abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_84956765
bedrijfsnaam.

Er is dus iemand op Marktplaats actief die zich voordoet als een medewerker van mijn bedrijf en laptops 'verkoopt', nepfacturen maakt met mijn bedrijfsgegevens (adres, KvK-nummer, etc.), mensen vervolgens geld laat overmaken en vervolgens niks meer van zich laat horen. Boze mensen bellen/mailen mij nu om te vragen waar hun laptop blijft.

Mijn bedrijfsnaam wordt door het slijk gehaald door al deze negativiteit. Nu is mijn vraag: Wat kan ik hier tegen doen? De gedupeerden hebben reeds aangifte gedaan en de politie zegt hier wat mee te gaan doen, maar hoe meer aangiftes, des te beter. Naam, voor zover hij zijn echte naam gebruikt, rekeningnummer, e-mailadres en telefoonnummer zijn mij bekend. Ook staat er een BTW-nummer op de factuur dat niet de mijne is, maar wellicht verzonnen of misschien daadwerkelijk van de oplichter.

Naast de geleden schade van de gedupeerden vraag ik mij af of ik een schadevergoeding kan eisen. Wat is een reëel bedrag?
pi_84956856
Heb je zelf al aangifte gedaan van identiteitsdiefstal, laster of iets in die richting?
dag
pi_84956868
Als je nou eens begint met aangifte doen.
A mind with a heart of it's own
pi_84956872
Heb je zelf al aangifte gedaan? Wegens vervalsing van gegevens ofzo.

^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^ aangifte doen dus.
pi_84956977
Ben naar de politie geweest in de wijk (klein politiebureautje), maar denk dat ik niet zo'n snuggere agent had. Ik was niet opgelicht, dus ik kon geen aangifte doen, was zijn antwoord. Ik ga maandag direct naar een groot politiebureau in de stad om daar wel fatsoenlijk mijn aangifte te laten opnemen.
pi_84957066
Ene A Abelen ? Ik heb precies hetzelfde meegemaakt .
Wat je idd moet doen om te beginnen is z.s.m. aangifte doen .
pi_84957191
Nee die naam heb ik nog niet voorbij zien komen.
pi_84957727
Volgens mij is dit vooral (niet geheel) een civiele zaak.

Bij een strafzaak wordt er maar tot enige mate het schadeverhaal meegenomen. Om je schade werkelijk goed te verhalen lijkt het me zinniger een civiele zaak te starten. De politie is er om strafbare feiten aan te pakken en voor die strafbare feiten straf te eisen, niet zozeer schadevergoeding te regelen. Dat gebeurd ook wel, maar gebeurd maar in beperkte mate.

Echter door een veroordeling (wellicht) in een strafproces sta je natuurlijk wel sterker bij de civiele rechter, er is immers al bewezen dat de feiten hebben plaatsgevonden.

Kortom, bespaar niet en neem een advocaat in de arm. Ik zou eerst wel proberen te achterhalen of er wel geld te halen valt bij de verdachte..
  vrijdag 6 augustus 2010 @ 22:42:36 #9
281455 Inlognaam
Inlognaam is de naam
pi_84957971
Maakt ie gebruik van een emailaccount @hushmail.com toevallig?

Contact opnemen met de bank van het rekeningnummer en zorgen dat je de afdeling 'fraude' o.i.d. te spreken krijgt. Zij kunnen de rekening blokkeren; gedupeerden kunnen wellicht terugbetaald worden.

Verder, naar de politie natuurlijk om aangifte te doen. Jouw bedrijf is de dupe en krijgt een slechte naam. De topics die erover gestart worden blijven wel lange tijd op het net circuleren... met alle negatieve gevolgen.

En, misschien een berichtje plaatsen op je website, zodat eenieder die verder zoekt op de hoogte wordt gebracht van de mogelijke fraude en het misbruiken van je gegevens. Ook voor reeds bestaande klanten kan dit denk ik wel onzekerheid wegnemen als een en ander hen ter ore komt.

Schadevergoeding kun je wel schudden denk ik. Ook al zou je daar recht op hebben en deze toegekregen krijgen via een vonnis, de centen zijn allang verdwenen natuurlijk. Die worden direct na betaling doorgesluist natuurlijk en vallen niet meer te achterhalen of alles staat op andermans naam.

Overigens zullen die rekeningen wel weer van naieve stromannetjes zijn. Mensen die tegen betaling hun pasjes 'uitlenen' aan onbekenden waarna er gestort wordt, leeggetrokken wordt en alles weg is. (En de arme zieltjes die hieraan meewerkten en hun rekening ter beshcikking stelden dus opdraaien voor deze gelden.

[ Bericht 47% gewijzigd door Inlognaam op 06-08-2010 22:52:21 ]
Ook hoi !
  vrijdag 6 augustus 2010 @ 22:53:56 #10
281455 Inlognaam
Inlognaam is de naam
pi_84958558
quote:
Op vrijdag 6 augustus 2010 22:38 schreef bijderechter het volgende:

Kortom, bespaar niet en neem een advocaat in de arm. Ik zou eerst wel proberen te achterhalen of er wel geld te halen valt bij de verdachte..
Ik kan je nu al zeggen dat dat niet het geval zal zijn. En dat procederen in die zin gewoon zinloos is; TS heeft een bedrijf dus de advocaatskosten lopen heel hard op...
Ook hoi !
pi_84958966
Heb zojuist met m'n advocaat (een vriend) gesproken. Die had er ook wel zin in om deze gast aan te pakken en acht de kans erg groot dat hier een schadevergoeding uit te trekken is. Moet alleen wel nog aangifte gaan doen bij de politie.

Ik hou jullie op hoogte.
  vrijdag 6 augustus 2010 @ 23:16:28 #12
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_84959620
Jochem, naast aangifte doen heb je grote kans dat deze oplichter al ergens op een internetoplichtingssite vermeld staat. Post daar en vraag om raad. Die hebben veel ervaring hiermee.
pi_84959804
quote:
Op vrijdag 6 augustus 2010 22:53 schreef Inlognaam het volgende:

[..]

