Uitkomst metingen tijdelijk materieelIn opdracht van de Minister van Verkeer en Waterstaat zijn in juni geluidsmetingen verricht aan het stilgemaakte tijdelijke materieel (PRIO-rijtuigen) dat door vervoerder NS Hispeed wordt ingezet op het noordelijke deel van de Hogesnelheidslijn (HSL) tussen Amsterdam, Schiphol en Rotterdam. Tot en met het voorjaar van 2010 waren de rijtuigen schijfgeremd met een toegevoegde gietijzeren blokrem. Vanaf 6 juni 2010 is deze blokrem van de rijtuigen afgeschakeld en is het profiel van de wielen door middel van slijpen gladder gemaakt.
Op 16 juni heeft TNO nieuwe metingen verricht op één locatie langs het HSL-tracé naar het effect van deze aanpassingen. Doel van deze meting was om, na aanpassing van het materieel, inzicht te krijgen in de huidige geluidsproductie van het tijdelijke materieel op het specifieke spoor van de HSL.
Metingen tonen aan dat, ten opzichte van de metingen van vorig jaar, op het oostelijke spoor een
9 dB(A) lagere waarde en op het westelijke spoor een 5 dB(A) lagere waarde voor het passagegeluid is gemeten. De afwijkingen tussen het oostelijke en het westelijke spoor zijn volgens TNO te verklaren door het verschil in railruwheid. Dit toont aan dat ‘akoestisch slijpen’ een effectieve maatregel is om het spoor zo stil mogelijk te houden. De minister heeft hierop ProRail de opdracht gegeven om de monitoring van de railruwheid te intensiveren. ProRail is hierover met aannemer Infraspeed in gesprek. Op basis van het door TNO uitgevoerde onderzoek blijkt dat de gemiddelde geluidreductie van deze maatregel 7 dB(A) bedraagt.
Brief van de Minister aan de Tweede Kamer:
Kamerstuk Metingen tijdelijk materieel HSL-Zuid (PDF)TNO-rapport Geluidemissiemeting van aangepaste Priorijtuigen op het HSL-spoor:
TNO-rapport geluidsemissiemeting van aangepaste Priorijtuigen op het HSL-spoor (PDF)Informatie over akoestisch slijpen van het HSL-spoor
Lees
hier meer over het akoestisch slijpen van het spoor van de HSL-spoor.
Bron:
ProRail.nl