Ik zal morgen even kijken op de zakquote:Op donderdag 2 september 2010 20:46 schreef douche-eendje het volgende:
Ik voer ook Science Selective (hiervoor nog de oude Hope Farms, de nieuwe zit er ook goed uit maar vinden ze niet lekker), deels vanwege de gebitsproblemen, maar daarnaast ook nog om een aantal andere redenen. De voedingswaarde van gemengd voer is in mijn optiek niet goed genoeg voor een konijn. Te weinig vezels, te veel koolhydraten&eiwitten en vooral teveel calcium. Daarnaast ben ik van mening dat je niet kunt zien of konijnen "selectief" eten of niet, op lange termijn is de kans groot dat 1 van de 2 konijnen een voedingstekort kan krijgen doordat er door een ander selectief gegeten word, en het andere konijn meer kans heeft op gewichtsproblemen en blaasproblemen.
Mocht iemand zich geroepen voelen, ik ben wel eens benieuwd naar de "achterkant" van de verpakking. Wat zit er nou in de russel rabbit, in welke percentage's. Ben benieuwd!
Ow, ik mag hopen dat je niet de Russel Rabbit Wortel&Prei geeft... konijnen kunnen absoluut niet tegen prei (en andere ui-achtigen).
Veel gezondheidsproblemen bij konijnen zijn terug te halen op verkeerde voeding. Denk aan gebitsafwijkingen, plakpoep, regelmatig gas/stasis. Heb laatst een DA gesproken die erg veel voorlichting geeft over voedingsfouten bij konijnen, echt een geweldige man en heel veel informatie van los weten te peuteren.
Ooh, dat is schrikkenquote:Op zondag 5 september 2010 20:01 schreef silent_scream1 het volgende:
Hmm er is net ff iets ergs gebeurt (tenminste dat denk ik). Ik ging net bij mijn huis even de post halen en had Loki in mijn armen mee (dat doe ik zo vaak, gaat nooit verkeerd). Alleen nu kreeg hij streken en sprong hij uit mijn armen en viel naar mijn idee best had op de grond (ik ben 1.68 m dus best een hoogte).
Hij viel op zijn zij en kort daarna ademde hij best zwaar. Nu (10 min later), is het over en huppelt hij weer vrolijk rond maar ik ben toch bang dat er iets met hem is. Morgen meteen bellen naar de dierenarts om hem na te laten kijken want oef ik schrok me kapot.
Ja ben gister ochtend geweest, Toen ik in de wachtkamer zat, wilde ik het klepje opendoen van zijn reiskooitje en huppa meneer doet weer een poging tot vliegenquote:Op woensdag 8 september 2010 10:52 schreef dutchdevil het volgende:
@silent_scream1: En? ben je nog bij de DA geweest?
Wij gaan vanmiddag maar weer eens naar de DA met Dot. Ze heeft sinds een paar dagen weer wat kale plekken op d'r borst. Maar eens even kijken of ze deze keer wat kunnen vinden (misschien toch weer haakjes?).
Wat grootte maakt het niet veel uit, er zijn Vlaamse reuzen bekend met dwergkonijn-vriendjes!quote:Op zaterdag 11 september 2010 13:46 schreef morgane het volgende:
Ik ben bij de opvang van de Dierenambulance Nijmegen geweest om te kijken voor een maatje voor mijn (redelijk groot uitgevallen) hangoordwerg. Ik heb een heel leuk hangoorkonijn gezien, net zoiets als Fiona. Nu is dit alleen een middenslag, geen dwerg. Hij is dus wel aardig wat groter dan Fiona. Maakt dat veel uit? En is een binnenkooi met 2 verdiepingen van 120cm groot genoeg voor een middenslag en grote dwerg, als ze eruit mogen als ik thuis ben?
Het gaat in principe primaquote:Op vrijdag 10 september 2010 10:42 schreef douche-eendje het volgende:
Hoe gaat het nu met de 2 en het ijzeren gordijn?
Het zit zeg maar 5 cm onder d'r kop. Het is een plek waar ze net bij kan als ze d'r kop naar beneden doetquote:Op vrijdag 10 september 2010 10:42 schreef douche-eendje het volgende:
Dutchdevil, waar zitten de plekken op de borst? Je zou een paar dingen kunnen proberen mocht het met stronghold niet over gaan. Een uitgebreidere test laten doen bij de dierenarts (schimmels/bacteriën), mocht je zaagsel gebruiken overstappen op een andere bodembedekking (zaagsel kan huid&oogirritatie geven). Ook kan het plukken door stress, schijnzwangerschap of verveling komen, maar daar kun jij zelf alleen achter komen door het gedrag van jouw konijn te observeren..