Ik kan je nu al zeggen dat dat niet het geval zal zijn. En dat procederen in die zin gewoon zinloos is; TS heeft een bedrijf dus de advocaatskosten lopen heel hard op...
Waarom zou procederen zinloos zijn als je tegelijkertijd aangifte doen wel zinvol acht?
Als de politie de zaak rond kan krijgen, dan gaat een civiele zaak je geen problemen opleveren. Het kost echter wel geld en veel tijd en dat moet je er voor over hebben.
  vrijdag 6 augustus 2010 @ 23:41:13 #14
281455 Inlognaam
Inlognaam is de naam
pi_84960623
quote:
Op vrijdag 6 augustus 2010 23:20 schreef bijderechter het volgende:

[..]

Waarom zou procederen zinloos zijn als je tegelijkertijd aangifte doen wel zinvol acht?
Als de politie de zaak rond kan krijgen, dan gaat een civiele zaak je geen problemen opleveren. Het kost echter wel geld en veel tijd en dat moet je er voor over hebben.
Je bent echt redelijk dom jij he?

Het gaat hier om oplichting met het gebruik van valse gegevens. Dat is strafrechtelijk en kun je niet zelf vervolgen. Dat is de taak van het OM dus daarom moet je aangifte doen. Die zullen dus de dader moeten vinden en dan vervolgen.

Een civiele zaak zal in die zin geen problemen opleveren, dat ie best wel kans zou maken om deze zaak te winnen. Maar, je zegt het zelf al: 'Het kost echter wel geld en veel tijd en dat moet je er voor over hebben."
Je moet een afweging maken of dat het wel allemaal waard is. Ik denk dat dat niet het geval is; het kost je een berg geld en de kans dat je daarvan uiteindelijk iets terugziet is klein.

TS heeft een voordeel; dat een vriend van hem advocaat is en wellicht wel een en ander zonder veel kosten wil doen. Is dat niet het geval, dan is TS zomaar enkele duizenden euro's kwijt, als ie al de dader kan vinden die dit allemaal op zn geweten heeft. En dan moet ie bij een vonnis ook nog eens hopen dat de toegewezen schadevergoeding verhaald kan worden. In casu vrees ik dat dat niet het geval zal zijn eigenlijk, want van een kale kip kun je niet plukken...

Schadevergoeding zal ook niet hoog zijn want we leven nog altijd in een land dat criminelen meer rechten geeft dan de slachtoffers. :(
Ook hoi !
pi_84961582
quote:
Op vrijdag 6 augustus 2010 23:41 schreef Inlognaam het volgende:

[..]

Je bent echt redelijk dom jij he?

Omdat? Zeg ik nu echt dingen wezenlijk anders :?

Ik noemde al dat aangifte doen verstandig was, ik zei nergens dat hij de dader zelf kon vervolgen. Ik zei echter enkel en alleen dat een civiele zaak verstandiger was omdat het strafrechtelijke helemaal niet zo interessant is voor TS, omdat de schadevergoedingen daarin altijd simpel vastgesteld moeten kunnen worden en dat is hier niet echt het geval. Om zijn schade vergoed te kunnen krijgen is een civiele zaak dus beter.

VERVOLGENS zei ik dat dat wel veel geld gaat kosten en tijd en dat het dus zaak is eerst te kijken of de dader wel geld heeft.

Dus waar maak ik nu zo'n oerdomme opmerking?
pi_84961869
Al contact gehad met Marktplaats betreffende je gegevens? Lijkt me naast de politie een van de eerste plaatsen om aan te kloppen? Als er één bedrijf is wat een lans voor je kan breken... Niettemin, ik vermoed dat het met je bedrijfsgegevens wel los gaat lopen, te meer je het voornamelijk over schadevergoedingen hebt en uit lijkt op geldelijk gewin.

Dus.
  zaterdag 7 augustus 2010 @ 02:51:41 #17
281455 Inlognaam
Inlognaam is de naam
pi_84965857
quote:
Op zaterdag 7 augustus 2010 00:03 schreef bijderechter het volgende:

[..]

Omdat? Zeg ik nu echt dingen wezenlijk anders :?

Ik noemde al dat aangifte doen verstandig was, ik zei nergens dat hij de dader zelf kon vervolgen. Ik zei echter enkel en alleen dat een civiele zaak verstandiger was omdat het strafrechtelijke helemaal niet zo interessant is voor TS, omdat de schadevergoedingen daarin altijd simpel vastgesteld moeten kunnen worden en dat is hier niet echt het geval. Om zijn schade vergoed te kunnen krijgen is een civiele zaak dus beter.

VERVOLGENS zei ik dat dat wel veel geld gaat kosten en tijd en dat het dus zaak is eerst te kijken of de dader wel geld heeft.

Dus waar maak ik nu zo'n oerdomme opmerking?
Deze zin is nu niet echt bijster intelligent:
"Waarom zou procederen zinloos zijn als je tegelijkertijd aangifte doen wel zinvol acht?"
Ook hoi !
pi_84967242
Het zou geheel aan mij kunnen liggen, maar waarom word er gesproken over een civiele zaak aanspannen om de schade te verhalen?
Als er naar aanleiding van de aangifte een strafzaak komt, kan er gewoon gevoegd worden. Dit proces is bedoeld zodat je bij afloop van een strafzaak je schade toegewezen krijgt of de rechter bepaald dat dit in een civiele zaak moet.
Even a broken clock is right twice a day.
pi_84969967
quote:
Op zaterdag 7 augustus 2010 02:51 schreef Inlognaam het volgende:

[..]

Deze zin is nu niet echt bijster intelligent:
"Waarom zou procederen zinloos zijn als je tegelijkertijd aangifte doen wel zinvol acht?"
Jij zegt aan de ene kant dat aangifte doen verstandig is, maar een civiele zaak niet. Daarbij ga je er al van uit dat de dader geen geld heeft, de kosten niet op de dader kunnen worden verhaald etc. Waarom daar bij voorbaat van uit gaan, als je weet dat in het strafproces het schadeverhaal niet zo uitgebreid aan bod komt.

Kortom, ik stelde jou een vraag, waar trouwens geen antwoord op kwam, en die lijkt me relevant.

quote:
Op zaterdag 7 augustus 2010 08:33 schreef TronCarter het volgende:
Het zou geheel aan mij kunnen liggen, maar waarom word er gesproken over een civiele zaak aanspannen om de schade te verhalen?
Als er naar aanleiding van de aangifte een strafzaak komt, kan er gewoon gevoegd worden. Dit proces is bedoeld zodat je bij afloop van een strafzaak je schade toegewezen krijgt of de rechter bepaald dat dit in een civiele zaak moet.
Waarom daarover gesproken wordt (door mij vooral) heb ik al gezegd, het schadeverhaal in een strafproces is niet echt denderend te noemen. Om maar even kracht bij mijn woorden te zetten:

quote:
Wat betekent: voeging in het strafproces als benadeelde partij?

Dit is een belangrijke manier om relatief eenvoudig schade op de dader te verhalen. In feite gaat het hier om een civiele procedure binnen het strafproces.

Maar juist omdat het als het ware een procedure binnen een procedure gaat, kan uw schade slechts summier behandeld worden.

De strafrechter heeft slechts beperkte tijd en middelen om uw schade te beoordelen. Mede daarom beoordeelt hij allereerst of uw schadeclaim voldoende eenvoudig van aard is. Dat wil zeggen: zonder veel moeite kan worden vastgesteld.

Als dat niet het geval is, kan de rechter u niet-ontvankelijk verklaren. Dat wil dan zeggen dat de strafrechter uw schadeclaim niet in behandeling neemt en u verwijst naar de burgerlijke rechter.
Ik denk dat in dit geval de schade niet eenvoudig is vast te stellen. Dat er schade is ontstaan misschien nog wel, maar de hoogte van dat bedrag waarschijnlijk niet. Als je dan echt waar voor je geld wilt is een civiele zaak dus veel beter geschikt.
pi_84970565
quote:
Op vrijdag 6 augustus 2010 22:17 schreef jochem8 het volgende:
Mijn bedrijfsnaam wordt door het slijk gehaald door al deze negativiteit. Nu is mijn vraag: Wat kan ik hier tegen doen? De gedupeerden hebben reeds aangifte gedaan en de politie zegt hier wat mee te gaan doen, maar hoe meer aangiftes, des te beter. Naam, voor zover hij zijn echte naam gebruikt, rekeningnummer, e-mailadres en telefoonnummer zijn mij bekend. Ook staat er een BTW-nummer op de factuur dat niet de mijne is, maar wellicht verzonnen of misschien daadwerkelijk van de oplichter.

Naast de geleden schade van de gedupeerden vraag ik mij af of ik een schadevergoeding kan eisen. Wat is een reëel bedrag?
Ik kan je geen reeel bedrag noemen, ik kan je wel met klem adviseren om zo snel als maar kan een civielrechtelijke advocaat in de arm te nemen en een zaak te starten voor de schadevergoeding voor de naamsderving en misschien eventueel een kort geding en dwangsom voor elke keer dat hij het weer doet? Ik weet het niet. Als hij veroordeelt wordt staat de onrechtmatigheid van zijn handelen bij dit soort praktijken eigenlijk al vast en de proceskosten kun je terug krijgen (het zal gaan om bedragen die de kantonrechtbanksgrens te boven komen vermoed ik).

Voegen in het strafproces kan alleen bij EENVOUDIGE zaken (vandalisme met herstelrekening van een garage voor je auto, ziekenhuisrekening, etc) en bovendien ik dacht tot maximaal 1500 euro. De goede naam van een beetje een bedrijf is aanzienlijk meer waard hoor. Ik ken iemand die duizenden euros voor de naam van een eenmanszaak heeft betaald bijvoorbeeld (en hij is echt niet afgezet of zo wat dat betreft)

[ Bericht 5% gewijzigd door Sessy op 07-08-2010 18:55:51 ]
  zaterdag 7 augustus 2010 @ 13:09:58 #21
281455 Inlognaam
Inlognaam is de naam
pi_84972098
quote:
Op zaterdag 7 augustus 2010 11:49 schreef bijderechter het volgende:

[quote]

Jij zegt aan de ene kant dat aangifte doen verstandig is, maar een civiele zaak niet. Daarbij ga je er al van uit dat de dader geen geld heeft, de kosten niet op de dader kunnen worden verhaald etc.
Heel goed! Kale kippen, die ken je vast wel. Als puntje bij paaltje komt, zal meneer de vriendelijke oplichter echt niet opeens goudeerlijk zijn en nu al geld reserveren zodat ie de evt. schadevergoeding kan betalen mocht dat bepaald worden in een vonnis.

Waarom daar bij voorbaat van uit gaan, als je weet dat in het strafproces het schadeverhaal niet zo uitgebreid aan bod komt.
[/quote]

Weer zo'n domme reactie van je. Hoe uitgebreid het aan bod komt in het strafproceis is niet relevant en staat volledig los van of deze vrolijke flierefluiter wel of geen geld heeft.

Ik vraag me inderdaad af of een civiele zaak inderdaad wel al die tijd, moeite en advocaatskosten waard zijn en of het dus wel lonend is. Meestal zijn die ratten namelijk wel zo sluw om geld weg te sluizen waardoor ze weer een kale kip zijn. Ondertusen ga je dus jaren procederen voor een schadevergoeding, ben je bakken geld kwijt aan advocaatskosten in de hoop een paar centen schadevergoeding te kunnen vangen. Die moet je ook nog eens toegewezen zien te krijgen... Al met al ben je dus jaren bezig en heeft de oplichter ook jaren de kans het geld weg te sluizen tenzij er succesvol beslag kan worden gelegd. Ik denk dat TS daar niet op zit te wachten eigenlijk?

quote:
Kortom, ik stelde jou een vraag, waar trouwens geen antwoord op kwam, en die lijkt me relevant.
Stel die vraag maar opnieuw.

quote:
Waarom daarover gesproken wordt (door mij vooral) heb ik al gezegd, het schadeverhaal in een strafproces is niet echt denderend te noemen. Om maar even kracht bij mijn woorden te zetten:
[..]

Ik denk dat in dit geval de schade niet eenvoudig is vast te stellen. Dat er schade is ontstaan misschien nog wel, maar de hoogte van dat bedrag waarschijnlijk niet. Als je dan echt waar voor je geld wilt is een civiele zaak dus veel beter geschikt.

En je denk dat dat in een civiele zaak wel makkelijk vast te stellen is? Waar voor je geld? Je bedoelt daarmee een vonnis tot schadevergoeding a raison van ettelijke uurtjes advocaatskosten, griffierechten, deurwaarderskosten in de hoop daar ooit een paar centen te kunnen ontvangen van een oplichter die ongetwijfeld het nodige op naam van een ander heeft staan zodat beslag niet mogelijk is..

Het enige punt dat je geeft en waar ik het mee eens ben is dat je voor een schadevergoeding een civiele zaak zal moeten aanspannen. Maar dat dat waar voor je geld gaat opleveren? Ik heb hele grote twijfels.

Maar, om in jouw redenatie te blijven. De rechter zal TS vast geen schadevergoeding toewijzen want dat TS dit is overkomen is immers hem te verwijten want hij had natuurlijk nooit de naam van zn medewerker en zijn gegevens online moeten zetten!

Hoe smaakten je schoenen trouwens?

[ Bericht 15% gewijzigd door Inlognaam op 07-08-2010 13:27:12 ]
Ook hoi !
pi_84972237
quote:
Op zaterdag 7 augustus 2010 13:09 schreef Inlognaam het volgende:

//heel verhaal//

Kortom, jij hebt reserveringen bij een civiele zaak, ik ook, maar ik zijn alleen dat een civiele zaak meer op zijn plaats was als het om schadevergoeding ging. Dat het geen haalbare kaart zou worden wellicht gaf ik ook al aan, maar dat zal bij een strafproces dan ook niks worden.

Ik zeg niet dat het in een civiele zaak makkelijker vast te stellen is, daar gaat het niet om. Het gaat er om dat er meer tijd, gelegenheid en meer expertise bij de rechter is in een civiele zaak om je schade goed te verhalen.

quote:
Hoe smaakten je schoenen trouwens?
Ik hoef mijn schoenen niet op te eten, ik had toch gelijk, maar besloot het maar te laten gaan.
Ik had gemaild met ING om een klacht in te dienen, bleek mijn eigen fout te zijn. Ik had mijn vriendin in mijn adresboek staan en daarom kwamen haar volledige gegevens op het afschrift te staan. Normaal staat er dus alleen een rekeningnummer en eventueel een plaatsnaam.

Kortom, je hebt me nog steeds niet op een fout kunnen betrappen, hoe graag je dat (om één of andere reden) ook wilt :P
  zaterdag 7 augustus 2010 @ 13:30:59 #23
281455 Inlognaam
Inlognaam is de naam
pi_84972655
quote:
Op zaterdag 7 augustus 2010 13:14 schreef bijderechter het volgende:

[..]

Kortom, jij hebt reserveringen bij een civiele zaak, ik ook, maar ik zijn alleen dat een civiele zaak meer op zijn plaats was als het om schadevergoeding ging. Dat het geen haalbare kaart zou worden wellicht gaf ik ook al aan, maar dat zal bij een strafproces dan ook niks worden.

Ik zeg niet dat het in een civiele zaak makkelijker vast te stellen is, daar gaat het niet om. Het gaat er om dat er meer tijd, gelegenheid en meer expertise bij de rechter is in een civiele zaak om je schade goed te verhalen.
[..]

Ik hoef mijn schoenen niet op te eten, ik had toch gelijk, maar besloot het maar te laten gaan.
Ik had gemaild met ING om een klacht in te dienen, bleek mijn eigen fout te zijn. Ik had mijn vriendin in mijn adresboek staan en daarom kwamen haar volledige gegevens op het afschrift te staan. Normaal staat er dus alleen een rekeningnummer en eventueel een plaatsnaam.

Kortom, je hebt me nog steeds niet op een fout kunnen betrappen, hoe graag je dat (om één of andere reden) ook wilt :P
Nope... ik kan je zo wat bankafschriften van overboekingen laten zien aan mij verstuurd, waarin automatisch de adressen meegestuurd waren. Ik verwacht niet dat 1- een oplichter die zn geld terugstort naar mij bewust zn adresgegevens meestuurt (ING/Postbank) en dat ik 2- bij mensen die bij mij wat via marktplaats hebben gekocht mij in hun adresboek opnemen.
Ook hoi !
  zaterdag 7 augustus 2010 @ 13:41:06 #24
281455 Inlognaam
Inlognaam is de naam
pi_84972940
quote:
Op zaterdag 7 augustus 2010 13:14 schreef bijderechter het volgende:

Reserveringen? Leg even uit wat je daarmee bedoelt? Ikke niet snappen...

quote:
Om je schade goed te verhalen moeten er bronnen zijn waar de opgelegte schadevergoeding mee betaald kan worden. Bij de rechter haal je slechts een vonnis en zul je altijd je vordering sterk moeten onderbouwen.

quote:

Ah, dus als iemand in je adresboek staat, dan krijg je die gegevens te zien!
Hey, wat raar! Ik heb kennelijk van diverse mensne die bij mij wat op marktplaats kochten in mn adresboek staan terwijl ik ze niet ken :) En ook degene die mij heeft gelicht voor een paar euro en die ik aan de schandpaal heb moeten nagelen alvorens ze toch maar besloot mij terug te betalen stond dus al die tijd met naam en adres in mijn adresboek!! Al die moeite voor niets gedaan :(
Ook hoi !
pi_84973669
Inlognaam, je hebt helemaal gelijk :) Hoe heb ik zo stom kunnen zijn, alles wat jij zegt klopt en ik klets maar uit mijn nek, ik geef het toe.

Ik zie bij al mijn betalingen een volledig adres staan, stom dat ik dat nu pas zie!

En een civiele zaak heeft helemaal geen zin, want je voegen in het strafproces is veel makkelijker, ongeacht de complexiteit van je schadeclaim, ook daarin heb je helemaal gelijk, nu begrijp ik het allemaal pas.

Jemig, jij moet echt al vele jaren rechten gestudeerd hebben zeg, respect, ik zal nooit meer aan je twijfelen _O_
pi_84975525
Ik ben het iig met Bijderechter eens en niet met Inlognaam.
  zaterdag 7 augustus 2010 @ 15:28:06 #27
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
pi_84976027
quote:
Op vrijdag 6 augustus 2010 22:42 schreef Inlognaam het volgende:
Overigens zullen die rekeningen wel weer van naieve stromannetjes zijn. Mensen die tegen betaling hun pasjes 'uitlenen' aan onbekenden waarna er gestort wordt, leeggetrokken wordt en alles weg is. (En de arme zieltjes die hieraan meewerkten en hun rekening ter beshcikking stelden dus opdraaien voor deze gelden.
Idd, op de middelbare scholen worden al tientallen jaren naieve scholieren gewerfd dat door enkel hun rekeningnummer af te staan zij daarvoor betaald worden.
  zaterdag 7 augustus 2010 @ 17:07:03 #28
281455 Inlognaam
Inlognaam is de naam
pi_84978689
quote:
Op zaterdag 7 augustus 2010 14:05 schreef bijderechter het volgende:
Inlognaam, je hebt helemaal gelijk :) Hoe heb ik zo stom kunnen zijn, alles wat jij zegt klopt en ik klets maar uit mijn nek, ik geef het toe.

Ik zie bij al mijn betalingen een volledig adres staan, stom dat ik dat nu pas zie!

En een civiele zaak heeft helemaal geen zin, want je voegen in het strafproces is veel makkelijker, ongeacht de complexiteit van je schadeclaim, ook daarin heb je helemaal gelijk, nu begrijp ik het allemaal pas.

Jemig, jij moet echt al vele jaren rechten gestudeerd hebben zeg, respect, ik zal nooit meer aan je twijfelen _O_
Je bent gewoon een enorme droeftoeter... Ik zeg niet dat het geen zin heeft, ik zeg dat ik mn twijfels heb of dat wel zin heeft ivm de potentiele aanwezigheid van de bekende kale kip en een jarenlange strijd. Voegen in het strafproces is makkelijker, ook bij een complexe schadeclaim is dat mogelijk. Je moet ook niet vergeten dat indien de oplichter gepakt wordt er vast wel meerdere mensen zijn die zich voegen.

Maar goed, laat ik maar even een heel makkelijke vraag stellen, die jij natuurlijk zo kan beantwoorden.
Wie is de werkelijke dader in dit verhaal? Wie licht wie op, wie is aansprakelijk voor de schade? Naam en adres aub, wel zo makkelijk. In het strafproces komt dat wel naar voren, als die er uberhaupt komt.

En, hoeveel denkt TS wel niet te kunnen claimen aan schade, en , hoe krijgt ie een bevoorrechte positie. TS zal namelijk echt niet de enige zijn die slachtoffer is en geld terug wil zien.

Oh, en wat betreft ING/Postbank. De ontvanger krijgt de gegevens te zien waar het vandaan komt. Jijzelf heb je adresgegevens op je eigen bankafschrift staan en ziet die dus niet bij de omschrijving.

Maar goed, ik ga TS succes wensen met procederen en ben blij dat ie een bevriende advocaat heeft die daar wel zin in heeft. Dan vallen de kosten tenminste mee. Verwacht er echter niet teveel van, al zouden dit soort lui wat mij betreft volledig geplukt mogen worden.
Ook hoi !
pi_84979324
E.e.a. ter overvloede: een civiele en een strafrechtelijke rechtsgang sluiten elkaar natuurlijk niet uit. Mocht de strafrechtelijke gevoegde vordering niet kunnen i.v.m. complexiteit, kan je alsnog bij de civiele rechter terecht (wel opletten met verjaringstermijnen, google "opschorten van verjaring"). Ne bis in idem geldt hierbij niet.

Je kan dus ALTIJD naar de politie om daar je verhaal te doen en te kijken of er aangifte mogelijk is. Ik denk persoonlijk alleen dat je daar niets mee opschiet, in tegenstelling tot de slachtoffers van de fraude, maar aangifte neemt maar een uurtje of twee in beslag dus proberen - doen.
Plus, civielrechtelijk kan je kijken of er iets mogelijk is van dwangsom voor elke nieuwe gebruik van je naam.
pi_84979793
quote:
Op zaterdag 7 augustus 2010 17:07 schreef Inlognaam het volgende:

[..]

Je bent gewoon een enorme droeftoeter... Ik zeg niet dat het geen zin heeft, ik zeg dat ik mn twijfels heb of dat wel zin heeft ivm de potentiele aanwezigheid van de bekende kale kip en een jarenlange strijd. Voegen in het strafproces is makkelijker, ook bij een complexe schadeclaim is dat mogelijk. Je moet ook niet vergeten dat indien de oplichter gepakt wordt er vast wel meerdere mensen zijn die zich voegen.

En dat zei ik niet meteen zelf ook en daarna nog 100 keer :?

En ik laat je zwart op wit zien en weet uit eigen ervaring dat een complexe schadevergoeding niet thuishoort in het straproces, maar nóg weet jij het beter?

En ik zei bankafschrift, ik bedoelde uiteraard internetbankieren, wie krijgt er tegenwoordig nog papieren afschriften.

En steeds dat schelden, echt het is niet nodig, maar kennelijk heb je het nodig om je punten kracht bij te zetten. Ik doe dat liever met kennis en ervaring :W
  zaterdag 7 augustus 2010 @ 18:36:47 #31
281455 Inlognaam
Inlognaam is de naam
pi_84981630
quote:
Op zaterdag 7 augustus 2010 17:40 schreef bijderechter het volgende:

[..]

En dat zei ik niet meteen zelf ook en daarna nog 100 keer :?

En ik laat je zwart op wit zien en weet uit eigen ervaring dat een complexe schadevergoeding niet thuishoort in het strafproces, maar nóg weet jij het beter?

En ik zei bankafschrift, ik bedoelde uiteraard internetbankieren, wie krijgt er tegenwoordig nog papieren afschriften.

En steeds dat schelden, echt het is niet nodig, maar kennelijk heb je het nodig om je punten kracht bij te zetten. Ik doe dat liever met kennis en ervaring :W
Wie zegt dat de schade van TS complex is? Als ie een redelijk verhaal heeft en dat kan onderbouwen hoeft dat helemaal niet zo te zijn. Echter, dat is niet aan ons om te oordelen. Voegen kan altijd en is in die zin gewoon aan te raden.

Ook ik heb ervaring met civiele rechtszaken en weet dus uit eigen ervaring dat procederen bij een civiele rechter tijdrovend, duur en bovendien vermoeiend is. Voor je het weet ben je 3-4-5 jaar verder voordat er een (eind)vonnis is. Om maar te zwijgen van hoe lastig het is/kan zijn om je gelijk te krijgen. En dan heb je het nog niet eens over het innen van de evt. toegewezen schadevergoeding daarna. Dat geld moet er natuurlijk wel zijn... Die oplichter zal ongetwijfeld wel een advocaat op basis van toevoeging krijgen (want: zielig, uitkering, enz...) zo krom is het recht hier namelijk.

Ik zie op internetbankieren adresgegevens van mensen die niet in mijn adresboek staan. Mensen die dus voor een aankoop via marktplaats ofzo geld hebben overgemaakt naar mij. Die adresgegevens hebben ze niet zelf erbij gezet, maarworden kennelijk automatisch meeverzonden met de overboeking.

Maar goed, wat ik wel vreemd vind is dat jij aanraad om naar de rechter te gaan. Want in een ander topic had je het over 'verwijtbaar gedrag' omdat een particulier zn adresgegevens en rekeninggegevens heeft doorgegeven aan een marktplaats-koper en met die gegevens gefraudeerd is. TS is dus ook heel verwijtbaar bezig geweest, want hij heeft zn bedrijfsgegevens online gegooid incl. de naam van de medewerker! Oei, oei, je weet wat dat betekent he? Verwijtbaar gedrag= schuld aanwezig = geen volledige schadevergoeding..., maar toch adviseren om een advocaat erop te zetten en kosten te maken voor een vonnis in de hoop schadevergoeding te krijgen. Die wil het interessant zijn, wel geind moet kunnen worden.
Ook hoi !
pi_84981957
quote:
Op zaterdag 7 augustus 2010 18:36 schreef Inlognaam het volgende:

[..]

Wie zegt dat de schade van TS complex is? Als ie een redelijk verhaal heeft en dat kan onderbouwen hoeft dat helemaal niet zo te zijn. Echter, dat is niet aan ons om te oordelen. Voegen kan altijd en is in die zin gewoon aan te raden.

Ook ik heb ervaring met civiele rechtszaken en weet dus uit eigen ervaring dat procederen bij een civiele rechter tijdrovend, duur en bovendien vermoeiend is. Voor je het weet ben je 3-4-5 jaar verder voordat er een (eind)vonnis is. Om maar te zwijgen van hoe lastig het is/kan zijn om je gelijk te krijgen. En dan heb je het nog niet eens over het innen van de evt. toegewezen schadevergoeding daarna. Dat geld moet er natuurlijk wel zijn... Die oplichter zal ongetwijfeld wel een advocaat op basis van toevoeging krijgen (want: zielig, uitkering, enz...) zo krom is het recht hier namelijk.

Ik zie op internetbankieren adresgegevens van mensen die niet in mijn adresboek staan. Mensen die dus voor een aankoop via marktplaats ofzo geld hebben overgemaakt naar mij. Die adresgegevens hebben ze niet zelf erbij gezet, maarworden kennelijk automatisch meeverzonden met de overboeking.

Maar goed, wat ik wel vreemd vind is dat jij aanraad om naar de rechter te gaan. Want in een ander topic had je het over 'verwijtbaar gedrag' omdat een particulier zn adresgegevens en rekeninggegevens heeft doorgegeven aan een marktplaats-koper en met die gegevens gefraudeerd is. TS is dus ook heel verwijtbaar bezig geweest, want hij heeft zn bedrijfsgegevens online gegooid incl. de naam van de medewerker! Oei, oei, je weet wat dat betekent he? Verwijtbaar gedrag= schuld aanwezig = geen volledige schadevergoeding..., maar toch adviseren om een advocaat erop te zetten en kosten te maken voor een vonnis in de hoop schadevergoeding te krijgen. Die wil het interessant zijn, wel geind moet kunnen worden.
Jij weet echt van gekkigheid niet wat je allemaal moet zeggen om te proberen om je gelijk te krijgen he.

Ik zei dat als iemand zonder aanleiding en noodzaak persoonlijke gegevens weggeeft hij wat mij betreft dom bezig is. Als iemand een bedrijf heeft en daarom die gegevens online heeft staan, valt dat denk jij dan onder 'zonder aanleiding en zonder noodzaak'?

En je zei dat de ING volledige NAW gegevens meestuurt. Hier even de tekst van de ING zelf:

quote:
Geachte ***,
>
> Begrijpelijk dat u contact met ons opneemt over uw adresgegevens die worden meegestuurd als u een betaling doet.
>
> Als u een bedrag overschrijft wordt er enkel uw naam en woonplaats mee gestuurd. Uw adres is niet zichtbaar bij een overschrijving. Wij verzoeken u dan ook toe te lichten waar u heeft gezien dat uw adres ook meegestuurd wordt. Wanneer u hier ook een bewijs van heeft op een afschrift of in Mijn ING verzoeken wij u dit mee te sturen. Wij zoeken dan graag het een en ander voor u uit.
>
> Met vriendelijke groet,
> ING Klantenservice
>
> Dhr. A.L. Westerhoff
> Manager Verkoop en Service

Maar goed, je hebt vast een weerwoord :')

En je blijft maar doorgaan over het feit dat het tijdrovend is etc. etc. Dat wéét ik, dat zeg ik in mijn eerste post ook al, waarom blijf je daar over doorgaan? Dat het tijdrovend is, neemt toch niet weg dat het een beter past in dit geval. Bedrijfsschade door naamsbeschadiging is niet simpel vast te stellen, als jij dat wel vindt, prima, verschillen we toch lekker van mening.

TS zal misschien bij een eventuele veroordeling wel wat schade toegekent krijgen, dat heb ik nooit ontkent. Ik zeg enkel dat als hij het écht goed wil aanpakken en de dader heeft geld, dat hij beter een civiele zaak kan starten.

Einde discussie :)
  zaterdag 7 augustus 2010 @ 18:49:30 #33
281455 Inlognaam
Inlognaam is de naam
pi_84982038
quote:
Op zaterdag 7 augustus 2010 17:26 schreef Sessy het volgende:
E.e.a. ter overvloede: een civiele en een strafrechtelijke rechtsgang sluiten elkaar natuurlijk niet uit. Mocht de strafrechtelijke gevoegde vordering niet kunnen i.v.m. complexiteit, kan je alsnog bij de civiele rechter terecht (wel opletten met verjaringstermijnen, google "opschorten van verjaring"). Ne bis in idem geldt hierbij niet.

Je kan dus ALTIJD naar de politie om daar je verhaal te doen en te kijken of er aangifte mogelijk is. Ik denk persoonlijk alleen dat je daar niets mee opschiet, in tegenstelling tot de slachtoffers van de fraude, maar aangifte neemt maar een uurtje of twee in beslag dus proberen - doen.
Plus, civielrechtelijk kan je kijken of er iets mogelijk is van dwangsom voor elke nieuwe gebruik van je naam.
Eens.

Echter, dwangsom eisen bijv. heeft geen zin voor dit soort lui. Ik ken deze manier van oplichting; is al vaker voorbij gekomen op de diverse oplichtingssites. Ze gaan gewoon verder en pakken gewoon een andere bedrijfsnaam. Zodra de oplichting bekend geraakt is, switchen ze. (Vandaar ook de vraag: @hushmail-account gebruikt zeker? Bovendien zijn deze oplichters waarschijnlijk niet makkelijk te achterhalen, helaas. Want, zoals ik al zei, ze gebruiken stromannetjes zodat ze niet zelf te traceren zijn. Deze oplichtingen zijn goed doordacht helaas.
Ook hoi !
pi_84982145
quote:
Op zaterdag 7 augustus 2010 18:49 schreef Inlognaam het volgende:
Zodra de oplichting bekend geraakt is, switchen ze.
Het enige wat TS wil is dat ze ophouden zijn bedrijfsnaam te gebruiken. Dus.
  zaterdag 7 augustus 2010 @ 19:31:52 #35
281455 Inlognaam
Inlognaam is de naam
pi_84983244
quote:
Op zaterdag 7 augustus 2010 18:46 schreef bijderechter het volgende:

[..]

Jij weet echt van gekkigheid niet wat je allemaal moet zeggen om te proberen om je gelijk te krijgen he.

Ik zei dat als iemand zonder aanleiding en noodzaak persoonlijke gegevens weggeeft hij wat mij betreft dom bezig is. Als iemand een bedrijf heeft en daarom die gegevens online heeft staan, valt dat denk jij dan onder 'zonder aanleiding en zonder noodzaak'?

En je zei dat de ING volledige NAW gegevens meestuurt. Hier even de tekst van de ING zelf:
[..]

Maar goed, je hebt vast een weerwoord :')

En je blijft maar doorgaan over het feit dat het tijdrovend is etc. etc. Dat wéét ik, dat zeg ik in mijn eerste post ook al, waarom blijf je daar over doorgaan? Dat het tijdrovend is, neemt toch niet weg dat het een beter past in dit geval. Bedrijfsschade door naamsbeschadiging is niet simpel vast te stellen, als jij dat wel vindt, prima, verschillen we toch lekker van mening.

TS zal misschien bij een eventuele veroordeling wel wat schade toegekent krijgen, dat heb ik nooit ontkent. Ik zeg enkel dat als hij het écht goed wil aanpakken en de dader heeft geld, dat hij beter een civiele zaak kan starten.

Einde discussie :)
quote:
Kortom, bespaar niet en neem een advocaat in de arm. Ik zou eerst wel proberen te achterhalen of er wel geld te halen valt bij de verdachte
Dat is wat je zegt... ik zeg: denk aan de kosten, denk aan de tijd en denk aan het potentiele financiele risico dat je loopt als je overweegt om het civielrechtelijk aan te kaarten teneinde schadevergoeding te vorderen. Is het dan nog lonend? Vrees van niet :(

Verder, ik moet je deels gelijk geven. Het was de SNS-bank waarvan ik zeker weet dat ze adresgegevens doorgaven. Mijn oplichter gebruikte namelijk de SNS-bank om het geld terug te storten en geloof me, die heeft echt niet bewust haar adresgegevens doorgestuurdj, wetende dat ze behoorlijk de klos zou zijn en ik haar naam te grabbel zou gaan gooien incl. foto's en nog meer gegevens. (Wat ik ook gedaan heb overigens...) Daarin moet ik je dus enigzins gelijk geven. Echter, ik heb vaker betalingen gehad waar automatisch de adresgegevens toegevoegd werden.

