abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 5 september 2010 @ 20:01:04 #91
293637 silent_scream1
Dance till you're dead
pi_86098611
Hmm er is net ff iets ergs gebeurt (tenminste dat denk ik). Ik ging net bij mijn huis even de post halen en had Loki in mijn armen mee (dat doe ik zo vaak, gaat nooit verkeerd). Alleen nu kreeg hij streken en sprong hij uit mijn armen en viel naar mijn idee best had op de grond (ik ben 1.68 m dus best een hoogte).
Hij viel op zijn zij en kort daarna ademde hij best zwaar. Nu (10 min later), is het over en huppelt hij weer vrolijk rond maar ik ben toch bang dat er iets met hem is. Morgen meteen bellen naar de dierenarts om hem na te laten kijken want oef ik schrok me kapot. :'(
  Moderator zondag 5 september 2010 @ 20:22:58 #92
155227 crew  Guppy
dus
pi_86099443
quote:
Op donderdag 2 september 2010 20:46 schreef douche-eendje het volgende:
Ik voer ook Science Selective (hiervoor nog de oude Hope Farms, de nieuwe zit er ook goed uit maar vinden ze niet lekker), deels vanwege de gebitsproblemen, maar daarnaast ook nog om een aantal andere redenen. De voedingswaarde van gemengd voer is in mijn optiek niet goed genoeg voor een konijn. Te weinig vezels, te veel koolhydraten&eiwitten en vooral teveel calcium. Daarnaast ben ik van mening dat je niet kunt zien of konijnen "selectief" eten of niet, op lange termijn is de kans groot dat 1 van de 2 konijnen een voedingstekort kan krijgen doordat er door een ander selectief gegeten word, en het andere konijn meer kans heeft op gewichtsproblemen en blaasproblemen.
Mocht iemand zich geroepen voelen, ik ben wel eens benieuwd naar de "achterkant" van de verpakking. Wat zit er nou in de russel rabbit, in welke percentage's. Ben benieuwd!
Ow, ik mag hopen dat je niet de Russel Rabbit Wortel&Prei geeft... konijnen kunnen absoluut niet tegen prei (en andere ui-achtigen) :X.
Veel gezondheidsproblemen bij konijnen zijn terug te halen op verkeerde voeding. Denk aan gebitsafwijkingen, plakpoep, regelmatig gas/stasis. Heb laatst een DA gesproken die erg veel voorlichting geeft over voedingsfouten bij konijnen, echt een geweldige man en heel veel informatie van los weten te peuteren ^O^ .
Ik zal morgen even kijken op de zak :Y Russel Rabbit is wel van dezelfde fabrikant als Science Selective, dus het lijkt me dat dat wel goed zit?

Overigens zie ik goed wie wat eet, want Molly en Boelie zitten nog steeds met het IJzeren Gordijn :') Al is het er op het moment uit, want het hok is schoon en we wagen weer een poging. Al vermoed ik dat het er zo weer in mag, ze zijn bokkig vandaag. Ze hebben wel de hele dag door het huis en balkon gehupst met z'n tweeen, maar ook een paar keer achter elkaar aan gejaagd... Even afwachten dus!

Ze krijgen trouwens Russel Rabbit Original. Kan me ook niet voorstellen dat die prei zooi nou goed is.

quote:
Op zondag 5 september 2010 20:01 schreef silent_scream1 het volgende:
Hmm er is net ff iets ergs gebeurt (tenminste dat denk ik). Ik ging net bij mijn huis even de post halen en had Loki in mijn armen mee (dat doe ik zo vaak, gaat nooit verkeerd). Alleen nu kreeg hij streken en sprong hij uit mijn armen en viel naar mijn idee best had op de grond (ik ben 1.68 m dus best een hoogte).
Hij viel op zijn zij en kort daarna ademde hij best zwaar. Nu (10 min later), is het over en huppelt hij weer vrolijk rond maar ik ben toch bang dat er iets met hem is. Morgen meteen bellen naar de dierenarts om hem na te laten kijken want oef ik schrok me kapot. :'(
Ooh, dat is schrikken :o

Het kan goed dat ie heel erg geschrokken is, en daarom even zwaar ademde. Maar het kan zeker geen kwaad morgen even te bellen voor advies. Wil hij wel eten en keutelt ie ook?

En verder, tja, je weet het vast, maar het optillen tot een minimum beperken! Niet alleen voor dit soort dingen, maar ook omdat konijnen prooidieren zijn, en optillen zien als gevangen worden. Niet elk konijn ervaart dit hetzelfde, maar dan heb je altijd nog de kans op dit soort dingen. En in paniek kan het heel erg misgaan.

Ik duim voor Loki dat het goed gegaan is!!
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
  zondag 5 september 2010 @ 21:04:29 #93
293637 silent_scream1
Dance till you're dead
pi_86101896
Ja Loki keutelt goed en verder eet hij flink goed door, hij heeft al bijna 2 wortels op dus dat zit wel goed.
Had hem net ff op mijn bed gezet zodat ik hem goed in de gaten kon houden en het een fijne ondergrond voor m is. Daar maakte hij zelfs een binkie dus dat is al positief. Hij kwam zelfs knuffelen dus ik denk dat er niet zo veel aan de hand met hem is. Gelukkig maar want ik schrok flink ervan. Moest hem net wel weer optillen om in de kooi te zetten en dat vond ie niet zo tof.
Verder til ik hem ook niet zo veel op hoor, alleen als hij te lang in zijn kooi zit en ik vind dat hij er ff uit moet om te "luchten" haha. Dan heb ik zijn kooi bijv. al 3 u open staan maar dan blijft ie maar zitten terwijl ik weet dat hij graag rond hupt, meestal help ik hem dan een klein handje en dat gaat wel goed. :D
  Moderator maandag 6 september 2010 @ 10:04:37 #94
155227 crew  Guppy
dus
pi_86117992
Dat klinkt goed gelukkig! Wat fijn!
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
  maandag 6 september 2010 @ 18:30:58 #95
293637 silent_scream1
Dance till you're dead
pi_86134848
Ja idd, morgen maar ff voor de zekerheid naar de DA.
  woensdag 8 september 2010 @ 10:52:44 #96
38920 dutchdevil
Bunny phone home
pi_86196823
@silent_scream1: En? ben je nog bij de DA geweest?

Wij gaan vanmiddag maar weer eens naar de DA met Dot. Ze heeft sinds een paar dagen weer wat kale plekken op d'r borst. Maar eens even kijken of ze deze keer wat kunnen vinden (misschien toch weer haakjes?).
  woensdag 8 september 2010 @ 10:57:52 #97
293637 silent_scream1
Dance till you're dead
pi_86196970
quote:
Op woensdag 8 september 2010 10:52 schreef dutchdevil het volgende:
@silent_scream1: En? ben je nog bij de DA geweest?

Wij gaan vanmiddag maar weer eens naar de DA met Dot. Ze heeft sinds een paar dagen weer wat kale plekken op d'r borst. Maar eens even kijken of ze deze keer wat kunnen vinden (misschien toch weer haakjes?).
Ja ben gister ochtend geweest, Toen ik in de wachtkamer zat, wilde ik het klepje opendoen van zijn reiskooitje en huppa meneer doet weer een poging tot vliegen :') gelukkig kon ik hem nog net op tijd vangen dus weer een ongeluk voorkomen gelukkig. Maf beest. Eenmaal bij de DA zelf heeft ze hem helemaal van top tot teen nagekeken en ze is tot de conclusie gekomen dat hij niet veel mankeert. Wss heeft ie wat blauwe plekken dus ze gaf hem een kleine pijnstiller.
Weer een avontuur rijker :')
  donderdag 9 september 2010 @ 17:13:55 #98
38920 dutchdevil
Bunny phone home
pi_86247795
@Silent_scream1: goed om te horen dat er niets ernstigs is.

Met Dot gistermiddag naar de DA geweest. Hij schrok van de wondjes die ze nu heeft. Voor ons viel het allemaal reuze mee, we zijn veeeeel erger gewend met haar. Hij heeft haar gebit bekeken maar dat zou volgens hem momenteel geen reden kunnen zijn waarom ze die wondjes maakt. Ze heeft nog geen haakjes op dit moment (dat is in ieder geval dus wel positief :P ).

Waar het verder dus aan kan liggen? Geen idee. Misschien een parasiet? Mijt? Hormonen? DA kon hier niet echt antwoord op geven. Om mijt/vlooien etc uit te sluiten heeft hij haar nu Stronghold gegeven (gelijk ook voor Hummel meegekregen) en heeft ze een injectie gehad die ervoor moet zorgen dat de wondjes minder jeuken voor haar. Gister is ze verder heel rustig geweest, veel slapen en heeft ze niet aan d'r wondjes gezeten. Nu dus afwachten of dat zo blijft of dat ze er toch weer aan gaat zitten.

[ Bericht 0% gewijzigd door dutchdevil op 09-09-2010 17:20:29 ]
  donderdag 9 september 2010 @ 18:34:51 #99
93499 Nonneke
-= People Are Strange =-
pi_86250392

Kusje voor Charlie *;
-= Een ongeluk zit in een klein hoekje... =-
;)
Lekker motor rijjuuuuhh
  donderdag 9 september 2010 @ 19:25:49 #100
231895 MariaEtcetera
President Vanellope
pi_86252058
Aw Nonneke O+ Dat ene oor omhoog, en dat koddige kopje van de ander! :D Schetig!

Tamina verkleurt! :o Ze was eerst écht donkerbruin, nu krijg ze hier en daar lichtere plekjes! Niet haarloos, gewoon lichter vachtje. Kan geen kwaad neem ik aan? >:O
"Dijenkletserextravaganza!" - V1z
  Moderator donderdag 9 september 2010 @ 20:19:14 #101
155227 crew  Guppy
dus
pi_86254049
Nee hoor :) Tommie was eerst altijd een beetje bruin/grijs en is later helemaal grijs geworden.

Bij Molly en Boelie is het niet echt te zien denk ik, want zij zijn 'lapjeskonijnen'.

Ik duim voor Dot dat de wondjes niet erger worden!!
  donderdag 9 september 2010 @ 21:47:16 #102
231895 MariaEtcetera
President Vanellope
pi_86258070
Dot wondjes? :o *leest beter terug* Oei! Maf dat de dierenarts het ook niet weet... -O- Hopelijk is ze er snel vanaf.

Dank je voor je antwoord, Guppy! Ik maakte me niet erg zorgen (ze ziet er prima uit hopt vrolijk rond), maar zeker weten is altijd beter!
Ik vind het wel geinig trouwens, ze krijgt echt een soort lichter patroon O+ Vlekje op d'r neus, rond d'r oogjes, streepachtige vormen op haar bips, etcetera! Zal binnenkort weer eens foto's maken :Y

Ik vind 'lapjeskonijn' trouwens een erg leuk woord >:O
"Dijenkletserextravaganza!" - V1z
pi_86270751
Guppyfriend, ik weet niet hoe het gemengd voer van Supreme is. Heb je toevallig nog tijd/zin om de achterkant van de verpakking eens over te typen? Hoe gaat het nu met de 2 en het ijzeren gordijn?
Silent_Scream, dat is even schrikken zeg! Gelukkig gaat het allemaal goed nu met Loki.
Nonneke, wat een geweldige foto O+
MariaEtcetera, hier ook een konijn dat altijd verkleurd tijdens het verharen. De haren die uitvallen zijn lichtgrijs, de nieuwe haren zijn donkergrijs, tegen zwart aan.

Dutchdevil, waar zitten de plekken op de borst? Je zou een paar dingen kunnen proberen mocht het met stronghold niet over gaan. Een uitgebreidere test laten doen bij de dierenarts (schimmels/bacteriën), mocht je zaagsel gebruiken overstappen op een andere bodembedekking (zaagsel kan huid&oogirritatie geven). Ook kan het plukken door stress, schijnzwangerschap of verveling komen, maar daar kun jij zelf alleen achter komen door het gedrag van jouw konijn te observeren.