Wat doe je op het moment dat hij ergens plast? Heb je dat in de gaten als hij dat doet? Wij hadden dit probleem ook met 1 van onze vorige konijnen. We hebben toen telkens als we zagen dat hij ergens ging plassen hem meteen opgepakt en op de "wc" gezet. Na een aantal keren had hij door dat hij daar zijn behoefte moest doenquote:
Maar dan moet het wel een 'heterdaadje' zijn, toch? Nu is het meestal zo, dat we opeens ergens een plasje ontdekkenquote:Op woensdag 15 september 2010 15:25 schreef dutchdevil het volgende:
[..]
Wat doe je op het moment dat hij ergens plast? Heb je dat in de gaten als hij dat doet? Wij hadden dit probleem ook met 1 van onze vorige konijnen. We hebben toen telkens als we zagen dat hij ergens ging plassen hem meteen opgepakt en op de "wc" gezet. Na een aantal keren had hij door dat hij daar zijn behoefte moest doen
Kun je het tunneltje niet maar af en toe erin zetten, zodat het 'speciaal speelgoed' blijft en hij toch nog los wil lopen?quote:Op woensdag 15 september 2010 22:06 schreef silent_scream1 het volgende:
Hmm sinds ik dat tunneltje voor Loki heb aangeschaft is het beest er niet meer uit te slaan. Ik krijg m zelfs niet meer uit de kooi, en als ik hem eruit haal rent ie als een gek terug naar de kooi. Ik vind wel dat hij rond moet lopen in mijn studio maar ik heb geen idee hoe ik dit voor elkaar moet krijgen. Altijd maar in dat kooitje lijkt me ook geen pretje. Met eten lokken gaat niet, dus ik weet nu ook niet meer zo goed hoe. Iemand tips?
Gewoon het eten een keer afwegen zodat je weet wat je konijn op een dag mag krijgen aan voer. Wij geven onze konijnen altijd 's ochtends en 's avonds rond 8 uur eten (de helft 's ochtends en de andere helft 's avonds dus). Dat is voor je konijn denk ik ook het beste. Dan heeft ze niet na een paar uur al haar eten al op voor de hele dag.quote:Op zaterdag 18 september 2010 21:11 schreef Tommeke het volgende:
@Dutchdevil: Dank voor je tips!
Moet ik de hoeveelheid voedsel per dag gewoon afwegen en verder niet meer in het bakje doen? OF haar 't zelf uit laten zoeken? Hooi, stro en water heeft ze in overvloed. Niet alleen in de kooi, maar ook in de toiletjes die ik gemaakt heb (en daar eet en drinkt ze ook). Van m'n vorige konijn weet ik nog dat ie altijd de bix liet liggen. Ik denk dat ik 't dus voorlopig wel bij bix hou en er zuinigjes wat compleetvoer door blijf gooien om 't op te maken
Sla blijf ik dus, als 't goed gaat maar opbouwen.
Een kruiptunnel dacht ik ook al aan, eens kijken waar ik dat kan vinden (liefst van karton zeker). Ik heb al van een doos een soort kruiptunnel in haar kooi gemaakt en die volgestopt met stro, vindt ze geweldig. Een tweede konijn zit er voorlopig nog niet in, misschien later. Het is eigenlijk wel leuker voor haar, een maatje. Maar 't betekent wel 'n extra kooi en die ruimte hebben we voorlopig ff niet. Een knuffel is misschien wel 'n leuke tijdelijke oplossing. Ik heb haar sowieso wel veel uit de kooi en we hebben gelukkig beide wel veel tijd om haar aandacht te geven.
Yup, dat was niet al te best (na de operatie a ruim 500 euro...):quote:Op zaterdag 18 september 2010 21:52 schreef douche-eendje het volgende:
Ow ja dat was Dot inderdaad een tijd terug ook, zoiets staat mij nog bij.... Wel vreemd dat ze het dan telkens blijft doen.
Ditmaal niet, vorige keer bij de operatie is dat wel goed nagekeken en niets gevonden. Ook de huid is destijds nagekeken verder, ook prima en niets te zien (mogelijk onderhuidsprobleem op d'r borst oid). Dierenarts heeft bij het nakijken de stronghold gegeven en gebit/vacht nagekeken maar had ook geen verklaring. Eventueel zou het hormonen of stress kunnen zijn, maar ook simpelweg een afwijking in het beest. Andere oorzaken mogelijk maar dan moeten ze d'r helemaal van binnen en buiten nakijken (weer) met mogelijk geen oplossing of resultaat...quote:Op zaterdag 18 september 2010 22:07 schreef douche-eendje het volgende:
Heb je nog verder op andere beestjes/parasieten laten controleren die niet behandeld kunnen worden met stronghold?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |