampong (Utrecht): Mogelijkheid tot trainen van E2-pupillen (1e Klasse). Ik zou contact met ze moeten zoeken wanneer ik een keer in de buurt ben voor een kennismakingsgesprek. Mail was formeel, niet erg enthousiast (leek het).

PVC (Utrecht): Kreeg een enthousiaste mail terug. Er waren zeker mogelijkheden tot het trainen van E- of D-selectie elftal (1e/2e Klasse). Ze wilden me graag eens ontmoeten voor een kennismakingsgesprek.

Zwaluwen (Utrecht): Eveneens een enthousiaste mail. Voorkeur van hun voorzitter van de TC ging uit naar het trainen van een selectieteam bij hun E-pupillen (9:9 Hoofdklasse, 2e Klasse). Wilde ook graag een afspraak met mij plannen, wanneer duidelijk is hoe mijn toekomst eruit ziet.

Be Quick '28 (Zwolle): Waren op dit moment bezig met de trainersgesprekken voor komend seizoen. Zouden rond februari contact met me opnemen. Besloot de mail met: 'er zal vast nog wel een team overblijven'. Dat vond ik een beetje vreemd.

Mijn voorkeur gaat momenteel uit naar De Zwaluwen in Utrecht, vooral omdat hun E1 9v9 Hoofdklasse speelt, lijkt me erg leuk om te doen. D2-elftal (2e Klasse) bij een van bovenstaande club spreekt me ook wel aan. Benieuwd wat jullie ervan vinden ;)
  zondag 19 januari 2014 @ 18:18:43 #289
246109 JochemP
pi_135685461
Dank :) Keuze genoeg dus.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Maar goed, ik ga er vanuit dat het allemaal goedkomt ;)
pi_135698152
quote:
0s.gif Op zondag 19 januari 2014 18:18 schreef JochemP het volgende:
Dank :) Keuze genoeg dus.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Maar goed, ik ga er vanuit dat het allemaal goedkomt ;)
Duidelijk zijn in wat je wil! Ik heb me het afgelopen seizoen tijdens dat soort gesprekjes nog weleens laten ompraten, doordat je eigenlijk altijd tegen 2 of 3 leden van de TC zit. Volgens mij hebben we vergelijkbare verenigingen en wellicht verkeerd je club in de luxe positie dat ze meerdere enthousiaste mensen, zoals jij en ik, op die teams hebben? Dan zou je eventueel kunnen overwegen om misschien eens bij een andere vereniging aan te kloppen.

Direct maar weer een andere stelling: hoe gaan jullie om met lastige zeurende ouders? Doordat de resultaten een beetje tegenvielen klopte er opeens 'niets' meer van op sommige momenten. De inzet was niet goed, ze konden het niveau niet aan en ga zo maar door. Nu was er ook een enkele ouder die meende dat er in andere teams betere voetballers rondliepen, die absoluut zo met ons mee konden doen. Ik heb zelf de selectie samengesteld en ik moet toegeven dat ik 2 spelertjes geselecteerd heb die eigenlijk niet goed genoeg zijn. Toch zijn de resultaten van het desbetreffende andere team (E2, gedegradeerd uit de 3e Klasse) nou ook niet dusdanig, dat daar nou zoveel betere voetballers in rond zouden lopen en bij de selectietrainingen vielen ze ook niet echt op.

Ik heb geprobeerd de ouders eigen te maken met de manier hoe ik het aanpak en dat ik er alles aandoe om ervoor te zorgen dat het spel beter word. Ik merkte toen trouwens dat je als trainer ook weleens echt 'alleen' staat :P (ja, zelfs in het amateurvoetbal). Na een verloren wedstrijd waren we bij een wedstrijd van de D1 aan het kijken en toen miste ik de echt een beetje de interactie. Hebben jullie dat ooit gehad? :)
pi_135699068
quote:
0s.gif Op donderdag 9 januari 2014 12:31 schreef PAA-053 het volgende:
Bas, hoe gaat t bij de BVO dan? En hoe bevalt het part-time voetballeven dat je leidt? Is dat allemaal een beetje te combineren?

Ben trouwens erg benieuwd in hoeverre jouw eigen inbreng is. Ben je aangesteld vanwege pedagogische kwaliteiten (dus het overbrengen) of heb je zelf ook een voetbaltechnische inbreng? En heb jij al een idee wat je volgend jaar (anders/ernaast) wil doen?
pi_136043826
quote:
0s.gif Op zondag 19 januari 2014 22:18 schreef tdruppers het volgende:

[..]