Ik ben zondag bij de opening van een nieuwe opvang geweest (het konijneneiland in Schermerhorn) en daar was mijn vaste DA ook. Ze gaat stoppen bij de praktijk, terugverhuizen naar België.... :'(. De andere DA's in de praktijk zijn ook fijn, maar bij haar voelde het zo vertrouwd.
  zaterdag 11 september 2010 @ 13:46:59 #104
138195 morgane
Omnomnomnivoor
pi_86311817
Ik ben bij de opvang van de Dierenambulance Nijmegen geweest om te kijken voor een maatje voor mijn (redelijk groot uitgevallen) hangoordwerg. Ik heb een heel leuk hangoorkonijn gezien, net zoiets als Fiona. Nu is dit alleen een middenslag, geen dwerg. Hij is dus wel aardig wat groter dan Fiona. Maakt dat veel uit? En is een binnenkooi met 2 verdiepingen van 120cm groot genoeg voor een middenslag en grote dwerg, als ze eruit mogen als ik thuis ben?
  Moderator zaterdag 11 september 2010 @ 21:07:02 #105
155227 crew  Guppy
dus
pi_86323677
De achterkant van Supreme Russel Rabbit Food Original:

Ingredienten:
Luzerne, erwtenvlokken, luzernestro, maisvlokken, haver, tarwe en tarwevlokken, johannesbrood, anijs en fenegniek olie, soja olie, vitaminen en mineralen, binnen de EU toegestane kleurstoffen.

Analyse:
Eiwit, 14,09%
Olie, 2,5%
Vezels, 14.0%
As, 5.0%
Koper (als kopersulfaat), 10 mg/kg
Vitamine A, 10000 IU/kg
Vitamine D3, 1000 IU/kg
Vitamine E, 50 mg/kg

Elke 70 gram bevat ongeveer:
Vezels, 14%
Eiwit, 14%
Calcium, 0.6%
Calorieen, 208
Allemaal 100% van de dagelijks aanbevolen hoeveelheid.

Benieuwd wat jullie ervan vinden! Ik ben ook wel benieuwd naar de achterkant van Supreme Science Selective. Iemand die dat even over wil tikken?

[ Bericht 1% gewijzigd door Guppy op 11-09-2010 21:17:10 ]
  Moderator zaterdag 11 september 2010 @ 21:08:42 #106
155227 crew  Guppy
dus
pi_86323739
quote:
Op zaterdag 11 september 2010 13:46 schreef morgane het volgende:
Ik ben bij de opvang van de Dierenambulance Nijmegen geweest om te kijken voor een maatje voor mijn (redelijk groot uitgevallen) hangoordwerg. Ik heb een heel leuk hangoorkonijn gezien, net zoiets als Fiona. Nu is dit alleen een middenslag, geen dwerg. Hij is dus wel aardig wat groter dan Fiona. Maakt dat veel uit? En is een binnenkooi met 2 verdiepingen van 120cm groot genoeg voor een middenslag en grote dwerg, als ze eruit mogen als ik thuis ben?
Wat grootte maakt het niet veel uit, er zijn Vlaamse reuzen bekend met dwergkonijn-vriendjes!
pi_86324302
Supreme Science Selective (de standaard Rabbit versie, voor geïnteresseerden heb ik ook de mature nog liggen):

Ingrediënten:
Granen, luzerne, groenten, oliën en vetten, mineralen, zout, L-lysine, DL-methionine.

Samenstelling:
Eiwit 14%
Olie 4%
Vezels 19%
As: 8%
Calcium 0.6%
Fosfor 0.4%
Vitamine A 10000 IE/kg
Vitamine D 1000 IE/kg
Vitamine E 50 mg/kg
Koper 10 mg/kg

Calorieën: 185 per 70 gram voer.

Guppyfriend, zo op het eerste gezicht ziet de Russel rabbit er prima uit, maar naar mijn idee is de hoeveelheid vezels echt te laag. Wel nog redelijk hoog voor gemengd voer, maar toch... Daarbij zijn erwtenvlokken en maisvlokken echte dikmakers, en toegevoegde kleurstoffen... wat is het nut daar nou weer van? Een konijn gaat er echt niet meer van eten omdat het een kek kleurtje heeft.

[ Bericht 16% gewijzigd door douche-eendje op 12-09-2010 12:02:56 ]
  Moderator woensdag 15 september 2010 @ 09:40:16 #108
155227 crew  Guppy
dus
pi_86451756
quote:
Op vrijdag 10 september 2010 10:42 schreef douche-eendje het volgende:
Hoe gaat het nu met de 2 en het ijzeren gordijn?
Het gaat in principe prima :) Ik kan wel voorzichtig zeggen dat er wat vooruitgang is. Tijdens het loslopen door de kamer is het weer koek en ei tussen Molly en Boelie. Geen gejaag meer achter elkaar aan, en geen geknor. Dat is dus mooi.
's Nachts is het IJzeren Gordijn dan ook verdwenen sinds afgelopen zondag, en vooralsnog gaat dat goed. Vanmorgen werd er welliswaar heel even geknord, maar dat was ook gauw weer over.
Wanneer we gaan werken gaat het hekje er nog wel even tussen. Gewoon voor de zekerheid. Wanneer de nachten zo goed blijven gaan, willen we het er snel overdag ook uithalen.

Alleen is er nog wel een ander 'probleem' wat we moeten tackelen. Waar Molly inmiddels volledig het nut van de wc begrijpt, is Boelie nog totaal on-zindelijk. Hij laat te pas en te onpas alles lopen. Het is niet dat ie t op één plek doet, want anders kunnen we daar nog wel een wc-tje zetten, maar is er geen pijl op te trekken.
Nou heb ik het keuteltjes niet zo'n moeite, stoffer en blik en het is weer weg. Maar plasjes zijn vervelender, zeker als ze op een plek zijn die niet makkelijk op te nemen zijn. En dat doet ie dus ook overal, de bank, de deurmat, onder de eettafel, midden in de kamer, in een hoekje, naast de boekenkast, voor het hok, noem maar op.
Midden in de kamer kan ik nog wel handelen, maar als ie t op de bank blijft doen, is dat natuurlijk best goor. En naast de boekenkast is ook niet wat, het loopt eronder en trekt in het hout. Als het zo doorgaat, kunnen we over een paar maanden wel nieuwe meubels aanschaffen... En dan hebben we het nog niet eens over de vloer...

Daar moeten we dus echt korte metten mee gaan maken, dit kan niet zo. Maar hoe dit aan te pakken. Tommy was uit zichzelf zindelijk. Molly heeft blijkbaar opeens het licht gezien en heeft het concept van de wc helemaal ontdekt. Maar wat te doen met Boelie?

Wat we nu doen is: steeds een uurtje los laten lopen, en dan weer een half uurtje in het hok. Meestal werkt dit wel aardig, maar bijvoorbeeld vanmorgen was ie z'n hok nog niet uit, of ik kon alweer met keukenrol aan de slag op de deurmat èn de bank...
Wanneer ik een plasje opdoe, gooi ik een nat keukenpapiertje in de wc en in het hok. Ik zet Boelie daar dan ook even bij, zo van, kijk, hier moet je wezen, dit is de bedoeling. Ook keuteltjes verzamel ik, en gooi ik in de wc en in het hok.

Wat kan ik nog meer doen? Hoe hebben jullie dit gedaan? Met andere woorden, help!! Ik ben wanhopig, hahaha!
  woensdag 15 september 2010 @ 15:23:25 #109
38920 dutchdevil
Bunny phone home
pi_86462690
quote:
Op vrijdag 10 september 2010 10:42 schreef douche-eendje het volgende:

Dutchdevil, waar zitten de plekken op de borst? Je zou een paar dingen kunnen proberen mocht het met stronghold niet over gaan. Een uitgebreidere test laten doen bij de dierenarts (schimmels/bacteriën), mocht je zaagsel gebruiken overstappen op een andere bodembedekking (zaagsel kan huid&oogirritatie geven). Ook kan het plukken door stress, schijnzwangerschap of verveling komen, maar daar kun jij zelf alleen achter komen door het gedrag van jouw konijn te observeren..
Het zit zeg maar 5 cm onder d'r kop. Het is een plek waar ze net bij kan als ze d'r kop naar beneden doet
Zie foto.

De Stronghold lijkt misschien iets te helpen (maar ja, wie zegt dat het niet beter was geworden als ze de Stronghold niet had gehad?). Schijnzwangerschap zou het misschien kunnen zijn. Maar daar vertoont ze verder op dit moment geen symptomen van.

Verveling kan ik me niet voorstellen. Ze hebben hier ontzettend veel vrijheid, mogen overal komen bijna en hebben heel veel speel/kauwgoed. Stress denk ik eigenlijk ook niet (alhoewel ze wel heel bang aangelegd is, ze schrikt van het minst geringste).
  woensdag 15 september 2010 @ 15:25:28 #110
38920 dutchdevil
Bunny phone home
pi_86462755
quote:
Op woensdag 15 september 2010 09:40 schreef Guppyfriend het volgende:
[..]
Wat doe je op het moment dat hij ergens plast? Heb je dat in de gaten als hij dat doet? Wij hadden dit probleem ook met 1 van onze vorige konijnen. We hebben toen telkens als we zagen dat hij ergens ging plassen hem meteen opgepakt en op de "wc" gezet. Na een aantal keren had hij door dat hij daar zijn behoefte moest doen :)
  Moderator woensdag 15 september 2010 @ 19:10:43 #111
155227 crew  Guppy
dus
pi_86470534
quote:
Op woensdag 15 september 2010 15:25 schreef dutchdevil het volgende:

[..]

Wat doe je op het moment dat hij ergens plast? Heb je dat in de gaten als hij dat doet? Wij hadden dit probleem ook met 1 van onze vorige konijnen. We hebben toen telkens als we zagen dat hij ergens ging plassen hem meteen opgepakt en op de "wc" gezet. Na een aantal keren had hij door dat hij daar zijn behoefte moest doen :)
Maar dan moet het wel een 'heterdaadje' zijn, toch? Nu is het meestal zo, dat we opeens ergens een plasje ontdekken :') Ik let er wel heel scherp op, en betrap m dus wel eens, maar m'n vriend heeft dat minder in de gaten helaas.

Ik let er nu wel extra op, als ik merk dat meneer op z'n gemak ergens gaat zitten keutelen, gaat ie met keutels en al naar de wc. Maar goed, nu zit ik te typen en hoor ik 'm achter me scharrelen. Kan dus maar zo dat ie nu ook iets doet...

Wat ik in ieder geval nog wel proberen is om er een extra wc-tje bij te halen. Die ene die we nu hebben is natuurlijk helemaal ingewijd door Molly. Misschien dat Boelie er daarom minder binding mee heeft?

Daarnaast heb ik ook gelezen dat het kan helpen om alle bodembedekking uit het hok te gooien, en alleen een wc met bodembedekking erin te doen. En je konijnen dan in het hok laten. Dan hebben ze weinig andere keuze dan dat wc-tje.

Nu wil ik daar niet meteen op terugpakken, zou ik ook een beetje zielig vinden voor Molly. Maar misschien zou het wel schelen om Boelie's ruimte te beperken? Hij heeft nu de hele kamer tot zijn beschikking, misschien is dat teveel van het goede, voor nu?

Morgen dus een extra wc-tje halen, kijken of dat wat uithaalt. En anders ga ik na de vakantie eens proberen om z'n ruimte te beperken, al dan niet op drastische wijze.

Meneer springt nu het balkon op. Tijdens het typen van dit stukje ben ik twee keer opgestaan om Boelie met keutels en al op de wc te zetten :')
  woensdag 15 september 2010 @ 22:06:24 #112
293637 silent_scream1
Dance till you're dead
pi_86478568
Hmm sinds ik dat tunneltje voor Loki heb aangeschaft is het beest er niet meer uit te slaan. Ik krijg m zelfs niet meer uit de kooi, en als ik hem eruit haal rent ie als een gek terug naar de kooi. Ik vind wel dat hij rond moet lopen in mijn studio maar ik heb geen idee hoe ik dit voor elkaar moet krijgen. Altijd maar in dat kooitje lijkt me ook geen pretje. Met eten lokken gaat niet, dus ik weet nu ook niet meer zo goed hoe. Iemand tips?
  donderdag 16 september 2010 @ 07:51:52 #113
138195 morgane
Omnomnomnivoor
pi_86486759
quote:
Op woensdag 15 september 2010 22:06 schreef silent_scream1 het volgende:
Hmm sinds ik dat tunneltje voor Loki heb aangeschaft is het beest er niet meer uit te slaan. Ik krijg m zelfs niet meer uit de kooi, en als ik hem eruit haal rent ie als een gek terug naar de kooi. Ik vind wel dat hij rond moet lopen in mijn studio maar ik heb geen idee hoe ik dit voor elkaar moet krijgen. Altijd maar in dat kooitje lijkt me ook geen pretje. Met eten lokken gaat niet, dus ik weet nu ook niet meer zo goed hoe. Iemand tips?
Kun je het tunneltje niet maar af en toe erin zetten, zodat het 'speciaal speelgoed' blijft en hij toch nog los wil lopen?
  Moderator donderdag 16 september 2010 @ 09:19:25 #114
155227 crew  Guppy
dus
pi_86488045
Zet het tunneltje eens buiten het hok? Misschien gaat ie er dan buiten het hok mee spelen :)
  Moderator zaterdag 18 september 2010 @ 11:56:41 #115
155227 crew  Guppy
dus
pi_86566322
Nou, bij is de wapenstilstand weer opgeheven, er wordt weer vrolijk geknord en achter elkaar aangeracet -O- En dat terwijl ze gisteren voor het eerst weer een volle dag zonder IJzeren Gordijn doorgebracht hebben.

Er is geen pijl op te trekken, het lijkt wel Noord- en Zuid Korea :') Het ene moment tolereren de twee elkaar, het volgende moment gaan ze elkaar beschieten...
Op dit moment zitten Molly en Boelie op het balkon met z'n tweeën, ongeveer 50 cm van elkaar af, zichzelf te wassen. Lijkt me toch een teken van onderling vertrouwen. Maar het kan zo weer omslaan, zo bizar.

Nou ja, vandaag ben ik de hele dag thuis, dus hebben ze alle ruimte om het uit te 'vechten'. En dan zien we vanavond wel of ze met of zonder IJzeren Gordijn gaan slapen. Het liefst zonder natuurlijk!

Het is misschien een beetje stom, maar ik word er heel verdrietig van ze zo te zien :@ Ik wil graag dat ze gewoon heel blij met elkaar zijn, en het leuk hebben... Het is natuurlijk niet te sturen, maar ik hoop zo dat we ze ooit gewoon een keer zorgeloos bij elkaar kunnen laten
  zaterdag 18 september 2010 @ 12:22:09 #116
38920 dutchdevil
Bunny phone home
pi_86566898
@Guppyfriend: gaat lekker met die twee. Uit je verhalen merk ik een beetje op dat Boelie de dominante is van de twee? Wil hij dan ook vaak rijen op Molly? En dat Molly dat niet wil en dat ze daarom ruzie hebben?

Bij ons is het ook weer gezellig. Dot is verder gegaan met 1 van d'r wondjes en daar leek ik gisteravond zelfs wat bloed te zien. Maar besloten om haar vannacht weer eens een rompertje aan te trekken. Toen ze hem aan had begon ze meteen weer te trekken aan het rompertje etc dus vanochtend was ze weer moe van het niet slapen.

Maar de wond zit nu netjes een korstje op dus vandaag Dot goed in de gaten houden (overdag als we thuis zijn mag het rompertje uit) en vannacht weer gewoon het rompertje aan. Hopelijk als deze wond is genezen blijft ze er verder af. Maar de Stronghold heeft dus helaas geen effect gehad :N
  Moderator zaterdag 18 september 2010 @ 13:59:57 #117
155227 crew  Guppy
dus
pi_86569504
@dutchdevil, tja, geen idee... Het is op het moment voornamelijk Boelie die achter Molly aanging, maar de vorige keer wisselde het ook de hele tijd.
Wat ik een beetje vermoed (onder groot voorbehoud hè), is dat Molly schijnzwanger is, en dat Boelie daarop reageert. Symptomen van schijnzwanger zijn, wat ik heb gelezen, knorrig, territoriaal, nest bouwen en afkeer van de ram. Nu was ze de vorige keer ook knorrig, net als nu, en territoriaal naar Boelie toe (minder naar ons). Nest bouwen heeft ze de vorige keer ook gedaan. Het stelde niet veel voor, wat haartjes geplukt en zo, maar toch. En nou ja, afkeer van de ram, lijkt me duidelijk, ze duldt helemaal geen aanhankelijkheid van hem.
Ik wil het nog even aankijken, maar wanneer ze na onze vakantie zo doorgaan (ze gaan woensdag logeren bij de schoonouders), wil ik toch eens met de DA overleggen of ze misschien steeds schijnzwanger kan zijn. En misschien dat we haar dan kunnen laten castreren. Hoewel ik daar ook een beetje tegenop zie, het is zo'n zware operatie...