Ik kan het bewijs van die huppelkut die mij oplichtte niet terugvinden daarvoor, maar anders had ik die zeker gepost. Kan maar rekeningen terug downlaoden tot 2-2009 en gaat net daarvoor. Maar dat is dus zeker wel waar. Anders had ik even een printscreentje geplaatst.

Ciao!

Succes aan TS, hoop dat het snel ophoudt en dat de poltie die kloothommel kan achterhalen.
Hou er rekening mee dat het tel.nr een prepaynummer is, de naam die ie gebruikt vals is en het rekeningnummer van een katvanger is. Al met al ben je dus nergens waarschijnlijk en zul je eerst de eigenlijke oplichter moeten achterhalen voordat er ook maar iets gedaan kan worden. :(

[ Bericht 13% gewijzigd door Inlognaam op 07-08-2010 19:45:56 ]
Ook hoi !
  zaterdag 7 augustus 2010 @ 19:33:13 #36
281455 Inlognaam
Inlognaam is de naam
pi_84983279
quote:
Op zaterdag 7 augustus 2010 18:53 schreef Sessy het volgende:

[..]

Het enige wat TS wil is dat ze ophouden zijn bedrijfsnaam te gebruiken. Dus.
Dat zal wel zo gestopt zijn vermoed ik. Daar hoeft niet om geprocedeerd worden denk ik zo. Maar goed, om te procederen moet er eerst een dader gevonden worden wat helaas over het algemeen niet zo makkelijk is.
Ook hoi !
  zaterdag 7 augustus 2010 @ 21:01:30 #37
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_84986333
zijn de activiteiten al gestopt op marktplaats?
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
pi_84988652
quote:
Op zaterdag 7 augustus 2010 19:33 schreef Inlognaam het volgende:

[..]

Dat zal wel zo gestopt zijn vermoed ik. Daar hoeft niet om geprocedeerd worden denk ik zo. Maar goed, om te procederen moet er eerst een dader gevonden worden wat helaas over het algemeen niet zo makkelijk is.
Volgens TS had hij deze informatie al. Neemt niet weg dat zoals iemand al eerder aangaf; van een kale kip niet te plukken valt :P
(zal je net zien dat jij dat zei en dat ik je nu jezelf loop te quoten :6 )
Even a broken clock is right twice a day.
pi_84990051
Even een correctie: Ik heb geen namen van medewerkers op internet gezet. De oplichter beweert zelf werkzaam te zijn bij mij, wat ie dus niet is.

Iedereen alvast bedankt voor de reacties, ik ga ze even goed doorspitten.
  zaterdag 7 augustus 2010 @ 22:59:19 #40
281455 Inlognaam
Inlognaam is de naam
pi_84990943
Je bent niet de enige trouwens, wiens naam momenteel misbruikt wordt. DIt soort dingen zijn al jaren aan de gang, steeds weer op dezelfde manier. Naam, telefoonnummer, enz. Alles is dus nep en fictief. Emailadressen waar nauwelijks iets van te herleiden is. En het rekeningnummer.. dat is het enige dat echt is maar dus niet van de werkelijke oplichter maar van naievelingen die denken makkelijk geld te maken en niet weten dat zij ook belazerd worden. Of eigenlijk, te dom zijn om te weten dat ze belazerd gaan worden.

Soortgelijk voorbeeldje:
http://www.opgelichtopint(...).pl?num=1279046077/0

Misschien is het dus geen gekke gedachte om een soort van waarschuwing op je site te zetten juist voor de mensen die wel googlen alvorens te bestellen?
Ook hoi !
pi_84999373
quote:
Op zaterdag 7 augustus 2010 22:59 schreef Inlognaam het volgende:
Misschien is het dus geen gekke gedachte om een soort van waarschuwing op je site te zetten juist voor de mensen die wel googlen alvorens te bestellen?
Dat is trouwens wel een heel goed idee!
  zondag 8 augustus 2010 @ 10:42:04 #42
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_85000655
quote:
Op zaterdag 7 augustus 2010 13:09 schreef Inlognaam het volgende:

Weer zo'n domme reactie van je.
Dit topic zou zoveel leuker worden als je wat minder op de man zou spelen. :)

quote:
Al met al ben je dus jaren bezig en heeft de oplichter ook jaren de kans het geld weg te sluizen
Kwestie van de financiële positie van de dader in kaart brengen en vervolgens conservatoir beslag leggen.
  zondag 8 augustus 2010 @ 10:43:37 #43
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_85000695
quote:
Op zaterdag 7 augustus 2010 14:05 schreef bijderechter het volgende:

Ja, best stom van je he? Ook de gedachte dat zo'n betaling wel eens via een katvanger kan lopen is heel erg stom. Het is gewoon van de oplichter zelf, dus die heb je gewoon bij zijn balletjes dan. ;)
  zondag 8 augustus 2010 @ 10:47:35 #44
48288 Mikkie
Mastermind.
pi_85000805
Ik denk dat het niet eens heel verkeerd zou zijn om even een berichtje op je website te plaatsen inderdaad. Toekomstige slachtoffers die je website bekijken kopen dan tenminste niet meer via MP.
Zerg schreef:
1/1 is 1. 2/2 is 2. Basisschool breuken.
pi_85011157
Dat tekstje heb ik al een paar dagen op mijn site staan, ook een van de eerste dingen die ik gedaan heb.
  maandag 9 augustus 2010 @ 23:32:53 #46
10841 Napalm
Brandbarbaar
pi_85075411
quote:
Op zondag 8 augustus 2010 10:47 schreef Mikkie het volgende:
Ik denk dat het niet eens heel verkeerd zou zijn om even een berichtje op je website te plaatsen inderdaad. Toekomstige slachtoffers die je website bekijken kopen dan tenminste niet meer via MP.
Met daarbij duidelijk je bankrekeningnummer en dat betalingen aan andere bankrekeningnummers dus van oplichters zijn!
You're a fucking ugly bitch. I want to stab you to death, and then play around with your blood.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')