Bas, hoe gaat t bij de BVO dan? En hoe bevalt het part-time voetballeven dat je leidt? Is dat allemaal een beetje te combineren?

Ben trouwens erg benieuwd in hoeverre jouw eigen inbreng is. Ben je aangesteld vanwege pedagogische kwaliteiten (dus het overbrengen) of heb je zelf ook een voetbaltechnische inbreng? En heb jij al een idee wat je volgend jaar (anders/ernaast) wil doen?
Dit seizoen bevalt me heel erg goed. Ik leer zo enorm veel, da's niet normaal. Mijn collega's zijn vrijwel allemaal mensen met veel ervaring en kennis. Ook ben ik echt geïnspireerd door de omgeving die volledig in het teken staat van voetbal. Alles draait om het opleiden van topspelers en iedereen heeft hetzelfde doel. We praten heel veel met elkaar en daardoor kom ik vaak in aanraking met nieuwe theorieën of methodieken. Ik heb ook de tijd om daar dan in te duiken, dus dat doe ik dan en zo kom je steeds weer verder. Geweldig om te merken. Voor mij een nieuwe bevestiging dat je jezelf uit je comfort-zone moet halen en nieuwe ervaringen moet laten opdoen, om in hoger tempo beter te kunnen worden!

Ik werk buiten het voetbal enkele dagen per week als invaller/freelancer, dus op basis van een 0-uren contract. Er zijn echter ook weken dat ik geen ander werk heb, en dan ben ik dus alleen voetbaltrainer. Ik ben 5 dagen per week (weekend meegerekend) op de club en ben naast mijn eigen team ook bij andere teams als assistent, op mijn eigen verzoek. Ik heb er de tijd voor en ik vind het leuk, daarnaast leer ik veel van mijn collega's.

Het is echt prachtig om zo intensief met het trainen bezig te kunnen zijn. Elke training denk ik nu beter uit, waardoor je ook meer kwaliteit kunt leveren en de spelers beter kunt trainen. Daarnaast heb ik een prachtig groepje met enorm fanatieke en beweeglijke spelertjes. Elke training is eigenlijk een feest :) We doen vooral veel spelletjes en partijvormpjes, waarin ik probeer de trainingsdoelstelling 'te verstoppen'. De jongens zijn dus lekker aan het voetballen terwijl ze onbewust in situaties komen waarin een bepaalde voetbalhandeling of 'voetbalgedrag' van hen wordt gevraagd.

Ik ben aangesteld als hoofdtrainer van het team. Uiteraard werken wij volgens een visie en heb ik een coördinator boven me, maar ik bepaal uiteindelijk wat we op de training doen, hoe ik coach, wat de opstelling is, etc. Ik ben dus, om je vraag te beantwoorden, aangesteld doordat ik een pedagogische achtergrond heb maar ook omdat men blijkbaar vertrouwen heeft in mijn voetbaltechnische ideeën. Het is absoluut niet zo dat ik uitvoer wat een ander voor mij bedenkt, gelukkig. Juist de vrijheid die je hebt binnen onze visie vind ik heel erg leuk, omdat je (door de goede organisatie en middelen die je hebt) heel ver kunt gaan in wat voor oefenvormen je bedenkt.

Voor komend seizoen is er nog weinig bekend, BVO's zijn daar vaak laat mee. Ik wacht het rustig af en houd ondertussen mijn ogen open. Ook bij mijn amateurclub zal ik volgend seizoen nog wel iets blijven doen, als coördinator of iets dergelijks. Maar het zelf trainer zijn bij een BVO vind ik zo gaaf om te doen, dat dat absoluut op 1 staat :)
  vrijdag 31 januari 2014 @ 15:07:02 #293
246109 JochemP
pi_136171790
200 pagina's oefenstof van de Liverpool Academy

https://www.dropbox.com/s(...)%20PPT%20%281%29.pdf
  maandag 3 februari 2014 @ 19:54:03 #294
246109 JochemP
pi_136297836
Nog meer. Niet alles is relevant voor de jeugd maar misschien zit er wat tussen. Ik post ze hier maar even zodat ik ze zelf ook makkelijk terug kan vinden :P