Trouwens, kijk dit dan, net gemaakt:

Na 5 min vredig gegeten te hebben, moest er ook weer even geracet worden :') Schiet mij maar lek

Ik hoop dat het rompertje voor Dot gaat helpen! Ik zou het inderdaad even aanlaten als je niet thuis bent, in ieder geval tot het korstje eraf is. Korstjes jeuken, dus die zal ze er zeker af willen halen. Succes! En spreek Dot maar even ernstig toe, dat ze er toch echt vanaf moet blijven!
  Moderator zaterdag 18 september 2010 @ 17:04:36 #118
155227 crew  Guppy
dus
pi_86573889
Zou hij het dan eindelijk snappen?? :o Zou het echt? Wat spannend!
pi_86579025
Ik heb sinds donderdag ook een konijntje in huis, samen met m'n vriendin gekocht O+

Omdat het konijntje een meisje is en uit Friesland komt heet ze Famke O+
Na 1,5 uur bij ons thuis geweest te zijn liet ze zich al makkelijk aaien en na 'n paar uur hebben we haar los gelaten in de kamer. Ze liet zich al vrij snel heel makkelijk benaderen, is retenieuwschierig en heeft het gezien haar houding (rondrennen, springen en zich ook neer kunnen geven) al helemaal naar haar zin.
Ze laat zich ook makkelijk benaderen, is niet angstig en ze laat zich ook makkelijk oppaken.
Al met al een superbeestje, maar ik heb nog wel wat vraagjes, aangezien ik een kind was toen ik voor 't laatst een konijn had.

Ik heb ook al 'n paar speeltjes gemaakt:
Een doos met hooi en karton erin.
Een wc-rol met wat hooi erin (is erg vaak leeg)
Een knaaghoutje van de tuinwinkel.
Een klein doosje met papiersnippers en hooi erin, met wat gaatjes zodat ze kan knagen.

Weet iemand nog wat leuke speeltjes die ik (simpel) kan maken/kopen?

Verder heb ik van een paar kartonnen dozen een paar toiletten gemaakt in de kamer. Die gebruikt ze al redellijk vaak. (ik heb er wat hooi en eten in gedaan) Toch laat ze zo nu en dan nog wel wat in de kamer achter (niet gek eigenlijk). Moet ik gewoon elke keer dat ze wat laat haar oppakken en in een toilet zetten?
In de kooi heb ik ook een toilet neergezet en dat werkt daar in ieder geval wel goed.

Ze eet nu vooral bix (van de dierenwinkel, is ze gewend) en ik meng er al wat compleet voer doorheen. Moet ik dat erg langzaam doen en hoeveel voer moet ik in haar bakje doen? En kan ik ook al beginnen met af en toe een klein blaadje sla, stukje appel etc?

Allemaal vragen en geen foto. :X
Hi heeft een of andere storing waardoor ik niet kan MMS'en. Zodra dit kan zal ik een foto plaatsen!
  zaterdag 18 september 2010 @ 20:54:27 #120
12863 oCe
-I am Jack's wasted life
pi_86581428
De nieuwe wond van Dot ziet er inmiddels zo uit:

Met het rompertje aan maakt ze het in ieder geval niet verder stuk. Als we thuis / wakker zijn mag 't rompertje uit en lopen we met grote regelmaat d'r naam te roepen (of eigenlijk, schreeuwen) zodat ze er vanaf blijft. Maar dan is ze iig niet helemaal in tilt-modus vanwege die vervelende romper die uit moet (MOET!).
Porch Monkey 4 Life!
  zaterdag 18 september 2010 @ 20:58:43 #121
38920 dutchdevil
Bunny phone home
pi_86581555
@Tommeke: Een konijn kun je 25 gram droogvoer per kilo lichaamsgewicht per dag geven. Dus een konijn van 2 kilo krijgt 50 gram voer. Wat voor soort biks/compleet (gemengd?) voer geef je? Biks is beter, ze kunnen dan namelijk niet selectief gaan eten. Bij compleet voer eten ze meestal niet alles op. Wil je echt het beste voor je konijn dan raad ik Science Selective aan. Zorg wel dat ze altijd voldoende hooi en stro heeft. En water natuurlijk :)

Groenvoer moet je inderdaad opbouwen. Geef eerst een klein stukje van 1 soort groente, en als je konijn geen diaree krijgt kun je de volgende dag een stukje geven dat 2 keer zo groot is. Na een week kun je een 2e soort groente toevoegen, en zo bouw je het op. Konijnen mogen best veel groentes hebben: Andijvie, spinazie, witlof, wortel, wortelloof, selderie, enz. Onze konijnen vinden appel, andijvie en sla altijd erg lekker.

Qua speelgoed: Rieten mand (niet gelakt), kleedje (die van ons hebben een fleece plaid waar ze altijd lekker op kunnen liggen aangezien we laminaat hebben), oud telefoonboek wat ze lekker kan verscheuren (wel de glanzende kaft er afhalen!). Wel met papier erop letten dat ze het niet (teveel) opeet want dan kan ze een verstopping krijgen. Speeltunnen/kruiptunnel vonden onze vorige konijnen ook geweldig. Misschien een knuffel aangezien je maar 1 konijn hebt? Konijnen zijn sociale dieren en (indien mogelijk) is het voor het konijn het fijnst als ze een echt maatje heeft.

Veel plezier met jullie konijn in ieder geval! Ben benieuwd naar de foto's :Y
  zaterdag 18 september 2010 @ 20:59:23 #122
38920 dutchdevil
Bunny phone home
pi_86581581

[ Bericht 100% gewijzigd door dutchdevil op 18-09-2010 20:59:56 (dubbel) ]
pi_86582001
@Dutchdevil: Dank voor je tips!

Moet ik de hoeveelheid voedsel per dag gewoon afwegen en verder niet meer in het bakje doen? OF haar 't zelf uit laten zoeken? Hooi, stro en water heeft ze in overvloed. Niet alleen in de kooi, maar ook in de toiletjes die ik gemaakt heb (en daar eet en drinkt ze ook). Van m'n vorige konijn weet ik nog dat ie altijd de bix liet liggen. Ik denk dat ik 't dus voorlopig wel bij bix hou en er zuinigjes wat compleetvoer door blijf gooien om 't op te maken ;)
Sla blijf ik dus, als 't goed gaat maar opbouwen.