https://www.dropbox.com/s/3f3e43k8633u4s8/UEFA%20B%20Sessions.pdf
pi_136395526
Mooie links!
pi_136396363
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 januari 2014 15:07 schreef JochemP het volgende:
200 pagina's oefenstof van de Liverpool Academy

https://www.dropbox.com/s(...)%20PPT%20%281%29.pdf
quote:
0s.gif Op maandag 3 februari 2014 19:54 schreef JochemP het volgende:
Nog meer. Niet alles is relevant voor de jeugd maar misschien zit er wat tussen. Ik post ze hier maar even zodat ik ze zelf ook makkelijk terug kan vinden :P

https://www.dropbox.com/s/3f3e43k8633u4s8/UEFA%20B%20Sessions.pdf
Voornamelijk voor C of hoger denk ik zo, maar wel interessant! Had ik maar de tijd om zulke dingen allemaal te bestuderen/bekijken. Overigens denk ik er serieus over na om een TC3 jeugd cursus te doen, maar vind ik het aantal bijeenkomsten (23!) nogal veel.
  vrijdag 7 februari 2014 @ 01:01:31 #297
246109 JochemP
pi_136426551
quote:
0s.gif Op donderdag 6 februari 2014 11:56 schreef Syntix het volgende:

[..]

[..]

Voornamelijk voor C of hoger denk ik zo, maar wel interessant! Had ik maar de tijd om zulke dingen allemaal te bestuderen/bekijken. Overigens denk ik er serieus over na om een TC3 jeugd cursus te doen, maar vind ik het aantal bijeenkomsten (23!) nogal veel.
Klopt, maar met wat knip en plakwerk kun je ze prima aanpassen voor D-pupillen die al wat verder zijn en het spelletje snappen. Hieronder nog meer, daar zit wat meer tussen voor E/F. Ik heb er even snel doorheen gescrolld maar ik blijf ze hier gewoon spammen als ik nog meer vind, kan geen kwaad denk ik, en dan kan ik ze zelf eenvoudig terugvinden. :)

Ik wil zelf ook graag TC3 gaan doen ooit. Aantal bijeenkomsten en de tijd die je eraan kwijt bent vind ik het probleem niet zo, maar het is lastiger om een stageteam te vinden dat 1e klasse of hoger speelt. Bij ons op de club spelen alle selectieteams bij de jeugd 2e klasse of lager...

SPOILER
pi_137647730
Gisteren een oefenwedstrijd gehad op groot veld met alle tweedejaars E-tjes en enkele eerstejaars E-tjes (E1 t/m E3). Prima wedstrijd gespeeld (2-1 winst), tegen een tegenstander die met hun E1 een klasse hoger speelt dan wij en waar we in het najaar nog met 5-1 van verloren. De tegenstander dacht zelfs dat wij al een aantal keer eerder op groot veld geoefend hadden, doordat we al verrassend goed speelden.

Voor mij zelf ook een leuke ervaring, om eigenlijk voor het eerst een team te coachen (samen met de trainer van D1) op groot veld. We gaan dit nog twee keer doen, om zo te wennen aan het grote veld aan alle dingen die hier bij komen kijken, zoals bijvoorbeeld buitenspel. Beviel me erg goed en ik merk dat het me wel wat meer trekt, dus wellicht dat ik dat komend seizoen ook ga doen (al weet ik nog niet bij welke club).

En hoe gaat het bij jullie? Wie opent er trouwens binnenkort een nieuw topic? Ik heb geen idee hoe je een vervolg kunt maken in de reeks, met een mooie layout... :)
  woensdag 12 maart 2014 @ 14:18:08 #299
246109 JochemP
pi_137656505
Als je de 301e post maakt staat er rechtsonder een mooi knopje "Open nieuw deel" en gaat alles vanzelf :P
pi_137932053
Leuk al jullie verhalen te lezen & dingen te horen.

Ik ben van plan om komend seizoen assistent te worden bij een hoger team bij de pupillen. Dit omdat ik volgend jaar ga beginnen aan mijn tweede seizoen als trainer/coach en graag ervaring op wil doen bij trainers met meer ervaring. Ook ben ik van plan de curcus pupillentrainer te gaan doen, dit ook gezien ik nog geen 18 ben voor TCIII. Hebben er mensen ervaring met deze curcus?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')