Een kruiptunnel dacht ik ook al aan, eens kijken waar ik dat kan vinden (liefst van karton zeker). Ik heb al van een doos een soort kruiptunnel in haar kooi gemaakt en die volgestopt met stro, vindt ze geweldig. Een tweede konijn zit er voorlopig nog niet in, misschien later. Het is eigenlijk wel leuker voor haar, een maatje. Maar 't betekent wel 'n extra kooi en die ruimte hebben we voorlopig ff niet. Een knuffel is misschien wel 'n leuke tijdelijke oplossing. Ik heb haar sowieso wel veel uit de kooi en we hebben gelukkig beide wel veel tijd om haar aandacht te geven.
  zaterdag 18 september 2010 @ 21:36:33 #124
38920 dutchdevil
Bunny phone home
pi_86583045
quote:
Op zaterdag 18 september 2010 21:11 schreef Tommeke het volgende:
@Dutchdevil: Dank voor je tips!

Moet ik de hoeveelheid voedsel per dag gewoon afwegen en verder niet meer in het bakje doen? OF haar 't zelf uit laten zoeken? Hooi, stro en water heeft ze in overvloed. Niet alleen in de kooi, maar ook in de toiletjes die ik gemaakt heb (en daar eet en drinkt ze ook). Van m'n vorige konijn weet ik nog dat ie altijd de bix liet liggen. Ik denk dat ik 't dus voorlopig wel bij bix hou en er zuinigjes wat compleetvoer door blijf gooien om 't op te maken ;)
Sla blijf ik dus, als 't goed gaat maar opbouwen.

Een kruiptunnel dacht ik ook al aan, eens kijken waar ik dat kan vinden (liefst van karton zeker). Ik heb al van een doos een soort kruiptunnel in haar kooi gemaakt en die volgestopt met stro, vindt ze geweldig. Een tweede konijn zit er voorlopig nog niet in, misschien later. Het is eigenlijk wel leuker voor haar, een maatje. Maar 't betekent wel 'n extra kooi en die ruimte hebben we voorlopig ff niet. Een knuffel is misschien wel 'n leuke tijdelijke oplossing. Ik heb haar sowieso wel veel uit de kooi en we hebben gelukkig beide wel veel tijd om haar aandacht te geven.
Gewoon het eten een keer afwegen zodat je weet wat je konijn op een dag mag krijgen aan voer. Wij geven onze konijnen altijd 's ochtends en 's avonds rond 8 uur eten (de helft 's ochtends en de andere helft 's avonds dus). Dat is voor je konijn denk ik ook het beste. Dan heeft ze niet na een paar uur al haar eten al op voor de hele dag.

Kruiptunnel hoeft niet van karton hoor. Mag ook van ander materiaal zijn. Hooi/wilgen kan ook (maar geeft natuurlijk wel een beetje een rotzooi). Kijk hier bijvoorbeeld eens kruiptunnels
pi_86583102
Dutchdevil, ik heb nog even wat nagevraagd bij een vriendin van mij waarvan haar konijn ook zichzelf aan het kaalplukken was, maar bij haar is het na verloop van tijd zelf over gegaan. Waarschijnlijk was het bij haar konijn stress-gerelateerd gedrag.
Guppyfriend, het klinkt wel bekend... Hier zijn ze ook wat minder close als Kelly weer eens schijnzwanger is, maar niet in extreme mate. Ik durf Kel ook niet te laten castreren, ze komt uit de opvang, is waarschijnlijk al wat ouder en dan is een dergelijke operatie nog risicovoller. Ik heb al het vertrouwen in mijn dierenarts, ik weet dat ze ook regelmatig zelfs oudere voedsters castreert met succes, maar toch. Deze keer is het wel mijn konijn...

Tommeke/Dutchdevil, het is 25 gram voer per volwassen kilo lichaamsgewicht, om een ondervoed konijn te voorkomen :) Welk voer ga je haar straks geven?
Met sla oppassen, sla bederft erg snel waardoor konijnen gas kunnen krijgen. Wat je wel kunt proberen is witlof/andijvie, dat verlept wat minder snel. Appel kan, bevat wel erg veel suiker dus kan diarree veroorzaken. Even rustig aan opbouwen, aangezien je niet weet hoe de darmen gaan reageren.
Een zeer uitgebreid artikel over het voeden van konijnen, compleet met veilige groenten kun je hier vinden:
http://www.medirabbit.com/EN/GI_diseases/Food/feeding_en.pdf

Speelgoed... hier is Nijn helemaal gek op het graven in oude dekens/handdoeken, Kelly speelt graag met flessen (omgooien, mee rollen, labels eraf slopen).
pi_86583127

[ Bericht 100% gewijzigd door douche-eendje op 18-09-2010 21:38:54 (verkeerd knopje... ) ]
  zaterdag 18 september 2010 @ 21:46:26 #127
38920 dutchdevil
Bunny phone home
pi_86583425
douche-eendje: Bedankt! Was dat "volwassen" gewicht inderdaad vergeten erbij te zetten. Heb ook geen idee wat de leeftijd van Famke is want dat staat er niet bij.

Bij Dot gaat het niet vanzelf over. Tenminste, de vorige keer niet want toen is het op een operatie uitgelopen (en dat proberen we nu dus absoluut te voorkomen!). Het rare is dat ze sinds die operatie bijna een half jaar er niet mee bezig is geweest. En nu dus plotseling weer is begonnen met het kaalplukken/wondjes maken. Nu maar hopen dat zodra deze wondjes weg zijn en de huid weer is genezen ze er weer vanaf blijft.
pi_86583672
Famke is 2 maanden oud, moet ze nu meer hebben ivm de groei? Ze weegt nu net geen kilo. Ik hou 't voorlopig op biks met een beetje compleetvoer.

Hoeveel uur per dag laten jullie je konijn(en) vrij rondlopen in het huis?
pi_86583694
Ow ja dat was Dot inderdaad een tijd terug ook, zoiets staat mij nog bij.... Wel vreemd dat ze het dan telkens blijft doen.
  zaterdag 18 september 2010 @ 22:05:09 #130
12863 oCe
-I am Jack's wasted life
pi_86584157
quote:
Op zaterdag 18 september 2010 21:52 schreef douche-eendje het volgende:
Ow ja dat was Dot inderdaad een tijd terug ook, zoiets staat mij nog bij.... Wel vreemd dat ze het dan telkens blijft doen.
Yup, dat was niet al te best (na de operatie a ruim 500 euro...):

Nu zit ze er weer zo bij, maar dan in een blauwe (want de rode is half stukgevreten/iets te klein nu ze weer op gewicht is):

Vorige keer dachten wij en de dierenarts dat 't begonnen was doordat ze aan d'r haakjes (gebit) geholpen was, stress of pijn. De dag erna had ze namelijk een klein wondje gemaakt en de volgende dag had ze d'r hele borst opengevreten. Nadat alles weer genezen was (wat een traject van ellende was dat) geen problemen meer gehad tot voor kort. Tanden zijn nu goed, parasieten/luizen etc zijn het (gezien de Stronghold) dus ook niet. Stress, tsja moeilijk te zeggen. Er is niets veranderd in de afgelopen maanden die goed gingen. Hormonen, misschien. We hebben twee dames waarvan Dot de dominante is, af en toe moeten ze elkaar eventjes niet maar verder gaat dat prima...

Dotje in betere, dominante, tijden:

[ Bericht 4% gewijzigd door oCe op 18-09-2010 22:12:45 ]
Porch Monkey 4 Life!
pi_86584219
Heb je nog verder op andere beestjes/parasieten laten controleren die niet behandeld kunnen worden met stronghold?
  zaterdag 18 september 2010 @ 22:15:43 #132
12863 oCe
-I am Jack's wasted life
pi_86584518
quote:
Op zaterdag 18 september 2010 22:07 schreef douche-eendje het volgende:
Heb je nog verder op andere beestjes/parasieten laten controleren die niet behandeld kunnen worden met stronghold?
Ditmaal niet, vorige keer bij de operatie is dat wel goed nagekeken en niets gevonden. Ook de huid is destijds nagekeken verder, ook prima en niets te zien (mogelijk onderhuidsprobleem op d'r borst oid). Dierenarts heeft bij het nakijken de stronghold gegeven en gebit/vacht nagekeken maar had ook geen verklaring. Eventueel zou het hormonen of stress kunnen zijn, maar ook simpelweg een afwijking in het beest. Andere oorzaken mogelijk maar dan moeten ze d'r helemaal van binnen en buiten nakijken (weer) met mogelijk geen oplossing of resultaat...
Porch Monkey 4 Life!
pi_86584643
Het is wel vreemd, er zou toch ergens een oorzaak/aanleiding voor te moeten vinden zijn... Wat je kunt overwegen is het probleem eens voor te leggen aan Evert-Jan de Boer (Dierenkliniek Wilhelminapark in Utrecht) of Inge Thas (heeft een eigen praktijk in België). Beiden zijn erg kundig op gebied van diergeneeskunde bij konijnen en lopen vaak qua onderzoek/ontwikkeling voor op andere dierenartsen. Beiden doen geloof ik ook consulten per mail/met andere dierenartsen.
  Moderator zondag 19 september 2010 @ 13:53:57 #134
155227 crew  Guppy
dus
pi_86599070
@Tommeke, wat leuk dat je een konijntje hebt :) Wat betreft speeltjes, onze konijntjes zijn gek van op die speeltjes van wilgentakken. Die kun je in de dierenwinkel kopen, zoals wij doen, maar natuurlijk ook zelf maken, als je een wilgenboom in de buurt hebt.

Deze is bij ons favoriet:

Deze heb ik van de week gekocht:

En deze vinden ze ook cool:

Onze Pets Place heeft ze. Sowieso houten speeltjes vinden ze helemaal de bom :D

Goed trouwens dat je veel toiletjes hebt gemaakt. Ik zou alleen geen karton maar plastic nemen als ik jou was. Karton wordt nat en vies, en konijnen houden niet van vies. Je hebt dan kans dat ze de toilet juist gaat mijden.

Boelie en Molly mogen bij ons los wanneer we thuis zijn. Dat is op werkdagen 's ochtends een uurtje (tussen 06:00 en 07:00 uur), en dan moeten ze weer los vanaf 16:30 uur tot 22:30 uur. En als we in het weekend thuis zijn, staat het hok de hele dag open.
Overigens mogen ze hier op het moment steeds een uur los, en dan weer een kwartier in het hok. En dan weer een uur los, enz. Dit omdat we bezig zijn met het zindelijk krijgen van Boelie. Die vergeet steeds waar z'n toilet is :')

@oCe, arme Dot! Hoe gaat het nu met haar? Vergeleken met de vorige keer valt het nu natuurlijk nog mee, maar het moet natuurlijk niet weer zo worden!

Hier is het inmiddels weer rustig. Molly en Boelie zitten, zonder hekje, gezellig samen in het hok, wat wel open staat. Er wordt weer gelikt, maar af en toe ook even geknord. Ach ja, prima :) Ze hebben vannacht wel met het hekje geslapen, om ze toch even rust te gunnen na een dag vol met onrust.

Hier nog een plaatje van vanmorgen, nog voor ik goed en wel het hekje weg had :')
pi_86600574
Guppyfriend, jij ook bedankt voor je tips! :D
Het is wel een gezellige boel bij jou, haha!

Die toiletjes zijn ook ff tijdelijk zo, omdat ik pas op de dag van aanschaf las over zulke dingen ;)
Ze gebruikt ze allemaal wel. Althans, ze zit er vaak op/bij om even wat hooi te eten en een slokje water te nemen.

Deze week dus maar weer ff naar de dierenwinkel voor wat houten speeltjes en toiletjes.
Ik ben net even wezen trainen en toen ik terug kwam zag ik dat ze een van de speeltjes (een papieren doosje met hooi en papiersnippers erin) al helemaal stuk had :D

Hier trouwens een foto:

Ik zit op de bank met laptop op schoot en ze dangelt constant om m'n voeten heen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')